اخباروگزارشات کارگری29آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تداوم اعتصاب غذای زندانی سیاسی، بهنام ابراهیم زاده

– تبلیغات مهار تورم از سوی دولت ادعائی بیش نیست

– ویژه نامه معدن

– تجمع کارگران کارخانه کاشی سهاسرام در فرمانداری اردکان!

– عدم پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد بعد از2ماه!

ارسال پیامک توخالی حقوق برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان صندوق فولاد!!

حدود ۱۱ ماهی است که مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است!!!

– تجمع اعتراضی صیادان خارگ به دلیل جلوگیری از خروج از اسکله

– پایمال شدن حقوق ابتدایی کارگران کارگاه های فرش دست باف

بیکاری12کارگربدنبال تعطیلی یک کارگاه فرش دست‌باف در روستای راک

– اخراج بیش از ۲ کارگر در هر نانوایی درصورت مکانیزه شدن نانوایی‌ها

– بنزین در ایران؛ گران یا ارزان؟!

– جانباختن 297کارگربراثرحوادث کاری دراستان تهران طی هفت ماه

– افزایش9درصدی جان باختگان وافزایش32درصدی مجروحان حوادث کاری دراستان همدان طی 8ماهه اول سال جاری 

– مرگ کارگر جوشکاردرکرمانشاه براثر سقوط از ارتفاع

– اعتصاب پنج روزه کارکنان غول زغال سنگ هند

– تظاهرات علیه قانون محدودیت کننده آزادی در اسپانیا

تداوم اعتصاب غذای زندانی سیاسی، بهنام ابراهیم زاده

تشدید فشار و ضرب و شتم بهنام ابراهیم زاده، زندانی سیاسی و فعال کارگری سبب شده تا وی در اعتراض به این وضعیت دست به اعتصاب غذا بزند. بیش از 16 روز است که در پی انتقال این زندانی به بند زندانیان عادی و در اعتراض به بد رفتاری زندانبان‌ها دست به اعتصاب غذا زده است. در آخرین اطلاع از زندان، وی گفته است که اگر به خواسته‌هایش رسیدگی نشود، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

بر همه‌ی فعالان کارگری و نهادهای کارگری است که از خواسته‌های به حق وی دفاع کرده و به هر ترتیب که می‌توانند اعتراض خود را نسبت به اعمال غیرانسانی کسانی که با زندانیان سیاسی بارها و بارها رفتاری خشونت آمیز و به دور از تمامی موازین شناخته شده‌ بین المللی داشته‌اند، بیان کنند.

کانون مدافعان حقوق کارگر

28 آذر 93

شریف ساعد پناه در گفتگو با سایت اتحاد

تبلیغات مهار تورم از سوی دولت ادعائی بیش نیست

سایت اتحاد: دولت روحانی از زمان روی کار آمدنش بطور مداوم صحبت از کنترل تورم کرده است. البته دولتهای پیشین نیز ادعای کنترل تورم را داشتند اما واقعیتی که ما کارگران در زندگی روزمره خود با آن مواجه بوده ایم چیز دیگری بوده است. اتفاق مسخره ای که در این میان افتاده و کمتر مورد توجه قرار گرفته این بوده است که همه دولتها و بدتر از همه دولت روحانی از تورم تصویری را داده اند که گویا بیرون از اراده دولت یک موجودیت ماورائی به نام تورم وجود دارد که حال دولت در دفاع از معیشت مردم در صدد افسار زدن به آن است. تصویر سازی این چنینی از تورم و گرانی در حالی از سوی دولت روحانی نیز ادامه دارد که همین دولت همچون دولتهای پیشین، راسا دست به افزایش مایحتاج اولیه زندگی مردم زده است و بدنبال افزایش بیش از چهل درصدی قیمت نان در سراسر کشور در حال خیز برداشتن برای افزایش قیمت حاملهای انرژی است. همه اینها در حالی است که دولت همچنان ژست کنترل تورم را حفظ کرده و نهادهای آمار دهنده نیز مطابق میل دولت در حال ارائه آمار از پایین آمدن نرخ تورم هستند. اساس اعمال چنین سیاستی در دولتهای مختلف و بویژه در دولت روحانی چیست. این سوال و برخی پرسشهای دیگر از جمله تاثیر افزایش قیمت نان بر زندگی میلیونها خانواده کارگری و عکس العمل مردم در شهر سنندج نسبت به افزایش قیمت نان سوالات مختلفی هستند که سایت اتحاد آنها را با شریف ساعد پناه عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و نماینده اخراجی کارگران شرکت ریسندگی پرریس در میان گذاشته است.

لینک متن کامل:http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4078

ویژه نامه معدن

یاد جان باختگان خاتون‌آباد شهر بابک گرامی باد

کار در معدن همواره یکی از سخت‌ترین کارها بوده است. علاوه بر آن کارگران معدن همواره در معرض خطرات جانی، نقص عضو، زنده به گور شدن و انواع خطرات دیگر قرار دارند. هنوز مدت زیادی از کشته شدن بیش از 700 صد تن در معدن سومای ترکیه نمی‌گذرد. فاجعه‌ای که نظام سرمایه‌داری به راحتی از کنار آن گذشت. اما یکی از بدترین وقایع برای این کارگرانی که همواره در معرض خطر جانی هستند، عبارت است از سرکوب پلیسی و نیروی‌های امنیتی.

پلیس و نیروهای امنیتی که همواره در مواجه با اعتراضات این کارگران، به خاطر دور بودن اکثر این مناطق از شهرهای بزرگ به شدیدترین و خشن ترین وجه با آنان برخورد می‌کنند. هنوز اعتصاب بزرگ معدنکاران انگلیسی در سال 1995 از یاد نرفته است که در آن اعتصاب، حکومت انگلستان با معدنکاران به شدیدترین وجه برخورد کرد به رگبار بستن معدنکاران در افریقای جنوبی از دیگر فجایعی بود که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد. در ایران نیزکارگران معدن همواره در معرض شدیدترین فشارها قرار داشتند شهر بابک نیز یکی از مواردی بود که در آن کارگران و زحمتکشان به گلوله بسته شدند درحالی که آنان فقط از حقوق حقه و طبیعی خود دفاع می‌کردند. کشته شدن کارگران در این ماجرا لکه ننگی بر سرکوبگران است. در مقابل این دشواری‌ها در بسیاری موارد حرکت متحدانه و متشکل کارگران توانسته است خواسته های آنان را به کارفرمایان بقبولاند. تنها با این اتحاد و همبستگی می‌توان سرکوب نیروهای امنیتی مقابله کرد. از این طریق کارگران معدن بافق و معدن سنگرود توانستند به بخشی از حقوق خود دست یابند. این خود می‌تواند سرمشقی باشد برای سایر کارگران.

کانون مدافعان حقوق کارگر امیدوار است که این ویژه‌نامه که انعکاسی از شرایط زندگی، کار، مشکلات و خواسته‌های آنان است کمکی باشد جهت ایجاد تشکل‌‌های صنفی، منطقه‌ای و سراسری تا بتوانند از حقوق‌شان دفاع کنند.

لینک ویژه نامه:

http://www.kanoonm.com/wp-content/uploads/2014/12/vije-nameye-maadan.pdf

تجمع کارگران کارخانه کاشی سهاسرام در فرمانداری اردکان!

جمعی از کارگران کارخانه کاشی سها سرام پنج شنبه گذشته در فرمانداری اردکان تجمع کردند .

به گزارش29آذر اردکان گویا ،جمعی از کارگران کارخانه کاشی سها سرام پنج شنبه گذشته در فرمانداری اردکان تجمع کردند .

علت تجمع اعتراضی کارگران این کارخانه رسیدگی به حقوق و مزایای معوقه آن ها گزارش شده است .

برپایه این گزارش،این کارخانه چندین ماه است که تعطیل می باشد و پس از تعطیلی حقوق و مزایای کارگران خود را پرداخت نکرده است .

عدم پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد بعد از2ماه!

ارسال پیامک توخالی حقوق برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان صندوق فولاد!!

حدود ۱۱ ماهی است که مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است!!!

دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور با اشاره به گفته وزیر کار مبنی بر اینکه “حقوق بازنشستگان را به روز و تنها با اختلاف یک هفته پرداخت می کنند”، بیان داشت: این صحبت ها کذب محض است چرا که هنوز بعد از دو ماه حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

با وجود ارسال پیامکی مبنی بر پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد در پنجشنبه هفته گذشته، دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور با تکذیب این خبر، گفت: تااین لحظه حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

به گزارش29آذر ایمنا، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته پیامکی از سوی روابط عمومی صندوق بازنشستگی فولاد به بازنشستگان این مجموعه و یا حتی مردم عادی ارسال شد مبنی بر اینکه ” با برنامه ریزی های صورت گرفته مستمری آبان ماه بازنشستگان عزیر تا پایان وقت روز پنجشنبه واریز خواهد شد” که با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد هنوز حقوق بازنشستگان تا این لحظه پرداخت نشده است.

دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور در خصوص این پیامک ، گفت: موضوع پیامک به بازنشستگان صندوق فولاد مبنی بر پرداخت حقوق آنها حدود سه ماهی است که از سوی صندوق فولاد انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود یک هفته مانده به پرداخت حقوق برای جلوگیری از تجمع بازنشستگان صندوق فولاد روسای این صندوق به روابط عمومی خود دستور می دهند که در فلان تاریخ حقوق پرداخت می شود، تاکید کرد: متاسفانه باز در تاریخ های اعلام شده هیچ پرداختی انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: طی سه ماه گذشته این چندمین پیامکی است که به بازنشستگان صندوق فولاد داده شده اما همچنان حقوق ها پرداخت نشده است.

وی با اشاره به گفته وزیر کار مبنی بر اینکه “حقوق بازنشستگان را به روز و تنها با اختلاف یک هفته پرداخت می کنند”، بیان داشت: این صحبت ها کذب محض است چرا که هنوز بعد از دو ماه حقوق بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: در نامه ای به سران سه قوه و همچنین نمایندگان مجلس خواستار شدیم که صندوق بازنشستگی فولاد دوباره تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد.

دبیر کانون های فولادی و معدنی سراسر کشور میزان مطالبات بازنشستگان صندوق فولاد را هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این نیز بازنشستگان صندوق فولاد کشور ۲۶۰ میلیارد تومان بابت حقوق آبان و آذر ماه خود از صندوق طلبکارند.

وی در خصوص وضعیت مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد کشور، تصریح کرد: متاسفانه حدود ۱۱ ماهی است که مطالبات درمان بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت نشده است.

تجمع اعتراضی صیادان خارگ به دلیل جلوگیری از خروج از اسکله

برخی صیادان خارگی با حضور در مقابل اسکله صیادی این جزیره تجمع کرده و خواستار رفع مشکلات خود شدند.

  به گزارش 29آذرفارس ، صیادان دارای قایق‌های زیر 25 اسب بخار در خارگ، به دلیل جلوگیری از خروج آن‌ها از اسکله، در مقابل اسکله تجمع کرده و خواستار رفع مشکلات خود شدند.

سلیمان نصیب‌زاده یکی از این صیادان اظهار کرد: ما بیش از 30 سال است که در این جزیره به شغل صیادی مشغول هستیم، من نان‌آور یک خانواده 5 نفره بوده و بیش از 1 سال است که به دنبال شغلی برای فرزندم هستم و همچنان بیکار است و خود من که به شغل صیادی مشغولم و همه این دوستانی هم که امروز در اینجا تجمع کردند، دست به کار شدند تا حال که مدیران نمی‌توانند مشکلات بیکاری‌شان را حل کنند، خودشان آن را برطرف کنند.

وی اضافه کرد: توان مالی این صیادان بیش از همین قایق‌های کوچک نبوده و اگر همین الآن هم به آن‌ها بگویند بروید قایق بزرگ‌تری تهیه کنید، توانش را ندارند، ما از دریا حداکثر روزانه 10 کیلوگرم ماهی می‌آوریم و با این مقدار چطور می‌توانیم قسط پرداخت کنیم و خرجی خانه هم بدهیم، بطور متوسط من و ملوانم که یک قایق داریم، 10 نان‌خور داریم و اگر 60 صیاد حاضر را حساب کنید، بیش از 600 نفر در کنار آن نان می‌خورند و الآن یک ماه است که می‌گویند بروید دریا و یک روز می‌گویند، نروید.

این صیاد خاطرنشان کرد: ماه گذشته به بهانه ساماندهی صیادان، هزینه‌های گزافی پرداخته و دفترچه تهیه کردیم و بعد از چند روز به ما گفتند نروید دریا و ما پذیرفتیم ساماندهی شویم، اما الآن به چه بهانه از خروج ما جلوگیری کردند؟ و می‌گویند قایق‌های زیر 25 اسب بخار اجازه تردد ندارند، در حالی که این قایق‌ها مسافری محسوب می‌شوند و حالا اگر آن‌ها خواهان این هستند که قایق‌های بزرگتری تهیه کنیم، ما تواناییش را نداریم، الآن یک قایق بزرگ بیش از 50 میلیون تومان هزینه دارد و ما از پس این هزینه بر نمی‌آییم و اگر این مقدار سرمایه را داشتیم، از راه دیگری ارتزاق می‌کردیم.

نصیب‌زاده بیان داشت: اگر نمی‌توانند برای ما شغلی فراهم کنند، بگذارند ما از این طریق زندگی خرج زندگی خود را در بیاوریم و لااقل مانع شغل ما نشوند و اگر مشکل حل نشود، راه دیگری جز تجمع نداریم و ما حتی بنزین سهمیه‌ای هم نداریم و با سوخت آزاد کار می‌کنیم.

وی افزود: در فصل زمستان اکثر روزها برای صیادی نامطلوب است و حالا بعد از سه روز طوفانی که هوا صاف شده، از خروج ما جلوگیری می‌کنند، واقعاً ما چگونه نان خانواده خود را فراهم کنیم؟ ماه گذشته نیز هفته‌ها بخاطر باد لیمر مانع از خروج ما شده بودند.

پایمال شدن حقوق ابتدایی کارگران کارگاه های فرش دست باف

بیکاری12کارگربدنبال تعطیلی یک کارگاه فرش دست‌باف در روستای راک

فارس طی گزارشی بتاریخ29آذرازپایمال شدن حقوق ابتدایی کارگران وبیکاری12کارگربدنبال تعطیلی یک کارگاه فرش دست‌باف در روستای راک،خبرداد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه گفت: 26 واحد کارگاهی فرش دست‌باف در دهدشت، لنده و چرام فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در هر کدام از این کارگاه‌ها شش تا 12 نفر مشغول به کار هستند، حمایت از واحدهای کارگاهی را کمک به رفع بیکاری جوانان علاقمند در این حرفه دانست و تصریح کرد: سالانه 500 متر مربع فرش دست‌باف در این واحدهای کارگاهی تولید و روانه بازار می‌شود.

به گفته افشین اما عدم تعهد سرمایه‌گذاران در بیمه کارگران واحدهای فرش دست‌باف و اجحاف در پرداخت حق‌الزحمه مشکلاتی را پیش روی بافندگان قرار داده است.

 وی ضعف نظارت متولیان بیمه و کار از واحدهای تولیدی فرش را عامل تجاوز به حقوق بیش از 300 کارگر در این واحدها خواند و گفت: به رغم انعقاد تفاهم‌نامه تأمین اجتماعی، سرمایه‌گذاررأساً اقدام به قطع بیمه بیمه‌گذاران و حذف سوابق کار و سردرگمی بافندگان کرده است.

افشین با اشاره به کارگاه تولیدی فرش دست‌باف روستای راک که بیشترین نیروی کار را در خود مشغول کرده بود از تعطیلی این واحد خبر داد و خاطرنشان کرد: پایمال شدن حقوق کارگران بافنده فرش توسط سرمایه‌گذار باعث تعطیلی این واحد کارگاهی و بیکار شدن 12 بافنده جوان شده است.

اخراج بیش از ۲ کارگر در هر نانوایی درصورت مکانیزه شدن نانوایی‌ها

دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه از اخراج بیش از ۲ کارگر در هر نانوایی در صورت مکانیزه شدن نانوایی‌ها خبر داد.

یدالله صمدی با اشاره به برنامه کارفرمایان خبازی‌های سنندج مبنی بر مکانیزه کردن نانوایی‌های این شهر گفت: مکانیزه شدن نانوایی‌های سنندج در شرایطی گسترش می‌یابد که این اقدام به اخراج ۲ یا ۳ کارگر در هر نانوایی مکانیزه شده منجر می‌شود.

او با اشاره به افزایش نرخ بیکاری در استان کردستان در پی اجرای این برنامه، افزود: استاندار کردستان اعلام کرده است نرخ بیکاری در این استان ۲۸ درصد است و اگر کارگران خباز بیکار شده به آمار بیکاران استان اضافه شوند، این نرخ بیکاری که به مرحله بحرانی رسیده است بحرانی‌تر نیز خواهد شد.

این فعال کارگری در ادامه گفت: نمایندگان کارگران خباز بار‌ها این مساله را به مسئولان دولت گوشزد کرده‌اند و خواهان ایجاد شغل جایگرین برای کارگران خباز بیکار شده‌اند اما مسئولان نه شغل جایگزینی برای کارگران بیکار شده در نظر دارند و نه از گسترش مکانیزه شدن خبازی‌ها جلوگیری می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی کارگران خبازی‌های سنندج و حومه در پایان گفت: مسئولان دولتی به خصوص مسئولان اداره کار سنندج می‌گویند اجرای این طرح اجتناب ناپذیر است و به طور تلویحی از آن دفاع می‌کنند. موضع آنها نسبت به این طرح با سخنان چندی پیش وزیر کار که اعلام کرده بود تامین امنیت شغلی کارگران و ممانعت از بیکاری آن‌ها از اولویت‌های وزارتخانه متبوعش است در تناقض است. گویی که اولویت وزارت کار از تهران تا سنندج تغییر کرده است.

منبع:ایلنا-29آذر

بنزین در ایران؛ گران یا ارزان؟!

«بنزین در ایران گران‌تر از کشورهای جهان و کشورهای منطقه است و بنابراین ما باید قیمت بنزین را در ایران به قیمت جهانی آن برسانیم»، این اساس استدلال کسانی است که معتقدند بنزین در ایران ارزان است. در این مورد و اینکه قیمت بنزین در ایران ارزان است یا گران، لازم است به دو گزارش متفاوت در این زمینه رجوع کرد. هر دوی این گزارش‌ها در روزنامه‌های رسمی ایران منتشر شده است و به یاری اینفوگرافی و آمار قیمت بنزین در کشورهای مختلف به نتایج کاملاً متفاوتی رسیده‌اند.

پیش از شروع سال ۹۳ و در آستانه اعلام قیمت‌های جدید بنزین، یکی از روزنامه های کشور در گزارشی با عنوان «بنزین در ایران گران است» به بررسی و مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای جهان پرداخت. نویسنده این گزارش بر خلاف ادعای بسیاری از کار‌شناسان و مسئولین اثبات کرده بود قیمت بنزین در ایران گران است و کسانی که ادعای گرانی آن در ایران را دارند روش‌شناسی صحیحی را به کار نمی‌برند.

از سوی دیگر روزنامه اقتصادی دیگری در صدمین شماره خود (۲۸آبان) در گزارشی با عنوان «بنزین ایران در میان ۱۰ کشور ارزان دنیا» به این نتیجه رسیده است که بنزین در ایران ارزانتر از بسیاری از کشورهای جهان است.

معیار ارزانی و گرانی چیست؟

هر فرد اندک آشنایی با اصول اولیه اقتصادی می‌داند که مفاهیم ارزانی و گرانی در اقتصاد، مفاهیمی نسبی هستند که در مقایسه با شاخص‌های اقتصادی دیگری مانند سطح رفاه مردم، قدرت خرید، درآمد سرانه و تورم هر کشوری محاسبه می‌شود.

برای مثال فردی که ماهیانه ۳ میلیون تومان درآمد دارد اگر به ازای هر لیتر بنزین هزار تومان بپردازد، به معنای آن است که هر لیتر بنزین معادل ۳ صدم درصد از درآمد ماهیانه اوست. اما اگر فردی دیگری حقوق‌اش ماهیانه یک میلیون تومان باشد باید ۶ صدم درصد از درآمد ماهیانه خود را خرج بنزین کند. بنابراین همانطور که سهم بنزین از درآمد این دو فرد یکسان نیست، در مقایسه میان قیمت بنزین در دو کشور مختلف نیز باید عامل درآمد و قدرت خرید افراد لحاظ شود.

چرا نتیجه این دو گزارش متفاوت است؟

به همین یک دلیل ساده که در گزارش «بنزین در ایران گران است»، قیمت بنزین در مقایسه با درآمد سرانه هر کشور و سطح قیمت یک لیتر بنزین از درآمد سرانه محاسبه شده است اما در گزارش دوم و با یک رویکرد کاملا غیر علمی از لحاظ اقتصادی، قیمت بنزین به طور مجرد و جدای از شاخص‌ها و مولفه‌های دیگر اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته تا نتیجه مطلوب از آن حاصل شود.

برای مثال در گزارش «بنزین ایران در میان ۱۰ کشور ارزان دنیا»، قیمت هر لیتر بنزین در انگلیس ۱/۹۶ دلار و این مبلغ در ایران ۰/۲۶ دلار است پس بنزین در انگلیس ۷ ونیم برابر گران‌تر از ایران است!. اما اگر شاخص درآمد سرانه در هر کشور را نیز ملاحظه کنیم، متوجه می شویم درآمد سرانه یک انگلیسی ۴۰ هزار دلار و درآمد سرانه یک ایرانی ۴۵۰۰ دلار در سال است.

به عبارت دیگر درآمد سرانه انگیسی‌ها نیز ۸/۸ برابر ایرانی هاست. از همین رو است که بر خلاف گزارش روزنامه مذکور، قیمت بنزین در انگلیس ارزان‌تر از ایران است.

بنابراین و همانگونه که مشاهده شد، آمارهای اقتصادی، در صورتی که به درستی و واقعی بیان نشوند، به راحتی می‌توانند ما را فریب دهند!

منبع: تامین ۲۴-29آذر- خسرو صادقی بروجنی

جانباختن 297کارگربراثرحوادث کاری دراستان تهران طی هفت ماه

تا پایان مهر ماه امسال 297 مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است.

به گزارش 29آذرروابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته تعداد موارد فوت ناشی از حادثه کار 282 مورد گزارش شده بود که این رقم رشد 5.3 درصدی را در سال جاری نشان میدهد.

بر طبق این گزارش از کل فوت شدگان حوادث کار در 7 ماهه امسال 294 نفر مرد و 3 نفر زن بوده اند.همچنین در مهر ماه امسال نیز تعداد فوت شدگان این حوادث با 41.4 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34 نفر اعلام شده است.

طبق قوانین موجود حوادث ناشی از کار با دو ویژگی مشخص میشوند : حوادثی که در حین انجام وظیفه رخ میدهند و حوادثی که به سبب انجام وظیفه رخ میدهند. با بررسی آمارهای منتشر شده در سال های اخیر، سقوط از بلندی،اصابت جسم سخت،،سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهمترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار در کشور می باشند که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات می تواند بروز  این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

افزایش9درصدی جان باختگان وافزایش32درصدی مجروحان حوادث کاری دراستان همدان طی 8ماهه اول سال جاری 

علی‌احسان صالح امروز با بیان اینکه بر اثر حوادث ناشی از کار در هشت ماهه سال جاری 46 نفر جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: آمار جانباختگان حوادث کار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش داشته است.

به گزارش29آذرفارس،وی با بیان اینکه تمام فوت‌شدگان ناشی از حوادث کار در این مدت مرد بوده‌اند، بیان کرد: شمار جانباختگان حوادث کار در سال گذشته 41 مرد و یک زن بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان اظهار کرد: همچنین 412 نفر در سوانح ناشی از کار در همین مدت زمان مجروح و مصدوم شدند که 405 نفر از مجروحان مرد و مابقی زن هستند.

وی از افزایش 32 درصدی مجروحان حوادث کار در سال جاری خبر داد و یادآور شد: 312 کارگر در مدت مشابه یاد شده سال 92 مصدوم شدند که تنها پنج نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می‌دادند.

صالح بیان کرد: حوادث ناشی از کار در قانون جدید با دو ویژگی حوادثی که در حین انجام وظیفه رخ می‌دهند و حوادثی که به سبب انجام وظیفه به وقوع می‌پیوندد، شناخته می‌شوند.

وی افزود: در برخی مواقع متوفیان قبل یا حین بروز سانحه به علت بیماری و یا اینکه سکته قلبی فوت می‌کنند و همین موضوع باعث سقوط آنها از بلندی می‌شود که این موضوع به معنای سوانح ناشی از کار نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان تشخیص این موضوع را بر عهده پزشکی قانونی دانست و ادامه داد: با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار می‎توان حوادث ناشی از کار را تا حدی زیادی کاهش داد.

وی گفت: تقریباً 50 درصد از متوفیان سوانح کار مربوط به صنعت ساختمان است که به علت گودبرداری غیر اصولی، سقوط از ارتفاع، عدم استفاده از کلاه ایمنی یا سقوط اجسام از ارتفاع جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ کارگر جوشکاردرکرمانشاه براثر سقوط از ارتفاع

پنجشنبه گذشته یک کارگر ساختمانی در کرمانشاه بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

به گزارش29آذر ایلنا، «اسکند رئیسی» کارگر جوشکار ساختمانی روز پنجشنبه ۲۷ آذر ماه سال جاری هنگام کار بر اثر سقوط از ارتفاع ساختمانی واقع در منطقه نوبهار شهر کرمانشاه دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.

اعتصاب پنج روزه کارکنان غول زغال سنگ هند

اتحادیه های کارگری شرکت زغال سنگ هند در اعتراض به تصمیم دولت برای فروش سهم و پایان دادن به انحصارطلبی این شرکت در معدنکاری و فروش زغال سنگ، قصد دارند از ششم ژانویه دست به یک اعتصاب پنج روزه بزنند.

به گزارش29آذر ماین نیوز، فراخوان برای برگزاری این اعتصاب نگرانی‌ها را نسبت به مختل شدن تامین زغال سنگ از سوی شرکت زغال سنگ هند برانگیخته زیرا هند برای تولید بیش از نیمی از برق خود به زغال سنگ وابسته است.

این شرکت به دلیل اعتصابهای متعدد، دریافت اجازه برای گسترش معادن و موانع اداری دیگر، اغلب از رسیدن به هدف تولید باز می ماند و در نتیجه هند با وجود داشتن پنجمین ذخایر بزرگ جهان ناچار می شود زغال سنگ وارد کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کارکنان زغال سنگ هند علاوه بر اعتصاب پنج روزه، قصد دارند اعتصاب دیگری را در 13 ژانویه برای شرایط کاری بهتر شامل پنج روز کار در هفته با 35 ساعت کار، برگزار کنند.

تظاهرات علیه قانون محدودیت کننده آزادی در اسپانیا

هزاران تن از مردم اسپانیا علیه قانونی که مجازات علیه برگزاری برخی تجمعات را تشدید کرده و شرایط پناهندگی را نیز سخت تر می کند، تظاهرات کردند.

به گزارش20دسامبریورونیوز،قانون جدید جریمه های مالی بسیار سنگینی را علیه کسانی که در برخی اماکن عمومی همچون اطراف پارلمان تظاهرات کرده و یا مانع اخراج مستاجران از خانه های استیجاری می شوند، در نظر گرفته است.

گزارشها از حمله پلیس ضد شورش مادرید به تظاهرکنندگان حکایت دارد.

یکی ازتظاهرکنندگان می گوید: “ما در حال بازگشت به زمان فرانکو هستیم. این کاملا بر خلاف قانون اساسی است. ما نمی توانیم ساکت بمانیم. باید اعتراض کنیم.”

دیگری هم می گوید: “آنها قوانینی را به ما تحمیل می کنند که آزادیهای ما را از ما می گیرد. جریمه ها و مجازاتها برای اعتراضات خیابانی سخت تر شده. اگر شما از پلیسی که در حال ضرب و شتم یک نفر است عکس بگیرید شما را بجای پلیس مجازات می کنند.”

این تظاهرات یادآورحمله پلیس به معترضان به تدابیر ریاضت اقتصادی در سپتامبر سال 2012 میلادی است که منجربه درگیری و زخمی شدن تعدادی از معترضان و پلیس شد.

بیست ونهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.