اخباروگزارشات کارگری26شهریور1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری26شهریور1393

– کارگران پروفیل ساوه با موفقیت به اعتصاب پایان دادند، کارگران نورد لوله صفا همچنان در اعتصابند

– اعتصاب کارگران معدن سنگرود موقتا خاتمه یافت

– مشکلات بیمه‌ای کارگران فصلی «هفت تپه» همچنان باقی است

– اهرم‌های نامتعارف اعمال فشار بر کارگران جزایر نفتی

– زندگی ۳۲ کارگر سایپا در شهرکی بدون گاز و آب آشامیدنی

– افزایش49.6 درصدی مرگ ناشی از حوادث کار دراستان تهران!

کارگران پروفیل ساوه با موفقیت به اعتصاب پایان دادند، کارگران نورد لوله صفا همچنان در اعتصابند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال چهار روز اعتصاب کارگران پروفیل ساوه و تلاشهای کارفرما و دادستانی ساوه برای درهم شکستن این اعتصاب، دیروز بر اساس جدول توافقی خرداد ماه میان کارگران و کارفرما*، دستمزد  این کارگران به حسابشان واریز شد و پس از وعده مساعد مدیریت کارخانه مبنی بر بازگشت بکار 4 نفر از کارگران اخراجی، آنان به اعتصاب خود پایان دادند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، علاوه بر چهار کارگری که طی اعتصاب از کار اخراج شده بود دو نفر دیگر از کارگران نیز دیروز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند که پس از ساعاتی آزاد شدند. بنا براین گزارش کارفرمای پروفیل ساوه از میان این شش کارگر با بازگشت بکار چهار نفر از آنان موافقت کرده است. به همین دلیل کارگران پروفیل ساوه علیرغم پایان اعتصاب اعلام کرده اند مبارزه خود برای بازگشت بکار دو نفر از همکارنشان  را به اشکال دیگری ادامه خواهند داد.

بدنبال شروع اعتصاب کارگران پروفیل ساوه که از روز 22 شهریور ماه در پی خلف وعده کارفرما مبنی بر پرداخت یکماه دستمزد معوقه آنان صورت گرفت علاوه بر اخراج چهار کارگر و بازداشت موقت دو نفر از آنها، کارفرما با هدف اعمال فشار بیشتر بر کارگران برای شکستن اعتصاب، نامه ای را به مسئول امور اداری ارسال کرد و طی آن اعلام نمود هر کس که میتواند با شرایط موجود کارخانه بسازد میتواند بماند و هر کس که نمیتواند نسبت به استعفای خود اقدام کند** اما کارگران اعتصابی پروفیل ساوه تن به این خواست کارفرما ندادند و در پایان اعتصاب خود اعلام کردند که چنانچه کارفرما به خلف وعده های خود در طی ماههای آینده نیز ادامه دهد دست به اعتصاب خواهند زد.

بنا بر گزارش دیگری که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است کارگران نورد لوله صفا نیز که از روز 23 شهریور ماه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزدشان اعتصاب کرده اند همچنان در اعتصاب بسر میبرند. بدنبال این اعتصاب، کارفرمای این کارخانه که کارفرمای پروفیل ساوه نیز می باشد به کارگران اعتصابی اعلام کرد روز پنج شنبه هفته جاری مزدشان را پرداخت خواهد کرد اما کارگران این کارخانه به دلیل تکرار خلف وعده های کارفرما اعلام کردند تا زمان واریز دستمزدشان به حساب، به اعتصاب ادامه خواهند داد و  به همین دلیل بطور متحدانه ای همچنان در اعتصاب بسر میبرند.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران – 26 شهریور ماه 1393

*جدول توافق کارگران اعتصابی پروفیل ساوه با کارفرما در خرداد ماه گذشته برای پرداخت دستمزد معوقه کارگران

**نامه کارفرما به مسئولین کارخانه مبنی بر تحمیل شرایط موجود کارخانه به کارگران، همزمان با آغاز اعتصاب آنان در روز 22 شهریور ماه جاری

http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=3956

 اعتصاب کارگران معدن سنگرود موقتا خاتمه یافت

اعتصاب بیش از ۳۱۰ نفر از کارگر معدن ذغال سنگ البرز غربی وتجمعشان در مقابل درب ورودی تونل شماره ۹ این معدن با وعده مدیر عامل برای پرداخت مطالبات آنان از عصردیروزموقتا پایان یافت.

به گزارش26شهریورایلنا،در پی اعتصاب وتجمعی که روز گذشته (۲۵شهریور) توسط ۳۱۰ نفر از کارگران در اعتراض به تعویق دو ماه حقوق و همچنین منتفی نشدن انحلال این واحد معدنی، در مقابل درب ورودی تونل شماره ۹ این معدن صورت گرفته بود «مسعود غضنفری» مدیر عامل این معدن وعده پرداخت حقوق کارگران را حداکثر تا ۳۶ ساعت آینده داد.

براساس این گزارش،بدنبال وعده‌های مدیر عامل که با وساطت مسئولان شهرستانی همراه بود کارگران معدن ذغال سنگ البرز غربی دیروز راس ساعت ۴ بعد از ظهر موقتا به اعتصابشان خاتمه دادند .

بنابهمین گزارش،موضوع منتفی شدن انحلال معدن سنگرود هنوز مشخص نیست و کارگران منتظر موافقت نهایی وزیران صنعت و اقتصاد هستند.

بر اساس وعده‌ای که استاندار گیلان در تجمع چندی پیش (۱۶ شهریور ماه) در جمع کارگران معدن داده بود بر اساس اطلاعات بدست آمده استاندارگیلان برای پیگیری موضوع انحلال معدن البرز غربی در هیات دولت به تهران سفر کرده است و هم اکنون کارگران منتظر شنیدن نتایج این جلسه هستند.

مشکلات بیمه‌ای کارگران فصلی «هفت تپه» همچنان باقی است

نماینده کارگران فصلی «نی بر» هفت تپه از محقق نشدن مطالبات بیمه‌ای این واحد تولیدی در پی تأخیر در پرداخت حق بیمه ۶۵۰ کارگر از سوی کارفرما خبر داد.

به گزارش26شهریورایلنا،وی در تشریح جزئیات این خبر گفت: پس از اعتراضات سال گذشته و ادامه آن در تیر ماه سال جاری کارگران فصلی نی‌بر «هفت تپه» که با همراهی کارگران فصلی نی بر «کشت و صنعت کارون شوشتر» همراه بود و دامنه آن به تجمع کارگران در پایتخت نیز رسید، نمایندگان کارگران و کارفرمایان این دو واحد تولیدی، جلسه مشترکی با حضور وزیر تعاون کار و فاه اجتماعی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و نماینده بانک کشاورزی و چند تن از نمایندگان استانی.. برگزار کردند که طی این جلسه مقرر شد بابت فصول بیکاری کارگران در سنوات گذشته (بسته به سابقه کار هر کارگر) کارفرما (بانک کشاورزی) مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برای کارگران نی بر هفت تپه و ۶۰میلیارد تومان بابت کارگران نی بر کارون شوشتر به تامین اجتماعی واریز کند و به این ترتیب در سوابق بیمه‌ای کارگران فصلی که بخشی از سال را بیکارند، فاصله‌ای ایجاد نشود.

او با بیان اینکه مشکلات بیمه‌ای کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون با همکاری بانک کشاورزی هم اکنون مرتفع شده است افزود: با این حال کارفرمای مجتمع کشت وصنعت هفت تپه بعد از گذشت چندین ماه و با وجود موافقت مسئولان برای پرداخت بیمه سنوات گذشته کارگران نی بر هفت تپه، هیچ اقدامی نمی‌کنند و مشکل بیمه کارگران فصلی هفت تپه همچنان به قوت خود باقی است.

نماینده کارگران نی بر هفت تپه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلات بیمه اختیاری کارگران گفت: از ابتدای سال جاری کارفرما بیمه کارگران فصلی نی بر را که هم اکنون در فصل بیکاری به سر می‌برند پرداخت نکرده است.

او با بیان اینکه کارگران فصلی نی بر هفت تپه ۴۰ درصد از سهم بیمه اختیاری خود را از اول سال جاری تا مهر ماه را برای واریز به حساب تامین اجتماعی، به کارفرما پیش پرداخت کرده‌اند افزود: کارفرما از عدم حضور کارگران در محیط کار سوء استفاده کرده و این پولهایی که به امانت در اختیار وی برای پرداخت بیمه قرار داشته را به حساب تامین اجتماعی واریز نکرده است.

او افزود: طبق تعهدات انجام شده بخش زیادی از حقوق کارگران در ایام کاری بابت پرداخت ۴۰ درصد از سهم بیمه اختیاری کارگران نزد کارفرما است که در مواقع بیکاری با اضافه کردن سهم ۶۰ درصدی خود، سهم بیمه اختیاری کارگران را به حساب تامین اجتماعی واریز کند.

وی تعداد کارگران فصلی نی بر هفت تپه را حدود ۶۵۰ کارگر ذکر کرد و گفت: اکثر کارگران چون در فصل بیکاری به سر می‌برند از این موضوع بی‌اطلاعند.

اهرم‌های نامتعارف اعمال فشار بر کارگران جزایر نفتی

یک کارشناس ایمنی در سکوهای نفتی جزیره سیری از وجود اهرم‌های نامتعارفی برای اعمال فشار به کارگران معترض در جزایر نفتی خبر داد و از «محرومیت از پرواز» به عنوان یکی از این حربه‌ها نام برد.

به گزارش26شهریورایلنا،حسن شریفی در تشریح این موضوع گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی جزایر نفتی تنها راه رسیدن کارگران به محل کارشان از مسیر هوایی است و به همین دلیل در این مناطق کارفرمایان هواپیماهایی را برای یک مدت معین کرایه می‌کنند، به این ترتیب تنها راه ورود و خروج  کارگران به جزایر در اختیار کارفرما قرار دارد.

شریفی افزود: در صورت بروز تنشی میان کارگر و کارفرما، کافی است کارفرما بدون ارائه حکم اخراج و یا حتی تهدید کلامی، نام کارگر را در هنگام بازگشت به جزیره از لیست پرواز حذف کند تا کارگر عملا خود را اخراج شده تصور کند.

این کارشناس ایمنی سکوهای نفتی این اختیار کارفرما را عامل فشار روانی بر کارگران فعال صنفی دانست و در تشریح دیگر عوامل استرس‌زا در جزایر نفتی گفت: پرداخت نشدن یا تاخیر در پرداخت مزد کارگران پروژه‌ای این جزایر نیز می‌تواند بیش از کارگرانی که در نزدیکی محل زندگی‌شان کار می‌کند، به آنان فشار روانی وارد کند چرا که کارگران پس از مدتها دوری وقتی به شهرشان سفر می‌کنند که پولی داشته باشند. وقتی کارگری در این شرایط مزد دریافت نکند به‌طور طبیعی ترجیح می‌دهد به مرخصی نرفته و کار کند.

شریفی افزود: حتی مشاهده شده «تنش روانی» ناشی از اضافه کاری و دوری از خانواده کارگران را تا مرز خودکشی می‌کشاند.

این کار‌شناس ایمنی سکوهای نفتی در خصوص دیگر خطرات بالقوه و ملموسی که کارگران سکو‌ها نفتی را تهدید می‌کند، اظهار داشت: بسته به این‌که هر یک از سکوهای نفتی در مرحله راه‌اندازی قرار داشته باشند یا بهره‌برداری، خطراتی هم‌چون سقوط از ارتفاع، خطرات ناشی از گودبرداری و حفاری‌ها، خفگی و برق‌گرفتگی کارگران را به طور مستمر تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: ذات کار در جزایر نفتی و شرایط جغرافیایی محیط کار با سرنوشت کارگران در هم تنیده شده و کارفرما نقش نهایی را برای پیچیده‌تر شدن این تنیدگی بازی می‌کند.

لازم به یادآوری است، یکی از جزایری که کارگران بر روی سکوهای نفتی آن کار می‌کنند، جزیره سیری با ابعاد ۴× ۳ کیلومتر مربع واقع در خلیج‌فارس است و نزدیک‌ترین ساحل خشکی به آن جزیره ابوموسی است که در ۲۷ کیلومتری شرق جزیره قرار دارد.

زندگی ۳۲ کارگر سایپا در شهرکی بدون گاز و آب آشامیدنی

یکی از کارگران عضو تعاونی مسکن کارخانه خودرو‌سازی سایپا از موانعی که شهرداری کرج در تکمیل پروژه‌ ۱۴۴ واحدی ناحیه کلاک ایجاد کرده است انتقاد کرد.

به گزارش26شهریورایلنا،این کارگر سایپا در تشریح جزئیات این خبر گفت: از حدود ۶ سال پیش عملیات ساخت و ساز شهرک ۱۴۴ واحدی تعاونی مسکن کارگران سایپا در یک قطعه زمین ۲۰ هزار ۳۰۰ متری در منطقه کلاک کرج بدون اطلاع اعضای تعاونی آغاز شد.

او افزود: به دلیل آنکه مجموعه زمین‌های تعاونی مسکن کارگران سایپا در مجموعه باغشهر ناحیه کلاک واقع شده بود تراکم ساختمانی زیادی نداشت و اعضای هیئت مدیره بدون اطلاع کارگران ساخت و ساز را در منطقه باغشهر با وجود مشکلات آن برای ساخت واحدهای ۷۶، ۸۰ و ۸۵ متری آغاز کردند که در حال حاضر این واحد‌ها در شرف تکمیل است وحتی ۳۲ نفر از اعضا ساکن آن شده‌اند.

به گفته وی آنچه موجب نگرانی و بروز مشکلاتی برای اعضای این تعاونی شده است عدم اجازه انتقال گاز شهری به این شهرک از سوی شهرداری است. شهرداری مدعی است جریمه تخلفاتی که مدیران وقت این تعاونی در روند ساخت این پروژه مسکونی مرتکب شده‌اند، باید پرداخت شود.

این کارگر سایپا با بیان اینکه شهرداری کرج در ابتدا حدود ۹۰۰ میلیون تومان بابت جبران تخلف مدیران وقت تعاونی از اعضا طلب کرده بود، گفت: با شکایت اعضای تعاونی به دیوان عدالت اداری در دادگاه نخست ۱۰۰ میلیون تومان از این جرائم به اعضای تعاونی بخشیده شد.

او ادامه داد: علاوه بر کسر مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بخشودگی دیوان عدالت اداری، ۲۵۰ میلیون تومان نیز از سوی اعضای به حساب شهرداری واریز شده است تا مشکل نصب گاز شهری ساکنان مستقر در این واحد‌ها و سایر اعضا مرتفع شود اما شهرداری کرج به مشکلات کارگران ساکن این شهرک بی‌اعتناست و خواستار مابقی ۵۵۰ میلیون تومان پول به صورت یکجاست.

او در ادامه سخنانش تصریح کرد: برخلاف قراردادهای منعقد شده تا هم اکنون اعضاء برای مالکیت واحدهای ۵۲ میلیون تومانی خود، ۷۷میلیون تومان هزینه کرده‌اند، از قرار معلوم اعضای باید بابت پرداخت مابقی تخلفات کل پروژه مبالغ دیگری را نیز به حساب شهرداری کرج واریز کنند که در توان مالی‌شان نیست.

به گفته وی، حدود ۳۲ خانوار کارگری ساکن در شهرک باغشهر، هم اکنون از امکاناتی همچون روشنایی خیابان در شب، دسترسی به آب آشامیدنی، لوله کشی گاز، فضای سبز و اماکن تفریحی، خیابان‌های آسفالت شده، مسجد، مدارس و سرویس خدمات حمل و نقل عمومی محروم‌اند.

به گفته این کارگر عضو تعاونی مسکن سایپا، اهالی شهرک به دلیل نبود گاز شهری برای تامین آب گرم روزانه خود به ناچار از امکانات ابتدایی همچون «پلوپز برقی» برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند.

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در حال حاضر مسئولان شهرداری کرج به غیر از جلوگیری از برقرار شدن گازشهری از طریق انسداد درب ورودی شهرک، با اقدامات دیگری چون عدم نصب سطل‌های زباله و خود‌داری از آسفالت خیابان‌های شهرک سعی دارند تا به نوعی با تخلفات رخ داده مقابله کنند اما واقعیت این است که ساکنان شهرک به‌هیچ وجه در این ماجرا مقصر نیستند بلکه در عمل مستاجرانی هستند که در آرزوی صاحب‌خانه شدن در این پروژه مسکونی اسم نویسی کرده‌اند.

او در تکمیل سخنانش گفت: با بسته شدن درب ورودی شهرک از سوی شهرداری کرج امکان ورود هر گونه خودرو از جمله خودروهای امداررسان و سایر امکانات درمواقع ضروری وجود ندارد و در صورت بروز هر گونه حادثه که منجر به آسیب جانی و یا مرگ ساکنین این شهرک شود مقصر اصلی شهرداری کرج خواهد بود.

وی بابیان اینکه تا پایان شهریور ماه حدود ۸۰ واحد مسکونی مستقر در این شهرک توسط کارگران عضو تعاونی سایپا تملک خواهند شد، افزود: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم فقدان دسترسی به گاز شهری بر دشواری‌های زندگی ساکنان این شهرک به ویژه خانواده‌های دارای فزندران خردسال و افراد سالمند خواهد افزود.

لازم به یاد آوری پرونده رسیدگی اعضای تعاونی مسکن کارگران شرکت سایپا در دیوان عدالت اداری هنوز باز است و نوبت مرحله دوم رسیدگی به این پرونده دی ماه سال جاری است.

افزایش49.6 درصدی مرگ ناشی از حوادث کار دراستان تهران!

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در چهار ماه نخست امسال 190 مورد فوت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که افزایش 49.6 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.

به گزارش 25شهریورروابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، دکتر نازپرور ضمن اعلام این خبر افزود: در مدت مشابه سال 1392 تعداد فوت ناشی از حوادث کار در استان تهران 127 مورد بوده است که این آمار افزایش 49.6 درصدی در فوت ناشی از این حوادث را در سال 93 نشان میدهد.

وی گفت : از کل فوت ناشی از حوادث کار چهار ماه نخست امسال 188 نفر مرد و 2 نفر زن بوده اند.این در حالیست که در چهار ماه نخست سال 92 تمامی 127 نفر فوتی ناشی از حادثه کار مرد بوده اند.

دکتر نازپرور در مورد آمار فوت ناشی از حادثه کار در تیر ماه امسال نیز گفت: فوت ناشی از حادثه در تیرماه امسال با افزایش 36.7 درصدی نسبت به تیر ماه سال قبل 41 مورد بوده است.

دکتر نازپرور با اشاراه به این آمار در خصوص حوادث ناشی از کار گفت: طبق قوانین موجود حوادث ناشی از کار با دو ویژگی مشخص میشوند : حوادثی که در حین انجام وظیفه رخ میدهند و حوادثی که به سبب انجام وظیفه رخ میدهند.

دکتر نازپرور گفت : با بررسی آمارهای منتشر شده در سال های اخیر، سقوط از بلندی،اصابت جسم سخت،،سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهمترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار در کشور می باشند که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در موارد کار در ارتفاعات می تواند بروز  این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

بیست وششم شهریورماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.