اخباروگزارشات کارگری30اردیبهشت1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری30اردیبهشت1394

– آزادی ابراهیم مددی و داود رضوی بعد از ۲۲ روز

– گسترش اعتصابات واعتراضات کارگری وافزایش اخراج کارگران معترض،احضاروتهدید نمایندگان کارگران ازجانب نهادهای قضایی وامنیتی وحمله نیروهای نظامی وامنیتی به کارگران اعتصابی!

*اخراج 6کارگراعتصابی کارخانه لوله سازی خوزستان

*احضاروتهدید2نماینده کارگران لوله ونورد صفا ازطرف دادستان ساوه!

احضارتعدادی ازکارگران معترض لوله ونورد صفا ازطرف نهادامنیتی!

*اعتراض به کاهش حقوق وشرایط سخت کاردلیل اخراج دوباره 13کارگرمعدن آنومالی!

* گسترش تعلیق ازکار،تهدید نمایندگان کارگران وفعالین کارگری ودخالت پلیس امنیت دراعتراضات کارگری!

– ادامه بازداشت کارگران و فعالین کارگری، از جمله اعضای کمیته هماهنگی محکوم است.!

– اعتراضات کارگران وفرهنگیان درتبریزهمزمان باسفرروحانی

* کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

* کارگران نیروگاه تبریز

*کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی

*فرهنگیان

– اعتراض کارگران روزمزد شرکت رامپکو با موفقیت خاتمه یافت

– تجمع اعتراضی کارکنان سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری برای افزایش35درصدی حقوق

– دومین روز تجمع کارگران شهرداری منطقه سه اهواز دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق!

– تجمع کارگران شهرداری قم در اعتراض به اخراج مقابل استانداری

– بلاتکلیفی کارگران کارخانه سیمان لوشان بیست ماهه شد

– نامه سرگشاده۲۶ کارگر اخراجی شیلات گیلان به معاون رئیس جمهور

– یک سال کار بدون حقوق و بیمه در معادن کرومیت اسفندقه شهرستان ارزوئیه!!

– کشته وزخمی شدن 2کارگر کارخانه شن‌شویی درمیان درپی واژگونی مخزن ۵۰ تنی سیمان

– جان باختن یک کارگردرزنجان بدنبال ریزش دیواره کانال فاضلاب

– اشتغال کارگران افغانستانی تاثیری بر بیکاری ایرانی‌ها ندارد

– تعطیلی اجباری کارخانه خودروسازی فورد بدنبال ادامه اعتصاب کارگران در کارخانجات خودروسازی ترکیه

– آغاز فاز تازه اعتصاب در راه آهن آلمان

آزادی ابراهیم مددی و داود رضوی بعد از ۲۲ روز

آقایان ابراهیم مددی و داوود رضوی اعضای بازداشت شده سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بعد از ۲۲ روز بازداشت موقت امروز ۳۰ اردیبهشت ساعت ۲۱:۳۰با قرار کفالت صد میلیونی از زندان اوین آزاد شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آزادی آقایان مددی و رضوی را به اعضای سندیکا و خانواده های آنها و کارگران و تشکل های کارگری بین المللی شادباش می گوید و خواستار آزادی کارگران زندانی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

گسترش اعتصابات واعتراضات کارگری وافزایش اخراج کارگران معترض،احضاروتهدید نمایندگان کارگران ازجانب نهادهای قضایی وامنیتی وحمله نیروهای نظامی وامنیتی به کارگران اعتصابی!

*اخراج 6کارگراعتصابی کارخانه لوله سازی خوزستان

در پی اعتصاب یک ماه گذشته کارگران لوله سازی خوزستان، صبح امروز کارفرما ی بخش خصوصی کارخانه شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه را اخراج کرد. کارگران می‌گویند اتهام آنان ایجاد اغتشاش بوده است.

به گزارش30اردیبهشت ایلنا،در پی اعتصاب یک ماه گذشته حدود ۸۰ نفر از کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان که در اعتراض به تعویق ۱۰ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران انجام شده است، صبح امروز (۳۰ اردیبهشت ماه) کارفرما حکم اخراج شش نفر از کارگران قدیمی کارخانه را به اسامی «حسن معاوی»، «سید رحیم موسوی» ، «عبدالخالق‌ پور ابیات»، «عادل شرهانی»، «احمد زبیدی» و «عبدالرضا ثعالدی» را صادر کرد واین حکم ساعاتی پیش به کارگران ابلاغ شد.

کارگران می‌گویند؛ حکم اخراج این شش کارگر در حالی از سوی کارفرما صادر شده که در جلسه عصر روز گذشته‌ای که به منظور بررسی مشکلات کارگران لوله خوزستان درمحل فرمانداری اهواز برگزار شده بود کارفرما علاوه برآنکه مکلف به پرداخت حداقل یک ماه از مطالبات معوقه کارگران تا یک هفته آینده شده بود، موظف شده بود امنیت شغلی کارگران رابعد ازاعتصاب تامین می‌کرد.

به گفته آنان، بعد از پیمان روز گذشته مابین کارگران و کارفرما در محل فرمانداری، کارگران امیدوار بودند در روز جاری کارفرما به تکالیفی که مسئولان فرمانداری برایش تعیین کرده‌اند پایبند باشد. اما امروز کارگران پس از ورود به کارخانه و آماده شدن برای شروع کار، با اخراج ۶ نفر از همکارانشان روبرو شده‌اند و این اقدام غافل گیرانه باعث ایجاد تشویش بین کارگران شده است.

طبق اظهارات کارگران، در جلسه عصر روز گذشته همچنین مسئولان فرمانداری اهواز کارفرما را مکلف کرده‌اند از ورود افراد لباس شخصی که در روز ۲۲ اردیبهشت با کارگران برخورد فیزیکی کرده بودند جلوگیری کند، با این وجود کارگران هنوز این چند مامور را که هویتی نامشخصی دارند در کارخانه مشاهده می‌کنند.

گفتنی است پیش از این نیز در تاریخ‌ ۱۴ و ۲۳ اردیبهشت ماه به ترتیب ۵ و ۴ نفر از کارگران این واحد تولیدی با شکایت کارفرما به اتهام ایجاد اختلال در تولید کارخانه به مجتمع قضایی قدس اهواز احضار شده‌ بودند.

*احضاروتهدید2نماینده کارگران لوله ونورد صفا ازطرف دادستان ساوه!

احضارتعدادی ازکارگران معترض لوله ونورد صفا ازطرف نهادامنیتی!

دو کارگر لوله و نورد صفا که به طور معمول در مذاکرات با کارفرما و مقامات محلی از جانب کارگران به عنوان نماینده انتخاب می‌شوند، تهدید به برخورد قضایی شده‌اند.

به گزارش 30اردیبهشت ایلنا، دادستان ساوه دیروز (سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت) دو کارگر لوله و نورد صفا را به دادگستری این شهرستان احضار کرده است.

براساس این گزارش،این مقام قضایی کارگران احضار شده را تهدید به برخورد کرده و از آن‌ها خواسته که با کارفرما تعامل کنند.

بنابر گفته کارگران، در روزهای گذشته نیز یک نهاد امنیتی شماری از کارگران معترض لوله و نورد صفا را احضار کرده بود.

«شاپور احسانی‌راد»، فعال کارگری در ساوه و مشاور کارگران لوله و نورد صفا نیز شنبه شب (۲۶ اردیبهشت) به اتهام تحریک کارگران معترض این کارخانه در منزلش بازداشت شده بود.

کارگران می‌گویند مقامات دولت یازدهم در ساوه نه تنها پشتیبان آنها نیستند که در کنار کارفرما قرار گرفته‌اند.

کارخانه لوله ونوردصفا پس از30روزاعتصاب کارگران با وعده پرداخت بخشی از معوقات تعطیل شد

کارخانه لوله و نورد صفا امروز (چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت) پس از گذشت یک ماه از آغاز اعتراض کارگران این واحد تولیدی تعطیل شد.

به گزارش30اردیبهشت ایلنا، نزدیک به ۱۰۰۰ کارگر لوله و نورد صفا در ساوه از ابتدای اردیبهشت ماه امسال در اعتراض به تعویق ۴ ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه دست از کار کشیده‌اند.

منابع کارگری می‌گویند کارفرما دیروز اعلام کرده‌ است یک ماه از ۴ ماه حقوق معوقه کارگران را تا پایان این هفته پرداخت می‌کند و بر همین اساس کارخانه را امروز تعطیل کرده‌ است. کارفرما در روزهای گذشته نیز اعلام کرده بود حق بیمه‌ عقب افتاده کارگران را پرداخت کرده است.

کارگران معترض پیش از این خواستار پرداخت حقوق عقب افتاده‌شان برای بازگشت به کار شده‌ بودند. آن‌ها همچنین با امضای طوماری اعلام کرده بودند کارفرما ۴ ماه از دستمزدشان را به گروگان گرفته است تا آن‌ها را به صورت «برده وار» وادار به کار کند.

منابع کارگری گفته‌اند اگر وعده کارفرما مبنی بر پرداخت بخشی از معوقات عملی شود، کارگران از ابتدای هفته آینده تولید را از سر می‌گیرند.

*اعتراض به کاهش حقوق وشرایط سخت کاردلیل اخراج دوباره 13کارگرمعدن آنومالی!

13کارگر معترض بخش استخراج معدن مهدی آباد مهریز در استان یزد از کار اخراج شدند.

به گزارش30اردیبهشت ایلنا،13کارگر معدن مهدی آباد مهریز که نسبت به شرایط سخت کار و عدم دریافت دستمزد مناسب معترض بودند خبر می‌دهند.

کارگران اخراجی از جمله ۳۵ کارگر انتقالی معدن آنومالی شمالی هستند که در بهمن ماه گذشته و در پی توقف کار در این معدن و اعتراضات کارگری گسترده نسبت به بیکاری و عدم استخدام توسط سنگ آهن مرکزی به طور موقت به معدن سرب و روی مهدی آباد مهریز منتقل شده بودند.

این کارگران که در پی صورتجلسهٔ تنظیم شده توسط شورای تامین شهرستان بافق و به شرط دریافت دستمزد مشابه با زمان کار در معدن آنومالی، از پنجم فروردین ماه سال جاری در معدن جدید (مهدی آباد) مشغول به کار شده بودند گفتند: هیچکدام از وعده‌های داده شده که قرار بود مدیریت شرکت آپادانا کاوش ایرانیان (پیمانکار معدن مهدی آباد مهریز) به آن‌ها متعهد باشد عملی نشده است.

در پی دریافت حقوق و دستمزد فروردین ماه کارگران این معدن متوجه کاهش حداکثری حقوق خود به نسبت زمان کار در معدن آنومالی شمالی شدند.

کارگران در این باره گفتند: متاسفانه بعد از دریافت دستمزد ماه گذشته متوجه شدیم میزان دستمزد به نسبت قبل که در معدن آنومالی کار می‌کردیم کاهش محسوسی داشته و اضافه کاری هم به طور کامل حذف شده است. به گفتهٔ یکی از کارگران، کارانه کارگران که بر اساس میزان کارکرد به آن‌ها تعلق می‌گرفت هم کاهش پیدا کرده است.

گفته می‌شود، حقوق این ۱۳ کارگر اخراجی کمتر از سایر کارگران بوده و وقتی آن‌ها علت را از کارفرما جویا می‌شوند و نسبت به ادامه یافتن شرایط معترض می‌شوند، کارفرما از آن‌ها می‌خواهد دیگر به کار برنگردند.

یکی از کارگران در ارتباط با جزییات اعتراض کارگران اخراجی می‌گوید: وقتی دیدیم علی رغم وعده‌های داده شده دستمزدمان تا این حد کاهش یافته معترض شدیم که کارفرما اعلام کرد فعلا توان پرداخت بیش از این را نداریم و اگر شرایط را قبول نمی‌کنید می‌توانید بروید.

این کارگر ادامه داد: قراردادهای کار ما در این معدن سه ماهه است و خردادماه به پایان می‌رسد به همین دلیل ما خواستار بازگشت به کار مجدد شدیم اما کارفرما با گفتن این که تا پایان مدت قرارداد حقوق پایه و بیمه را پرداخت می‌کند به ما گفت، تا پایان مدت قراردادتان به معدن بازنگردید.

همچنین کارگران معدن آنومالی که قرار بود در طول مدت کار در معدن مهدی آباد از امکانات دیگری چون سرویس رفت و برگشت هم برخوردار شوند در طول این مدت در خوابگاههایی که پیمانکار معدن مهدی آباد برای آن‌ها تدارک دیده بود اقامت می‌کردند که به گفتهٔ کارگران این مسئله هم مغایر با مفاد صورتجلسهٔ مصوب شورای تامین بافق بود.

گفته می‌شود، در صورتجلسهٔ تنظیم شده توسط شورای تامین بافق که در مورخ ۱۶ بهمن ۹۳ تصویب شد قرار بر این شد که ۴۵ کارگر معدن آنومالی شمالی که به دلیل توقف کار معدن بیکار شده‌اند با استفاده از سرویس رفت و برگشت به معدنی که در ۹۰ کیلومتری معدن آنومالی قرار دارد رفت و آمد کنند. اما به دلیل عدم احداث جاده‌ای که آن هم قرار بود در‌‌ همان ایام به بهره برداری برسد امکان نقل و انتقال کارگران فراهم نشد و به ناچار کارگران در طول این مدت در خوابگاه مجاور معدن اقامت کردند.

کارگران می‌گویند سرویس رفت وبرگشت در حال حاضر ۴روز یک بار آن‌ها را از معدن به خانه‌هایشان در بافق می‌آورد. یعنی آن‌ها مجبورند ۴روز در خوابگاه بمانند و بعد از ۴روز به خانه‌شان بازگردند که این از نظر روانی شرایط کار را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است.

به گفتهٔ یکی از کارگران، اگر شرایط دریافت دستمزد مناسب باشد می‌توان این سختی را تحمل کرد اما مشکل اینجاست که علی رغم سختی کار بیشتری که نسبت به معدن آنومالی در معدن جدید متحمل می‌شویم دستمزد پایین دریافت می‌کنیم و ساعت کاریمان هم از ۷ ساعت و بیست دقیقه به ۱۰ ساعت افزایش پیدا کرده است.

این کارگر ادامه می‌دهد، سختی کار در شرایطی قابل توجیه است که دستمزد قابل قبول دریافت کنیم نه اینکه با دریافت حقوق کم نتوانیم حتی از پس پرداخت اقساطمان بر بیاییم.

گفتنی است، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی آذرماه گذشته پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن در حالیکه به آن‌ها وعدهٔ استخدام داده شده بود بیکار شدند. منابع کارگری آن زمان گفته بودند، پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است. پس از آن به جز ۴۵ کارگر، باقی کارگران با مصوبهٔ شورای تامین و تعدادی هم به دلیل اینکه نیروی ماموریتی بودند مجددا به کار بازگشته‌اند. ۴۵ کارگر بیکار شده تجمعاتی را در مقابل شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمال) و همچنین فرمانداری بافق برگزار کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامیشان شدند. در پی اعتراضات و پیگیری‌های انجام شده توسط کارگران اخراجی معدن آنومالی شمالی، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه جلسه‌ای با حضور فرماندار بافق و مدیریت سنگ آهن مرکزی بافق و همچنین مدیریت شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار نیروی انسانی معدن آنومالی شمالی) جهت رسیدگی به وضعیت کارگران بیکار شده‌ای که خواستار بازگشت به کار بودند برگزار شد و در ‌‌‌نهایت مقرر شد نسبت به بکارگیری این کارگران در معدن سرب و روی مهریز  اقدامات لازم به عمل‌ آید.

پس از آن از بین ۴۵ کارگرمعدن آنومالی شمالی که به معدن مهدی آباد مهریز منتقل شدند حدود سی و پنج نفر در این معدن مشغول به کار شدند  که در حال حاضر  به دلیل عدم تحقق وعده های داده شده از سوی مدیران معدن و مسولین سنگ آهن مرکزی در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.

طبق وعده‌های داده شده توسط مدیریت سنگ آهن مرکزی قرار بود کارگران بیکار شده که مهم‌ترین خواسته‌شان پس از توقف کار معدن آنومالی شمالی استخدام در معدن سنگ آهن مرکزی بود، تا پایان مهرماه ۹۴ در معدن سرب و روی مهریز به کار گرفته شوند تا در صورت فراهم شدن شرایط استخدام در شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، سال آینده مجددا به کار در این مجموعه بازگردند.

* گسترش تعلیق ازکار،تهدید نمایندگان کارگران وفعالین کارگری ودخالت پلیس امنیت دراعتراضات کارگری!

یکی از مهم‌ترین مشکلات کارگران، تهدید نماینده آنان و فعالان کارگری است که پس از پیگیری مشکلات کارگران، با تهدید و تعلیق از کار روبرو هستند.

به گزارش30اردیبهشت ایلنایکی از کارگران منطقه عملیاتی پارسیان گفت:

کارگران منطقه عملیاتی پارسیان نسبت به دیگر مناطق نفت و گاز جنوب با دستمزد بسیاری پائین‌تری کار می‌کنند و این درحالیست که ما به طور مکرر به دفتر رئیس منطقه عملیاتی پارسیان و مسئولین منطقه مراجعه کرده‌ایم اما پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌ایم و گا‌هی از مسئولین و مدیران این منطقه شنیده‌ایم که «ما نسبت به شما کارگران وظیفه‌ای نداریم».

وی با بیان اینکه کارگران این منطقه نقش مهمی در تولید گاز در کشور دارند، به تجمع اعتراضی سال گذشته در این منطقه اشاره کرد و گفت: در واکنش به تجمع اعتراضی سال گذشته مسئولین منطقه پارسیان با وارد کردن پلیس امنیت، فضا را امنیتی کردند اما کارگران در مقابل هیچ خدشه‌ای به تولید وارد نکردند.

این کارگرمنطقه عملیاتی پارسیان افزود: امروز کارگران منطقه عملیاتی با کوچک‌ترین حرکت اعتراضی و حق‌طلبانه با تهدید و تعلیق روبرو می‌شوند.

وی خواستار پیگیری مطالبات کارگران منطقه پارسیان از سوی وزارت نفت شد و گفت: کارگران این منطقه از مزایای بدی آب و هوا، سختی کار و رانندگان از حق ماموریت محروم هستند و همچنین دستمزد حداقلی نیز شرایط سختی را برای کارگران به وجود آورده است.

وی در خاتمه مدیران شهرستان‌های مهر و لامرد را مورد خطاب قرار داد و گفت: از شعار دادن دست بردارید، ما بوسه بر دست‌مان را نمی‌خواهیم، ما کارگران فارغ از وابستگی به جناح و گروهی می‌خواهیم پیگیر مطالبه ۹۰۰ خانواده کارگری در منطقه پارسیان باشید و مشکلات کارگران را با اتحاد و همدلی از وزارت نفت مطالبه کنید.

ادامه بازداشت کارگران و فعالین کارگری، از جمله اعضای کمیته هماهنگی محکوم است.!

با گذشت نزدیک به چهل روز از بازداشت دو فعال کارگری آرام و فواد زندی، هنوز از وضعیت نامبردگان خبری دردست نیست و سرنوشت این دوفعال کارگری در پاره ای از ابهام قرار دارد. طبق گزارش دریافتی ،خانواده این فعالین روز دو شنبه 28 اردیبهشت 94 جهت پی گیری وضعیت عزیزانشان به بازپرسی شعبه 5 دادگاه انقلاب مراجعه وخواستار روشن شدن وضعیت ان ها شدند که قاضی پرونده به خانواده نامبردگان گفته است که تاریخ بازداشت را به مدت یک ماه دیگر تمدید خواهد کرد. آرام وفواد زندی در روز 25 فروردین توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت شده وهمان طور که ذکر گردید تا به امروز خبری انان در دست نیست. لازم به ذکر است که خانواده این فعالین به خاطر بی خبری از وضعیت فرزندان شان، در شرایط بسیارسخت و نگران کننده ای به سر می برند

همچنین محمود صالحی و پدرام نصرالهی که در روزهای 8 و9 اردیبهشت در آستانه روز جهانی کارگر توسط نیروهای لباس شخصی و اطلاعاتی با رفتن به خانه هایشان بازداشت شدند، هم چنان وضعیت نا مشخصی دارند و در سلول های اداره اطلاعات شهرستان سنندج به سر می برند. بر اساس برخی گزارشات دریافتی این عزیزان را تنها به جرم برخی فعالیت های کارگری و عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری تاکنون در بازداشت نگه داشته اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن اعتراض به دستگیری و زندان کارگران پیشرو و فعالان کارگری، از عموم کارگران، تشکل های کارگری و مردم شرافتمند و عدالت طلب جامعه و همچنین همه ی کسانی که به نحوی از انحاء دل در گرو آزادی و رهایی طبقه کارگر از چنبره مناسبات نابرابر، ظالمانه و ضد انسانی سرمایه داری دارند می خواهد تا به هر طریق ممکن، به ویژه اقدامات متحدانه و هماهنگ به ادامه بازداشت این عزیزان و تمامی فعالانی که جرمی جز دفاع از حقوق و مطالبات طبقه کارگر و مردم به جان آمده ندارند اعتراض کرده و بیش از این اجازه ندهند که صاحبان سرمایه و عوامل آنان کارگران، فعالان کارگری و کوشندگان راه رهایی این طبقه و توده مردم زحمتکش و تحت ستم را در معرض انواع فشار و سرکوب قرار داده، احضار و بازداشت نموده و در شرایط سخت و غیر انسانی زندان نگه دارند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

29 اردیبهشت 1394

اعتراضات کارگران وفرهنگیان درتبریزهمزمان باسفرروحانی

* کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز

تعدادی ازکارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز نیز در ورودی ورزشگاه تختی تبریز با در دست داشتن نوشته هایی رسیدگی به وضع کارکنان و رفع تعطیلی این کارخانه را خواستار شدند.

* کارگران نیروگاه تبریز

تعدادی از کارگران نیروگاه تبریز نیز با برداشتن پلاکاردهایی خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

*کارگران شرکت ماشین آلات صنعتی

خلع ید از سرمایه گذاران بخش خصوصی شرکت ماشین آلات صنعتی نیز از دیگر پلاکاردهای در دست کارگران این شرکت بود.

*فرهنگیان

همچنین تعدادی از فرهنگیان نیز خواستار رسیدگی به وضع معیشتی خود شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران-30اردیبهشت

اعتراض کارگران روزمزد شرکت رامپکو با موفقیت خاتمه یافت

روز گذشته تعدادی از کارگران روزمزد شرکت رامپکو در اعتراض به بدحسابی کارفرما در محل دفتر مرکزی این شرکت پیمانکاری در بندر ماهشهر تجمع کرده بودند که پس از دریافت مطالبه‌شان به اعتراض خاتمه دادند.

به گزارش30اردیبهشت ایلنا،بنقل ازفعالان کارگری منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و بندر امام ، تجمع کنندگان کارگرانی بودند که در پروژه اخیر بازبینی اساسی (Overhaul) مخازن تاسیسات پتروشیمی بندر امام فعالیت داشتند.

کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی گفته‌اند که مسئولان شرکت رامپکو در بندر ماهشهر به عنوان مقاطعه کار این پروژه حاضر نشدند تا دستمزد کارگران را براساس مبلغ مورد توافق پرداخت کنند.

به گفته کارگران، مسئولان شرکت رامپکو در ابتدا به آن‌ها وعده داده بودند که در ازای انجام هر روز کاری مبلغ ۷۰ هزار تومان دستمزد پرداخت کنند اما در ‌‌نهایت آنچه که به عنوان مزد به آن‌ها پرداخت شد برمبنای روزانه ۴۰ هزار تومان محاسبه شده بود.

گفته می‌شود در جریان اجرای این پروژه دو ماهه تعداد ۴۰ کارگر بصورت روز مزد به تخلیه و شستشوی مواد شیمیایی درون برخی مخازن مستقر در تاسیسات پتروشیمی بندر امام اشتغال داشته‌اند.

بنا بر این گزارش، در ‌‌نهایت حوالی عصر روز گذشته این تجمع اعتراضی با پرداخت مابه التفاوت دستمزد توافق شده به کارگران خاتمه پیدا کرد.

اعتراض روز گذشته این کارگران به بدحسابی پیمانکار ار آن جهت حائز اهمیت است که به دلیل سمی بودن مواد شیمایی نگهداری شده در مخازن مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کار تخلیه و شستشوی فضای داخلی این مخازن ماهیتا خطرناک و سخت و زیان آور است.

به بیان دیگر صرف نظر اینکه کدام شرکت پیمانکاری در کدام مجتمع پتروشیمی یا پالایشگاهی مسئولیت اجرای پروژه Overhaul مخازن را برعهده گرفته است تنها به استناد اخبار حوادث کار منتشر شده در این خبرگزاری می‌توان مدعی شد که دست‌کم تاکنون شمار قابل توجهی از کارگران شاغل در پروژه‌های نفت و گاز به دلیل رعایت نشدن ابتدایی‌ترین اصول ایمنی براثر خفگی کشته شده‌اند.

به عنوان نمونه در حادثه‌ای که به تاریخ ۷ اردیبهشت ماه در پالایشگاه شازند اراک رخ داد دست‌کم چهار کارگر براثر ورود به محیط آلوده به گاز براثر مسمومیت جان خود را ازدست دادند. همچنین در خبر دیگری که به فازهای ۱۷ و ۱۸ عسلویه مربوط می‌شود دو کارگر دیگر در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه سال جاری براثر بی‌هماهنگی پس آنکه داخل مخزن محتوی گاز می‌شوند جان خود را از دست می‌دهند. درحادثه مشابه دیگری که در تاریخ ۱۳ آبان ماه سال گذشته اتفاق افتاد دو کارگر پس ورود به مخزن آلوده به گاز بر اثر مسمومیت کشته شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری برای افزایش35درصدی حقوق

کارکنان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صبح روز دوشنبه برای افزایش حقوق 35درصدی و تعیین تکلیف زمین های واگذار شده به کارکنان، ساعت ها در محل این سازمان دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

به گزارش29اردیبهشت مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، کارکنان منابع طبیعی در اعتراض خود از مهندس جلالی ریاست سازمان، احقاق حقوق حاکمیتی و روشن شدن وضعیت زمین های واگذار شده 30 هکتاری اراضی سوهانک – که پس از سال ها به معمایی پیچیده و بلاتکلیف باقی مانده است – را خواستار شدند.

بر اساس این گزارش، سرانجام خداکرم جلالی در جمع کارکنان حاضر شده و ضمن گفت و گو و پاسخ به سوالات آنان، راهکارهایی جهت برون رفت از وضعیت موجود ارائه کرده است.

دومین روز تجمع کارگران شهرداری منطقه سه اهواز دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق!

حدود ۶۰ نفر از مجموع ۳۴۵ کارگر پیمانی فضای سبز منطقه سه شهرداری اهواز که طی دو ماه گذشته حقوق نگرفته‌اند؛ صبح امروز برای دومین روز پیاپی مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. گفته می‌شود باقی کارگران برای جلوگیری از توقف کامل خدمات‌رسانی به شهروندان در این تجمع شرکت نکرده‌اند.

به گزارش30اردیبهشت ایلنا،این کارگران که روز گذشته نیز در مقابل ساختمان شهرداری و شورای شهر اهواز تجمع کرده بودند، گفته‌اند نتیجه اعتراض دیروز برگزاری جلسه‌ی فوری تعدادی از اعضای شورای شهر و مسئولین شهرداری اهواز بود که در پایان این جلسه به کارگران اعلام شد پیمانکار موظف به پرداخت دو ماه حقوق معوقه تا ۴۸ ساعت آینده شده است.

کارگران می‌گویند کارفرما به آنان گفته است توان مالی پرداخت مطالبات‌شان تا ۴۸ ساعت آینده را ندارد و به همین دلیل ٱنان برای دومین روز پیاپی تجمع اعترضی برگزار کرده‌اند.

تجمع کارگران شهرداری قم در اعتراض به اخراج مقابل استانداری

جمعی از کارگران پیمانکاری فضای سبز شهرداری قم صبح امروز در اعتراض به اخراج ناگهانی خود بر اساس مصوبه شورای شهر قم در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

به گزارش30اردیبهشت ایلنا،یکی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی با اعلام این خبر گفت: موعد قرارداد کاری ما امروز تمام می‌شود و به همین دلیل از طریق شرکت‌های پیمانکاری مستقر در مناطق شهرداری به همه گفته شده است از فردا به محل کار خود مراجعه نکنیم.

وی افزود: هم اکنون نزدیک به ۴۰۰ کارگر پیمانکاری در مناطق هشت‌گانه شهرداری قم به نگهداری فضای سبز مشغولند و از قرار معلوم همه آن‌ها مشمول این اخراج شده‌اند.

این کارگر فضای سبز شهرداری قم گفت: مسئولان شرکت‌های پیمانکاری اینطور به من و دیگر همکارانم گفته‌اند که دلیل این اخراج ها، ناکافی بودن بودجه شهرداری قم بوده است.

وی افزود: هر یک از ما دست‌کم از ۲ تا ۱۵ سال است که به عنوان کارگر پیمانکاری فضای سبز در مناطق مختلف شهرداری قم کار می‌کنیم.

این کارگر شهرداری قم افزود: پس از آنکه صبح امروز ما در اعتراض به شنیدن خبر اخراج خود در مقابل ساختمان استانداری قم تجمع کردیم مسئولان فرمانداری از ما خواستند تا از هر منطقه شهرداری، یک کارگر را به عنوان نماینده خود انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت نفر از تجمع کنندگان به عنوان نماینده برای مذاکره وارد استانداری شده‌اند و همه ما در بیرون ساختمان منتظر نتیجه این مذاکره هستیم.

در همین رابطه «محسن عابدینی‌پور» شهردار پیشین قم و عضو شورای اسلامی این شهر گفت: خبر تعدیل همه کارگران فضای سبز شهرداری قم صحت ندارد اما طبق مصوبات قانونی قرار است از این پس با پیمانکاران فضای سبز بصورت حجمی قرارداد کار منعقد شود.

وی افزود: طبق مقررات فعالیت واحد فضای سبز شهرداری قم مانند فعالیت سایر واحدهای تنظیف و خدماتی به لحاظ ماهیتی تعطیل بردار نیست اما ممکن است در جریان تبدیل شدن قراردادهای کار معین پیمانکاران به قراردادهای حجمی تعدادی از کارگران کنون فضای سبز شهرداری قم تعدیل شوند.

به گفته عابدینی‌پور در قراردادهای مقاطعه کاری انجام کار معین شهرداری مسئولیت اداره تعداد معینی کارگر را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار می‌کرد اما در قراردادهای حجمی از این پس شهرداری مسئولیت نگهداری حجم معینی از فضای سبز خود را به شرکت‌های پیمانکاری واگذار خواهد کرد.

به گفته این عضو شورای شهر قم در این شرایط هیچ بعید نیست که مقاطعه کاران برای افزایش بهره وری بخشی از کارگران را تعدیل، ساعات کار گروهی از کارگران را افزایش داده و در مقابل برخی از فعالیت‌ها را مکانیزه کنند.

وی احتمال داد که پیمانکاران کنونی فضای سبز شهرداری قم ماجرا تبدیل شدن قراردادهای جدید مقاطعه کاری را طوری به کارگران کنونی فضای سبز منعکس کرده‌اند که امروز همه آن‌ها در اعتراض به وضع موجود مقابل استانداری قم تجمع کرده‌اند.

شهردار پیشین قم گفت: طبق برآورد‌های کنونی دست کم هم اکنون نزدیک به سه هزار نفر در شهرداری قم مشغول کار هستند که از این تعداد حدود ۶۰ درصد از طریق قانون کار در مشاغل خدماتی فعالیت دارند.

بلاتکلیفی کارگران کارخانه سیمان لوشان بیست ماهه شد

کارگران بیکار شده کارخانه سیمان لوشان بیست ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی از طولانی شدن بلاتکلیفی شان خبر می‌دهند.

به گزارش 30اردیبهشت ایلنا، ۴۹ کارگر قرار دادی کارخانه سیمان لوشان که از یکم مهر ماه ۹۲ با تعطیلی کارخانه بیکار شده اند، با ادامه یافتن بلاتکلیفی‌شان تا به حال چندین بار به نهادهای دولتی استانی و کشوری مراجعه کرده‌اند اما تا کنون از این رایزنی‌ها نتیجه‌ای حاصل نشده است.

کارگران می‌گویند؛ کارفرما به بهانه اینکه این کارخانه مستهلک است و توجیه اقتصادی ندارد، فعالیت «سیمان لوشان» را از اول مهر ماه سال ۹۲ متوقف کرده است و حدود ۴۹تن از کارگران قراردادی این کارخانه در بیست ماه گذشته بلاتکلیف بوده‌اند.

کارگران با بیان اینکه هیچ کس مسئولیتی در قبال کارگرانی که ۱۰ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند نمی‌پذیرد، می‌گویند: در بیست ماه گذشته این کارخانه هیچ تولیدی نداشته و کارگران صرفا برای حضور و غیاب در کارخانه حاضر شده‌اند.

به گفته کارگران سیمان لوشان، این واحد قبل از خرداد سال ۹۲ بیش از ۱۸۰ کارگر داشت که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «خوشایند خزر» کار می‌کردند. با وقوع مشکلاتی که از سوی کارفرما کمبود منابع مالی عنوان می‌شد، ۱۸۰ کارگر پیمانکاری در ماههای تیر و شهریور ۹۲ در دو مرحله اخراج شدند. در آن زمان تعداد زیادی از کارگران وادار به تسویه حساب شدند و تعدادی نیز بدون دریافت طلب خود کارخانه را ترک کردند.

طبق گفته کارگران سیمان لوشان؛ کارگران اخراجی سیمان لوشان در تاریخ سوم فروردین ماه سال گذشته (۹۳) برای دریافت مطالبات معوقه خود به اداره کار شهرستان رودبار واقع در منجیل شکایت کردند و این اداره در مرحله نخست حکم به توقیف یک دستگاه بلدوزر، یک دستگاه وانت نیسان و یک دستگاه لیفتراک به ارزش ۱۸۲میلیون تومان را داد. دی ماه سال گذشته کارگران با فروش این ماشین آلات هر کدام مبلغ ۳ میلیون ۷۰۰ هزار تومان از معوقات حقوقی خود را دریافت کردند.  مرحله دوم فروش مستغلات این کارخانه به نفع کارگران درتاریخ ۱۸ خرداد ماه انجام خواهد شد.

کارگران این کارخانه همچنین اظهار داشتند؛ تنها خواسته کارگران سیمان لوشان احیاء کارخانه و بازگشت به کار است. اما کارفرما با توافق مسئولان شهرستان رودباراز یک ماه پیش پای دلالان را به کارخانه باز کرده‌ است و قرار است این کارخانه به همراه همه ماشین آلات آن به عنوان یک واحد اسقاطی فروخته شود. با به وجود آمدن این وضعیت نگرانی کارگران به سبب نداشتن آینده شغلی نامشخص بیشتر شده است.

کارگران سیمان لوشان می‌گویند، دولت نباید نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی کارگران بیکار این کارخانه بی‌تفاوت باشد و اگر برنامه‌ای برای تغییر این وضعیت دارد، باید سریع‌تر اجرا کند.

نامه سرگشاده۲۶ کارگر اخراجی شیلات گیلان به معاون رئیس جمهور

۲۶ نفر از کارگران اخراجی اداره کل شیلات گیلان با امضای نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به دیدار اسفند ماه سال گذشته‌شان با او گفته‌اند بر خلاف نامه استخدام مجددی که از نوبخت دریافت کرده‌اند، مدیران شیلات گیلان در راه بازگشت به کار آنان مانع ایجاد می‌کنند.

به گزارش 30اردیبهشت ایلنا، کارگران اخراجی شیلات گیلان خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشته‌اند که در ادامه این سنگ‌اندازی‌ها، از هفته گذشته به آنان اجازه حضور در اداره کل شیلات گیلان  داده نمی‌شود  و مدیر کل و معاون منابع انسانی او حاضر به شنیدن سخنان آنها نیستند.

این ۲۶ کارگر اخراجی درباره پی‌گیری‌های بازگشت به کار خود نوشته‌اند: مراجعات مکرر اینجانبان نزد مقامات استان در استانداری گیلان، ‌فرمانداری بندر انزلی، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، دستگاه‌های نظارتی و حتی وساطت و میانجیگری بعضی از مدیران ارشد استانی از جمله بازرس کل و مدیر کل دیوان محاسبات تاکنون به دلیل اصرار مدیران شیلات در عدم به کار گیری اینجانبان و ارسال گزارشات غیرواقعی به مسئولین امر موثر واقع نشده و موفق به اشتغال نگردیده‌ایم.

آنان در این نامه تاکید کرده‌اند «اقدام اداره کل شیلات گیلان در عدم عقد قرارداد و شروع به کار اینجانبان ناشی از مسائل قانونی نیست بلکه از روی لجبازی و اعمال سلایق شخصی مسئولین شیلاتی است.»

یک سال کار بدون حقوق و بیمه در معادن کرومیت اسفندقه شهرستان ارزوئیه!!

صدای زن جوان یکی از کارگران معدن از همه صداها بلندتر است، زن جوان با دست‌ها و چهره آفتاب‌سوخته از یک سال کار بدون حقوق و بدون بیمه شوهرش در معادن اسفندقه گلایه دارد.

سالانه میلیاردها تومان کرومیت از معادن اسفندقه شهرستان ارزوئیه برداشته می‌شود، اما نکته عجیب این است که وضعیت مردم این منطقه نه تنها بهتر نمی‌شود، بلکه هر روز که می‌گذرد، روزگارشان تلخ‌تر و سیاه‌تر می‌شود و فقر و نداری سایه کثیفش را از زندگی آنها بر نمی‌دارد.

در معادن اسفندقه 100 پیمانکار حضور دارند، اما هدف فقط استخراج کرومیت‌هاست و دغدغه اصلی آنها این است که به سود برسند، برای همین کار اکتشاف اصولی انجام نشده است و باید پایه‌ریزی برای اکتشاف انجام شود.

سوار خودروها می‌شویم و به سمت دهستان صوغان حرکت می‌کنیم در میانه راه اما جمعی از کارگران معادن اسفندقه و مردم روستای معدن آبدشت با پارچه‌نوشته‌ای در کنار جاده ایستاده‌اند، روستای معدن آبدشت 130 نفر جمعیت دارد و منبع درآمد ساکنان روستا از محل سنگ کرومیت است.

پای استاندار که به زمین می‌رسد، مردم دور تا دورش حلقه می‌زنند و با صدای بلند نسبت به وضعیت سیاه زندگی‌شان اعتراض می‌کنند، صدای زن جوان یکی از کارگران معدن از همه صداها بلندتر است، زن جوان با دست‌ها و چهره آفتاب‌سوخته از یک سال کار بدون حقوق و بدون بیمه شوهرش در معادن اسفندقه گلایه دارد.

از یک گوشه جمعیت هم صدای پسر جوانی به گوش می‌رسد که می‌گوید: هر کی پارتی داشته باشد، کارش را درست می‌کنند.

ا ما وسط جاده نمی‌توان حرف مردم را شنید و پای درددل‌شان نشست، بنابراین به سمت مسجد امام حسن مجتبی روستای معدن آبدشت می‌رویم، روستای معدن آبدشت با اینکه نام یک معدن بزرگ و ثروتمند را با خود یدک می‌کشد، اما هیچ اثری از این ثروت را نمی‌توان بر چهره روستا دید.

هنوز استاندار کرمان وارد مسجد نشده است، حسین موسی‌علی فرماندار ارزوئیه از مردم می‌خواهد تا وقتی استاندار آمد، همه با هم شروع به حرف زدن نکنند، بلکه یک نفر از طرف سهامداران و یک نفر هم از طرف کارگران معادن اسفندقه صحبت کند.

نماینده سهامداران و نماینده کارگران که مشخص می‌شوند، استاندار هم از راه می‌رسد، هر چند قرار شده فقط نمایندگان صحبت کنند، اما باز هم بعضی از مردها طاقت نمی‌آورند و قول و قرارشان با فرماندار را زیر پا می‌گذارند.

یکی از جوانان از جایش بلند می‌شود و با صدای بلند می‌گوید: این جا هر کسی را که دل‌شان بخواهد، سرکار می‌برند، یک مردم میانسال هم خطاب به استاندار می‌گوید: شش تا جوان بیکار دارم.

هنوز استاندار کرمان صحبت‌هایش را آغاز نکرده است، همان زن جوان کارگر معدن به کنارم می‌آید، انگار به گوشش رسانده‌اند که خبرنگارم، می‌گوید: پول یک نان برای سیر کردن شکم بچه‌ام را ندارم.

زن، دستی روی سر تراشیده پسرش می‌کشد و ادامه می‌دهد: بچه من با لباس بچه‌های همسایه می‌رود مدرسه، بیا خانه ما، یخچال را ببین، هیچی توش نیست.

معصومه در گوشی به من می‌گوید: یک بچه دیگر هم در راه دارم، به خدا باید برم آزمایش اما پول ندارم، باور کن چند وقت قبل برای گفتن حرف‌هایم به استاندار آمدم کرمان، اما هنوز پولی که برای خرج سفرم قرض کرده بودم را نتوانسته‌ام، پس بدهم به نظر می‌رسد زندگی معصومه نمونه‌ای از وضعیت امروز زندگی بیشتر کارگران معادن اسفندقه است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.