اخباروگزارشات کارگری24دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری24دی1393

– تجمع کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان!

– ادامه روندابرقراری فضای امنیتی در کارخانه واگن پارس اراک!

– اخراج۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه پس از اعتراضات کارگری!

– کارگران نورد لوله صفا امروز هم در اعتصاب بسر بردند

– شگردهای مدیریت ایران خودرو را با اتحاد خنثا کنیم

– اتحاد کارگران ایران خودرو، لازمه به کرسی نشاندن مطالباتشان

– کارگران کارخانه رادان کو برای تسویه حساب فراخوانده شدند

– کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان 5 ماه حقوق نگرفته‌اند

– عدم برقراری مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مرودشت پس ازگذشت ۲۱ ماه بدلیل بدهی کارفرما

– قانون مشاغل سخت در کارخانه سیمان داراب اجرا نمی‌شود

– ارجاع ۱۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف دراصفهان

– اجتناب کارفرمایان اصفهانی ازبکارگیری کارگران زن،متاهل وعایله مند

– سوختگی شدید یک کارگر کارخانه ی کاغذ سازی اهواز

– در هفت تپه چه خبر!

تجمع کارگران مجتمع مس خاتون آباد شهربابک مقابل فرمانداری دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان!

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک: اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می شود.

از ابتدای صبح امروز(چهارشنبه) شماری از کارگران شرکتهای اقماری ذوب مس خاتون شهربابک دراعتراض به بلاتکلیفی استخدامشان مقابل فرمانداری شهرستان دست به تجمع زدند.

این کارگران که از پروژه های پالایشگاه ، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره  و کانی مس بودند علت تجمع خود را آزمون استخدامی اخیر مجتمع مس شهربابک اعلام کردند.

به گزارش24دی بابک آنلاین،یکی از این معترضان گفت: آقای سعدمحمدی مدیر عامل اسبق شرکت مس در ابتدای کار پروژه قول جذب تمام نیروها به هنگام راه اندازی شرکت را دادند و همین امر سبب شد تا 4 سال با حقوق کم به امید جذب در پروژه پالایشگاه  کار کنیم. اکنون مسئولین وقت شرکت مس خواستار ارائه مدرک کتبی از صحبتهای آقای سعدمحمدی شده اند این امر سبب شده ما دیگر به گفته های شفاهی مسئولین مس اعتماد نداریم.

اما امروز به علت عدم حمایت مسئولین شهرستان از کارگران پروژه های فوق؛ مجتمع مس برای تامین نیروی مورد نیاز این شرکت آزمونی ترتیب داده است که خیلی از این نیروها شرایط ثبت نام را ندارند.

یکی دیگر از معترضین گفت: اکثر این نیروها به امید قول مسئولین تشکیل خانواده دادند که اکنون قریب به 1500 نفر با حقوق کم زندگی می کنند. اما اکنون که شرکت آماده کار است می خواهند افراد دیگر را جذب کنند و مسئولین باید از ما حمایت کنند.

معترض دیگری گفت: مسئولین مس باید پاسخ بدهند چرا وقتی قرار است آزمون برگزار شود از نیروهای بیکار بومی جذب نمی شوند و تماما افراد غیر بودمی با حقوق 3 برابر افراد بومی جذب می شوند. به طور مثال در پروژه پالایشگاه 600 نفر مشغول به کار می باشند که 130 نفر بومی شهرستان و بقیه افراد غیر بومی هستند

وی افزود: همه ما 4 سال پیش قانونی و با نامه اداره کار به پروژه ها معرفی شده ایم.

بنابه گزارش همین منبع، میثم یزدان پناه ابوسعیدی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک به همراه مهندس کمالی مدیر مجتمع مس شهربابک ظهر امروز در جمع کارگران معترض خاتون آباد حضور یافت و گفت: اگر یک ماه جلوی فرمانداری هم بنشینید تا زمانی که خسارت به اموال دولتی، توهین به اشخاص و بر خلاف نظام کاری صورت نگیرد هیچ کس با شما کاری ندارد اما اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می شود.

ادامه روندابرقراری فضای امنیتی در کارخانه واگن پارس اراک!

احتمال اخراج گسترده کارگران واگن پارس- ۴ کارگر رسمی به خانه فرستاده شدند

منابع کارگری از احتمال اخراج گسترده کارگران واگن پارس اراک در پایان ماه خبر می‌دهند.

به گزارش24دی ایلنا،احتمال اخراج گسترده کارگران واگن پارس در پایان دی ماه در پی جدید‌ترین تصمیم کارفرما مبنی بر منفک کردن چهار کارگر رسمی این کارخانه تقویت شده است.

کارگران می‌گویند این ۴ کارگر رسمی پس از خاتمه آخرین دور از اعتراضات کارگران واگن پارس از کار منفک شدند و با شرط پرداخت حقوق به خانه فرستاده شده‌اند.

بر اساس گزارش کارگران، کارفرما به این چهار کارگر گفته است حقوق‌شان را پرداخت می‌کند اما دیگر به کارخانه نیایند.

منابع کارگری در عین حال می‌گویند مدیر داخلی واگن پارس به دلیل عملکرد نامناسب مدیرعامل این واحد تولیدی استعفاء داده‌ است.

کارگران حاکم شدن فضای امنیتی بر کارخانه و اجازه کارفرما به طلبکاران برای خروج مواد خام از کارخانه در روزهای گذشته را از دلایل استعفای او اعلام کرده‌اند.

یکی از کارگران در این باره گفت: اوایل این هفته طلبکاران به کارخانه آمده بودند و بیش از ۱۲ تریلی از مواد خام را با حکم قضایی بردند.

او افزود: شیوه مدیرتی که کارفرما در پیش گرفته است آینده خوبی را برای کارخانه رقم نمی‌زند و ما را به نا‌کجا آباد می‌برد.

درهمین رابطه:

روزشمارمبارزات کارگران کارخانه واگن پارس اراک از اول شهریور1393تابه امروز

http://etehadbinalmelali.com/html_2014/08_Day_93-pars.html

اخراج۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه پس از اعتراضات کارگری

بیش از ۵۰ کارگر نورد و پروفیل ساوه در چهار ماه گذشته اخراج شدند. منابع کارگری می‌گویند کارفرما در پی اعتراضات کارگران این کارخانه لوله سازی در واکنش به تعویق حداقل چهار ماه حقوق در نیمه اول امسال، دست به این اخراج‌های گسترده زده است.

به گزارش24دی ایلنا،بیشتر کارگرانی که در نیمه دوم امسال اخراج شدند نفراتی بودند که به صورت فعال در اعتراضات شرکت می‌کردند.

بر اساس این گزارش، کارفرما پس از اعتراضات کارگران در شهریور ماه امسال در شورای تامین ساوه تعهد داده بود که مطالبات معوقه کارگران را تا پایان آذر ماه پرداخت کند و حقوق کارگران را از دی ماه به بعد به روز کند.

این در حالی است که بیش از یک هزار کارگر نورد و پروفیل ساوه هنوز چهار ماه حقوق معوقه دارند و آخرین حقوقی که دریافت کرده‌اند مربوط به مرداد ماه بوده است.

در همین رابطه، یکی از کارگران که نخواست نامش فاش شود گفت: بیشتر کارگران نورد و پروفیل با قرارداد موقت کار می‌کنند و به همین دلیل امنیت شغلی ندارند به گونه‌ای که کارفرما هر زمان اراده کند آنها را به راحتی کنار می‌گذارد.

او با انتقاد از تاخیر دو ماهه در پرداخت سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی، بیان کرد: سهم کارفرمایی حق بیمه ما تا آخر مهر ماه پرداخت شده است. این تاخیر دو ماهه باعث می‌شود که کارگران همیشه برای تمدید دفترچه بیمه‌های خود با مشکل مواجه باشند زیرا سازمان تامین اجتماعی حاضر به تمدید دفترچه‌ها با این شرایط نیست.

این کارگر ناراضی با انتقاد از ممانعت کارفرما از تشکیل نهاد کارگری در کارخانه، افزود: بیش از یک هزار کارگر نورد و پروفیل ساوه نه شورای اسلامی کار دارند، نه انجمن صنفی و نه نماینده کارگر. کارفرما هرگز اجازه نداده است کارگران شورا تشکیل دهند. هر زمان هم که نماینده‌ای را برای پیگیری مطلبات قانونی‌مان انتخاب کردیم، کارفرما او را در مدت زمان کوتاهی اخراج کرده است.

او در ادامه تصریح کرد: کفش و لباس ایمنی به صورت نامنظم و با فاصله زمانی طولانی در اختیار کارگران قرار می‌گیرد و معمولا انبارهای کارخانه از این تجهیزات خالی است.

او همچنین با انتقاد از کیفیت غذای کارگران، گفت: کیفیت غذای کارگران نسبت به گذشته بد‌تر شده است.

این کارگر ناراضی در پایان با انتقاد از کاهش تعداد سرویس‌های رفت و برگشت کارگران، گفت: کاهش تعداد سرویس‌ها باعث شده است که کارگران برای رساندن خود به محل‌های آغاز حرکت سرویس به سمت کارخانه، مسیر بیشتری را به صورت پیاده راه بروند.

گفتنی است بیش از یک هزار کارگر در کارخانه نورد و پروفیل ساوه کار می‌کنند. کمتر از ۱۰۰ کارگر این واحد تولیدی قرارداد دائم دارند و سایر کارگران با قراردادهای موقت یک و سه ماهه مشغول به کارند.

کارخانه نورد و پروفیل ساوه در کیلومتر سوم جاده ساوه به اصفهان قرار دارد.

کارگران نورد لوله صفا امروز هم در اعتصاب بسر بردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: کارگران نورد لوله صفا امروز نیز علیرغم حضور در کارخانه حاضر به شروع کار نشدند و اعلام کردند تا زمانیکه کارفرما بیمه های ما را تصفیه نکند کار نخواهیم کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارفرمای نورد لوله صفا پس از واریز یکماه از چهار ماه دستمزد معوقه کارگران متعهد شده بود بدهی های مربوط به بیمه کارگران را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کند اما از آنجا که امروز نیز اینکار را نکرد کارگران حاضر به شروع کار نشدند. بنا بر اظهار کارگران نورد لوله صفا در نتیجه همدستی سازمان تامین اجتماعی با کارفرما معلوم نیست که تاکنون چه میزان از بیمه آنان واریز شده است. قبلا در شعبه سازمان تامین اجتماعی شهرستان ساوه به این کارگران گفته بودند 15 ماه از بیمه هایشان واریز نشده و پس از واریز یکماه از آن در هفته های گذشته هم اینک می باید 14 ماه معوقه بیمه وجود میداشت اما امروز مسئولین تامین اجتماعی ساوه اعلام کرده اند که 11 ماه از بیمه سال 1392 و با احتساب دی ماه جاری 9 ماه از بیمه امسال شان(جمعا 20 ماه) به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است.

این وضعیت در حالی برای کارگران نورد لوله صفا روشن شده است که کارفرما با هدف ترغیب کارگران به شروع کار اعلام کرد که بخشی از بیمه هایشان را امروز واریز کرد و بخش دیگر آنرا را هفته آینده واریز خواهد کرد. در پی این اظهارات از سوی کارفرما، کارگران نورد لوله صفا با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی از آنجا که بر روی این سایت واریز بیمه هایشان را مشاهده نکردند حاضر به شروع کار نشدند و اعلام نمودند ما به این دلیل  که مسئولین تامین اجتماعی اطلاعات درستی در اختیارمان نمیگذارند دیگر کاری به میزان بدهی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی نداریم  و فقط در صورتی شروع بکار خواهیم کرد که تصفیه حساب بیمه خود را بر روی سایت این سازمان مشاهده کنیم.

بنابر گزارش دیگری نیز که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است کارفرما طی نامه ای به شورای تامین شهر ساوه اعلام کرده است که این کارگران کار نمیکنند و فقط حقوق میخواهند و بدینگونه تلاش کرده است تا زیر بار تعهدات خود نرود. وی در این نامه اعلام کرده است 11 بهمن یکماه از حقوق معوقه و 11 اسفند یکماه دیگر را به همراه عیدی و پاداش کارگران پرداخت خواهد کرد و حقوق ماههای دی و بهمن و اسفند آنان را سال آینده پرداخت خواهد نمود.

کارگران معترض نورد لوله صفا با تاکید بر این نکته که ما اطمینانی به تعهدات کارفرما نداریم اعلام کرده اند علاوه بر تعهدی که کارفرما در شورای تامین شهر برای پرداخت مزدمان داده است حداقل خواست ما در حال حاضر برای شروع کار این است که کارفرما بیمه های ما را تصفیه کند و ما آنرا بر روی سایت سازمان تامین اجتماعی مشاهده بکنیم. لازم به یادآوری امروز فقط بخشی از کارگران خدماتی نورد لوله صفا با توجه به تعطیلی مداوم کارخانه اقدام به نظافت کردند.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران – 24 دی ماه 1393

شگردهای مدیریت ایران خودرو را با اتحاد خنثا کنیم

طی شش روز اعتصاب ، مدیریت ایران خودرو از همه ی شگردهای خود استفاده کرده تا اعتصاب غذای کارگران را به شکست بکشاند, از جمله با دادن وعده ای چهار ماده ای که در روی پانل سالن ها نصب شده است به کارگران وعده ی پرداخت پاداش های عقب افتاده و طبقه بندی مشاغل داده است, حتی مهندس انتظاری معاون منابع انسانی شرکت در سالن تولید پژو 206 در کارخانه جنوبی حضور یافته و اعلام کرده تا دو روز آینده به خواسته های شما رسیدگی خواهد شد تا با این تلاش مذبوحانه اعتصاب غذای کارگران را به شکست بکشاند. کارگران همه قسمت ها در سرویس های کارگری از همکاران خود می خواهند که اعتصاب را نشکسته و تا حصول خواسته های خود, این اعتصاب غذا را  ادامه دهند. سرپرستان و مدیران قسمت برای شناسایی کارگران فعال تلاش می کنند. هرچند که در گفتارهایشان از تهدید به عدم تمدید قراردادهای کارگران اعتصابی بسیار شنیده می شود. متاسفانه این تهدیدها و وعده های مدیریت باعث گردید که در کارخانه شمالی در سالن وانت از دیروز، کارگران اعتصاب غذا را شکسته و به ناهارخوری می روند. با این اتفاق کارگران در سالن های تولید هم قسم شده اند تا نتیجه اعتصاب متحد باشند و شگرد های مدیریت برای تفرقه را خنثی کند. البته گفتگو با این کارگران که اکثرا از کارگران روزمزدی و سابقه ی کمی در کارخانه دارند, ادامه دارد.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک. 23/10/93

اتحاد کارگران ایران خودرو، لازمه به کرسی نشاندن مطالباتشان

پس از گذشت هشت روز از اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو، ممانعت از خوردن غذای کارخانه در این واحد تولیدی همچنان ادامه دارد. کارگران خواستار عملی شدن مطالبات خود هستند. با وجودیکه مدیر نیروی انسانی قول افزایش 30% آکورد را داده است و بخشنامه‌ای را بدین منظور در قسمت های مختلف کارخانه نصب کرده اند، اما کارگران به قول این مدیر ایران خودرو باور ندارند و دست از اعتصاب نکشیده اند. این برخورد کارگران از آن روست که این قول ها را نوعی فریب کاری و روش و شیوه ای می دانند که در مقابل اعتراضات کارگری به آن متوسل می شوند.

چند سال پیش نیز در جریان جان باختن پنچ تن از کارگران این کارخانه که در اثر تصادف با یک ماشین اتفاق افتاده بود، کارگران خواست ها و مطالباتی را مطرح کردند. به دنبال آن مدیران کارخانه به طرق مختلف دست به کار شدند تا کارگران را از اعتصابی که کلیه قسمتهای کارخانه را از تولید باز داشته بود، منصرف کنند، اما کارگر نیفتاد. و در حالیکه نیروهای ضد شورش خارج کارخانه در رفت و آمد بودند، اعتصاب همچنان ادامه داشت. نجم الدین مدیرعامل وقت کارخانه در حضور جمعی از کارگران که از قسمت های مختلف ایران خودرو گرد آمده بودند، گفت شما تولید را از سر بگیرید و به اعتصاب خود پایان دهید تا به مطالبات شما رسیدگی شود.

از این روست که کارگران می‌دانند که مدیران ایران خودرو قصد عملی کردن مطالبات کارگران را ندارند، بلکه می‌خواهند با توسل به این راه و روش ضد کارگری، کارگران به اعتصاب غذا پایان دهند. اگر قصد مدیران این کارخانه، تمکین به خواست و مطالبات کارگران بود، به جای قول دادن، این مطالبات را عملی می کردند. عملی شدن خواست ها و مطالبات در گرو همبستگی و اتحاد کارگران است. با اتحاد و تکیه بر نیروی خود کارگران است که می توانند با توطئه و هجوم سرمایه مقابله کنند.

یک کارگر

کارگران کارخانه رادان کو برای تسویه حساب فراخوانده شدند

فعالیت واحد تولیدی وصنعتی «رادان کو» واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین به دلیل آنچه از سوی کارفرما «زیان‌ده بودن کارگاه» عنوان شده است، منحل اعلام و تمامی کارگران این واحد تولیدی برای تسویه حساب فراخوانده شده‌اند.

به گزارش24دی ایلنا،یک منبع خبری درکارخانه رادان کو با اعلام این خبر گفت: با اعلام آگهی انحلال در یکی ازروزنامه‌های کثیر الانتشار در تاریخ ۱۸ آذر ماه، انحلال کارخانه به مدیران و کارگران ابلاغ شده است.

او با اشاره به اینکه انحلال کارخانه باعث افزایش نگرانی کارگران در تامین معاش خانواده‌هایشان شده است، اضافه کرد: پس از اعلام انحلال این واحد تولیدی، کارفرما شخصی را به عنوان مدیر تسویه حساب با کارگران تعیین کرده است.

این کارگر رادان کو گفت: از قرار معلوم مدیر تسویه به کارگران اعلام گفته ازابتدای بهمن ماه برای تصویه حساب به دفترش مراجعه کنند و در ازاء معوقات مزدی و سنوات پایان کار (هر سال کار در کارخانه یک ماه دستمزد) تسویه حساب کنند.

وی مدعی شد انتشار آگهی انحلال کارخانه در حالی است که مطابق قانون می‌بایست تصمیم به انحلال از طریق مراجع قانونی صادر شود و تا این لحظه کارگران چنین حکمی را مشاهده نکرده‌اند.

به گفته این کارگر هم اکنون ۹ کارگر شاغل (۸ نفر رسمی یک نفر قرار دادی) در واحد تولیدی وصنعتی «رادان کو» مشغول کار هستند که بابت ۵ ماه حقوق (ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر) از کارفرما طلبکار هستند و علاوه بر این از آذر ماه سال گذشته تاکنون حق بیمه آن‌ها بصورت مرتب پرداخت نشده است.

به گفته وی، سابقه کار کارگران این کارخانه از ۱۸تا ۲۰ سال است که با وجود سوابق بالا و نوع کار به دلیل کوتاهی که کارفرما در پرداخت منظم حق بیمه‌ها داشته است هم اکنون امکان بازنشستگی از طریق مشاغل سخت وزیان آور وجود ندارند.

او تصریح کرد: کوتاهی در پرداخت بیمه و حقوق قانونی کارگران در شرایطی صورت می‌پذیرد که تولید و فروش کارخانه مناسب بوده و هیچ مشکلی از سوی کارگران دیده نمی‌شود.

این کارگر مدعی شد: علاوه بر این کارفرما بابت عیدی سال‌های ۹۲ و ۹۳ کارگران بدهکار است؛ همچنین از دو سال پیش حق کفش ولباس کار این تعداد کارگر پرداخت نشده است، چنانچه در خرداد ماه سال جاری در خصوص پرداخت نشدن عیدی سال ۹۲، شکایت جمعی از سوی کارگران به اداره کار ارسال شد و بعد ازگذشت سه ماه از طرح این شکایت اداره کار از کارگران خواست تا شکایت خود را به صورت انفرادی مطرح کنند.

به گفته وی، اداره کار شهرک صنعتی البرزدر ادامه پیگیری‌های کارگران با ارسال نامه‌ای از کارفرما خواسته است مطالبات معوق شده کارگران را پرداخت کند اما هنوز کارگران مطالبات خودرا نگرفته‌اند.

او در خاتمه گفت: انحلال غیر موجه این واحد تولید کننده مواد اولیه صنایع ریخته‌گری سبب بیکاری آن‌ها و سایر همکارانشان می‌شود.

توضیحات مدیر کارخانه

در همین رابطه آقای «خلیلی» از مدیران کارخانه «رادان کو» ضمن تایید موضوع انحلال این کارخانه از سوی سهام داران آن میزان معوقات حقوقی کارگران را با احتساب دی ماه شش ماه اعلام کرد.

او با بیان اینکه انحلال کارخانه رادان کو غیر قانونی انجام شده است افزود: در گیری سهام داران این کارخانه موجب انحلال این واحد تولیدی شده است.

او گفت: هم اکنون سهام داران، این کارخانه را به واحد صنعتی مجاور (پارس سلیس) فروخته‌اند؛ بابت این معامله ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه گرفته شده است که قرار است مطالبات کارگران از این محل پرداخت شود.

او با بیان اینکه خریدار منتظر پرداخت مطالبات کارگران وتسویه آنان است تا معامله مورد نظر را تکمیل کند، افزود: اگر رضایت کارگران فراهم نشود این معامله غیر قانونی و منتفی است.

او با صوری خواندن موضوع انحلال کارخانه رادان کو تصریح کرد: پی گیری انحلال این کارخانه در حالی از سوی سهام داران انجام می‌شود که این کارخانه دارای سود دهی خوبی است.

این مقام آگاه با بیان اینکه از اول ماه آینده از کارگران خواسته شده است تا دیگر به محل کار خود نیایند در ادامه افزود: از قرار معلوم مدیر تسویه به کارگران گفته است اگر برای تسویه حساب نمی‌آیید؛ بروید شکایت کنید تازه اگر برنده شدید برای وصول مطالباتتان چک ۷ تا ۸ ماهه دریافت خواهید کرد.

کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان 5 ماه حقوق نگرفته‌اند

خبرگزاری مجلس بتاریخ24دی طی گزارشی از عدم پرداخت 5ماه حقوق کارگران معادن زغال‌سنگ گلستان،خبرداد.

براساس این گزارش، 5 ماه است که کارگران معادن گلستان حقوق نگرفته و دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

عدم برقراری مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مرودشت پس ازگذشت ۲۱ ماه بدلیل بدهی کارفرما

بعد از گذشت حدود ۲۱ ماه از بازنشستگی ۱۰۵ نفراز کارگران کارخانه آزمایش مرودشت، هنوز مستمری بازنشستگی همه این کارگران برقرار نشده است.

به گزارش24دی ایلنا،یکی از کارگران این کارخانه درباره به تاخیر افتادن پرداخت مستمری بازنشستگی کارگران کارخانه آزمایش مروردشت در استان فارس گفت: دلیل بر قرار نشدن مستمری این بازنشستگان تاخیر کارفرما در پرداخت نشدن ۴درصد حق بیمهٔ مربوط به مشاغل سخت و زیان آور بوده است.

وی با بیان اینکه در آخرین پی گیری‌های کارگران و مسئولان شهرستان مرودشت کارفرما را مکلف به پرداخت ۴درصد حق بیمهٔ ۱۰۵ کارگر بازنشسته شده کردند، افزود: طبق محاسبات تامین اجتماعی کارفرما برای برقراری مستمری این ۱۰۵ کارگر می‌بایست معادل ۴۰۰ میلیون تومان اضافی پرداخت می‌کرد اما در حال حاضر با پرداخت شدن تنها۱۵۰ میلیون تومان از این مبلغ تنها مستمری ۱۷ نفر از کارگران بازنشسته برقرار شده است.

او با اشاره به ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی یاد آور شد: طبق ماده ۱۴ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان مکلفند پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده معادل ۴ درصد حق بیمه مبلغ بیشتری را بابت اشتغال کارگران در کارهای سخت و زیان آور پرداخت کنند اما در کارخانه مرودشت فارس این مبلغ به دلیل کمبود نقدینگی این مبلغ در ۲۱ ماه گذشته هنوز پرداخت نشده است.

این کارگر کارخانه آزمایش مرودشت افزود: از قرار معلوم کارفرما تعهد داده است که برای بر قرار کردن مقرری سایر کارگران بازنشسته باقیمانده حق بیمه را حداکثرتا دو هفته آینده به تامین اجتماعی پرداخت کند.

گفتنی است ۵۲ نفر از کارگران قدیمی شاغل در کارخانه آزمایش مرودشت که در یک سال اخیر شاهد تعطیلی دو ساله کارخانه و بازگشایی این واحد تولیدی در شهریورماه سال جاری بوده‌اند، در سه سال اخیر ۳۰ ماه حقوق طلبکارند.

قانون مشاغل سخت در کارخانه سیمان داراب اجرا نمی‌شود

کارگران کارخانه سیمان داراب دراستان فارس از محقق نشدن بخشی از مطالبات معوقه حدود ۵۰۰ کارگر این کارخانه خبر می‌دهند.

به گزارش24دی ایلنا،کارگران گفته‌اند قانون مشاغل سخت و زیان آمور در کارخانه سیمان داراب اجرا نمی‌شود. آنان در توضیح علت اجرا نشدن این قانون و تبعاتش برای کارگران بازنشسته گفته‌اند: سنگ اندازی‌های تعدادی مسئولان این کارخانه مانع اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور شده است و به دلیل اجرا نشدن این قانون، بازنشستگی کارگران مشمول مزایای مشاغل سخت، بصورت عادی انجام می‌شود.

کارگران سیمان داراب همچنین می‌گویند پرداخت «حق شیفت» به آنان مطابق قانون صورت نمی‌گیرد. به گفته آنان، حق شیفت کارگران این کارخانه هم اکنون به صورت ۱۵ درصد پرداخت می‌شود اما طبق استعلامی که کارگران از اداره کار انجام داده‌اند کارفرما موظف است در هر ماه بابت حق شیفت کارگران ۲۲ درصد پرداخت کند.

از سوی دیگر به گفته کارگران، بخشی از مزایای عرفی شغل‌شان که در گذشته به آنان پرداخت می‌شده، سالهاست که قطع شده است.

این کارگران در حکم نمونه به پرداخت «حق بین راهی» که مشمول سایر کارگران استان می‌شود اشاره کرده‌اند که از ۱۲ سال قبل با ورود آخرین کارفرما (۸۲ تا دی ماه ۹۳) پرداخت این مزیت شغلی متوقف شده است.

ارجاع ۱۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف دراصفهان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ هزار پرونده به شعب حل اختلاف ارجاع و تاکنون برای ۱۶ هزار پرونده رای صادر شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان 35 هیئت تشخیص و 14 هیئت حل اختلاف فعالیت دارند، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 19 هزار پرونده به شعب حل اختلاف ارجاع داده شده و تاکنون برای 16 هزار پرونده رای صادر شده است.

قادری به ارجاع 385 پرونده کارگری و کارفرمایی استان اصفهان به دیوان عدالت اداری اشاره و گفت: تاکنون به 160 پرونده رسیدگی شده و سایر پرونده‌ها در نوبت رسیدگی است.

وی همچنین از راه‌‌اندازی سه شعبه جدید هیئت حل اختلاف در شهرهای اصفهان، فریدن و فلاورجان خبر داد و افزود: در استان اصفهان به دلیل رسیدگی سریع به پرونده‌ها روزانه 12 پرونده به هر شعبه ارجاع داده می‌شود که در حالت استاندارد باید روزانه پنج مورد پرونده به هر شعبه ارسال می‌شود

اجتناب کارفرمایان اصفهانی ازبکارگیری کارگران زن،متاهل وعایله مند

ایرناطی گزارشی بتاریخ24دی از اجتناب کارفرمایان اصفهانی ازبکارگیری کارگران زن وعایله مند،خبرداد.

براساس این گزارش،قوانین منجمله مرخصی زایمان و ساعت شیر باعث کاهش اشتغال زنان شده است.

بنابهمین گزارش،برخی کارفرمایان اصفهان از پذیرش کارگران عیالوار بدلیل حق عائله مندی خودداری می کنند و به استخدام کارگران مجرد می پردازند.

برپایه این گزارش،در استان اصفهان بیش از 160 هزار واحد صنفی وجود دارد که 40 درصد آنها در بخشهای تولیدی و خدماتی فعال هستند. 64 درصد جمعیت استان اصفهان را کارگران تشکیل می دهند وتعدادشان  یک میلیون و 77 هزار نفر است.

سوختگی شدید یک کارگر کارخانه ی کاغذ سازی اهواز

کارگر فلزکار گزارش می دهد

پنج روز قبل یک کارگر کارخانه ی کاغذ سازی, کاغذ کار اهواز به دلیل نقض فنی و ترکیدن لوله ی بخار آب دچار سوختگی شدید شد و در بیمارستان اهواز بستری شده است. متاسفانه مسئولین کارخانه از پیگیری مشکلات بیماری این کارگر خودداری کرده و مشکلات بیمارستانی این کارگر توسط خانواده اش پیگیری می شود. او در حال حاضر در بیمارستان اهواز بستری است.

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک. 93/10/23

در هفت تپه چه خبر!

سال هاست که در هفت تپه کارگران نی بُر روزمزد از حق استفاده سرویس رفت و آمد بی بهره اند. در هفته گذشته به علت نداشتن سرویس, دو حادثه کارگری در نیشکر هفت تپه به وقوع پیوست. در حادثه اول کارگران نی بُر پس از اتمام کار روزانه در برگشت از کار سوار وانت نیسان گشته که در راه, این نیسان واژگون شده و دو کارگر کشته و شانزده کارگر دیگر زخمی شده اند. در حادثه دوم دو کارگر نی بُر با موتورسیکلت شخصی عازم محل کار بوده اند که با تراکتور شرکت تصادف کرده و در دم کشته اند.

کارگران نی بُر روزمزد فاقد سرویس حمل و نقل بوده و با وانت نیسان و یا تریلی که مختص جابه جایی احشام و اثاثیه است به محل کار برده می شوند, و تنها کارگران رسمی از سرویس حمل و نقل بهره مند هستند. این دو حادثه باعث نگرانی همه ی کارگران گشته و یکی از خواسته های آنان امکان بهره مندی از سرویس حمل ونقل است.

روابط عمومی سندیکای فلزکار مکانیک. 23/10/93

بیست وچهارم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.