اخباروگزارشات کارگری7آبان1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری7آبان1393

– مراجعه تعدادی از رانندگان سندیکایی شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری

– انتخابات نمایشی فرمایشی کانون بازنشتگان دیروز ششم بهمن ماه ۹۳ در ورزشگاه شهید معتمدی برگزار شد

– فاصله حرف تا عمل به وعده عدم دخالت دولت در تشکل‌های کارگری

– ادامه ممنوعیت ورود کارگران اعتصابی لوله صفا به کارخانه !

– تجمع کارگران پیمانی فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق

– کارگران پتروشیمی بوعلی برای دومین‌ روز تجمع کردند

– تجمع پرستاران مقابل مجلس در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری

– تعطیلی شرکت صنایع شیر نادر لبن  تویسرکان وبیکاری کارگرانش با عدم دریافت چندماه حقوق!

– بیکاری ۳۵ کارگر پتروشیمی هگمتانه بدون دریافت ۴ ماه دستمزد

– کارگران «صنایع پی وی سی» مهرماه حقوق فروردین را دریافت کردند

– اعتراض کارگران بازنشسته لنگرود به عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای شان!

– چند سناریو برای بازنشستگی ۳۲۲ کارگر معدن سنگرود

– کشته شدن یک کارگر ساختمانی در مشهد

مراجعه تعدادی از رانندگان سندیکایی شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری

امرروز ششم آبان ماه نود و سه گروهی از رانندگان و اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد به دبیر خانه شهرداری مراجعه کردند تابیش از هزار امضای جمع آوری شده را که از رانندگان و کارگران فاقد مسکن جمع آوری کرده بودند در دبیر خانه شهرداری جهت رسیدگی به ثبت برسانند ،هر چند که در ابتدا کارمندان دبیر خانه از ثبت دادخواهی کارگران طبق دستور بالا سری ها طفره می رفتند و حتی از پلیس مستقر در شهرداری برای منصرف کردن مراجعه کنندگان کمک گرفتند اما اصرار و پافشاری اعضای سندیکای مراجعه کننده باعث شد تا شکایات بیش از هزار تن از رانندگان و کارگران فاقد مسکن را تحویل بگیرند و در دبیر خانه به ثبت برسانند. لازم به توضیح است که بعد از اعتراضات سال ۸۴ سندیکای کارگران شرکت واحد ،اعتباراتی از سوی دولت و شهرداری برای سامان دادن به وضعییت مسکن کارگران شرکت واحد اختصاص داده شد که متاسفانه  بی عدالتی های زیادی از سوی مسئولین و مدیریت شرکت واحد در تقسیم این اعتبارت برای کارگران صورت گرفت که منجر به نارضایتی های بیشماری در بین کارگران گردید به طوری که هنوز بیش از سه هزار تن از رانندگان و کارگران شرکت واحد فاقد مسکن می باشند

برگرفته ازرسانه سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

انتخابات نمایشی فرمایشی کانون بازنشتگان دیروز ششم بهمن ماه ۹۳ در ورزشگاه شهید معتمدی برگزار شد

انتخاباتی که برگزار کننده ها هم کاندیدابودند و هم میدان دار و آنها تعیین می کردند که هیئت رئیسه که باشد و ناظر بر انتخابات چه کسانی باشند ، شاید شمارش آرا هم از وظایفشان بوده؟

من به اتفاق آقای مددی و عباس نژند کودکی و سید رضا نعمتی پوربه محل برگزاری این انتخابات رفتیم متاسفانه تمام عوامل سرکوب سندیکای کارگران شرکت واحد و حمله کنندگان به سندیکای شرکت واحد ،مجری وبرگزار کننده و کاندیدای این انتخابات فرمایشی بودند، عواملی چون حسن صادقی و اکبر عیوضی از چماقدارن و طراحان حمله به سندیکای کارگران شرکت واحدکه سالها منافع کارگران را پایمال کرده اند و با نوچه پروری و باند بازی از منافع کارگران ،علیه کارگران استفاده کرده اند.

با امکانات دولتی حدود ۳۰۰ عضو بله قربان گو برای خود درست کرده اند و با حمایت عوامل امنیتی و وزارت کار اینبار چنگ بر منافع کارگران بازنشسته انداخته اند و حتی کاندیداهایی مثل حسین غلامی و سید علی میرزاده و نعمت الله احمدی و صمد گوداغلی را که مورد تایید تعداد زیادی ازبازنشستگان بودند و وابسته دولتی و کارفرمایی نداشتند ،درست در روز انتخابات از لیست حذف کردند و وقتی سوال کردم صادقی گفت دیر رسیده اند برای ثبت نام در صورتی که اسامی آنها در لیست تبلیغاتی به چشم می خورد و جلساتی هم با آنها در این خصوص برگزار شده بود ، نحوه تعیین هیئت رئیسه هم به این شکل بود که بازرس کانون با بلند گو میدان داری می کرد و هر که را که می خواست بدون اینکه حاضرین مورد تایید قرار دهند با ذکر صلوات خودش تایید می کرد و وقتی من و مددی و دیگران به این رفتار اعتراض کردیم با اعتراضات آدمهایی مثل نادر عزیزی (معروف به نادر خره ) که از عوامل حمله کننده به سندیکای کارگران شرکت واحد است روبرو شدیم ،هر چند ما به اعتراضات خودمان ادامه دادیم اما آنها از پلیس کمک خواستند وقتی نتیجه نگرفتند و ما پافشاری کردیم که باید هر که می خواهد طبق مقررات کاندید شودو مددی کاندید ای هیئت ریسه شد و وقتی بلند گو را گرفت از پایین میکرفون را خاموش کردند و بعد حسن صادقی می گفت انچه را من می گویم شما حق دارید از بلند گو بگویید و آقای مددی جزءچند کلام بیشتر اجازه نیافت سخنی بگوید،به هر حال آقای بازرس که میکرفون در دست داشت خودش بدون اینکه حاضرین افرادی را که نام می برد تایید کنند ایشان یکطرفه هیئت رئیسه را انتخاب کرد و انتخابات شروع شد ، اگر در عکس مشاهده کنید به محض آوردن صندوق ها افرادی که با اتوبوس های تهیه شده از قبل شروع انتخابات ازطرف عوامل خانه کارگر و شوراهای ضد کارگری اسلامی که حدود ۳۰۰ تن بودند به محل ورزشگاه آورده بودند طوری بطرف صندوق حمله ور شدند که گویا خطری آنها را تایید می کند اما موضوع از این قرار بود که آنها وظیفه داشتند رای بدهند و زودتر بروند گویا ساعت کاریشان تمام شده بود و همانطور که در عکس می بینید اصلا مشخص نیست که چقدر رای توسط افراد در صندوق میریزند و در واقع باید افراد تک تک به پای صندوق بروند تا مشخص باشد که شخصی نتواند چندین رای به صندوق بیاندازد و در پایان هم صندوق ها را جایی دیگر بردند و شمارش کردند بدون اینکه از شرکت کنندگان کسی حضور داشته باشد ، متاسفانه در تمام این لحظات آقای سالاری از اداره کار استان که به عنوان ناظر بر انتخابات حضور داشتند و وقتی ما اعتراض کردیم گفت من فقط نظارت می کنم و وقایع را می نویسم ، حال تو خود بخوان ازاین حدیث شرح ماجرا را!

داوودرضوی-7آبان ماه1393

فاصله حرف تا عمل به وعده عدم دخالت دولت در تشکل‌های کارگری

یک کار‌شناس حقوق کارگران گفت اظهارنظر اخیر مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت کار با عملکرد کنونی این وزارتخانه و آیین نامه‌ «چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوطه» تناقض دارد. آقای «دلاور نظری»، معاون وزیر کار هفته گذشته گفته بود این وزارتخانه با رویکرد عدم دخالت در امور تشکل‌های صنفی کارگری و کارفرمایی به وظیفه نظارتی خود عمل می‌کند. آقای نظری در عین حال با مشابه خواندن ترکیب جمعیتی آلمان و ایران گفته بود برابر آمارهای موجود تعداد نهادهای مردمی و غیر دولتی کارگری و کارفرمایی آلمان تا یک میلیون برآورد می‌شود اما در ایران حدود ۱۷ هزار نهاد مردمی و غیر دولتی کارگری و کارفرمایی وجود دارد.

کاظم فرج‌اللهی، کار‌شناس مسائل کارگری در این باره گفت: سوال من از آقای دلاور نظری این است که چرا وضعیت در ایران بدین شکل است؟ البته که این تفاوت فاحش به دلیل قوانین موجود در ایران است. اگر دولت یازدهم اراده دارد در امور نهادهای صنفی مداخله نکند قبل از هر چیز به مفاهمه نامه‌ منعقد شده بین وزارت کار و ILO (در سال ۸۳) پایبند باشد.

او افزود: وزارت کار در این مفاهمه نامه متعهد شده است موانع قانونی بر راه اجرای مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار را بردارد. این مقاوله نامه‌ها در رابطه با ایجاد و فعالیت تشکل‌های کارگری صراحت دارند و فصل ۶ قانون کار موجود نیز به طور کامل به تشکل‌ها پرداخته است اما با گذشت نزدیک به ۱۰ سال از زمان انعقاد این تفاهم نامه هیچ اراده‌ای برای اجرای آن و اصلاح فصل ۶ قانون کار به وجود نیامده است.

او در ادامه بیان کرد: آیین نامه «چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوطه» به نوعی الگوی کار و دستورالعمل وزارت کار در مواجهه با انجمن‌های صنفی است. ماده اول این آیین نامه مشکل دارد. این ماده می‌گوید «کارگران مشمول قانون کار و کارفرمایان هر حرفه یا صنعت می‌توانند با رعایت مقررات قانونی و این آیین نامه مبادرت به تشکیل انجمن صنفی نمایند»، بنابراین کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند مثلا کارگرانی که زیر پوشش دولت هستند نمی‌توانند انجمن‌ صنفی یا نهاد فعال صنفی داشته باشند.

فرج‌اللهی با اشاره به تبصره ۴ ماده ۲ این آیین نامه که تعداد اعضای هیات مدیره انجمن‌های صنفی را تعیین می‌کند، تاکید کرد در این ماده هم در امور داخلی انجمن‌های صنفی دخالت شده است.

این کار‌شناس مسائل کارگری گفت: مواد ۳، ۴، ۵ و ۶ این آیین نامه و تبصره‌های آن‌ها تشریح می‌کنند انجمن‌های صنفی چگونه تشکیل شوند یا اساسنامه‌ آن‌ها چگونه تنظیم شود، یعنی در جزئی‌ترین مسائل این انجمن‌ها دخالت کرده‌اند.

به گفته فرج‌اللهی، ماده ۷ و تبصره‌هایش مصداق روشن دخالت در تنظیم اساسنامه انجمن‌های صنفی است چراکه ماده ۳ مقاوله نامه ۸۷ به صراحت می‌گوید دولت‌ها به هیچ عنوان نباید در تنظیم اساسنامه اساسنامه و امور داخلی نهاد‌های صنفی دخالت کنند و ایران هم این مقاوله نامه را امضاء کرده است.

او در ادامه بیان کرد: فصل سوم آیین نامهٔ الگوی کار آقای دلاور نظری به چگونگی ثبت و انحلال تشکل‌های کارگری می‌پردازد. در حالی که انحلال یک انجمن صنفی امری داخلی است و حتی دادگاه حقوقی هم این حق را ندارد مگر آنکه خلاف‌های آشکار در کار باشد.

او تاکید کرد: مقاوله نامه ۸۷ صراحت دارد دولت‌ها نمی‌توانند تشکل‌های کارگری را منحل کنند و وزارت کار فقط موظف است تشکل‌ها را ثبت کند. حالا اگر تشکلی خلافی مرتکب شود، بررسی حقوقی این خلاف حرف دیگری است.

فرج‌اللهی ماده ۱۵ آیین نامه که می‌گوید «ثبت دو تشکل همگن در یک حرفه یا صنعت در حوزه فعالیت جغرافیایی مشترک مجاز نیست» را خلاف موازین دموکراسی خواند و گفت: چگونه تعدد تشکل‌ها در همه حوزه‌ها پذیرفته می‌شود‌؟ در نهاد دین نیز مذاهب متعدی وجود دارد اما در یک صنف یا واحد تولیدی تشکیل چند نهاد صنفی مجاز نیست. این ماده خلاف مقاوله ‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ است.

این کار‌شناس مسائل کارگری گفت: ممکن است هیات مدیره یک نهاد صنفی آدم‌های ناکارآمدی باشند یا تحت نفوذ، تطمیع و تهدید کارفرما قرار بگیرند بنابراین پرسش اینجاست که اگر عده‌ای از کارگران آن صنف یا واحد تولیدی بخواهند نهاد صنفی تشکیل دهند، باید زیر بلیط هیات مدیره ناکارآمد بروند؟ این در حالی است که ماده ۲ مقاوله نامه ۸۷ می‌گوید جلوگیری از عضویت یا اجبار به عضویت کارگران یا افراد یک صنف در یک نهاد معین خلاف است.

او در ادامه بیان کرد: مواد ۱۷ و ۱۸ این آیین نامه که نظارت بر انتخابات انجمن‌ها را بر عهده وزارت کار گذاشته به طور کامل با مقاوله نامه ۸۷ که می‌گوید دولت نباید در امور داخلی، مجامع و انتخابات‌های تشکل‌های صنفی دخالت کند، مخالف است. ماده ۲۰ این آیین نامه می‌گوید تشکل‌ها موظفند ۲۰ روز قبل از مجمع عمومی وزارت کار را مطلع کنند که این هم خلاف مقاوله ‌نامه‌های ILO است.

فرج‌اللهی در پایان گفت: اگر آقای دلاور نظری اراده دارد سازمان متبوعش در امور داخلی نهاد‌های صنفی مداخله نکند می‌تواند اراده‌اش را با تغییر این آیین نامه نشان دهد.

منبع:ایلنا-7آبان

ادامه ممنوعیت ورود کارگران اعتصابی لوله صفا به کارخانه !

یکهزار کارگر نورد و لوله صفا در ساوه بدنبال اعتصاب دراعتراض به پرداخت نشدن سه ماه حقوق (از ابتدای تیر امسال) و  ۱۸ ماه بیمه؛ اجازه ورود به این واحد تولیدی را ندارند.

به گزارش 7آبان ایلنا، کارفرما در پی تشدید اعتراضات کارگران اعتصابی در تاریخ ۲۹ مهر از ورود آنان به این واحد تولیدی ممانعت می‌کند اگرچه ۱۰۰ کارگر بخش‌های اداری صبح روز یکشنبه (۴ مهر) به کار بازگشته‌اند.

بر اساس این گزارش، هنوز از لغو ممنوعیت ورود یکهزار کارگر دیگر نورد و لوله صفا خبری در دست نیست.

یکی از کارگران در همین رابطه گفت: کارگران اقدام غیرقانونی کارفرما را به اداره کار، فرمانداری، نهادهای نظارتی و… گزارش داده‌اند اما این نهادها تاکنون هیچ اقدامی برای لغو ممنوعیت ورود کارگران به کارخانه انجام نداده‌اند.

او تاکید کرد: کارفرما می‌گوید کار کنید تا فروش داشته باشم و معوقاتتان را بدهم اما کارگران دیگر به او اعتماد ندارند چرا که پنج سال است وضعیت به همین ترتیب است.

او در تشریح دلیل شکایت نکردن کارگران از کارفرما در اداره کار گفت: ما از امکان اقدام دسته جمعی و متحد علیه کارفرما محرومیم چون که نهاد صنفی نداریم. کارگران حتی برای شکایت در اداره کار نمی‌توانند به هماهنگی‌های اولیه برسند.

تجمع کارگران پیمانی فاز ۱۷ و ۱۸ عسلویه در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق

جمعی از کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی عصر امروز (7 آبان) در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق مقابل دفتر یکی از شرکت‌های پیمانکاری دست‌ اول این منطقه تجمع کردند.

به گزارش7آبان ایلنا، ساعت ۱۵ امروز حدود ۱۰۰ نفر از کارگرانی که به واسطه استخدام در شرکت‌های پیمانکاری دست سوم منطقه پارس جنوبی در احداث پروژه‌های مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی مشغول کار هستند در مقابل دفتر «شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی» (I. P. M. I) تجمع اعتراضی برپا کردند.

بنا به گفته کارگران، این اجتماع اعتراضی به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایایی است که از تیر ماه سال جاری تاکنون به تاخیر افتاده است و به همین دلیل تجمع کنندگان با اطلاع پیمانکاران بخشی از ساعت کار امروز را به برپایی این اقدام اعتراضی اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، معترضان امروز به نمایندگی از جمعیت حدودا ۲ هزار نفری کارگرانی تجمع کرده‌اند که حداقل در ۱۰ شرکت پیمانکاری به عنوان کارگر قراردادی مشغول فعالیت‌اند.

به گفته منابع کارگری، تاخیر چهار ماهه در پرداخت مطالبات مزدی این کارگران در حالی اتفاق افتاده است که در تمامی این مدت عملیات تکمیل و راه‌اندازی پروژه‌های در دست احداث توسط آن‌ها در گرمای ۶۰ درجه و هوای نامطلوب روزهای تابستان ادامه داشته است.

گفتنی است دستمزد ماهانه هر یک از کارگران طلبکار از شرکت I. P. M. I از ۸۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان متغییر است،

کارگران پتروشیمی بوعلی برای دومین‌ روز تجمع کردند

در ادامه اقدام اعتراضی روز گذشته کارکنان رسمی «مجتمع پتروشیمی بوعلی» در بندر امام؛ صبح امروز نیز جمعی دیگر از کارکنان رسمی این مجتمع پتروشیمی برای ساعتی اجتماع کردند.

به گزارش7آبان ایلنا،منابع خبری در مجتمع پتروشیمی بوعلی می‌گویند: حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان رسمی مجتمع پتروشیمی بوعلی صبح امروز به نشانه اعتراض در شبستان مسجد این مجتمع صنعتی جمع شده‌ بودند که سرانجام این تجمع اعتراضی با تصمیم کارگران خاتمه یافت و تمامی کارکنان معترض به محل کار خود بازگشتند.

گفته می‌شود در نتیجه این تجمع فعالیت روزانه نیروهای فنی شاغل در مجتمع پتروشیمی بوعلی به حالت تعلیق درآمده بود چرا که در زمان تحصن، به دلیل خودداری نیروهای فنی از حضور در محل کار، هیچ مجوز قانونی برای فعالیت و حتی تردد کارگران فنی در محوطه پتروشیمی صادر نمی‌شد.

برابر آیین نامه‌های حفاظت فنی و ایمنی و بهداشت کار در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی زیر مجموعه وزارت نفت، فعالیت و حتی تردد تمامی کارکنان و کارگران شاغل در محوطه مجتمع‌های نفتی و گازی منوط به دریافت مجوزهای قانونی است که اصطلاحا به آن‌ها «پرمیت» گفته می‌شود.

این مجوز‌ها بطور معمول در برگه‌های کاغذی زرد رنگ صادر می‌شوند و مسئولیت آن برعهده کارکنان واحد بهره‌برداری است.

تحصن امروز کارکنان رسمی پتروشیمی بوعلی در حالی انجام شد که به گفته منابع خبری  روز گذشته نیز جمعی از کارکنان رسمی این مجتمع پتروشیمی در اقدامی مشابه در محوطه کارگاه و مقابل دفتر مدیریت مجتمع تجمع کرده بودند.

گفته می‌شود دلیل تجمع امروز و روز گذشته کارگران پتروشیمی بوعلی وضعیت نامعلوم پرداخت پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ بوده است که به تازگی دستور پرداخت آن از سوی «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت صادر شده است.

به موجب این دستور اداری، هر یک از کارکنان و کارگران مشمول شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت، معادل یک ماه حقوق و مزایای دریافتی خود پاداش بهره‌وری دریافت خواهند کرد.

وزیر نفت در دستورنامه‌ای که در مورد پرداخت این پاداش خطاب به معاونان خود در شرکت‌های چهار گانه ملی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادرکرده است، مبلغ این پاداش را از ۷۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان تعیین کرده است.

به گفته منابع خبری ، کارکنان رسمی پتروشیمی بوعلی معترض هستند که چرا مدیریت این مجتمع برخلاف سایر کارفرمایان مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام، پاداش تعیین شده را به آن‌ها پرداخت نمی‌کند.

این منابع خبری در عین حال بایادآوری اینکه در دستور وزیر نفت از کارگران شاغل در واحدهای نفتی و گازی زیر مجموعه این وزارتخانه به عنوان یکی از گروه‌های دریافت کننده پاداش بهره‌وری نمی‌ه نخست سال ۹۳ نامبرده شده‌است، می‌افزایند: طبق اخبار کسب شده با وجود صراحت دستور وزیر نفت، تاکنون هیچکدام از کارگران شاغل در مجتمع‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام این پاداش را دریافت نکرده‌اند.

وضعیت نامعلوم سهم کارگران شاغل در مجتمع‌های نفت و پتروشیمی از پاداش بهره‌وری سال ۹۳ در حالی است که پیش از این جمعی از کارگران شاغل در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی نسبت به نادیده گرفته شدن خود و همکارانشان از جمع دریافت کنندگان این پاداش معرتض شده بودند.

تجمع پرستاران مقابل مجلس در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری

جمعی از پرستان صبح امروز در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 7آبان خبرگزاری مجلس،جمعی از پرستاران امروز چهار‌شنبه (7آبان ماه) در اعتراض به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

پرستاران یاد شده خواستار اجرای بی قید و شرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب سال1386 مجلس هستند.

یکی از معترضان با اشاره به افزایش تعرفه پزشکان گفت: مسئولان یک شبه قانون نظام پزشکی شهر کالیفرنیا را بدون توجه به مصوبه قانونی مجلس وضع و اجرایی کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کنار این مشکل پرستاران، ساعات کاری آن ها از سوی بیمارستان بدون توجه به ضوابط افزایش داده شده به طوری که پرستاران به صورت شبانه روزی سر کار هستند. 

یکی از تجمع کنندگان با اشاره به مهاجرت پرستاران  به کانادا، خاطر نشان کرد: علیت این موضوع مزایا و حقوق بالا و جذب پرستاران ایرانی است بر این اساس تا زمانی که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاران اجرایی نشود شاهد این گونه مشکلات خواهیم بود.

تعطیلی شرکت صنایع شیر نادر لبن  تویسرکان وبیکاری کارگرانش با عدم دریافت چندماه حقوق!

کارگران این شرکت به دلیل همین اختلافات داخلی چندین ماه است حقوق دریافت نکرده اند و حتی دست به اعتصاب داخلی در سطحی کوچک نیز زده بودند و حال با تعطیل شدن این شرکت و بیکاری کارگرانی که چندین ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند بیش از پیش بر معضل بیکاری مردم تویسرکان افزوده شد

به گزارش7آبان همدان پرس، امروز سومین روز است که شرکت تعاونی صنایع شیر نادرلبن تویسرکان به علت اختلافات داخلی تعطیل شده است.

براساس این گزارش،اختلافات داخلی میان نادر نرگسی خرم مدیر اسبق و آقای مهدیان مدیر جدید این شرکت سبب تعطیلی شرکت شده است.

گفته شده کارگران این شرکت به دلیل همین اختلافات داخلی چندین ماه است حقوق دریافت نکرده اند و حتی دست به اعتصاب داخلی در سطحی کوچک نیز زده بودند و حال با تعطیل شدن این شرکت و بیکاری کارگرانی که چندین ماه حقوق خود را دریافت نکرده اند بیش از پیش بر معضل بیکاری مردم شهرستان تویسرکان افزود شد.

بیکاری ۳۵ کارگر پتروشیمی هگمتانه بدون دریافت ۴ ماه دستمزد

مراجعه چندباره کارگران پتروشیمی هگمتانه به اداره کار و تجمع در برابر استانداری همدان و امضای نامه دسته جمعی برای پیگیری مطالباتشان تاکنون بی‌نتیجه مانده است. کارگران پتروشیمی هگمتانه دلیل این امر را تخلف شرکت پیمانکاری در عدم انعقاد قرارداد کتبی بین پرسنل و شرکت پیمانکاری عنوان کرده‌اند.

به گزارش7آبان ایلنا، یک شرکت پیمانکاری در پروژه پتروشیمی هگمتانه همدان ۳۵ نفر از پرسنل پایپینگ خود را در سه ماه گذشته اخراج کرده و پیگیری‌های حقوقی پرسنل اخراجی برای دریافت معوقات حقوقی ۷ ماهه‌شان بی‌نتیجه مانده است.

کارگران ۴ ماه دستمزد معوقه و بین ۴ تا ۷ ماه عدم واریز بیمه، مزایا عیدی، حقوق سنوات، خواربار و حق مسکن را از این شرکت پیمانکاری طلبکارند.

مراجعه چندباره کارگران پتروشیمی هگمتانه به اداره کار و تجمع در برابر استانداری همدان و امضای نامه دسته جمعی برای پیگیری مطالباتشان تاکنون بی‌نتیجه مانده است. کارگران پتروشیمی هگمتانه دلیل این امر را تخلف شرکت پیمانکاری در عدم انعقاد قرارداد کتبی بین پرسنل و شرکت پیمانکاری عنوان کرده‌اند.

آخرین بار تیرماه سال جاری بود که خبرگزاری مهر از قول نیکبخت استاندارهمدان گزارش داد پروژه پتروشیمی هگمتانه تا سه ماه آینده به بهره برداری می‌رسد. پیش از آن در بهمن ماه سال گذشته نیز محمد ناصر نیکبخت در جلسه بررسی وضعیت پتروشیمی هگمتانه از افزایش ۴۰ میلیارد تومانی سرمایه راه اندازی پتروشیمی هگمتانه واز واریز پنج میلیارد تومان از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پنج میلیارد تومان از سوی سرمایه گذار، به حساب پتروشیمی هگمتانه برای پرداخت حقوق و معوقات پرسنل این مجموعه خبر داده بود. اما این واحد صنعتی با گذشت هشت سال و ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی هنوز به مرحلهٔ بهره برداری نرسیده است. یکی از منابع کارگری گفت توجیهی که تاکنون مسولان شرکت برای توقف پروژه می‌آورند این است که منطقه با کمبود آب و بحران خشکسالی مواجه است که به نظر می‌رسد این استدلال با تزریق بودجه‌ای که برای بهره برداری شرکت انجام شده قابل قبول نیست.

 هم اکنون صد و ده نفر نیروی کار متخصص در این شرکت به صورت قراردادی مشغول به کارند که به دلیل متوقف بودن پروژه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

کارگران «صنایع پی وی سی» مهرماه حقوق فروردین را دریافت کردند

پرداخت حقوق ۱۲۰ کارگر قراردادی کارخانه «صنایع پی وی سی» واقع در مهدیشهر سمنان، ۶ ماه به تعویق افتاده است. همچنین سه ماه حق بیمه این کارگران نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

به گزارش7آبان ایلنا،منابع خبری ایلنا، این واحد تولیدی با وجود آنکه چند ماهی است به صورت مرتب حقوق دریافت می‌کنند ولی دریافتی‌های آنان مربوط به معوقات حقوقی ماه‌های گذشته است.

بر اساس این گزارش، بی‌نظمی‌های پرداخت حقوق باعث تجمیع شش ماه حقوق معوقه شده است وحقوقی که کارگران ماه گذشته (مهر ماه) دریافت کرده‌اند مربوط به کار فروردین ماه سال جاری می‌شود.

بهانه «مشکلات مالی کارخانه» در حالی برای تعویق در پرداخت حقوق کارگران طرح می‌شود که بنا به گزارش کارگران، وضعیت فروش تولیدات این کارخانه مناسب است.

به گفته کارگران، با وجود تعویق ۶ ماه حقوق، سه ماه حق بیمه کارگران مربوط به ماه‌های فرودین، اردیبهشت و تیرماه نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

اعتراض کارگران بازنشسته لنگرود به عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای شان!

اطلاعات طی گزارشی از عدم پرداخت مطالبات بیمه‌ای کارگران بازنشسته لنگرودبرای مدتی طولانی،خبرداد.

براساس این گزارش،رئیس کانون بازنشستگان تأمین‌اجتماعی لنگرود در این باره گفت: مطالبات معوقه کارگران بابت هزینه‌های پزشکی که متعلق به مدت‌ها پیش است، تاکنون به کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی پرداخت نشده است.

وی گفت: مدیریت و اعضای جدید کانون بازنشستگان تأمین‌اجتماعی لنگرود تلاش دارند هیچ گونه حقی از بابت پرداخت هزینه‌های پزشکی کارگران پایمال و ضایع نشود و به همین منظور ناگزیر شدیم شکایتی را تسلیم دادگستری کنیم و از این طریق پیگیر وصول مطالبات معوقه کارگران بازنشسته شویم.

وی در ادامه به سایر موانع و مشکلات موجود در سر راه اداره امور کانون بازنشستگان تأمین‌اجتماعی لنگرود اشاره کرد و اظهار داشت: استیجاری بودن ساختمان کانون، مسکن کارگران، همکاری نکردن بانک‌ها برای پرداخت وام به کارگران بازنشسته از جمله مشکلات اساسی و مهم کانون است.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین‌اجتماعی لنگرودگفت: هم‌اکنون کانون در مکانی مبادرت به انجام کار اداری کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی می‌کند که ساختمان آن کلنگی و استیجاری است و در شأن و منزلت بازنشستگان و امور اداره کانون نیست و چنانچه مسئولان اعتباری را برای خرید ساختمان اداری کانون منظور کنند و در اختیار کانون قرار دهند این کانون می‌تواند با آرامش و آسایش خاطر بیشتر و بهتر به انجام امور کار اداری بپردازد.

وی در ادامه گفت: فقط یک درصد اعتبار از سوی مسئولان به این کانون اختصاص می‌یابد که این رقم کم و ناچیز نمی‌تواند جوابگوی نیازهای آن باشد.

وی در پایان اضافه کرد: هم‌اکنون 7000 کارگر بازنشسته تأمین‌اجتماعی تحت پوشش داریم.

چند سناریو برای بازنشستگی ۳۲۲ کارگر معدن سنگرود

نمایندگان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، صبح امروز در دیدار با کارگران معدن زغال سنگ سنگرود در رودبار، آخرین نتایج جلسه رسیدگی به وضعیت بازنشستگی آنان را تشریح کردند.

به گزارش7آبان ایلنا، پیرو جلسه روز ۲۶ مهرماه که در محل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران پیرامون بررسی وضعیت بازنشستگی ۳۲۲ کارگر این معدن برگزار شد، امروز نمایندگان سازمان ایمیدرو و سازمان تهیه و تولید مواد معدنی به همراه هیاتی از مسئولان گیلانی با حضور در ساختمان مسجد جامع این واحد تولیدی مفاد صورت جلسه مذکور را برای کارگران قرائت کردند.

بر اساس این گزارش، در بند نخست این مصوبه تاکید شده است که تا پایان سال جاری، ۸۸ کارگر مشمول بازنشستگی با قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند.

همچنین در بند دوم این مصوبه ذکر شده است ۱۰۴ نفر دیگر از کارگران که تا پایان سالهای ۹۴ و ۹۵ مشمول بازنشستگی می‌شوند در صورت موافقت اعضای هیئت دولت و سازمان تامین اجتماعی با دریافت بیمه بیکاری تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شوند. در بند سوم این مصوبه نیز عنوان شده، ۱۳۲ کارگری که تا پایان سال ۹۸ به مرور شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند برای تکمیل سوابق بیمه‌ای خود به یکی از واحد‌های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید انتقال پیدا کنند.

در بند چهارم این مصوبه تاکید شده است استانداری گیلان و فرمانداری رودبار موضوع متوقف شدن انحلال معدن را از سوی شورای امنیت ملی پیگیری کنند. در صورت موافقت این شورا، معدن سنگرود تا پایان سال ۹۵ ادامه کار خواهد داد و کارگران می‌توانند برای پر کردن سوابق بیمه‌ای خود همانند قبل مشغول به کار باشند.

بنابهمین گزارش،نمایندگان کارگری در جلسه امروز مواضع خود را به نمایندگان شرکت تهیه تولید و ایمیدرو انتقال دادند. پیشنهاد کارگران ادامه فعالیت معدن تا پایان سال ۹۵ بود.

هیاتی شامل استاندار گیلان، فرماندار شهرستان رودبار، نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی و همچنین مدیر عامل معدن سنگرود در جلسه امروز حضور داشتند.

کشته شدن یک کارگر ساختمانی در مشهد

یک کارگر ساختمانی عصر دیروز در مشهد بر اثر سقوط تیرآهن جان باخت.

به گزارش 7آبان ایلنا، در پروژه چهار طبقه طرح توسعه بیمارستان پاستور مشهد یک شاخه تیرآهن هنگام جا به جایی توسط جرثقیل، از طبقه دوم همین ساختمان‌‌ رها و به کارگر ۳۰ ساله مشغول کار در طبقه منفی دو برخورد کرد.

بر اساس این گزارش، پیکر بی‌جان این کارگر توسط نیروهای امداد و نجات به سطح زمین منتقل و به نیروی انتظامی تحویل داده شد.

هفتم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.