اخباروگزارشات کارگری23آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

– تجمع اعتراضی خانواده های فعالین کارگری بازداشت شده اخیر سنندج – انتقال ریبوار عبدالهی به قرنطینه زندان مرکزی سنندج

– تجمع اعتراضی پرستاران مقابل ساختمان ریاست جمهوری

– تجمع  اعتراضی پرستاران مقابل دانشگاه علوم پزشکی مشهد

– تجمع اعتراضی بازنشستگان نساجی مازندران مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی ایران

– تجمع اعتراضی بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون مقابل استانداری لرستان

– کارگران ۴ شرکت «سرمایه‌گذاری سبز» تجمع کردند

– گزارشی از کارگران کوره ‌پز خانه‌های اراک

– تظاهرات سراسری مردم آمریکا برای “برابری و عدالت” وبازداشت ده ها معترض!

– اعتراض مردم مسکو نسبت به طرح دولت برای کاهش بودجه آموزش و پزشکی

-۱۰ کارگر چینی در معدن زغال سنگ جان باختند

تجمع اعتراضی خانواده های فعالین کارگری بازداشت شده اخیر سنندج – انتقال ریبوار عبدالهی به قرنطینه زندان مرکزی سنندج

بنابه گزارش دریافتی، صبح امروز یکشنبه 23 آذرماه، خانواده های فعالین کارگری بازداشت شده اخیر سنندج در مقابل ستاد خبری سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند وخواهان آزادی آنهاشدند.

بنابهمین گزارش،همسر و خواهر “ریبوار عبدالهی” وارد ستادخبری شدند وبه آنان اعلام شد که این فعال کارگری ریبوار عبدالهی را به قرنطینه زندان مرکزی سنندج انتقال داده اند.

تجمع اعتراضی پرستاران مقابل ساختمان ریاست جمهوری

صبح امروز جمعی از پرستاران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که تعدادشان حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، در اعتراض به اختلاف درآمد پرستاران و پزشکان و همچنین تعلل دولت در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

به گزارش 23آذرایلنا، پرستاران که برای شرکت در این تجمع اعتراضی از استان‌هایی چون تهران، اصفهان، مازندران و گیلان خود را به مقابل ساختمان ریاست جمهوری رسانده‌اند، مدعی‌اند پرستاران بیشتری عازم این تجمع بوده‌اند اما بسیاری از آنان پس از تماس یکی از نهادهای دولتی با بیمارستان‌های محل خدمت‌شان از شرکت در این اعتراض منصرف شده‌اند.

پرستاران در تجمع امروز علاوه بر طرح مطالبه اصلی و قدیمی‌شان در ارتباط با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، خواستار توجه به کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها و بخش‌های مختلف کادر پرستاری شدند.

عمده‌ترین شعارهایی که در پارچه نوشته‌های معترضین به چشم می‌خورد شامل «ما ۹۳ درصد هستیم»، «وال استریت واقعی در نظام سلامت ایران، ۵ درصد تیم درمان ۹۵ درصد درآمد را می‌برند»، «ما به بی‌عدالتی اعتراض داریم»، «بی‌توجهی مسئولان افزایش، مهاجرت پرستاران» و… است.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار نیز که هفته گذشته حکم تبعید شغلی‌اش به اتهام برگزاری تجمع اعتراض آمیز آبان‌ماه پرستاران مقابل مجلس صادر شده بود، در جمع معترضین حضور دارد.

بر اساس این گزارش، علاوه بر تهران، پرستاران برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، قم، مازندران و گیلا ن نیز در این تجمع حضور داشتند. بنا بر ادعای تجمع کنندگان، پرستاران در شهرهای دیگر از جمله مشهد، یزد و اصفهان نیز به صورت همزمان تجمعاتی را برگزار کرده‌اند.

به گفتهٔ یکی از پرستاران حاضر در تجمع «قرار بود تعدا بیشتری از پرستاران در مقابل نهاد ریاست جمهوری حاضر باشند اما عده‌ای از آن‌ها در شیفت کاری صبح قرار داشتند و عده‌ای دیگر نیز بنابر اطلاعات واصله محدودیت‌هایی از جانب انتظامات بیمارستان‌ها برایشان ایجاد شده تا در تجمع حاضر نشوند.»

در همین رابطه، یکی از فعالین جامعه پرستاری حاضر در تجمع امروز ضمن انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با پرستاران در ارتباط با پیگیری مطالباتشان گفت: در طی این مدت هر چقدر صبر و حوصله به خرج دادیم متاسفانه اوضاع بد‌تر شد. پرستاران روز به روز بیشتر مورد استثمار قرار گرفتند و از آن سو کمترین حقوق و دستمزد سهم آن‌ها شد. واقعیت این است که ما چیزی بیش از حق خودمان نمی‌خواهیم.

گفتنی است، برخی از پرستاران حاضر در تجمع امروز، بی‌توجهی مسولان را باعث افزایش مهاجرت پرستاران، افزایش ترک کار آنان و در نتیجه تغییر شغل می‌دانند. یکی از پرستاران حاضر در این باره گفت: بی‌توجهی مسولین سبب می‌شود گروهی زیادی از پرستاران تغییر شغل دهند و در ‌‌نهایت جامعه پرستاری با کمبود نیرو در بسیاری از بخش‌ها مواجه شود لذا باید هرچه سریع‌تر وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام پرستاری وارد عمل شود و دست از شعار بردارد.

این تجمع در ‌‌نهایت با صدور بیانیه‌ و امضای طوماری از سوی خانهٔ پرستار و جامعه پرستاری خاتمه یافت. عمده‌ترین مطالبات طرح شده در این تجمع، اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و تثبیت اختلاف سه برابری پزشکان و پرستاران و همچنین تعدیل نگرش استثماری به نیروی پرستاری عنوان شد.

تجمع  اعتراضی پرستاران مقابل دانشگاه علوم پزشکی مشهد

روز پرستار روز میعاد بعدی ماست ما به دوستان تا روز پرستار مهلت می‌دهیم تا خواسته‌های به حق پرستاران را جامع عمل بپوشانند.

تجمع پرستاران امروز در مقابل ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور بیش از 100 پرستار برگزار شد.

به گزارش 23آذرخبرگزاری دانشجو ، تجمع دانشجویان پرستاری در اعتراض به دیده نشدن حق و حقوق آنان در طرح تحول نظام سلامت امروز در مقابل ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال برگزاری است.

 این پرستاران با در دست داشتن پلارکاردهایی با مضمون “ما خواستار برقراری عدالت در پرداخت هستیم”، “اگر پرستار نباشد تامین سلامت بیمار بسیار دشوار است”، از مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت و درمان خواسته شده تا وضعیت حقوقی پرستاران را سامان دهند.

 در این تجمع مهدی امیر جانی، یکی از پرستاران معترض با بیان این نکته که این تجمع همزمان با تجمع صورت گرفته در تهران اجرا می‌شود، تصریح کرد: اعتراض ما به نحوه تعرفه گذاری نامناسب انجام شده در بخش پرستاری است.

 وی با بیان این نکته که تفاوت فاحشی میان تعرفه حقوقی پرستاران با پزشکان وجود دارد، خاطرنشان کرد: شکاف عمیقی میان تعرفه حقوقی پرستاران و پزشکان وجود دارد و باید عدالت بیان شده در این بخش رعایت و بر اساس وعده داده شده حقوق پرستاران با پزشکان یک به سه شود.

 پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا در ادامه با بیان این نکته که حقوق یک پرستار در بهترین حالت خود به دو میلیون و 300 هزار تومان می‌رسد، گفت: حقوق یک پزشک از 10 میلیون در کف آغاز و تا 100 میلیون در ماه می‌رسد که این شکاف عمیقی را در بخش پزشکی ایجاد می‌کند.

پرستار بخش سوختگی بیمارستان امام رضا در ادامه با اشاره به مشکلات باز نشستگی گروه پرستاری بیان کرد: متاسفانه قانونی را در بازنشستگی پرستاری کشور ابلاغ کرده‌اند که بر اساس آن سن بازنشستگی پرستاران را 55 سالگی عنوان و این در حالی است که بیان می‌شود سن بازنشستگی پرستاران 25 سالگی است.

 وی در ادامه با اشاره به سابقه پرستاری خود در بیمارستان امام رضا گفت: من اکنون مدت 24 سال است که در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا در حال خدمت می‌باشم و 49 سال سن دارم حال اگر بنا باشد پس از 25 سال بازنشست شوم باید سال بعد بازنشسگی من تائید شود؛ اما بر اساس قانون 55 سالگی ناچارم شش سال دیگر خدمت خود را ادامه دهم.

 امیر جانی با بیان این نکته که افراد تجمع کننده در این مکان از شهرستان‌های استان و اکثرا پرستاران بخش خصوصی دولتی و دانشجوی پرستاری هستند، افزود: ما در انتظار هستیم مهرابی بهار و دیگر مسئولان برای این مشکلات تصمیمی اتخاذ کنند.

 پرستاران در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به بی‌عدالتی‌های وزارت بهداشت و درمان مراتب همراهی و حمایت خود را از برادران و خواهران همکار در تجمع امروز بیان کرده و اعلام داشتند:

1- ما خواستار اجرای بی قیدو شرط قانون تعرفه گذاری پرستاری با تعیین ضریب عملکرد عادلانه در حد عرف جهانی هستیم.

 2- ما خواستار اجرای عدالت در پرداخت‌ها هستیم به طوری که حداکثر اختلاف پرداخت بین تیم درمان سه برابر باشد.

 3- ما خواستار توقف فوری واریزی‌های شگفت آور مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت هستیم و معتقدیم اگر این شکاف چند صدبرابری اصلاح نشود آسیب جبران ناپذیری به اقتصاد مردم، بیماران و کارکنان تیم سلامت وارد خواهد کرد و اگر اجرایی شود دیگر آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

 4- ما هر گونه تهدید، تنبیه و تبعید پرستاران و هر یک از اعضای تیم درمان را که در جهت پیگیری حقوق صنفی باشد محکوم می‌کنیم.

 5- روز پرستار روز میعاد بعدی ماست ما به دوستان تا روز پرستار مهلت می‌دهیم تا خواسته‌های به حق پرستاران را جامع عمل بپوشانند و این همان فرصت دو ماهه مورد نظر وزارت است. بدیهی است راهکارهای قانونی دیگری نیز می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد از جمله آن عمل به وظایف در حد قانون اگر قرار باشد پروسیجرهای مشترک بین پزشک و پرستار را تنها پزشک بگیرد پس باید خود انجام دهد.

 6- ما از بیانیه مصوب پایانی تجمع همکارانمان در تهران و شهرستان‌های دیگر حمایت کرده و اتحاد بیشتر جامعه پرستاران ایران را تا حصول به خواسته‌هایمان که چیزی جز اجرای عدالت و رعایت حقوق مردم و کارکنان سلامت نیست را خواستاریم.

تجمع اعتراضی بازنشستگان نساجی مازندران مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی ایران

با توجه به سوابق گذشته وعده مسئولان، اگر این بار نیز مطالبات ما با بی‌توجه‌ای همراه شود، به تجمعات خود در تهران ادامه خواهیم داد.

بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران بازنشسته کارخانه «نساجی مازندران»، صبح امروز (۲۳ آذر ماه) در اعتراض به طولانی شدن وضعیت پرداخت مطالباتشان با سفر به پایتخت در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی ایران واقع در در خیابان فردوسی تهران تجمع کردند.

به گزارش23آذرایلنا،نماینده کارگران حاضر در تجمع امروز کارگران گفت: تجمع امروز کارگران بازنشسته نساجی مازندران در واکنش به طولانی شدن زمان وصول مطالبات معوقه‌شان از سوی بانک ملی صورت گرفته است. بانک ملی به عنوان سهامدار اصلی نساجی مازندران می‌خواهد با خرید قطعه زمینی ۱۵ هکتاری به ارزش ۸۳ میلیارد تومان مطالبات کارگران را پرداخت کند. با وجود آنکه همه مراحل ثبت این زمین به نام بانک ملی انجام شده است اما به دلایلی که ما بی‌اطلاعیم هنوز پولی به کارگران پرداخت نشده است.

او گفت: پیش از این زمین‌ها به دلیل بدهی در توقیف سازمان تامین اجتماعی بود که با پیگیری کارگران و همکاری وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، چند وقت پیش این زمین‌ها آزاد شد و شرایط تسهیل فروش‌شان به بانک ملی فراهم آمد.

وی همچنین در خصوص میزان مطالبه بانک ملی از کارخانه نساجی مازندران گفت: در حال حاضر بانک ملی به ازای طلب ۴۰ میلیاردی خود،  خود را سهام دار کارخانه می داند و قصد دارد این زمینها را خریداری کند. همچنین این بانک مدعی  است این رقم به ۱۷۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نماینده کارگران در ادامه با انتقاد از اینکه مسئولان بانک ملی نسبت به پی گیری مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته نساجی مازندران بی‌تفاوت‌اند و هیچ اقدامی در جهت رفع مشکلات آنان انجام نمی‌‌شود، افزود: زمینهای فروخته شده به بانک ملی دارای موقیت بسیار خوب با کاربری تجاری در بهترین نقطه قائم شهر است که ارزش مالی این زمین‌ها در بازار فروش حدودا متری ۲ میلیون تومان است. اما کار‌شناسان بانک ملی ارزش این زمین‌ها را حدود یک میلیون تومان قیمت گذاری کرده‌اند. با وجود آنکه این زمین‌ها خریدار دیگری نداشت کارفرمای کارخانه و کارگران ناچار شدند با رقم کار‌شناسی بانک ملی موافقت کنند.

اواضافه کرد: هم اکنون مراحل واگذاری این ۱۵ هکتار زمین تجاری (بجای بدهی‌های گذشته کارخانه به بانک) به بانک ملی انجام شده است، اما مدیران ارشد بانک ملی در پرداخت پول شاغلین و بازنشستگان کوتاهی می‌کنند.

او در ادامه سخنان خود در مورد میزان مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه نساجی مازندران گفت: مجموع مطالبات کارگران شاغل و بازنشسته ۱۵ میلیارد تومان است که رقم ۱۱ میلیارد تومان آن بابت حق سنوات حدود ۵۵۰ کارگر بازنشسته در فاصله سال ۸۸ تا پایان سال ۹۲ انباشته شده و مابقی ۴ میلیارد تومان بابت مطالبات معوقه سالهای ۸۸ تا ۹۱، ۳۵۰ کارگر شاغل به وجود آمده است.

به گفته این کارگر، تا این لحظه هربار که این کارگران برای وصول مطالبات خود اجتماع کرده‌اند از سوی مسئولان و کارفرما به آن‌ها وعده‌هایی داده شده است که تمامی این وعده‌ها در عمل برآورده نشده‌اند. امروز نیز تا این لحظه هیچکدام از مسئولان بانک ملی در جمع معترضین حاضر نشده‌اند.

یکی دیگر از نمایندگان کارگران حاضر در تجمع امروز کارگران بازنشسته نساجی مازندران در ادامه سخنان همکارش افزود: ما کارگران نساجی مازندران سالهاست که پی گیر مشکلات خود از مسئولان استانی و کشوری هستیم اما انگار گرسنگی کارگرانی که ۳۰ سال به این کشور خدمت کرده‌اند برای مسئولان مهم نیست.

به گفته وی، کارگران با همکاری برخی مسئولان شهرستان زمینه تسهیل فروش این زمین‌ها را برای دریافت مطالباتشان به بانک ملی فراهم کردند اما بانک ملی به بهانه‌هایی نمی‌خواهد مطالبات کارگران را پرداخت کند.

او گفت: کارخانه نساجی مازندران زمین‌های با ارزش زیادی را در نقاط مختلف استان مازندران در تملک دارد که در سالهای گذشته بیشتر این زمین‌ها از سوی طالبکاران دولتی مصادره شده است.

به گفته وی، ارزش هر یک از زمین‌های تحت مالکیت نساجی مازندران از ۵ میلیارد تومان تا ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که بخشی از آن‌ها بانک ملی، سازمان تامین اجتماعی و اداره دارایی بابت طلبشان از کارخانه توقیف کرده‌اند بخش قابل توجه‌ای از این زمین‌ها نیز از سوی شهرداری قائم شهر بابت ساخت پارک تصرف شده است.

همچنین یکی دیگر از نمایندگان کارگری حاضر در تجمع امروز گفت: امروز ما برای چندمین بار از کار و زندگی خود در مازندران دست کشیده‌ایم و برای مطالبه خواسته‌هایمان به تهران پناه آورده‌ایم تا شاید به مشکلاتمان رسیدگی شود.

این کارگر با بیان اینکه کارگران نساجی مازندران حاضر در تهران خواهان پیگیری برای وصول مطالبات خود و همکارانشان هستند، افزود: تا این لحظه هربار که این کارگران برای وصول خواسته‌های خود اجتماع کرده‌اند از سوی مسئولان و کارفرما به آن‌ها وعده‌هایی داده شده است که تمامی آن‌ها در عمل برآورده نشده است.

این کارگر بازنشسته نساجی مازندران گفت: چند سال است که با تحمل همه سختی‌های کار در نساجی مازندران بازنشسته شده‌ایم. انتظار داشتیم بعد از یک عمر خدمت به این کشور بجای یک تشکر خشک خالی این اندازه اذیتمان نمی‌کردند.

او با بیان اینکه با تجمعاتی که انجام می‌دهیم همه از مشکلات واحد نساجی مازندران و تعویق مطالبات کارگرانش با اطلاع هستند افزود: با تجمع امروزمان در تهران همه رهگذران تا حدودی از مشکلاتمان با خبر بودند اما مسئول حراست بانک ملی بعد از این همه پی گیری از ما می‌پرسد جریان چیست برای چه اینجا آمده‌اید.

او گفت: ما به سنی رسیده‌ایم که دیگر پیر شده‌ایم. فرزندان دانشجو و یا سرباز داریم. در حال حاضر با اندک اندوخته‌ای که از راه کشاورزی و دست فروشی بدست می‌آوریم امرار معاش می‌کنیم. بیشتر وقت‌ها حتی پول نون هم نداریم.

وی درباره شرایطی که شب گذشته به سختی عازم تهران شده بودند گفت: تعداد بازنشستگانی که قرار بود امروز در تهران حاضر باشند بیش از ۲۰۰ نفر بود اما به دلیل کمبود اتوبوس و اینکه توانایی هزینه خودروهای شخصی را نداشتند برگشتند.

او گفت: قرار است تعداد زیادی آنان در صورت تامین اتوبوس امشب به ما ملحق شوند.

او در خاتمه گفت: با توجه به سوابق گذشته وعده مسئولان، اگر این بار نیز مطالبات ما با بی‌توجه‌ای همراه شود، به تجمعات خود در تهران ادامه خواهیم داد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان کارخانه نخ پارسیلون مقابل استانداری لرستان

صبح امروز (یکشنبه ۲۳ آذر) حدود پنجاه نفر از بازنشستگان کارخانه «نخ پارسیلون» خرم آباد در اعتراض به تعلل مالکان این کارخانه پارسیلون در خصوص پرداخت سنوات بازنشستگی‌شان، در مقابل استانداری لرستان تجمع کردند.

به گزارش 23آذرایلنا، نماینده کارگران بازنشسته نخ پارسیلون که در این تجمع حاضر بود گفت: در پی اعتراضات مکرر بازنشستگان در مقابل کارخانه و نهاد‌های مختلف دولتی در خصوص عدم دریافت سنوات پایان کار و قولهای بی‌عمل مدیرعامل کارخانه، متاسفانه بار دیگر ناچار شدیم اعتراض خود را در مقابل استانداری اعلام کنیم.

وی افزود: میانگین سنوات هر کدام از ۱۳۵ کارگر بازنشسته این کارخانه حدود ۲۰ میلیون تومان است که این رقم بعد از گذشت بیش از ۴ سال از بازنشستگی کارگران و کاهش شدید ارزش پول ملی هنوز به آنان پرداخت نشده است.

این کارگر بازنشسته درباره دلایل تجمع امروز کارگران اضافه کرد: بعد از آخرین تجمع بازنشستگان پارسیلون مقابل ساختمان استانداری لرستان که در هفته گذشته (۱۸ آذر ماه) صورت گرفته بود، قرار شد مسئولان این نهاد دولتی حداکثر تا امروز (یکشنبه) مطالبات‌مان را پی گیری کنند که متاسفانه هیچ اقدامی تا کنون انجام نگرفته است.

او افزود: کارفرما در توجیه عدم پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه، کمبود نقدینگی و منابع مالی را بهانه می‌کند. به همین دلیل بیش از ۷ سال است که او به طلب کاران حقیقی و حقوقی خود وعده پرداخت مطالباتشان با وعده فروش ۱۸۰ هکتار از زمین‌های صنعتی تحت مالکیت کارخانه را می‌دهد.

به گفته وی، مجموع بدهی‌های کارخانه پارسیلون حدود ۹۰ میلیارد تومان بر آورد می‌شود که مهم‌ترین طلبکاران دولتی سازمان تامین اجتماعی، اداره دارایی و اداره برق هستند.

او درخاتمه گفت: علاوه بر ۱۳۵ کارگر بازنشسته، پرداخت بخشی از مطالبات حقوقی کارگران شاغل کارخانه نخ پارسیلون نیز نزدیک به ۲ سال است که معوق مانده است.

کارگران ۴ شرکت «سرمایه‌گذاری سبز» تجمع کردند

صبح امروز حدود یکصد نفر از کارگران شرکت‌های چهارگانه سرمایه گذاری سبز در اعتراض به وضعیت نامشخص مطالبات مزدی خود در محل این شرکت تجمع کردند.

به گزارش23آذرایلنا،این تجمع در داخل شرکت و در اعتراض به وضعیت نامشخص دستمزد‌ها، حقوق و بیمه معوقه برپا شده است.

گزارشی از کارگران کوره ‌پز خانه‌های اراک

دست‌های کارگران کوره‌های آجرپزی هم زبر است و هم خشن، دست‌هایی که به واسطه رفاقت با خاک و آجر این روزها دیگر به درد نوازش صورت فرزندان و نوه‌هایشان نمی‌خورد. 

به گزارش 23آذرفارس ، دست‌هایشان را که می‌بینی می‌شود رد پای یک زندگی پر مشقت و زحمت را در آینه به خاک نشسته کف آن دید، کارگران صنعتی که این روزها به واسطه در حاشیه قرار گرفتنش زیر سایه صنعت جدید ساختمان سازی باید در لابلای گل و لای خشت آجرهای سنگین با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند.

صحبت بر سر کارگران کوره‌پز خانه‌های اراک است، مردانی که دوشادوش مشکلات زندگی آجر خانه‌های دیگران را درست می‌کنند به امید روزی که خود خانه‌دار شوند.

محمد علی مولایی یکی از این کارگران است که با داشتن 55 سال سن در حالی که از کودکی به کارگری در کوره‌پز خانه‌های مختلف مشغول به کار بوده تنها 17 سال سابقه بیمه دارد و دیگر امیدی برای استفاده از مزایایی که سال‌ها پرداخت کرده ندارد.

چین و چروک صورت خسته‌اش به خوبی گواه سختی کاری که باید در کنار غربت تحمل کند هست، مرد آذری زبانی که این روزها به عنوان مسئول پخت در یکی از کوره‌پز خانه‌های شهر اراک فعالیت می‌کند و معتقد است کار پخت آجر یک کار سخت و تخصصی است که عمدتا تخصصش را اهالی آذربایجان دارند.

مولایی گفت: مسئولان باید چاره‌ای برای کارگران کوره‌پز خانه‌ها بیندیشند، چرا که این کار آن قدر سخت و زیان بار است که یک کارگر عمدتا عمرش به 60 سال برای بازنشستگی نمی‌رسد.وی بیان کرد: کار در کوره از یک سو به واسطه آلایندگی‌ها و از سوی دیگر به واسطه سختی و سنگینی کار موجب از کار افتادگی کارگران می‌شود چرا که یک کارگر کوره‌پز خانه مجبور است در هر روز 30 هزار آجر با وزن تقریبی صد تن را جا بجا کند مطمئنا عمری کمتری از 60 سال دارد.

او که به همراه دیگر همشهری‌هایش 24 ساعت شبانه روز را به کار در کوره‌ها مشغول است از درآمد کم این قشر سخن می‌گوید و اظهار داشت: اگر چه یک کارگر حرفه‌ای کوره این روزها دستمزدی حدود 55 هزار تومان در روز می‌گیرد، اما این حق‌الزحمه در برابر کار شبانه روزی بسیار اندک است.

عیوض عبدی کارگر دیگر این بخش گفت: از سال 70 در کوره‌پزخانه‌ها مشغول کار بودم این در حالی است که سابقه کار ثبت شده برای من تنها 15 سال است.

او که پدری 36 ساله است دوری راه را به جان خریده به امید کسب روزی حلالی که در خشت‌های بر هم سوار آجرها دنبالش می‌گردد، آجرهایی که آرزو می‌کند روزی بتواند با آنها سرپناهی برای خود و خانواده‌اش دست و پا کند.

عبدی از بی‌توجهی مسئولان به کارگران صنعت آجرپزی گلایه کرد و ادامه داد: کارگر صنعت آجرپزی علیرغم سختی فراوان از هر گونه مزایای شغلی دیگر محروم است این در حالیست که کار کارگران کوره‌پزخانه‌ها در قیاس با کارگران سایر صنایع سخت‌تر و پر زحمت‌تر است.

این کارگر صنعت آجر‌پزی افزود: کارگر کوره‌پز خانه نه حق دریافت مسکن دارد نه از امکانات رفاهی و ورزشی برخوردار است در این صنعت فقط کار سخت و زیان‌بار است که سهم شاغلین شده و کسی فریادرس کارگران نیست.

وی اضافه کرد: مسکن مهر به بهانه ارائه به خانوارهای کم درآمد اجرا شد، اما یک آجر این خانه‌ها هم به ما نرسید این در حالی است که افرادی این روزها زیر سقف مسکن مهر سکونت دارند که یک دهم شغل ما سختی نمی‌کشند.

کارگر دیگری که نخواست نامی از او برده شود هم گفت: درآمد کارگران آجرپز فقط نان شب می‌شود و کرایه خانه، ما حتی برای آنکه آخر ماه پول بیشتری برای خانواده خود بفرستیم 5 ماه از دیدن فرزندانمان محروم هستیم، چرا که کارگر روز مزد در مرخصی حقوق ندارد!

تظاهرات سراسری مردم آمریکا برای “برابری و عدالت” وبازداشت ده ها معترض!

همزمان با تظاهرات گسترده مردم واشنگتن در اعتراض به تبعیض نژادی و قدرت و اختیارات بیش از حد پلیس آمریکا در شهرهای دیگر نیز تظاهراتهایی مشابه برپا شد.

به گزارش14دسامبریورونیوز، درپی حمله پلیس به تظاهرکنندگان در شهر شیکاگو دستکم ۶ تن از معترضان بازداشت شده اند. برخی رسانه های محلی تعداد افراد بازداشت شده را بیش از ۲۰ تن عنوان کرده اند.

خیابان های نیویورک نیز شاهد حضور گسترده مردمی بود که با شعار ما “عدالت و برابری” می خواهیم، تظاهرات کردند.

اغلب تظاهرکنندگان تصویر اریک گارنر، سیاهپوست را که گفته می شود در جریان بازداشتش از سوی پلیس کشته شد را در دست داشتند.

بر اساس این گزارش، پلیس شهر بوستون نیز حدود ۲۳ تن از معترضانی را که سعی داشتند یکی از بزرگراههای اصلی شهر را مسدود کنند دستگیر کرده است.

در شهر اوکلاند در غرب کالیفرنیا نیز حدود ۴۵ تن از معترضان به اتهام هایی همچون خرابکاری و عدم پذیرش دستور پلیس بازداشت شدند.

اعتراض ها طی هفته های گذشته و پس از مرگ سه شهروند سیاه پوست به دست ماموران سفیدپوست آغاز شد. همزمان تصمیم هیات منصفه دادگاههای نیویورک و فرگوسن در بی گناه تشخیص دادن ماموران پلیسی که عامل کشته شدن سیاه پوستان بودند، اعتراض ها را شدت بخشید.

اعتراض مردم مسکو نسبت به طرح دولت برای کاهش بودجه آموزش و پزشکی

صدها تن از پزشکان همراه با گروهی از طرفداران احزاب چپ با در دست داشتن پرچم های قرمز رنگ ضمن برپایی تظاهرات در شهر مسکو نسبت به تصمیم دولت درباره کاهش بودجه آموزش و پزشکی اعتراض کردند.

به گزارش14دسامبریورونیوز،در پی این تصمیم دولت، تاکنون ۲۸ موسسه آموزش پزشکی و ۱۵ بیمارستان تعطیل شده است. اگرچه مقام های رسمی می گویند، این طرح همچنان در دست بررسی است.

یکی از معترضان می گوید: « من نسبت به اقدام صورت گرفته از سوی مقام های مسئول بسیار خشمگین هستم. به نظر من ما مخالفان دولت نیستیم بلکه این دولت است که با ایده و خواسته های ملت مخالف کرده است.»

بر اساس آمار درج شده در وب سایت رسمی دولت روسیه، میزان سرمایه گذاری در زمینه بهداشت و درمان در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میلادی تنها ۴ درصد خواهد بود و ۶۷ درصد از سرمایه گذاری های دولت نیز به بخشهای توسعه و حمل و نقل اختصاص خواهد یافت.

۱۰ کارگر چینی در معدن زغال سنگ جان باختند

مقامات چینی اعلام کردند 10 کارگری که در پی انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ در شهر جیشی در شمال شرقی این کشور زیر زمین گرفتار شده بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش 23آذرماین نیوز، سازمان نظارت بر ایمنی استان هیلونگ جیانگ اعلام کرد ماموران امداد جسد این کارگزان را از معدن شینگیون خارج کرده‌اند.

به گزارش شین هوا، این انفجار روز یکشنبه رخ داد و تحقیق در مورد عامل حادثه همچنان ادامه دارد.

بیست وسوم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.