اخباروگزارشات کارگری30دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری30دی1393

– سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تکذیب یک خبر جعلی

– تجمع 35 نفر از بازنشستگان در شعبه تامین اجتماعی سقز

– تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مقابل فرمانداری میانه

– کارکنان ۱۱۸ خوزستان ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

– کارگران کشتی‌های لایروبی بندر عباس سه سال بدون بیمه کار کرده‌اند

– تحمیل اضافه‌کاری اجباری به رانندگان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد

– زمستان؛ فصل زرد کارگران فصلی

– جان باختن سه کارگر در آتش سوزی کشتی سازی هرمز بندرعباس

– مرگ دلخراش کارگری در سقوط به چاهک آسانسور

– کشته شدن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد با قطار

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تکذیب یک خبر جعلی

باخبر شدیم که از طرف سندیکای کارگران هفت تپه بیانیه ای جهت دعوت به اعتصابات سراسری  بهمراه چند تشکل دیگر در جنوب صادر شده است. ما ضمن اینکه قویا  بیانیه مذکور را تکذیب می کنیم ؛یادآورمیشویم که هیچگونه ارتباط ویا تماسی درین باره با تشکلهای مذکور نداشته و انزجار خود را ازین گونه خبر سازیها اعلام می کنیم.

با آرزوی دنیایی  که شاهد این قبیل امور نادرست وغیر اخلاقی نباشیم

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه- دیماه/1393

تجمع 35 نفر از بازنشستگان در شعبه تامین اجتماعی سقز

(کارگران بازنشسته به شیوه حسابرسی و محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند).

حدود 35 نفر از کارگران که تحت قانون بازنشستگی پیش از موعد بازنشسته شده اند صبح امروز ( یکشنبه ۲۸دی ) مقابل سازمان تامین اجتماعی در شهرستان سقز تجمع کردند.

این تعداد از کارگران بازنشسته به شیوه محاسبه مستمری شان توسط سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند.

سازمان تامین اجتماعی مستمری این کارگران بازنشسته را که سابقه کاری بیست و چهار یا بیست و پنج ساله دارند بر اساس میانگین حقوق آخرین دو سال کاری آنها حساب کرده است . به گفته معترضان با وجود اینکه  سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پنج سال آخر را از کارفرما ها دریافت کرده، آن را در محاسبه مستمری کارگران بازنشسته حساب نکرده است. میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام متوسط مزد یاحقوق بیمه شده ظرف دو سال آخر ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه.

به این ترتیب مستمری کارگران بازنشسته بجای این که بر مبنای سی سال پرداخت گردد فقط بر مبنای  بیست و چهار سال پرداخت می شود.

تعداد مستمری بگیران تامین اجتماعی که براساس قوانین کار و تامین اجتماعی در استخدام دستگاه های دولتی بودند و پنج سال پیش از موعد مقرر بازنشسته شد ه اند،حدودا چهل هزار نفر می شود. لازم به توضیح است که آنها در فاصله سالهای۸۶ تا ۸۹ با مصوبه دولت و مجلس از مزایای سنوات ارفاقی استفاده کردند و پیش از موعد بازنشسته شدند.

بر اساس مقرراتی که به بازنشستگی پیش از موعد این گروه از کارگران دولت منجر شد، سازمان تامین اجتماعی در زمان صدور حکم بازنشستگی این کارگران، حق بیمه و مستمری مربوط به سنوات ارفاقی را به نرخ روز حساب کرده و علاوه بر آن بابت هر سال باقیمانده تا پر شدن سابقه پرداخت حق بیمه، مبلغ اضافی دیگری را که بصورت پلکانی و با ضریب ۱. ۱ محاسبه می شد، پرداخت کرده است.

بر این اساس چنانچه در سال۸۶ قرار بود یک کارگر شاغل در دستگاه دولتی با استفاده از این مصوبه پس از ۲۵ سال پرداخت حق بیمه بصورت پیش از موعد بازنشسته شود، دولت در مقام کارفرما  به نرخ سال ۸۶ معادل ۵ سال حق بیمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرد ه و از سوی دیگر بابت همین ۵ سال ،مبلغ اضافی دیگری را که با ضریب ۱. ۱ و بصورت پلکانی و تصاعدی محاسبه می شد نیزبه سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده است.

طبق گفته بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی در شرایطی که بابت بازنشستگی پیش از موعد آن ها همه هزینه های جانبی را محاسبه و از کارفرما دریافت کرده است اما در محاسبه و پرداخت مستمری آن ها بد حسابی و کم فروشی کرده است.

بر این اساس در شرایطی که مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، میانگین جمع حقوق بیمه پرداخت شده ی دو سال آخر سابقه کاری است، سازمان تامین اجتماعی مستمری این تعداد از بازنشستگان پیش از موعد را بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به سنوات ارفاقی محاسبه کرده است.

معترضان به این شیوه ی محاسبه سازمان تامین اجتماعی اعتراض دارند و مدعی اند که بر طبق قانون کارفرمایان آن ها همه ی هزینه های اضافی بازنشستگی پیش از موعد آن ها را پرداخت کرده اند، و دلیلی ندارد که این هزینه ها در محاسبه مستمری  های آن ها لحاظ نشود.

بازنشستگان معترض می گویند که مستمری آنان، که بدون محاسبه ۵ سال ارفاق سنوات بازنشسته شده اند، با یک بازنشسته ی معمولی که با سنوات کامل بازنشسته شده است حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد.

این تعداد از بازنشستگان با یادآوری اینکه در فاصله سالهای ۸۶ تا ۹۰ حدود ۵ هزار نفر از آن‌ها با طرح دعوی در دیوان عدالت اداری توانستند سازمان تامین اجتماعی را نسبت به تغییر شیوه محاسبه مستمری های خود وادار سازند، می گویند از سال ۹۰ سازمان تامین اجتماعی در شیوه بازنگری مستمری همه ی بیمه شدگانی که با چنین وضعیتی بازنشسته بودند تجدید نظر کرد ، اما در نهایت از سال ۹۱ تاکنون این سازمان به استناد رای جدید دیوان عدالت اداری در محاسبه مستمری‌های آن‌ها به شیوه سابق کم فروشی و بدحسابی کرده و هزینه‌های مربوط به سنوات ارفاقی را نادیده گرفته است.

قابل ذکر است معترضین در ساعت یازده ونیم به تجمع خود پایان داده و به سازمان تامین اجتماعی التیماتوم دادند که تا بر آورد کامل مطالبات خود  دست از تجمع بر نخواهند داشت.

قرار تجمع بعدی روز دوشنبه  است.

“کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری “

29 دی 1393

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مقابل فرمانداری میانه

کارگران اخراجی فولاد آذربایجان دیروز (دوشنبه ۲۹ دی) مقابل فرمانداری میانه تجمع کرده بودند و به خلف وعده کارفرما مبنی بر بازگشت به کار خود معترض بودند.

ممانعت کارفرمای فولاد آذربایجان از بازگشت به کار ۴۰ کارگر اخراجی یک ماهه شد. این کارگران پس از اتمام قرارداد کارشان در پایان آذر ماه و همزمان با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی اخراج شدند.

به گزارش30دی ایلنا،کارگران اخراجی فولاد آذربایجان دیروز (دوشنبه ۲۹ دی) مقابل فرمانداری میانه تجمع کرده بودند و به خلف وعده کارفرما مبنی بر بازگشت به کار خود معترض بودند.

بنابه گزارش همین منبع،بازگشت به کار کارگران اخراجی فولاد آذربایجان پس از تجمعات اعتراضی این کارگران مقابل درب ورودی کارخانه در روزهای ۶، ۷ و ۸ دی به جواب معاینات طب صنعتی و آزمایشات مربوطه منوط شده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران اخراجی که نخواست نامش فاش شود گفت «در حالی که جواب آزمایشات کارگران اخراجی فولاد آذربایجان مشکل خاصی ندارد، کارفرما هر روز به یک بهانه بازگشت به کار کارگران را به تعویق می‌اندازد.»

گفتنی است شورای تامین شهرستان میانه پیش از واگذاری کارخانه فولاد آذربایجان به بخش خصوصی تصویب کرده بود کارفرمای جدید این واحد تولیدی حق ندارد هیچ کارگری را اخراج کند.

۲۴۱ کارگر رسمی و ۳۳۰ کارگر پیمانی در کارخانه فولاد آذربایجان که در شهرستان میانه واقع شده است مشغول به کارند. این کارخانه علی رغم نگرانی‌های کارگران در پایان آذر ماه به بخش خصوصی واگذار شده است.

کارکنان ۱۱۸ خوزستان ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

حقوق ۱۴۰ نفر از کارکنان مخابرات استان خوزستان که در بخش تلفن‌های ضروری ۱۱۸ کار می‌کنند طی سه ماه گذشته پرداخت نشده است.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ30دی ازعدم پرداخت 3ماه حقوق کارکنان ۱۱۸ دفتر مرکزی مخابرات استان خوزستان در اهواز،خبرداد.

برپایه این گزارش،این کارگران با قراردادهای کوتاه مدت به صورت پیمانی توسط شرکت مخابرات استان خوزستان استخدام شده‌اند و به دلیل تاخیری که در پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها از سوی پیمانکار به وجود آمده‌ است هم اکنون با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و تعدادی از آنان به سبب افزایش مشکلات مالی محل کار خود را بدون تسویه حساب ترک کرده اند.

کارگران کشتی‌های لایروبی بندر عباس سه سال بدون بیمه کار کرده‌اند

حمایت بیمه تامین اجتماعی از یکصد کارگری که در بندر عباس به لایروبی حریم اسکله‌ها اشتغال دارند به دلیل نامشخص بودن وضعیت قرارداد مقاطعه کار در طول سه سال گذشته متوقف شده است.

به گزارش30دی ایلنا،تمامی این کارگران در استخدام شرکت پیمانکاری نگین سبز خاور میانه هستند، این شرکت نیز زیر مجموعه‌های صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود و در حال حاضر به عنوان پیمانکار سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیت لایروبی اسکله بندرعباس را برعهده دارد.

براساس اطلاعات بدست آمده این کارگران در دو گروه ۵۰ نفره تقسیم شده‌اند و هرگروه در نوبت‌های کاری ۱۵ روزه با استفاده از کشتی‌های لایروبی که به سازمان بنادر و دریانوردی تعلق دارد عملیات لایروبی اسکله‌های بندر عباس را انجام می‌دهند.

براساس این گزارش،با توجه نوع کار، برای کارگرانی که در کشتی‌های لایروبی شاغل‌اند احتمال وقوع حوادث کار بسیار بالاست، بنابراین تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه این کارگران علاوه بر وارد آوردن خسارت درمانی به خانواده‌های کارگری، باعث افزایش اضطراب کارگران در هنگام کار شده است.

گفته می‌شودشرکت نگین سبز در مقام پیمانکار لایروبی بندر عباس در حال حاضر مشکلی از بابت تامین هزینه‌های حق بیمه ندارد اما سازمان تامین اجتماعی به دلیل نامشخص بودن وضعیت قرارداد کار این شرکت با سازمان بنادر و دریانوردی از صدور دفترچه بیمه کارگران خودداری می‌کند.

در صورتی که این موضوع صحت داشته باشد به احتمال قوی سازمان تامین به استناد ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی از صدور و تمدید دفترچه بیمه این کارگران خودداری می‌کند.

به استناد این ماده قانونی مقاطعه کاران در مقام کارفرما موظف‌اند پیش از ارسال لیست حق بیمه کارگران ابتدا معادل ۵ درصد قرارداد پیمان را به عنوان ودیعه در نزد سازمان تامین اجتماعی بگذارد.

در همین رابطه یکی از مسئولان شرکت نگین سبز خاورمیانه در تهران با تایید مشکل صادر نشدن دفترچه بیمه برای کارگرانی که در شعبه بندرعباس این شرکت مشغول به کارند، گفت: در این خصوص منتظر هستیم که دفتر بندرعباس نمونه قرارداد خود با سازمان بنادر و دریانوردی را برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کند.

وی ادامه داد: البته پیش از این بخشی از مشکل به نبود اعتبارات مالی مربوط می‌شد اما در حال حاضر مبلغ حق بیمه این کارگران پرداخت شده است و تنها مسئله ارائه قرارداد به سازمان تایمن اجتماعی باقیمانده است که امیدورایم هرچه زود‌تر مرتفع شود.

تحمیل اضافه‌کاری اجباری به رانندگان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد

رانندگان سازمان اتوبوس‌رانی خرم‌آباد از تحمیل اضافه‌کاری اجباری به دلیل کمبود نیروی کار انتقاد دارند. آنان می‌گویند این نهاد خدمات شهری از سال ۷۸ تا کنون جذب نیرو نداشته است.

به گزارش30دی ایلنا،بنقل از کارگران به دلیل کمبود نیروی کار،آنان مجبورند روزانه تا ۱۲ ساعت کار کنند و این در حالی است که بر اساس قانون کار، ساعت کار معمول در مشاغل سخت و زیان‌آور ۶ ساعت در روز تعیین شده است.

یکی از رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی خرم‌آباد در توضیح دلایل عدم جذب نیروی کار جدید گفت: دلیل این امر دقیقا مشخص نیست اما در این اوضاعی که با کمبود نیرو مواجه‌ایم نزدیک به ۴۰ تا۵۰ نفر از نیروهای شرکت واحد اتوبوس رانی هم طی دو سال گذشته به اجبار تعدیل شده و با واگذاری اتوبوس‌ها در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی گفت: علی رغم بازنشستگی نزدیک به ۳۰ نفر در یک سال گذشته هنوز هیچ نیروی جدیدی جایگزین این کارگران نشده است و کارگران باقیمانده اتوبوسرانی نیز به دلیل بالارفتن ساعات کاری شرایط سختی را سپری می‌کنند.

این کارگر به دستمزد پایین کارگران اتوبوسرانی علی رغم سختی کار زیاد اشاره کرد و گفت: در حالیکه حداکثر زمان کار در مشاغل سخت و زیان آور ۶ ساعت است اما در حال حاضر به دلیل کمبود نیرو مجبوریم ۱۲ ساعت کار می‌کنیم و در طی این مدت اصلا فرصت استراحت نداریم، با این همه، حقوقی که دریافت می‌کنیم جوابگوی نیازهای زندگی‌مان نیست.

به گفتهٔ این کارگر، ۳۵ کارگر باقیمانده که هم اکنون در شرکت واحد اتوبوسرانی خرم آباد فعالیت می‌کنند اکثرا بالای ۱۵ سال سابقهٔ کار دارند و در شرف بازنشستگی هستند.

گفتنی است در قانون کار، ساعات کار در اصل به صورت هفتگی تعیین شده است. توزیع ساعات کار در روزهای هفته با جلب توافق کارگران ذیربط از اختیارات کارفرما بوده و ساعات کار کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور نباید از ۶ ساعت در هرروز بیشتر گردد. برای بازنشسته شدن کارگران مشاغل سخت و زیان آور نیز براساس قانون امتیازاتی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه هر یک سال سابقه کار آنان یک و نیم سال محاسبه شده و با ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب می‌توانند بازنشسته پیش از موعد براساس مشاغل سخت و زیان آور شوند.

زمستان؛ فصل زرد کارگران فصلی

هوا هر دم سرد و سردتر می شود و سوز سرما تا مغز استخوانت فرو می رود، شال را محکم دور گردنش می پیچد و در میدان اصلی شهر به انتظار کار وارد جمع چند نفره کارگران می شود.

عبور کامیون ها و خودرو ها و عابران پیاده که از آغاز روز برای حضور در محل کار در حال عبور و مرور هستند هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود.

اندک اندک به تعداد کارگران اضافه می شود اول شش، هفت نفر بوده اند اکنون شمارشان به 20 الی 25 نفر می رسد.

از خیابان آیت الله حیدری تا میدان 22 بهمن و سپس میدان سعدی و ابتدای خیابان 15 خرداد شهر ایلام هر روز می توانی شاهد حضور کارگران بیکار و انتظار آنها برای فراخوانی کارفرمایی برای کار باشی.

از جوان 17 و 18 ساله تا پیرمرد 60 ساله را می توانی در بین آنها بیابی.

همه با لباس های محلی رنگ و رو رفته با بقچه ای زیر بغل و دستمال بر گردن، رنگ صورت تک تک آنها همچون فصل سرد زمستان بی رنگ بی رنگ و پژمرده است.

انتظار و لحظه ها را به شماره نشستن، آیا امروز کاری هست، آیا امروز درآمدی هست تا خنده را بر لبان کودکان و زن خانه بنشاند و همه بگویند: بابا دست پر آمد.

در میان جمع کارگران که حاضر می شوی، دردها یکی یکی سرباز می کند و زخم های جراحت چرکین شان از روزهای سرد و بی رحم زمستان زندگی عود می کند.

نداری و بی پولی درد بزرگی است چون نان آور بی نان را خجل زن و فرزند چشم به راه می کند و اگر پولی نباشد، رنگ بچه ها هم مثل فصل زرد بیکاری، زرد و زردتر می شود.

در میان شادی و خنده همسالانشان از شوق دست های پر بابا که با میوه و گوشت و… وارد خانه شده اند این کودکان تنها زخم های زمخت دست های پینه بسته را بر صورت و دست خود احساس می کنند و تازه با آن همه جثه کوچک و قلب دریایی در می یابند که آن طرف سکه زندگی چقدر بی رحم و این قصه چقدر تلخ است.

یکی از کارگران فصلی اظهار کرد: سه روز است که یک ریال کار نکردم، دیشب بچه ها با شکم گرسنه خوابیدند به جز چند لقمه نان خشک و چند عدد سیب زمینی چیزی نداشتیم.

میرزا احمدنیا گفت: انگار همه ما را فراموش کرده اند و کسی ما را نمی بیند.

وی بیان کرد: بعضی وقت ها از دست همه شاکی می شوم و دق دلی ام را سر زن و بچه ام خالی می کنم، آخر کسی تا درد نداری را نچشد نمی تواند دریابد چشم دوختن کودکی که در انتظار خوراکی های خوشمزه و خرید لباس های نو است به دست های خالی پدر چقدر درد آور است.

وی ادامه داد: روزهایی که کار نیست، اصلا دوست ندارم با زن و بچه ام رو به رو شوم، یعنی خجالت می کشم، پدر بی پولی و بیکاری بسوزه که چقدر آدم را خوار و خفیف و رنگ زرد می کند.

احمدنیا گفت: زمستان که می شود و هوا سرد، کارهای ساختمانی هم می خوابد، هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد؟ اون وقت است که درد بیکاری و بی پولی بیشتر امان ما را می برد.

یکی دیگر از کارگران فصلی در انتظار کار که حدود 30 سال دارد، می گوید: دیپلم دارم و چند سالی است که زن گرفته ام و این قدر بیکار مانده ام که به اندازه 10 سال پیرتر شده ام.

رشید یاوری افزود: کاش دولت کمی هم به فکر ما بود، طرحی، برنامه ای و چیزی برای ساماندهی ما اجرا می کرد، هر چند وقت یک بار طرحی اعلام می کنند که تنها خواندن و شنیدنش قشنگه اما از حرف تا عمل فرسنگ ها فاصله دارد.

وی ادامه داد: مثلا قرار بود ما را بیمه کنند، قرار بود ما را ساماندهی کنند و زیر نظر شهرداری باشیم و شان و منزلت ما حفظ شود، اما متاسفانه همه فقط حرف بود.

وی اضافه کرد: هرچند برای مرد کار عار نیست اما آیا می توانی نگاه خجالت زده همسرت را که با زن همسایه به بازار آمده و از کنارت رد می شود و تو را بیکار در کنار خیابان با این حال و روز می بیند، درک کنی؟

یاوری گفت: درد ما درد بی درمانی است که امان خودمان و خانواده هایمان را بریده و زندگی را برای ما سخت و پرمشقت کرده است.

یکی دیگر از کارگران فصلی ایلام گفت: فصل زمستان که می شود همه دردها به سراغ ما کارگران فصلی بیچاره می آید.

رحیم خدایاری افزود: نه می توانیم با توجه به سرمای زیاد هوا زیاد لباس بپوشیم چون آن وقت دیگر قدرت عکس العمل و کار نداریم و نه تحمل سرمای استخوان سوز را داریم.

وی ادامه داد: هر بار که به سرکار ساختمانی می رویم مجبوریم ابتدا با کارتن و چوب آتش درست کنیم و تا هر چند دقیقه یکبار خودمان را در میان آن دود و آتش گرم کنیم.

وی اضافه کرد: پدرم بنا بود و 30 سال کار بنایی کرد وضع زندگیمان خوب بود، اما چند وقت پیش که به رحمت خدا رفت تازه فهمیدیم که پیمانکارهای نامرد هر کدام در هر ماه که پدرم هر روز بر سر کار حضور داشت تنها چند روز بیمه اش را رد کرده اند و اکنون تنها 9 سال بیمه دارد.

خدایاری گفت: اکنون به دنبال شکایت و پیگیری برای برقراری مستمری هستیم که آن هم از تامین اجتماعی گفته اند، حدود 180 هزار تومان می شود.

وی اظهار کرد: مادرم و چهار بچه دیگر اکنون چشم امیدشان به دست های کم توان من است تا شاید کاری کنم اما من جز کارگری کار دیگری بلد نیستم.

چشم های هر کدام از این کارگران خیلی وقت است که بر سر چهار راه ها انتظار می کشد، هر خودرویی که در آن نزدیکی می ایستد، کورسوی بارقه امید در وجود آنان روشن می شود تا شاید کارفرمایی برای کار آنان را فرا بخواند.

سوز سرما تا مغز استخوانت رخنه می کند، هر که را می بینی، خودش را در لباسی گرم پیچیده و با شتاب برق و باد از خیابان گذر می کند، اما آنسوتر چند نفری هم با لباس های کهنه در حالی که از شدت سرما به خود می لرزند، در میدان شهر چشم به راه روزی اند.

این روزها با وجود سرمای زیاد هوا، حتی کارفرماها هم ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند، اما نان آوران فصلی خانواده که روزی و زندگانی خود را باید هر روز با تکاپو و تقلا به دست آورند، تاب در خانه ماندن را ندارند، زیرا اگر کار بود، پول هست و نان هم هست، اگر کار نبود، آهی و افسوسی جان سوز همه اهل خانه را فرا می گیرد.

فضای تولید و کسب و کار در ایلام از رونق چندانی برخوردار نیست، امکان جذب کارگران موقت و فصلی در شرایط پس از تابستان بسیار سخت و مشکل می شود و به همین علت کارگران در زمستان و پاییز به جمع بیکاران می پیوندند و در چهار راه ها و میدان های اصلی شهر هر روز جمع می شوند تا شاید کسی آنان را برای کار عملگی و روزمزدی با خود ببرد.

بخشی ازیک گزارش ایرنا بتاریخ30دی

جان باختن سه کارگر در آتش سوزی کشتی سازی هرمز بندرعباس

یک منبع موثق اعلام کرد: در سانحه آتش سوزی در یکی از شناورهای درحال تعمیر در حوضچه خشک کشتی سازی عظیم گسترش هرمز واقع در 40 کیلومتری غرب بندرعباس سه نفر از کارگران جان باختند.

به گزارش30دی ایرنا،این منبع که خواست نامش در خبر برده نشود روزسه شنبه افزود: حادثه زمانی رخ داد که شمار زیادی از کارگران درحال تعمیر شناور صیادی سیراف پهلو گرفته در حوضچه خشک این شرکت که به تازگی افتتاح شده بودند.

وی گفت: این آتش سوزی با تلاش پنج ساعته آتش نشانان اعزامی از بندرعباس و صنایع کشتی سازی ایزوایکو خاموش شد اما بدلیل وزش باد و شعله ور شدن آتش تعدادی از کارگران مصدوم شدند.

این منبع حال مجروحان حادثه را رضایت بخش توصیف کرد و افزود: اجساد کشته شدگان این حادثه تحویل پزشکی قانونی شده است.

مهدی سیف مدیرعامل کشتی سازی عظیم گسترش هرمز ارائه توضیح در خصوص علت آتش سوزی را منوط به دریافت گزارش رسمی از سوی آتش نشانی بندرعباس دانست.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس نیز گفت: آتش سوزی ساعت 14 روزگذشته روی داده و حدود ساعت 15 گزارش آن اعلام و درخواست کمک شده است.

فرجام دانش  با اشاره به اینکه ظاهرا شرکت از نظر ایمنی آمادگی لازم را برای کار نداشته است افزود: گزارش رسمی این حادثه به زودی اعلام می شود.

شرکت کشتی سازی عظیم گسترش هرمز زیر مجموعه سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران ( ایدرو) به عنوان یکی از چهار شرکت زیر مجموعه صنایع کشتی سازی صنایع فراساحل (ایزوایکو) در زمینه تعمیر شناورهای کوچک و بزرگ با ظرفیت 350 هزار تن فعالیت دارد و حوضچه خشک این شرکت آبان امسال افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مرگ دلخراش کارگری در سقوط به چاهک آسانسور

عصر روز گذشته،کارگری که در حین کاردر یک ساختمان در حال ساخت ،واقع در بلوار اندرزگو، بعد از کامرانیه،با سقوط بر روی کابین آسانسور جان خود را از دست داد.

به گزارش 30دی پایگاه خبری 125، بنا به گفته افسرآماده منطقه سه عملیات آتش نشانی تهران، دریک ساختمان 13 طبقه در حال ساخت یک کارگرافغانی به نام نادر-الف 40 ساله در طبقه دوازدهم مشغول کار بود که به علت نامعلوم به داخل چاهک آسانسور سقوط کرد و بر روی کابین آسانسور که در طبقه اول متوقف بود، افتاد.

مسعود جلالی فراهانی افزود: آتش نشانان بلافاصله با قطع برق سیستم آسانسور، محل حادثه را ایمن کردند و سپس این کارگر را که به طرز دلخراشی جان سپرده بود، از داخل چاهک آسانسور خارج کردندو تحویل عوامل انتظامی دادند.

کشته شدن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد با قطار

یکی از کارگران فنی راه آهن سراسری ایران رجاء، در مسیر میانه – زنجان در اثر برخورد با قطاری که از روبرو می‌آمد دچار سانحه شد و صبح روز یکشنبه ۲۸ دی ماه در بیمارستانی در تبریز در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

به گزارش 30دی ایلنا، نیمه شب جمعه ۱۹ دی ماه «مرتضی رسولی» در حین بازدید از قطار بود که با برخورد با قطار روبرویی دچار سانحه شد و چند روزی را درکما به سر برد.

به گفتهٔ کارگران، مرتضی رسولی ۳۳ ساله و ۱۲ سال سابقه کار داشت وی متصدی گرمایش رجاء بود که زیر نظر شرکت پیمانکاری «هوشمند صنعت کارآفرین» کار می‌کرد.

یکی از کارگران در توضیح این حادثه گفت: طبق گزارش رییس قطار این حادثه در ایستگاه «رجعین» که مابین زنجان و میانه قرار دارد، در محل تلاقی دو قطار رخ داده است و موجب آسیب دیدن این کارگر شده که در ‌‌نهایت او بعد از چند روز در کما بودن جان خود را از دست می‌دهد.

وی گفت: این ایستگاه یک ایستگاه بین راهی است و امکانات لازم مانند وجود نور کافی برای دید در شب را ندارند وی ادامه داد: وقتی این کارگر برای بازدید قطار پیاده شد به دلیل مه آلود بودن هوا وتاریکی شب، دید کافی برای قطار روبرویی وجود نداشت در نتیجه با این کارگر برخورد کرد.

گفتنی است براساس اطلاعات به دست آمده روال بررسی سوانح در راه‌آهن به این‌گونه است که شاهدان عینی و لوکوموتیوران مشاهدات خود را به کمیسیون سوانح راه‌آهن ارائه می‌دهند و این کمیسیون در محدوده کاری و بر اساس گفته‌ها موضوع را بررسی و رای را صادر می‌کند.

در سه ماههٔ اخیر این دومین حادثه‌ای است که منجر به کشته شدن کارگران راه آهن می‌شود.

 پایگاه خبری راه و شهرسازی آذر ماه گذشته از کشته شدن یکی از کارگران راه‌آهن شمال شرق در اثر برخورد با قطار خبر داده بود.

این حادثه در ۲۸ آبان ماه سال جاری اتفاق افتاد و طی آن یک کارگر پیمانکار راه آهن در اثر برخورد قطار مسافربری تبریز-مشهد در دم جان باخت.

ماموران امدادی که خود را به محل حادثه رسانده بودند، مشاهده کردند مردی ۳۲ ساله از کارمندان راه‌آهن با یک قطار مسافربری تبریز – مشهد به شماره ۴۸۸ برخورد کرده است. شدت برخورد به حدی بود که مرگ در دم این کارمند راه‌آهن را رقم زد. در پی آن حادثه خطوط راه آهن برای دقایقی مسدود شد که با تلاش ماموران تردد قطار‌ها از سرگرفته شد.

یکی از منابع کارگری در این باره گفت: به دلیل کمبود ابزار مورد استفاده، گاهی متصدیان گرمایش برای تعویض یک قطعه گرمایشی مجبورند از هر وسیله‌ای استفاده کنند تا به هر حال شرایط رفاه مسافران فراهم شود، تعویض قطعات و جایگزینی آن‌ها اگر در موقعیت‌های نامناسب مانند مسیر حرکت قطارهای دیگر صورت بگیرد ممکن است منجر به بروز حوادثی برای کارگران شود.

سی دی ماه 1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.