اخباروگزارشات کارگری26اردیبهشت1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری26اردیبهشت1394

– بی خبری از وضعیت پدرام نصرالهی (نبه ز)

– بحران درشرکت دخانیات وبه خطرافتادن معیشت 14500 کارگر،کارمندوکشاورز

– خطربیکاری بیخ گوش1500کارگر شرکت صنعتی دریایی ایران( صدرا)

– سوختگی شدید و وخامت حال سه کارگر مجتمع فولاد خراسان ونامه سرگشاده کارگران این مجتمع

– مرگ کودکان نیجریه‌ای بر اثر مسمومیت سرب

بی خبری از وضعیت پدرام نصرالهی (نبه ز)

بنا به خبر رسیده پدرام نصرالهی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در وضعیت نامناسبی به سر می برد. بنا به همین گزارش در پی مراجعه خانواده این فعال کارگری اداره اطلاعات شهر سنندج به خانواده وی گفته اند که قرار بازداشت نامبرده تمدید شده است. پدرام نصرالهی در روز 9اردیبهشت در آستانه اول ماه مه روز جهانی کارگر با یورش نیروهای امنیتی به خانه یکی از دوستانش که در آن مهمان بود مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفت.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن ادامه بازداشت پدرام نصرالهی، خواهان آزادی بی قید و شرط وی و تمامی کارگران و فعالین کارگری دربند و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

26 اردیبهشت 1394

بحران درشرکت دخانیات وبه خطرافتادن معیشت 14500 کارگر،کارمندوکشاورز

شرکت دخانیات بدنبال واگذاری به صندوق بازنشستگی فولاد دچار بحران شد ودر ٣ماه اخیر به دلیل بلاتکلیفی مدیریتی، مشکلاتش دوچندان شده است.

 بنابراین برنامه تولید این شرکت با حداقل‌های ممکن پیش می‌رود. این شرکت در سال گذشته بالغ بر ٨‌میلیارد نخ سیگار تولید کرده است درحالی که با یک برنامه‌ریزی حساب‌شده این رقم می‌توانست به ١٢میلیارد نخ برسد اما بلاتکلیفی موجود در این شرکت موجب شده است تا برنامه‌های توسعه‌ای آن با وقفه روبه‌رو شود و در اهداف طراحی‌شده حداقل‌ها مدنظر قرار گیرد.

 بدین‌ترتیب در صورتی که این رویه ادامه یابد، قاچاق و واردات رسمی به تدریج همین سهم ناچیز تولید داخلی را نیز از آن خود می‌کند و معیشت حدود 14500هزار کارکن و کشتکار توتون و تنباکو نیز به خطر می‌افتد.

درحال حاضر ۶‌هزار و ۵٠٠ کارگر و کارمند در شرکت دخانیات ایران به صورت مستقیم کار می‌کنند که این تعداد کارکن ماهانه ١٨‌میلیارد تومان حقوق دریافت می‌کنند.

از طرف دیگر براساس بخشنامه دولت قبل کمک‌های بلاعوض به کشاورزان و کشتکاران توتون و تنباکو و خرید تضمینی محصولات آنها در قالب یکی از وظایف حاکمیتی بر عهده این شرکت گذاشته شده است که براین اساس معیشت ٨‌هزار کشتکار توتون و تنباکو به شرکت دخانیات گره خورده است و سالانه ١٠٠‌میلیارد تومان هزینه برای این شرکت در پی دارد.

علاوه بر بار مالی سنگینی که این بخشنامه بر دوش دخانیات گذاشته است، از طرف دیگر معیشت این تعداد کشاورز و کشتکار و خانواده‌های آنها نیز به فعالیت این شرکت وابسته شده است و با هر افت‌وخیزی در فعالیت آن معیشت این بخش از کشاورزان و کارکنان آن هم دستخوش تغییر و نوسان می‌شود.

شرکت دخانیات ایران در ‌سال ١٣٠٧ به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع دخانی خاورمیانه با هدف توسعه و پیشرفت صنعت دخانیات کشور به صورت انحصاری تشکیل شد. پس از شروع به کار اولین کارخانه سیگارسازی در تهران در ‌سال ١٣١۶، کارخانجات فرآوری در شهرهای رشت، گرگان، ساری، ارومیه و خوی توسعه یافته و فعال شدند. متعاقب آن کارخانه سیگارسازی رشت احداث شد و در حال حاضر شرکت دخانیات هفت مجتمع تولیدی در استان‌های تهران، گیلان، اصفهان، گلستان، مازندران و کردستان دارد.

سال ١٣٩١ تصمیم به واگذاری بخش‌های عمده‌ای از شرکت دخانیات ایران گرفته شد و در یک تصمیم عجیب و برخلاف قانون انحصار دخانیات (که از ٩٠‌سال قبل وضع و اجرا شده) این شرکت را بابت بدهی‌های دولت، به بخشی غیرتخصصی واگذار کرد.

طی مصوبه ‌سال ٩١ هیات دولت وقت (دولت احمدی‌نژاد) با ابلاغ رحیمی معاون اول خصوصی شد و ۵۵‌درصد سهام آن به صندوق بازنشستگی فولاد، ۴٠‌درصد سهام عدالت و ۵‌درصد باقی مانده قرار شد به‌عنوان سهام ترجیحی بین کارکنان آن تقسیم شود که به گفته فعالان این حوزه، چنین اتفاقی به صورت واقعی محقق نشده است.

  در اواخر‌ سال ١٣٩١ طبق تصویب هیأت وزیران ۵۵‌درصد از سهام شرکت دخانیات ایران به همراه سهام چندین شرکت دیگر دولتی به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شد و این صندوق به وزارت رفاه و تأمین‌اجتماعی منتقل شد.

 در عمل  شرکت دخانیات از یک وزارتخانه به وزارتخانه‌ای دیگر رسید و بخشی متولی و ناظر بر این حوزه شد که هیچ تخصصی در این بخش نداشت و تنها جیب به جیبی شد که سرنوشت توسعه‌ای این حوزه تولیدی را به کما برد.

شایعات در حوزه دخانیات این روزها بیش از هر زمان دیگری است و به گفته منابع مطلع در این شرکت نسبت فامیلی مدیرعامل قبلی با یکی از نمایندگان مجلس باعث شده بود مقاومت‌هایی در مقابل ورود مدیرعامل جدید در این حوزه شود. بحث جمع کردن امضا برای بازگشت نجفیان، مدیر مذکور هم به گفته فعالان این حوزه از سوی کارمندان قراردادی و به اجبار رخ داده تا مقابل بازگشت احتمالی مدیرعامل اسبق این حوزه (خلیلی) قرار گیرد.

جنگ روانی موجود در این حوزه و موج شایعات بی‌اساس و با اساس که حتی درباره فروش ارزان و هبه زمین‌های این حوزه – هبه زمین ۶هزار متری نهاوند (متعلق به شرکت دخانیات) -هم بالا گرفته، کار را تا بدانجا پیش برده که مشخص نیست چه چیزی در این حوزه درحال وقوع است. مسئولان این بخش هم سکوتی معنادار کرده‌اند تا این گمانه‌زنی‌ها شدت بگیرد.

خطربیکاری بیخ گوش1500کارگر شرکت صنعتی دریایی ایران( صدرا)

رئیس هیات مدیره صدرا با تاکید بر این‌که دولت شهامت انجام کاری برای صدرا را ندارد تحریم‌های داخلی را عامل ۸۰ درصد وضعیت کنونی این شرکت اعلام کرد .

 به گزارش26اردیبهشت تسنیم،قباد چوبداراظهار کرد: صدرا یک شرکت بزرگی است که در سال 83 به دلیل ساختار بی ثبات مالی یا سوء نیت و سوء مدیریت، یک رشد بسیار هیجانی و غیرمنطقی چند برابری در مدت چهار تا پنج ماه داشت.

وی با بیان این‌که کاملا مشخص است که حساب‌سازی شده است، ادامه داد:‌ این جریان هیجانی به فروش سهام تبدیل شد، به‌طوریکه قیمت هر سهم به حدود 4000 تومان رسید، قاعدتا 4 هزار تومان 10 سال پیش الان حداقل باید 40 هزار تومان می‌شد. این در حالی است که هم‌اکنون قیمت هر سهم صدرا 150 تومان است.

وی تصریح کرد: شرکتی با این عظمت در آن مقطع آنچنان تخلیه شده و  به زمین خورد که دولت دیگر نتوانست آنرا جمع کند و به همین دلیل صدرا به بانک ملی واگذار شد. این بانک هم با آن عظمت نتوانست این شرکت را جمع کند و آنرا به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء دادند.

چوبدارگفت: صدرا 4800 نفر پرسنل داشت که الان به 1500 کاهش یافته است، هم‌اکنون تقریبا تعطیل است و با 10 درصد ظرفیت کار می‌کند.

وی وضعیت صدرا را به کلاف سردرگم تشبیه کرد و گفت:‌ به‌عنوان دارنده امکانات بخش خصوصی قادر نیستیم کاری برای صدرا انجام دهیم. در حال حاضر صدرا 4000 میلیارد تومان بدهی دارد که 1800 میلیارد تومان آن به بانک‌هاست. این میزان بدهی سرمایه 10 بانک است، می‌دانید هر بانک در ایران 400 میلیارد تومان سرمایه دارد.

رئیس هیات مدیره صدرا در پاسخ به این پرسش که برای رفع مشکلات صدرا چه اقداماتی صورت گرفته است، بیان کرد: علاوه بر مجلس شورای اسلامی از خارج کشور هم برای برطرف کردن مشکلات صدار اقدام کرده‌ایم، یعنی از سازمان ملل هم کمک خواسته‌ایم. اینجا حرف زیاد است و اشک تمساح هم زیاد. کسی باید برای صدرا قدم بردارد که شهامت امضا کردن یک مصوبه را داشته باشد.

منبع:بخش هایی ازیک گزارش شهروند

سوختگی شدید و وخامت حال سه کارگر مجتمع فولاد خراسان ونامه سرگشاده کارگران این مجتمع

سه شنبه شب بر اثر وقوع حادثه ای در ایستگاه ریخته گری مجتمع فولاد خراسان ، متاسفانه سه نفر از کارگران واحد ریخته گری به دلیل پاشش مذاب دچار سوختگی شدید شده و هر سه به دلیل وخامت حال به مشهد اعزام شده و در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا بستری شدند .

به گزارش 26اردیبهشت عطارنیوز،با توجه به این حادثه دلخراش و حادثه‌های اخیردرنیشابورجمعی ازکارگران این مجتمع،برای روشن شدن علل حوادث کاری وجلوگیری از به خطر افتادن جان کارگران،طی نامه ای سرگشاده از دادستان شهرستان نیشابورخواستند  صرفا به گزارشهای ارائه شده توسط کارفرمایان بسنده نکرده و به عنوان مدعی العموم به این موضوع ورود نماید.

دربخش هایی از این نامه سرگشاده  با امضای جمعی ازکارگران مجتمع فولاد خراسان آمده است:

۱- متاسفانه وقوع حوادث صنعتی در شهر نیشابور روند صعودی پیدا کرده ( از آخرین حوادث میتوان به جان باختن کارگر نمونه امسال در شهرک صنعتی در چند روز پیش اشاره کرد ) که توجه و اعمال نظارت بیشتر بخشهای حاکمیتی نظیر اداره کار و … را می طلبد تا وقوع اینگونه حوادث کاهش یابد.

۲-با توجه به وجود صنایع متعدد در شهرستان ، متاسفانه پزشک و کادر تخصصی لازم،تجهیزات و امکانات پزشکی متناسب با حوادث صنعتی ( نظیر قطع عضو ، سوختگی و …) وجود ندارد و شاهد این مدعا اعزام اکثر مصدومان ناشی از کار به مشهد می باشد.

۳- متاسفانه به دلیل نگاه مدیران ارشد شرکت مجتمع فولاد که بیشتر در پی کسب جوایز متعدد ملی و برگزاری نمایشگاهها و جلسات فرا سازمانی و… می باشند ، باعث شده تا مدیران میانی این شرکت وقت،توجه و اهتمام لازم به مباحث تخصصی تولید و ایمنی را نداشته باشند که نتیجه آن بروز حوادثی چنین دلخراش می باشد.کارشناسان امر می توانند با حضوری کوتاه و بررسی میدانی در مجتمع فولاد ، حوادث بالقوه بسیار متعددی مشاهده نمایند. !!!! ( از آنجایی که نمیخواهیم متهم به مطرح شدن مشکلات داخلی به بیرون از شرکت شویم از بیان جزییات خودداری نموده و این موضوعات را به نحو مقتضی به اطلاع مسئولان محترم شهرستان خواهیم رساند ) .

در پایان از دادستان محترم شهرستان نیز تقاضامندیم که به عنوان مدعی العموم به جهت جلوگیری از به خطر افتادن جان کارگران به این موضوع ورود نمایند و صرفا به گزارشهای ارائه شده توسط کارفرمایان بسنده نفرمایند .

یادآوری بنقل ازسایت شرکت مجتمع فولاد خراسان :

بر اساس مطالعات امکان سنجی  در استان خراسان بزرگ توسط شرکت کوبه استیل ژاپن در سال 1368 ، شرکت مجتمع فولاد خراسان در منطقه ای به مساحت 1400 هکتار واقع در  15 کیلومتری شمالغرب شهرستان نیشابور مکان یابی گردیده و با بهره برداری از  کارخانجات : نورد سبک فولاد ساختمانی به ظرفیت 550 هزار تن ، فولادسازی بیلت به ظرفیت 630 هزار تن و 2 واحد احیاء مستقیم هر یک به ظرفیت 800 هزار تن  در سال ، می رود تا با احداث واحدهای توسعه در حال اجرای خود  شامل فولادسازی شماره 2 به ظرفیت 720 هزار تن ، گندله سازی به ظرفیت 5/2 میلیون تن و کنسانتره 5/2 میلیون تنی و برنامه احداث توسعه های فولادسازی و نورد ، قطب سوم فولاد کشور را در استان خراسان رضوی تثبیت نماید.

این واحد بزرگ اقتصادی که خط مقدم جبهه صنعتی شرق کشور لقب یافته  اشتغالی بالغ بر 5000 نفر بطور مستقیم در خطوط تولید ، پشتیبانی و حمل و نقل و برای بیش از این تعداد بطور غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاده کرده است.

ترکیب سهامداران

سهامدار

سهم

درصد

موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر

2B

47.770

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات – سهامی عام

820M

19.520

موسسه صندوق حمایت بازنشستگی کارکنان فولاد

507M

12.060

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات بخش1

410M

9.760

مرگ کودکان نیجریه‌ای بر اثر مسمومیت سرب

وزیر بهداشت نیجریه اعلام کرد دستکم 28 کودک زیر پنج سال بر اثر نوشیدن آب آلوده به سرب در ایالت نیجر این کشور جانشان را از دست داده اند.

 به گزارش26اردیبهشت ماین نیوز،بنقل از گزارش آسوشیتدپرس، پزشکان میزان سرب در خون قربانیان را 17 تا 22 برابر سطح قابل قبول از نظر سازمان جهانی بهداشت یافته اند.

عوارض کوتاه مدت مسمومیت سرب شامل تب شدید، از دست دادن هوشیاری، تشنج و کوری و عوارض بلندمدت شامل کم خونی، آسیب مغزی و از کار افتادن کلیه هستند.

بیست وششم اردیبهشت ماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.