اخباروگزارشات کارگری4بهمن1393 زنده با یاد بخون خفتگان 4 بهمن 1382 شهربابک

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری4بهمن1393 زنده با یاد بخون خفتگان 4 بهمن 1382 شهربابک

روز چهارم بهمن ماه 1382 ،نیروهای امنیتی- نظامی دولت هشتم(دولت اصلاحات) بر روی تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مس خاتون آباد وخانواده هایشان آتش گشودند وجمعی ازمعترضین بخون درغلطیدند و4کارگر (جاویدی،ریاحی،مومنی ومهدوی) ویک نوجوان(پورامینی)جان باختند.

یادشان زنده باد

– برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد

– محاکمه ناعادلانه و افزایش محکومیت فعالان سندیکایی زندانی را محکوم می کنیم

– اخراج کارگر شهرداری سی سخت بعد از یک مصاحبه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

– احضار و بازداشت سلیمان عبدی فعال صنفی مدنی معلمان سقز

– اعتصاب کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریز

تجمع کارگران درمقابل درب کارخانه برای جلوگیری از خروج ماشین آلات و سوخت موجود

– تجمع اعتراضی کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج

– تجمع کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به ۴ ماه بی‌حقوقی

– کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند

– مستمری کارگران بازنشسته نی‌بُر «کارون شوشتر» کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد

-2خبردرباره واگذاری سهام شرکت سنگ آهن مرکزی

* تاکید دوباره شرکت فولاد خوزستان بر مالکیت سهام  شرکت سنگ‌آهن مرکزی(معدن سنگ آهن بافق)

* واگذاری 28.5 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی با نظر مسئولان استانی!

-درباره درگذشت خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی

* مرگ خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی را تسلیت می گوییم!!!

* پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

– قانون کار در اقلیم کردستان وجود ندارد/ نیروی کار ایرانی با جان خود بازی می‌کنند

– مرگ کارگر میانسال بر اثر ریزش آوار خانه‌ای در کاشان

برگزاری مراسم گرامی داشت یاد جانباختگان معدن مس خاتون آباد

بنا به گزارش رسیده روز جمعه 3/11/93 جمعی از کارگران و فعالین کارگری و جمعی از اعضای کمیته هماهنگی و اتحادیه آزاد کارگران ایران  در یازدهمین سالگرد کشتار کارگران معدن مس خاتون اباد مراسمی را در گرامی داشت یاد این جانباختگان در شهر سنندج برگزار نمودند.

مراسم با خواندن سرود انترناسیونال (سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر )آغاز شد و با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جانباختگان راه آزادی و برابری انسانها ادامه یافت.سپس بیانیه ای از طرف کمیته هماهنگی در مورد محکومیت کشتار کارگران معدن مس خاتون اباد توسط یکی از حاضرین قرائت گردید  .

در ادامه این مراسم یکی از حاضرین در مورد وضعیت حال حاضر جنبش کارگری وشرایط اسفبار کار و معیشت کارگران و راه هایی  که پیشروان کارگری بتوانند اعتماد به نفس کارگران را در محل کار و زیستشان برای رهایی از مصائب و مشکلات حال حاضر انان به کار گیرند سخنانی ایراد نمود.سپس یکی دیگر از حاضرین بر ضرورت هوشیاری و جلوگیری از هرگونه تفرقه افکنی و شکاف بین فعالین کارگری  تاکید  ورزید و تنها راه را در اتحاد عمل طبقاتی تمامی کارگران و فعالین کارگری در رسیدن به خواستها و مطالباتشان دانست  .

لازم به ذکر است این مراسم از ساعت 30/9صبح شروع و بعد از یک ساعت و نیم در فضایی صمیمی و دوستانه با یادی دوباره از کارگران جانباخته مس خاتون آباد و همدلی و همراهی دوباره با خانواده های داغدار این عزیزان به پایان رسید.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3 بهمن 1393

محاکمه ناعادلانه و افزایش محکومیت فعالان سندیکایی زندانی را محکوم می کنیم

فراخوان فوری ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر

2 بهمن 1393

(23 ژانویه 2015)

برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دریافت کرده و از شما درخواست می کند فوری در باره مساله زیر در ایران اقدام کنید.

لینک متن کامل فراخوان :

https://www.fidh.org/fa/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/16853-%D9%85%D8%AD%D8%A7%DA%A9%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%DB%8C%D8%AA

اخراج کارگر شهرداری سی سخت بعد از یک مصاحبه دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات

یکی از کارگران شهرداری سی سخت که در پی اعتراض به وضعیت حقوقی شهرداری با سایتها و خبرگزاری های محلی و کشوری مصاحبه هایی داشته از شهرداری سی سخت اخراج شد.

به گزارش3بهمن سفیر دنا، این کارگر با سابقه که در پی بیان مشکلات شهرداری و عدم پرداخت حقوق کارگران اقدام به مصاحبه با خبرگزاریهای کشوری و محلی داشته که در اقدامی عجیب از شهرداری سی سخت اخراج شده است.

 وی که در مصاحبه خود مواردی چون عدم پرداخت معوقات ،عیدی و پرداخت حقوق به صورت علی الحساب  در سالیان گذشته را عنوان کرده بود در یک اقدام عجیب از این نهاد اخراج شد.

درهمین رابطه:

۱۰۰ کارگر شهرداری «سی سخت» ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند/ معرفی کارگران به کمیته امداد

پرداخت حقوق ۱۰۰ نفر از کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری «سی سخت» واقع در استان کهکیلویه و بویر احمد ۵ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش29دی ایلنا،این کارگران که تحت مسئولیت شهرداری سی سخت در نقاط مختلف شهر به کارهای خدماتی و فضای سبز مشغول‌اند، علاوه بر حقوق اسفند ماه سال گذشته حقوق شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری را دریافت نکرده‌اند.

به گفته این کارگران، علاوه بر تعویق ۵ ماه حقوق، کارگران حق سنوات، عیدی و  پاداش سال گذشته را نیز هنوز دریافت نکرده‌اند.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری سی سخت در خصوص مطالبات معوقه خود و سایر همکارانش گفت: تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران خدماتی باعث شده این کارگران در شرایط سخت معیشتی قرار گیرند به طوری که در تامین مایحتاج روزانه خود ناتوان شده‌اند.

او در ادامه بیان کرد: اقساط معوقه و دغدغهٔ تامین معیشت ما کارگران خدماتی آنقدر زیاد است که نمی‌توانیم مدت طولانی به این وضعیت ادامه بدهیم. متاسفانه در حال حاضر این موضوع به اعتبار، منزلت و کرامت کارگران خدماتی شهرداری ضربه‌های جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری هر ۵ تا ۶ ماه یکبار به کارگران خدماتی و فضای سبز حقوق پرداخت می‌کند در ادامه گفت: شهرداری سی سخت از ۷ سال پیش حقوق کارگران را به صورت علی‌الحساب می‌پردازد، یعنی هیچ وقت ما حقوق کامل نگرفته‌ایم. آخرین حقوقی که چند روز پیش به حساب کارگران ریخته شد حقوق مردادماه بود که آنهم ناقص پرداخت شد.

این کارگر شهرداری سی سخت در بخش دیگری از سخنان خودگفت: شهرداری سی سخت بجای پرداخت کردن حقوق معوقه کارگران در اقدامی عجیب تعدادی از کارگران خدماتی که نیازمند پول بودند را برای اخذ وام ۵۰ هزار تومان به کمیته امداد معرفی کرده است. این کارگران به سبب سختی کار روزانه‌شان مبتلا به انواع بیماری‌های جسمی شده‌اند و قرار بود آنان با اخذ این وام به پزشک معالج مراجعه کنند.

این کارگر خدماتی شهرداری سی سخت با بیان اینکه کارگران با سوابق بالا (۶ تا ۱۲ سال) به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند در ادامه دلیل به تعویق افتادن حقوق کارگران خدماتی و فضای سبز را ناشی از نبود امکانات مالی در شهرداری سی سخت عنوان کرد.

او گفت: به گفته مسئولان شهرداری درآمد ماهانه شهرداری سی سخت در حدی نیست که بتواند هزینه‌های جاری شهرداری و مطالبات معوقه کارگران خدماتی و فضای سبز را پرداخت کند، به همین دلیل شهرداری به دنبال افزایش اعتبارات و کسب در آمد است.

او در این زمینه تصریح کرد: به ما گفته‌اند منابع مالی شهرداری سی سخت را چند کارخانه (سنگ شکنی و آب معدنی) تامین می‌کردند که از چند سال پیش تولیدات این کارخانه‌ها متوقف شده است.

وی افزود: در حالی شهرداری سی سخت به مشکلات کارگران زیر مجموعه خود بی‌تفاوت‌ است که این کارگران حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مزد کارگران شاغل در این کارخانه بر مبنای رقم حداقل دستمزد محاسبه می‌شود، در ادامه گفت: کارگران روزانه از ۸ تا ۱۰ ساعت کار شبانه روزی هیچ گونه مزایای جانبی همانند اضافه کاری و… برای بالا بردن مبلغ دریافتی خود ندارند.

احضار و بازداشت سلیمان عبدی فعال صنفی مدنی معلمان سقز

سلیمان عبدی فعال صنفی و مدنی، معلم خوشنام و زحمتکش عضو انجمن اولیا و مربیان در شورای آموزش و پرورش سقز؛ از سوی اداره اماکن سقز احضار و به جرم تشویش اذهان عمومی به دادگاه معرفی شد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که ایشان با قرار دادن وثیقه ی بیست میلیون تومانی آزاد شده اند. یکی از همکاران صنفی مدنی شهرستان سقز طی تماسی با حقوق معلم و کارگر گفت: «ایشان هیچ یک از اتهامات را نپذیرفته است».

بر اساس نظرات بیشتر همکاران مدنی و صنفی معلمان در سقز این پرونده بی ارتباط با اعتراضات چند روز اخیر معلمان به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و انتقاد از ابقای مدیر دوازده ساله این شهرستان در آموزش و پرورش نیست.

برخی دیگر می گویند که نماینده ی فعلی شهرستان سقز درمجلس شورای اسلامی در این پرونده نقش آفرین بوده است.

مرجع: حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی

اعتصاب کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریز

تجمع کارگران درمقابل درب کارخانه برای جلوگیری از خروج ماشین آلات و سوخت موجود

به گزارش 4بهمن آناج، کارگران کارخانه کمپرسور سازی تبریزازساعت 20 پنج شنبهتا ساعت 2 نیمه شب دست به تجمع در جلوی  کارخانه کمپرسور سازی تبریز زدند.

بنابهمین گزارش،کارگران برای جلوگیری از خروج ماشین آلات و سوخت موجود در این کارخانه توسط مسئولین آن، برای انتقال به تهران،دست به این تجمع زدند.

گفتنی است، بیش از 30 خودروی نیروی انتظامی درمحل تجمع اعتراضی کارگران دیده میشود.

براساس این گزارش، اعتصاب کارگران ادامه دارد.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران کمپرسورسازی تبریزدراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

کارگران شرکت کمپرسور سازی تبریز وارد اعتصاب شدند.

به گزارش2آذرآناج، عدم پرداخت حقوق سه ماه، عدم پرداخت یک سال و نیم حق غذا و بیمه از دلایل اعتصاب کارگران کمپرسورسازی می باشد.

براساس این گزارش،کارگران بلبرینگ سازی، ماشین آلات صنعتی و لیفتراک سازی نیز با چنین مشکلی رو به رو هستند و کارفرمایان معوقات چند ماهه آنان را پرداخت نکرده اند.

تجمع اعتراضی کارگران نانوا مقابل فرمانداری سنندج

نزدیک به ۱۵۰ کارگر نانوا در سنندج عصر امروز (شنبه ۴ بهمن) مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. این کارگران به ثابت ماندن دستمزدشان از سال ۹۱ تاکنون معترض‌اند.

به گزارش4بهمن ایلنا، مسئولان فرمانداری سنندج دقایقی پیش کارگران را برای مذاکره به داخل ساختمان این نهاد دولتی هدایت کرده‌اند.

هم اکنون نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرما و مقامات محلی درباره میزان افزایش مزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج مذاکره می‌کنند.

تجمع امروز کارگران در پی آن برگزار می‌شود که مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان در هفته‌های گذشته درباره افزایش مزد کارگران نانوا بی‌نتیجه مانده بود.

کارگران پیش از این گفته بودند که نمایندگان کارفرمایان با افزایش مزد کارگران خباز حتی برای چند درصد نیز موافقت نمی‌کنند.

گفتنی است دولت از اوایل آذر ماه قیمت نان را نزدیک به ۳۰ درصد گران کرده است اما دستمزد کارگران شاغل در نانوایی‌های سنندج از سال ۹۱ افزایشی نداشته است.

این در حالی است که دولت یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت نان را افزایش دستمزد کارگران نانوا عنوان کرده بود.

تجمع کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به ۴ ماه بی‌حقوقی

صبح امروز (چهارم بهمن) جمعی از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان طی چهارماه گذشته در مقابل واحد اداری این کارخانه تجمع کردند.

کارگران حاضر در این تجمع که تعدادشان ۵۰ نفر برآورد می‌شود حقوق ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی‌ماه را دریافت نکرده‌اند.

کارگران فولاد و چدن دورود پیش از این گفته بودند علاوه بر تعویق حقوق، نسبت به جذب نیروی جدید در شرایطی که به گفته ی آنها وضعیت مالی شرکت مناسب نیست هم معترض‌اند. به گفتهٔ این کارگران، در حالیکه بسیاری از کارگران این شرکت علی رغم ۱۰ تا ۱۵ سال سابقهٔ کار همچنان در خطوط تولید باقی مانده‌اند، عده‌ه‌ای که به تازه گی به شرکت وارد شده‌اند به بهانهٔ جذب نیروی متخصص استخدام می‌شوند.

شرایط سخت کار به رغم تولید مطلوب و از طرفی عدم پرداخت حقوق و مزایا در آستانه پایان سال باعث شده تا کارگران فولاد و چدن دورود نسبت به ادامه روند موجود اظهار نگرانی کنند. کارگران می گویند «در طول ماه‌های گذشته بارها به ما وعده داده شده اما این وعده‌ها محقق نشده‌اند.»

این در حالی است که مدیریت این کارخانه بزرگ صنعتی، کمبود نقدینگی و مطالبات معوقه شرکت فولاد و چدن دورود را یکی از عوامل اصلی تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران فولاد و چدن می‌داند. وی روز پنجشنبه وعده داد، تا قبل از پایان سال کلیه معوقات کارگران وصول شود.

لازم به یادآوری است، بیش از ۱۴۰ کارگر قراردادی و رسمی این شرکت به دلیل آنچه «رکود بازار فروش قطعات فولاد و چدن و بدهی‌های کلان این شرکت به شرکت‌های دیگر سیمانی» عنوان می‌‌شود بیش از ۴ ماه است حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام با وجود تغییر کارفرما به کار بازنگشتند

در حالی که حدود یک ماه از تغییر مدیرعامل پتروشیمی ایلام می‌گذرد، بیش از یکصد کارگر اخراجی این واحد تولیدی هنوز به کار بازنگشته‌اند.

به گزارش4بهمن ایلنا،کارگران می‌گویند با گذشت حدود یک ماه از آغاز به کار مدیرعامل جدید پتروشیمی ایلام، هنوز موفق نشده‌اند او را ملاقات کنند. این کارگران از ابتدای تابستان امسال اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند.

این کارگران با وجود نزدیک به ۵۰ میلیون تومان حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم با آنان بار‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت تضمین امنیت شغلی حاضرند با پیمانکار نیز قرارداد امضاء کنند، البته با این شرط که مدت زمان قرارداد کارشان کمتر از یکسال نباشد و امنیت شغلی‌شان در صورت تعویض پیمانکار به خطر نیافتد اما کارفرما با شکایت در دیوان عدالت اداری، اجرای حکم اداره کار را به تعویق انداخته و به کارگران گفته است با آنان قرارداد کار یک ماهه یا در ‌‌‌‌نهایت ۴۵ روزه منعقد می‌کند.

این در حالی است که کارفرما در پی تجمع کارگران مقابل مجلس در تاریخ ۱۴ مهر ماه وعده داده بود تمامی ۱۰۴ کارگر اخراجی را به صورت پیمانی و تا پایان اسفند ماه امسال استخدام کند و متعهد شود امنیت شغلی همه کارگران بعد از اتمام این قرارداد تضمین شود و با تغییر احتمالی پیمانکار کارگری اخراج نشود.

برپایه این گزارش، کارگران می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس به آنان وعده داده بودند که همه کارگران اخراجی به محض تغییر کارفرما به کار بازگردند.

کارگران می‌گویند نمایندگان ایلام در مجلس نهم این وعده را در جریان تجمع اعتراضی کارگران اخراجی مقابل مجلس مطرح کرده بودند. کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام در تاریخ ۲۵ آبان سال جاری با سفر به تهران مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

مستمری کارگران بازنشسته نی‌بُر «کارون شوشتر» کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد

حدود ۵۰۰ نفر از کارگران فصلی «نی بُر» در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر که بعد از برطرف شدن فواصل بیمه‌ای‌شان از چند ماه پیش بازنشسته شده‌اند از میزان مستمری بازنشستگی خود رضایت ندارند.

به گزارش4بهمن ایلنا،کارگران بازنشسته کارون شوشتر گفته‌اند که با محقق شدن مطالبات بیمه‌ای حدود ۱۸۰۰ نفر از کارگران فصلی نی بُر که بعد از اعتراضات سال گذشته آنان انجام شد، حدود ۵۰۰ نفر از کارگران تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند. اما این گروه از کارگران به میزان مستمری‌شان معترض‌اند و می‌‌گویند این مستمری به اندازه نیمی از حقوق کارگران دائمی است و هیچ تناسبی با وضعیت معیشتی‌شان ندارد.

یکی از این کارگران فصلی (نی بُر) در مجتمع کشت و صنعت کارون شوشتر در تشریح جزئیات بازنشستگی همکارانش گفت: کارگران فصلی پیش از این به دلیل وجود فاصله در پرداخت حق بیمه فصول بیکاری بعد از ۲۵سال، امکان بازنشسته شدن نداشتند، اما پس از پی گیری کارگران، کارفرما متعهد به پرداخت بیمه فصول بیکاری کارگران نی بر به تامین اجتماعی شد و این امکان هم اکنون برای کارگران نی بر فراهم شده است.

او افزود: به طور عادی یک کارگر فصلی شاغل در مشاغل سخت و زیان آورکه ۶ ماه از سال را کار می‌‌کند بعد از ۵۰ سال امکان بازنشسته شدن دارد. در ضمن بیمه تامین اجتماعی این کارگران در فصل بیکاری به صورت عادی پرداخت شده است.

او گفت: محاسبات بازنشستگی کارگران فصلی که ۶ ماه از سال را بیکار بوده‌اند بر مبنای محاسبات بازنشستگی دو سال پایان خدمت، یکسال به بصورت سخت و زیان آور و یکسال به صورت عادی محاسبه می‌شود. به همین طریق میزان حقوقی که بعد از بازنشستگی می‌گیرند نیمی از حقوق کارگران دائمی است..

تاکید دوباره شرکت فولاد خوزستان بر مالکیت سهام  شرکت سنگ‌آهن مرکزی(معدن سنگ آهن بافق)

از نکات جالب توجه در تازه‌ترین گزارش بورسی فولاد خوزستان می‌توان به تاکید دوباره این شرکت مبنی بر خرید سهام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (بافق) اشاره کرد.

به گزارش4بهمن ماین نیوز، در بخشی از گزارش فولاد خوزستان آمده است: “شرکت در سال 1393 اقدام به خرید 27.07 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی از طریق بازار سوم فرابورس کرده است. به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات مالی شرکت سنگ آهن مرکزی سود یا زیان احتمالی سرمایه‌گذاری در این گزارش دیده نشده است و به محض اطلاع تعدیل لازم صورت گرفته و از طریق سامانه کدال اعلام خواهد شد.”

واگذاری 28.5 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی با نظر مسئولان استانی!

به گزارش4بهمن ماین نیوز،عباسی بافقی سخنگو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر بافق بااشاره به اینکه، شهر بافق آبستن تشنج است و مردم احساس نگرانی می‌کنندافزود: براساس دستور چندی پیش معاون اول رئیس جمهوری و شورای تامین استان قرار شد واگذاری 28.5 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی با نظر مسئولان استانی انجام شود. در همین راستا در آخرین کارگروه مطالبات خصوصی سازی متشکل از نمایندگان کارگران، شورای شهر، شورای شهرستان، مجلس، فرماندار و امام جمعه نتیجه‌گیری شد که از پنج، شش سرمایه‌گذار دعوت شود تا اگر مایل بودند 28.5 درصد سهام سنگ آهن مرکزی را به صورت کنسرسیومی یا شخصی بخرند، منوط به اینکه درصدی را نیز به شهرداری بافق اختصاص دهند تا جبران عقب ماندگی این شهر شود.

مرگ خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی را تسلیت می گوییم!!!

خانم زرین نجاتی مادر شاهرخ زمانی پس از چندین ماه مبارزه و مقاومت در مقابل بیماری سرطان که  به دلیل وجود جمهوری اسلامی هر روز بیش گسترش می یابد امروز 4/11/1393 در گذشت .

زرین نجاتی طی دو رژیم ضد انسانی که هر گونه ظلم و ستم را علیه مردم تحمیل کرده اند هر گز سکوت نکرد و دائما” در تلاش و مبارزه در جهت کمک و برای آزادی زندانیان بوده است ، او در رژیم سلطنت به خاطر تلاش و سازماندهی خانواده زندانیان سیاسی دو بار دستگیر شد که با حمایت های خانواده ها مجبور شدند آزادش کنند در دهه شصت نیز به دلیل سرکوب های ددمنشانه رژیم اسلامی که شاهرخ و خواهرش برای اینکه دستگیر نشوند مجبور بودند از خانه متواری شوند و پدر و عموی شاهرخ که در زندان بودند زرین نجاتی مبجور شد از خانواده آنها  نیز نگهداری نماید در همین حال بسیاری از آشنایان و دوستانشان نیز که در مقابل سرکوب های دهه شصت از بچه و خانواده هایشان دور بودند زرین نجاتی به عنوان مادر به آنها نیز رسیدگی می کرد.

این مادر طی سالهای متمادی در دوره سلطنت که بهمن زمانی و اسرافیل زمانی ( پدر و عموی شاهرخ ) در زندان بودند برای آزادی آنها و حمایت و دفاع از حق زندانیان هر روز در ادارات ، دادگاه ها ، و زندانها برای ملاقات بود و پس از سرنگونی رژیم ضد انسانی سلطنت و بر  قراری رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی همچنان تا زمانی که بیماری سرطان سوغاتی نظام اسلامی نتوانسته بود از پا در آوردش  برای آزادی و دفاع از بهمن زمانی و اسرافیل زمانی که این بار توسط جمهوری اسلامی زندانی شده بودند هر روز راهی ادارات و دادگاه ها بود و پس از آنها نیز برای دفاع از شاهرخ زمانی و خواهر ش چه در سالهای دهه شصت و چه در سالهای 1372 ، 1373 و … و چه در طی سه سال اخیر که شاهرخ در زندان است همچنان پاشنه کفش هایش را ور می کشید و با ماموران و قاضی ها و زندان بانهای ضد انسان رو در رو بود . امروز ما چنین مادری را از دست دادیم .

ما در کمیته حمایت از شاهرخ زمانی مرگ مادرمان  زرین نجاتی را  به بهمن زمانی، شاهرخ زمانی و دیگر اعضای خانواده زمانی و همچنین جمع خانواده زندانیان و مردم ستم دیده ایران تسلیت گفته از همه فعالین جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی می خواهیم به صورت سازمان یافته و با کمک کردن به متشکل شدن کارگران و توده ها جهت مبارزه با نظام ضد انسانی جمهوری اسلامی کمک کنند و دست به ایجاد تشکل های مبارز بزنند چرا که مبارزه و فعالیت سازمان یافته تحت رهبری تشکل های مبارز است که می تواند ضمن حمایت های عملی و ممکن باعث آزادی زندانیان سیاسی شوند و در همین حال نظام سرکوبگر جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش حق و حقوق انسانها نمایند.

شاهرخ عزیز ما را در غم وارده شریک خود بدان ، زرین نجات یکی از هزاران مادری بود که عمر خود را در راهرو ها و دالان های  ساختمانهای ادارات  ، دادگاه ها و زندانها و در راه های آنها گذراند و همیشه برای آزادی زندانیان از زندگی خود گذشتند و هر از چندگاهی یکی از این فدا کاران  خاموش می شوند و ما را تنها می گذارند بیاید در کنار دیگر مادرانی که هنوز زنده هستند و برای آزادی زندانیان مبارزه می کنند قرار بگیریم و دستان پر مهر و فداکارشان را به گرمی در دست بگیریم .

کمیته حمایت از شاهرخ زمانی

4/11/1393

پیام تسلیت به شاهرخ زمانی

شاهرخ زمانی عزیز !

درگذشت مادر بزرگوارت را صمیمانه تسلیت می گوئیم و برایت شکیبائی و سربلندی آرزومندیم .

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

۴ بهمن ۹۳

قانون کار در اقلیم کردستان وجود ندارد/ نیروی کار ایرانی با جان خود بازی می‌کنند

اقلیم کردستان عراق پس از سقوط صدام به مقصد مهاجرت نیروی کار ایرانی و به خصوص نیروی کار استان‌های کردنشین ایران تبدیل شد اما این نیروی کار با مشکل نبود قانون‌ حمایتی کار و نهادهایی که از حقوق آنها دفاع کنند، روبه‌رو هستند.

به گزارش4بهمن آنا،روز سیزدهم دی ماه امسال یک مهندس برق ایرانی در شهر بازیان اقلیم کردستان عراق مورد هدف گلوله سلاح کمری نگهبان کارخانه محل کارش قرار گرفت و در نهایت کشته شد. نام این جوان «شورش محمدی» و اهل یکی از روستاهای اطراف شهر دیواندره در استان کردستان بود. این حادثه پس از مشاجره لفظی او با نگهبان کارخانه شیشه بازیان روی داد. شورش محمدی که زخمی شده بود برای درمان به کردستان ایران منتقل می‌شود و در آنجا هم با تصمیم کادر پزشکی و به خاطر کمبود امکانات درمانی با آمبولانس به سمت شهر تبریز حرکت داده می‌شود اما در مسیر انتقال آن هم در حالی که وضعیت جسمانی نسبتا مطلوبی داشت به خاطر مشکلات فنی آمبولانس که باعث طولانی‌تر شدن سفر شد و دو بار قطع جریان کپسول اکسیژن، جان سپرد.

بر اساس آمارهای غیر رسمی، سال گذشته دستکم 12 کارگر ایرانی در حوادث کار گوناگون در اقلیم کردستان عرق جانشان را از دست داده‌اند اما پیگیری امور مربوط به این حوادث با شرایط فعلی تقریبا ممکن نیست.

کار بدون قانون کار

وضعیت کشور عراق پس از سقوط صدام و اشغال این کشور توسط آمریکا و همچنین نامشخص بودن شرایط حقوقی و انسانی در این کشور که سال‌هاست روز بدون جنگ را تجربه نکرده است، وضعیت بسیار ویژه‌ای را برای زندگی شهروندان عراقی به وجود آورده است و عجیب نیست اگر حقوق کارگر خارجی در این کشور رعایت نشود. این مساله البته جدای از رونق اقتصادی منطقه اقلیم کردستان است که تا پیش از بروز پدیده داعش، سال‌های امنیت و سرمایه‌گذاری خارجی از ایران  و سایر کشورها را تجربه کرده است.

آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که حتی تا 50 هزار نفر کارگر ایرانی در اقلیم کردستان مشغول به کار هستند. نیروی کار ایرانی بخشی از هیزم کوره گرم رونق بازار اقتصاد اقلیم کردستان است اما حقوق این نیروی کار از لحاظ قانونی به رسمیت شناخته نمی‌شود.

ایرانی‌ها سه برابر حقوق می‌گیرند ولی بیمه نیستند

ازهار فاضلی، مدیر ایرانی که کسب و کار خود را در اقلیم کردستان عراق به راه انداخته، درباره شرایط کارگری ایرانیان در این منطقه می‌گوید: «در اینجا برای نیروی کار ایرانی بیمه‌ای وجود ندارد اما برخی از کارگران در اینجا درآمدی تا سه برابر ایران دارند. البته این مساله به تفاوت ارزش واحد پولی دو کشور هم مرتبط است.»

با وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی در سوریه و عراق، نیروی کار جنگ زده از مناطق جنگی هم به اقلیم کردستان عراق آمده‌اند و این تصور دور از ذهن نیست که نیروی کار پناهجوی سوری یا عراقی در اقلیم کردستان با حقوق پایین‌تر و شرایط کاری سخت‌تر و بدون حمایت قانونی مشغول کار شود. خود این پدیده می‌تواند سطح نازل رعایت حقوق کارگر را در اقلیم کردستان پایین‌تر هم بیاورد.

ازهار فاضلی ارزان بودن نیروی کار سوری را تائید می‌کند اما می‌گوید که ایرانی‌ها معمولا در کارهای تخصصی‌تر مشغول می‌شوند: «در اقلیم کردستان به خاطر نبود تولید در طی سال‌ها و همچنین کمبود نیروی کار با تجربه، از نیروی خبره ایرانی استفاده می‌شود.  نیروی کار ایرانی معمولا نیروی کار متخصص مانند گچ‌بر و آهنگر است و دستمزد بهتری هم دارد. علاوه بر این ایرانی‌ها در مشاغلی مثل آرایشگری هم حضور گسترده‌ای دارند و آرایشگرها ایرانی اینجا معروف هستند.»

او درباره وضعیت قانونی نیروی کار ایرانی در اقلیم کردستان می‌گوید: «فرد برای دریافت اقامت باید کفیل داشته باشد و پس از به هم ریختن اوضاع امنیتی، سخت‌گیری برای اقامت بیشتر هم شد و تقریبا کسی دنبال گرفتن اجازه کار نمی‌رود.»

قانون کار دوران صدام رنگ باخته است

محمود صالحی، فعال کارگری اهل کردستان ایران نیز در اینباره می‌گوید: «در اقلیم کردستان قانون کاری که بخواهد از حقوق نیروی کار خارجی دفاع کند، وجود ندارد و قانون کار دوران صدام هم رنگ باخته است. در ایران ما یک قانون کار داریم که بر اساس آن می‌توان روی مسائل صنفی مربوط به حقوق نیروی کار فعال بود. اما حتی حقوق کارگران عراقی هم در کشور خودشان مورد توجه نیست چه برسد به کارگران مهاجر ایرانی، افغان، پاکستانی یا سوری!»

به گفته وی «آنجا هر کسی به میل خودش رفتار می‌کند، مثلا چند سال پیش اعتراض کارگران کارخانه سیمان سلیمانیه که بزرگ‌ترین کارخانه سیمان خاورمیانه است با به گلوله بسته شدن کارگران معترض خاتمه یافت. در آنجا اینکه کارگر اعتراض کند و یا نهاد مستقلی از حقوق آنها دفاع کند، چندان معنایی ندارد و خود سندیکاهای کارگری هم جرات چنین کارهایی ندارند.»

ایران خود میزبان جمعیت بزرگی از نیروی کار خارجی و به خصوص افغان‌هاست. صالحی با مقایسه وضع کارگران ایرانی در عراق و نیروی کار افغان در ایران می‌گوید: «این مسائل باید تحت قوانین بین‌المللی کار باشند. مشکل وضعیت کاری برای کارگران خارجی شاغل در ایران هم وجود دارد اما دستکم در ایران برخی از کارگران افغان و خود عراقی‌ها، کارت‌هایی را دریافت می‌کردند که مزایایی هم داشت. به خاطر دارم در موردی که دو کارگر عراقی در یک مرغداری در سقز ایران جان باختند پیگیری‌هایی انجام شد و در نهایت دیه آن دو نفر از کارفرما وصول شد.»

با وجود اتفاقی که برای شورش محمدی روی داد، وضعیت کارگران کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق با توجه به همزبانی با مردم بومی آن منطقه متفاوت است. محمود صالحی در اینباره می‌گوید: «در آنجا برخورد با کارگران ایرانی نسبتا بهتر است به خصوص در سلیمانیه که اکثر مردم از اقوام کرد سورانی‌ هستند و با ایرانی‌ها برخورد خوبی دارند اما گاهی با کارگران کشورهای دیگر  برخورد نامناسبی می‌شود. حتی نمونه‌های برخورد نژادپرستانه با کارگران عراقی هم دیده می‌شود.»

تدارک ملاقات وزرای کار ایران و اقلیم کردستان

ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران درباره وضعیت نیروی کار ایرانی در این منطقه می‌گوید: «شما وقت مناسبی تماس گرفته‌اید چون ما به دعوت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران به این وزارتخانه رفتیم و مسائلی را مطرح کردیم و توافقات اولیه انجام شد تا وزیر کار ایران و وزیر کار اقلیم کردستان ملاقاتی با هم داشته باشند و مسائلی که نیاز است را مورد بررسی قرار دهند. هدف این است تا مسائل مربوط به نیروی کار و مهاجرت به اقلیم کردستان بین دو کشور ساماندهی شود و انتظار داریم این ملاقات به زودی انجام شود.»

نماینده اقلیم کردستان در ایران با اعلام اینکه از حادثه پیش آمده برای شورش محمدی مهندس ایرانی، اطلاع نداشته، درباره شرایط کارگران در اقلیم کردستان گفت: «مشکلات کارگری وجود دارد و فقط هم محدود به کارگران خارجی نیست، در اقلیم کردستان حتی برای کارگران بومی هم بیمه اجتماعی نداریم و در این‌باره رسانه‌های کردستان و مسوولان کرد برنامه‌هایی را مطرح کرده‌اند.»

دست بسته نهادهای دولتی ایرانی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در برخی کشورها مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نمایندگی و وابسته کار دارد و قراردادهایی هم در این زمینه با تعدادی از کشورهای خارجی منعقد کرده‌است. به طور کلی در صورت بروز حادثه کار در یک کشور خارجی و در صورت وجود امکان سفر و بررسی موضوع، نمایندگان بازرسی اداره کار که مسوول این موضوع در حوادث کار هستند به آن کشور اعزام می‌شوند.

یک سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در اینباره می‌گوید: «بحث حادثه کار در خارج روالی دارد و بایستی از طریق مراجع قضایی شکایتی توسط شاکی تنظیم شود و با تهیه شهود پزشکی قانونی، بازرسی وزارتخانه به محل حادثه سفر کرده و موضوع را بررسی کند.»

در بحث خسارت آسیب وارده و یا در موارد منجر به فوت که انتقال جسد لازم است هم این وزارتخانه از طریق وزارت خارجه روال کار را به انجام می‌رساند.

بخش امور ایرانیان کنسولگری ایران در سلیمانه کردستان در گفت‌وگویی تلفنی با اعلام اینکه از حادثه روی داده برای این مهندس ایرانی مطلع نبوده چون از نظر جغرافیایی در محدوده آن کنسولگری قرار ندارد اینگونه اظهار نظر می‌کند که «در موارد اختلاف بر سر مسائل کارگر و کارفرما، کنسولگری مکاتباتی انجام می‌دهد اما تقریبا همه نیروی کار عادی ایرانی شاغل در اقلیم کردستان به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند و حتی برخی اقامت هم ندارند یا اقدام به تمدید آن نکرده‌اند و به همین دلیل به مکاتبات ما درباره مسائل مربوط به حقوق کارگری ترتیب اثر داده نمی‌شود. اما اگر حادثه کار منجر به صدمه بدنی و فوت در کار باشد براساس قانون مرتبط با حوادث سنگین کار در اقلیم کردستان موضوع قابل پیگیری قانونی است و در صورت شکایت، دادگاه دستکم به این علت که کارفرما نیروی کار را به صورت غیرقانونی جذب کرده به نفع شاکی ایرانی رای می‌دهد.»

کنسولگری ایران در سلیمانیه عراق درباره خدماتی که در صورت بروز حادثه به ایرانی‌ها ارائه می‌دهد می‌گوید: «اگر مورد فوت باشد ما مدارک و گواهی فوت را تائید می‌کنیم و اگر مرگ طبیعی نباشد برای پیگیری امر به شاکیان مشاوره می‌دهیم. به طور کلی در همه موارد نقص بدنی و فوت در اقلیم کردستان در صورت شکایت افراد متضرر شده دادگاه به سود آنها رای می‌دهد چون براساس مقررات اقلیم کردستان، کارفرما هم در شرایط استخدام قانونی و هم در شرایط استخدام غیرقانونی موظف است همه امکانات و پیش‌بینی‌ها را برای حفظ سلامت نیروی کار انجام داده باشد.»

بر اساس آمارهای رسمی استان‌های کردستان و کرمانشاه در میان استان‌های ایران جزو استان‌های با نرخ بالای بیکاری محسوب می‌شوند و سهولت رفت و آمد به اقلیم کردستان عراق و امتیاز هم‌زبانی و هم‌نژادی، عده بیشتری از نیروی کار کرد ایرانی را به عبور از مرز میان دو کشور و کار در کشور همسایه تشویق می‌کند. وجود چنین واقعیت‌هایی، ضرورت حمایت از جمعیت چند هزار نفری نیروی کار ایرانی را در اقلیم کردستان بیشتر نمایان می‌کند.

مرگ کارگر میانسال بر اثر ریزش آوار خانه‌ای در کاشان

ظهر امروز یک کارگر ساختمانی میانسال در کاشان بر اثر ریزش آوار ساختمان کشته شد.

به گزارش 4بهمن ایلنا ، «داوود داوودی» کارگر ۵۳ ساله ظهر امروز (چهار بهمن) هنگام کار کردن در ساختمانی واقع در ابتدای خیابان امیر کبیر کاشان به علت ریزش آوار جان باخته است.

چهارم بهمن ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.