اخباروگزارشات کارگری27آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– اعتصاب غذای بهنام ۱۵ روزه شد

– حقوق بازداشت شدگان و زندانیان

– صدها تن از کارگران کارخانه سیمان سپاهان خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شدند

– بیکارکردن136کارگر کارخانه فارسیت دورود بدرخواست سهامداروحمایت مسئولین طرازاول درود!

– هشدار درباره افزایش شهریه مدارس اتباع خارجی

محدودیت تحصیلی،کوکان کار را افزایش می‌دهد

اطلاعیه شماره ۳۸ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

اعتصاب غذای بهنام ۱۵ روزه شد

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده کارگر زندانی از روز ۱۲ آذر ماه دست به اعتصاب غذا زد و امروز پانزدهمین روز اعتصاب غذای بهنام می‌باشد ، روز گذشته چهار شنبه مورخ ۲۶ آذر ماه بهنام را جهت فیزیوتراپی به بیمارستان امام خمینی تهران اعزام کردند و ساعت ۴ بعد از ظهر مجددا به زندان گوهر دشت بازگردانده شد ، بعد از بازگرداندن بهنام به زندان  حدود ساعت ۱۲ شب حال جسمی‌ بهنام رو به وخامت میرود و بهنام بیهوش میشود که زندانیان همبنند او را در حالی‌ که بیهوش بود به بهداری زندان میبرند و مسئولان زندان و بهداری هم از بیهوشی بهنام استفاده کرده و به بهنام سرم وصل میکنند اما با این حال بهنام اعلام کرد اگر تا فردا جمعه ۲۸ آذر ماه با خواسته‌هایش موافقت نگردد دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت مجدد این همه آزار و اذیت کارگران و فعالین کارگری زندانی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است. 

بیست و هفتم آذر ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

komitehbehnam1.blogfa.com

حقوق بازداشت شدگان و زندانیان

طبق گزارشات دریافتی روز جمعه 21 آذر، ریبوارعبداللهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی که بعد از سه روز بازداشت در بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات در اثرفشارها و صدمات وارده بیهوش و دچار صدمات جدی در ناحیه سر و شکم شده بود، به اورژانس بیمارستان توحید منتقل شد.

همچنین در شرایطی که27 نفر از زندانیان سیاسی زندان ارومیه نزدیک به یک ماه است دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمی آنها بحرانی است، نه تنها خواسته های آنها مبنی بر تفکیک زندانیان برمبنای جرم و در این راستا انتقال زندانیان سیاسی به بند مستقل، حق برخورداری از وکیل، حق ملاقات، متوقف کردن ضرب و شتم زندانیان و … مورد رسیدگی قرار نگرفته، بلکه این زندانیان مورد توهین و تهدید و خانواده های آنها نیز تحت فشار قرارگرفته اند.

لینک متن کامل:

http://komitteyehamahangi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1992:1393-09-27-11-54-57&catid=14:1389-12-23-23-57-18&Itemid=27

صدها تن از کارگران کارخانه سیمان سپاهان خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شدند

کارگران پیمانی سیمان سپاهان در طومارهایی با حدود ۴۰۰ امضاء به همراه ۱۰۰ تن از مردم شهر دیزیچه واقع در شهرستان مبارکه، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان اصفهان شدند.

به گزارش27آذرایلنا،کارگران کارخانه سیمان سپاهان در حالی ۵۰۰ امضاء در حمایت از نماینده اخراجی خود جمع آوری کرده‌اند که واحد بازرسی کارخانه سیمان سپاهان اجازه کوچک‌ترین حرکت اعتراضی مانند جمع آوری امضاء یا مکاتبه با مقام‌های محلی را به آن‌ها نمی‌دهند.

این گزارش، واحد بازرسی سیمان سپاهان در مواردی با نام واحد حراست، اقدام به اعمال محدودیت بر کارگران کرده است.

در این طومار‌اعتراضی گفته شده که نماینده اخراجی‌شان از تاریخ یکم خرداد ماه امسال به مدت سه سال به عنوان نماینده اصلی کارگران برای پیگیری مطالبات کارگران در شرکت سیمان سپاهان و شرکت‌های اقماری انتخاب شده است اما عده‌ای در تلاشند با اخراج او به دلیل جدیت‌اش در انجام وظایفش، جو کارگری منطقه را متشنج کنند.

کارگران امضاء کننده این طومار‌ها اخراج نماینده خود را به دلیل پیگیری جدی او در خصوص تنظیم قرارداد مستقیم نیروهای پیمانکاری، اجرای ماده ۳۸ قانون کار و دستورالعمل ۳۶ روابط کار وزارت کار دانسته‌اند.

در بخشی از این طوماراعتراضی هشدار داده شده که اخراج نماینده شان فضای کارخانه سیمان سپاهان را به شدت ملتهب کرده و به نگرانی کارگران درباره تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم دامن زده است.

این کارگران اخراج نماینده خود را با ماده ۲۸ قانون کار و تبصره‌های این ماده قانونی مغایر دانسته و خواستار بازگشت به کار او شده‌اند.

درهمین رابطه:

اخراج کارگران معترض کارخانه سیمان سپاهان اصفهان توسط کارفرما باحمایت دادستان مبارکه!

کارگراخراجی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان: بدنبال شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران ،در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم ،دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

کارگران کارخانه سیمان سپاهان اصفهان: این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

ایلنا طی گزارشی بتاریخ26آذر از اخراج نماینده کارگران پیمانی کارخانه سیمان سپاهان اصفهان درپایان آبان ماه واخراج کارگردیگری درماه آینده،خبر داد.

براساس این گزارش، یکی از نمایندگان کارگران پیمانی سیمان سپاهان در پایان آبان ماه اخراج شده است و کارفرما به کارگر دیگری گفته است که از ماه بعد در کارخانه حاضر نشود.

کارگران می‌گویند این دو کارگر بعد از پیگیری مهم‌ترین مطالبه بیش از ۷۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان مبنی بر تبدیل وضعیت قرارداد کار از حالت پیمانی به قرارداد مستقیم اخراج شده‌اند.

بنابهمین گزارش، در روزهای گذشته پیامکی هشدار آمیز به حداقل ۵۰ کارگر سیمان سپاهان ارسال شده است.

در این پیامک از کارگران خواسته شده است که برگه تایید صلاحیت خود را از ریاست واحد خود و واحد حراست بگیرند و به کارفرما تحویل دهند تا قرارداد کارشان تمدید شود و در غیر اینصورت اخراج می‌شوند.

در متن این پیامک آمده است: «نظر به اینکه قرارداد جنابعالی در تاریخ ۹/۳۰ به اتمام می‌رسد، مقرر گردید در صورت تمدید و عقد قرارداد می‌بایست رضایت و تایید صلاحیت از ریاست واحد خود و واحد حراست را کتبا به این شرکت تحویل نمایید. در غیر اینصورت به منزله پایان قرارداد پایان کار جنابعالی تلقی خواهد شد.»

نماینده اخراجی کارگران سیمان سپاهان در این باره گفت: من از اواخر پارسال پیگیر حقوق و مزایای کارگران پیمانی سیمان سپاهان بودم. مشکل این کارگران ماده ۳۸ قانون کار است. در حالی که کارگران پیمانی به طور مثال یک میلیون تومان حقوق می‌گیرند، کارگران قرارداد مستقیم با انجام کاری مشابه تا ۳ برابر حقوق می‌گیرند.

او افزود: من و سایر نمایندگان کارگران با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و دستور العمل ۳۶ معاونت روابط کار وزارت کار تلاش می‌کردیم که تفاوت حقوقی میان کارگران پیمانی و قرارداد مستقیم سیمان سپاهان به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: دستور العمل ۳۶ با استناد به ماده ۳۸ قانون کار و مقاوله نامه‌های ILO تدوین شده که می‌گوید در هر کارگاهی که طبقه بندی مشاغل پیاده شده است عین‌‌‌ همان طبقه بندی باید برای کارگران پیمانی اجرا شود.

گفتنی است ماده ۳۸ قانون کار صراحت دارد «برای انجام کار مساوی که در شرایط هم ارزش در یک کارگاه انجام می‌شود، باید به زن و مرد مزد مساوی پرداخت شود. تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس،‌ نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است.»

او در ادامه بیان کرد: نزدیک به ۳۰ کارگر پیمانی بهمن ماه پارسال در اعتراض به این تفاوت حقوقی در اداره کار مبارکه شکایت کردند. اداره کار از آن زمان تاکنون رایی صادر نکرده است ولی حوالی خرداد ماه امسال بود که مسئولان این نهاد دولتی کارفرما و کارگران را به سازش دعوت کردند. کارفرما‌‌‌‌ همان زمان گفت اگر قرار باشد به کارگران پیمانی به اندازه کارگران قرارداد مستقیم حقوق پرداخت کند همه کارگران را قرارداد مستقیم می‌کند و اطلاعیه‌ای را با این مضمون در تابلوی اعلانات کارخانه نصب کرد.

اوگفت: کارگران در پی این وعده کارفرما چندین ماه کمال همکاری را با او داشتند تا جایی که سیمان سپاهان در شهریور ماه امسال رکورد تولید را زد.

او با اشاره به نارضایتی کارگران از عملی نشدن وعده کارفرما با گذشت چندین ماه‌ از نصب آن اعلامیه، ادامه داد: کارگران در تاریخ ۱۹ مهر در اعتراض به خلف وعده کارفرما در محوطه کارخانه تجمع کردند. من آن روز حوالی ظهر و بعد از پایان تجمع به کارخانه رسیدم. گویا دو تن از مدیران کارخانه در جمع کارگران حاضر شده بودند و به آن‌ها قول داده بودند که کارفرما از این پس هر ماه با ۲۰ کارگر قرارداد مستقیم امضا می‌کند.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارگران عصر آن روز از من خواستند که با کارفرما مذاکره کنم تا قول داده شده در صورتجلسه‌ای تنظیم شود. مدیر عامل در جلسه عصر آن روز حضور پیدا نکرد اما من با معاونان و مشاورانش از ساعت ۲ تا ۶ و نیم مذاکره کردم. آن‌ها حاضر نبودند قول خود را صورتجلسه تبدیل کنند.

وی با اشاره به اشتغال حدود ۷۱۸ کارگر پیمانی و ۴۱۰ کارگر قرارداد مستقیم در سیمان سپاهان گفت: شرح جلسه را با کارگران در میان گذاشتم. قریب به اتفاق کارگران پیمانی فردای آن روز (در تاریخ ۲۰ مهر) دست از کار کشیدند، جز تعداد محدودی که در بخش‌های حساس تولید کار می‌کردند و اگر کار را می‌خواباندند ضرر زیادی به کارخانه وارد می‌شد.

او در ادامه بیان کرد: کارفرما در روز اعتصاب حاضر به مذاکره با کارگران نشد اما مدیرانش روز بعد که عید غدیر بود با من تماس گرفتند که به کارخانه بیایم. آن روز صورتجلسه‌ای تنظیم شد که می‌گفت کارفرما هر ماه ۲۰ کارگر پیمانی را با قرارداد مستقیم استخدام می‌کند.

وی افزود: کارگران فردای روز عید بعد از اطلاع از صورتجلسه به کار بازگشتند. از طرفی از اداره کار دعوت نامه‌ای برای نمایندگان کارگران و کارفرما ارسال شده بود. عصر به همراه کارفرما به اداره کار رفتیم. آنجا توافق‌ نامه‌ای ده بندی و جامع را درباره تبدیل قرارداد کارگران پیمانی امضاء کردیم اما کارفرما نه به صورتجلسه روز عید غدیر و نه به توافق‌ نامه امضاء شده در اداره کار عمل نکرد.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: برای مثال یکی از موارد ده گانه توافق‌ نامه این بود که کارفرما ابتدا کارگران را قرارداد مستقیم کند و سپس مراحل گزینش سیاسی و اعتقادی را انجام دهد اما او بعد از پایان اعتصاب سفت و سخت ایستاده بود که می‌خواهد گزینش را پیش از تبدیل قرارداد کارگران انجام دهد.

او با اشاره به شکایت کارفرما از حداقل شش تن از نمایندگان کارگران تصریح کرد: چند روز بعد در تاریخ ۲۷ مهر ماه به دادگستری مبارکه احضار شدیم. هنگامی که با سایر همکاران مراجعه کردیم اما دادستان مبارکه به ما توهین کرد و همانجا با کارخانه تماس گرفت و گفت که مرا اخراج کنند و دیگر به کارخانه راه ندهند.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان ادامه داد: کارفرما در روزهای بعد با استفاده از این شرایط و به بهانه اینکه نمی‌خواهد مرا اخراج کند با من قراردادی دو ماهه از یکم مهر تا پایان آبان ماه منعقد کرد.

او با اشاره به اخراج خود از ابتدای آذر ماه و بعد از پایان مدت زمان قرارداد کارش، گفت: من مدت‌ها قرارداد کار نداشتم و کارفرما به همین دلیل نمی‌توانست اخراجم کنند اما اخراجم بعد از انعقاد قرارداد کار دوماهه راحت‌ شد.

نماینده اخراجی کارگران پیمانی سیمان سپاهان با اشاره به شکایت خود از کارفرما در اداره کار تصریح کرد: کارفرما با استناد به زمان پایان قرارداد کار بر اخراج من پافشاری می‌کند در حالی که من بر اساس ماده ۲۸ قانون کار از مصونیت نمایندگان کارگری برخوردارم.

وی در پایان در تشریح سرنوشت تبدیل وضعیت کارگران پیمانی سیمان سپاهان گفت: کارفرما اسامی شماری از کارگران را برای تبدیل وضعیت از پیمانی به قرارداد مستقیم اعلام کرده است اما تاکنون هیچ کارگری قرارداد مستقیم نشده است.

بیکارکردن136کارگر کارخانه فارسیت دورود بدرخواست سهامداروحمایت مسئولین طرازاول درود!

فرماندار شهرستان دورود گفت: با درخواست شرکت فارس و خوزستان به عنوان سهامدار برای ادامه حیات کارخانه فارسیت دورود کاهش نیرو صورت می‌گیرد. 

به گزارش27آذر فارس ، ماشاءالله نعمتی فرماندار شهرستان دورود با اشاره به لزوم کاهش نیروی‌های کارخانه فارسیت دورود گفت: سهامدار عمده این کارخانه یعنی شرکت فارس و خوزستان اظهار داشته است که این کارخانه بازدهی مناسب را ندارد و برای ادامه حیات این واحد باید حدود 130 کارگر آن کاهش پیدا کند.

نعمتی یادآور شد: با توجه به اعلام آمادگی شرکت فارس و خوزستان مبنی بر تأمین اعتبارت ظرف سه هفته کلیه مطالبات افراد بازخرید شده پرداخت می‌شود.

بنابهمین گزارش، در این نشست علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسین فاتح نماینده ویژه شرکت فارس و خوزستان و جمعی از مدیران شهرستان دورود حضور داشتند و در خصوص بیکارسازی کارگران کارخانه فارسیت دورود تصمیم‌گیری شد.

گفتنی است، با درخواست سهامداران مجموعه فارسیت به منظور ادامه حیات این واحد تولیدی 136 کارگر این کارخانه به شکل‌های بازخرید و بازنشسته پیش از موعد کاهش می‌یابند.

به گزارش27آذرتسنیم درهمین رابطه، کار بازخرید کارگران فارسیت دورود از افرادی که کمترین سابقه کاری را دارند آغاز می‌شود و مراحل اداری کار بازخریدی کارگران در اسرع وقت انجام می‌شود.

محمد فاتح نماینده شرکت فارس خوزستان با اشاره به واریز کردن مبلغ موردنیاز برای بازخرید کارگران فارسیت دورود گفت: مبلغ 50 میلیارد ریال برای بازخریدی کارگران ظرف چند روز آینده به‌حساب شرکت فارسیت دورود واریز می‌شود.

هشدار درباره افزایش شهریه مدارس اتباع خارجی

محدودیت تحصیلی،کوکان کار را افزایش می‌دهد

هفتهٔ گذشته بیش از۲۰۰ نفر از زنان مهاجر و پناهنده افغانستانی در اعتراض به افزایش شهریه‌های مدارس دانش آموزان پناهنده، در مقابل کمیساریای عالی سازمان ملل تجمع کردند. گفته می‌شود تجمع کنندگان خواستار حذف شهریه‌های مدارس برای مهاجرین افغان بودند. افزایش شهریه مدارس اتباع خارجی در حالی ابلاغ شد که از اواسط تابستان بحث حذف شهریه‌ها برای دانش آموزان اتباع خارجی با نامهٔ دولت در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته بود.

به گزارش 27آذرایلنا، افزایش شهریه‌های اجباری دانش آموزان مهاجر افغانستانی باعث شده بسیاری از کودکان و نوجوانان افغان دست از ادامهٔ تحصیل بردارند. اخیرا و در سال تحصیلی جاری، اداره آموزش و پرورش دولت ایران، شهریه دانش آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل ۳ برابر افزایش داده و دانش آموزان را ملزم به پرداخت شهریه برای مقطع تحصیلی دبیرستان مبلغ ۳۶۰۰۰۰ هزار تومان، راهنمایی ۳۳۰۰۰۰تومان و ابتدایی ۳۰۰۰۰۰ کرده است. این در شرایطی است که این پناهندگان از اقشار کارگر و آسیب پذیرند و نیز با توجه به «محدودیت شغلی» و عدم داشتن در آمد کافی، توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

گفته می‌شود بسیاری از این پناهندگان دارای مجوز اقامتی کارت آمایش ۹ هستند و دولت ایران مدعی است که پناهندگان مجاز از خدمات دولت ایران بر خوردارند و در زمینه آموزش تفاوت بین مهاجرین افغانستانی و شهروندان ایران وجود ندارد. اگرچه نماینده کمیساریای عالی سارمان ملل به مهاجرین افغان قول پیگیری موضوع را داده اما به نظر می‌رسد در صورت ادامهٔ این روند کودکان پناهندهٔ بسیاری از حق رفتن به مدرسه محروم شوند.

خیلی‌ها دیگر به مدرسه نمی‌روند

خدیجه از مهاجرین افغانی که در کرمان زندگی می‌کند گفت: ما یک خانواده ۴ نفری هستیم که با شرایط به وجود آمده شهریه‌ تحصیل بچه‌های خانواده نزدیک به یک میلیون تومان می‌شود.

خدیجه می‌گوید حتی اگر شهریه‌ها قسطی شوند باز هم برای خانوادهٔ ما که با حداقل درآمد می‌چرخد خیلی زیاد است.

او از ترک تحصیل برخی از اقوامش پس از افزایش نرخ شهریه مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: خیلی از اقواممان در ایران دیگر نمی‌توانند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند چون توان پرداخت شهریه ۳۰۰ هزار تومانی را ندارند. این در شرایطی است که به گفتهٔ خدیجه تمام اعضای خانواده‌اش کارت اقامت دارند و طبق آن می‌توانند از خدمات دولتی برخوردار باشند.

طرحی که اجرایی نشد

بحث حذف شهریه دانش آموزان اتباع خارجی از اواسط تابستان و در پی نامهٔ نهاد ریاست جمهوری به وزارت آموزش پرورش مطرح شد.

اکبر یزدی فعال حقوق کودک در این باره می‌گوید این طرح هیچوقت اجرایی نشد. وی می‌گوید: آموزش و پرورش در قالب کمک‌های مردمی از ابتدای سال مبالغ مختلفی را از کودکان مدارس اتباع خارجی اخذ کرده و در ‌‌نهایت هم با صدور بخشنامه‌ای شهریه با نرخ‌های جدید برای آن‌ها در نظر گرفت.

عضو شورای مرکزی جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان گفت: آمار بچه‌های باز مانده از تحصیل در سال ۹۰ -۹۱ نشان می‌دهد بیش از ۷ میلیون کودک ایرانی بازمانده از تحصیل داریم. به همهٔ این‌ها وضعیت کودکان مهاجر را هم می‌توانیم اضافه کنیم که به مراتب بد‌تر است. بسیاری از این‌ها کودکانی هستند که درگیر فقرند. بسیاری از این کودکان نیاز به یک بیمهٔ فراگیر دارند که بتوانند از امکانات آموزشی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به آسیب‌شناسی وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل پرداخت و گفت: بازماندن کودکان از تحصیل میزان درگیر شدن آنها در آسیب های اجتماعی را بالا خواهد برد.

وی گفت: بسیاری از این خانواده‌ها در شرایط مالی خوبی نیستند بنابراین تعداد زیادی از آن‌ها اگر نتوانند شهریه‌ها را پرداخت کنند از تحصیل باز می‌مانند. باید بدانیم کودکی که از تحصیل باز می‌ماند مستعد ورود به بازار کار است. بر اساس آمارسازمان بین المللی کار (ILO) هم اکنون ۴۰۰ میلیون کودک در جهان کار می‌کنند. در ایران هم طبق آماری که ارائه شده  ۱۸ میلیون کودک کار وجود دارد. باید بدانیم خیلی از این کودکان مهاجرند، ولی عملا هیچ کاری برایشان انجام نشده است.

وی گفت: با شرایطی که پیش آمده ممکن است کودکان مهاجر زیادی علی رغم تلاشی که خانواده‌هایشان برای ادامه تحصیلشان انجام میدهند از تحصیل باز بمانند و خطری که جامعه را تهدید می‌کند این است که با باز ماندن این کودکان از تحصیل، تعداد کودک کار که به دلیل فقر امکانات آموزشی و اجتماعی روز به روز به سیستم اضافه می شوند، بالا‌تر می‌رود.

کودکان مهاجر سرمایه اجتماعی‌اند

یک فعال حقوق مهاجرین و پناهندگان با بیان این مطلب که «آموزش و پرورش به یکباره با صدور بخشنامه ای طرح افزایش شهریه ها را اجرایی کرده»، گفت: نهاد ریاست جمهوری اواسط تابستان طرحی را در راستای حذف موانع آموزشی کودکان مهاجر و ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به آموزش و پرورش ارائه داد تا به این وسیله کودکان مهاجر افغان و سایر مهاجرین از حداقل آموزش‌های تحصیلی در مقاطع مختلف برخوردار باشند. اما پس از گذشت ۳ ماه از سال تحصیلی، وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن دانش آموزان مهاجر موظفند نسبت به پرداخت شهریه اقدام کنند. بر اساس گزارش‌هایی که به انجمن «حامی» رسیده حتی در برخی از شهر‌ها که بیشتر مهاجر نشین هستند شهریه‌هایی بیشتر از مبلغ مصوب از دانش آموزان گرفته می‌شود. گفته می‌شود این وجه در قالب مبالغی است که به عنوان کمک به مدرسه دریافت می‌شود.

فاطمه اشرفی گفت: در حال حاضر شهریه ثبت نام در دبستان‌ها برای مهاجرین بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که بر اساس اغلب مدارس سقف هزینه را می‌گیرند.

این فعال مدنی اضافه کرد: این در حالی است که دولت ایران می‌تواند مناسب‌ترین فرصت آموزشی را برای این کودکان فراهم کند تا در نتیجهٔ آن زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و اسلامی توسعه یابد. در واقع به عقیدهٔ من باید از این بچه‌ها به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کرد.

مدیر انجمن حامی همچنین به تعهد دولت ایران در قبال کنوانسیون حقوق کودک اشاره کرد و گفت: ایران به کنوانسیون حقوق کودک و حقوق مهاجرین و پناهندگان پیوسته و بنابراین ملزم به رعایت مقرراتی که در این کنوانسیون‌ها وضع شده می‌باشد. یکی از مواردی که به شدت مورد تاکید کنوانسیون حقوق کودک است حق آموزش رایگان کودکان مهاجر است تا بر اساس آن بتوانند مطابق با سار کدکان از امکانات آموزشی بهینه برخوردار باشند.

گفتنی است کنوانسیون جهانی حقوق کودک که دولت ایران هم به آن پیوسته است در چند ماده مختلف به حق آموزش برابر برای سایر کودکان تحت هر شرایطی تاکید کرده است. ماده ۲۸ و ۲۹ این کنوانسیون تاکید ویژه‌ای بر حق برخورداری از آموزش بهینه برای کودکان دارد. ماده ۲۸ این کنوانسیون نیز کشورهای طرف تعهد را ملزم به رعایت حقوق کودکان در زمینه آموزش و پرورش دانسته و تاکید کرده است «دولت‌های طرف کنوانسیون باید حق کودک را نسبت به آموزش و پرورش به رسمیت می‌شناسند و برای دستیابی تدریجی به این حق و بر اساس ایجاد فرصتهای مساوی، اقدامات ذیل را معمول خواهند داشت.

اجباری و رایگان نمودن تحصیل ابتدایی برای همگان، تشویق توسعه اشکال مختلف آموزش متوسطه منجمله آموزش حرفه‌ای و کلی در دسترس قرار دادن این گونه آموزش‌ها برای تمام کودکان و اتخاذ اقدامات لازم از قبیل ارائه آموزش و پرورش رایگان و دادن کمکهای مالی در صورت لزوم، در دسترس قرار دادن آموزش عالی برای همگان بر اساس توانایی‌ها و از هر طریق مناسب در دسترس قرار دادن اطلاعات و راهنمایی‌های آموزشی و حرفه‌ای برای تمام کودکان از جمله تعهدات این کشور‌ها در راستای تضمین حقوق کودکان است.

بیست وهفتم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.