اخباروگزارشات کارگری29اسفند1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ندانم این نسیم بال بسته

چه خواهد کرد با جان های خسته

پرستو می رسد غمگین و خاموش

دریغ از آن بهاران خجسته

با بهترین آرزوها وگرمترین شادباش های بهاری!

– اتحادیه آزاد کارگران ایران:بهاران خجسته باد

– کانون مدافعان حقوق کارگر:بیانیه تبریک سال نو

– سندیکای کارگران فلزکارمکانیک:شادباش نوروزی به مردم و زحمتکشان ایران

– رادیو ندا : بی خبری از وضعیت کوروش بخشنده ، فعال کارگری زندانی

– تجمع برازجانی ها مقابل فرمانداری دشتستان دراعتراض به قطعی چند روزه ی آب شهر

– کانون مدافعان حقوق کارگر:تقویم کارگری 1394

– گفتگو با محمود صالحی درباره مشکلات کارگران درایران

– کارگران یزد در سالی که گذشت

از طولانی‌ترین اعتراض کارگری سال در بافق تا داستان دنباله دار بحران در صنعت کاشی

– نمایش قدرت شهرداری ها در برابر دستفروشان و کودکان کار!

اتحادیه آزاد کارگران ایران:بهاران خجسته باد

سالی جدید در حال آغاز و روزهای  دل انگیز بهاری در راه است. باید شاد بود، نمیتوان و  نمی شود به نوروز، برای لحظه ای هم که شده لبخند نزند. هر چند که امید و شادی و بهروزی را از ما گرفته باشند، که گرفته اند.امابرای روزهای کوتاهی هم  که شده سرمستانه شاد خواهیم بود و با امید به زندگی و تغییر ، سال جدید را آغاز خواهیم کرد و سر افرازانه به نبردی پر شکوه برای بهروزی و سعادت و رهائی از ستم، آغوش خواهیم گشود.

سبد سبد شکوفه بهاری تقدیم کارگران دربند و تمامی زندانیان آزادیخواه و حق طلب

سال نوبرکارگران وعموم مردم شریف ایران خجسته باد

اتحادیه آزاد کارگران ایران

کانون مدافعان حقوق کارگر:بیانیه تبریک سال نو

«بهاری دیگر آمده است

آری

اما برای آن زمستان‌ها که گذشت

نامی نیست

نامی نیست»

سال گذشته را در حالی پشت سر می‌گذاریم که غم‌ها و شادی‌هائی چند را در زندگی کارگران و زحمتکشان سراسر جهان شاهد بود. از طرفی پیروزی کارگران و زحمتکشان درانتخابات یونان و آزاد شدن شهر مقاوم کوبانی از دستان جنایتکاران مرتجع شادمانی را برای مردم منطقه به همراه داشت و از طرف دیگر ادامه جنگ و خونریزی در کشورهای عراق و سوریه همانند زخمی ناسور بر بدن کارگران و زحمتکشان منطقه و سراسر جهان هم چنان ادامه دارد.

در زندگی اقتصادی و اجتماعی، مبارزات کارگران و زحمتکشان در سراسر جهان با نظام منحط سرمایه‌داری هم چنان ادامه داشته و سرمایه‌داران و قدرت‌مداران نیز در برابر خواست کارگران و زحمتکشان برای داشتن یک زندگی بالاتر از خط فقر مقاومت می‌کنند.

در ایران، پیروزی کارگران خودروسازی،فصل جدیدی را در مبارزات کارگران و زحمتکشان آغاز کرد و اعتراض سراسری معلمان، پرستاران، کارگران معدن و مبارزات ده‌ها مجتمع کارگری دیگر از درخشان‌ترین اعتراضات کارگری در سال‌های گذشته بود. گرچه محکومیت‌های زندان برای فعالان کارگری و اجتماعی به زندان‌های طولانی و شلاق همچنان پا بر جا بود.

هر چند قدرتمداران، همانند همواره‌ی تاریخ، این پیام را درک نکردند و با افزایش ناچیز حقوق کارگران در سال آینده نشان دادند که گوش شنوائی برای اعتراضات کارگران، زحمتکشان و مزد و حقوق‌بگیران ندارند، اما شک نیست که با پافشاری بر خواسته های به حق با ایجاد تشکل‌های مستقل و سراسری خود، در انتها این زورمداران هستند که باید تسلیم خواست زحمتکشان شوند.

این سال جدید را با آرزوی پیروزی‌های بیشتر و با امید دست‌آوردهای بزرگتر به همه کارگران و زحمتکشان تبریک می‌گوئیم.

کانون مدافعان حقوق کارگر

بهار 1394

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک:شادباش نوروزی به مردم و زحمتکشان ایران

آغاز سال نو و فرا رسیدن سنت های بهاری نیاکانمان که نوروز نام گرفته است را به مردم و زحمتکشان ایران شادباش می گوییم.

امیدواریم که سال پیش رو، سال اتحاد فعالان جنبش کارگری و سندیکایی برای تامین منافع طبقه کارگرایران باشد. ما معتقدیم که انسان برای پیروزی آفریده شده او را می توان نابود کرد ولی نمی توان شکست داد.

نوروز پیروز

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

۲۹ اسفند ۱۳۹۳

رادیو ندا : بی خبری از وضعیت کوروش بخشنده ، فعال کارگری زندانی

عثمان اسماعیلی، سخنگوی کمیته دفاع از کارگران زندانی مهاباد، در گفتگو با رادیو ندا با بیان اینکه تا کنون هیچ اطلاعی از کوروش بخشنده بعد از دستگیری نداریم، گفت : ” از انسان های شریف درخواست دارم که نگذاریم خانواده های زندانیان تنها باشند! بیائید از آنها حمایت کنیم حتی با یک شاخه گل !

گوش کنید:http://www.radioneda.de/2015/03/20/Osman_E150319.mp3

تجمع برازجانی ها مقابل فرمانداری دشتستان دراعتراض به قطعی چند روزه ی آب شهر

 قطعی چند روزه ی آب در مناطق بسیاری از شهر برازجان، صبح آخرین روز سال 1393، تعدادی از شهروندان را به تجمع درب فرمانداری دشتستان کشاند.

به گزارش 29اسفند فکرشهر، در این تجمع که از ساعات اولیه صبح امروز، جمعه، 29 اسفندماه آغاز شده بود، افراد با نشست در خیابان و جلوگیری از عبور و مرور خودروها، ترافیک ایجاد نمودند و رسیدگی به مشکل بی آبی خود از سوی مسئولین را خواستار شدند.

ساعتی پس از تجمع مردم، معاون سیاسی و امنیتی دشتستان در جمع معترضین حاضر شد و گفت که تمامی مسئولین از مشکلات آب شهروندان برازجان مطلع هستند.

عادل دهدشتی با دعوت مردم به آرامش اظهار داشت: قرار است امروز در استانداری جلسه بحرانی برای کمبود آب دشتستان مخصوصا برازجان برگزار گردد و فرماندار نیز به همین دلیل به تهران سفر کرده است.

معاون سیاسی فرمانداری دشتستان افزود: به دلیل کمبود آب در شهر، از شهرهای اطراف درخواست تانکر آب کرده ایم تا این مشکل تا حدودی برطرف شود.

وی بیان داشت: استاندار قرار است جلسه ای ضروری و سریع با استاندار فارس برگزار کند تا این مشکلات هرچه سریعتر مرتفع گردد.

دهدشتی در پایان از مردم خواست که به خانه ها رفته و اگر تا 24 ساعت آینده مشکل آب برطرف نشد به این مکان بازگردند و اعتراض خود را بیان دارند.

پس از سخنان دهدشتی و در حالی که تانکرهای آب به سمت محلات بی آب برازجان راهی بودند، برخی معترضین نیز محل را ترک کردند ولی کماکان و تا لحظه ی تنظیم این خبر که ساعت 12 ظهر می باشد، برخی شهروندان برای رساندن صدای اعتراض خود به درب فرمانداری مراجعه می کنند و به نظر می رسد این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

براساس این گزارش،با وجود قول مسئولین برای رفع مشکل کم آبی و بی آبی شهروندان برازجانی، در 5 ـ 4 روز اخیر، برخی مناطق برازجان با قطع کامل آب مواجه بوده اند و این امر به خصوص در آستانه ی سال نو، تجمع اعتراضی شهروندان را ایجاد نموده است.

پیش از این نیز جیره بندی و قطعی آب در برازجان وجود داشته و سال هاست که ادامه دارد ولی در هفته ها و ماه های اخیر قطعی آب بدون زمانبندی و نا منظم و البته با استمرار تداوم یافته است.

کانون مدافعان حقوق کارگر:تقویم کارگری 1394

با آرزوی پیروزی در سال نو برای تمامی کارگرا ن و زحمتکشان سراسر جهان

در طول تاریخ سرمایه‌داری، جنبش کارگری فراز و فرودهای بسیاری را از سرگذرانده و دست‌آوردهای بسیاری را، با بهایی سنگین به دست آورده است و هنوز تا رسیدن به عدالت و برابری، راهی طولانی در پیش رو دارد.

تقویم حاضر چکامه‌ای است از مبارزات و تجربه های کارگران در قرن گذشته و سعی در بازنمایی تلاش کارگران و فعالان کارگری در جهت سازماندهی هر چه بهتر مبارزات در دست‌یابی به حقوق انسانی‌شان دارد، حقوقی که بارها و بارها زیرپا گذاشته شده و می شود.

در این تقویم تلاش شده است به مناسبت روزها و ماه‌ها، برخی از مبارزات کارگران و زحمتکشان ایران و جهان، با کمی تفصیل آورده شود تا کارگران و فعالان کارگری با زمینه و تاریخچه مبارزات کارگری و دست‌آوردهای کارگران در مقاطع مختلف تاریخ بیشتر آشنا شوند.

این کار با امکانات کم و مشکلات بسیار، تنها با پشت کار، تلاش و امید به رهایی کارگران و زحمتکشان تهیه شده است.

می‌دانیم این گامی کوچک در راهی بزرگ است. با امید به همراهی و همکاری همه کارگران و مدافعان حقوق کارگر.

کانون مدافعان حقوق کارگر

بهار 1394

این تقویم را می‌توانید از آدرس زیر دانلود نمایید:

http://www.2shared.com/document/uhaSDiUg/Taghvim_kargari_1394_for_web.html

گفتگو با محمود صالحی درباره مشکلات کارگران درایران

مرگ کارگران ، تعیین حقوق کارگران، قانون کار و عدم جوابگویی به وضعیت کارگران در کُردستان و وضعیت سندیکاهای کارگری تیتر اخباری می‌باشد که امروزه نگرانی کارگران را درپی داشته جهت اطلاع بیشتر از وضعیت کارگران در کُردستان گفتگویی با محمود صالحی، فعال کارگری مشکلات کارگری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است:

مرگ کارگران و حوادث ناشی از کار

فعالان کارگری بر این باورند، عدم ایمنی کار، نبود وسایل موردنیاز برای کار، استفاده از وسایل معیوب، بی‌توجهی کارفرمایان و همچنین عدم آگاهی کارگران از نحوه کار کردن از عوامل رخ دادن حوادث کار می‌باشند و خانواده قربانیان حوادث کار از سوی هیچ نهاد مرتبطی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

محمود صالحی، فعال کارگری اهل شهر سقز در این‌باره می‌گوید: ما روزانه شاهد مرگ کارگران به دلیل حوادث ناشی از کار در دنیا هستیم، اما این مسئله در ایران متفاوت است و هرچند در قانون کار به ایمنی کار اشاره شده، اما توجه آنچنانی به آن نشده و در بیشتر حالت‌ها مفاد این قانون توسط کارفرمایان با همکاری نهادهای مرتبط نقض گردیده و متاسفانه ایمنی برای کار در نظر گرفته نمی‌شود.

صالحی می‌افزاید: هنگامی‌که کارگری جان خود را از دست می‌دهد، هیأت ویژه‌ای برای این مسئله تشکیل و اگر این کارگر به دلیل عدم ایمنی کار جان خود را از دست داده باشد، کارفرما توسط این هیأت مجازات می‌شود، به همین دلیل ایمنی برای قشر کارگر وجود نداشته و کارفرما از بیمه کارگران نیز امتناع کرده و هیچ نهادی نمی‌تواند این قانون را اجرا کند و حتی در خارج از ایران نیز کارگر جان خود را از دست داده و هیچ قانون شامل وی نشده است.

اکثر کارگران از بیمە تامین اجتماعی محرومند

در مادە ۵ قانون بیمە اجتماعی کارگران کە در مرداد ماە سال جاری اصلاح شده، آمدە است: “باید تمامی کارگران بە ویژه کارگران ساختمان‌سازی از سوی کارفرمایان بیمە و همچنین ٧ درصد بیمە توسط کارگر و ٢ درصد دیگر آن را کارفرما تامین کنند”.

محمود صالحی درباره بیمه کارگران عنوان میدارد که، در ایران دو نوع بیمە وجود دارد بیمە تامین اجتماعی کە بیشتر برای ثروت و دارایی و اموال مورد استفادە واقع می‌شود و بیمە “شخص ثالث” در این نوع بیمە، کارفرما باید خسارت مادی و معنوی وارده به قربانیان را جبران کند، امروزه ده‌ها کارگر دچار این مشکل شده‌اند و در بیشتر اوقات اینگونە بودە کە کارفرما بە طور پنهانی و شبانە کار می‌کند و کارگران را بیمە نمی‌کند و در این حال هنگامی کە کارگران قربانی حادثه کار می‌شوند هیچگونه خدماتی به آنها ارائه نشده و تحت پوشش بیمه نیز قرار نمی‌گیرند.

این فعال کارگری می‌افزاید: دولت همیشە از کارفرما حمایت کردە و در بیشتر هیأت‌ها حقوق کارگری پایمال شدە و ما تا به حال شاهد آن نبودەایم کە کارفرما بازداشت یا مجازات شود، اما ما شاهد آن بودەایم، کارگری که به حقوق عقب افتاده خود اعتراض کرده و با بازداشت، ضرب و شتم و اتهامات امنیتی مواجە شدە است و منافع دولت نیز در این است کە از کارفرما حمایت کند.

اعتراض کارگران بە تعیین حقوق‌شان

در حالی کە بانک مرکزی خط فقر برای سال ٩۴ در ایران را سە ملیون و ۵٠٠ هزار تومان اعلام کردە است، شورای عالی کار حداکثر حقوق ماهیانە کارگران را با ١٧ درصد تفاوت با سال ٩٣، بیش از ٧٠٠ هزار تومان تعیین کردە است.

این فعال کارگری شهر سقز دربارە تعیین کردن حقوق کارگران اعلام کرد: در ایران مرکز شورای عالی کار وجود دارد کە از کارفرما، دولت و نمایندە کارگران تشکیل شدە است و نمایندە کارگران باید منتقد دولت باشد و در واقع ما با این مخالف هستیم کە نمایندە کارگران در این هیأت حضور داشتە باشد و همچنین گفته‎ایم کە نباید نمایندە کارگران از سوی مسئولان وزارت کار تعیین شود.

صالحی معتقد است کە دستمزدی کە تعیین شدە است جوابگو نیست و زمانی کە نان ٣۵ درصد گران شدە این ١٧ درصد جوابگو نیست و بر اساس قانون “تفاوت دستمزد” و تورمی کە وجود دارد باید دستمزد کارگر بسیار بیشتر از این باشد کە در مورد آن بحث می‌کنند و چند سال قبل قانون “فاصلە و تفاوت دستمزد” مطرح گردید و خواستند کە آن را عملی کنند، اما بعدها نهادهای مرتبط اعلام کردند کە توانایی جبران “تفاوت دستمزد” را ندارند.

وضعیت سندیکاهای کارگری

محمود صالحی: کارگران همیشه خود را در سطح معلمان دانسته‌اند، هیچ تمایزی را قائل نشده‌اند

محمود صالحی نسبت به وضعیت سندیکاهای کارگری می‌گوید: هم‌اکنون در ایران و کُردستان، سندیکای کارگری وجود ندارد که از کارگران حمایت کند و اگر وجود داشته باشد هیچ ارتباطی با قشر کارگر ندارد، در شهرها انجمن کارگری وجود دارد و آنها نیز تحت کنترل دستگاه‌های امنیتی می‌باشند، هم‌اکنون بیش از چهار ماه است که حقوق اکثر کارگران پرداخت نشده و این انجمن‌ها به دلیل منافع خود، اقدامی جهت حمایت از کارگران انجام نداده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که ارتباط میان معلمان و کارگران در چه سطحی می‌باشد، گفت: کارگران همیشه خود را در سطح معلمان دانسته‌اند، هیچ تمایزی را قائل نشده‌اند، اما متاسفانه معلمان خود را در سطح کارگران نمیدانند و خود را قشر کارمند و فرهنگی قلمداد می‌کنند.

صالحی افزود: “برای نمونه، در بیشتر مواقع که معلمان خواسته‌هایی را داشته‌اند و خواسته‌اند که اقدام به تجمع اعتراضی کنند به آنها گفته شده تنها می‌توانند در محوطه مدارس یا در مقابل ادارات آموزش و پروش اعتراض خود را اعلام کنند برای اینکه کارگران مطلع نشوند و از آنها حمایت نکنند و متاسفانه دولت این فرهنگ را که شما روشنفکر و کارمند هستید و قشر کارگر، کارگر هستند را در میان معلمین نهادینه کرده است”.

منبع:کردپا-29اسفند

کارگران یزد در سالی که گذشت

از طولانی‌ترین اعتراض کارگری سال در بافق تا داستان دنباله دار بحران در صنعت کاشی

کارگران استان صنعتی و معدنی یزد امسال سال سختی را پشت سر گذاشتند. برگزاری بزرگترین اعتراض کارگران سنگ آهن بافق که پای وزیر کار را به یزد باز کرد، تنها یکی از خبرهای پرسر و صدایی بود که در سال 93 مخاطبان را با تلاش کارگران برای مطالباتشان آشنا کرد.

از طولانی‌ترین اعتراض کارگری سال در بافق تا داستان دنباله دار بحران در صنعت کاشی

شروع اعتراضات کارگری در معدن کوشک بافق و ادامه دار شدن آن به اشکال مختلف تا یک ماه گذشته، از دیگر اتفاقاتی بود که بافق را در زمره شهرستان های خبرساز یزد قرار داد.

 در این گزارش نگاهی اجمالی به وضعیت کارگران در برخی از واحدهای معدنی و صنعتی استان های یزد و کرمان می اندازیم.

داستان دنباله دار کارگران معدن کوشک بافق

داستان دنباله دار کارگران معدن کوشک بافق با بیکاری ۱۷ کارگر در آستانه سال نو وارد مرحلهٔ تازه‌ای شده است. بیش از ۲۸۰ نفر از کارگران معدن سرب و روی کوشک در بافق یزد، که طی سه ماه گذشته در چند مرحله نسبت به تعویق پرداخت دستمزد و محقق نشدن مطالباتشان دست به اعتصاب و اعتراض زده بودند هنوز هم حال و روز خوشی ندارند. این کارگران در ماههای گذشته بار‌ها نسبت به اجرایی نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، بی‌توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت نشدن حق سختی کار و حق پله و تونل، عدم پرداخت حق جذب سرب و هزینه‌های غذایی، افزایش پیدا نکردن مدت قراردادهای منعقده و موارد دیگر اعتراض کرده‌اند و علی رغم پیگیری‌های بسیاری که از طریق اداره کار شهرستان و استان، فرمانداری و سایر نهادهای مربوطه انجام داده‌اند هنوز به نتیجهٔ مطلوب نرسیده‌اند. این کارگران در مرحلهٔ اول اعتراضاتشان که در آذر ماه برگزار شد و با اعتصاب ۵ روزه همراه بود در نامه‌ای به دو وزیر صنعت و معدن و وزیر کار، خواستار رسیدگی به مطالباتشان شده بودند.

۱۷ نفر از ۲۸۰ کارگر معترض در پایان بهمن ماه به دلیل شرکت فعال در اعتراضات اخراج شده بودند. اما مجددا و پس از اعتصاب یک هفته ای همهٔ کارگران معدن که در اعتراض به اخراج آنان انجام شد با وساطت فرمانداری در تاریخ ۱۰ اسفند به کار بازگشتند اما مجددا در چند روز گذشته از سوی کارفرما از ورود آن‌ها به معدن ممانعت به عمل آمده است. کارگران می‌گویند در اعتراض به اخراج از معدن دادخواستی را در اداره کار بافق تنظیم کرده‌اند.

کارگران گفته‌اند در چند روز گذشته، حقوق بهمن و عیدی امسال، به آن‌ها پرداخت شده است و کارفرما هم وعده‌هایی در ارتباط با احتمال بازگشت به کار کارگران اخراجی داده است. احتمالی که باعث شده کارگران نوروز ۹۴ را با بیم و امید بازگشت به کار سپری کنند.

سنگ آهن بافق رکورددار طولانی ترین اعتصاب سال

صفت طولانی‌ترین اعتراض سال اخیر را می‌توان به اعتصابات یک سال گذشته کارگران سنگ آهن بافق نسبت داد. اعتراضی که پای وزیر کار را هم به بافق باز کرد. حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق اولین بار در تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال در اعتراض به خصوصی سازی معدن اعتصاب کردند. اولین اعتصاب – که ۳۹ روز طول کشید – بر خلاف پیش بینی‌ها در ادامه سال به یکی از طولانی‌ترین اعتراضات کارگران پس از انقلاب تبدیل شد.

کارگران متحصن به واگذاری ۲۸/۵ درصد از سهام معدن به شرکت فولاد خوزستان معترض بودند و اصرار داشتند فرآیند خصوصی سازی متوقف شود. آنان معتقد بودند خصوصی سازی به اخراج نیرو‌ی کار که عمدتا دارای قرارداد موقت هستند و کاهش دستمزد‌ها منجر خواهد شد زیرا کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر و سود بیشتر است.

تغییر مدیرعامل معدن، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور، تضمین راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی نظیر کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی، واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به مردم بافق، گاز کشی این شهرستان و دو بانده شدن جاده بافق – یزد از دیگر مطالبات کارگران متحصن بود.

این اعتصاب در ‌‌‌‌نهایت با لغو موقت خصوصی سازی معدن و وعده دولت مبنی بر تحقق مطالبات کارگران در تاریخ ۴ تیر پایان یافت. اما تبعات برگزاری بزرگترین اعتراض سالیان اخیر به همین جا محدود نشد.

«علی ربیعی» وزیر کار در تاریخ ۲۳ مرداد به شهرستان بافق رفت و با مسئولان، نمایندگان کارگری و کارگران معدن سنگ آهن بافق گفتگو کرد.

اگر چه در این سفر سرنوشت توقف کامل خصوصی سازی و واگذاری ۱۵ درصد از سهام معدن به شهرستان بافق معلوم نشد اما آقای ربیعی در جمله‌ای تاریخی به نمایندگان کارگران گفت «اگر این اعتصاب (که ۳۹ روز طول کشید)، ۳۳۹ روز هم ادامه پیدا می‌کرد اجازه نمی‌دادم مویی از سر کارگر‌ها کم شود».

علی رغم این اظهار نظر‌ها تعدادی از کارگران که با شکایت کارفرما مواجه شده بودند، طی یک تعقیب و گریز ماجراجویانه توسط پلیس بازداشت و یا تحت تعقیب قرار گرفتند. کارگران معدن سنگ آهن بافق در اعتراض به این بازداشت‌ها از ساعت ۱۰ شب ۲۸ مرداد تولید را متوقف کرده و دست از کار کشیدند. کارگران تحت تعقیب نیز پس از اطلاع از صدور حکم بازداشتشان به معدن پناه آوردند که پلیس موفق نشد آن‌ها را بازداشت کند. پلیس این ۵ کارگر را در خانه‌ای شخصی بازداشت کرده بود. این کارگران در زمره لیست بازداشت ۱۸ نفره پلیس بودند که به دلیل پناه گرفتن در میان کارگران معترض، این نهاد نظامی پیش‌تر موفق نشده بود آنان را بازداشت کند.

با تحصن خانواده‌های بازدداشت شدگان در مقابل دفتر کارفرما، مدیرعامل معدن در تاریخ ۲ شهریور با ارسال نامه‌ای به شورای تامین بافق از شکایت خود انصراف داد و درخواست کرد کارگران بازداشت شده آزاد شوند. در این نامه افشاء شد که ۹ کارگر تا آن روز بازداشت شده بودند.

در پی انصراف کارفرما از شکایتش، کارگران آزاد نشدند. اگر چه او از شکایتش انصراف داده بود اما شورای تامین استان یزد با آزادی کارگران موافقت نمی‌کرد. شورای تامین اعلام کرده بود انصراف کارفرما از شکایتش به معنای گذشت او از جنبه خصوصی اتهام کارگران است و این شورا درباره گذشت از جنبه عمومی اتهام آنان تصمیم گیری خواهد کرد.

در روزهای بعدی و تا پایان اعتصاب، خانواده‌های کارگران بازداشتی معدن سنگ آهن بافق به موازات اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر این معدن مقابل فرمانداری تحصن می‌کردند

شورای تامین استان یزد در ‌‌نهایت با حضور معاون امنیتی وزیر کشور و «ابوالحسن فیروزآبادی»، قائم مقام وزیر کار عصر روز ۸ شهریور تشکیل جلسه داد و تصمیماتی را برای شروع به کار مجدد کارگران معدن سنگ آهن بافق و تامین مطالبات آن‌ها اتخاذ کرد‌. اگرچه این تصمیمات به نتیجه‌ خاصی منجر نشد، اما سه کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق در روزهای بعد آزاد شدند.

صبح روز ۱۲ شهریور در شانزدهمین روز متوالی اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق، جمعی از مقام‌های دولتی و امنیتی استان یزد و شهرستان بافق وارد معدن شدند و با کارگران اعتصابی‌ به مذاکره پرداختند.

در پی این مذاکره قرار شد ۶ کارگر بازداشتی دیگر معدن سنگ آهن بافق از زندان «خلد برین» یزد آزاد شوند و کارگران اعتصابی ماشین‌های معدن (دامپتراک‌ )dump truck را روشن کنند و در صورت حضور ۶ کارگر بازداشتی در بافق تولید را آغاز کنند.

بر اساس گزارش‌های ارسالی از سوی کارگران، مقام‌های دولتی و امنیتی در این مذاکره وعده دادند خصوصی سازی معدن لغو شود و ۱۵ درصد از سهام معدن تا ۴ ماه آینده به مردم شهرستان بافق واگذار شود.

در ‌‌نهایت ۶ کارگر بازداشتی معدن سنگ آهن بافق عصر‌‌‌ همان روز از زندان «خلد برین» یزد آزاد شده‌ و راهی شهرستان بافق شدند.

آخرین خبر‌ها حکایت از این دارد که بعد از گذشت ۶ ماه از آخرین اعتصاب نزدیک به ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق، با وجود آنکه کارگران اعتصابی در پی وعده لغو خصوصی سازی ۲۸/۵ درصد از سهام این معدن و عدم پیگرد قضایی ۹ کارگر بازداشتی به کار بازگشته بودند، خبر می‌رسد که نه تنها سرنوشت این سهام ۲۸/۵ درصدی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد بلکه اتهامات وارده بر این ۹ کارگر پس گرفته نشده و یک جلسه از دادگاه آن‌ها برگزار شده است. علی رغم اینکه کارفرما از شکایتش صرف نظر کرده و مصوبه شورای تامین هم دلالت بر عدم پیگرد قضایی کارگران بازدداشت شده دارد اما به دلایلی نامعلوم این کارگران با شکایت شاکی به دادگاه مجددا تحت محاکمه قرار گرفتند. به یک روایت قاضی در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این ۹ کارگر گفته است اگر چه کارفرما شکایت خود را پس گرفته است اما آن‌ها با شکایت فرمانداری به دادگاه احضار شده‌اند. کارگران می‌گویند پس از اولین جلسه دادگاه به فرمانداری مراجعه کرده‌اند تا از دلایل شکایت فرمانداری با خبر شوند اما فرماندار بافق به آن‌ها گفته است که او از آن‌ها شکایت نکرده بلکه دولت از آن‌ها شکایت کرده است

تعطیلی سها سرام یزد و تعویق ۶ماههٔ حقوق کارگران

سها سرام،تولید کننده کاشی و سرامیک، شرکتی است که تحت مالکیت خصوصی اداره می‌شود. به گفته کارگران، از۵ماه گذشته کارخانه تعطیل شده است. از آن زمان به بعد تمام کارگران این شرکت که تعدادشان به ۱۵۰ نفر می‌رسد نتوانسته‌اند حقوق و معوقات خود را دریافت کنند. تعویق یک ساله در پرداخت حق بیمهٔ کارگران مورد دیگری است که آن‌ها را نگران بازنشستگی پیش از موعدشان کرده است. کارگران سها سرام می‌گویند با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور شغلشان، تعویق یک ساله در پرداخت حق بیمه آنان را در هنگام بازنشستگی پیش از موعد دچار مشکل خواهد کرد.

در دوماههٔ گذشته بیش از سه بار کارگران این کارخانه در برابر فرمانداری اردکان در یزد تجمع کردند اما با وجود جلساتی که توسط فرمانداری و با حضور مدیران شرکت انجام شد، هنوز هیچ اقدامی برای رسیدگی به وضعیت کارگران صورت نگرفته است.

وعده های  مدیران تا شب عید محقق نشد

کارگران فرش باستان در استان یزد درحالی سال نو را از آغاز می‌کنند که حقوق ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند و عیدی امسال را دریافت نکرده‌اند. این کارگران به ایلنا گفته‌اند، علی رغم وعدهٔ کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات تا ۲۵اسفند ماه هنوز تکلیف چهار ماه دستمزد معوقه کارگران مشخص نیست. گفتنی است، این کارگران که هم اکنون با تعدیل گسترده نیرو‌ی کار در این واحد تولیدی در چند سالهٔ اخیر تعدادشان از ۱۸۰ نفر به ۱۹ نفر رسیده است یکی از دلایل وجود بحران در این کارخانه را قصد سهامداران مبنی بر فروش زمین کارخانه می‌دانند.

کارگران می‌گویند، فروش فرش ماشینی مرغوب هنوز هم سود آور است اما سهامداران این شرکت به دنبال سود بیشتری برای فروش زمین کارخانه هستند. به گفتهٔ منابع کارگری؛ در ماههای گذشته بیشتر دستگاههای شرکت فروخته شده است و در حال حاضر تعدادی کارگر با قرارداد رسمی در شرکت فعالند.

بحران در صنعت کاشی و این بار کاشی کویر یزد

کارگران کاشی کویر یزد هم امسال را با شرایط خوبی تمام نمی کنند. شرایط سختی که این روز‌ها دامنگیر صنعت کاشی و سرامیک شده کارگران این کارخانه صنعتی را هم با مشکلاتی مواجه کرده است. تعویق دو ماهه در پرداخت حقوق و عیدی و پاداش سال ۹۳ و بن کارگری نیمه دوم سال که طبق آخرین خبر‌ها تا نیمهٔ اسفند پرداخت نشده است از مشکلاتی است که کارگران کاشی کویر یزد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در همین حال به گفتهٔ منابع آگاه، نزدیک به ۱۰ نفر از کارگران نیز در پی اخراج نیروی این کارخانه در دی ماه گذشته بیکار شده‌اند.

این کارگران دست کم دوبار در ماه گذشته در مقابل کارخانه و در مقابل استانداری تجمع کرده‌اند. اعتراض آن‌ها عمدتا مربوط به تاخیرهای پی در پی در پرداخت دستمزد در یک ساله گذشته بوده است.

به گفتهٔ کارگران در حال حاضر به دلیل کمبود نقدینگی و همچنین کمبود مواد اولیه، ۳۰ درصد کارخانه فعال است و از ۱۲ قسمت، کار در ۸ قسمت از بخش‌های کارخانه، به دلیل بحران‌های به وجود آمده در صنعت کاشی متوقف شده است.

رکود شدید در ساخت و ساز، افت شدید فروش داخلی و صادرات، رسوب بیش از حد محصولات در انبار کارخانجات و انبار عاملین فروش، مشکل حمل و نقل و تردد در ایام قبل و بعد از عید، نیمه تعطیلی بودن شبکه توزیع در ایام قبل و بعد از عید، عدم جایگزینی سریع بازارهای جدید صادراتی، جلوگیری از راکد ماندن سرمایه شرکت‌ها، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، انجام تعمیرات اساسی در خطوط تولید جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات و تنظیم بازار از طریق مدیریت تولید از دلایلی است که انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک را بر آن داشته تا از کارخانه جات تولید کننده کاشی و سرامیک بخواهد برای مدت ۴۵ روز کار را متوقف کنند.

منبع:ایلنا-29اسفند

نمایش قدرت شهرداری ها در برابر دستفروشان و کودکان کار!

به بهانه خودکشی دستفروش خرمشهری

برخورد قهر آمیز ماموران شهرداری‌ها با کودکان کار و دستفروش ها تبدیل به یک روال اداری و عادی شده است.

 وقتی که کار جرم باشد مجازات آن چیزی نیست مگر خودکشی!

و وقتی سکوت و انفعال مجوزی می شود برای تکرار جامعه نیز به آن عادت می کند. در تازه‌ترین  مورد، یونس عساکره دستفروش سی و چهار ساله ساکن خرمشهر در اعتراض به جلوگیری از کسب روزی حلال، خودش را در مقابل ساختمان شهرداری به آتش کشیده و حالا با 70 درصد سوختگی حال او وخیم گزارش شده است.

معلوم نیست چند قربانی دیگر نیاز است تا باور کرد جواب فقر و نداشتن ها برخورد خشونت آمیز نخواهد بود.

 دستفروشی و مشاغل مشابه آن حکایت از اقتصادی بیمار دارد و صف دستفروشان نمایش گسترش بیکاری و فقر است. وجود فقر ریشه در سیاست های کلان جامعه دارد و نمی توان برای از بین بردن علت ،معلول را قربانی کرد اما انگار این قربانی شدن هر بار به شکلی جدید توسط شهرداری تهران و سایر شهرها اجرا می شود.

این چندمین بار است که یک دستفروش مغلوب سیاست های نادرست می شود.

در سال گذشته ماموران مترو ایستگاه گلبرگ اقدام به توقیف اموال یک دستفروش جوان کردند. او تهدید کرده بود که در صورت عودت ندادن اموالش خود را به زیر قطار پرتاب خواهد کرد. بعد از بی توجهی ماموران مترو و پس ندادن اموال این دستفروش، مرد جوان خود را جلوی قطار مترو انداخته و در اثر برخورد با قطار سر وی از بدنش جدا شد.

چندی پیش نیز علی چراغی که به همراه فرزند چهارده ساله اش مشغول به خرید ضایعات در شرق تهران بود با ضربات پنجه بوکس ماموران شهرداری تهران به قتل رسید.

این نمایش قدرت شهرداری ها در برابر ضعیف ترین قشر چامعه یعنی دستفروشان و کودکان کار در حالیست که این نهاد خود یک سر تخلفات بزرگ اقتصادی همچون فروش تراکم، عقد قراردادهای میلیاردی با پیمانکاران فاقد صلاحیت به صورت غیر قانونی و همچنین استفاده از نیروی کار ارزان کارگران مهاجر و استثمار آنها (به خصوص در بخش خدمات شهری و بازیافت زباله) توسط پیمانکاران و…همچنین رانت و باند بازی های درون سازمانی می باشد ،تخلفاتی که به گسترش فقر و شکاف طبقاتی دامن می زند.

روزهای پایان سال است اما این خبر خوبی نیست برای خانواده دستفروشی که تنها نان آور خانه آنها برای تامین هزینه و چیدن سفره خالی عید صبح خسته از فشارهای چند جانبه به خیابان آمد که شاید بتواند حق خود را از چرخ روزی به تاراج رفته اش توسط ماموران بازستاند اما شب با تنی سوخته از ندیدن ها بیهوش روی تخت بیمارستان و نگران از آینده به رهایی می اندیشید.

برگرفته ازبهار29اسفند

بیست ونهم اسفند ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.