این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

کارگری4تیر1394

– ادامه اعتصاب کارگران کارخانه ایران برک رشت درحمایت از32همکاران خراجیشان

– دستگیری رضا امجدی و فردین میرکی وانتقال به زندان

– صدور حکم 2 سال زندان برای فرزاد مرادی نیا

– اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه های منطقه خودرو سازی ارگ جدید بم(کرمان موتور،مدیران خودرو،قوا محرکه) دراعتراض برعدم ورود وسایل نقلیه به پارکینگ کارخانه وساعات کاری(همراه با تصاویر)

– تجمع کارگران بازنشسته کارخانه کاشی گیلانا مقابل درب ورودی کارخانه دراعتراض به پرداخت اقساطی حق سنوات پایان کار و6تا11ماه حقوق معوقه

-۴۰۰۰ کارگردر معادن ذغال سنگ شهرستان زرند با مشکل حقوق معوقه روبرو هستند

عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران معدن باب شکون زرند

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:به اخراج و فشار بر خبرنگاران کارگری پایان دهید

– بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران دراعتراض به شیوه برخورد با خبرنگاران خبرگزاری ایلنا

– اطلاعیه ی کانون نویسندگان ایران درباره ی مسدود شدن صفحه فیس بوک کانون

– بانک مرکزی:نرخ تورم خرداد ۱۵.۶ درصد

– مرکز آمار: رشد30درصدی قیمت آب، برق و سوخت

– افزایش 72درصدی حوادث ناشی از کار منجر به فوت دراستان مرکزی طی سال93

– مجروحیت 4کارگرگر شرکت کربنات سدیم شهرستان سرخه  

– ادامه تطاهرات درایروان به افزایش ۱۶ تا ۲۲ درصدی بهای برق خانگی ویورش پلیس به معترضان

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه ایران برک رشت درحمایت از32همکاران خراجیشان

اعتصاب کارگران کارخانه ایران برک رشت امروز (پنجشنه چهارم تیر ماه) وارد سی‌و هشتمین روز خود شد و به گفته کارگران این کارخانه نساجی از امروز هیچ کدام از 32 کارگری که به دلیل اتمام قرارداد کار در لیست اخراج قرارداشتند وارد محوطه کارخانه نشدند.

به گفته این کارگران کارفرما هنوز اصرار دارد که چون کارگران اتمام قرارداد شده در شکل گیری اعتراضات نقش موثری داشته‌اند باید اخراج شوند و به همین دلیل دیگر کارگران امروز ترجیح دادند تا به جای رفتن به محل کار در کنار آنها حضور داشته باشند.

به گزارش4تیرایلنا،کارگران کارخانه ایران برک رشت با اعلام این خبر گفتند: همزمان با این اتفاق تعداد دیگری از همکاران آنها در حمایت از کارگران اخراج شده از حضور در داخل کارخانه خودداری کردند.

برپایه این اطلاعات شنیده می شود که کارفرما با مشاهده این وضعیت کارگران باقیمانده در محوطه کارخانه را زودتر از موعد زمانی همیشگی مرخص کرده است.

کارگران کارخانه ایران برک رشت می‌گویند وضعیت پیش آمده در حالی است که پیشتر مسئولان دادستانی در مراجعه حضوری 18 نفر از همکاران آنها گفته بودند که با بازگشت به کار خود امکان از سرگیری فعالیت‌های کارخانه ایران برک رشت را فراهم کنند.

به گفته این کارگران با وجود آنکه تمامی کارگران احضار شده از فردای دیدار با مسئولان دادستانی برای اثبات حسن نیت خود آماده به کار بودند اما تا به امروز مانع تراشی‌های کارفرما مانع از سرگیری فعالیت ایران برک رشت شده است.

دستگیری رضا امجدی و فردین میرکی وانتقال به زندان

به گزارش رسیده روز چهارشنبه مورخ 3/4/94 رضا امجدی فعال کارگری و عضو کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و فردین میرکی فعال کارگری که برای پیگیری و اطلاع از حکم پرونده اشان به دادگستری استان کردستان مراجعه کرده بودند از طرف شعبه ی 4 اجرای احکام دادگستری شهر سنندج دستگیر و روانه ی زندان مرکزی سنندج شدند.

لازم به ذکر است که رضا امجدی در روز 5 اردیبهشت 94 توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و بعد از 15 روز با وثیقه 30 میلیونی آزاد شده بود. همچنین فردین میرکی در روز 1 آذر 93 توسط نیروهای امینتی دستگیر و بعد از 2 ماه بازداشت با وثیقه 100 میلیون تومانی آزاد گردید. رضا امجدی درشعبه ی 1 دادگاه انقلاب به اتهام عضویت درکمیته ی هماهنگی به 3 ماه و یک روز و فردین میرکی به همین اتهام به 9 ماه تحمل حبس تعزیری محکوم شده بودند.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجادتشکل های کارگری احکام صادره علیه رضا امجدی و فردین میرکی را محکوم و خواهان آزادی کارگران زندانی و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3 تیر 1394

صدور حکم 2 سال زندان برای فرزاد مرادی نیا

به گزارش رسیده روز سه شنبه مورخ 2/4/94، فرزاد مرادی نیا فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری با تایید شعبه ی 4 دادگاه تجدید نظر استان کردستان به 2 سال حبس تعزیری محکوم گردید. حکم اولیه این فعال کارگری توسط دادگاه بدوی شعبه 1 استان کردستان صادر شده بود.

لازم به ذکر است که فرزاد مرادی نیا در تاریخ 16 آذر 93 در حالی که به خاطر بیماری مزمن گوارشی در وضعیت نامناسب جسمی قرار داشت توسط مامورین در منزلش دستگیر و بعد از 25 روز در تاریخ 11/10/93 با قرار وثیقه 70 میلیون تومانی آزاد شده بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن حکم صادره برای فرزاد مرادی نیا، خواهان شکسته شدن این حکم و همچنین آزادی فوری سایر کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3 تیر 1394

اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه های منطقه خودرو سازی ارگ جدید بم(کرمان موتور،مدیران خودرو،قوا محرکه) دراعتراض برعدم ورود وسایل نقلیه به پارکینگ کارخانه وساعات کاری(همراه با تصاویر)

جلوگیری مدیران منطقه خودرو سازی ارگ جدید* از پارک کردن خودرو ها و وسایل نقلیه کارگران در پارکینگ این منطقه باعث اعتراض دست جمعی کارگران منطقه خودرو سازی ارگ جدید بم شد.

به گزارش4تیرارگ نیوز،چندی است که صحبت جابجایی پارکینگ وسایل نقلیه کارگران کرمان موتور،مدیران خودرو،قوا محرکه و… مطرح می باشد و روز گذشته  و روز قبل تر از آن بعد از عدم ورود خودرو های کارگران این مجموعه به پارکینگ باعث شد تا کارگران این مجموعه دست به اعتصاب بزنند.

این کارگران دور بودن و پیاده روی بیست دقیقه از پارکینگ جدید تا محل کارخانه را علت این کار بیان کردند و چنانچه مشکل اضطراری  برای هر کدام از آنها پیش بیاید طی کردن چنین زمانی باعث خساراتی برای آنها خواهد شد.

یکی از این کارگران تصریح کرد:مجوز پارک دادن دادن به سرپرست های خط و کارگران چینی و مقابل آن عدم مجوز پارک کردن خودرو های کارگران بومی در پارکینگ اختصاصی از عوامل اصلی این اعتصاب بود که باعث شد تعداد زیادی از شیشه های خودروهای کارگران شکسته و دو موتور سیکلت به سرقت رود.

همچنین کارگران مجموعه خودرو سازی  خواستار حضور فرماندار بم در میان خود بودند تا مشکلات خود را از جمله دوشیفته بودن  را در میان بگذارند.

گفتنیست ساعت کاری برخی از این کارکنان از ۶ صبح شروع و تا ۹ شب ادامه دارد .

*منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید درسال 1376، تاسیس ورسماً کار خود را آغاز کرد. که در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق شهرستان بم و ۲۰۰ کیلومتری کرمان و درکنارجاده ترانزیتی کرمان – بم –زاهدان قراردارد.

وسعت فعلی این منطقه ۲۴۵۰ هکتار بوده و دارای طرح توسعه مصوب معادل۴۰۰۰ هکتاراست. عمده فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این منطقه در رابطه با تولید خودرو و صنایع وابسته است.

در حال حاضر تعداد واحدهای صنعتی در این منطقه بالغ بر۴۰ واحد است که از میان آن می‌توان به شرکت های خودروسازی کرمان موتور ،مدیران خودرو، راین خودرو، خودروسازان بم ، ارگ دیزل، شرکت قوای محرکه و کارخانه پرس‌شاپ اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در این منطقه تا پایان سال ۱۳۹۳ بالغ بر۵۰ هزارمیلیارد ریال بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید قبل از پیوستن به مناطق ویژه اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی را از طریق همکاری با شرکت خودروسازی دوو کره جنوبی جذب و به تدریج زمینه لازم را برای فعالیت سایر شرکت‌ها فراهم کرد.

شرکت خودروسازی چری به عنوان سرمایه‌گذار خارجی دارای۴۹درصد سهام شرکت مدیران خودرو در این منطقه است.

تولیدات خودرو درسال ۹۲ معادل ۴۶ هزار دستگاه بوده که در سال ۹۳ این میزان به ۸۶ هزاردستگاه رسیده که معادل۸۷درصد نسبت به سال۱۳۹۲افزایش یافته است .طبق آمار موجود در نیمه اول سال ۹۲تعداد شاغلین در ارگ جدید چهار و ۵۰۰ نفر بوده که با توجه به توسعه فعالیت‌ها در پایان سال گفته شده به ۵پنج هزار و۵۳۰ نفر و در پایان سال ۹۳ به هفت هزار و۸۲۰ نفر افزایش یافته است.

تجمع کارگران بازنشسته کارخانه کاشی گیلانا مقابل درب ورودی کارخانه دراعتراض به پرداخت اقساطی حق سنوات پایان کار و6تا11ماه حقوق معوقه

بر اساس اظهارات کارگران بازنشسته کارخانه کاشی گیلانا، هرکدام از آنها علاوه بر دریافت نکردن سنوات خدمتشان  از 6 تا 11 ماه معوقات حقوقی از کارفرما طلب دارند  و به همین دلیل تعداد ی از کارگران هفته گذشته  با تجمع در مقابل درب ورودی کارخانه به نحوه پرداخت سنوات خدمتشان  اعتراض کردند.

نردیک به 115 نفر از کارگران کارخانه کاشی گیلانا که از سال 90 تا 93 به تدریج بازنشسته شده‌اند می‌گویند که کارفرما بصورت اقساطی ماهانه 400 هزار تومان حق سنوات پایان کار و دیگر معوقات مزدی آنها را پرداخت می‌کند.

به گزارش4تیرایلنا، کارگران کارخانه کاشی گیلانا گفتند: احکام بازنشستگی‌ بیشتر آنها با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور صادر شده و رقم حق سنوات پایان خدمتشان با توجه به میزان سوابق کاری از 10 تا27  میلیون تومان متغیر است اما تااین لحظه هنوز با آنها بصورت کامل تسویه حساب نشده است.

کارگران بازنشسته کارخانه کاشی گیلانا در شهر منجیل  با یادآوری اینکه برابر مقررات کار و تامین اجتماعی سنوات پایان کار  حقی است که بابت جبران سال‌هایی که کارگران نیروی جوانی و تجربه کاری خودر را در توسعه کارگاه صرف کرده‌است افزودند:  مطابق همین قوانین این مزایا باید در زمان بازنشستگی و ترک کار پرداخت شود تا به پشتوانه آن کارگران بازنشسته بتوانند از عهده مخارج سالمندی برآیند.

یکی از این کارگران بازنشسته درباره سرانجام مطالبات خود و سایر همکارانش گفت: مهم‌ترین عامل معوق ماندن سنوات کارگرانی که به مرور از کارخانه کاشی گیلانا بازنشسته می‌شوند کمبود نقدینگی است به همین دلیل کارفرما مطالبات کارگران بازنشسته را به صورت اقساطی ماهانه مبلغ 400 هزار تومان پرداخت می‌کند.

به گفته او، با اقساطی پرداخت شدن سنوات کارگران بازنشسته سالها زمان نیاز است تا کل سنوات یک کارگر به مرور پرداخت شود.

این کارگر بازنشسته که به نمایندگی از سایر بازنشستگان کاشی گیلانا سخن می‌گفت افزود: هم اکنون در آمد حاصل از فروش محصولات این کارخانه صرف هزینه‌های جاری کارخانه و پرداخت حقوق کارگران شاغل می‌شود.

کارگران بازنشسته  کاشی گیلانا می‌گویند  با وجود انکه یک قسط از مطالبات کارگران بازنشسته پرداخت شده ،اما کارگران معتقدا بایستی مطالباتتشان به روز محاسبه وپرداخت شود.در غیر اینصورت این کارگرانند که که با پائین آمدن ارزش پولشان زیان می بینند.

۴۰۰۰ کارگردر معادن ذغال سنگ شهرستان زرند با مشکل حقوق معوقه روبرو هستند

عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران معدن باب شکون زرند

پایگاه اطلاع رسانی کارگران کرمان طی گزارشی بتاریخ3تیر از عدم پرداخت۴۰۰۰ کارگردر معادن ذغال سنگ شهرستان زرند ازجمله 6ماه حقوق کارگران معدن باب شکون زرند،خبرداد.

براساس این گزارش،محمد صادقی در رابطه با پرداخت نشدن حقوق ۶ ماهه به کارگران معدن باب شکون زرند ، گفت : محصول ذغال این معدن را ” شرکت ذغال سنگ استان کرمان” دریافت می کند و به ذوب آهن اصفهان می فروشد که اکنون بعد از گذشت ۶ ماه از خرید ذغال توسط ” ذوب آهن ” هنوز پرداختی به ما صورت نگرفته است.

مدیر عامل معدن ذغال سنگ باب شکون با اشاره به اعتراض کارگران معدنجو زرند ، گفت : این چندمین بار است که کارگران معدن برای احقاق حق واقعی خود اعتراض می کنند ، چند فاجعه دیگر مانند مرگ نماینده کارگری باید رخ دهد تا دولت ومسئولین کمتر از زحمات کارگران سواستفاده کند؟

وی درادامه با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان محصول را می خرد اما پولی پرداخت نمی کند ، ابراز کرد : این شرکت بزرگ که تنها خریدار ذغال ما است به دلیل عدم فروش محصولات آهن خود ، از پرداخت هزینه خرید به فروشندگان ذغال سنگ صرف نظر می کند.

عضو انجمن ذغال سنگ کرمان با بیان اینکه ۵۱ درصد ازسهام این معادن به وزارت کار و تعاون اختصاص دارد ، تصریح کرد : در اردیبهشت ماه سال جاری جلسه ای با حضور وزیر تعاون ، وزیر کار و کلیه مسئولین استانی وشهرستانی در زرند برگزار شد ومقرر گردید که بدهی کارخانه ها و معادن ذغال سنگ از ذوب آهن اصفهان گرفته و به طلبکاران پرداخت شود ، اما این مصوبه هنوزاجرایی نشده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:به اخراج و فشار بر خبرنگاران کارگری پایان دهید

در حالیکه بیشترین تاوان بحران فساد اقتصادی مسئولان رده بالا را کارگران و تهی دستان پرداخت می کنند و این بحران آنچنان گسترده است که گفتگو درباره آن ترجیع بند مصاحبه های مقامات قضایی و پرسش همیشگی خبرنگاران و گزارشات خبری است. و همزمان وزارت کار با نهیب کارفرمایان از وظایف قانونی صیانت از نیروی کار عقب نشینی می کند و میلیون ها کارگر در طوفان گرانی و بیکاری و اخراج و دیگر سختی های کمرشکن زندگی صورت شان را با سیلی سرخ نگه می دارند خبردار می شویم؛ گروهی از خبرنگاران کارگری بعلت اینکه کمی از حقایق کارگری را بنابر تعهد شغلی خبرنگاری بازتاب داده اند مورد پیگرد و سپس اخراج قرار گرفته اند.

این گروه از خبرنگاران که خود در زمره کارگران ایران قرار دارند گناهی ندارند جز اینکه کمی از خط قرمزهای دستوری عبور کرده وبا احتیاط بعضی از اعتراضات کارگری را پوشش خبری داده اند. سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی بنابر وظیفه دفاع از حق و عدالت کارگری اخراج این گروه از خبرنگاران کارگری خبرگزاری ایلنا را محکوم کرده و خواستار بازگشت بکار فوری این کارگران رسانه ای می باشد. آقایان بدانند با پاک کردن صورت مسئله به هیچ عنوان مسئله حل نخواهد شد. مشکلات کارگران ایران با این کارهای نابخردانه و ناعادلانه حل نخواهد شد و فکر اساسی باید کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳تیر ۱۳۹۴

بیانیه انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران دراعتراض به شیوه برخورد با خبرنگاران خبرگزاری ایلنا

خبرگزاری کار ایران(ایلنا)، در میان خبرگزاری های رسمی ایران تنها خبرگزاری مدعی فعالیت تخصصی در حوزه کار و مسایل کارگری است. سرویس کارگری این خبرگزاری همواره با تمام محدودیت ها و فشارهایی که با آن روبه رو بوده است، سعی کرده در چهارچوب قانون کار و قانون اساسی، به حقوق پایه ای و مسلم مزد بگیران و زحمتکشان جامعه ایران بپردازد و با کوشش خبرنگاران خود، در این راه به یکی از معتبرترین و قابل استنادترین مراجع رسمی خبری برای روزنامه نگاران و پژوهشگران اقتصادی و کارگری تبدیل شده است.

براساس اظهارات دبیر برکنار شده سرویس کارگری خبرگزاری ایلنا، خبرنگاران سرویس مذکور طی سال های اخیر همواره در رابطه با بازتاب اخبار اعتراض های کارگران و معلمان، از جانب مدیران و مسئولان تحت فشار و اعمال محدودیت های مختلف بوده اند.

در آخرین برخورد با سرویس کارگری این خبرگزاری، آن ها از بازتاب اعتراض های کارگران کارخانه «فارسیت دورود» در مقابل وزارت کار منع شده و بصورت دست جمعی اخراج شدند. از سوی دیگر این خبرنگاران قصد داشتند تا تشکل صنفی کارکنان این خبرگزاری را ایجاد کنند که باز هم در این رابطه با مخالفت مسئولین این خبرگزاری مواجه شدند. جدا از ضرورت بازگشت به کار خبرنگاران اخراجی، برخورد صورت گرفته، جامعه روزنامه نگاران را با این نگرانی رو به رو می کند که رویکرد مذکور تبدیل به رویه ای رسمی، در جهت ایجاد محدودیت برای فعالیت های حرفه ای روزنامه نگاری در راستای انعکاس اخبار (بدون لحاظ کردن منافع گروه های خاص) شود.

انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران، به عنوان یک تشکل صنفی مستقل که همواره بر آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات تاکید کرده است، ضمن پافشاری بر بازگشت به کار تمامی خبرنگاران اخراجی، اعتراض خود را به شیوه برخورد با خبرنگاران خبرگزاری ایلنا اعلام می دارد. این تشکل باور دارد؛ حمایت و اعتراض جمعی و حرفه ای روزنامه نگاران، خبرنگاران و اهالی قلم ومطبوعات می تواند از تکرار وقایع مشابه، تهدید امنیت شغلی، سانسور و اعمال محدودیت های دیگر برای خبرنگاران، پیشگیری کند.

انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران 03/04/1394

اطلاعیه ی کانون نویسندگان ایران درباره ی مسدود شدن صفحه فیس بوک کانون

به اطلاع اعضا و دوستداران صفحه ی فیس بوک کانون نویسندگان ایران می رسانیم دستگاه امنیتی کشور نزدیک به دو ماه است که این صفحه را مسدود و از اختیار ادمین آن خارج کرده است.

ما ضمن محکوم کردن این اقدام که در ادامه ی یورش های پیشین به فعالیت های کانون انجام شده و معنایی جز دست اندازی به حداقل روزنه های آزادی بیان ندارد، از همگان می خواهیم از مراجعه به این صفحه خودداری و در صورت تمایل، موضوع را به مدیریت فیس بوک(Report) گزارش کنند.

کانون نویسندگان ایران

دوم تیر ماه

بانک مرکزی:نرخ تورم خرداد ۱۵.۶ درصد

بانک مرکزی برای رفع نیازهای مراجع قضائی، پژوهشگران، مجامع علمی و سایر استفاده کنندگان آمار این بانک، نرخ تورم خرداد ماه را اعلام کرد.

به گزارش 4تیرمهر، بانک مرکزی اعلام کرد: گرچه حسب ماده ۵۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی انتشار آمار در کشور، اخیراً آمار نرخ تورم در مناطق شهری ایران در خردادماه ۱۳۹۴ را منتشر کرده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در چارچوب بند “ج” ماده  یادشده و در ادامه روند گذشته، نرخ تورم کالاها و خدمات مصرفی در خردادماه ۱۳۹۴ را محاسبه نموده است.

این گزارش می افزاید: به منظور پاسخگویی به نیازهای محاکم و مراجع قضایی و استفاده پژوهشگران و مجامع علمی و کارشناسی و سایر استفاده کنندگان از آمار بانک مرکزی، خلاصه نتایج به ‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ به شرح ذیل اعلام می‌شود:

-شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه ۱۳۹۴ به عدد ۲۲۵.۵ رسید که نسبت به ماه قبل۱.۷ درصد افزایش یافت.

-شاخص مذکور در خردادماه ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶.۲ درصد افزایش داشته است.

-نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۴ نسبت به دوازده ماه منتهی به خردادماه ۱۳۹۳ معادل ۱۵.۶ درصد می‌باشد.

گفتنی است: مرکز آمار ایران روز گذشته گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ را منتشر کرد.

براساس اعلام مرکز آمار، شاخص کل (بر مبنای ۱۳۹۰=۱۰۰) در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ عدد ۲۱۱.۳ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۱۳.۷ درصد) افزایش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به خردادماه سال ۹۴ نسبت به دور مشابه سال قبل ۱۴.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ (۱۴.۳ درصد) کاهش یافته است.

مرکز آمار: رشد30درصدی قیمت آب، برق و سوخت

گزارش مرکز آمار ایران از تغییر قیمت بیش از ۳۰ گروه کالایی در یک سال اخیر نشان می دهد، قیمت آب، برق و سوخت با رشد ۳۰.۱ درصد در دوازده ماهه منتهی به خرداد ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل رکورددار گرانی‌ها است و حمل و نقل با 21 درصد و میوه با 19.9 درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

به گزارش 3تیرتسنیم، مرکز آمار ضمن انتشار گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه سال 1394 بر اساس سال پایه 1390 اعلام کرد:تورم خرداد ماه سال 94 خانوارهای شهری کشور، نسبت به ماه گذشته یک دهم درصد کاهش یافت و از 14.3 به 14.2درصد رسید اما تورم نقطه به نقطه نسبت به اردیبهشت ماه(13.7)افزیش یافت و به 14.2 درصد رسید.

در این گزارش جزئیات تورم در بیش از 30 گروه کالایی منتشر شده که بر این اساس، گروه آب، برق و سوخت با تورم 30.1 درصدی در صدر است و حمل و نقل با 21 درصد و میوه با 19.9 درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.

افزایش 72درصدی حوادث ناشی از کار منجر به فوت دراستان مرکزی طی سال93

مدیرکل پزشکی قانونی استان مرکزی با بیان اینکه در سال گذشته حوادث ناشی از کار 72.4 درصد افزایش داشته است، ادامه داد: در سال 92 و در بخش‌های صنعت و ساختمان 29 مورد حادثه کار منجر به فوت کارگران شد این در حالی است که این رقم در سال 93 به 50 نفر رسید.

به گزارش4تیرفارس،منبتی با بیان اینکه میزان مصدومین کار نیز در سال گذشته با 7.2 درصد افزایش روبرو بود، افزود: در سال گذشته 824 مورد حادثه کار منجر به مصدومت افراد رخ داد که 13 مورد از این افراد خانم‌ها بودند در حالی که در سال 92 این تعداد مصدومین با آسیب رسیدن به 12 خانم، 769 مورد بوده است.

ه گفته وی در سال 92 تعداد مصدومین ناشی از حوادث جاده‌ای 6 هزار و 961 مورد بود که از این تعداد 2 هزار و 90 نفر خانم بودند که در سال گذشته این میزان مصدومیت به 6 هزار و 594 مورد رسید که با 5.3 درصد کاهش روبرو بوده است.

مجروحیت 4کارگرگر شرکت کربنات سدیم شهرستان سرخه  

جوشکاری مخزنی در شرکت کربنات سدیم در شهرستان سرخه باعث انفجار و مجروح شدن چهار کارگر این واحد تولیدی شد.

به گزارش4تیرایرنا، بنقل ازمرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان، این حادثه ساعت 13 روز سه شنبه رخ داد.

چهار تن از کارگران این واحد تولیدی در حال جوشکاری مخزن و شستشوی آن بودند که مخزن فلزی مورد نظر منفجر شد و هر چهار کارگر را مجروح کرد.

با حضور تیم امدادی مصدومان به بیمارستان کوثر سمنان انتقال یافتند و پرونده قضایی برای این حادثه تشکیل شد.

حال مجروحان رو به بهبودی است.

ادامه تطاهرات درایروان به افزایش ۱۶ تا ۲۲ درصدی بهای برق خانگی ویورش پلیس به معترضان

در ششمین روز از این اعتراض ها، بیش از ۹ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده اند. وزیر کشور ارمنستان این تجمعات را غیرقانونی خوانده و از معترضان خواسته است به خانه های خود بازگردند اما تظاهرکنندگان می گویند تا زمانیکه دولت از این تصمیم منصرف نشود، خیابان ها را ترک نخواهند کرد و به تحصن خود ادامه خواهند داد.

یکی از تظاهرکنندگان می گوید: « آنچه که طی ۲۴ ساعت گذشته اتفاق افتاده، نشان می دهد که پلیس برای استفاده از زور علیه ما تنها به یک بهانه نیاز دارد. در شرایطی که مسائل اجتماعی مورد اعتراض قرار می گیرد این رفتار پلیس قابل قبول نیست».

به گزارش24ژوئن یورونیوز،تظاهرات در ایروان در اعتراض به افزایش بهای برق مصرفی روز چهارشنبه نیز ادامه یافت. این اعتراض ها از هفتۀ پیش آغاز شده و هدف تظاهرکنندگان، منصرف کردن دولت از افزایش ۱۶ تا ۲۲ درصدی بهای برق خانگی است.

یکی از معترضان می گوید:«افزایش بهای برق روی همه چیز تاثیر می گذارد و حتی نان و شکر و مواد دیگر هم گران تر خواهد شد».

در تظاهرات روز چهارشنبه نیز پلیس برای متفرق کردن معترضان همانند روزهای گذشته به گاز اشک آور و ماشین آب پاش متوسل شده است.

مقامات بسیاری از کشورها به این اعتراض ها واکنش نشان داده اند. کنستانتین کوساتچف، رئیس کمیسیون خارجی مجلس روسیه با بیان اینکه این تظاهرات ممکن است خطر بروز “یک انقلاب رنگی” را در ارمنستان بوجود آورد نسبت به ادامه تظاهرات ابراز نگرانی کرده است.

واشنگتن، بروکسل و سازمان همکاری و امنیت اروپا نیز از خشونت پلیس علیه معترضان ابراز نگرانی کرده و از دولت ارمنستان خواسته اند به درخواست معترضان گوش کند.

افزایش بهای برق خانگی به درخواست شرکت توزیع کنندۀ برق در این کشور که متعلق به طرف روسی است، صورت می گیرد. این سومین بار است که بهای برق در این کشور طی کمتر از سه سال گذشته افزایش می یابد.

چهارم تیرماه1394

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.