اخباروگزارشات کارگری22اردیبهشت1394

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری22اردیبهشت1394

– فیلم برگزاری مراسم روزجهانی کارگر اول ماه مه1394توسط کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه در پایانه آزادی

– انتصاب یک مقام نظامی به ریاست شرکت واحد اصفهان بدنبال اعتراضات کارگران!

– کارگران خشمگین نورد لوله صفا با بیرون کردن مدیر بهره وری، دست به اشغال ساختمان اداری کارخانه زدند

– اعتصاب کارگران کارخانه ضرب سکه مس باهنر کرمان در اعتراض به اخراج همکارمعترضشان،عدم انعقادقراردادبا کارگران معترض وسطح حقوق و دستمزدشان!

– تجمع کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان مقابل دادسرای اهواز و استانداری خوزستان در اعتراض به رفتار توهین‌آمیز کارفرما

– کارگران قطار شهری اهواز در شانزدهمین روز اعتصاب، مانع خروج ماشین‌آلات سنگین از کارگاه شدند

– تجمع کارگران تعاونی رو ستائی مقابل استانداری خراسان شمالی

– تجمع کارکنان محیط زیست مقابل این سازمان در اعتراض به سطح حقوق ،مزایا و حذف 35 درصد فوق العاده شغلی

– تجمع کارگران فضای سبز شهرداری منطقه 3 اهوازدراعتراض به حقوق معوقه وپایین بودن حقوق!

– پایان اعتصاب کارگران معدن نگین بدنبال وعده مدیریت

– تجمع حق‌التدریسان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مقابل مجلس در اعتراض به وضعیت استخدامی

– ابلاغ تعرفه‌های خدمات پرستاری کذب محض است

– ابهام درباره آینده شغلی ۲۰ کارگر بدنبال آتش سوزی وتعطیلی کارخانه چای توکلی

– تجمع متقاضیان مسکن مهر، پردیس و پرند مقابل مجلس در اعتراض به عدم تحویل خانه‌هایشان

-۱۵ آمار کلیدی از ناگفته‌های بازارکار/ ۵میلیون خانوار شاغل ندارند!

-۱۳مورد کوتاهی کارفرما و پیمانکارازجمله امضاء قرارداد سفید عامل حوادث پالایشگاه شازند – افراد متخلف شناسایی شده اند

– جان باختن کارگرنقاش در آب انبارحین کار

– مرگ یک کارگر شرکت مجری طرح ساحل بندی ارس درکانکس نگهبانی

– راهپیمایی خانواده های کارگران فاجعه معدن سوما ترکیه

فیلم برگزاری مراسم روزجهانی کارگر اول ماه مه1394توسط کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه در پایانه آزادی

 https://www.youtube.com/watch?t=266&v=mD5vKnVS4B8

انتصاب یک مقام نظامی به ریاست شرکت واحد اصفهان بدنبال اعتراضات کارگران!

محمدعلی احمدی، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری اصفهان در زمان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد به ریاست شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه منصوب شد.

به گزارش 22اردیبهشت ایلنا، آقای احمدی پیش از رسیدن به ریاست شرکت واحد اصفهان در سمت معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه صاحب الزمان استان اصفهان مشغول به فعالیت بوده است.

منابع کارگری می‌گویند مدیرعامل پیشین این مجموعه در پی نارضایتی گسترده کارگران و با فشار استانداری اصفهان برکنار شده است.

در ماه‌های گذشته اخبار متعددی از اعتراضات کارگران شرکت واحد اصفهان به ناعادلانه بودن دستمزد‌ها و اخراج نزدیک به ۳۰ تن از همکارانشان منعکس شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، مدیرعامل جدید شرکت واحد اصفهان فردا در جمع کارگران حاضر می‌شود و برای آنها صحبت می‌کند.

کارگران می‌گویند اصلی‌ترین خواسته‌شان از مدیرعامل جدید، افزایش دستمزد‌ها و بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان است.

کارگران خشمگین نورد لوله صفا با بیرون کردن مدیر بهره وری، دست به اشغال ساختمان اداری کارخانه زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در پی مذاکرات روز یکشنبه نماینده های کارگران نورد لوله صفا با مدیران ارشد کارفرما در تهران که منجر به نتیجه ای عملی برای پرداخت معوقات آنان نشد، صبح دیروز این کارگران با برگزاری یک مجمع عمومی تصمیم به ادامه اعتصاب گرفتند و بدین ترتیب امروز اعتصاب آنان وارد بیست و دومین روز خود شد.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران، در پی تصمیم دیروز کارگران نورد لوله صفا برای ادامه اعتصاب، صبح امروز مدیریت کارخانه با نصب نامه ای در قسمتهای مختلف کارخانه* اعلام کرد چنانچه کارگران با شرایط قید شده در این نامه حاضر بکار نیستند خود را به مدیران معرفی و از روز 22 اردیبهشت (امروز) بر سر کار حاضر نشوند و  به اداره کار مراجعه نمایند.

در پی نصب این نامه و روشن شدن شفاهی این مسئله که حقوق اردیبهشت ماه طبق وعده در آخر برج پرداخت نخواهد شد  تنش میان کارگران و مدیریت کارخانه بالا گرفت و در ادامه مدیر کارخانه  اعلام کرد چنانچه از همین الان کار را شروع نکنید ناهار نخواهیم داد و هر کس بارگیری نکند اخراج و حقوق نیز فقط یکماه، آنهم چند روز دیگر خواهیم داد. هر کس هم نمی خواهد برود.

بنا بر این گزارش، مدیر کارخانه بدنبال این اظهارت قصد ترک کارخانه را داشت که بلافاصله با عکس العمل کارگران مواجه شد و آنان اجازه خروج به وی را ندادند و با حرکت به سمت ساختمان اداری کارخانه و سر دادن شعار آنرا به اشغال خود در آوردند و در این میان مدیر کارخانه با مشاهده خشم کارگران بطور مخفیانه ای از درب دیگری کارخانه را ترک کرد.

کارگران نورد لوله صفا در ادامه اعتراضات امروز خود، اقدام به اخراج مدیر بهره وری از کارخانه کردند و با برداشتن سوئیچ ماشینهای مدیران قسمتهای مختلف کارخانه، این ماشینها را در پارکینگ نگه داشتند. در پی این تنشها حوالی ظهر مامورین امنیتی و اداره کار در محل کارخانه حاضر شدند و پس از شنیدن خواستهای کارگران و تاکید بر محق بودن آنان،  کارخانه را ترک کردند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نورد لوله صفا بعد از ظهر امروز با برگزاری یک مجمع عمومی، با توجه به فرا رسیدن آخر اردیبشهت ماه رای به مطالبه دو ماه حقوق و دادن تضمین های لازم برای تحقق دیگر خواستهایشان دادند. در این مجمع کارگران نورد لوله صفا اعلام کردند تا زمانی که یک ماه حقوق معوقه و حقوق اردیبهشت ماه به حساب شان واریز نشود همچنان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد و علاوه بر جلوگیری از بارگیری لوله و مواد و خروج کامیونها از کارخانه، اقدامات اعتراضی خود را تشدید خواهند کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 22 اردیبهشت ماه 1394

تصویر نامه امروز مدیریت کارخانه که در آن بر اخراج کارگران در صورت تن ندادن به وعده های کارفرما تاکید شده است

اعتصاب کارگران کارخانه ضرب سکه مس باهنر کرمان در اعتراض به اخراج همکارمعترضشان،عدم انعقادقراردادبا کارگران معترض وسطح حقوق و دستمزدشان!

کارگران این شرکت بزرگ صنعتی به عدم انعقاد قرارداد توسط شرکت با کارگران معترض هستند. به گفتهٔ این کارگران، از ابتدای سال جاری تا کنون هیچگونه قراردادی با آن‌ها منعقد نشده و این مسئله امنیت شغلی آن‌ها را با تهدید مواجه کرده است.

در یکی از اعتراضات سال گذشته، یک کارگر باسابقهٔ این مجتمع که ۱۸ سال سابقهٔ کار داشت صرفا به دلیل اعتراض به شرایط موجود اخراج شد.

تلاش‌های نمایندگان کارگری و برخی از مسولین برای بازگرداندن این کارگر بی‌نتیجه ماند و این کارگر با سابقه بدون برگزاری کمیته انضباطی و سایر مراحل قانونی اخراج شد. به گفتهٔ این کارگر، اتفاقی که برای این کارگر افتاد باعث شد سایر کارگران به ادامه یافتن شرایط موجود حساستر شوند و به همین دلیل از روز گذشته دست از کار کشیده‌اند.

از بعد از ظهر روز گذشته تا کنون حدود ۳۰۰ نفر از کارگران کارخانه ضرب سکه مس باهنر کرمان در اعتراض به تضعیف حقوق صنفیشان دست از کار کشیدند.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،از روز گذشته نزدیک به ۳۰۰ نفر از کارگران کارخانه ضرب سکه مس باهنر، در اعتراض به آنچه نادیده گرفتن حقوق صنفی ۱۲۰۰ کارگر این مجتمع از سوی مدیریت عنوان شده دست از کار کشیده‌اند.

گفته می‌شود این کارگران در شیفت‌های بعدازظهر و شامگاه روز دوشنبه بیست و یکم و صبح روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور در محوطهٔ مجتمع از طریق برگزاری تجمع در اعتراض به شرایط موجود دست به اعتصاب زده‌اند.

این کارگران گفتند:در طول یک سال گذشته افزایش حقوق عده‌ای از پرسنل که در رده‌های مدیریتی و پرسنلی مشغول به کارند باعث شده تبعیض‌های غیرقابل قبولی بین کارگران و سطوح بالای شرکت اتفاق بیفتد که ادامه شرایط را برای کارگران سخت کرده است.

به گفتهٔ این کارگران ازاواخر سال گذشته افزایش بی‌سابقهٔ اضافه حقوق عده‌ای از کارکنان ارشد و مدیران کارخانه ضرب سکه مس باهنر موجبات اعتراض کارگران باسابقهٔ این شرکت را فراهم کرد، این در حالی است که مدیریت کارخانه ضرب سکه مس باهنر بار‌ها اعلام کرده است که شرکت با کمبود نقدینگی مواجه است.

یکی از کارگران دراین باره با بیان اینکه این مسئله منجر به بروز اعتراضاتی در بین کارگران شد، گفت: در پایان سال گذشته، با وعدهٔ قائم مقام مدیرعامل قرار بود حق اضافه کار به کارگران پرداخت شود که متاسفانه  این وعده عملی نشد و حتی در یکی از اعتراضات سال گذشته، یک کارگر باسابقهٔ این مجتمع که ۱۸ سال سابقهٔ کار داشت صرفا به دلیل اعتراض به شرایط موجود اخراج شد.

این کارگر ادامه داد: تلاش‌های نمایندگان کارگری و برخی از مسولین برای بازگرداندن این کارگر بی‌نتیجه ماند و این کارگر با سابقه بدون برگزاری کمیته انضباطی و سایر مراحل قانونی اخراج شد. به گفتهٔ این کارگر، اتفاقی که برای این کارگر افتاد باعث شد سایر کارگران به ادامه یافتن شرایط موجود حساستر شوند و به همین دلیل از روز گذشته دست از کار کشیده‌اند.

کارگران این شرکت بزرگ صنعتی همچنین به عدم انعقاد قرارداد توسط شرکت با کارگران معترض هستند. به گفتهٔ این کارگران، از ابتدای سال جاری تا کنون هیچگونه قراردادی با آن‌ها منعقد نشده و این مسئله امنیت شغلی آن‌ها را با تهدید مواجه کرده است.

یکی از کارگران در این باره گفت: این برای اولین بار است که با گذشت ۵۰ روز از ابتدای سال هنوز هیچگونه قراردادی با کارگران بسته نشده است. وی گفت پیگیری‌های نمایندگان کارگران در خصوص قرارداد‌ها هم تاکنون به نتیجه نرسیده است.

این کارگر ادامه داد: در کنار این اقدامات مدیریت مجموعه در نظر دارد برخی از قسمت‌های مجتمع را به گروههای پیمانکاری واگذار کند که این مسئله موجبات نگرانی کارگران را فراهم کرده است.

به کارگیری نیروهای غیر متخصص و عدم تامین نیروی کافی با وجود بازنشستگی تعدادی از کارگران یکی دیگر از دلایل اعتراض صنفی کارگران مس شهید باهنر کرمان است.

شرکت مس باهنر نزدیک به ۱۲۰۰ نفر کارگر دارد و در نزدیکی بزرگترین و غنی‌ترین معادن مس خاورمیانه تأسیس شده است و شامل کارخانجات ذوب و ریخته‌گری، اکستروژن و پولک زنی و لوله مسی می‌باشد.

محصولات این شرکت که شامل ورق و تسمه، مقاطع و لوله و لوله مسی و… می‌باشد علاوه بر تأمین نیاز داخلی به کشور‌های مختلف از قبیل آلمان، فرانسه، انگلستان، اسپانیا، چین، تایوان، ویتنام، تایلند و کویت صادر می‌شود.

تجمع کارگران کارخانه لوله سازی خوزستان مقابل دادسرای اهواز و استانداری خوزستان در اعتراض به رفتار توهین‌آمیز کارفرما

صبح امروز کارفرمای بخش خصوصی با چند مامور لباس شخصی وارد کارخانه شد و با تهدید و توهین، ۸۰ کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرد. کارگران هنوز حکم اخراج دریافت نکرده‌اند.

حدود ۸۰ کارگر کارخانه لوله سازی خوزستان، صبح امروز در اعتراض به آنچه «توهین کارفرما به کارگران» می‌خواندند مقابل دادسرای اهواز و استانداری خوزستان تجمع کردند.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،دلیل این اجتماعات اعتراضی کارگران لوله سازی خوزستان علاوه بر وضعیت نامشخص مطالبات مزدی و شغلی ۸۰ کارگر، توهین کارفرما در برخورد با کارگران قدیمی کارخانه بوده است.

کارگران در تشریح جزئیات این خبرگفتند: صبح امروز کارفرمای بخش خصوصی با چند مامور لباس شخصی وارد کارخانه شد و با تهدید و توهین، ۸۰ کارگر با سابقه را از این کارخانه بیرون کرد. کارگران هنوز حکم اخراج دریافت نکرده‌اند.

کارگران در واکنش به این اقدام بعد از اجتماع در مقابل درب ورودی کارخانه، برای پی‌گیری حقوقی این موضوع به دادسرای نظام واقع در بلوار قدس اهواز مراجعه کرده و تعدادی دیگر از کارگران نیز مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کرده‌اند.

کارگران معترض در باره سوابق مشکلات کارخانه و کارگران لوله سازی خوزستان می‌گویند: مشکلات کارخانه و کارگران لوله سازی خوزستان از شهریورر ماه سال ۹۲ با ورود سرمایه گذار جدید آغاز شد. این سرمایه گذار با تعهد به اینکه توانایی راه اندازی کارخانه و تامین حقوق کارگران را دارد وارد کارخانه شده است اما طی این دو سال نه تنها کارخانه را به طور کامل راه اندازی نکرده بلکه در پرداخت مطالبات مزدی کارگران نیز کوتاهی کرده است.

به گفته کارگران لوله سازی خوزستان، علاوه بر مشکلاتی که پیش از ورود بخش خصوصی در کارخانه وجود داشت وتولید را محدود کرده بود، تقریبا از ۲۰ روز پیش فعالیت تولیدی این کارخانه از سوی کارفرما متوقف شده است در صورتی که کارگران معتقدند این کارخانه مشکلی برای راه اندازی و ادامه تولید ندارد. به همین دلیل ۸۰ کارگر با سوابق ۱۶ تا ۲۰ سال کار هر روز در کارخانه حاضر می‌شوند اما کارفرمای بخش خصوصی تمایلی به ادامه همکاری با آنان را ندارد.

همچنین کارگران لوله سازی خوزستان درباره مطالبات مزدی خود گفتند، از سال ۹۲ که کارخانه مجددا با ورود بخش خصوصی راه اندازی شده است کارفرما در بیشتر ماه های سال مبالغی را به صورت علی‌الحساب به کارگران پرداخت کرده است اما آنان مدعی‌اند مجموع مطالبات‌شان تا پایان فروردین ۹۴ به صورت پراکنده حقوق ۱۰ ماه حقوق است.

کارگران قطار شهری اهواز در شانزدهمین روز اعتصاب، مانع خروج ماشین‌آلات سنگین از کارگاه شدند

در شانزدهمین روز از اعتصاب کارگران قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق، صبح امروز گروهی که منطقا احتمال داده می‌شود از عوامل کارفرما بوده باشند، قصد اعتصاب شکنی کارگران را داشتند.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،شرکت پیمانکاری کیسون در شانزدهمین روز از آغاز اعتصاب کارگران، روز جاری (۲۲ اردیبهشت) با دخالت نیروهای انتظامی قصد داشت تعدادی از خودروها و سایر ماشین آلات سنگین را از کارگاه خارج کند تا با نمایش شروع کار به نوعی خاتمه اعتصاب را به کارگران و مردم شهر اعلام کند اما کارگران مانع این کار شدند.

کارگران می‌گویند: کارفرما در حالی تصمیم به اعتصاب شکنی گرفته است که کارگران طی شانزده روز گذشته در واکنش به تاخیر ۴ ماهه در پرداخت مطالبات معوقه‌شان، کار در بخشهای مختلف کارگاه را متوقف کرده‌اند. کارگران می‌گویند کارفرما به جای استفاده از ابزار‌های مختلف برای شکستن اعتصاب کارگران، بهتر است مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کند.

طی دو روز گذشته همزمان با چهاردهمین و پانزدهمین روز اعتصاب این کارگران به ترتیب حکم اخراج 150 و 20 نفر از کارگران بخش‌های حفاری و واحد ماشین‌آلات کارگاه قطارشهری اهواز ابلاغ شده است.

تجمع کارگران تعاونی رو ستائی مقابل استانداری خراسان شمالی

 گزارش از تجمع روستائیان در جلو استانداری خراسان شمالی

21 ام اردیبهشت ماه سال 94 کارگران شرکت کشت صنعت بهکده رضوی بخاطر نگرفتن سیزده ماه حقوق خود دست به تجمع در مقابل “استانداری خراسان شمالی” زده‌اند. کارگرانی که پیش از این هم برای رساندن صدای خود در دی ماه سال پیش به استانداری آمده بود ند و با شنیدن وعده رفع مشکل به روستای خود برگشتند. روستایی که در فاصله 130 کیلومتری شهر “بجنورد” است و جزء توابع شهرستان “مانه و سملقان” به حساب می آید.

این روستا در سال 1356 به عنوان مجتمع درمان جذامیان زیر نظر “جمعیت کمک به جذامیان” توسط “دکتر عبدالحسین راجی” تاسیس شد. این مجتمع که برای سکونت 1500بیمار مبتلا به جذام تاسیس شده بود در سال 1363 با مصوبه مجلس شورای اسلامی به نهاد “کمیته امداد امام خمینی” واگذار شد و در انتها در سال 88 بدون رعایت موارد قانونی به سازمان “جهاد کشاورزی” منتقل شد . پس از این انتقال رکود و کم توجهی به این دهکده بیشتر و بیشتر شد و افراد ساکن در آن که تمام دارای مشاغل کشاورزی و دامپروری در این محل بود اند و به عنوان کارگران دولتی به شمار می آمد ند به زیر نظر تعاونی” کشت صنعت بهکده رضوی” رفتند. تعاونی که قرار به داشتن 51 در صد سهام دولت و 49 در صد سهام مردم بود ولی هرگز به این هدف نرسید و این تعاونی تبدیل به شرکت “سهامی زراعی بهکده رضوی” شدبا مدیریت مهندس”شاد” که این عملکرد دولت راهی جز انتقال و مهاجرت هر چه بیشتر مردمان این منطقه باقی نگذاشت. و منجر به خالی شدن و متروکه شدن هر چه بیشتر این آبادی زیبا شد. البته این اولین شروع مهاجرت از این روستا نبود. در سال های پس از انقلاب 57 با عدم اختصاص بودجه برای این مجتمع درمانی و معرفی آن به عنوان روستا برای کم کردن حمایات دولت از این بیماران موجب کم رونقی و از کار افتادن بیمارستان و سینما و… و سایر مراکز خدماتی شد که منجر به بیکاری تعداد زیادی از پرسنل در حال خدمت این مراکز شد و به دلیل عدم حمایت از مراکز صنعتی و کارگاه های کوچک فعال در این منطقه آنان هم به مرور زمان دچار ورشکستگی شد ند و مانند کارخانه “جوراب بافی” و کارگاه های بافت فرش دستی که تعداد بسیاری از زنان و دختران این روستا را به خود مشغول کرده بود. با تمام این تفاصیل امروز نزدیک به صد نفر از کارکنان این مجتمع صنعتی کشاورزی به همراه خانواده هایشان در اعتراض به عدم پرداخت 13 ماه حقوق خود برای چندمین بار در جلوی استانداری تجمع کرده اند . تجمع کنندگان که همان خانواده های جزامیان پیشین هستند. با گرفتن پلاکارد و چاپ و نگهداشتن بنر خواسته های بسیار روشنی دارند. اول از همه پرداخت حقوق های معوقه. دوم پرداخت حق بیمه های واریز نشده. سوم به عنوان حق شهروندی رسیدگی به وضعیت نامناسب این روستا. روستایی که برای 1500 نفر ساخته شد و در روزگاران رونق تا 4000 نفر هم در آن زندگی میکرد ند ولی امروزه به دلیل بیکاری ها و نداشتن شرایط مناسب و حداقل امکانات در حدود 400 نفر سکنه دارد . باید با دست گرفتن امور و خلع ید شرکت های خصوصی و ملغی کردن تعاونی ها که فقط و فقط منجر به فروش زمین ها و دام ها شده است به این وضعیت پایان داد تا شرایط رفع بیکاری ناشی از فروش و از بین رفتن اموال عمومی و پرداخت حق حقوق برای کارگران ایجاد شود.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

تجمع کارکنان محیط زیست مقابل این سازمان در اعتراض به سطح حقوق ،مزایا و حذف 35 درصد فوق العاده شغلی

صبح امروز،حدود200نفرازکارکنان محیط زیست در اعتراض به سطح حقوق و مزایای خود مقابل ساختمان اصلی پردیسان تجمع کردند.

اعتراض تمام کارکنان به سطح حقوق و مزایا، تبعیض و حذف 35 درصد فوق العاده شغلی است.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،تجمع کنندگان که تعداد آن‌ها در حدود ۲۰۰ نفر عنوان می‌شود از کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانی شاغل در سازمان محیط زیست هستند که در قسمت‌های مختلف این سازمان مشغول کارند.

به گفته افراد حاضر در این اجتماع اعتراضی ، خودداری مدیران سازمان محیط زیست از اجرای مقررات حقوقی و رفاهی کارکنان یکی از دلایل این تجمع اعتراضی بوده است.

در این باره یکی از افراد حاضر در این تجمع گفت: بصورت مشخص مدیران کنونی این سازمان حاضر نیستند تا احکام رفاهی و شغلی که در دولت گذشته برای کارکنان محیط زیست صادر شده بود را اجرا کنند.

وی گفت: مدیران سازمان محیط زیست به عنوان کارفرما در دو سال گذشته با این استدلال که با مشکل کمبود بودجه مواجه‌اند بصورت مداوم از اجرای این احکام طفره می‌روند.

وی افزود: به دلیل همین خودداری طی دو سال گذشته برخی از کارکنان توانستند تا از طریق طرح دعوی در دیوان عدالت اداری سازمان محیط زیست را وادار به اجرای احکام جدید شغلی کنند و در مقابل هنوز تعدادی از کارکنان محیط زیست یا در نوبت رسیدگی دیوان عدالت اداری قرار دارند یا هنوز امیدوارند که با حل شدن مشکل کمبود اعتبار خود سازمان محیط زیست این احکام را اجرا خواهد کرد.

یکی دیگر از کارکنان ناراضی سازمان محیط زیست نیز در این باره گفت: هرچند در مورد همکارانی که در حال حاضر با رای دیوان عدالت اداری از مزایای جدید شغلی برخوردارند نیز سازمان محیط زیست در مقام کارفرما به رای دیوان عدالت اداری معترض شده‌است اما دست کم فعلا درآمد ماهانه آن‌ها نزدیک به یک میلیون‌تومان افزایش یافته است.

برپایه این اطلاعات احکام شغلی که هنوز مدیران سازمان محیط زیست حاضر به اجرای آن نشده‌اند شامل یکسری مزایای شغلی است که در ‌‌نهایت باعث افزایش مزدپایه کارکنان سازمان محیط زیست می‌شود.

معترضان می‌گویند در شرایطی که سازمان محیط زیست به بهانه نبود منابع مالی از اجرای احکام شغلی جدید خودداری می‌کند، کارکنان شاهدند که با تصمیم مدیریت سازمان قرار است حدود ۲۴۰ نفر دیگر بصورت قرارداد مستقیم در سمت‌های مختلف شغلی سازمان محیط زیست استخدام شوند.

به گفته افراد حاضر در اجتماع اعتراضی امروز آن‌ها هیچ مشکلی با استخدام همکاران جدید خود ندارند اما این عملکرد دوگانه باعث شده است تا آن‌ها احساس کنند که نبود منابع مالی تنها بهانه‌ای برای پرداخت نشدن مزایای شغلی آن‌ها بوده است.

برپایه این اطلاعات به دنبال برپایی این تجمع اعتراضی، «معصومه ابتکار» رئیس سازمان محیط زیست در جمع معترضان حاضر شد و در ‌‌نهایت این اجتماع اعتراضی به سالن اجتماعات انتقال یافت تا طرفین خواسته‌های مشروح خود را بیان کنند.

تجمع کارگران فضای سبز شهرداری منطقه 3 اهوازدراعتراض به حقوق معوقه وپایین بودن حقوق!

کارگران فضای سبز شهرداری منطقه 3 اهواز نیز پرداخت مطالبات خود را خواستار شدند.

به گزارش22اردیبهشت ایرنا،یکی ازکارگران شهرداری اهواز در این باره گفت: حدود 100 نفر از کارگران از بهمن ماه پارسال تا کنون حقوق خود را دریافت نکرده اند.

وی که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد: کارگران فضای سبز همیشه با مشکل پرداخت حقوق روبه رو هستند و پیگیری ها از ناحیه شورای شهر و شهردار اهواز تا کنون نتیجه نداده است.

وی با انتقاد از حمایت شورا از پیمانکار این مجموعه افزود: مشکل این پیمانکار را بارها با اعضای شورا مطرح کردیم ولی نتیجه ای نداشت امروز نیز مساله با یکی از اعضای شورا مطرح کردیم اما پاسخگو نبود و کارگران را به شهرداری منطقه 3 حواله کرد.

وی همچنین گفت: حقوق کارگران فضای سبز حدود 700 هزار تومان است که کفاف زندگی آنها را نمی دهد و پیمانکار هیچ مزایا و یا اضافه حقوقی برای آنها در نظر نمی گیرد.

پایان اعتصاب کارگران معدن نگین بدنبال وعده مدیریت

کارگران معدن نگین طبس که روز گذشته را در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات حقوقی خود دست از کار کشیده بودند با وعدهٔ مدیریت مبنی بر پرداخت حقوق و دستمزد تا ۲۵ روز آینده به کار بازگشتند.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،منابع کارگری از توافقات اولیه برای آغاز به کار کارگران معدن نگین طبس در پی وعده‌هایی مبنی بر پرداخت مطالبات صنفی این کارگران خبر می‌دهند.

در پی اعتصاب صبح روز گذشته (۲۱ اردیبهشت) ۱۵۰ نفر از کارگران معدن نگین طبس در اعتراض به تعویق و تاخیرهای متوالی در پرداخت حقوق کارگران، در جلسه‌ای که عصر روز گذشته بین نمایندگان کارگری و مدیریت معدن برگزار شد، صورتجلسه‌ای تنظیم شد که طی آن حقوق کارگران تا تاریخ ۱۵/۳ /۹۴ به طور کامل پرداخت شود.

به گفتهٔ منابع آگاه در پی وعده‌های داده شده مبنی بر پرداخت حقوق کارگران، از صبح امروز سه شنبه کار در معدن از سر گرفته شده است.

به گفتهٔ این کارگران حقوق ماههای اسفند و فروردین هنوز به طور کامل به کارگران پرداخت نشده و عیدی امسال نیز، ابتدای اردیبهشت ماه به حساب کارگران واریز شده است.

یکی از کارگران با بیان این مطلب که تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران معدن نگین پیش از این هم سابقه داشت گفت: متاسفانه مدتهاست با تاخیر در دریافت حقوق‌ها مواجه‌ایم و این وضعیت باعث شده در پرداخت اقساط و مخارج روزمره‌مان با مشکل مواجه شویم.

این کارگر ادامه داد: حق تونل طبق قانون باید به کارگران پرداخت شود اما در کارگاهی با بیش از ۳۰۰ نفر کارگر هنوز طرح طبقه بندی مشاغل اجرایی نشده و این مسئله باعث شده اجحاف زیادی در حق کارگران صورت بگیرد.

اعتراض دیگر کارگران به عدم همسان سازی و تبعیض در پرداخت حقوق کارگران است. یکی از کارگران در این باره گفت: تعدادی از کارگران ۱۵ روز کار می‌کنند و ۱۵روز دیگر را در استراحت هستند ولی عده‌ای از کارگران ۲۱ روز کار می‌کنند و ۹ روز استراحت دارند، در چنین شرایط مشابهی دستمزد کارگران یکی نیست.

به گفتهٔ این کارگر، تبعیض در پرداخت حقوق‌ها به گونه‌ای است که حتی گروهی که ۱۵ روز کار می‌کند گاهی حقوق بیشتری می‌گیرد.

وی همچنین به بخش دیگری از اجحافی که در ارتباط با برخی کارگران صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: متاسفانه گاهی می‌بینیم کارگری که ۱۶ تا ۱۷ ساعت در روز کار می‌کند از دریافت پاداش محروم است و پاداش کار او به استاد کارش تعلق می‌گیرد.

کارگران معدن نگین به تفاوت در پرداخت‌ها در بین معادن خصوصی و دولتی هم معترضند. به گفتهٔ یکی از کارگران، در شرایطی که دو معدن تولید زغال سنگ در جوار هم کار می‌کنند اما میزان دستمزد کارگران دو معدن تا یک و نیم برابر متفاوت است. کارگران می‌پرسند چرا با وجود شرایط کاری یکسان دستمزد کارگران دو معدن تا این حد متفاوت است.

به گفتهٔ کارگران، علاوه بر تعویق در پرداخت حقوق از سوی شرکت معدنی نگین، یکی از عمده‌ترین مشکلات کارگران مربوط به کسر از اضافه کاریهای کارگران غیر شیفت در ایام نوروزسال جاری بوده است.

گفتنی است، طبق آخرین اطلاعات دریافت شده، طی صورتجلسه‌ای که روز گذشته با حضور نمایندگان کارگری، مسولین اداره کار و مدیریت معدن برگزار شد، قرار است حقوق کارگران به طور کامل تا ۱۵ خرداد ماه سال جاری پرداخت شود.

تجمع حق‌التدریسان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مقابل مجلس در اعتراض به وضعیت استخدامی

جمعی از حق‌التدریسان آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل درب مجلس تجمع کردند.

به گزارش 22اردیبهشت خبرگزاری مجلس، صبح امروز (سه شنبه، 22 اردیبهشت ماه) جمعی از حق التدریسان آموزشکده های فنی و حرفه ای وابسته به وزارت علوم در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل درب مجلس تجمع کردند.

به گفته نماینده این تجمع کنندگان، این حق التدریسان، انتقالی از آموزش و پرورش هستند و از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تقاضای رسیدگی به وضعیت استخدامی، رفع بلاتکلیفی خود و عدم تبعیض با سایر معلمان را دارند.

بر اساس این گزارش، اکثر این حق التدریسان سابقه کار 10 سال خدمت داشته و فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه ای هستند.

ابلاغ تعرفه‌های خدمات پرستاری کذب محض است

دبیرکل خانهٔ پرستار اظهارات اخیر رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را در خصوص ابلاغ تعرفه ۲۵۰ خدمت پرستاری خلاف واقع دانست و گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و تاکنون هیچ تعرفه گذاری ابلاغ نشده است.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،حسین علی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز گذشته در گفتگویی اعلام کرده بود، وزیر بهداشت در جلسه‌ای که در کمیسیون بهداشت برگزار شده، اعلام کرده است تعرفه گذاری ۲۵۰ خدمت پرستاری در بخش خصوصی ابلاغ شده است.

محمد شریفی مقدم ضمن تکذیب این خبر گفت: فرایند اجرای قانون تعرفه گذاری در گام اول نیازمند وجود عزم و اراده‌ای راسخ از سوی وزیر بهداشت و مسولان وزارتخانه است که متاسفانه علی رغم پیگیری‌های بی‌وقفهٔ جامعهٔ پرستاری هنوز اثری از وجود چنین اراده‌ای در وزیر و مسولین دیگر نمی‌بینیم.

به گفتهٔ شریفی مقدم، گفتن این حرف از سوی وزیر بهداشت تنها در جهت آرام سازی فضای اعتراض آمیز و ملتهبی است که بر جامعهٔ پرستاری سایه افکنده و نوعی عوام فریبی است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: وزیر بهداشت در جلسه‌ای مطرح کرده‌ که برای اجرای طرح تعرفه گذاری به ۲ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اما امروز به صراحت می‌توان گفت مشکل وزارت بهداشت تامین بودجه نیست بلکه نبود عزم و اراده جدی برای پاسخگویی به قانونی‌ترین خواسته جامعه پرستاری یعنی اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.

وی افزود: قانون گذار دقیقا محل و منابع تامین بودجه برای اجرای این طرح را پیش بینی کرده، یعنی در قانون مربوط به تعرفه گذاری خدمات پرستاری دقیقا مشخص شده منابع تامین بودجه این خدمات از کدام محل تامین شود و اصلا نیازی نیست تا از سایر امکانات بودجه‌ای کسر شود و صرف اجرای این طرح شود.

شریفی مقدم در توضیح منابع تامین بودجهٔ طرح می‌گوید: مطابق قانون محل اجرای این طرح از سرانهٔ سلامت و تعدیل کارانه‌ها صورت می‌گیرد.

به گفتهٔ شریفی مقدم، کارانهٔ پرستاران باید از محل از ۲۰۰ خدمتی که در کتاب ارزش گذاری خدمات آمده است تامین شود اما به دلیل اینکه تعرفه گذاری انجام نشده، پاداش این خدمات را پزشک دریافت می‌کند.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: در چنین شرایطی هم بیمار و هم بیمه‌ها ضرر می‌کنند و تمام سود ارائهٔ خدمت نصیب پزشک می‌شود. نتیجهٔ نهایی اجرا نشدن قانون هم مشخص است هم بیمار و هم سیستم درمان کشور هردو متضرر می‌شوند و هم جامعه پرستاری انگیزه‌اش را برای فعالیت از دست می‌دهد.

وی وجود رویکرد پزشک سالارانه در کمیسیون بهداشت مجلس را یکی ازموانع اصلی عدم پیگیری مجدانه از سوی نمایندگان مجلس دانست و با بیان این مطلب که کمیسیون بهداشت مجلس با وزارت بهداشت مماشات می‌کند، گفت: متاسفانه نگاه پزشک سالارانه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم حاکم است و آن هم به این دلیل است که پزشکان حاضر در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به جای اینکه به فرکر مشکلات مردم و پرستاران که حقوقشان تضعیف شده باشند منافع صنفیشان را دنبال می‌کنند.

شریفی مقدم در پایان تاکید کرد، اجرای قانون تعرفه گذاری می‌تواند یک هزینهٔ تمام شده را برای بیمار، بیمه و نظام سلامت تقلیل دهد و اجرای این طرذح هم نیازمند عزم و ارادهٔ جدید در سطوح بالایی وزارتخانه و شخص وزیر بهداشت است.

گفتنی است، علی رغم گذشت نزدیک به سه ماه از آخرین تجمع اعتراضی پرستاران در مقابل مجلاس هنوز هیچ پاسخ قانع کننده‌ای در خصوص رسیدگی به مطالبات جامعه پرستاری صورت نگرفته است. عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و افزایش اختلاف پرداختی بین پزشکان و پرستاران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت از جمله مواردی است که پرستاران نسبت به آن معترضند. اجرای بی‌قید وشرط قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، توقف طرح مبتنی بر عملکرد، اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل پرستاری و اجرای کامل قانون بهره وری از جملهٔ مطالبات صنفی پرستاران است. به گفتهٔ فعالین پرستاری با اغاز فاز سوم طرح تحول سلامت و افزایش تعرفه‌های پزشکی اختلاف در پرداخت‌ها بین پزشکان و پرستاران به بیش از سه برابر رسیده است که تنها اجرای طرح تعرفه گذاری که تعرفهٔ خدمات پرستاری رابه صورت حرفه‌ای محاسبه می‌کند می‌تواند تبعیض‌ها را کاهش دهد.

ابهام درباره آینده شغلی ۲۰ کارگر بدنبال آتش سوزی وتعطیلی کارخانه چای توکلی

بیش از ۲۰ کارگر شاغل در کارخانه چای توکلی در لاهیجان در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در این واحد تولیدی موقتا بیکار شدند.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا،رئیس اتحادیه چایکاران کشور با اعلام این خبر گفت: حوالی ساعت ۱۱ صبح امروز (۲۲ اردیبهشت ماه)  کارخانه چای توکلی در جریان حادثه آتش سوزی، به طور کامل تعطیل شد و ۲۰ کارگر شاغل در آن فعلا بلاتکلیف اند.

پرویز شعبانی در خصوص وضعیت شغلی کارگران بعد ازحادثه تصریح کرد: با توجه به اینکه در جریان آتش سوزی همه بخشهای تولیدی این واحد تولیدی مانند خشک کنی و انبار‌ها به طور کامل تخریب شده اند امکان کار کردن برای کارگران وجود ندارد و آنان باید تا مشخص شدن وضعیت کارخانه صبر کنند.

او در پایان اضافه کرد: در جریان این آتش سوزی کارگران در تلاش بودند آتش را مهار کنند و خوشبختانه این حادثه خسارات جانی نداشته است.

گفته می‌شود این حادثه در پی اتصالی سیمهای برق رخ داده است.

تجمع متقاضیان مسکن مهر، پردیس و پرند مقابل مجلس در اعتراض به عدم تحویل خانه‌هایشان

جمعی از متقاضیان مسکن مهر، پردیس و پرند در اعتراض به عدم تحویل خانه‌هایشان امروز مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش 22اردیبهشت خبرگزاری مجلس، جمعی از خریداران مسکن مهر و شهرک‌های پردیس و پرند در استان تهران عصر امروز سه‌شنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

نماینده تجمع کنندگان درباره دلایل اعترض خود گفت: متأسفانه تا الان خریداران به تمام تعهدات مالی خود عمل کرده‌اند، اما متأسفانه مسئولان مربوطه از تحویل خانه‌ها به خریداران امتناع می‌کنند، همچنین اعلام شده که باید برای تحویل خانه مبالغ بیشتری پرداخت شود.

۱۵ آمار کلیدی از ناگفته‌های بازارکار/ ۵میلیون خانوار شاغل ندارند!

توزیع نامتوازن فرصت‌ها وثروت در کشور باعث شده تا ۵میلیون خانوار بدون شاغل روزگار بگذرانند و ازسوی دیگر، ۱۲۹ هزار خانوار برای مقابله بابدترین نوع از بیکاری، حاضرند با ۳ نفر و بیشتر وارد بازار کار شوند.

به گزارش22اردیبهشت مهر، بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت شاغلان و بیکاران در خانوارهای معمولی کشور نشان دهنده آن است که طبق اطلاعات آخرین سرشماری کشور، هم اکنون تعداد افراد شاغل در هر خانوار کمتر از یکنفر و به میزان ۹ دهم نفر و تعداد افراد بیکار نیز به ازاء هر ۱۰۰ نفر، ۱۶ نفر است.

این مطالعه بر اساس بیش از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار ایرانی صورت گرفته و نتایج آن نشان می دهد که ۲۴.۱ درصد از خانوارهای ایرانی هیج شاغلی ندارند ولی محل درآمد آنها با وجود اینکه شاغلی ندارند تا بتواند برای هزینه های خانوار کسب درآمد کند نیز مشخص نیست.

با وجود مسائل فراوان در بازار کار ایران، بالا بودن بیکاری و افزایش میل جامعه به کسب درآمد بیشتر، اما در حال حاضر ۶۰.۵ درصد از کل خانوارهای ایرانی دارای یکنفر شاغل هستند. به دلیل بالا بودن هزینه های زندگی در برابر درآمد، درصد بالایی از خانوارهای تک شاغل با مشکلات معیشتی مواجه اند مگر آنکه آن یکنفر شاغل دارای درآمد مناسبی باشد، در غیر اینصورت با درآمد معمولی، اینگونه خانوارها دارای مشکلات معیشتی و درآمدی خواهند بود.

بر پایه این گزارش، ۱۲.۲ درصد خانوارها طبق این تحقیق تلاش کرده اند تا از طریق شاغل بودن دو نفر در خانوار، از مشکلات احتمالی معیشتی جلوگیری کنند، اما ۳.۱ درصد از کل خانوارها معادل ۶۶۲ هزار خانوار حتی با دو نفر شاغل نیز تامین نمی شوند و ترجیح داده اند به صورت گروهی وارد بازار کار شوند. در اینگونه خانوارها ۳ نفر و بیشتر از اعضای خانواده در بازار کار ایران مشغول به فعالیت هستند.

۱۵ آمار متفاوت از بازار کار ایران

۱- طبق آخرین سرشماری کشور، ۵ میلیون خانوار کشور فاقد شاغل هستند که اگر تعداد افراد هر خانواده را ۳ نفر نیز در نظر بگیریم، می توان گفت ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در حال حاضر بدون شغل هستند ولی می توانند امرار معاش کنند!

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.