اخباروگزارشات کارگری6اسفند1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری6اسفند1393

– تجمع بازنشستگان فولاد کشور مقابل مجلس

– صدها کارگر فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون دراعتصاب بسرمی برند – لیست سیاه پیمانکاران

– تصمیم نهایی هیات مدیره کانون صنفی معلمان: تجمع 10 اسفند برگزار می شود

– حضورگسترده فرهنگیان در دیوان عدالت برای اعتراض به عدم اجرای صحیح امتیاز فوق‌العاده شغل

– اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق وارد پنجمین روز شد

– تجمع کارکنان شرکت پالایش و پخش خون مقابل مجلس دراعتراض به بلاتکیفی پس ازواگذاری به بخش خصوصی

– بیکاری ۱۰۰ کارگر بدنبال تعطیلی موقت کارخانه قند کرج بدون دریافت دو ماه حقوق

– سه سال انتظار کارگران اخراجی کارخانه یخچال سازی البرزبرای دریافت سنوات پایان کار

– دست خالی کارگران فصلی زنجان در آستانه نوروز

– گفتگوی خسرو غلامی با جوانمیر مرادی پیرامون اعتراضات و مسائل  جنبش کارگری

– معمای تعیین حداقل دستمزد و موضوع خط فقر

تجمع بازنشستگان فولاد کشور مقابل مجلس

پرداخت حقوق‌های میلیاردی به اعضای هیأت مدیره صندوق فولاد کشور

جمعی از بازنشستگان فولاد کشور برای دومین روز با تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار دریافت به موقع حقوق و مطالبات خود شدند.

بازنشستگان فولاد کشور دیروز، امروز و دیشب با وضعیت دردناکی جلوی مجلس تجمع داشتند زیرا بسیاری از آنها کهولت سن دارند.

به گزارش 6اسفند خبرگزاری مجلس، جمعی از بازنشستگان فولاد کشور امروز (چهار شنبه 6 اسفند) در مقابل مجلس شورای اسلامی برای دومین روز تجمع کردند.

تجمع کنندگان با تاکید بر اینکه سه ماه است حقوق دریافت نکرده اند، خواستار اجرای کامل بودجه 91 و 92 بویژه بند 59 شدند.

همچنین این تجمع کنندگان اعلام کردند: ما بازنشستگان فولاد کشور خواستار دریافت به موقع حقوق خود هستیم. این مهم امکان ندارد مگر از خزانه به صندوق قرض داده شود.

گفتنی است روز گذشته نیز بازنشستگان فولاد در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع داشتند و پیرو تجمع این افراد نمایندگان اعلام کردند اگر مشکل این بازنشستگان در اسرع وقت حل نشود استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کلید خواهند زد.

پرداخت حقوق‌های میلیاردی به اعضای هیأت مدیره صندوق فولاد کشور

بنابه گزارش همین منبع،بدنبال بررسی پرونده‌های حقوق دریافتی چند نفر از اعضای هیأت مدیره صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد روشن شد فقط یک نفر از اعضای هیأت مدیره این صندوق در سال 93 حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان و در سال 92 حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان و یکی دیگر از آنها 360 میلیون تومان در سال 93 و 150 میلیون تومان در سال 92 با عناوین مختلف دریافت کرده است.

به گزارش6اسفند ماین نیوزدرهمین رابطه، در پلاکاردهایی که بازنشستگان با خود حمل می کردند نوشته شده است «تصویب 2 هزار میلیارد تومان جهت پرداخت مطالبات معوقه از سال 88 و حقوق دی، بهمن، اسفند، عیدی و هزینه های درمانی سال جاری در اختیار ذی حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گیرد تا به دست بازنشستگان مظلوم برسد.»

تجمع کنندگان همچنین پلاکارد دیگری با این مضمون که «چرا تبصره 5 ماده 109 که توسط کارشناسان مجرب فولاد و مدیران صندوق فولاد تایید شده است، اجرا نمی شود.»

صدها کارگر فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون دراعتصاب بسرمی برند – لیست سیاه پیمانکاران

جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۱۵ و ۱۶ منطقه ویژه عسلویه در اعتراض به طولانی شدن مطالبات مزدی خود از چهار روز پیش تاکنون از انجام کار خودداری کرده‌اند.

کارگران عسلویه ازلیست سیاه پیمانکاران خبر میدهند. این لیست که محتوای آن در میان پیمانکاران مشترک است به نوعی حاوی اسامی کارگرانی است که به دلایل مختلفی از جمله پیگیری مطالبات کارگران مسئله دار شناخته شده‌اند و پس از اتمام آخرین قرارداد کار به سختی توسط پیمانکاران استخدام می‌شوند.

به گزارش6اسفندایلنا،تعداد کارگرانی که در این اقدام اعتراضی شرکت کرده‌اند به صدها نفر می‌رسد که در شرکت‌های پیمانکاری مجری طرح‌های فاز‌های ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه کار می‌کنند.

پنج شرکت پیمانکاری «آذران گس‌تر»، «ارشک مکانیک»، «توانمند»، «ونوسان» و «ژرفا» از جمله کارفرمایانی هستند که کارگران آن‌ها در چهار روز گذشته در اعتراض به دریافت نکردن سه تا پنج ماه معوقات مزدی از انجام کار خودداری کرده‌اند.

در همین رابطه یکی از کارگرانی که به واسطه شرکت توانمند در فاز ۱۵ و ۱۶ عسلویه مشغول کار است گفت: این شرکت حدود ۳۵۰ کارگر هستیم که بابت سه ماه مزد دریافت نشده از کارفرما طلبکاریم.

این کارگر افزود: در منطقه عسلویه وجود تاخیر چند ماهه در پرداخت مطالبات مزدی کارگران پیمانکار امری رایج است اما همیشه در ماه‌های پایانی سال مسئولان شرکت‌های پیمانکاری دست‌کم پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت می‌کردند که امسال این اتفاق نیفتاده است.

به گفته این کارگر شرکت توانمد در چهار روز گذشته کارگران او همکارنش به اتفاق سایر کارگرانی که مطالبات مزدی آن‌ها پرداخت نشده است یا درب ورودی کمپ‌ها را به روی خود بسته‌اند و از آن خارج نمی‌شوند و یا پس از ورود به سایت پروژه از داخل شدن به کارگاه خودداری می‌کنند.

همچنین یکی دیگر از کارگرانی که به واسطه شرکت پیمانکاری «ارشک مکانیک» در پروژه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ منطقه عسلویه مشغول فعالیت است در رابطه با جزئیات این اعتراض گفت: حدود ۱۵۰ نفر کارگر هستیم که بابت چهار ماه دستمزد معوقه از مدیران ارشک مکانیک طلب داریم.

وی ادامه داد: درب‌های کمپ جزء برای ورود و خروج ماشین حامل غذا و یا در موارد خیلی ضروری دیگری مانند اعزام آمبولانس بسته شده است و کارگران شرکت‌هایی که بابت معوقات مزدی طلبکار هستند از ورود و خروج ماشین‌ها به داخل کمپ خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: این وضعیت حتی باعث شده تا معدود شرکت‌های پیمانکاری که مطالبت کارگران خود را پرداخت کرده‌اند نیز برای نقل و انتقال کارگران به محل پروژه با مشکل مواجه شوند.

یکی دیگر از کارگران شرکت پیمانکاری «ونوسان» نیز در این باره گفت: حدود ۵۰ نفر هستیم که بابت سه ماه مزد از کارفرما طلبکاریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر پروژه‌های فاز ۱۵ و ۱۶ عسلویه در آستانه بهره‌برداری قراردارند و به همین دلیل فعالیت بیشتر پیمانکاران نیز رو به اتمام است اما معلوم نیست که به چه دلیلی پرداخت مطالبات کارگران با تاخیر روبرو شده است.

بنابهمین گزارش،در این اقدام اعتراضی کارگران شرکت‌های پیمانکاری دیگری نیز حضور دارند اما برای اینکه هویت آن‌ها مشخص شود حاضر نیستند تا به صورت مستقیم گفت‌گو داشته باشند؛ دلیل این احتیاط  ترسی است که این کارگران از قرار گرفتن نامشان در لیست سیاه پیمانکاران دارند.

کارگران می‌گویند: این لیست که محتوای آن در میان پیمانکاران مشترک است به نوعی حاوی اسامی کارگرانی است که به دلایل مختلفی از جمله پیگیری مطالبات مسئله دار شناخته شده‌اند و پس از اتمام آخرین قرارداد کار به سختی توسط پیمانکاران استخدام می‌شوند.

تصمیم نهایی هیات مدیره کانون صنفی معلمان: تجمع 10 اسفند برگزار می شود

 در جلسه سه شنبه پنجم اسفند 93 در جلسه ی هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان تصویب شد که تجمع 10 اسفند معلمان در اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش با استناد به اصل بیست و هفت قانون اساسی برگزار گردد.

این کانون با تاکید بر صنفی بودن این اعتراض، اعلام کرده است که چهارشنبه ششم اسفند اعضای هیات رییسه ی کانون صنفی معلمان آقایان محمد تقی فلاحی، اسماعیل عبدی و علی اکبر باغانی به وزارتخانه ی آموزش و پرورش رفته و برای گرفتن یک محل مناسب برای اعتراض مسالمت آمیز معلمان اقدام می نمایند.

 اگر موافقت لازم در این باره انجام نپذیرد، کانون صنفی معلمان درباره ی محل برگزاری تجمع مسالمت آمیز معلمان ایران اطلاعیه صادر می نماید.

منبع:حقوق معلم و کارگر

حضورگسترده فرهنگیان در دیوان عدالت برای اعتراض به عدم اجرای صحیح امتیاز فوق‌العاده شغل

دیوان عدالت اداری طی روزهای اخیر شاهد حضور تعداد کثیری از فرهنگیان در اعتراض به نحوه اجرای مصوبه فوق العاده شغل است به گونه‌ای که روزانه ۲۰۰ دادخواست از سوی فرهنگیان ثبت شده و این موضوع تعجب و واکنش مسئولان این دیوان را برانگیخته است.

به گزارش 6اسفند تسنیم، اجرای مصوبه «افزایش فوق‌العاده شغل کارکنان دولت» این روزها مورد اعتراض تعداد زیادی از فرهنگیان کشور قرار گرفته است و دیوان عدالت اداری طی روزهای اخیر شاهد حضور گسترده فرهنگیان برای ثبت دادخواست و اعتراض نسبت به اعمال امتیاز فوق‌العاده شغل توسط وزارت آموزش‌وپرورش است.

براساس این گزارش،با مراجعه به دبیرخانه دیوان عدالت اداری جمع کثیری از معلمان مشاهده‌ می‌شوند که برای ثبت دادخواست خود و اعتراض نسبت به نحوه ارائه امتیاز فوق‌العاده شغل به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده‌اند.

 یکی از این فرهنگیان ، در خصوص مراجعه به دیوان عدالت اداری، عنوان کرد: هم اکنون آموزش و پرورش امتیاز فوق‌العاده شغل برای فرهنگیان را کمتر از مصوبه تعیین شده از سوی دولت اعمال می‌کند. این درحالی است که طبق مصوبه دولت برای مدرک کاردانی 700 امتیاز، کارشناسی 1500 امتیاز و فوق لیسانس و دکتری 2000 امتیاز باید اعمال شود اما آموزش و پرورش برای فرهنگیان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد 700 امتیاز را لحاظ می‌کند.

طبق گفته یکی از این فرهنگیان وی با 20 سال سابقه کار و داشتن مدرک کارشناسی ارشد هم‌اکنون از امتیاز فوق العاده شغل 800 برخوردار است در حالی که طبق مصوبه دولت این امتیاز باید برای وی 2000 اعمال شود و اگر این امتیاز به درستی اعمال شود میزان حقوق دریافتی بنده با توجه به سابقه کار 20 ساله، افزایش خوبی می‌یابد. ادارات آموزش و پرورش نیز در پاسخ به مشکل معلمان عنوان می‌کنند به دیوان عدالت اداری شکایت کنید.

وی افزود: برای مدیران و معاونان مدارس امتیاز 1200 اعمال می‌شود درحالی که برای معلمان امتیاز 800 لحاظ می‌شود.

برپایه این گزارش، این رویه که موجب اعتراض تعدادی از فرهنگیان کشور شده و منجر به حضور روزانه آنها در دیوان عدالت اداری می‌شود واکنش مسئولان دیوان عدالت اداری را نیز به همراه داشته است.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز هفته گذشته در پاسخ به اعتراض فرهنگیان مبنی براینکه هم اکنون امتیاز فوق العاده شغل برای افراد دارای مدرک کارشناسی 800 اعمال می‌شود در حالی که طبق مصوبه دولت این امتیاز 1500 است، گفت: هم اکنون درحال بررسی این موضوع هستیم و تلاش می‌کنیم درسال 94 این روند اصلاح شود.

اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق وارد پنجمین روز شد

در حالی که اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق وارد پنجمین روز خود شده‌است؛ این کارگران صبح امروز موفق به دریافت حقوق دی‌ماه خود شدند اما هنوز تکلیف دستمزد بهمن ماه و سایر مطالبات آنها روشن نشده است.

به گزارش6اسفندایلنا،یکی از کارگران معد ن کوشک بافق در رابطه با اتفاقاتی که از روز گذشته تاکنون در معدن سرب و روی کوشک به وقع پیوسته است گفت: در چهارمین روز  اعتراض، مدیریت معدن از کارگرانی که قصد کار در این معدن را دارند خواسته است تا خود را به سرپرستان قسمت معرفی ‌کنند.

وی افزود: براساس گفته‌های کارفرما معدن کوشک، کارگران تا پایان وقت اداری امروز (چهارشنبه ششم بهمن) فرصت داشته‌اند تا اگر قصد ادامهٔ همکاری با معدن را دارند، خود را معرفی کنند.

این کارگر در عین حال گفت: از نظر کارفرما ۱۷ کارگری که توسط کارفرما اخراج شده‌اند مجاز به ادامهٔ همکاری نیستند.

اقدام اخیر کارفرمای معدن کوشک برای دادن مهلت اعلام آمادگی به کارگرانی که خواستار ادامه فعالیت خود در این واحد معدنی هستند در حالی است که به گفته کارگران همه آنها در ابتدای ماه جاری قراردادهای جدید کار را امضا کرده بودند.

به ادعای کارگران در حال حاضز نزدیک به یک هفته از زمانی که آنها قراردادهای کاری یک ماهه تنظیم شده توسط کارفرما را امضا کرده‌اند می‌گذرد و به اعتبار همین توافق از ابتدای ماه اسفند در معدن کوشک به انجام کار مشغولند.

از نظر کارگران  معدن کوشک که به تازگی قرارداد کاری جدید خود را امضا کرده‌اند، بر اساس مواد 10 و 12 قانون کار  (موضوع چگونگی انعقاد قرارداد کتبی کار و شرایط تغییر قراردادکار) نامه اخیر کارفرما بعید است که اعتبار قانونی داشته باشد.

در ماده 10 قانون کار آمده است: تمامی نسخه‌های هر قرارداد کتبی کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی اطلاعاتی در مورد نوع کار یا حرفه، میزان و نحوه محاسبه مزد، ساعات کار،  محل انجام کار، تاریخ انعقاد قرارداد، مدت قرارداد و موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب می کند باشد.

همچنین در ماده  12 همین قانون آمده است: هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام درموسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال اینها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.

لازم به یادآوری است،بیش از 280 نفر از کارگران معدن سرب و روی کوشک در بافق یزد،در 5 روز گذشته نسبت به عدم پرداخت معوقات حقوقی شان و اخراج 17 کارگر دست از کار کشیدند.این کارگران در ماههای گذشته بارها نسبت به  اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، بی توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت نشدن حق سختی کار و حق پله و تونل، عدم پرداخت حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، افزایش پیدا نکردن مدت قراردادهای منعقده و موارد دیگر اعتراض کرده اند و علی رغم پیگیری های بسیاری که از طریق اداره کار شهرستان و استان،فرمانداری و سایر نهادهای مربوطه انجام داده اند هنوز به نتیجه ی مطلوب نرسیده اند.

تجمع کارکنان شرکت پالایش و پخش خون مقابل مجلس دراعتراض به بلاتکیفی پس ازواگذاری به بخش خصوصی

جمعی از پرسنل شرکت پالایش و پخش خون صبح امروز در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 6اسفند خبرگزاری مجلس، جمعی از پرسنل شرکت مادر تخصصی پالایش و پخش خون امروز در اعتراض به نحوه واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در مقابل مجلس تجمع کردند.

نماینده تجمع‌کنندگان در تشریح دلایل اعتراض خود گفت: هم‌اکنون پرسنل این شرکت با 15 تا 25 سال سابقه، به علت واگذاری غیرقانونی شرکت مادر تخصصی پالایش و پخش خون به بخش خصوصی در بلاتکلیفی قرار دارند.

وی با بیان اینکه واگذاری غیرقانونی شرکت مادر تخصصی پالایش و پخش خون به بخش خصوصی غیرقانونی بوده است، تصریح کرد: پرسنل این شرکت در اثر این اقدام در آستانه بیکاری قرار دارند.

بیکاری ۱۰۰ کارگر بدنبال تعطیلی موقت کارخانه قند کرج بدون دریافت دو ماه حقوق

با تعطیلی موقت کارخانه قند کرج حدود ۱۰۰ کارگر بدون دریافت حقوق دو ماه آخر کارشان بیکار شدند.

به گزارش6اسفندایلنا،کارگران قند کرج گفته‌اند این واحد تولیدی بیش از ۲۵۰ کارگر دارد که حدود ۱۰۰ کارگر قرارداد موقت با تعطیلی کارخانه بیکار شده و برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام) بوده است.

این کارگران با اشاره به پرداخت نشدن حقوق دی و بهمن‌ماه، درباره سایر مطالبات‌شان می‌گویند: عیدی و پاداش پایان سال همه کارگران که هر ساله در همین موقع از سال پرداخت می‌شد هم اکنون پرداخت نشده است.

به گفته آنان مشکلات کارخانه قند کرج از مهر ماه سال جاری با کمبود مواد اولیه آغاز شد تا اینکه اواخر آذر ماه  به سبب افزایش مشکلات  فعالیت کارخانه به طور کامل متوقف شد. طی دو ماه گذشته نیز کارگران در محیط کار خود حاضر شده بودند اما با ادامه یافتن کمبود مواد اولیه تولید، حدود ۱۰۰ کارگر قرارداد موقت به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند.

سه سال انتظار کارگران اخراجی کارخانه یخچال سازی البرزبرای دریافت سنوات پایان کار

با گذشت سه سال از تعطیلی کارخانه یخچال سازی البرز در شهرستان نیشابور هنوز ۷۶ کارگر بیکار شده این واحد تولیدی موفق به دریافت سنوات پایان کار خود نشده‌اند.

به گزارش6اسفندایلنا،کارگران کارخانه تعطیل شده یخچال سازی البرز گفته‌اند با وجود پیگیری‌های حقوقی از طریق اداره کار و سایر نهادهای دولتی در طول سه سال گذشته، هنوز موفق به دریافت سنوات پایان کار خود از کارفرما نشده‌اند.

بر اساس قانون کار، «سنوات پایان کار» مزایایی است که بابت سال‌های سپری شده از زندگی کارگر در کارگاه، باید به عنوان سرمایه‌ای هنگام خاتمه همکاری در اختیار کارگر قرار گیرد. کارگران کارخانه یخچال‌سازی البرز می‌گویند با کاهش شدید ارزش پول ملی طی سه سال اخیر، ارزش ریالی سنوات آنان به همان میزان کاهش یافته است.

به گفته این کارگران، با وجود آنکه نماینده کارفرما آراء هیات‌های تشخیص و حل اختلاف را پذیرفته است اما تا این لحظه اقدامی برای پرداخت مطالبات معوقه کارگران نشده است.

به گفته کارگران؛ کارفرما علاوه بر بدهی ۵۲۵ میلیونی بابت سنوات پایان کار ۷۶ کارگر، به چند بانک نیز بدهی دارد و کارگران نگرانند این بانک‌ها بابت طلب میلیاردی خود اموال کارخانه را توقیف کنند.

کارگران می‌گویند این واحد تولیدی در سال ۹۰ به دلیل سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی دولت و ناتوانی در رقابت با محصولات مشابهه وارداتی تعطیل شده است.

دست خالی کارگران فصلی زنجان در آستانه نوروز

یکی از کارگران فصلی زنجان اظهار داشت: مشکلات کارگران فصلی و روزمزد را نمی‎توان در چند جمله خلاصه کرد، کل زندگی ما دارای مشکلاتی است که از نبود شغل مناسب و دایمی به وجود می‎آید.

وی با بیان اینکه نبود شغل موجب شده تا به عنوان کارگر روز مزد به دنبال کار باشم، گفت: دو فرزند دارم که واقعا شرمنده آنها هستم.

این کارگر زنجانی با بیان اینکه ایام عید نزدیک است و من حتی قادر نیستم لباسی برای فرزندانم تهیه کنم، افزود: گرانی و نبود کار واقعا به قشرهایی همچون کارگران ساختمانی فشار مضاعف وارد می‎کند.

مجتبی محمدی با اشاره به اینکه زندگی سختی دارم و واقعا از زندگی خودم به دلیل مشکلات و دعواهای هر روزه خسته شده‎ام، گفت: چاره‎ای ندارم باید هر روز به دنبال کار باشم که در حال حاضر ساخت و ساز به شدت افت کرده و کارفرمایی وجود ندارد که بخواهد از کارگر استفاده کند.

وی گفت: تا سه سال قبل هر لحظه که اراده می‎کردم و به میدان می‎آمدم در عرض دو ساعت کار پیدا می‎کردم اما در حال حاضر چند روز باید منتظر ماند تا شاید کسی پیدا شود که آنهم گزینشی عمل می‎شوند و معمولا جوانترها را انتخاب می‎کنند.

یک کارگر فصلی نیز که از روستاهای اطراف زنجان آمده است، گفت: متاسفانه وضعیت کشاورزی خوب نیست و نمی‎توانم در آمدی از این طریق داشته باشم به ناچار به شهر می‎آیم تا حداقل از طریق کارگری درآمدی داشته باشم.

*بسیاری از کارگران فصلی بیمه نیستند

علی مرادی با اشاره به اینکه بیمه نیستم و درآمد آنچنانی هم ندارد، گفت: کارگران حتی در زمان کارکردن هم به دلیل نداشتن بیمه در معرض خطرهای جدی هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاییان همچون من گرفتار هستند،یادآور شد: هیچ کس به داد ما نمی‎رسد و با این مزدهای ناچیز همواره شرمنده خانواده هستیم.

این کارگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر کار برای بسیاری از کارگران فصلی از جمله کارگران ساختمانی به شدت افت کرده و هر روز نیز وضعیت نامطلوب می‎شود.

وی با اشاره به اینکه کارگران ساختمانی زیر پوشش هیچ قانونی نیستند، افزود: به ناچار در این جا جمع می‎شویم بسیاری از کارگرانی که در اینجا مشاهده می‎کنید، دارای مشکلاتی همچون مشکلات من هستند.

در واقع روزمزد بودن قراردادهای شفاهی بین کارگر و کارفرما و نبود امنیت شغلی از دیگر مشکلات کارگران فصلی است که لزوم توجه به موضوع کارگران فصلی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

افزایش بیکاران در کشور و به تبع آن در استان زنجان را به راحتی می‎توان در میدان‎هایی که کارگران فصلی در آنجا جمع می‎شوند، مشاهده کرد تا جاییکه که بیشتر افرادی که به دنبال کار هستند، جوانانی هستند که در گذشته کمتر در چنین فضاهایی دیده می‎شدند.

متناسب نبودن نیروی کار با فرصت‎های شغلی موجود موجب شده تا افراد بیکار بدون قرارداد و هیچ‎گونه تضمینی برای تامین مخارج زندگی تلاش کنند و از طرفی دیگر کارهای فصلی، دایمی نیست و روابط کاری به صورت توافقی است و این امر موجب می‎شود تا کارفرما هر دستمزدی که بخواهد به کارگران پرداخت کند.

کارگران فصلی زنجان امسال نیز بدون عیدی به استقبال عید نوروز می‎روند و معلوم نیست با این گرانی و تورم  چگونه شرمندگی در مقابل خانواده خود را تحمل خواهند کرد.

منبع:بخشی ازیک گزارش فارس بتاریخ6اسفند

گفتگوی خسرو غلامی با جوانمیر مرادی پیرامون اعتراضات و مسائل  جنبش کارگری

تحلیل و بررسی وضعیت جنبش مطالباتی کارگران همواره مورد بحث و گفتگوی فعالین عرصه اعتراض های جاری این طبقه بوده است. بدون تردید طرح مباحثی مانند چگونگی سازمانیابی  کارگران، موضوع افزایش دستمزدها، مقابله علیه اخراج و بیکارسازی و یا اعتراض به تعویق انداختن حقوق ها می تواند در راه محقق شدن این مطالبات، راهگشای کارگران باشد. اما جنبش اعتراضی کارگری در سالی که در روزهای پایانی آن قرار داریم، در چه موقعیتی قرار دارد؟ شرایط کار و زیست کارگران، وضعیت تشکل یابی و طرح خواسته های آنها چگونه  است؟ برای تعیین دستمزد و افزایش آن در سال 94 چه باید کرد؟ آنچه در ادامه می خوانید حاصل گفتگوی من با جوانمیر مرادی کارگر و فعال کارگری، در باره این موضوع ها و دیگر مباحث مرتبط با آن است.

در این میان اما ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که نمی توان اعتراض های کارگری و مباحث پیرامون آن را با کلی گوئی، ذهنی گرائی و استفاده از مفاهیم کلیشه ای تئوریک و انتزاعی تفسیر کرد. زیرا که جنبش مطالباتی موجود پیش از هر چیز یک واقعیت عینی در یک بستر تاریخی معین است و باید بر این اساس به آن نگاه کرد. همچنین نگاه موردی به این جنبش و تعمیم دادن یک استنتاج مشخص به کلیت آن، فعالین کارگری را به بیراهه می برد و لازم است با نگاهی جامع به آن پرداخت. ما در این مصاحبه تلاش کرداه ایم که به بخشی از واقعیت های شرایط کار و زیست و مبارزه کارگران در ایران نگاهی داشته باشیم.

در آخر این مقدمه کوتاه، یادآوری این نکته لازم است که پیش شرط رسیدن فعالین کارگری به نگاه مثبت و مشترک  به جنبش جاری، داشتن تعامل بیشتر، همراه با منطق، استدلال و ایجاد دیالوگ و بحث های سازنده در بین فعالین و دوری جستن از جدل های خصمانه و توهین آمیز است. هر یک از ما روزانه مشاهده می کنیم که کارگران با زبان، ملیت و باورهای متفاوت در زیر یک سقف کار می کنند و بدون تردید اختلاف نیز پیدا می کنند و مجادله هم دارند؛ اما دردها و دغدغه های مشترکی آنها را به هم پیوند می دهد تا در یک حرکت کارگری در کنار هم قرار بگیرند و یا مجمع عمومی تشکیل دهند و نماینده منتخب خودشان را برای پیگیری مطالبات شان انتخاب کنند. پس اگر ما هم خود را بخشی از طبقه کارگر می دانیم، لازم است از شرایط کار و زیست و مبارزه طبقه کارگر بیاموزیم و علی رغم اختلاف نظر، به دنبال رسیدن به سرفصل های مشترک باشیم. و به قول احمد شاملو با  تقسیم کردن این جمع شریف انسانی  به ” من و تو و او “، آنها را به پراکندگی فراخوان ندهیم.

با این امید که این مصاحبه مورد توجه کارگران و فعالین کارگری قرار بگیرد. ما پیشاپیش دست همه منتقدان این مباحث را می فشاریم.

خسرو غلامی – بهمن 1393       kh.gholami@hushmail.com

لینک متن کامل گفتگو:http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4236

معمای تعیین حداقل دستمزد و موضوع خط فقر

آزاده حسینی

در روزهای پایانی سال گذشته با همان رویه ی تعیین حداقل دستمزدی روبرو شدیم که سال‌های پیش از آن شاهد بودیم. بخشنامه‌ای که به طورمسخره‌آمیزی از متنی مشابه بخش نامه‌های سال‌های قبل کپی‌برداری شده و دست اندرکاران آن فقط به خود زحمت دادند تا اعداد آن را کمی تغییر دهند. شعبده‌بازان شورای عالی کار و نمایندگان سه‌جانبه آن هر ساله در آخرین روزهای پایانی سال بخش‌نامه‌ی تعیین حداقل دستمزد را اعلام و ابلاع می‌کنند.

لینک متن کامل:http://www.kanoonm.com/1698#more-1698

ششم اسفندماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.