اخباروگزارشات کارگری26آبان1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 

اخباروگزارشات کارگری26آبان1393

– خیاطی که کمی تا قسمتی در کوزه افتاد

– تجمع کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام مقابل دیوان عدالت اداری

– تجمع اعضای تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی مقابل وزارت کار

– کارگران کارخانه فارسیت دورود12تا15ماه حقوق دریافت نکرده اند!

– افزایش قیمت نان تا 30 درصد از اول آذر

– عوارض8 آزادراه خصوصی و دولتی گران شد

– افزایش حوادث کاری با ورود پیمانکاران به کارخانه های دولتی

– کارگران خدمات شهری بیشتر در معرض بیماری های خطرناک هستند

– زنانی که در قسمت بار وانت‌ به محل کار می‌رسند

– ممانعت کارفرما از ملاقات همکاران با کارگر آسیب دیده

خیاطی که کمی تا قسمتی در کوزه افتاد

قاضی!سعید مرتضوی از خاندان نور چشمی های آهنین که روزگاری نه چندان دور وسلیه ی نان بری و زندانی کردن بسیاری از مردمان بی گناه بوده است ،و تیغ اش کارگران حق طلب سندیکایی شرکت واحد تهران، و زن و بچه های ایشان را نیز زخمی کرده و آثاراین خونریزی تا کنون هم ادامه داشته ،بالاخره با رعایت رافت بسیار مجرم شناخته شده و محکوم شد.اگر چه محکومیت این نور چشمی معروف و منفور کارگران بسیار سبک و به قول معروف چوب نعناعی بوده است اما تا همین مقدار هم باعث شادی دل داغداران و ستم دیدگان و کتک خوردگان و نان بریدگان ،ودر این شرایط وانفسا یاد آور ضرب المثل کاچی به ازهیچی ست.این عزیز کرده وخودکامه که باعث اخراج و بازداشت و زندانی شدن کارگران حق طلب سندیکایی شده ،از حامیان اصلی حمله ی مهاجمان چماقدار ضد سندیکایی عوامل شوراهای فرمایشی و سرکوبگر خانه کارگر، و مانع تعقیب قضایی این دارو دسته ی ضارب و سارق که اکنون از سرکردگان اتحادیه پیشکسوتان شعبون خانی هستند می باشد.پدران و مادران داغدیده فجایع زندان کهریزک و کارگران و بازنشستگان مظلوم سازمان تامین اجتماعی که اموالشان در زمان مدیریت تحمیلی این دردانه ،غارت شده و بر باد رفته است آرزومند رسیدگی عادلانه به فجایعی هستند که پرونده اش لااقل از سرکوب کارگران سندیکایی و بیکاری خیل روزنامه نگاران تا به زندان کهریزک و سازمان تامین اجتماعی گسترش دارد. در پایان دستور فله ای این قاضی متخلف علیه حق طلبان سندیکایی که با همکاری تنگاتنگ سردار مرتضی طلایی فرمانده وقت نیروی انتظامی و عضو کنونی شورای شهر تهران تهیه شده است رافقط به عنوان نمونه کوچکی از بی عدالتی های جاری نسبت به کارگران و زحمت کشان رابه آگاهی میرساند.ماجرای این بیدادگرای ها بخوبی نشان می دهد اگر تخلف خلافکاران حکومتی به وقت خودش رسیدگی شود بسیاری از فساد های بعدی روی نخواهد داد و به اصطلاح تخم مرغ دزد شتر دزد نخواهد شد.


منبع:رسانه سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه

تجمع کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام مقابل دیوان عدالت اداری

شماری از کارگران پتروشیمی ایلام که برای اعتراض به پایتخت آمده‌اند، پس از تجمع دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (دوشنبه ۲۶ آبان) برای دومین روز متوالی در اعتراض به دریافت نکردن پنج ماه حقوق و همچنین از دست دادن شغلشان مقابل ساختمان دیوان عدالت اداری تجمع کردند.

به گزارش26آبان ایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز گفت: ۷۰ نفر از کارگران پتروشیمی ایلام با سوابق کاری ۲ تا ۱۰ سال در تاریخ ۷ مردادماه بدون هیچ دلیل موجهی اخراج شدند و کارفرما چند روز بعد از اخراج ما حدود ۱۰۰ کارگر جدید را به بهانه کمبود نیروی انسانی سریعا استخدام کرد.

این کارگر در تشریح پی‌گیری‌های قانونی همکارانش برای بازگشت مجدد به شغلشان گفت: بعد از آنکه کارفرما از ورود ما به پتروشیمی ایلام ممانعت کرد ناچار شدیم به اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی ایلام شکایت کنیم که در ‌‌نهایت در روز۲۰ مرداد ماه هیات تشخیص و حل اختلاف اداره کار ایلام رای به بازگشت بکار تمامی ۷۰ کارگر اخراجی دادند اما پتروشیمی ایلام با بی‌توجه‌ای به احکام صادره مانع ادامه کار ما شد و پرونده کارگران به دادگستری ایلام ارسال شد.

او در ادامه با بیان اینکه واحد اجرای احکام دادگستری ایلام نیز رای به بازگشت بکار کارگران و پرداخت مطالبات معوقه را صادر کرده است، گفت: با این وجود به دلیل اعتراض کارفرمای پتروشیمی ایلام به احکام صادره، شعبه 34 دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف اجرای حکم را به نفع کارفرما صادر کرد.

این کارگر گفت: کارگران پتروشیمی ایلام پیش از این نیز در اوایل مهرماه  سال جاری به تهران آمده بودند و تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان مجلس برپا کرده بودند اما به دلیل بی‌تفاوتی نمایندگان ناچار شدیم اعتراض خود را تکرار کنیم.

اوگفت: با وجود انکه دیوان عدالت اداری قول بررسی پرونده کارگران پتروشیمی ایلام را داده اما تا مشخص نشدن وضعیتمان در تهران می‌مانیم.

تجمع اعضای تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی مقابل وزارت کار

صبح امروز (دوشنبه ۲۶ آبان) ۱۵۰ نفر از اعضای تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در اعتراض به عملکرد اداره تعاون استان تهران در مقابل ساختمان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش26آبان ایلنا،یکی از نمایندگان معترضین گفت: ما در اعتراض به عملکرد نادرست اداره تعاون استان تهران که با انتصاب افراد غیر عضو در سمت هیئت مدیره تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی مشکلاتی را برای اعضای اصلی ایجاد کرده اند تجمع کرده‌ایم.

وی با اشاره به مبلغی در حدود هفت و نیم میلیارد تومان که ۹۸۱ کارگر عضو در اختیار تعاونی مسکن قرار داده‌اند، افزود: این شرکت تعاونی برای انجام پروژه‌های ساختمانی درمنطقه ۲۲ تهران بین سالهای ۷۱ تا ۷۹ از ۹۸۱ عضو تعاونی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برحسب متراژ بنا هزینه دریافت کرده اما با گذشت حدود دو سال از تحویل مسکن، این پروژه‌های مسکونی فاقد امکاناتی همانند مدرسه، خیابان، درمانگاه، مسجد و… است.

به گفته نماینده اعضای معترض تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی، بعداز بازنشسته شدن اکثر اعضای تعاونی و هیت مدیره قبلی، به عقیده ما اعضای جدید هیئت مدیره فاقد وجاهت قانونی بوده و این اعضا از بین اعضای اصلی تعاونی مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی انتخاب نشده‌اند.

او گفت: این اعضای جدید هیئت مدیره بدون در نظر گرفتن حقوق قانونی ۹۸۱ کارگر عضو تعاونی، ۲۵۰ نفر از کارکنان تازه استخدانم شده وزارت خانه را به عضو تعاونی مسکن درآورده‌اند و می‌خواهند برای این افراد در زمین‌هایی که برای ساخت مسجد، مدرسه و درمانگاه در نظرگرفته شده است آپارتمان بسازند. این در حالی است که هیئت مدیره تعاونی در هنگام عقد قرارداد از تک تک اعضا برای ساخت این پروژه‌ها در مجتمع پول اخذ کرده است ضمن اینکه فقدان مدرسه، مسجد و خیابان برای ساکنان که ۱۵۰۰ خانواده هستند مشکل زا خواهد بود.

او گفت: ما با تجمع امروزمان از وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی می‌خواهیم که در مقابل سوء استفاده اداره تعاون استان که با تصمیمات سراسر مغایر با قانون به این تعاونی خسارات جبران ناپذیری را متحمل کرده است بیاستد.

او در پایان سخنان خود گفت: خواسته دیگر معترضین لغو حکم انتصاب افرادی غیر عضو تعاونی در سمت اعضای هیئت مدیره است چرا که این اعضا باید از بین افراد عضو انتخاب شوند.

کارگران کارخانه فارسیت دورود12تا15ماه حقوق دریافت نکرده اند!

در کارخانه فارسیت دورود 85 کارگر رسمی و 263 کارگر پیمانی مشغول به فعالیت هستند که کارگران رسمی حدود 15 ماه و کارگران پیمانی حدود یک سال حقوق دریافت نکرده بودند.

به گزارش26آبان فارس، کارخانه فارسیت دورود طی چند سال گذشته با مشکلات عدیده‌ای مواجه و حتی کار به تعطیلی دو ساله آن نیز کشیده شد.

این کارخانه امروز با مشکلات بسیاری همچون بدهی‌های انبار شده، کمبود سرمایه در گردش، حقوق‌های معوقه کارگران مواجه است.

خردادماه سال جاری با تلاش‌هایی که صورت گرفت، این کارخانه پس از دو سال تعطیلی مجدداً بازگشایی شد و کارگران این کارخانه که حدود 360 نفر را شامل می‌شد، دوباره کار خود را از سر گرفتند.

با این شرایط همچنان این واحد تولیدی با مشکلات اصلی خود یعنی بدهی‌های زیاد و نبود سرمایه در گردش دست و پنجه نرم می‌کند.

برپایه این گزارش،در کارخانه فارسیت دورود 85 کارگر رسمی و 263 کارگر پیمانی مشغول به فعالیت هستند که کارگران رسمی حدود 15 ماه و کارگران پیمانی حدود یک سال حقوق دریافت نکرده بودند.

براساس این گزارش،بنابه تصمیم جلسه حل مشکلات واحدهای صنعتی شهرستان دورود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مقرر شد که ظرف تنها چند روز با تأمین 10 میلیارد تومان اعتبار از سوی دو سهام‌دار عمده این شرکت یعنی مجموعه فارس و خوزستان و بانک رفاه 5 ماه از حقوق عقب افتاده کارگران به حساب آنها واریز شود، ضمن آنکه باید تا پایان سال جاری تمام مطالبات کارگران پرداخت شود.

همچنین مقرر شد تا در صورت تمایل هرکدام از کارگران و توافق با مدیران کارخانه کار بازخرید کارگران انجام شود.

بنابهمین گزارش،بخشی از کارگران کارخانه فارسیت با توجه به وضعیت کنونی این شرکت مازاد هستند، در این خصوص مقرر شد تا تعداد 60 نفر از آنها به کارخانه بهراد منتقل شوند و همچنین بخشی دیگر جایگزین نیروهای بازنشسته کارخانه‌های دیگر شهرستان شوند و همچنین با آغاز عملیات فاز 4 سیمان دورود بخشی دیگر به این بخش منتقل شوند.

افزایش قیمت نان تا 30 درصد از اول آذر

 یک مقام مسئول از افزایش حداقل بیش از 10 درصدی و حداکثر 30 درصدی قیمت نان در کشور خبر داد و گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش26آبان مهر،یک مقام مسئول که نخواست نامش در خبر درج شود، از جمع‌بندی نهایی تغییر قیمت نان با مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: براساس مصوبه این ستاد، قیمت نان از ابتدای آذرماه تا 30 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: براساس این مصوبه، قیمت گندم و آرد 10 درصد افزایش خواهد یافت و تا سقف 20 درصد هزینه عوامل تولید نیز بسته به شرایط هر استان به افزایش قیمت گندم اضافه شده و قیمت نهایی نان را رقم می‌زند.

به گفته وی، تغییر قیمت نان از ابتدای آذرماه اجرایی خواهد شد و هم‌اکنون هماهنگی‌های لازم با نانوایان صورت گرفته است، ضمن اینکه در هر استان کارگروهی به ریاست استاندار تشکیل شده است تا بسته به هزینه‌های تولید در هر استان، قیمت نهایی نان را تعیین و ابلاغ کند.

به گفته وی، ظرف روزهای آینده قیمت نان در هر یک از استان‌های کشور به صورت رسمی اعلام خواهد شد و به موازات آن، نظارت‌های لازم بر کیفیت نان نیز صورت خواهد پذیرفت.

عوارض8 آزادراه خصوصی و دولتی گران شد

در پی افزایش نرخ عوارض 6 آزادراه بخش خصوصی، نرخ عوارض آزادراه‌های دولتی تهران-قم و کرج – قزوین هم گران و دو برابر شد.

به گزارش 26آبان مهر، نرخ عوارض دو آزادراه دولتی قم – تهران و کرج – قزوین با مصوبه شورای اقتصاد به دو برابر افزایش یافته است.

براین اساس، شورای اقتصاد در دو مصوبه در تاریخ‌های اول مهر و 29 مهر امسال با افزایش دو برابری نرخ عوارض این دو آزادراه موافقت کرده است.

در این میان، نرخ عوارض خودروهای سواری در این دو آزادراه از 250 به 500 تومان، وانت و مینی بوس از 500 به 1000 تومان افزایش یافته است.

همچنین عوارض کامیون‌های دو محور و تریلی در دو آزادراه دولتی قم – تهران و کرج – قزوین از 1000 به 2000 تومان و کامیون‌های سه محور و تریلی به 2500 تومان افزایش یافته است.

در همین حال، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از افزایش نرخ عوارض 6 آزادراه بخش خصوصی خبر داد و گفت: این عوارض متناسب با هزینه کرد آزادراه‌هایی با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده، اعمال شده است.

براساس این گزارش، آزادراه‌های قم – کاشان، ساوه – همدان، قزوین -رشت، خرم آباد-پل زال، زنجان-تبریز و اهواز – بندر امام (خلیج فارس)؛ 6 آزادراه بخش خصوصی هستند که دولت با محوریت وزارت راه و شهرسازی با افزایش نرخ عوارض آنها موافقت کرده است.

افزایش حوادث کاری با ورود پیمانکاران به کارخانه های دولتی

مجتمع فولاد اسفراین که در فاصله‌ی 12 کیلومتری جاده‌ی اسفراین به بجنورد قرار دارد و با تعداد 800 کارگر فنی و 200 پرسنل خدماتی و اداری یکی از بزرگترین بنگاه هایی کار استان خراسان شمالی است. این کارخانه تحت مدیریت سازمان صنعت معدن در سال 77 شروع به تولید نموده است.

این مجتع فولادسازی به ساخت قطعات سنگین فولادی مشغول است و حتی برای سازمان کشتیرانی هم قطعات سنگین فولادی می‌سازد و از اهمیت و سودآوری بالایی در صنعت کشور برخورد دارست اما متاسفانه شاهد آن هستیم که ماهانه تعداد زیادی کارگر به دلیل عدم کنترل صحیح واحدHSE  (ایمنی و آتش نشانی) کارخانه دچار آسیب دید‌گی می‌شوند و گاها شاهد آن هستیم که پرداخت دیه و غرامت کارگران به درازا می انجامد.

برای مثال امین ابراهیمی که در تاریخ چهارم فرورودین سال 1391 به دلیل حرکت جرثقیل‌های سقفی و برخورد جسم در حال حمل با صورت دچار شکستگی دندان های بالا و پایین طرف راست، شکستگی فک و گونه،  و ورم و کبودی چشم و خونریزی از دماغ شده بود تا امروز پرداخت نشده است. یا رضا جعفری که در حین باز کردن زنجیر حمل کننده‌ی جرثقیل در تاریخ 8/4/93 از ناحیه دست دچار شکستگی شد است. نمونه دیگر آقای علی مالدار است که در تاریخ 29/6/93 در حین تعمیر کوره‌ی LF ساعد دست راستش از چند نقطه دچار شکستگی شدید شد و یا مجید کشوری در 13/7/93 در حین جا زدن جک اسلاید کیت ترانس ریخته‌گری با در رفتن جک از ناحیه سر و ابرو دچار شکستگی شده است.

یکی از دلایل اصلی بالا رفتن خسارات جانی  خصوصی سازی بخش‌های جدا از هم کارخانه است. با این که مالکیت کارخانه متعلق به دولت است ولی با باز شدن پای پیمانکاران و بخش خصوصی به کارخانه شاهد پایین آمدن بحث ایمنی در محیط کار هستیم. همچنین با انحلال سندیکای کارگران و جایگزینی شورای اسلامی کار که با رد صلاحیت و عدم اجازه شرکت نمایندگان واقعی کارگران در انتخاب این شورا ها  همراه بوده است، عملا حق اعتراض به شرایط بد کار از لحاظ ایمنی و  تامین جانی از پرسنل گرفته شده است و کسانی که تحت عنوان نماینده کارگران در شورای اسلامی کار وارد شده‌اند عملا پیغام‌آور کارفرمایان و مدیریت شرکت و اعتصاب شکن هستند و راپورت کارگران به به مدیران کارخانه می‌دهند.

منبع:طبقه دات کام- بهمن شاهمرادی-26آبان

کارگران خدمات شهری بیشتر در معرض بیماری های خطرناک هستند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: کارگران خدمات شهری بیشتر در معرض بیماری های پرخطر همچون ایدز و هپاتیت هستند.

به گزارش26آبان ایرنا ‘مجتبی گلستانی’روز دوشنبه در همایش آموزشی پیشگیری از رفتارهای پرخطر مرتبط با ایدز و هپاتیت ویژه کارگران مناطق هفتگانه شهرداری اهواز ، هدف از برگزاری این همایش را آموزش و پیشگیری از رفتارهای پرخطر مرتبط با ایدز و هپاتیت ویژه کارگران خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز عنوان کرد.

وی افزود: این همایش آموزشی در راستای افزایش آگاهی کارگران در خصوص راه های انتقال بیماری های هپاتیت وایدز و چگونگی پیشگیری و شیوع آن است.

وی گفت:کارگران خدمات شهری گروه هایی هستند که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته و مطالعات کمتری بر روی این گروه انجام شده است.

گلستانی افزود:کارگران خدمات شهرداری بنا به نوع کاری که انجام می دهند بیشتر در معرض بیماری های عفونی، هستند بنابراین برگزاری چنین همایش هایی برای این کارگران زحمت کش و کم توقع ضروری است.

وی از کارگران در معرض خطر خواست با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری واقع در درمانگاه تخصصی بیمارستان ابوذر ،همه مراحل مشاوره آزمایش و در صورت نیاز،درمان را به صورت رایگان انجام دهند.

در این همایش آموزشی کارگران با مواردی همچون اهمیت رعایت بهداشت فردی -راه های پیشگیری از بیماری های واگیردار به ویژه بیماری های ایدز و هپاتیت – معاینات شغلی و وسایل حفاظت فردی آشنا شدند.

بنا به این گزارش به منظور ارتقای سطح آگاهی بیشتر ،کتابچه های آموزشی با عنوان ایدز و هپاتیت بین شرکت کنندگان توزیع شد.

در این همایش چند نفر از کارشناسان بهداشتی و درمانی راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و کشنده را تشریح کردند.

بیش از پنج هزار کارگر خدمات شهری در شهرداری اهواز به صورت شرکتی و پیمانی مشغول کار هستند.

زنانی که در قسمت بار وانت‌ به محل کار می‌رسند

بروز دو حادثه‌ی مشابه طی یک هفته ی گذشته که به کشته و زخمی شدن تعدادی از زنان کارگر در حین رفتن به محل کار انجامید، باعث شد بحث چگونگی حمل و نقل کارگران بیش از پیش اهمیت یابد. مسئله زمانی ابعادی فراتر از حوادث روزمره – و دیگر عادی شده- به خود می‌گیرد که می‌فهمیم این زنان، کارگر فصلی بوده‌اند و در مشاغلی چون گوجه چینی و پیاز کاری کار می‌کرد‌ه‌اند که به دلیل حادثه خودرو جانشان را از دست داده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده در حادثه اول که در در نزدیکی جاده روستایی ایلشهر بخش بوشکان برای زنان کارگر «گوجه چین» رخ داده است، کارفرما از وانت پیکان برای حمل ۱۵ کارگر در قسمت بار استفاده می‌کرده است. در حادثه دوم که در مشهد اتفاق افتاده کارفرما ۱۸ کارگر «پیاز کار» را در قسمت بار سوار کرده است که در هر دو این حوادث، پس از وقوع حادثه فاجعه به بار آمده است. اما سئوال اینجاست که تکلیف وانت‌های حامل کارگرانی که تصادف نمی‌کنند چیست.

در حالیکه هنوز هیچ آماری از تعداد کارگران فصلی در کشور وجود ندارد به نظر می رسد تنها بروز حوادثی از این دست می تواند زنگ هشدار را برای متولیان حفظ ایمنی کارگران به صدا درآورد. واقعیت این است که کارگران فصلی به نسبت سایر کارگران از ضعیف‌ترین حمایت های قانونی و درمانی برخوردارند و در این میان وضعیت زنان کارگر فصلی به مراتب بدتر است.

در حالی که فصل هشتم قانون کار بر تخصیص خدمات رفاهی و به ویژه وسیله مناسب حمل و نقل از سوی کارفرما برای کارگران تاکید کرده است، اما بروز حوادثی از این دست برای کارگران برخی مناطق کشور نشان از عدم تعهد کارفرمایان به مقررات موجود دارد.

ماده۱۵۲ قانون کار می‌گوید: «در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی، صاحب کار باید برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آنان قرار دهد.» امری که به نظر می‌رسد حداقل درمورد کارگران فصلی به درستی اجرا نمی‌شود. یک فعال کارگری در اینباره گفت: متاسفانه بازرسی‌های دوره‌ای در مورد کیفیت خدمات رفاهی به کارگران شاغل در کارگاه‌ها یا مراکز صنعتی بیشتر جنبهٔ نمایشی دارد و متاسفانه کیفیت نظارت بر چگونگی تامین خدمات رفاهی توسط کارفرما برای کارگران مطلوب نیست.

اشرف بنایی از فعالان حقوق زنان کارگر به وضعیت این زنان و عدم حمایت لازم قانونی از آن‌ها در حوزهٔ کار اشاره کرد و گفت: حادثهٔ خیابان جمهوری در سال گذشته و اتفاقاتی که این روز‌ها در مورد کارگران فصلی می‌افتد نشان می‌دهد، ضعیف‌ترین قشر بازار کار در فقدان حداقل حمایت‌های قانونی برای تامین معیشت خانواده به سخت‌ترین کار‌ها تن می‌دهند. در حالیکه کشور ما منابع عظیم ثروت را در اختیار دارد و با توزیع مناسب این ثروت ملی می‌توان بخش بزرگی از جامعه را از تن دادن به مشاغل سخت آن هم با حداقل امکانات حمایتی نجات داد.

در این میان برخی از فعالان کارگری معتقدند، تنها با افزایش فعالیت و گسترده شدن اختیارات اتحادیه‌ها و تشکل‌های کارگری برای احقاق حقوق کارگران می‌توان فشار بر کارفرما را برای رعایت مقررات کار بیشتر کرد.

اکرم محمدی فعال کارگری با اشاره به اینکه اتحادیه‌های کارگری می‌توانند با حمایت از کارگران فصلی شرایط را برای امنیت شغلی آن‌ها فراهم کنند گفت: متاسفانه به دلیل عدم وجود اتحادیه‌ها و تشکل‌های کارگری مستقل نه کارگر و نه کارفرما نمی‌توانند در شرایط امن کار کنند.

وی در ارتباط با عدم نظارت ویژه بر وضعیت رفاهی کارگران در بخش‌های مختلف صنعتی نیز گفت: متاسفانه بازرسی بسیار ضعیف عمل می‌کند و اصلا فعال نیست. حتی در صنایع بزرگ هم این نظارت انجام نمی‌شود چه رسد به شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده‌ای که این اتفاقات در آنجا افتاده است.

محمدی گفت: اقایان در اداره کار به دنبال این هستند که موادی از قانون کار را اصلاح کنند که عملا شرایط کار را برای نیروی کارگر سخت‌تر می‌کند. قانون کار یک قانون حمایتی ست، اگر همین قانون به درستی اجرا شود، نیازی به اصلاح نیست.

وی به تلاش دولت برای اصلاح قانون کار اشاره کرد و افزود: بدیهی‌ترین مسئله مطرح شده در این قانون حق تامین سرویس حمل و نقل برای کارگران است، امری که هنوز برای بسیاری از کارفرمایان اهمیتی ندارد.

منبع:ایلنا-26آبان- بخشی ازیک گزارش

ممانعت کارفرما از ملاقات همکاران با کارگر آسیب دیده

میلاد سعادتی کارگر شرکت «سبک سازه شرق» در روز چهارشنبه 21 آبانماه 93 در اثر بریدگی کابل جرثقیل دچار مصدومیت جدی شده است.

این کارگر جوان پس از انتقال به بیمارستان امام علی شهرستان بجنورد در حال آماده شدن برای چند عمل سخت می‌باشد. نکته‌ تکان دهنده درباره روحیات سرمایه‌دار ایرانی اینکه کارفرمای این کارگر بستری شده در ساعات ملاقات بیمارستان به همکاران این کارگر مصدوم مرخصی نمی‌دهد تا مانع دیدار و جویا شدن از حال او شده است زیرا فکر می کند که همکاران این کارگر حادثه‌ دیده او را تحریک به شکایت علیه کارفرما و گرفتن خسارت از او خواهند کرد.

منبع:طبقه دات کام-26آبان

بیست وششم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.