اخباروگزارشات کارگری25آبان1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری25آبان1393

– درخواست “اعاده دادرسی” و “تجمیع” در پرونده های رسول بداقی و سید محمود باقری

– تجمع کارگران ساختمانی مقابل ساختمان مجلس

– کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند!

– بیکاری60کارگردرپی تعطیلی کارخانه تولید چیپس نیکی ایلام

-۲۰۰ کارگر کارخانه صنایع غذایی شیرین نوین سمنان بدون قرارداد کار می‌کنند

– عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری گرگان!

– کارگران کارخانه آبکامه سمنان ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند- اخراج30کارگردر سال جاری

– کارگران پتروشیمی کارون منتظر تحقق وعده افزایش مزد

– مصوبه مجلس درباره بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت!

– آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی؟!

– کشته وزخمی شدن 2کارگر درمعدن سنگ مرمرنمین

درخواست “اعاده دادرسی” و “تجمیع” در پرونده های رسول بداقی و سید محمود باقری

در تاریخ  بیست و چهارم آبان 93 وکیل کانون صنفی معلمان، آقای پیمان حاج محمود عطار؛ برای پیگیری پرونده های معلمان زندانی رسول بداقی و سید محمود باقری  به دادسرای اوین مراجعه کرد.

ایشان گفت : در ابتدا با من برخورد مناسبی صورت نگرفت ولی در ادامه درخواست بازبینی پرونده های این دو کنشگر فرهنگی را به اجرای احکام ارائه کردم که با نوشتن یادداشت از روی حکم پرونده موافقت گردید.

لذا وکیل شجاع و محبوب کانون صنفی معلمان فردا برای نت برداری از احکام صادره در پرونده های این دو عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان به دادسرا می رود. پس از آن  با ارائه درخواست هایی به دادگاه انقلاب جهت اعمال ماده 134 و اعاده دادرسی به  دیوان عالی کشور، روند پرونده های این دو فعال صنفی را پیگیری خواهد کرد.

رسول بداقی و سیدمحمود باقری دو عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان هستند که به ترتیب پنج سال و سه ماه و دو سال و هفت ماه را در زندان گذرانده اند.

مرجع:حقوق معلم و کارگر-اسماعیل عبدی

تجمع کارگران ساختمانی مقابل ساختمان مجلس

صبح امروز حدود ۱۰۰۰ کارگر ساختمانی در اعتراض به تغییر قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند.

به گزارش25آبان ایلنا،این کارگران معتقدند تلاش مجلس برای تغییر قانون بیمه آن‌ها برای حمایت از انبوه سازان یا آنطور که خود می‌گویند، بساز و بفروش‌ها انجام می‌گیرد.

این کارگران می‌گویند در صورت اعمال تغییرات مورد نظر مجلس در قانون بیمه کارگران ساختمانی، اگر چه در ظاهر بستری برای بیمه این کارگران فراهم است اما به دلیل ساز و کار غیر قابل اجرای دریافت حق بیمه سهم کارفرما، علاوه بر آنکه عملا هیچ کارگر ساختمانی جدیدی بیمه نخواهد شد، حدود ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه شده، بیمه خود را از دست خواهند داد.

کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام دست به تجمع اعتراضی مقابل مجلس زدند!

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران پتروشیمی ایلام با سفر به تهران دست به تجمع اعتراضی درمقابل مجلس زدند.

این کارگران اخراجی که در تاریخ چهاردهم مهرماه نیز برای برگزاری تجمع به تهران سفر کرده بودند، با وجود حقوق معوقه و حکم اداره کار مبنی بر بازگشت به کار، همچنان اجازه ندارند به این واحد تولیدی وارد شوند.

به گزارش25آبان ایلنا،ادامه ممانعت کارفرما از ورود بیش از صد کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام به کارخانه و پرداخت مطالبات ۵۰ میلیون تومانی آن‌ها باعث شد این کارگران صبح امروز (یکشنبه ۲۵ آبان) مقابل مجلس تجمع کنند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز که نخواست نامش فاش شود با اعلام این مطلب گفت: کارفرمای پتروشیمی ایلام علی رغم حکم اداره کار مبنی بر بازگشت به کار کارگران از ورود آنان به کارخانه ممانعت می‌کند. او در عین حال از پرداخت مطالبات ۵۰ میلیون تومانی کارگران با وجود اجراییه دادگستری سرباز می‌زند. همین موضوعات باعث شد که کارگران پتروشیمی ایلام صبح امروز مقابل مجلس تجمع کنند.

او با اشاره به گذشت بیش از سه ماه از ممنوعیت ورود بیش از صد کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام به کارخانه افزود: در پی مذاکره بی‌نتیجه نمایندگان کارگران با مدیران میانی پتروشیمی ایلام و مقامات محلی در تاریخ ۱۶ مهر ماه، ما یکبار دیگر از طریق بخشداری چوار (منطقه‌ای که پتروشیمی ایلام آنجا واقع شده است) با کارفرما مکاتبه کردیم اما او این مکاتبه را نیز بی‌پاسخ گذاشت. حتی چندین بار به صورت حضوری به کارخانه مراجعه کردیم اما کارفرما هر بار از ورود ما به کارخانه ممانعت کرد.

او در ادامه بیان کرد: وقتی که به صورت تلفنی پیگیر مطالبات خود شدیم به ما گفته شد اجراییه دادگستری را بیاورید تا مطالباتتان پرداخت شود. اجراییه دادگستری را هفته پیش از شعبه‌های ۲ و ۳ دادگاه حقوقی ایلام گرفتیم و یک نسخه را به کارفرما تحویل دادیم. این اجراییه از طریق کلانتری محل هم به او ابلاغ شده اما باز هم از پرداخت مطالبات ما سرباز می‌زند.

این کارگر معترض با اشاره به حکم اداره کار مبنی بر الزام کارفرما برای انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران اخراجی، گفت: کارگران آمادگی دارند در صورت تضمین امنیت شغلی با پیمانکار قرارداد امضاء کنند. البته ما با این شرط به امضای قرارداد با پیمانکار تن می‌دهیم که مدت زمان قرارداد کارمان کمتر از یکسال نباشد و امنیت شغلی‌مان در صورت تعویض پیمانکار به خطر نیافتد اما کارفرما می‌گوید با ما قرارداد کار یک ماهه یا در نهایت ۴۵ روزه منعقد می‌کند.

بیکاری60کارگردرپی تعطیلی کارخانه تولید چیپس نیکی ایلام

بدنبال تعطیلی کارخانه تولید چیپس نیکی ایلام 60کارگربیکارشدند.

به گزارش 25آبان کُردپا،60کارگردر کارخانه تولید چیپس نیکی ایلام با مجموع سرمایه ابتدایی ٩ میلیارد ریال مشغول به کاربودند که با تعطیلی این واحد تولیدی این کارگران نیز شغل خود را از دست دادند.

آنچنان که کارخانه‌دار چیپس ایلام می‌گوید، دولت از اعطای هشت میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین مواد اولیه کارخانه در ازای بازپرداخت ٧٠ میلیارد ریال مخالفت می‌کند.

 ۲۰۰ کارگر کارخانه صنایع غذایی شیرین نوین سمنان بدون قرارداد کار می‌کنند

حدود200کارگرکارخانه صنایع غذایی شیرین نوین سمنان طی 2تا8سال بدون قرارداد ، کارمی کند.

به گزارش25آبان ایلنا،کارگران این کارخانه گفته‌اند که با وجود نداشتن قرار داد کار، دستمزد آنان مطابق حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار هر ماه پرداخت می‌شود اما این کارخانه بابت  اضافه کاری‌ها و شب کاری‌های اجباری پولی به کارگران پرداخت نمی‌کند.

یکی از کارگران کارخانه شیرین نوین در تشریح جزئیات مشکلات نیروی کار این واحد تولیدی گفت: کارخانه شیرین نوین حدود ۲۰۰ کارگر قرار دادی دارد که کارفرما بدون عقد قرارداد کار از آنان استفاده می‌کند و حداقل حقوق قانونی را با تاخیر ۱۰ تا ۱۵روزه پرداخت می‌کند.

به گفته این منبع خبری، کارگران موقت این کارخانه پس از دو تا ۸ سال کار همچنان حداقل حقوق را دریافت می‌کنند.

این کارگر گفت: قرارداد مکتوبی بین کارگران و کارفرما وجود ندارد و ما با انجام دادن دشوار‌ترین کار‌ها ماهانه حدود ۶۸۰ هزار تومان حقوق می‌گیریم.

او در این خصوص با ذکر مثالی اضافه کرد: دو سال پیش من به عنوان یک کارگر ساده با قرار داد ۱۸ روزه وارد کارخانه شیرین نوین شدم اما از آن زمان کارفرما بدون تمدید قرارداد من را در استخدام دارد.

این کارگر شیرین نوین در ادامه اظهار داشت: علاوه بر نبود قرار داد کاردر این کارخانه، کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه، برای کارگران هر نوبت کاری اضافه کاری‌ تعریف کرده است و شیفت‌های شب از یک تا دو هفته تدارک دیده است.

این کارگر با ابراز نگرانی از وضعیت امنیت شغلی خود و همکارانش در خاتمه در خصوص مشکلات بیمه‌ای آنان گفت: بیمه تامین اجتماعی کارگران این واحد در برخی از ماههای سال به طور کامل به تامین اجتماعی پرداخت نشده است و این موضوع مسلما در دوران بازنشستگی آنان را دچار مشکل خواهد کرد.

عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری گرگان!

فارس بتاریخ24آبان طی گزارشی بنقل از یک عضو شورای اسلامی شهر گرگان از عدم پرداخت حقوق کارگران شهرداری گرگان،خبرداد.

برپایه این گزارش، حقوق کارگران و رفتگران شهرداری گرگان که طرف قرارداد شرکت‎های خصوصی مدتی است؟؟ که پرداخت نشده است.

کارگران کارخانه آبکامه سمنان ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند- اخراج30کارگردر سال جاری

کارگران کارخانه آبکامه در سمنان از تعویق ۳ ماه حقوق ۲۲ کارگر به سبب آنچه کمبود منابع مالی ذکر می‌شود خبر دادند.

به گزارش25آبان ایلنا،کارگران قراردادموقت این کارخانه طی سه ماه گذشته هیچ حقوقی دریافت نکرده‌اند و تنها چند کارگر که با قرارداد دائمی کار می‌کنند توانسته‌اند معوقات حقوقی خود را به یک ماه کاهش دهند.

بر اساس این گزارش مجموع کارگران دائمی و موقت این کارخانه تا پیش از آغاز سال جاری به ۵۲ نفر می‌رسید اما در سال جاری تنها ۲۲ نفر کارگر با سابقه کار ۲۰ ساله در این کارخانه کار می‌کنند.

کارگران این کارخانه می‌گویند عمده مشکل این واحد تولید کننده شیرآلات بخاری و آبگرمکن‌های گازی، آزاد نشدن بخش زیادی از منابع مالی بلوکه شده‌اش از زمان تحریمهای اقتصادی در یک کشور غربی است.

این منبع خبری در کارخانه آبکامه در مورد معوقات بیمه‌ای نیروی کار این کارخانه نیز اضافه کرد: با وجود آنکه کارگران این کارخانه در سال جاری مرتبا به تامین اجتماعی پرداخت شده است اما مشکلاتی در سوابق بیمه اجتماعی کارگران مربوط به سالهای گذشته دیده می‌شود.

کارگران همچنین فروش نرفتن محصولات تولیدی‌شان را نیز از مهم‌ترین مشکلات کارخانه عنوان می‌کنند. در این باره یک کارگر بخش تولید آبکامه گفت: با وجود آنکه کارفرما به سختی می‌تواند مواد اولیه تولید را که شمش‌های برنجی و آلومینیوم است تهیه کند، اما در بازار فروش محصولات نیز دچار مشکل شده است.

کارگران این کارخانه واردات انبوه محصولات مشابه اما ارزان خارجی را دلیل فروش نرفتن تولیداتی که خود باکیفیت می‌خوانند می‌دانند و می‌گویند:  مسئولان مجوز واردات محصولاتی را می‌دهند که در داخل کشور با کیفیت بهتر تولید می‌شود و ادامه این روند باعث ایجاد بحران در واحد‌های تولیدی شده است.

کارگران آب کامه می‌گویند کارفرما برای جبران مشکلات مالی این واحد تولیدی نیاز به دریافت تسهیلات بانکی دارد اما وامهایی که به این کارخانه پیشنهاد می‌شود با بهره‌های بانکی بالاست و کارفرما می‌گوید توان بازپرداخت بهره این وام‌ها را ندارد.

کارگران پتروشیمی کارون منتظر تحقق وعده افزایش مزد

کارگران پتروشیمی کارون از نامشخص بودن اجرایی شدن وعده کارفرما در خصوص افزایش دستمزدهای خود خبر می‌دهند.

به گزارش25آبان ایلنا،منابع خبری در پتروشیمی کارون با اعلام این مطلب می‌گویند: به موجب توافق نهایی که در تاریخ پنجم مهرماه میان کارگران و مدیران این مجتمع پتروشیمی در خصوص نحوه افزایش دستمزد‌ها به عمل آمد قرار شد تا این افزایش دستمزد از زمان پرداخت حقوق مهرماه به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر کارگر افزایش یابد.

این منابع کارگری در تشریح دلیل این افزایش مزدی می‌گویند: پتروشیمی کارون تا حدود سه سال پیش به تازگی از مرحله پیش راه‌اندازی وارد مرحله راه‌اندازی شده بود درگیر بازپرداخت وامهای بانکی بود و به همین دلیل در تمامی سالهای گذشته دستمزد کارگران این واحد صنعتی به نسبت واحدهای صنعتی مشابه کمتر بود.

براین اساس گفته می‌شود در منطقه ویژه اقتصادی کارون به غیر از پتروشیمی کارون حدود ۱۸ واحد پتروشیمی دیگر وجود دارند که کارگران شاغل در آن‌ها ماهیانه حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر از کارگران این پتروشیمی دستمزد دریافت می‌کنند.

این منابع می‌افزایند: از آنجا که اکنون مدتی است در رسانه‌ها از پتروشیمی کارون به عنوان پرفروش‌ترین و پرسود‌ترین واحد صنعتی تولید کننده «ایزوسیانات» نامبرده می‌شود، کارگران شاغل در این واحد پتروشیمی چند بار از کارفرما خواستار ترمیم دستمزدهای خود شده‌اند که در ‌‌نهایت این موضوع مورد قبول مدیران مجتمع واقع شد. با این حال کارگران پتروشیمی کارون می‌گویند که با وجود موافقت کارفرما هنوز دستمزدهای آن‌ها مورد بازنگری قرار نگرفته‌است.

این کارگران در عین حال در خصوص اجرای بخشنامه‌ای که چندی پیش از سوی وزیر نفت در مورد پرداخت پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ صادر شده است، می‌گویند: از قرار معلوم این بخشنامه به رویت کارفرمای پتروشیمی کارون رسیده و آنطور که گفته می‌شود ممکن است با حقوق آبان یا آذر ماه پرداخت شود.

مصوبه مجلس درباره بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت!

 محمدحسن زدا در مورد بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت  گفت: مجلس بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت تحت پوشش تامین اجتماعی را تصویب کرد که البته ممکن است شورای نگهبان آن را رد کند.

به گزارش25آبان مهر،زدا در پاسخ به این سئوال که در صورت تایید شورای نگهبان آیا دستمزد بازنشستگان کاهش می یابد یا خیر، افزود: ملاک محاسبه مستمری است و نه کاهش آن و مجلس معتقد است که کارکنان دولت با پنج سال سنوات ارفاقی بازنشسته می شوند در صورتی که میانگین حقوق بازنشستگی 29 و 30 سال باشد.

وی عنوان کرد: فردی که 25 سال حق بیمه داده و می خواهد بازنشستگی پیش از موعد داشته باشد در سال سی‌ام، نباید بیش از کسی دریافت کند که 30 سال حق بیمه داده است و تامین اجتماعی معتقد است باید سال سن پرداخت حق بیمه برای فرد لحاظ شود و نه آن سالهایی که تشویقی گرفته اند.

زدا گفت: هفته گذشته نمایندگان رای بر 29 و 30 سال دادند و باید ببینیم نظر شورای نگهبان در این خصوص چیست.

آخرین وضعیت پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی؟!

وکیل جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: تحقیقات مقدماتی در ارتباط با این پرونده رو به اتمام است.

به گزارش25آبان باشگاه خبرنگاران،مصطفی ترک‌ همدانی وکیل جمعی از کارگران در پرونده تامین اجتماعی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: تحقیقات مقدماتی در ارتباط با این پرونده رو به اتمام است.

وی ادامه داد: به زودی جلسه رسیدگی به این پرونده با حضور شکات و متهم پرونده “مدیرعامل سابق تامین اجتماعی” برگزار می‌شود.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی پرونده‌های مختلفی در دستگاه قضایی دارد که یکی از این پرونده‌ها، پرونده تخلفات وی در زمان ریاست بر سازمان تامین اجتماعی است.

براساس این گزارش،شب گذشته برخی خبرگزاری‌ها اعلام کردند شعبه 38 دیوان عالی کشور با رسیدگی به پرونده موسوم به جنایت کهریزک، محکومیت دادستان سابق تهران به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال 5 ساله از خدمات دولتی را تایید کرد.

کشته وزخمی شدن 2کارگر درمعدن سنگ مرمرنمین

بر اثر سقوط دیواره معدن سنگ مرمر در شهرستان نمین یک کارگر معدن کشته و یک کارگر دیگر نیز مصدوم و راهی بیمارستان شد.

به گزارش25آبان ماین نیوز ، پایگاه خبری پلیس اردبیل روز یکشنبه گزارش کرد که 11 کارگر در این معدن سنگ مشغول به کار بودند که به یکباره قسمتی از دیوار ترک برداشته و بر سر کارگران سقوط کرد.

این گزارش حاکیست که در جریان این سانحه یکی از کارگران زیر دیواره سنگ مانده و جان باخت و کارگر دیگر نیز که مصدوم شده بود به بیمارستان انتقال یافت.

براساس این گزارش،به 9 کارگر دیگر حاضر در معدن آسیبی وارد نشده است.

شهرستان نمین در 25 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.

بیست وپنجم آبان ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.