این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری3تیر1394

– حمله نیروهای انتظامی مشهد به تجمع اعتراضی کارکنان اخراجی موسسه مالی میزان

-32 کارگرمعترض کارخانه ایران برک درآستانه اخراج به بهانه اتمام قرارداد

صدوردستور تسویه حساب 2کارگرمعترض توسط کارفرما

– اعتصاب پرستاران بیمارستان‌های کودکان،الزهرا و مدنی تبریز دراعتراض به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد وعدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از اطلاع رسانی

– کارگران فارسیت دروود شب گذشته بعد از نه روز تحصن، به شهرشان بازگشتند

– کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دنبال 16 ماه پرداخت نشدن مطالبات مزدی حکم جلب کارفرما را گرفتند

تا این لحظه در خصوص تمدید اعتبار دفترچه بیمه کارگران هیچ اقدامی صورت نگرفته است

– عدم پرداخت 28 ماه حقوق معوقه کارگران کارخانه تبریز کف مرند

– ادامه بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه آجر جیل وعدم پرداخت حقوق وحق بیمه شان طی 2سال گذشته

– عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری نیشابور

– سنگ اندازی استانداری کردستان در راه وصول مطالبات کارگران کارخانه آجر شیل

– بیکاری 27کارگر درپی تعطیلی دوکارخانه  واقع درشهرک صنعتی دزفول

– بیمه آتیه سازان به تعهدات خود در رابطه با بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی عمل نمی‌کند

– مراجعه اسماعیل عبدی به معاونت قضای دادستانی کل کشور

– مراجعه اسماعیل عبدی به معاونت قضای دادستانی کل کشور

– کودکانی که بیش از یک کارگر کار می‌کنند/ بکارگیری کودکان کار در مشاغل ممنوعه

– ناتوانی دولت‌ها در ایجاد شغل، افزایش تنگناهای اقتصادی و رواج دستفروشی

– نرخ تورم خرداد ۱۴.۲ درصد/ تورم نقطه به نقطه افزایش یافت

– خطر بیماری‌های شغلی و کارگران

– جان باختن یک کارگررستوران درحادثه سقوط درچاه دیروز – وخامت حال دو کارگردیگر

– مرگ کارگر جوان کارخانه تولید ظروف مقوایی شهرک صنعتی خیام نیشابور

– یورش پلیس فرانسه به تجمع کارکنان اعتصابی شرکت مای فری لینک از شرکت های تابعه یوروتونل

حمله نیروهای انتظامی مشهد به تجمع اعتراضی کارکنان اخراجی موسسه مالی میزان

ظهرامروز3تیر، همزمان با حضور هیئت تسویه بانک مرکزی درمحل موسسه مالی میزان واقع در میدان جانباز مشهد، کارکنان اخراجی اینموسسه دراعتراض نسبت به حکم اخراج خود دست به تجمع زدند.نیروهای انتظامی مشهد به تجمع حمله کردند وبا کارکنان معترض درگیرشدند.

به گزارش 3تیرمهر، جمعی از کارکنان اخراجی موسسه منحل شده میزان ظهر امروز در اعتراض به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انحلال و اخراج از این موسسه اعتراض کردند.

اعتراضات کارکنان اخراجی که ظهر امروز در محل این موسسه واقع در میدان جانباز مشهد اتفاق افتاد به دلیل حضور هیئت تسویه بانک مرکزی و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص اخراج این افراد به درگیری فیزیکی و دخالت نیروهای انتظامی ختم شد.

اخراج صدها کارمند مؤسسه مالى و اعتبارى میزان توسط هیئت تسویه موجب شد تا تعدادی از این پرسنل برای چندمین بار متوالی اعتراض خود را با تجمع در مقابل این موسسه به گوش مسئولان برسانند.

وعده های مسئولان تاکنون ثمری نداشته است

بنابهمین گزارش، چندی پیش نیز ده ها نفر از پرسنل موسسه مالی و اعتباری منحل شده میزان با مراجعه به استانداری خراسان رضوی خواستار توجه مسئولان و استاندار در خصوص تعیین تکلیف وضعیت خود شده بودند.

کارمندان این موسسه مالی و اعتباری با بیان اینکه امنیت شغلی و خانوادگی آنها با انحلال این موسسه به خطر افتاده و بلاتکلیف هستند خواستار حل مشکلاتشان شدند.

جمعی از این معترضان با بیان اینکه پیش از این مسئولان استان و به ویژه استاندار بر حل مشکل آنها قول مساعد داده بودند بیان کردند: وعده های مسئولان تاکنون ثمری نداشته است.

32 کارگرمعترض کارخانه ایران برک درآستانه اخراج به بهانه اتمام قرارداد

صدوردستور تسویه حساب 2کارگرمعترض توسط کارفرما

همزمان با شروع سی‌و هفتمین روز از اعتصاب کارگران کارخانه ایران برک رشت گفته می‌شود که از ابتدای ماه جاری تعداد 32 نفر از کارگران معترض این کارخانه به دلیل اتمام اعتبار قرارداد کار در آستانه اخراج هستند.

به گزارش3تیرایلنا،برپایه این اطلاعات به نقل از کارگران کارخانه ایران برک رشت از مجموع کارگران اتمام قرارداد شده هم اکنون تعداد 5 کارگر به موجب وکالت محضری وظیفه پیگیری مطالبات همکاران خود را برعهده دارند.

در توضیح این ماجرا کارگران می‌گویند: تا از سه روز پیش که اعتبار قرارداد کاری همکارانمان به سر رسید این امید را داشتیم که می توان با مذاکره و رایزنی قراردادهای کار فسخ شده را تمدید کرد اما در روز‌های گذشته کارفرما دستور تسویه حساب دو نفر از همکارانمان را صادر کرده است.

در عین حال کارگران کارخانه ایران برک رشت گفتند:در جلسه‌ای که قرار است امروز برای رسیدگی به وضعیت کارخانه ایران برک رشت در فرمانداری رشت برگزارشود به موضع تمدید قرارداد کارگران نیز رسیدگی خواهد شد.

این وضعیت در حالی است که روز گذشته تعداد 18 نفر از کارگران این واحد تولیدی با شکایت کارفرما به دادسرای رشت احضار شده بودند.

120 کارگر کارخانه ایران برک رشت از 27 اردیبهشت ماه تا کنون بابت هشت ماه مطالبات معوقه در اعتصاب هستند.

اعتصاب پرستاران بیمارستان‌های کودکان،الزهرا و مدنی تبریز دراعتراض به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد وعدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری

تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از اطلاع رسانی

در ادامه اعتصاب پرستاران بیمارستان کودکان تبریزازروزسه شنبه2تیر،صبح امروز3تیر پرستاران بیمارستان های شهید مدنی و الزهرای تبریز نیز اعتصاب کرده و خواستار رسیدگی جدی به اجرای عادلانه قوانین شدند. در این میان تلاش دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ممانعت از حضور خبرنگاران در بیمارستان ها تنها واکنش انجام شده است.

به گزارش3تیرائل پرس، در ادامه اعتراضات پرستاران بیمارستان کودکان تبریز به اجرای ناعادلانه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و هم چنین عدم اجرای قانون تعرفه گذاری بعد از گذشت هشت سال صبح امروز پرستاران بیمارستان‌های شهید مدنی و الزهرای  تبریز هم اعتصاب کردند.

پرستاران بیمارستان شهید مدنی و الزهرای  تبریز نیز همچون پرستاران بیمارستان کودکان خواهان بررسی کارشناسی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و اجرای عدالت در این زمینه شدند.

مدت زیادی است که پرستاران به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات اعتراض داشتند اما دریغ از اندکی توجه مسئولان جهت رسیدگی به این اعتراضاتی که با روش قانونی و بسیار محترمانه مطرح می شد.

سال گذشته و همزمان با سالروز تجلیل از پرستاران نمونه استان آذربایجان شرقی نیز شاهد اعتراض علنی پرستاران و به خصوص پرستاران بیمارستان های خصوصی به دلیل عدم پرداخت عادلانه بودیم.در این مراسم پرستاران با در دست گرفتن دست نوشته هایی اعتراض خود را به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی که در مراسم حاضر بودند نشان دادند.

این اتفاق در برخی رسانه ها مطرح شد به امید آن که مسئولان علوم پزشکی به این موضوع توجه کرده و رسیدگی نمایند اما صبر و سعه صدر پرستاران زحمت کش در این زمینه هیچ نتیجه ای جز بدتر شدن شرایط نداشت به گونه ای که نه تنها قانون تعرفه گذاری اجرا نشد بلکه طرح دیگری توسط وزارت بهداشت اجرا شد که بر طبق آن حقوق پرستاران بر مبنای عملکرد و درآمد و اضافه کاری آنان پرداخت شد.

دو روز پیش همزمان با پرداخت اولین حقوق پرستاران با دخالت دادن طرح پرداخت بر مبنای عملکرد ناعدالتی شدید تر از اوضاع قبلی بر سیستم پرداختی پرستاران اعمال شد!! بر این اساس پرستاری که در بخشی درآمد زا مشغول به کار است حقوقی میلیونی و پرستاری که شبانه روز در بخشی که درآمد کافی ندارد در بالین بیمار زحمت می کشد حقوقی بسیار ناچیز و یا اصلا حقوق صفر! در یافت کردند.

با اجرای این طرح ناعادلانه دیگر آستانه تحمل و سعه صدر پرستاران به سر آمده و پرستاران بیمارستان کودکان تبریز صبح روز سه شنبه در اعتراض به اجرای قوانین ناعادلانه اعتصاب کردند.

در تکمیل دایره اعتراضات امروز نیز پرستاران بیمارستان شهید مدنی تبریز و بیمارستان الزهرای تبریز به اعتراض و اعتصاب پرداختند.

از طریق پرستاران بیمارستان ها مطلع شدیم که ساعت ۱۱ روز چهارشنبه جلسه پرسش و پاسخی در این خصوص با حضور برخی نمایندگان مجلس در محل بیمارستان الزهرا برای رسیدگی به مشکلات پرستاران برگزار خواهد شد اما متاسفانه اجازه ورود خبرنگاران به این بیمارستان داده نشده و نامه ای کتبی از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی برای ورود از خبرنگار ائل خواسته شد.

حال سوال اینجاست که چرا و به چه دلیل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز این جلسه مهم را اطلاع رسانی نکردند! آیا ترس از رسانه ای شدن اعتراضات پرستاران مانع از این کار شد! هر چند بعد ها مطلع شدیم که نمایندگان نیز به دلیل برگزاری جلسه صحن علنی مجلس در این جلسه حاضر نشده است.

پرستاران منتظر پاسخگویی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز و در رده بالاتر منتظر توضیحات وزیر بهداشت در خصوص عدم اجرای عادلانه قانون تعرفه گذاری هستند و قطعا برخوردهایی از جنس ممانعت از اطلاع رسانی مشکلی را حل نخواهد کرد.

کارگران فارسیت دروود شب گذشته بعد از نه روز تحصن، به شهرشان بازگشتند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ، کارگران معترض فارسیت دورود که از روز سه شنبه 26 خرداد ماه 94 جهت اعتراض به تعطیلی کارگاه و عدم پاسخگویی مسئولین به تهران آمده و در مقابل وزارت کار دست به تحصن زده بودند بعدازکشمکش های نه روزه  با مدیرعامل و اداره کار ونمایندگان سازمان تامین اجتماعی وعدم توافق نهایی ، سرانجام با مذاکرات وقرارهایی که با نماینده شهرستان دورود ( آقای عباس قائدرحمت ) درمجلس شورای اسلامی داشتند به شهر خودبازگشتند.

طبق گزارش پیشین که درهمین سایت آمده بود ، بعلت عدم توافقی روشن و نهایی مقررگردید که نماینده شهرستان دورود با مسئولین کارخانه  و وزیرکار گفتگو نموده و پیگیرمطالباتشان باشد.

لذاکارگران در روز گذشته  ضمن ادامه حضور درتهران ، منتظرنتایج رایزنی های این نماینده با مسئولین ماندند.

این نماینده مجلس به کارگران گفته که باصحبت هایی که با آقای لطفی مدیرعامل کارخانه داشته ،ایشان گفته اند که کارخانه تعطیل نشده و با راه اندازی مجدد ، کارگران  بکار گرفته خواهند شد.

نماینده کارگران نیز درصحبتی که با ایشان داشت ضمن قبول فرصت به مدیریت کارخانه برای تحقق وعده ها اعلام کردندکه درصورت عدم تحقق وعده داده شده ، کارگران برای پیگیری مطالباتشان مجددا” به تهران خواهند آمد.

روندآغاز مشکلات کارگران  که از سال 91 تا انتهای اسفند ماه سال گذشته ادامه داشته وبه تعدیل نیرو، عدم پرداخت 15 ماه حقوق معوقه و تعلیق فعالیتهای کارخانه منجر شده، مشروحا” در گزارش قبلی آمده است. اوج گیری این مشکلات و ابهام در آینده نامعلوم کارخانه فارسیت درود (که از شرکت های فارس خوزستان و وابسته به شستا  زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است.) کارگران را ناچارا” برای رساندن صدایشان وبرای دستیابی به خواسته هایشان راهی تهران وحضور روزانه درمقابل وزارت کارو اقامت شبانه در بهشت زهرا کرده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

3 تیر 94

کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل به دنبال 16 ماه پرداخت نشدن مطالبات مزدی حکم جلب کارفرما را گرفتند

تا این لحظه در خصوص تمدید اعتبار دفترچه بیمه کارگران هیچ اقدامی صورت نگرفته است

کارگران ذوب آهن اردبیل توانستند تا بابت معوقات مزدی خود از دستگاه قضایی حکم و جلب مدیرعامل این واحد صنعتی را بگیرند.

به گزارش3تیرایلنا،کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل گفتند: این اقدام پس از آن صورت گرفت که روز دوشنبه در مقابل ساختمان استانداری اردبیل تجمع کردند.

برپایه این اطلاعات نزدیک به 200 کارگر بصورت قراردادی و رسمی در استخدام کارخانه ذوب آهن اردبیل هستند که بصورت میانگین از 6 تا 16 ماه دستمزد طلبکارند.

یکی از کارگران این واحد صنعتی گفت: مشکل کارخانه در واپسین ماه‌های سال 92 آغاز شد بیشتر ما از هنوز بابت عیدی سال 92 طلبکاریم در 16 ماه گذشته تعدادی از ما کارگران ترجیح دادند برای تامین معاش خود با کارخانه قطع همکاری کرده و در بازار به مشاغلی همچون جوشکاری و آهنگری مشغول شوند.

وی ادامه می‌دهد هنوز با هیچکدام از کارگران شاغل و یا کارگران قطع همکاری شده حتی تسویه حساب نشده است و اداره کار از ابتدای سال جاری قرارداد کاری کارگران موقت را سه ماه به سه ماه تمدید می‌کند اما تا این لحظه در خصوص تمدید اعتبار دفترچه بیمه کارگران هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

هرچند در ماه‌های گذشته کارگران کارخانه ذوب آهن اردبیل توانستند تا بابت پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود از هیات‌های تشخیص و حل اختلاف احکامی را به سود خود دریافت کنند اما در نهایت چون این احکام به اجرا درنیامد تعدادی از کارگران از دادگاه قضایی حکم جلب مدیرعامل را دریافت کردند.

عدم پرداخت 28 ماه حقوق معوقه کارگران کارخانه تبریز کف مرند

حقوق کارگران کارخانه تبریز کف مرند بیش از 28 ماه است که پرداخت نشده است.

به گزارش2تیرکیهان،نماینده کارگران در این باره گفت: بعد از مراجعه به ادارات کار و تعاون، صنایع، دادگستری دفتر ولی‌فقیه شهرستان و تجمع بیش از 14 بار در فرمانداری مرند و استانداری تاکنون نتوانسته‌ایم به حداقل مطالبات خود برسیم هرچند جلسات کمیسیون کارگری و شورای تامین شهرستان و استان در این رابطه بارها تشکیل شده است.

وی ادامه داد: فقط فشار مسئولان، کارفرما را ملزم کرد مبلغ ناچیزی حدود یک تا دو میلیون تومان را به پرسنل پرداخت کند ولی مجددا ماه‌های طولانی است که از پرداخت حقوق طفره می‌روند و طبیعتا حقوق معوقه ما انباشه‌تر می‌شود.

وی گفت: کارگران بازنشسته نیز نتوانسته‌اند تا به حال به مطالبات خود برسند و کارفرما در سال 92 و 93 به بهانه گرفتن وام از بانک صادرات و تجارت از پرداخت حقوق‌مان خودداری کرد و در عرض 8 ماه گذشته فقط مبلغ یک ملیون و 600 هزار تومان را به پرسنل پرداخت کرده است.

نماینده کارگران گفت: اگر کارفرما مبلغ ناچیزی را به بازسازی و تعمیر خط 2 و 3 تزریق کند کارخانه بیش از 270 هزار مترمربع در ماه کاشی تولید می‌کند لذا به علت عدم پرداخت هزینه‌های جاری و دولتی مانند برق و گاز و عدم تامین مواد اولیه از تاریخ 94/1/26 اقدام به تعطیلی و بلاتکلیفی کامل کارگران شرکت کرده است و حاضر به فروش سهام خود هم نیست.

ادامه بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه آجر جیل وعدم پرداخت حقوق وحق بیمه شان طی 2سال گذشته

مسئولان اداره کار، سازمان تامین اجتماعی و استانداری خوزستان تا این لحظه نسبت به سرنوشت کارگران آجر جیل و خانواده‌هایشان بی‌توجه‌ بوده‌اند.

به گزارش3تیرایلنا،با گذشت دو سال از تعطیلی کارخانه آجر جیل(از خرداد ماه 92) در استان خوزستان هنوز وضعیت 220 کارگر قراردادی این واحد تولیدی نامشخص است. این کارگران از 24 ماه پیش که مشکلات مالی کارخانه آغاز شده است حقوق نگرفته‌اند.

کارفرما از مرداد ماه سال 92تولید در این واحد صنعتی را بر سر اختلاف با دو سهام دار دیگرش متوقف کرده است به همین دلیل حدود 220 تن از کارگران این کارخانه در 24ماه گذشته بیکار و بلاتکلیف بوده‌اند.

کارگران می‌گویند؛ حدود 24ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم و تمدید دفترچه بیمه‌هایمان نیز متوقف شده است و به هر دستگاه مسئولی هم که شکایت می‌کنیم مسئولان آن فقط شنونده هستند و هیچ اقدامی نمی‌کند.

به گفته آنان، تعداد زیادی از کارگران این کارخانه با سوابق کار 20 ساله در شرف بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند اما کسی برای اعلام ترک کار این کارگران به کارخانه نمی‌آید. حتی مستمری بیمه بیکاری این کارگران به دلیل عدم حضور کارفرما هنوز بر قرار نشده است.

 کارگران کارخانه آجر جیل گفتند: مسئولان اداره کار، سازمان تامین اجتماعی و استانداری خوزستان تا این لحظه نسبت به سرنوشت کارگران آجر جیل و خانواده‌هایشان بی‌توجه‌ بوده‌اند.

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری نیشابور

پانا طی گزارشی بتاریخ3تیر از عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری نیشابور،خبرداد.

 بنا بهمین گزارش بنقل ازیک عضو شورای شهرستان، جمعی از کارگران شهرداری نیشابورسه ماه حقوق نگرفته اند و حتی نان هم برای سفره افطار خود ندارند.

سنگ اندازی استانداری کردستان در راه وصول مطالبات کارگران کارخانه آجر شیل

از زمان تعطیلی کارخانه آجر شیل در سال 91 استانداری کردستان با مانع تراشی اجازه وصول مطالبات معوقه 18 کارگر قراردادی این واحد صنعتی را نداده است.

کارگران می‌گویند در طول سه سال گذشته بارها در مقابل کارخانه تعطیل شده و نهادهای مختلف دولتی تجمع کرده‌اند و اما صدای‌شان به جایی نمی‌رسد و هیچ مقام مسئولی به مطالبات‌شان توجهی نشان نمی‌دهد.

به گزارش3تیرایلنا،کارخانه آجر ماشینی شیل که تحت مسئولیت وزارت کشور اداره می‌شود در 5 کیلومتری جاده سنندج به کرمانشاه قرار دارد و به گفته کارگران از زمانی که در سال 91 تعطیل شده‌است هنوز 18 کارگر قراردادی آن موفق به دریافت مطالبات مزدی خود نشده‌اند.

این کارگران که از قرار معلوم در خلال سال‌های گذشته به اداره کار نیز شکایت کرده‌اند می گویند ؛پس از آنکه در نیمه دوم سال 91 به اداره کار سنندج شکایت کردیم، کارفرما از حکم هیات حل اختلاف اداره کار برای پرداخت مطالبات کارگران تبعیت نکرد و در نتیجه پرونده به دادسرای سنندج ارجاع شد.

آنها می‌گویند در سه سال گذشته حداقل برای سه نوبت دادسرای سنندج  به نفع کارگران و سازمان تامین اجتماعی دستور مزایده اموال کارخانه آجر شیل را صادر کرده است اما در هر نوبت استانداری کردستان مانع از برپایی مزایده شده است.

از قرار معلوم دلیل مانع تراشی استانداری کردستان این است کارخانه آجر شیل هم اکنون تحت نظارت وزارت کشور اداره می‌شود و در این سه سال استانداری کردستان به نمایندگی از این وزارت خانه تلاش می‌کند تا از به اجرا درآمد حکم مزایده اموال کارخانه جلوگیری کند.

به گفته کارگران کارخانه آجرشیل مانع تراشی‌های مسئولان استانداری در حالی است که برابر قانون مطالبات مزدی آنها  جزء دیون ممتازه تلقی می‌شود.

بیکاری 27کارگر درپی تعطیلی دوکارخانه  واقع درشهرک صنعتی دزفول

ایرنا طی گزارشی بتاریخ3تیر ازتعطیلی دوکارخانه واقع درشهرک صنعتی دزفول وبیکارشدن27کارگرش،خبرداد.

براساس این گزارش،یک کارخانه تولیدکننده موزاییک در شهرک صنعتی دزفول با 35 سال قدمت با بحران مالی مواجه شده به طوریکه به دلیل مشکل نقدینگی و ناتوانی در پرداخت حقوق 12 کارگر از هفته گذشته تعطیل شده و کارگران بیکار شدند.

برپایه این گزارش،همچنین یک کارخانه تولید آبگرمکن و کولر آبی مستقر در فاز یک شهرک صنعتی دزفول درهفته گذشته بدلیل مشکل نقدینگی تعطیل شده و15کارگرش بیکارشدند.

بیمه آتیه سازان به تعهدات خود در رابطه با بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی عمل نمی‌کند

بیمه آتیه سازان حافظ برای بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی معرفی نامه های بیمارستانی صادرنمی کند.

به گزارش 3تیرایلنا،شرکت بیمه آتیه سازان حافظ به عنوان پوشش دهنده هزینه‌های درمانی بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی با کانون کارگران بازنشسته قرار دادی منعقد کرده است اما از یک ماه پیش به دلیل انباشته شدن مطالبات بیمارستان‌های خصوصی از صدور معرفی نامه جدید برای مستمری بگیرانی که خواستار استفاده از  خدمات درمانی این مراکز هستند خودداری می‌کند.

بصورت مشخص اکنون تعداد قابل توجهی از خانواده های بازنشسته بیمه‌ شده هستند که بابت خدمات درمانی مورد نیاز خود هزینه‌هایی را به بیمارستان‌های خصوصی پرداخت کرده‌اند اما برای دریافت معرفی نامه از شرکت بیمه آتیه سازان حافظ با مشکل مواجه هستند.

این وضعیت در حالی است که تنها در محدوده شهرستان رشت حدود 80 هزار بازنشسته  ومستمری بگیر به همراه افراد تحت تکفلشان وجود دارد که  هر ماهه سرانه بیمه تکمیلی از حقوق بازنشسته و مستمری بگیر توسط سازمان تامین اجتماعی کسر وبه حساب بیمه آتیه سازان حافظ پرداخت می شود.

مراجعه اسماعیل عبدی به معاونت قضای دادستانی کل کشور

پیرو گزارش قبلی مبنی بر ممنوع الخروج شدن اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، امروز چهارشنبه سوم تیرماه، ایشان برای پیگیری موضوع به معاونت قضایی دادستانی کل کشور مراجعه کرد.

در معاونت قضایی نامه ای به شماره 9001/173/240 مورخه 1394/3/6 از طرف دادسرا زندان اوین به وی تحویل داده و خواستند که به اوین مراجعه کند. با مشورت پیمان حاج محمود عطار، وکیل کانون صنفی معلمان ایران، قرار شد که روز شنبه آینده به دادسرا اوین مراجعه کند. به گفته ی عطار بر اساس قانون 72 ساعت پس از ابلاغ نامه فرصت مراجعه وجود دارد.

لازم به ذکر است که به گفته یکی از ماموران معاونت قضایی کد 240 پایان شماره نامه مربوط به بند سپاه پاسداران و کد 350 مربوط به وزارت اطلاعات است.

با توجه به این که رسول بداقی نیز به بند 2 الف اوین منتقل شده است و این بند نیز به سپاه تعلق دارد، احتمال می رود که پرونده ها به سپاه ارجاع داده شده است.

منبع: حقوق معلم و کارگر 

احضار و بازجویی معلمان همچنان ادامه دارد

بر اساس گزارش رسیده در تاریخ بیست و پنجم خرداد به دنبال احضاریه ای که از طرف اداره اطلاعات نورآباد ممسنی از طریق پاسگاه فهلیان به گودرز شفیعیان از معلمان فعال صنفی استان فارس ابلاغ شد، وی به اداره اطلاعات نورآباد ممسنی مراجعه کرد. به گفته ایشان از همان برخورد اول با شیوه ای خشن و آمرانه با او برخورد شد.

اتهام وی را تحریک و دعوت معلمان به تجمع و اعتراض و اعتصاب عنوان کردند. گرچه گودرز شفیعیان آنان را به مواد متعدد قانونی ارجاع داد ولی ماموران او را زیر فشار روحی و روانی شدید بازجویی کرده و با تهدید از ایشان خواسته بودند که در مورد معرفی دیگران با آنان همکاری کرده و در آینده به حرکات اعتراضی ادامه ندهد.

منبع: حقوق معلم و کارگر 

کودکانی که بیش از یک کارگر کار می‌کنند/ بکارگیری کودکان کار در مشاغل ممنوعه

یک وکیل دادگستری گفت: مشاهدات مستقیم ما می‌گوید که کودکان شاغل در کارگاه‌هایی همچون کیف‌دوزی‌ها، بازیافت‌ها، کوره‌پز‌خانه‌ها و…بیش از 8 ساعت در روز کار می‌کنند و هیچ نوع مرخصی اعم از استحقاقی و استعلاجی نیز ندارند.

به گزارش3تیرایلنا،وی درباره خلا قوانین کار در حوزه کار کودک گفت: شاید مهم‌ترین خلا در این زمینه سن کودکی است. یعنی سن کودکی در ایران وضع مشخصی ندارد، در قانون کار سنی برای آن مشخص شده است که با قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک مغایرت دارد.

وی ادامه داد: در ماده 72 قانون کار حداقل سن کار 15 سال تعیین شده است. به علاوه کارگاه‌های خانوادگی یا در شرایطی که اعضای خانواده کودک کارفرما محسوب شوند، کودک زیر 15 سال نیز می‌تواند؛ در این کارگاه‌ها به کار گرفته شود که این یک خلا اساسی است.

اوبا اشاره به اینکه در خصوص کودکان کار 4 رفرنس قانونی داریم که 2 مورد آن داخلی بوده و 2  مورد دیگر جنبه بین‌المللی دارد، افزود: از این میان قانون کار و آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان داخلی بوده و کنوانسیون حقوق کودک و مقاوله‌نامه امحاء بدترین اشکال کار کودک بین‌المللی است و ایران به این کنوانسیون‌ها پیوسته است.

وی گفت: در هر دو قانون بین‌المللی سن کار 18 سال مشخص شده است، اما متاسفانه علیرغم پیوستن ایران به این دو پیمان‌نامه قانون کار ایران سن کار کودک  را 15 سال تعیین کرده است که مسائل زیادی را به دنبال دارد.

شرایط کار کودکان سخت‌تر از بزرگسالان

این حقوقدان خاطرنشان کرد: در قانون کار ایران امتیازاتی به کودک کار داده شده است. مانند اینکه کارگر نوجوان که در این قانون کارآموز خوانده می‌شود، نیم‌ساعت کمتر از بزرگسالان کار کند. همچنین دارای پرونده پزشکی بوده و در مشاغلی که مضر برای این گروه از کارگران بوده و آنان را از نظر اخلاقی و جسمی با تهدید مواجه می‌سازد، نباید مشغول به کار شوند.

وی با تاکید براینکه در عمل این قوانین نیز اجرا نمی‌شود، اضافه کرد: کودکان کارگر شاغل در کارگاه‌ها به دلایل مختلف اغلب بسیار بیشتر از بزرگسالان کار می‌کنند. مشاهدات مستقیم ما می‌گوید که کودکان شاغل در کارگاه‌هایی همچون کیف‌دوزی‌ها ،بازیافت‌ها، کوره‌پز‌خانه‌هاو …بیش از 8 ساعت در روز کارمی‌کنند و هیچ نوع مرخصی اعم از استحقاقی و استعلاجی نیز ندارند. شرایط کار این کودکان بسیار سخت‌تر از شرایط کار بزرگسالان بوده و به قوانین موجود در این زمینه عمل نمی‌شود.

این فعال حقوق کودک با ابراز تاسف از اینکه معمولا این کودکان در کارگاه‌ها از چشم بازرس اداره کار پنهان می‌شوند، اظهار کرد: همچنین اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که گروهی از کودکان کارگر همچون کارگران بازیافت زباله با لباسی مشخص که نشان‌دهنده بکارگیری آنها از سوی پیمانکاران شهرداری است به کار مشغول هستند.

وی تاکید کرد: این کودکان در سطح شهر نیز دیده می‌شوند و متاسفانه نظارتی نیز در این خصوص صورت نمی‌گیرد. به عقیده من هر قدر که سازمان‌های مردم نهاد و فعالان حقوق کودک این موضوع را جدی می‌گیرند، برای نهادهای قانونی موضوع کار کودک خیلی جدی نیست.

کودکان کارگر باید شناسایی شوند

این حقوق دان با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار برای کاهش و ریشه‌کنی این شرایط،  شناسایی کودکانی است که در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند، بیان کرد:  معمولا زمانی که از اصطلاح کودک کار استفاده می‌شود، کودکان دستفروش تداعی می‌شود اما بسیاری از کودکان در کارگاه‌های زیرزمینی با شرایطی کار می‌کنند که از نظر دیگران نامرئی است، لذا ضروری است، این کودکان شناسایی شده و مسائل‌شان از طریق رسانه‌ها بیان شود.

وی ادامه داد: همچنین باید در این زمینه به قانون عمل کرد، وقتی قوانینی در کشور داریم؛ که کار کودک را در برخی مشاغل منع می‌کند، باید به آن عمل شود. چه در قانون کار و چه در آئین نامه اجرایی کنوانسیون امحاء بدترین اشکال کار کودک نوعی دسته‌بندی از مشاغل داریم که در آن افراد زیر 18 سال از انجام این کارها منع شده‌اند، اما متاسفانه به راحتی این کارها توسط کودکان انجام می‌شود. اگر به منطقه خاتون‌آباد بروید یا به مراکز پسماند بروید، مشاهده می‌کنید که بچه‌ها در انواع مشاغلی که در قانون منع شده‌اند، مشغول به کار هستند.

اشتغال کودکان در 4 شغل ممنوعه

این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه ضروری است، به قوانین مراجعه کنیم؛ اظهار کرد: قانون کار 23 شغل را به عنوان مشاغل ممنوعه برای کودک مشخص کرده است و همچنین در آئین‌نامه کنوانسیون امحاء بدترین اشکال کار کودک که توسط هیات دولت در سال 82 نوشته شد، بیش از 30  شغل برای کودکان ممنوع اعلام شده است و تاکید شده که هیچ کودکی، تحت هیچ شرایطی در این مشاغل کار نکند.

وی با بیان اینکه براساس مستندات ما حداقل در 4 شغل از مشاغل ممنوعه از جمله، قالیبافی، و کار در کوره‌پزخانه‌ها وخدمات شهری مانند رفت و روب شهری، تخلیه فاضلاب و بازیافت زباله و جوشکاری، کودکان همچنان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: برای من بسیار عجیب است که در ارگانی همچون شهرداری از این کودکان برخلاف قوانین استفاده می‌کند، اگرچه شهرداری مدعی است که پیمانکاران ما این کودکان را به کار می‌گمارند، اما این سخن نیز رافع مسئولیت شهرداری در این خصوص نیست، چرا که پیمانکار نیز توسط شهرداری تعیین شده است و کودکان در مراکز پسماند کار می‌کنند. 

این حقوق دان با بیان اینکه به کار کودکان در گارگاه‌های خانوادگی اشاره کرد و توضیح داد: زمانی که خانواده‌ها مشاهده می‌کنند، کارگاه‌های خانوادگی برایشان سودآوری بیشتری دارد به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی به کودکان خود دستمزدی نداده یا حقوقی بسیار اندک برایشان در نظر می‌گیرند و این مساله باعث سود بیشتر و افزایش محصولاتشان شده و در نتیجه کودکان از مهم‌ترین مساله خود یعنی تحصیل باز می‌مانند.

وی اضافه کرد: برخی کودکان در کارگاه‌های قالیبافی و دامداری‌ها  کار می‌کنند و معمولا به  دلیل اینکه نیروی کار ارزانی هستند، تمام ساعات‌شان از آنان گرفته می‌شود و در نتیجه این کودکان نمی‌توانند به تحصیلات خود ادامه دهند. در حقیقت کودکی از این گروه از کودکان گرفته شده و تنها کار و اشتغال طاقت‌فرسا زندگی را آنان را پر می‌کند.

ناتوانی دولت‌ها در ایجاد شغل، افزایش تنگناهای اقتصادی و رواج دستفروشی

ناتوانی دولت‌ها در ایجاد شغل برای جوانان و دلسرد شدن از یافتن یک موقعیت شغلی مناسب در سال‌های اخیر باعث انفجار دستفروشی در بازار کار ایران شده  ومتقاضیان کار را وادار کرده تا برای فرار از بیکاری فکری کنند.

یکی از پدیده های عجیب در بازار کار ایران که در طول یک دهه اخیر رواج بیشتری یافته و خود را نشان می دهد، دستفروشی است. فقط کافی است از منزل خارج شویم تا در معابر شهر، خطوط مترو، در اتوبوس‌های درونشهری، بر سر چهارراه ها و بسیاری اماکن دیگر با دستفروشان برخورد کنیم.

آنها برای گذران زندگی خود اجناسی را در دست دارند و از مردم می خواهند تا از آنها خرید کنند. کارشناسان عقیده دارند وجود هزاران دستفروش در معابر و بازارها نشان می دهد که تنگناهای اقتصادی فراوانی در زندگی مردم وجود دارد و این مسئله باعث می شود تا برخی از آنها برای امرار معاش به دستفروشی رو بیاروند.

دستفروشان مرتبا اجناس خود را تبلیغ می کنند و با تاکید بر فروش به قیمت پایین، شما را ترغیب می کنند تا از آنها خرید کنید. آنها حتی تخفیف هم می دهند تا بتوانند در پایان کار روزانه فروش خود را تکمیل کرده باشند و دوباره مجبور نباشند اجناس‌شان را به خانه برگردانند. در واقع باید گفت دستفروشان افرادی هستند که محل کار خود را به خیابان آورده و در حال امرار معاش هستند.

هر چند دستفروشان و فروشندگان دوره گرد اغلب انسان‌های شریفی هستند که برای کسب درآمد و امرار معاش به این کار دست می زنند اما واقعیت این است که رشد این پدیده در بازار کار ایران نشان دهنده شدت کسری معیشتی برخی خانوارها و ناتوانی در تامین مخارج زندگی است و دستفروشی روی خوش اقتصاد محسوب نمی شود.

در واقع بازار کار یکی از بدترین چهره های خود را در قالب دستفروشی نشان می دهد که طی آن افرادی مجبور می شوند برای کسب درآمد به اندک سودهایی که ممکن است دستفروشی برای آنها به همراه داشته باشد، دلخوش باشند. البته ممکن است برخی دستفروشان نیز سودهای خوبی از فروش به دست بیاورند که این گزارش قصد ندارد به آنها بپردازد.

به صورت کلی، پدیده دستفروشی یک مسئله چند وجهی است که از جوانب گوناگونی می توان به بررسی آن پرداخت. بحث استفاده از کودکان و در واقع سوء استفاده از بچه ها در قالب دستفروشی یک مسئله است که می توان آن را مورد بررسی قرار داد. گسترده شدن چتر اقتصاد غیررسمی و واسطه گری در اقتصاد ایران، توسعه فعالیت های غیرمولد و همچنین تکدی گری در قالب دستفروشی؛ موضوعاتی است که در رابطه با فعالیت دستفروشی می تواند مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

هدف این گزارش این نیست که بگوید تنها در ایران است که دستفروشی می شود و هیچ یک از اقتصادهای دیگر دنیا اینگونه نیستند بلکه تاکید طرح این سئوال است که آیا افزایش پدیده دستفروشی در ایران نشان دهنده از بین رفتن مکانیزم‌های بازار کار در امکان دسترسی همگان به اشتغال مناسب نیست؟

کارشناسان بازار کار می گویند دستفروشی جوانان و رواج این پدیده در بازار کار ایران نشان دهنده اوج ناامیدی و دلسرد شدن اغلب کارجویان برای دستیابی به فرصت‌های شغلی است. امروز اغلب جوانان دستفروش در پاسخ به این سئوال که چرا تلاشی برای یافتن یک شغل معقول نکرده و یا نمی‌کنند؛ این است که قبل از دستفروشی برای ورود به بازار کار غیررسمی تلاش کرده اند اما نتوانسته اند شغلی بیابند و حالا مجبورند برای امرار معاش دستفرشی کنند.

بخش های ازیک گزارش مهربتاریخ3تیر

نرخ تورم خرداد ۱۴.۲ درصد/ تورم نقطه به نقطه افزایش یافت

مرکز آمار ایران نرخ تورم پایان خردادماه ۹۴ را ۱۴.۲ درصد اعلام کرد.

به گزارش3تیر مهر، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ را منتشر کرد.

شاخص کل (بر مبنای ۱۳۹۰=۱۰۰) در خرداد ماه سال ۱۳۹۴ عدد ۲۱۱.۳ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۴.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۱۳.۷ درصد) افزایش یافته است.

درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به خردادماه سال ۹۴ نسبت به دور مشابه سال قبل ۱۴.۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ (۱۴.۳ درصد) کاهش یافته است.

شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات در این ماه به رقم ۲۴۹.۶ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۷درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۴۷.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد افزایش داشته است.

شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال قبل۱۶.۲ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه ۱۰.۵ درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵.۶ درصد افزایش نشان می دهد و درصد تغییرات این گروه در دوازده ماه منتهی به خردادماه ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل۱۰.۳ درصد است که نسبت به همین اطلاع در اردیبهشت ماه (۹.۶ درصد) افزایش یافته است.

شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در خرداد ماه ۹۴ به رقم ۱۹۸.۲ رسید که ۱.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می دهد. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل۱۳.۶ درصد بوده و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه سال ۱۳۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۱۶ درصد است که نسبت به تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه (۱۶.۴ درصد) کاهش یافته است.

خطر بیماری‌های شغلی و کارگران

از طرف یک کارگر آبادانی ساکن اهواز

دوستان در اینجا قصد دارم که درخصوص سروصدای غیر مجاز مبحث کوتاهی را ارایه داده،تا آنچه را که در پروسه تولید اتفاق می‌افتد و تاثیرات مخربی را که بر روی روان و جسم کارگر ایجاد می‌کند، در حد اطلاعات محدود خود بیان نمایم. در اینجا لازم می‌دانم برای درک بهتر، از مباحث طب صنعتی و بهداشت کار فاکت‌هایی را ارایه نمایم تا خواننده متوجه این مطلب گردد که بیماری‌های شغلی چه مخاطراتی را برای نیروی کار به ارمغان می‌آورد و چگونه کارگر را تا آخر عمر مبتلا می‌کند.

بیماری‌ها

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.