ششمین روز اعتراضات: حضور گسترده پلیس در تهران، ادامه تظاهرات در دیگر شهرها

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

گزارش اختصاصی رنگین کمان

ششمین روز تظاهرات سراسری در ایران با حضور گسترده نیروهای امنیتی در تهران و تظاهرات پراکنده در دیگر شهرها برگزار شد.

خبرگزاری‌ها از امنیتی شدن فضای تهران و حضور گسترده پلیس و نیروهای لباس شخصی و در عین حال «آرامش نسبی» در این شهر خبر داده‌اند اما گزارش شده که شهرهای دیگر همچون رشت و اهواز صحنه درگیری میان مردم و نیروهای امنیتی بوده است.

روز گذشته اعتراضات در گوهردشت کرج، همدان، اسلام‌آباد غرب، لنجان، خرم‌آباد، ماهشهر و ایذه نیز ادامه یافته و معترضان در شهر قائم‌شهر هم امامزاده‌ای را به آتش کشیدند.

از فلکه اول گوهردشت در شمال کرج نیز گزارش رسیده که در آخرین ساعات شب، درگیری‌های پراکنده‌ای بین ماموران انتظامی و معترضان صورت گرفته است. معترضان علیه حکومت شعار می‌دادند و خواستار بازگشت نظام پادشاهی بودند.

در تهران، با تاریک شدن هوا، نیروهای یگان ویژه پلیس در مناطقی که شب‌های گذشته شاهد ناآرامی بودند مستقر شده‌اند. در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چندین ماشین آب پاش دیده می‌شوند که حد فاصل میدان انقلاب تا چهار راه ولیعصر مستقر شده‌اند.

در تصاویر منتشره اعتراضاتی در خمینی شهر در استان اصفهان، آبادان و مسجد سلیمان در استان خوزستان، و تبریز در آذربایجان شرقی دیده می‌شود.

تصاویری هم از شیراز منتشر شده که نشانه دهنده یورش مردم معترض به سوی موتورهای نیروهای امنیتی است که از میان آن‌ها عبور می‌کنند.

نهادهای دولتی جمهوری اسلامی می‌گویند که در مجموع ۲۱ نفر در اعتراضات ۵ روز گذشته کشته شده‌اند.

ادامه واکنش‌های جهانی به اعتراضات در ایران
نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات ایران شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی با قرائت پست‌های ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی درباره معترضان گفت ادعای ایران مبنی بر اینکه اعتراض‌های این کشور از سوی قدرت‌های خارجی طراحی شده، «مضحک» است.

خانم هیلی تاکید کرد که این اعتراض‌ها ناگهانی آغاز شد، و آن‌ها «در هر شهر ایران حضور دارند. این تصویر دقیقی از مردمان سرکوب شده‌ای است که علیه دیکتاتورهای خود بپا خاسته‌اند». ‌

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا از جمهوری اسلامی خواسته‌است تا از اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی رفع فیلتر کند.

در خبری دیگر امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه ۱۲ دی در گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی خواستار خویشتنداری در برخورد با معترضان در ایران شده است.

به گزارش رویترز، دفتر رییس جمهوری فرانسه اعلام کرده که در این گفت وگوی تلفنی امانوئل مکرون ضمن ابراز نگرانی از افزایش کشته شدگان اعتراضات در ایران از حسن روحانی خواسته است که حق آزادی بیان و تجمع معترضان رعایت شود.

روز گذشته بریتانیا نیز از ایران خواست تا وارد گفت‌وگوی معناداری با معترضان درباره خواسته‌های آنها شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده، سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با اشاره به اعتراض‌های سراسری در ایران گفته است: «ما معتقدیم که باید گفت‌وگویی معنادار درباره خواسته‌های مشروع و مهمی که معترضان مطرح کرده‌اند صورت گیرد، و از مقام‌های ایران می‌خواهیم که این کار را انجام دهند.»

در خبری دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است پکن «گزارش‌ها در مورد وضعیت ایران را رویت کرده» و «امیدوار هستیم ثبات در ایران حفظ شود و این کشور توسعه پیدا کند». روزنامه‌های رسمی چین هم مقاله‌هایی در مورد اعتراضات ایران منتشر کرده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم خواهان آن شده است که مقامات ایرانی با اجتناب از «کاربرد زور بیش از حد»، درباره تلفات جانی در اعتراضات جاری تحقیق و «محدودیت‌های خودسرانه بر دسترسی به اینترنت را لغو کنند.»

هادی قائمی، مدیر گروه کمپین حقوق بشر در ایران هم در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی گفته است: «مردم ایران و کسانی که در اعتراضات مسالمت آمیز دخیل هستند «دشمن» نیستند. اینکه خامنه‌ای ناآرامی‌ها را کار دشمنان خارجی می‌خواند یک پاسخ سطحی است که نارضایتی‌های مشروع ملی را نادیده می‌گیرد.»

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز سه شنبه از افزایش آمار کشته‌ها در تظاهرات ضددولتی ایران ابراز تاسف کرد و از جمهوری اسلامی خواست حق تظاهرکنندگان مسالمت آمیز را به رسمیت بشناسد.

دولت ترکیه با ابراز نگرانی از اوضاع خواستار حفظ ثبات ایران شد. سوریه هم با ایران ابراز همبستگی کرده و به حمایت آمریکا و اسرائیل از معترضان تاخته است. در این چند روز بسیاری از معترضان شعار «سوریه را‌‌ رها کن، فکری به حال ما کن» سرمی دادند.

ششمین روز اعتراضات: حضور گسترده پلیس در تهران، ادامه تظاهرات در دیگر شهرها

مطالب مرتبط با این موضوع :

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.