اخباروگزارشات کارگری4خرداد1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری4خرداد1394

– ادامه بلاتکلیفی کارگران معترض اخراجی معدن آنومالی شمالی علیرغم برگزاری جلسهٔ کمیسیون کارگری شهرستان بافق!

– پیک سندیکا مرحله‌ی دوم شماره‌ی اول منتشرشد!

– جعفر عظیم زاده محاکمه و به زندان مرکزی ساوه منتقل شد

– واکنش محسنی‌اژه‌ای به بازداشت دو فعال کارگری در ساوه

– نامه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به نهادهای بین المللی کارگری

– سی و پنجمین روز اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا

– خاتمه اعتصاب یک ماهه کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد بدنبال وعده مسوولان شهرستان و مدیریت کارخانه!

– توطئه پیمانکاران جدیدبرای ایجاد تفرقه بین کارگران اعتصابی شهرداری قم جهت بازگشت بکار با شرایط کاری دشوارتر وحقوقی کمتر!

– تجمع کارگران شهرداری بروجرد به همراه خانواده دراعتراض به تاخیرچندماهه پرداخت حقوق!

– تجمع کارگران کارخانه کاشی بیستون مقابل اداره کار دراعتراض به عدم افزایش دستمزد

– بیکاری 100کارگر زن بدنبال تعطیلی کارخانه اکریل تاب بهشهر

-۴۰ ماه بلاتکلیفی کارگران تعاونی روستایی کرمانشاه پس از بیکاری

– تجمع اهالی اکباتان دراعتراض به ساخت وساز در فضای سبز شهرک اکباتان ودخالت نیروهای پلیس

– تاثیرادامه روند واردات بی رویه بررکود صنایع داخلی!

– بنزین در ۴۰۰ روز ۱۱۸ درصد گران شد

-«سه روز است نان نخورده ایم . نانوایی هم دیگر نان نسیه نمی دهد»

ادامه بلاتکلیفی کارگران معترض اخراجی معدن آنومالی شمالی علیرغم برگزاری جلسهٔ کمیسیون کارگری شهرستان بافق!

جلسهٔ بررسی مشکلات کارگران بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی که پس از انتقال به معدن مهدی آباد در مهریز طی یک هفته اخیر اخراج شده‌اند، روز گذشته برگزار شد.

به گزارش4خردادایلنا،علی رغم اینکه در ابتدای شروع جلسهٔ کمیسیون کارگری شهرستان بافق اجازهٔ حضور به نماینده کارگری داده نشده بود، اما در دقایق پایانی با حضور نمایندهٔ کارگران در این جلسه موافقت شد.

اخراج ۱۴ کارگر معدن مهدی آباد مهریز که نسبت به شرایط سخت کار و عدم دریافت دستمزد مناسب معترض بودند یکی از دلایل اصلی برگزاری این جلسه بود.

کارگران اخراجی از جمله ۴۵ کارگر منتقل شده از معدن آنومالی شمالی هستند که در بهمن ماه گذشته و در پی توقف کار در این معدن و اعتراضات کارگری گسترده نسبت به بیکاری و عدم استخدام  در شهر خودشان توسط شرکت سنگ آهن مرکزی، تعداد ۳۵ نفر از آنها در نهایت به طور موقت توسط معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز جذب شدند.

به گفتهٔ کارگران، در  جلسه روز گذشته که با حضور فرماندار و نماینده کارفرمای معدن مهدی آباد، رییس اداره کار و سایر مسولین در شورای تامین شهرستان برگزار شد، نمایندهٔ کارفرما با گفتن این حرف که «کارگران اخراجی بدون هماهنگی اقدام به ترک کار کرده‌اند»، تلاش می‌کرد علت اخراج کارگران را به خود آن‌ها نسبت دهد درحالیکه به گفتهٔ کارگران، آن‌ها به دنبال اعتراضاتی که نسبت به کاهش دستمزد و وضعیت شغلیشان داشتند با نظر کارفرما اخراج شده‌اند.

یکی از این کارگران در این باره گفت: با این همه، مجددا از کارفرما خواستیم که به ما اجازهٔ بازگشت به کار دهد اما او موافقت نکرد.

کارگران می‌گویند، در پی جلسهٔ روز گذشته باز هم کارگران خواستار بازگشت به کار خود شده‌اند و فرمانداری هم به آن‌ها قول پیگیری موضوع از طریق کارفرمای معدن را داده است. به این ترتیب قرار شد نمایندهٔ کارفرما که در جلسهٔ کمیسیون حاضر بود نتیجهٔ مذاکره با کارفرمای معدن مهدی آباد برای بازگشت به کار مجدد کارگران را تا چند روز آینده به اطلاع آن‌ها برساند.

پیک سندیکا مرحله‌ی دوم شماره‌ی اول منتشرشد!

شماره‌ی اول از مرحله‌ی دوم پیک سندیکا (خبرنامه‌ی داخلی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه) منتشر شد.

لینک فایل پی دی اف شماره اول پیک سندیکا :

http://vahedsyndica.com/new/wp-content/uploads/2015/05/peyk_syndica_2.pdf

جعفر عظیم زاده محاکمه و به زندان مرکزی ساوه منتقل شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران : ظهر امروز  چهارم خرداد 94 پس از برگزاری جلسه محاکمه جعفر عظیم زاده ریئس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به دستور قاضی شعبه یک دادسرای ساوه روانه بازداشتگاه شد

جعفر عظیم زاده روز گذشته در جریان همراهی کردن خانواده شاپور احسانی راد عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که از 10 روز پیش به اتهام تحریک کارگران اعتصابی کارخانه لوله و نورد صفا در بازداشت به سر میبرد ،دستگیر شد

جعفر عظیم زاده  به اتهام تشویش اذهان عمومی !از طریق انتشار اخبار مربوط به کارگران لوله و نورد صفا که بیش از یک ماه در اعتصاب به سر میبردند  مورد محاکمه قرار گرفت

در ضمن امروز دادپرس شعبه یک دادگستری ساوه به خانواده شاپور احسانی راد گفتند فعلا تا آخر هفته بعد پیگیر آزادی ایشان نباشید

محاکمه و بازداشت شاپور احسانی راد به دلیل مشاور و نمایتدگی کردن کارگران لوله و نورد صفا تحت عنوان تحریک کارگران ! و نیز محاکمه و بازداشت جعفر عظیم زاده به دلیل انتشار و درج اخبار اعتصابات و اعتراضات کارگران بخصوص خبر لوله و نورد صفا در سایت اتحاد در حالی صورت میگیرد که این کارگران 5 ماه حقوق معوقه دارند و 17 ماه بیمه تامین اجتماعی آنان پرداخت نشده است و به گفته کارگران صاحب کارخانه محکوم به  اختلاس 6500 میلیاردی  است

اما هیچوقت مقامات و نهادهای امنیتی و قضایی این کارفرما را جهت عدم پرداخت به موقع دستمزدها بازداشت و یا حتی بازخواست قرار نمیدهد و به یک نوعی به کارفرما یاری هم میرسانند و کارگران را مورد بازخواست و اخراج قرار می دهند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

4 خرداد 94

واکنش محسنی‌اژه‌ای به بازداشت دو فعال کارگری در ساوه

سخنگو و معاون قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی پیرامون بازداشت دو فعال کارگری در جریان اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا گفت: در کشور چندین هزار کارگر داریم. اگر دو نفر از آنها در گوشه‌ای از کشور بازداشت شوند دلیلی بر افزایش بازداشت‌ها نیست.

به گزارش4خردادایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز در نشست خبری قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «افزایش برخوردهای قضایی با اعتراض‌های کارگری در سال جاری٬ رویه جدید دستگاه قضایی است؟» گفت: ما در کشور چندین هزار کارگر داریم. اگر دو نفر از آنها در گوشه‌ای از کشور بازداشت شوند دلیلی بر افزایش بازداشت‌ها نیست. معتقدیم کارگران بابصیرتی داریم که مسائل خود را از مجرای قانون دنبال می‌کنند اما هر فردی ممکن است مرتکب جرم شود.

نامه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به نهادهای بین المللی کارگری

به: نهادهای بین المللی کارگری: بخش کارگری سازمان جهانی کار، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، کنفدراسیون عمومی کارگران فرانسه، کنفدراسیون دمکراتیک کار فرانسه و سندیکاهای کارگری فرانسه، و کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری

از: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

با سلام های گرم،

ضمن سپاسگزاری صمیمانه از حمایت های صادقانه کارگری شما از آقایان ابراهیم مددی، رضا شهابی، داود رضوی و از کارگران اخراجی سندیکا، آقایان حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصرمحرم زاده، حسین کریمی سبزواری و خانم فرحناز شیری، اولین زن راننده شرکت واحد تهران، از شما نهادهای بین المللی کارگری در خواست می کنیم که موضوع گرفتاریهای گوناگون این سندیکا نظیر بازداشت، زندان، اخراج، تعقیب و مراقبت پلیسی علیه سندیکای کارگران شرکت واحد را در اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار در ماه ژوئن ۲۰۱۵ مطرح و طبق مقاوله نامه ها و استانداردهای بین المللی کارگری از حقوق بنیادین کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد دفاع نمایید. همچنین از شما تقاضا داریم که موضوع فوق را با هئیت اعزامی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح و جهت بهبود شرایط فعالیت مستقل کارگری در ایران اقدامات لازم را از این هئیت درخواست نمایید.

با سپاس فراوان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

چهار خرداد ۱۳۹۴

سی و پنجمین روز اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا

اتحادیه آزاد کارگران ایران : بنابر خبر های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران لوله و نورد صفا در مجمع عمومی خود تصمیم به پایان دادن به اعتصاب خود شدند

امروز چهارم خرداد 94 در حالی وارد سی و پنجمین روز اعتصاب کارگران لوله ونورد صفا شدیم که این کارگران از اول اعتصاب خواهان پرداخت مطالبات معوقه خود شدند

در روز شنبه دوم خرداد کارفرما یک ماه از حقوقهای معوقه را به حساب کارگران واریز نمود  اما کارگران به علت واریز نشدن حق بیمه های خود به حساب تامین اجتماعی کماکان به اعتصاب خود ادامه دادند و خواهان ارسال نامه ایی  که از طرف سازمان تامین اجتماعی  که صحت واریز حق بیمه های کارگران را تایید نماید شدند

پس از ارسال نامه از طرف سازمان تامین اجتماعی که در آن قید شده بود تا یک ماه آینده تمامی طلب تامین اجتماعی از طرف کارفرما پرداخت خواهد شد و اکنون مراحل اداری آن در حال اقدام است

کارگران تصمیم به برگزاری مجمع عمومی  خود شدند و در آن تصمیم ادامه و یا پایان اعتصاب خود را به بحث و رای گذاشتن

ساعتی پیش این کارگران در مجمع عمومی خود تصمیم گرفتند که از فردا تولید را آغاز کنند و کماکان پیگیر طلبهای خود باشند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

4 خرداد 94

خاتمه اعتصاب یک ماهه کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد بدنبال وعده مسوولان شهرستان و مدیریت کارخانه!

کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد پس از حدود یک ماه اعتراض نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه خود و تعطیل کردن خط تولید کارخانه روز دوشنبه باپرداخت بخشی ازحقوق عقب افتاده و وعده مسوولان شهرستان و مدیریت کارخانه مبنی بر پرداخت حقوق معوقه تا روزهای آینده سر کار خود بازگشتند.

کارگران کارخانه سامان کاشی بروجرد در اعتراضات خود عنوان کرده بودند که حداقل باید سه ماه حقوق معوقه پرداخت شود تا سر کار خود بازگردند.

به گزارش4خردادبازتاب بروجرد،بنقل از پورقاسمیان فرماندار ویژه بروجرد تا کنون دو ماه از معوقات آنها پرداخت شده و تلاش می شود که بقیه معوقات نیز به زودی پرداخت گردد.

به گزارش4خرداد ایرنا، عدم پرداخت هفت ماه حقوق، تمدید نکردن دفترچه های بیمه تامین اجتماعی و عدم پرداخت سهم چهار درصد سنوات بازنشستگان مهمترین دلایل اعتصاب کارگران کارخانه سامان کاشی در یک ماه اخیر می باشند.

براساس این گزارش، بدنبال اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران،حقوق یک ماه پرداخت شد و دفترچه های بیمه  نیز تمدید گردید.

همچنین مدیریت کارخانه با دادن چک، مشکل چهار درصد سنوات بازنشستگان را برطرف و مواد اولیه کارخانه را تامین کرد.

توطئه پیمانکاران جدیدبرای ایجاد تفرقه بین کارگران اعتصابی شهرداری قم جهت بازگشت بکار با شرایط کاری دشوارتر وحقوقی کمتر!

کارگران اخراج شده فضای سبز شهر قم که در روزهای اخیر تجمعات اعتراضی برگزار کرده بودند می‌گویند که به تازگی از سوی پیمانکاران جدید از تعدادی از آن‌ها خواسته‌ شده است تا با قبول شرایط متفاوت به کار قبلی خود بازگردند.

به گزارش 4خردادایلنا،این گروه از کارگران پیمانکاری شهرداری قم در عین حال می‌گویند که شرایط جدید کار آن‌ها در مقایسه با شرایط قبلی به مراتب دشوار‌تر است.

بصورت مشخص این کارگران از زبان پیمانکارانی که به تازگی از طریق برگزاری مزایده مسئولیت حفظ و نگهداری فضای سبز شهر قم را برعهده گرفته‌اند می‌گویند: در شرایط جدید در برابر افزایش ساعات کار دستمزد آن‌ها بصورت چشمگیری کاهش یافته است.

این کارگران در توضیح می‌گویند در زمان پیمانکاران قبلی آن‌ها در ازاء انجام حداقل هشت ساعت کار در روز، برخورداری از حق تعطیلی روز جمعه و حق انجام اضافه کاری تا سقف یک ملیون و دویست هزار تومان در ماه دستمزد می‌گرفتند اما با وجود افزایش ۱۷ درصدی دستمزدهای سال ۹۴ آن‌ها باید از این به بعد بدون برخورداری از مزایای انجام اضافه کاری و یا حق برخورداری از مرخصی و تعطیلی روز جمعه به‌‌ همان کار سابق مشغول شوند و در عوض نهایتا تا نزدیک به ۹۰۰ هزار تومان دستمزد بگیرند.

کارگران معترض فضای سبز شهرداری قم می‌گویند این تعدیل مزدی نتیجه تغییراتی است که باعث شده است تا در قرار دادهای جدید پیمانکاران فضای سبز با شهرداری قم نوع کار از «قرارداد معین» به «حجمی» تبدیل شود.

در همین رابطه پیش‌تر یک عضو شورای شهر قم گفته بود طبق مصوبه شورای اسلامی شهر قم قرارداد کار پیمانکاران فضای سبز مناطق هشت‌گانه شهرداری قم تغییر یافته است و در این راستا احتمال تعدیل تعدادی از کارگران شاغل در این مجموعه وجود دارد.

به گفته این کارگران در حال حاضر نوعی تعارض و چند دستگی میان آن‌ها و همکارانشان ایجاد شده و بطور مشخص از آنجا که صحبت از تامین معاش خانواده‌ در میان است برخی از این کارگران در مورد رد یا پذیرش پیشنهاد پیمانکاران جدید دچار تردید شده‌اند.

 از روز چهارشنبه هفته گذشته تا دیروز (۳۰ اردیبهشت تا ۳ خرداد) گروه‌هایی از کارگران پیمانکاری فضای سبز شهرداری قم در اعتراض به تمدید نشدن اعتبار قراردادهای کارشان در مقابل ساختمان‌های شهرداری، شورای اسلامی شهر و استانداری قم تجمع کرده بودند.

به گفته این کارگران در این دوره اعتراض، پیمانکاران فضای سبز از طریق استخدام کارگران روزمزد ارزان‌قیمت و یا متوقف کردن برخی فعالیت‌های خود تلاش کردند کار را با وجود اعتصاب کارگران ادامه دهند.

تجمع کارگران شهرداری بروجرد به همراه خانواده دراعتراض به تاخیرچندماهه پرداخت حقوق!

کارگران شهرداری بروجرد به همراه خانواده های خود همزمان بانشست شورای اسلامی شهر بروجرد دست به تجمع اعتراضی زدند و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

کارگران شهرداری بروجرد با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار تسریع در پرداخت حقوق خود شدند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بروجرد کارگران معترض وخانواده هایشان را تا بازگشت شهردار از سفر کربلا دعوت به آرامش وصبر کرد.

به گزارش4خرداد ایرنا، کارگران سازمان های خدماتی و فضای سبز شهرداری بروجرد در این تجمع حضور داشتند.

یکی از بانوان حاضر در این تجمع که نخواست نامش در خبر ذکر شود گفت: اوضاع شهرداری بروجرد در چهار سال اخیر بسیار آشفته شده است و در دو سال اخیر اغلب کارکنان شهرداری با مشکلات جدی مالی مواجه شده اند.

وی افزود: شهرداری بروجرد تا پایان سال گذشته حدود پنج ماه حقوق عقب افتاده داشت که با اجرای طرح تخفیف توانست تا حقوق بهمن ماه را پرداخت نماید ولی از آن تاریخ به بعد هیچ حقوقی پراخت نشده است.

وی با بیان اینکه اغلب کارگران شهرداری بروجرد قراردادی هستند و تنها درآمد آنها حقوق ماهانه است، گفت: تاخیر در پرداخت حقوق باعث عقب افتادن اجاره خانه، اقساط بانک، شهریه مدرسه فرزندان و افزایش بدهی به اغلب مغازه داران شده است.

نمایندگانی از کارگران شهرداری به دعوت اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد وارد نشست شورا شدند تا در خصوص مشکلات خود پاسخ اعضای شورا را بشنوند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر بروجرد در این نشست ضمن دعوت کارگران شهرداری به آرامش اظهار داشت: انتظار می رود کارگران تا بازگشت شهردار بروجرد از سفر کربلا صبر کنند.

ناصر مرادی به کارگران قول داد مشکل شهرداری بروجرد در نشستی با حضور استاندار لرستان و شهردار بروجرد به زودی بررسی می شود.

به گزارش4خرداد بازتاب بروجرد درهمین رابطه، از پارک بهار شهرستان بروجرد که  رد می شوی انبوهی از خانواده ها را می بینی که جلوی شورای اسلامی شهرستان نشسته و با هم در حال صحبت هستند ، نزدیک تر که می روی متوجه می شوی این خانواده های کارگران شهرداری بروجرد هستند که برای اعلام اعتراض به پرداخت نشدن حقوق حقه 5 ماه خود تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت ناخوشایندخویش هستند.

پای سخنانشان که می نشینی امیدی به آینده کاری خود ندارند و تنها از روی ناچاری ، نبود شغل مجبورند بسازند و بسوزند.

یکی از کارگران  مرا به کناری کشید گویا می خواهد چیزی بگوید ، از تجمع که کمی دور شدیم ،ناگهان  بغض گلویش شکست و اشک در چشمانش جمع شد و گفت : شما را به کناری کشیدم تا همسر و فرزندانم اشک های مرا نبینند و ناامید نشوند ، اما باید بگویم 5 ماه است که به کمترین ها اکتفا کرده ایم ، حتی هزینه ثبت نام مدرسه فرزندان بر دوشم سنگینی می کند، وقتی به خانه می روم نمی توانم در چشم همسر و بچه هایم نگاه کنم و خودم را به خستگی می زنم و می خوابم .

سرش را پائین انداخت تا من بیش از این نظارگر غرور شکسته اش نباشم.

دستهایش را به هم گره زده بود و با صدایی رنجور از همه چیز گلایه داشت ، از بی عدالتی در شهرداری بروجرد ، از حقوق های چندین میلیونی مسئولین شهرداری تا جذب بی ضابطه نیرو در این بخش .

تجمع کارگران کارخانه کاشی بیستون مقابل اداره کار دراعتراض به عدم افزایش دستمزد

جمعی از کارگران کارخانه کاشی بیستون در اعتراض به عدم افزایش دستمزد خود مقابل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحصن کردند.

به گزارش 4خرداد مرصاد، جمعی از کارگران کارخانه کاشی بیستون ظهر امروز در مقابل اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

 این کارگران در اعتراض به عدم افزایش حقوق سالیانه طبق قانون کار خواستار اعمال افزایش دستمزد خود بودند.

 یکی از کارگزان حاضر در این تجمع گفت: برخی از کارگران کارخانه کاشی بیستون شامل افزایش حقوق سالانه شده اند اما برخی دیگر همچنان دستمزد سال قبل را در یافت می کنند.

 وی گفت: جمع فعلی از مسئولین خواستار اعمال قانون به صورت یکسان بین همه هستند.

بیکاری 100کارگر زن بدنبال تعطیلی کارخانه اکریل تاب بهشهر

با تعطیلی کارخانه اکریل تاب در خلیل شهر شهرستان بهشهر، ۱۰۰ کارگر بیکار شدند. کارگران بیکار شده همگی زن بوده‌اند.

به گزارش4خردادایلنا،کارگران اخراجی گفتند:کارخانه اکریل تاب در استان مازندران که در زمان فعالیت انواع نخ کاموا تولید می‌کرد، اردیبهشت ماه سال جاری تعطیل اعلام شد و تمامی ۱۰۰ کارگر با سابقه‌ای که در این واحد مشغول به کار بودند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شده‌اند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود منابع مالی» و «ناتوانی در رقابت با کالاهای مشابهه خارجی» بوده است.

۴۰ ماه بلاتکلیفی کارگران تعاونی روستایی کرمانشاه پس از بیکاری

۳۵ کارگر رسمی شرکت تعاونی روستایی کرمانشاه چهل ماه بعد از تعطیلی این تعاونی، از طولانی شدن بلاتکلیفی‌شان خبر می‌دهند.

به گزارش4خرداد ایلنا، ۳۵ نفر از کارگران رسمی شرکت‌های تعاونی‌ روستایی کرمانشاه که از حدود ۴۰ ماه پیش به دلیل شرایط بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بیکار شده‌ بودند با ادامه یافتن بلاتکلیفی‌شان تا به حال چندین بار به نهادهای دولتی استانی و کشوری مراجعه کرده‌اند اما تا کنون از این رایزنی‌ها نتیجه‌ای حاصل نشده است.

کارگران می‌گویند؛ بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وظایف محوله پیشین تعاونی‌ها که شامل توزیع کالای کوپنی در کشور بود متوقف شد و کارگران شاغل در این شرکت‌ها بیکار شدند.

به گفته کارگران ۵ نفر از همکاران‌شان که سال گذشته بازنشسته شده‌اند به همراه  تعدادی دیگر از کارگران که بعد از سال ۸۸ بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند مطالبات حقوقی و سنوات پایان سال خود را دریافت کنند.

آنان می‌گویند هیچ کس مسئولیتی در قبال کارگرانی که حدود ۲۸ سال سابقه کار دارند نمی‌پذیرد، متولی رسیدگی به مشکلات تعاونی‌های روستایی کشور وزارت جهاد کشاورزی است که تا امروز اهمیتی به مشکلات تعاونی‌ها وکارگرانش نداده است.

به گفته آنان، اعضای هیئت مدیره اتحادیه تعاونی‌های روستایی کرمانشاه از دو سال پیش مدعی انحلال تعاونی و پرداخت مطالبات معوقه کارگران هستند اما در این فاصله این اعضاء هیج اقدامی در خصوص انحلال تعاونی و مشخص شدن وضعیت کارگران انجام نداده‌اند.

برپایه این گزارش،تنها خواسته کارگران تعاونی‌های روستایی کرمانشاه مشخص شدن وضعیت شغلیشان و دریافت مطالبات معوقه‌شان در چهل ماه گذشته است.

کارگران می‌گویند سازمان تعاونی‌ روستایی کشور که در راس آن وزارت  جهاد کشاورزی  وجود دارد می‌توانند با فروش بخشی از مستغلات و دارایی‌های این تعاونیها، حقوق کارگران را پرداخت کنند.

تجمع اهالی اکباتان دراعتراض به ساخت وساز در فضای سبز شهرک اکباتان ودخالت نیروهای پلیس

عصر روز گذشته بیش از هزار نفر از اهالی شهرک اکباتان در اعتراض به ساخت و ساز در بخشی از فضای سبز این شهرک تجمع کردند.

به گزارش 4خردادایلنا، عصر روز گذشته سوم خرداد ماه بیش از هزار نفر از اهالی شهرک اکباتان برای چندمین بار نسبت به ساخت سازه‌ای در محوطه فضای سبز که جزو مشاعات شهرک اکباتان محسوب می‌شود، اعتراض کردند.

آن‌ها نسبت به ساخت و ساز در مشاعات شهرک اکباتان توسط شهرداری معترض هستند و با تجمع‌های پیاپی‌ قصد جلوگیری از این اقدام را دارند که عصر دیروز  با ورود نیروهای پلیس تجمع متوقف و تجمع‌کنندگان متفرق شدند.

پولادی یکی از اهالی شهرک اکباتان گفت: دادگاه بدوی در ابتدا رای به توقف ساخت این سازه داد و این اقدام را غیرقانونی دانست، اما پس از پنج ماه؛ شبانه و در ایام عید حکم منع تعقیب گرفتند و سازه را بالا بردند.

پولادی ادامه داد: آن‌ها در ابتدا قصد داشتند که در خیابان بیمه، سازه خود را احداث کنند که دراز کشیدن مردم روی زمین اجازه چنین کاری را به آن‌ها نداد و در ادامه کار گفته می‌شود، شهرداری این فضا را که در نقشه‌های اکباتان فضای سبز تعریف شده است و جز مشاعات اکباتان به حساب می‌آید، طی یک صورتجلسه موقت واگذار کرد.

این حامی محیط زیست افزود: ما حامیان محیط زیست به اعتراضمان ادامه خواهیم داد و از سازمان محیط زیست نیز خواستار حمایت هستیم.

تاثیرادامه روند واردات بی رویه بررکود صنایع داخلی!

به گزارش4خرداد کارگران کرمان،علی مشرفی رئیس کارخانه لاستیک بارز کرمان گفت: ایران سالی ۱۰۰ هزار تن نیاز به واردات تایر دارد این در حالی است که سال گذشته با وارد کردن ۱۵۰ هزار تن تایر ۹ کارخانه داخلی تولید این محصول در سال جاری دچار رکود شده اند.

وی افزود: واردات بی رویه باعث انباشت تایردر انبارها، مغازه ها وبازارها و کاهش فروش محصولات داخلی شده است.

وی در بیان اینکه ارز مبادله ای باعث ایجاد مشکلات در واحد های تولیدی می شود و یکی از بزرگترین گلایه های کارخانه جات داخلی در بخش صنعت، وجود ارز مبادله ای ارزان است که باعث مختل شدن تولید داخلی می شود، ابراز کرد : وجود ارز مبادله ای در سایر زمینه ها نیز این مشکل را به وجود آورده و صنایعی چون پوشاک، پارچه بافی ،غذایی ولوازم خانگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است .

مدیر عامل کارخانه لاستیک با بیان اینکه ورود بی رویه کالاهای خارجی افزایش یافته است ،گفت :امروز در مملکت ایران واردات کالای بی رویه سم مهلکی بر بدنه تولید داخلی است ودر هیچ جای دنیا سابقه چنین عملی بر عدم کنترل وجود ندارد.

بنزین در ۴۰۰ روز ۱۱۸ درصد گران شد

در طول فعالیت دولت یازدهم قیمت بنزین ۱۱۸ درصد و گازمایع ۳۲۶ درصد گران شده است تا با آغاز موج جدید گرانی‌ها، دوئل جهش نرخ تورم و گرانی قیمت فرآورده‌های نفتی در کشور کلید بخورد.

به گزارش 4خرداد مهر، آمارهای موجود نشان می دهد در طول دو سال نخست فعالیت دولت یازدهم قیمت بنزین نسبت به دولت قبلی افزایشی ۱۱۸ درصدی را تجربه کرده است و حتی برخی از فراورده‌های نفتی همچون گاز مایع با رشدی ۳۲۶ درصدی رکوردار افزایش قیمت در طول فعالیت دولت یازدهم شده اند.

با اعلام قیمتهای جدید فرآورده های نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی که مهر تایید دولت را هم به همراه داشته است، قیمت بنزین معمولی ۱۱۸ درصد، قیمت بنزین سوپر ۱۰۰ درصد، گاز مایع ۳۲۶ درصد، نفت سفید ۵۰ درصد، نفت کوره ۲۰۰ درصد و گازوئیل رشدی حدود ۱۰۰ درصدی را تجربه می کنند.

نکته قابل توجه آن است که با گذشت هشت سال و سرمایه گذاری های چند میلیاردی دلاری طراحی و تجهیز سامانه هوشمند سوخت، با مصوبه دولت فعالیت این نظام موفق سهمیه بندی و مدیریت مصرف باید برای همیشه متوقف شود.

از سوی دیگر در حالی دولت و مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ تورم نقطه به نقطه را ۱۳.۷ درصد و تورم شهری را ۱۴.۳ درصد اعلام کرده که کمترین میزان افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در دو سال اخیر بیش از ۵۰ درصد بوده است.

در این بین هر چند یکی از سیاستهای کلیدی دولت مهار نرخ تورم است اما با افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و به ویژه قطع سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای عمومی و وانت بارها قطعا هزینه‌های جا به جایی بار و مسافر افزایش قابل توجهی می یابد که این موضوع در رشد نرخ تورم کشور بی تاثیر نخواهد بود.‌

«سه روز است نان نخورده ایم . نانوایی هم دیگر نان نسیه نمی دهد»

این روایت واقعی است ؛در نقطه ای پرت و دور از انتظار هم اتفاق نیفتاده است و همین اواخر گوشه ای از شهر تهران عده ای در یک مدرسه در منطقه 16 تهران شاهد آن بوده اند.

پسربچه‌ای نوجوان در مدرسه حین درس جواب دادن بدحال می شود و تقریبا بیهوش شده است. در درمانگاه، پزشک مشکل را تشخیص نمی دهد و برای مشخص شدن موضوع برای دانش‌آموز بی‌حال، آزمایش می نویسد. در این فاصله مادر دانش‌آموز به مرکز درمانی رسیده و می گوید نیازی به آزمایش نیست.  مادر به معلم همراه پسرش گفته است:« سه روز است نان نخورده ایم . نانوایی هم دیگر نان نسیه نمی دهد…»

معلم  مدرسه که راوی این اتفاق بود، می گوید : «همه بچه ها خانواده دارند . صلاح نیست بیایید و ماجرا آشکارتر شود. بچه های دیگر هم هستند . خجالت می کشند.» حد فاصل در مدرسه از دو سو ، دو نانوایی است . یکی نان نسیه می دهد و دیگری نمی دهد! کاغذ « نسیه داده نمی شود حتی به شما » در هر دو نانوایی دیده می‌شد.

بوی نان زنگ آخر در خیابان می پیچد. زنگ مدرسه زده می شود و بچه ها در آفتاب ظهر بیرون زده اند و ناگزیر از رد شدن از جلو نانوایی هستند. بوی نان باز هم می آید. عده ای پایشان جلوی در نانوایی شل می شود. انگار هوا هم خوردن دارد. صف طولانی نیست . می شود نان هم خرید اما … . بچه ها رفته اند.

این روایت نیز واقعی است: هفته قبل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شورای شهر تهران آمده بود تا بگوید «وضعیت بیمارستان های شهر خراب است . بگوید مدیران شهر مدیریت بیمارستان ها را به عهده بگیرند تا فقر خزانه ، دامن بیماران را نگیرد.» وزیر موقع رفتن شانه‌به شانه شهردار می رفت تا به در خروج برسد.

فرصت محدود بود و از لابه لای همه نگرانی ها که خبرنگاران برای آب تهران ، پسماند زباله بیمارستانی و حتی حال و روز آقای صالحی و قصور پزشکی داشتند، از او پرسیدم: «آقای وزیر شما قضیه نان نسیه در تهران را شنیده اید ؟» صادقانه گفت: «نه من نشنیدم ؛»

وزیر بهداشت خطاب به قالیباف پرسید شما شنیده اید؛ پاسخ شهردار تهران اما مثبت بود.  از وزیر پرسیدم اگر یارانه نان را بردارند چه می شود؟ سلامت بچه هایی که در مضیقه نان قرار می گیرند چه می شود؟ قاضی‌زاده هاشمی گفت: « وا… من وزیر بهداشت و درمان هستم . می توانید این سوال را از وزیر رفاه کار و امور اجتماعی کنید . در عین حال من از درست بودن این حرف اطلاعی ندارم.» و در نهایت وزیر بهداشت تمایل به ادامه این گفت و گو نداشت و  سوال ها بی جواب ماند که اگر یارانه نان را بردارند تکلیف این آدم ها چه می شود ؟

هفت ماه از تصویب مصوبه ای گذشته است که قرار بود 20درصد نانوایی ها آزادپزی تدریجی را تجربه کنند اما وسوسه نان کمتر ، سود بیشتر، زود فراگیر شد. البته در راس هرم ، نانوایی‌های شمال و غرب تهران هستند که قیمت را از بند نظارت آزاد کردند چرا که به هر حال نان با کیفیت نرخ خودش را دارد. نان 1500 تومانی سنگک کسی را در محلات این شهر اذیت نمی کند . حتی بربری 1500 تومانی هم معقول و قابل هضم است. البته نارضایتی از کم شدن چانه خمیر و افزودن قیمت به اندازه دانه‌های برشته کنجد هم به جایی نرسیده است.

این در حالی است که نعمت‌ا… ترکی، رئیس کارگروه آرد و نان و معاون برنامه‌ریزی استان هم افزودن کنجد را دلیل افزایش قیمت نان نمی داند. حالا قیمت 1200 تومان یا 1500 تومان یا در برخی نانوایی ها تا 3000 تومان  برای آنکه پولش را دارد تفاوت چندانی ندارد . آنها برگه  نسیه داده نمی‌شود را نه می بینند و نه حتی درک می کنند. با این  اوصاف آیا داستان نان نخوردن کودکانی در جنوب تهران و حاشیه به جایی می رسد؟

هر جای دنیا بود خبرش مثل بمب صدا می کرد که یک نانوای تهرانی مجبور شده تابلویی با عنوان «نون که نسیه نمیشه؛ لطفا نبرید» را جلوی مغاره نانوایی خود نصب کند. این تصویر تلخ مربوط به یک نانوایی حوالی آستانه امامزاده حسن واقع در منطقه 17 جنوب شهر تهران بود .

از یاد نبریم که مشکل نان، مشکل یک سال و دو سال دولت نیست و برگرفته از سیاست های اقتصادی هشت ساله دولتی است که اندیشه وابسته کردن مردم به یارانه دولت خود داشت.

مشکل امروز نان، بر گرفته از دولتی است که هشت سال آنچنان با تصمیم های خود اقتصاد کشور را به دست رانت خواران و کاسبان تحریم داد تا از یک سو، هزاران میلیارد سرمایه کشور به دست عده ای خاص افتد و از سوی دیگر، نه در مرزهای دور افتاده که در همین پایتخت 10 میلیون نفری، افراد دنبال نان نسیه باشند.

زمانی که یارانه 45 هزار تومانی، برق در چشم مردم انداخت و آنها را از سیاست های غلط اقتصادی غافل کرد، فکر آن نشد که در کمتر از چند سال، دولت برای یارانه نان، خزانه اش تهی می شود و حساب‌های دفتری نان باز اینکه امروز دور دور ماشین های لوکس چند صد میلیونی دغدغه پلیس برای تامین امنیت می شود و چند کیلومتر پایین تر، مردم نان نصفه می خرند، نشان از عمق فاجعه در سیاست های اقتصادی دارد که بنا داشت عدالت محور باشد.

روند رو به صعود تضعیف بدنه متوسط جامعه ایرانی روندی است که دور نمای آن چندان روشن نیست و ایجاد فضای دوقطبی فقیر – غنی در مختصات زندگی ایرانی ، لازمه تدبیر برای جراحی اقتصاد کشور را دو چندان کرده است.

قرار گرفتن شرایط اقتصادی کشور در موقعیتی که حذف یارانه نان به عنوان چاره دولت برای برون رفت از چاله های اقتصادی مطرح می شود، چالشی است که باید به بحران‌های بزرگ تر ناشی از غم نان فکر کرد…………..

بخش هایی ازیک گزارش صبحانه بتاریخ3خرداد

چهارم خردادماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.