اخباروگزارشات کارگری31اردیبهشت1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری31اردیبهشت1394

– ادامه اعتصاب کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان تا بازگشت بکارهمکاران اخراجیشان!

– حکم بازداشت محمود صالحی یک ماه دیگرتمدید شد !

– علیرغم اعمال فشار و تهدید و ارعاب توسط  دادستانی ساوه، اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا از مرز یکماه گذشت

– کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:بازداشت شاپور احسانی راد به اتهام همراهی با کارگران معترض!

– منتظر آزادی رسول بداقی در تاریخ مقرر هستیم…….

– اعتراض کارگران کارخانه تبریزکف مرند همزمان با سفرهیئت دولت به آذربایجان شرقی(عکس)

– معوقات حقوقی کارگران فرش باستان ۵ ماهه شد

– پایان اعتصاب کارگران شهرداری منطقه سه اهواز درپی موافقت  با خواسته هایشان!

– ادامه روند تعطیلی واحد های صنعتی و تولیدی در کشور

– دولت ۲۰۰ میلیارد تومان پول کسر شده از حقوق معلمان را پس دهد

– تجمع اعتراضی عشایر بویراحمدی گچساران مقابل استانداری (عکس)

– افزایش 73درصدی جان باختگان حوادث کاردر استان سمنان

– گزارش حادثه منجر به مرگ ۴ کارگر در نیروگاه شیروان اعلام شد

– مرگ یک کارگرساختمانی در سنندج بر اثر سقوط

– مرگ یک کارگر معدن‌ در دامغان پس از سه روز مقاومت

– مصدومیت 43کارگردرحریق کارخانه ای در شهرک صنعتی شمس آباد

– با مرگ کولبری دیگر در اشنویه، آمار قربانیان از آغاز سال به ٩ تن رسید

– پایان اعتصاب لوکوموتیورانان آلمان

– افزایش نابرابری بین ثروتمندان و فقرا در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

ادامه اعتصاب کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان تا بازگشت بکارهمکاران اخراجیشان!

اقدام حمایتی کارگران لوله سازی خوزستان از همکاران اخراجی خود در ‌‌نهایت کارفرما را راضی به پذیرش بازگشت به کار این ۶ کارگر کرد!

کارگران که آماده خاتمه اعتصاب یک ماهه خود بودند در حمایت از کارگران اخراجی به کار بازنگشتند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

در پی اخراج روز گذشته شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه لوله سازی خوزستان، یک منبع خبری از بازگشت به کار این کارگران خبر داد.

به گزارش31اردیبهشت ایلنا، همزمان با آخرین روز از اعتصاب یک ماهه کارگران لوله سازی خوزستان، روز گذشته (۳۰ اردیبهشت) شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه به اسامی «حسن معاوی»، «سید رحیم موسوی»، «عبدالخالق‌‌پور ابیات»، «عادل شرهانی»، «احمد زبیدی» و «عبدالرضا ثعالدی» به اتهام ایجاد اغتشاش در کارخانه از سوی کارفرما اخراج شدند. در این شرایط کارگران که آماده خاتمه اعتصاب یک ماهه خود بودند در حمایت از کارگران اخراجی به کار بازنگشتند و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

برپایه این گزارش، این اقدام حمایتی کارگران لوله سازی خوزستان از همکاران اخراجی خود در ‌‌نهایت کارفرما را راضی به پذیرش بازگشت به کار این ۶ کارگر کرد.

کارگران می‌گویند؛ در حالی روز گذشته حکم اخراج این ۶ کارگر از سوی کارفرما صادر شده بود که در جلسه روز سه شنبه که در محل فرمانداری اهواز با حضور برخی مدیران سیاسی و امنیتی اهواز برای بررسی مشکلات کارگران لوله سازی خوزستان برگزار شده بود کارفرما مکلف به تامین امنیت شغلی کارگران بعد از خاتمه اعتصاب شده بود.

بر اساس گفته‌های کارگران لوله سازی خوزستان طبق صورت جلسه روز سه شنبه (29 اردیبهشت) کارفرما علاوه برآنکه مکلف به پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات معوقه کارگران و تامین امنیت شغلی کارگران شده است، همچنین موظف شده از ورود افراد لباس شخصی که در روز ۲۲ اردیبهشت با کارگران برخورد فیزیکی کرده بودند جلوگیری کند.

به گفته آنان، بعد از پیمان روز سه شنبه،  کارگران به وعده خود برای آغاز بکار مجدد عمل کرده و هم اکنون  به امید دریافت حداقل یک ماه از معوقات ۱۰ ماهه خود  فعالیت درکارخانه را شروع کرده‌اند.

کارگران گفته‌اند در صورتی که کارفرما به تعهدات خود بر اساس صورت جلسه روز سه شنبه عمل نکند به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم.

حکم بازداشت محمود صالحی یک ماه دیگرتمدید شد !

گزارش دریافتی:روز ۲۹ اردیبهشت همسر محمود صالحی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری٬ موفق شد که برای اولین بار٬ و در ستاد خبری وزارت اطلاعات شهر سنندج٬ با همسر بازداشتی خود ملاقات کند.

براساس این گزارش،همسرمحمودصالحی به مدت ۱۰دقیقه با وی دیدار داشت.

محمودصالحی دراین دیدار کوتاه گفت: بازجویی هایش تا کنون درخصوص کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری بوده است. همچنین٬ قاضی پرونده اش مدت بازداشت وی را به مدت یکماه دیگر تمدید کرده است.

علیرغم اعمال فشار و تهدید و ارعاب توسط  دادستانی ساوه، اعتصاب کارگران لوله و نورد صفا از مرز یکماه گذشت

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال حضور  معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ساوه، رئیس اداره کار و مدیر عامل کارخانجات لوله و نورد صفا در مجمع عمومی کارگران در روز 28 اردیبهشت و تلاش برای شکستن اعتصاب کارگران با وعده های توخالی  و وادار کردن آنان به کار با شکم گرسنه، بیش از یکهزار کارگر این کارخانه مصمم و متحد به اعتصاب ادامه دادند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دادستانی ساوه که روز 28 اردیبهشت ماه حین مذاکرات رئیس اداره کار و معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ساوه با کارگران موفق به آوردن نماینده های آنان به دادستانی نشده بود روز 29 اردیبهشت این نماینده ها را بدور از چشم کارگران بار دیگر احضار و به تهدید و ارعاب آنان پرداخت و پرده از پرونده سازی بر علیه این کارگران برداشت. اما علیرغم این وضعیت و اعمال فشارهای امنیتی بر کارگران لوله و نورد صفا که با دستگیری شاپور احسانی راد و احضار و تهدید نماینده های کارگران به اوج خود رسید این کارگران حاضر به تن دادن به وعده های توخالی کارفرما و فرمانداری و اداره کار نشدند و متحدانه به اعتصاب ادامه دادند.

بنا بر این گزارش، کارفرما در اقدامی دیگر برای درهم شکستن اعتصاب کارگران بار دیگر از صبح روز چهارشنبه کارخانه را تعطیل و اعلام کرد روز پنج شنبه یکماه از دستمزد معوقه کارگران به حساب شان واریز خواهد شد. اما امروز تا لحظه مخابره این خبر (ساعت 20) هیچ پولی به حساب کارگران واریز نشده است.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علیرغم عدم حضور نماینده های کارگران در کارخانه که در پی تهدید دادستانی ساوه برای پرونده سازی علیه آنان صورت گرفته است، کارگران لوله و نورد صفا همچنان مصمم به ادامه اعتصاب هستند و امروز پس از گذشت 31 روز از اعتصاب شان قرار است صبح روز شنبه  با برگزاری یک مجمع عمومی در رابطه با چگونگی تشدید اعتراضات شان تصمیم گیری کنند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 31 اردیبهشت ماه 1394

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:بازداشت شاپور احسانی راد به اتهام همراهی با کارگران معترض!

با خبر شدیم که شاپور احسانی راد، کارگر اخراجی کارخانه پروفیل ساوه، از فعالان خوشنام و شناخته شده جنبش کارگری و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران که همراه با کارگران اعتصابی نورد لوله صفا، از هیچ تلاش و کوششی برای رسیدن به خواسته های برحق این کارگران، فروگذار نکرده است در شنبه شب26 اردیبهشت ماه بازداشت و روانه زندان مرکزی شهر ساوه شده است.

روزی نیست که خبری از احضار، تهدید، بازداشت و زندانی کردن کارگران و فعالین کارگری در اقصی نقاط کشور به گوشمان نخورد. سرمایه داران و عوامل آنان به خوبی می دانند که تحمیل انواع بی حقوقی و بی تشکلی به کارگران، از جمله تعیین دستمزدهای تا چهار بارزیرخط فقر، عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران و تحمیل حقوق های معوقه به بخش های وسیعی کارگران، رواج قراردادهای موقت و تحمیل آن به بیش از 93 درصد آحاد این طبقه و … تنها به قیمت فشار و سرکوب اعتراضات کارگران آگاه و فعالین پیشرو و مخلص آن میسر خواهد شد. لذا به شکلی پیگیر و مستمر فشار به کارگران و فعالان کارگری را در دستور کار خود گذاشته و روزی نیست که از تعقیب و تهدید و بازداشت و زندان این کارگران و فعالان کارگری اجتناب نمایند. سرمایه این بار ارتباط این کارگر اخراجی با کارگران نورد لوله صفا را که به خاطر عدم پرداخت بیش از 5 ماه حقوق و مزایا و 17 ماه حق بیمه نزدیک به یک ماه است که دست به اعتراض و اعتصاب زده اند بهانه کرده و وی را به اتهام تحریک کارگران بازداشت و روانه زندان نموده است.

سرمایه داری هار در راستای وظایف استثمارگرانه و ضد کارگری خود راهی جز تشدید فشار و سرکوب به کارگران و فعالان کارگری نمی بیند و کارگران نیز تنها با اتکا به نیروی اتحاد و همبستگی طبقاتی خویش قادر خواهند بود که به مقابله با گماشتگان سرمایه رفته و از هم طبقه ای ها و فعالین دلسوز و صدیق جنبش کارگری دفاع نمایند.

کارگران به چشم خود نقش مسئولین قضایی و امنیتی را در این جدال که یک سر آن را کارگران و سر دیگرش را سرمایه و مدافعان آن تشکیل می دهند می بینند و همین حرکات مذبوحانه است که گام به گام چشم کارگران را نسبت به واقعیتهای موجود باز کرده و این طبقه را به صحنه های واقعی جدال طبقاتی برای رهایی از نکبت سرمایه خواهد کشاند.

کارگران کارخانه نورد لوله صفا نه تنها از خواسته های خود عقب نشینی نخواهند کرد بلکه این بار تقاضای آزادی شاپور احسانی راد را نیز به عنوان یکی از فعالان دلسوز طبقه کارگر، به خواسته های خود اضافه خواهند کرد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن بازداشت شاپور احسانی راد و دیگر کارگران و فعالین کارگری خواهان آزادی هرچه سریعتر این کارگر اخراجی و فعال کارگری و همچنین همه کارگران و فعالین دربند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

29/02/1394

منتظر آزادی رسول بداقی در تاریخ مقرر هستیم…….

رسول بداقی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران در اواخر دوره شش ساله محکومیت خود توسط دادسرای اوین فراخوانده شد و در شعبه ششم بازپرسی مورد بازجویی قرارگرفت.او در انفرادی بود که منزلش مورد تفتیش قرار گرفت و همسر و دخترش شنبه هفته گذشته به شعبه ششم بازپرسی شهید مقدس اوین احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند .

در تمام این مدت وکیل و خانواده رسول بداقی نتوانستند از درونمایه پرونده جدیدش مطلع شوند.

امروز سی ام اردیبهشت آقای بداقی از زندان اوین تماس گرفت و خانواده اش را از وضعیت خود مطلع کرد.

ایشان از نوشتن درخواست برای وکالت دادن پرونده جدیدش به “پیمان حاج محمود عطار” خبر داده است.

این در حالی است که تا پایان بازجویی ها وکیل کانون صنفی معلمان نمی تواند درونمایه پرونده را ببیند.

رسول بداقی در شهریور ۸۸ دستگیر و بند ۲۰۹ اوین انتقال یافت و پس از آن در؛شعبه پانزده دادگاه انقلاب توسط قاضی صلواتی به شش سال حبس محکوم شد. ایشان در تمام مدت محکومیت خود حتی یکساعت مرخصی نداشته است. طبق آخرین اظهارات مسئولان زندان رجایی شهر می بایست بداقی در سیزدهم مرداد ۹۴ آزاد می شد. با نزدیک شدن به زمان آزادی بداقی موجی از شادی در خانواده اش و فعالان صنفی ایجاد شده است.  ما منتظر آزادی رسول در موعد مقرر هستیم…….

اسماعیل عبدی؛ حقوق معلم و کارگر

اعتراض کارگران کارخانه تبریزکف مرند همزمان با سفرهیئت دولت به آذربایجان شرقی(عکس)

همزمان با حضور وزیر اطلاعات ایران در جمع مردم شهرستان مرند، کارگران تبریز کف که ماهها حقوق و مزایایی دریافت نکرده اند با حمل پلاکارد خواستار حل مشکلات خود شدند.

به گزارش 31اردیبهشت پیام مرند، کارگران کارخانه تبریز کف شهر مرند که نزدیک به ۲۵ ماه حقوق معوقه دارند در مراسم سخنرانی وزیر اطلاعات در شهر مرند با نشان دادن پلاکاردها و تحویل نامه اعتراضی به  وی خواستار حل مشکلات خود شدند.

وزیر اطلاعات بعنوان نماینده ویژه رییس جمهور در شهرستان مرند حضور یافته بود .

این کارگران صبح چهارشنبه نیزبا حضور در ورزشگاه تختی و مراسم سخنرانی رییس جمهور

اعتراض خودرابنمایش گذاشته بودند.

لازم به ذکر است که کارخانه تبریز کف از اوایل سال جاری تعطیل شده است.

براساس گزارش رسیده و اعلام فرماندار مرند طی چند روز گذشته بخشی از این مبالغ معوقه به برخی از کارگران این کارخانه پرداخت شده است.

معوقات حقوقی کارگران فرش باستان ۵ ماهه شد

کارگران گفتند:به غیر از بخشی از حقوق آذرماه هنوز حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند ۹۳ و عیدی و پاداش و دستمزد فروردین ۹۴ به آن‌ها پرداخت نشده است. این کارگران همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای شان گفتند، از اسفند ماه سال گذشته بیمه کارگران هم به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

به گزارش31اردیبهشت ایلنا،با گذشت نزدیک به دو ماه از شروع سال جدید کارگران فرش باستان یزد هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه ۵ ماه گذشته خود نشده‌اند.

کارگران فرش باستان یزد گفته‌اند، به غیر از بخشی از حقوق آذرماه هنوز حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند ۹۳ و عیدی و پاداش و دستمزد فروردین ۹۴ به آن‌ها پرداخت نشده است. این کارگران همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای‌شان گفتند، از اسفند ماه سال گذشته بیمه کارگران هم به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

یکی از کارگران این کارخانه بزرگ فرش ماشینی در ارتباط با وضعیت کارخانه فرش باستان یزد گفت: حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر عنوان شده، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی در این شرکت تعدیل شده‌اند به نحوی که هم اکنون تعداد کارگران شاغل در این کارخانه به ۱۹ نفر رسیده است. در طول سال گذشته هم حقوق کارگران معمولا با سه ماه تاخیر پرداخت می شد اما این بار ادامه یافتن این شرایط، کارگران را بیش از پیش دچار دردسر کرده است.

به گفتهٔ این کارگر، تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بود که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع اخراج ها بازنشسته شده‌اند و مابقی کارگران قرارداد موقت بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، اخراج شده‌اند.

گفته می‌شود، کارگران باقیمانده که شامل نیروهای رسمی و قراردادی و برخی از آنان هم در شرف بازنشستگی قراردارند در پی عدم تمایل سهامداران نسبت به ادامهٔ فعالیت کارخانه و فروش زمین و دستگاههای آن، از آذر ماه سال گذشته در دریافت مطالبات حقوقی خود با مشکل مواجه شده‌اند.

کارگران می‌گویند، سهامداران که تنها به فکر منافع خودشان از فروش زمین کارخانه هستند چندان به وضعیت کارگران توجهی نمی‌کنند و علی رغم وعده‌هایی که در چند ماه گذشته برای پرداخت مطالبات کارگران داده‌اند هنوز هیچ وعده‌ای را عملی نکرده‌اند.

به گفتهٔ یکی از کارگران، برخی از نیروهایی که در مرحلهٔ بازنشستگی قرار دارند به این دلیل که هنوز ۴درصد سهم کارفرما به تامین اجتماعی واریز نشده با مشکل در روند بازنشستگی خود مواجه شده‌اند.

این کارگران همچنین روند رسیدگی به وضعیت خود از طریق اداره کار یزد و سایر مسولین ذیربط را نامطلوب می دانند و می گویند آنچه در شرایط فعلی کارگران را ناراحت می کند این است که علی رغم اینکه بارها در طول ماههای گذشته مشکلات خود را با مسولین درمیان گذاشته اند اما هیچ راهکار درستی برای دریافت مطالبات معوق کارگران ارائه نشده است.

کارگران بر این باورند دلایل ارائه شده از سوی سهامداران فرش باستان و مدیریت این مجموعه مبنی بر بازدهی پایین کارخانه صحت ندارد.

کارگران گفتند: تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما سهامداران شرکت به سود آوری بیشتری که در نتیجهٔ فروش زمین کارخانه نصیبشان می‌شود فکر می‌کنند و بیکاری کارگران برایشان اهمیتی ندارد.

یکی از کارگران در این باره می‌گوید، فرش باستان هنوز هم در زمرهٔ کارخانه جات بزرگ فرش ماشینی است که به لحاظ نام و آوازه جزء بهترین هاست و می‌تواند در عرصهٔ تولید فرش ماشینی همچنان سرآمد باشد بنابراین اگر قرار بر فروش دستگاه‌ها و ماشین آلات کارخانه باشد این کارخانه می‌تواند با استفاده از شهرتی که دارد نسبت به فروش آن‌ها اقدام کند.

پایان اعتصاب کارگران شهرداری منطقه سه اهواز درپی موافقت  با خواسته هایشان!

منابع کارگری در اهواز از بازگشت به کار کارگران فضای سبز شهرداری منطقه سه اهواز در پی موافقت کارفرما با خواسته‌های کارگران معترض خبر می‌دهند.

به گزارش31اردیبهشت ایلنا،با توافقی که عصر روز گذشته (۳۰ اردیبهشت ماه) بین مدیریت شرکت پیمانکاری امان دژ خوزستان و کارگران فضای سبز ناحیه یک و دو منطقه سه شهرداری اهوازحاصل شد، قرار بر این شد که کارفرما طی روز‌های شنبه و یکشنبه (دوم و سوم خرداد) حقوق اسفند ماه ۹۳ و دوشنبه تا سه شنبه (چهارم و پنجم خرداد) حقوق فروردین ماه ۹۴ کارگران را پرداخت کند.

پیش از این، روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری (۲۹ و۳۰ اردیبهشت) نزدیک به ۶۰ نفر از کارگران فضای سبز ناحیه یک و دو منطقه سه شهرداری اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق معوقه ۳۴۵ کارگر به مدت دو روز دست از کار کشیدند. یکی از دلایل اصلی این اعتراض بی‌توجهی کارفرمای شرکت پیمانکاری امان دژ خوزستان نسبت به مطالبات معوقه کارگران عنوان شده بود.

کارگران در روز نخست اعتصاب گفته بودند، دلیل پرداخت نشدن به موقع حقوق کارگران پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیت‌های مالی شرکت پیمانکاری از سوی شهرداری است. در عین حال شهرداری ادعا داشت  همه صورت وضعیت‌های مالی این شرکت پیمانکاری را به موقع پرداخت کرده است. در این بین کارگران معترض گفته بودند که مدام بین ساختمانهای فرمانداری، شهرداری و شورای شهر اهواز و همچنین شرکت پیمانکاری امان دژ خوزستان «پاس کاری» می‌شوند.

ادامه روند تعطیلی واحد های صنعتی و تولیدی در کشور

 امروز در حالی که دو سال از روی کارآمد دولت حسن روحانی میگذرد، تعداد واحد های تعطیل و نیمه تعطیل شهرک صنعتی ارومیه به شدت افزایش یافته و حتی برخی از کارشناسان از تعطیلی 80 درصدی واحد های تولیدی این شهرک خبر میدهند.

به گزارش30اردیبهشت اروم نیوز، شهرک صنعتی ارومیه، منطقه حساس اقتصادی و تولیدی که از اوخر سال 90-91 دچار چالشی جدی شد و تا روز انتخابات ریاست جمهور نیز با مشکلات زیاد اقتصادی به حالت نیمه تعطیل در آمد و تقریبا نیمی از واحدهای تولیدی آن از کار افتاد.

اما امروز در حالی که دو سال از روی کارآمد دولت حسن روحانی میگذرد، تعداد واحد های تعطیل و نیمه تعطیل این مجموعه به شدت افزایش یافته و برخی از کارشناسان از تعطیلی 80 درصدی واحد های تولیدی این شهرک خبر میدهند.

دولت ۲۰۰ میلیارد تومان پول کسر شده از حقوق معلمان را پس دهد

یک فعال صنفی معلمان خواستار بازگردانده شدن نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان پول کسر شده از حقوق فروردین ماه معلمان شد.

به گزارش31اردیبهشت ایلنا،مهدی بهلولی در این باره گفت: وزارت آموزش و پرورش هر ساله پولی را تحت عنوان «کسری مقرری ماه اول» از حقوق فروردین ماه معلمان کم می‌کند که این رویه حداقل در دو دهه گذشته استمرار داشته است.

او افزود: برای بسیاری از جمله بنده این سوال مطرح است که چرا این پول فقط از حقوق معلمان کم می‌شود، چرا که تا جایی که من تحقیق کرده ام پولی از حقوق سایر کارمندان دولت تحت عنوان کسری مقرری ماه اول کم نمی‌شود.

او میانیگن مبلغ کسر شده از حقوق فرودین ماه معلمان را به طور تقریبی ۲۳۰ هزارتومان اعلام کرد و گفت: وزارتخانه برای کم کردن این پول به ماده ۱۰۰ از قانون استخدام کشوری استناد می‌کند که دولت را مجاز ساخته برای جبران کسری صندوق بازنشستگی کشوری از محل درآمد عمومی استفاده کند.

بهلولی تصریح کرد: معلوم نیست حقوق معلمان با کدام معیار جزء درآمد عمومی محسوب می‌شود، اما چنین حسابی روی حقوق سایر کارمندان دولت باز نمی‌شود.

این فعال صنفی حقوق معلمان در ادامه بیان کرد: معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری در اواخر دوره دوم احمدی‌نژاد به وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود کسر پول از حقوق فروردین ماه معلمان غیرقانونی است. چندی پیش هم آقای بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در یکی از شهرستان‌ها گفته بود این کار غیرقانونی است و این پول نباید کم شود، اما متاسفانه این پول در فروردین ماه امسال نیز از حقوق معلمان کم شد.

او با اشاره به جمعیت یک میلیون نفری فرهنگیان در سراسر کشور، گفت: اگر از حقوق ماه گذشته هر فرهنگی مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار تومان کسر شده باشد که البته بیش از این مبلغ کسر شده است، در مجموع ۲۰۰ میلیارد تومان از حقوق‌شان کسر شده است و مشخص نیست این حجم بالای پول با کدام دلیل و قانون به جیب دولت ریخته شده است.

بهلولی افزود: ما از دولت یازدهم انتظار داشتیم وقتی که مدعی است اعتراض معلمان به وضع معیشتی‌شان را به رسمیت می‌شناسد، لااقل پولی را از حقوق معلمان کم نکند یا حتی اگر به دلایلی این پول را در ماه اول کم کرد، در ماه‌های بعدی آن را بازگرداند اما فیش‌های حقوقی اردیبهشت ماه نیز در اختیار فرهنگیان قرار گرفته است و خبری از بازگردانده شدن پول کسر شده از حقوق ماه قبل نیست.

او با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال جاری، گفت: با احتساب کسری مقرری ماه اول، حقوق معلمان در سال جاری ۱/۲ درصد کمتر از حقوق سایر کارمندان دولت افزایش پیدا کرده است و این تبعیض هیچ توجیه و مبنای قانونی ندارد.

این فعال صنفی معلمان در پایان با اشاره به رای اخیر دیوان عدالت اداری به الزام دولت مبنی بر جبران مابه‌التفاوت تورم و دستمزد کارمندان دولت در سال‌های گذشته، گفت: اگر چه صدور این رای در دولت یازدهم سیاسی است، اما واقعیت این است که دولت نه تنها باید این ما به التفاوت را پرداخت کند که باید تمام مبالغی را که در این سالیان تحت عنوان کسری مقرری ماه اول از حقوق معملمان کسر شده است، به آن‌ها بازگرداند.

تجمع اعتراضی عشایر بویراحمدی گچساران مقابل استانداری (عکس)

عشایر منطقه دشت گز گچساران به دلیل جلوگیری از تخریب خانه هایشان مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

به گزارش31اردیبهشت بویر نیوز، تجمع کنندگان با در دست داشتن پارچه نوشته هایی نسبت به اقدام منابع طبیعی برای تخریب خانه هایشان اعتراض داتشند .

یکی از نمایندگان عشایر منطق دشت گز گفت: این عشایر که اصالتا بویراحمدی هستند بیش از ۶ ماه از سال را در جنوب گچساران سکونت دارند و برای ایمنی و حفاظت دام هایشان دیگر قادر به استفاده از سیاه چادر و سازه های قبلی نیستند که به همین خاطر مجبور به ساخت خانه شده اند.

وی به تولیدات دامی و کشاورزی عشایر این منطقه اشاره می کند و می افزاید: اما اکنون منابع طبیعی قصد دارد خانه های عشایر منطقه دشت گز که بیش از ۱۰۰ خانوار هستند را تخریب کرد.

این عشایری اهل دشت گز می گوید: مردم بری حل مشکلاتشان خواستار دیدار با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و نماینده بویراحمد دنا هستند.

گفتنی است؛ نماینده استاندار در جمع تجمع کنندگان حضور یافت.

افزایش 73درصدی جان باختگان حوادث کاردر استان سمنان

در سال 1393 ، 26 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1392 ) که آمار تلفات 15 نفر بود، 73 درصد افزایش یافته است.

به گزارش29اردیبهشت روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان سمنان، از کل تلفات حوادث کار در سال 1393 همگی مرد بودند، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل(1392)، 14 مرد و 1 زن در حوادث کار جان خود را از دست دادند.

براساس این گزارش در حوادث کار سال 1393 ، 373 مصدوم حوادث کار به ادارات پزشکی قانونی استان سمنان مراجعه کرده اند که در مقایسه سال قبل از آن که 354 مصدوم بودند 5.3 درصد افزایش داشته است.

مطابق آمارهای موجود در حوادث کار سال 1393 استان سمنان سقوط از بلندی با 38 درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می دهد، پس از آن اصابت جسم سخت با 31 درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در بر می گیرند به بیان دیگر از کل تلفات حوادث کار سال 1393، 10 نفر به دلیل سقوط از بلندی، 9 نفر بر اثر برخورد جسم سخت، سه نفر انسداد مجاری تنفسی و فشار به قفسه سینه و شکم، یک نفر بر اثر سوختگی، یک نفر بر اثر برق گرفتگی و دو نفر به دلیل سایر موارد جان خود را از دست داده اند.

براساس این گزارش در حوادث کار سال 1393 بیشترین آمار تلفات مربوط به شهرستان سمنان و شاهرود با 10 مورد فوتی و در مدت مشابه سال قبل از آن(1392)، شهرستان های سمنان و شاهرود هرکدام با 7 مورد فوتی بالاترین آمار را داشته اند.

گزارش حادثه منجر به مرگ ۴ کارگر در نیروگاه شیروان اعلام شد

در این حادثه شرکت توسعه یک و دو مپنا، شرکت ناظر پروژه (مشانیر)، شرکت پل و دژ (پیمانکار پروژه) و کارفرمای پروژه یعنی سازمان توسعه برق ایران با نسبت‌های متفاوت مقصر شناخته شدند.

به گزارش31اردیبهشت ایلنا،پس از گذشت نزدیک به چهل روز از حادثهٔ نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که به کشته شدن 4 نفر و مجروح شدن یک کارگر منجر شد، سرانجام علت حادثه بصورت رسمی مشخص شد.

رییس اداره بازرسی کار خراسان شمالی با اعلام این خبر که در حادثهٔ نیروگاه شیروان هر پنج شرکت دست اندرکار پروژه مقصر شناخته شدند، گفت: در این حادثه شرکت توسعه یک و دو مپنا، شرکت ناظر پروژه (مشانیر)، شرکت پل و دژ (پیمانکار پروژه) و کارفرمای پروژه یعنی سازمان توسعه برق ایران با نسبت‌های متفاوت مقصر شناخته شدند.

علیرضا خاکشور اضافه کرد: پس از بررسی‌های انجام شده در آزمایشگاه بر روی قطعه‌ای که دلیل اصلی ریزش قالب‌ها بوده متوجه شدیم علت اصلی حادثه  شکسته شدن قطعهٔ مصرفی «بولت» در بتن‌های قالب ریزی بوده که در اثر فشارهای جانبی که به تدریج به بتن وارد می‌شود دچار شکستگی شده و منجر به ریزش قالب‌ها می‌شود که در نتیجهٔ آن سقوط اتفاق می‌افتد.

گفته می شود برای اینکه قالب بتواند مقاومت کافی در برابر فشار جانبی بتن را داشته باشد در قالب بندی دیوارهای دو طرفه از قطعه ای به نام «بولت» استفاده می‌شود.

به گفته‌ی این مقام دولتی، قالبهای جهنده که برای پروژه استفاده شده‌اند بسیار قالبهای محکمی هستند و با مشاهداتی که انجام شد مشخص شد این حادثه در رینگ ۱۵ و در قالب ۱۰ اتفاق افتاده که بولت دفنی که با چهار پیچ در داخل بتن قرار می‌گیرد، زمانی که عمل لیفت و بالارفتن ارتفاع انجام شده به دلیل فشارهایی که به پیچ‌ها وارد شده دچار شکستگی شده‌ و در نتیجه چون کل وزن قالب روی این دو بولت بوده به قالب فشار وارده شده و قالب ریزش کرده است.

رییس اداره بازرسی کار در خصوص روند تامین قطعات این قالب‌ها گفت: شرکت مپنا کلیه وسایل و تجهیزات جانبی  به جز تجهیزاتی که مربوط به ترمز دستگاه  و بولت‌های دفنی بوده را از شرکت سازنده خارجی خریداری کرده و در اختیار پیمانکار خودش قرار داده اما به نظر می رسد قطعاتی که به آن اشاره شد در داخل کشور تامین شده و ساخت داخل بوده و استحکام لازم را نداشته است.

به گفته ی خاکشور،بولتهای دفنی قطعات مصرفی هستند که داخل دیواره قرار می‌گیرند بنابراین باید از لحاظ ساخت از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند تا مشکلی از لحاظ استحکام نداشته باشند.

رییس اداره بازرسی کار خراسان شمالی می‌گوید، با درنظر گرفتن جمیع جهات و اینکه قطعه مورد نظر می‌بایست استحکام لازم را از نظر ایمنی دارا باشد اما متاسفانه این قطعه از یک شرکت داخلی تامین شده که متاسفانه از کیفیت خوبی برخوردار نبوده است.

در همین رابطه  مدیر روابط کار خراسان شمالی پیرامون دلایل به وجود آمدن این حادثه گفت: متاسفانه دست اندرکاران پروژه ریسک خطرناکی در قبال تامین قطعات مصرفی پروژه انجام داده‌اند ومشخصا تامین قطعات مصرفی که رغوبیت لازم را نداشته عامل شکستگی قطعه و وقوع حادثه بوده است.

قربان نباتیان افزود:قالبهای مورد استفاده در این پروژه از شرکتهای خارجی تهیه شد و قرار بوده که باقی تجهیزات مثل بولت‌ها و موارد دیگر هم از طریق‌‌ همان شرکت خارجی تامین شود اما به هردلیل این کار انجام نشده وشرکت مپنا هم بخشی از این قطعات (بولت‌ها) را از تولید کنندهٔ داخلی خریداری کرده و در اختیار پیمانکار قرار داده که متاسفانه این قطعات کارایی لازم را برای کار در ارتفاع بالا‌تر نداشته است.

نباتیان در پاسخ به این پرسش که آیا بازرسی‌ها به طور مرتب از این قطعات صورت گرفته بود یا خیر، گفت: پروژه‌های مربوط به شرکت مپنا معمولا از بازرسی ونظارت خوبی برخوردار است اما به نظر می‌رسد در این مورد همانطور که اشاره شد استفاده از قطعه مصرفی نامرغوب دلیل به وجود آمدن حادثه بوده است که مسولین پروژه به آن توجهی نکرده اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر جرائمی که متوجه مقصرین حادثه است و طبق قانون به عدم رعایت مسائل ایمنی در حین کار مربوط است به دادگستری ابلاغ شده و محل برج‌های خنک کنندهٔ نیروگاه هم از زمان وقوع حادثه تاکنون تعطیل است و هنوز اجازهٔ شروع به کار دریافت نکرده است.

گفتنی است در حادثهٔ سقوط کارگران در حین کار بر روی یکی از برج‌های خنک کننده در نیروگاه سیکل ترکیبی شیروان که در روز پنجشنبه بیستم فروردین ماه سال ۹۴ اتفاق افتاد، ۴کارگر کشته و یک نفر مصدوم شدند.

از میان چهار کارگر کشته شده در حادثه کار دو تن از نیروهای جوان پروژه و به ترتیب ۲۱ و ۲۲ ساله بودند و دو نفر دیگر که از نیروهای ماهر و غیربومی نیروگاه بودند به ترتیب ۴۹ و ۵۲ ساله بود.

مسولین اداره کار خراسان شمالی پیش از این هم گفته بودند، وجود اشکالاتی در سیستم نگه دارنده سکوهای قالب ریزی می‌تواند یکی از علل وقوع این حادثه باشد

شرکت توسعهٔ برق ایران این پروژه را به شرکت مپنا و گروه مشانیر واگذار کرده بود که آن‌ها هم با شرکت پیمانکاری «پل و دژ» برای تجهیز این پروژه همکاری می‌کردند.

مرگ یک کارگرساختمانی در سنندج بر اثر سقوط

به گزارش رسیده روز سه شنبه 29/2/94 کارگری 60 ساله بنام “سعید رسولی” اهل سنندج درحین کار در یکی از محلات شهر سنندج از طبقه ی چهارم ساختمان محل کارش به پایین سقوط کرد و در دم جان داد. این کارگر ساختمانی حین نصب یونیلیت درسقف طبقه ی چهارم ساختمان دچار حادثه شد. نامبرده متأهل ودارای 3 فرزند بود.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، ضمن ابراز همدردی با خانواده و دوستان سعید رسولی خواهان برقراری استانداردهای ایمنی در محیط های کار جهت جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار می باشد

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

30 اردیبهشت 1394

مرگ یک کارگر معدن‌ در دامغان پس از سه روز مقاومت

به دنبال وقوع حادثه سقوط یک دستگاه جرثقیل در یکی از معادن خصوصی زغال سنگ در حوالی دامغان در روز سه شنبه (۲۹ اردیبهشت ماه) که به مصدومیت یک کارگر انجامید، از سمنان گزارش می‌رسد که این کارگر مصدوم پس از ۳ روز مقاومت سرانجام امروز (۳۱ اردیبهشت) در بیمارستان دامغان جان باخته است.

به گزارش 31اردیبهشت ایلنا، یک کارگر معدن چی روز سه شنبه در یکی از معادن بخش خصوصی زغال سنگ در دامغان در پی حادثه پاره شدن سیم بوکسل که منجر به سقوط چرتقیل بر روی وی شده بود از ناحیه سر و کمر دچار مصدومیت جدی شد و به بیمارستان دامغان انتقال پیدا کرد. پس از آن امروز پنج شنبه (۳۱ اردیبهشت) این کارگر ۵۷ ساله پس از سه روز مقاومت جان خود را از دست داد.

 گفتنی است، علی رغم اینکه به نظر می‌رسد عدم رعایت نکات ایمنی عامل حادثه بوده است، اما هنوز نتیجهٔ گزارش بازرسی اداره کار دامغان اعلام نشده است.

مصدومیت 43کارگردرحریق کارخانه ای در شهرک صنعتی شمس آباد

43کارگر بدنبال حریق در کارخانه ای واقع در حسن اباد فشافویه، شهرک صنعتی شمس اباد، دچار مصدومیت و مشکلات تنفسی با دود حاصل از حریق شده بودند.

به گزارش31اردیبهشت روابط عمومی اورژانس تهران، این حادثه در ساعت ١٠:٢۵ صبح امروز اتفاق افتاد و بلافاصله پس از دریافت خبر حادثه بود که پنج اکیپ امبولانس و یک اتوبوس امبولانس به محل حادثه در حسن اباد فشافویه، شهرک صنعتی شمس اباد اعزام شدند.

براساس این گزارش،بدنبال حریق در کارخانه ۴٣ نفر از کارکنان این کارخانه دچار مصدومیت و مشکلات تنفسی با دود حاصل از حریق شده بودند.

بلافاصله اقدامات اولیه بر روی حادثه دیدگان اغاز شد.

بنابرگزارش تکنسین های حاضر در محل حادثه ، ٣۵ نفر از مصدومین که دچار مشکلات تنفسی خفیف شده بودند در همان محل توسط اکیپ ها درمان شدند.

هشت نفر دیگر از مصدومان که وضعیت مناسبی نداشتند توسط امبولانس ها به بیمارستان فیروزابادی منتقل شدند.

با مرگ کولبری دیگر در اشنویه، آمار قربانیان از آغاز سال به ٩ تن رسید

با کشته شدن یک کولبر دیگر در اشنویه، شمار کولبران کشته و زخمی شده توسط نیروهای نظامی مستقر در مرزها، از آغاز امسال تاکنون به ٩ تن رسید.

به گزارش 31اردیبهشت کُردپا، روز سه‌شنبه بیست و نهم اردیبهشت‌ماه، نیروهای انتظامی حکومت اسلامی ایران در یکی از نقاط مرزی اشنویه، گروهی از کولبران را مورد تعقیب و هدف تیراندازی قرار داده که در نتیجه، یک کولبر ک به نام قادر شبرو به دلیل پرت شدن جان باخته است.

گفته می‌شود، این کولبر جهت امرار معاش به کولبری در مناطق مرزی روی برده بود.

پایان اعتصاب لوکوموتیورانان آلمان

اعتصاب لوکوموتیورانان سندیکای ژ د اِل آلمان، نهمین اعتصاب در راه آهن این کشور در ده ماه اخیر، پایان یافت.

به گزارش21مه یورونیوز،رهبران این اتحادیه و شرکت مسافربری راه آهن آلمان، «دویچه بان» چهارشنبه شب اختلافات خود را حل و فصل کردند.

کلاوس وزلسکی، رئیس اتحادیه ژ د ال این توافق را یک موفقیت بزرگ ارزیابی کرد و گفت: «ژ د ال آنچه را که می خواست بدست آورد. یعنی یک بیانیه توافق که دقیقا تصریح می کند که اعضای ما یک توافقنامه کاری جداگانه خواهند داشت. و این حتی در صورتی که کارفرما در مذاکره با اتحادیه های دیگر موفق به دستیابی به یک توافق یکسان نباشد».

ژ. د. ال با وساطت دولت آلمان برای پیشبرد مذاکرات در مورد ساعات کاری و همچنین افزایش دستمزدها، که از ماهها پیش با بن بست روبرو بود، موافقت کرده است.

این گفتگو ها از روز چهارشنبه آغاز و به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت. طی این مدت رانندگان قطار اعتصاب نخواهند کرد.

افزایش نابرابری بین ثروتمندان و فقرا در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

نابرابری بین ثروتمندان و افراد تهی دست در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه به درجه بالایی رسیده است.

به گزارش21مه یورونیوز،این سازمان بین المللی در گزارشی اعلام کرد در ۳۴ کشور عضو آن درآمد افراد ثروتمند بیش از ۹ برابر بیشتر از افراد فقیر است. این رقم در دهه ۱۹۸۰ میلادی بیش از ۷ برابر بوده است.

در کشورهای شیلی، مکزیک، ترکیه، آمریکا و اسراییل بیشترین نسبت نابرابری بین ثروتمندان و فقیران وجود دارد. در کشورهای دانمارک، اسلوونی، اسلواکی و نروژ نیز کمترین نسبت نابرابری وجود دارد.

براساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در قدرتهای نوظهور اقتصادی نیز درصد نابرابری بین فقرا و ثروتمندان بالاست.

آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نشان می دهد بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۳ میلادی بیش از نیمی از مشاغل ایجاد شده در ۳۴ کشور عضو این سازمان غیردائمی بوده است.

این سازمان به کشورها توصیه می کند برای مبارزه با نابرابری و رسیدن به رشد اقتصادی بالا ابتدا باید برابری بین زن و مرد برای دسترسی به مشاغل مختلف رعایت شود.

توسعه مشاغل باثبات و دائمی همچنین سرمایه گذاری در بخش آموزش و پرورش از دیگر مواردی است که به اعتقاد این سازمان می تواند در راه مبارزه با نابرابری در یک کشور موثر باشد.

سی ویکم اردیبهشت ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.