اخباروگزارشات کارگری22دی1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری22دی1393

– اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو همچنان ادامه دارد

– تجمع اعتراضی کارگران سیمان سپاهان در محوطه کارخانه

– تجمع بازنشستگان کارخانه پارس متال در محوطه کارخانه

– تعهد پرداخت حقوق کارگران لوله صفا اجرا نشده است

-۸۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه آپادانا سرام آینده شغلی‌شان را در خطر می‌بینند

– شرایط تولید ۹۰۰ کارگر دخانیات مازندران را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است

– ادامه تاخیرچندین ماهه پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهواز

– عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری بندرامام

– بازنشستگان صنعت فولاد 2 ماه حقوق معوقه دارند

– دبیرخانه دفتر علی لاریجانی از ثبت طومار اعتراضی فرهنگیان امتناع کرد!

– یک هفته تا خداحافظی با بنزین 400 تومانی

– آغاز آزادسازی قیمت نان

– اعلام تورم 17 درصدی، زمینه سازی برای پایین نگه داشتن دستمزد

– به نام کارگران، به کام کارفرمایان

– سقوط آسانسور در اهواز جان 2کارگر اداره اتاق بازرگانی راگرفت

– آتش سوزی مرگبار در کارگاه رنگرزی مبلمان

– کشته وزخمی شدن 2کارگر درریزش آوار گودبرداری

اعتصاب غذای کارگران ایران خودرو همچنان ادامه دارد

اعتراض کارگران ایران خودرو در مورد سطح پایین دستمزدهای خود، که یک هفته است به صورت اعتصاب غذا ادامه دارد، مدیریت کارخانه را به دست و پا انداخته است. از یک طرف بخشنامه صادر می کند که به زودی طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا خواهد کرد و افرادی دست نشانده را که نام «نماینده» کارگران را بر آنها نهاده اند، احضار می کند و از طریق آنها به کارگران پیغام می دهد که در صورتی که غذای شرکت را بخورند طرح طبقه بندی مشاغل را در عرض چند روز آینده اجرا خواهد کرد. از طرف دیگر، تعدادی از سهام کارگران را که قبلاً به گروگان گرفته بود آزاد می کند تا شاید کارگران را از ادامه اعتراض بازدارد، و درعین حال وعده می دهد که ماه آینده پاداشی چند صد هزار تومانی به کارگران خواهد داد، بی آن که خود را به طور کتبی متعهد به انجام آن کند. و اینها همه در حالی است که خواست اصلی کارگران هیچ کدام از اینها نیست. خواست اصلی کارگران افزایش پایه حقوق آنهاست به طوری که سطح دستمزدها را، اگر نگوییم با سطح سود شرکت، حداقل با سطح افزایش واقعی قیمت ها متناسب کند، خواستی که مدیریت تا کنون هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

بر اساس شنیده ها، امروز (دوشنبه 22 دی 1393) وزیر صنایع به کارخانه ایران خودرو رفته است، بازدیدی که به احتمال زیاد به اعتراض سراسری و متحدانه کارگران مربوط می شود. امر مسلم این است که کارگران اعتراض خود را با عزمی راسخ آغاز کرده اند و شواهد و قرائن نشان می دهند که آنها این اعتراض را تا دستیابی به خواست های خود به ویژه خواست افزایش دستمزد ادامه خواهند داد.

یک کارگر اعتصابی ایران خودرو

22/10/93

منبع:https://derabaa.wordpress.com/2015/01/

تجمع اعتراضی کارگران سیمان سپاهان در محوطه کارخانه

منابع کارگری می‌گویند نزدیک به ۲۰۰ کارگر پیمانی سیمان سپاهان اصفهان ظهر امروز (دوشنبه ۲۲ دی) در اعتراض به اخراج نماینده خود در محوطه کارخانه تجمع کردند.

به گزارش 22دی ایلنا، کارگران معترض در این تجمع با حمل پلاکاردهایی، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان شدند.

بر اساس سخنان کارگران، کارفرما صبح امروز از قصد کارگران برای تجمع مطلع شده بود و به همین دلیل پیش از ظهر، ساعاتی قبل از پایان زمان کاری، شمار زیادی از کارگران را مرخص کرد تا تعداد تجمع کنندگان کاهش پیدا کند.

گفتنی است کارگران سیمان سپاهان پیش از این در طومارهایی با حدود ۴۰۰ امضاء، خواستار بازگشت به کار نماینده اخراجی‌شان اصفهان شدند.

تجمع بازنشستگان کارخانه پارس متال در محوطه کارخانه

جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه پارس متال در اعتراض به آنچه «بدحسابی‌های کارفرما» می‌خواندند صبح امروز در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.

به گزارش22دی ایلنا،تجمع‌کنندگان که تعداد آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود از مدیران کارخانه می‌خواهند که به تعهدات مالی خود در قبال بازپرداخت وامی که از طرف بانک مهر اقتصاد بابت معوقات مزدی آن‌ها پرداخت شده است عمل کند.

به گفته این منابع خبری، تجمع کنندگان بخشی از کارگران شاغل و بازنشسته‌ای هستند که در فاصله سالهای ۹۱ تا تابستان سال جاری به تدریج بازنشسته شده‌اند اما در زمان اشتغال خود به اجبار کارفرمای وقت مبالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی بابت مطالبات مزدی و سنوات پایان کار دریافت کرده‌اند اما در حال حاضر از اینکه در نتیجه بدحسابی کارفرما چک‌های ضمانت اجرا و مستمری بازنشستگی آن‌ها توقیف شود بسیار نگران‌اند.

به گفته کارگران پارس متال، در آن مقطع زمانی، به اجبار کارفرمای وقت همه کارگران شاغل و در آستانه بازنشسته شدن از ترس تمدید نشدن قراردادهای کار خود دست‌ کم بابت پنج ماه مطالبات معوقه معادل ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی دریافت کردند.

به گفته کارگران، بانک مهر اقتصاد در ازاء دریافت چک‌های ضمانت ۱۶ و ۳۲ میلیون تومانی این وام را پراخت کرد و قرار بود که کارفرما مسئولیت بازپرداخت آن‌را برعهده بگیرد اما از آنزمان تاکنون به دلیل تغییرات پی‌درپی مدیریت کارخانه بازپرداخت این وام به تاخیر افتاده است.

کارگران پارس متال که هم اکنون خود نیز در بازپرداخت این وام به سرنوشت همکارن بازنشسته دچار شده‌اند می‌گویند: در نتیجه تکرار تاخیر کارفرما بانک مهر اقتصاد علاوه بر صدور اخطاریه برای دریافت‌کنندگان وام و صادرکنندگان چک‌های ضمانت تهدید کرده است که چنانچه تا پایان ماه جاری نسبت به تسویه حساب اقساط معوقه اقدامی نشود از طریق قانونی چک‌های ضمانت‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.

این کارگران بایادآوری اینکه تصمیم مسئولان «قرارگاه خاتم‌الاوصیا» به عنوان مالک کارخانه پارس متال در کاهش تولیدات این واحد صنعتی بر افزایش فشاری که در چند سال اخیر از سوی بانک مهر اقتصا به کارگران وارد می‌شود افزوده است، گفته‌اند: در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که میزان تولید روزانه کارخانه از حدود ۸۰ تن به کمتر از ۲۵ تن رسیده است و در همین مدت بانک مهر اقتصاد بابت مطالبات معوقه کارگران شاغل و بازنشسته را بیش از گذشته تحت فشار گذاشته است چنانچه در برخی موارد این وضعیت برای کارگرانی که از آشنایان خود چک ضمانت دریافت کرده‌اند اختلافات جدی خانوادگی ایجاد کرده است.

این منابع خبری بابیان اینکه تا به این لحظه مسئولان کارخانه در پاسخ به نگرانی کارگران شاغل و بازنشسته خواستار گرفتن مهلت برای بازپرداخت وام‌های مورد نظر شده‌اند، می‌گویند: از قرار معلوم بانک مهر اقتصادی به تازگی تهدید کرده است که چنانچه تا ابتدای ماه بهمن در مورد بازپرداخت اقساط عقب افتاده کارگران بازنشسته اقدامی صورت نگیرد، بانک از طریق توقیف مستمری‌های بازنشستگی آن‌ها مطالبات معوقه خود را وصول خواهد کرد.

تعهد پرداخت حقوق کارگران لوله صفا اجرا نشده است

قسط اول مطالبات معوقه نزدیک به یک هزار کارگر لوله و نورد صفا برخلاف تعهد کارفرما به شورای تامین شهرستان ساوه، هنوز پرداخت نشده است. این در حالی است که کارفرما ابتدای هفته جاری به شورای تامین شهرستان ساوه تعهد داده بود که قسط اول مطالبات معوقه کارگران لوله و نورد صفا را روز گذشته (یکشنبه ۲۱ دی) پرداخت کند.

به گزارش22دی ایلنا،کارگران لوله و نورد صفا از شهریور ماه امسال تاکنون حقوق نگرفته‌اند و از ابتدای پارسال تا به حال بیش از ۱۶ ماه حق بیمه‌شان به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

بر اساس گزارش دیگری از کارگران، کارفرما امروز نیز کارخانه را تعطیل کرده است. با توجه به آنکه کارفرما کارخانه را از روز ۷ دی ماه تعطیل کرده بود، امروز پانزدهمین روز متوالی تعطیلی کارخانه محسوب می‌شود.

کارگران در عین حال گزارش داده‌اند یکی از مدیران بلند پایه کارخانه در گفتگو با آنها از تعهد کارفرما به شورای تامین مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه در ۴ نوبت تا پایان سال ابراز بی‌اطلاعی کرده است.

بنابهمین گزارش،شورای تامین ساوه مصوب کرده است در روزهای ۲۱ دی ماه (دیروز)، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند، مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، شورای تامین پرداخت حقوق ماه های دی، بهمن و اسفند ماه کارگران را به سال آینده موکول کرده است. این شورا همچنین مصوب کرده است که بیش از ۱۶ ماه بیمه معوقه کارگران از اواسط این هفته پرداخت شود.

گفتنی است نزدیک به ۶۰ کارگر لوله و نورد صفا دیروز (یکشنبه ۲۱ دی) در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه خود مقابل فرمانداری ساوه تجمع کرده بودند. همزمان بیش از ۱۰۰ کارگر دیگر در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند و در اقدامی اعتراضی و نمادین، تعدادی لاستیک را به آتش کشیدند. کارگران ناراضی روز شنبه نیز تجمع مشابه‌ای را در محوطه کارخانه برگزار کرده بودند.

کارگران این واحد تولیدی پیش از این از تاریخ ۲۷ مهر تا ۱۷ آبان به مدت ۱۸ روز در اعتراض به تعویق سه ماه حقوق و چندین ماه بیمه دست از کار کشیده بودند.

کارخانه لوله و نورد صفا در مجاورت بزرگراه ساوه به تهران و در کیلومتر نهم این بزرگراه قرار گرفته است.

 ۸۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه آپادانا سرام آینده شغلی‌شان را در خطر می‌بینند

کارگران کارخانه آپادانا سرام از کاهش امنیت شغلی‌شان به سبب «کاهش تولید تا به حداقل ظرفیت ممکنی خبر می‌دهند.

به گزارش22دی ایلنا ، این واحد تولیدی یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان کاشی و سرامیک در استان قزوین است که هم اکنون با حداقل ۱۰ درصد ظرفیت تولید در آستانه تعطیلی است.

بنا بر این گزارش، این کارخانه با ۸۵۰ کارگر قرار دادی بیش از  هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و سایر نهاد‌های دولتی همانند تامین اجتماعی، اداره دارایی و… بدهی دارد.

به گفته کارگران کارخانه آپادانا سرام، مشکلات این کارخانه دست کم از ۷ تا ۸ سال قبل آغاز شده به همین دلیل در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری نمی‌تواند منابع مالی لازم را برای بالا بردن توان تولید تامین کند.

گفتنی است که در حال حاضر از مجموع ۸۵۰ کارگر این کارخانه حدود ۱۰۰ نفر تنها در دو خط تولید کار می‌کنند.  مابقی کارگران کارخانه نیز اکنون بلاتکلیف بوده و فقط در کارخانه حضور فیزیکی دارند.

کارگران آپادانا سرام می‌گویند این واحد تولیدی اکنون در آستانه تعطیلی است و با وجود تعویق جزئی حقوق کارگران در آذر ماه اما کارفرما ناچار است در آمد حاصله حداقلی را هزینه پرداخت حقوق کارگران کند و همین مسئله باعث به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران می‌شود.

به گفته منابع کارگری ، سازمان بازنشستگی کشوری از دو ماه و نیم پیش اعضای هیئت مدیره جدیدی را برای تعیین تکلیف نهایی کارخانه آپادانا سرام و آغاز عملیات مطالعاتی خروج از بحران به کارخانه معرفی کرده بود اما هیئت مدیره جدید نیز به دلیل عدم حمایت مالی صندوق بازنشستگی کشوری و به تبع طولانی شدن بلاتکلیفی، طی چند روز گذشته بطور خودخواسته از کارخانه خارج شده‌اند.

شرایط تولید ۹۰۰ کارگر دخانیات مازندران را نگران امنیت شغلی‌شان کرده است

منابع کارگری در شرکت دخانیات مازندران شرایط تولید این کارخانه مهم دخانی را نامناسب و بحرانی توصیف کردند و این شرایط را تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۹۰۰ کارگری دانسته‌اند که هم اکنون در این واحد تولیدی مشغول به کارند.

به گزارش22دی ایلنا،یکی از نمایندگان کارگران شرکت دخانیات مازندران که نخواست نامش منتشر شود در این باره گفت: تا قبل از سال ۹۰ شرکت دخانیات دولتی بود ولی از سال ۹۰ به بعد شرکت دخانیات در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان تاکنون وضعیت مالی کارخانه و کارگران بد‌تر شده و عمده مزایای شغلی کارگران قطع شده است.

این منبع آگاه همچنین گفت: ۵۵ درصد از سهام شرکت دخانیات مازندران به صندق بازنشستگی فولاد ایران، ۴۰ درصد به سهام عدالت و ۵ درصد مابقی به کارگران این کارخانه واگذار شده است. نگرانی کارگران از این است که چرا دولت بیشتر سهام این کارخانه را به صندوقی واگذار کرده که خود ورشکسته است و حتی توانایی پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته خود را ندارد.

به گفته نماینده کارگران، از زمانی که شرکت دخانیات به بخش خصوصی واگذار شد روند تولید محصولات دخانی کاهش محسوسی پیدا کرده است، به نحوی که اگر این روند ادامه یابد، خطر توقف دائم تولید و بیکاری کارگران را پیش رو خواهیم داشت.

او با بیان اینکه کارگران شاغل در واحد‌های شرکت دخانیات در استانهای مازندران، گیلان، تهران.. با خصوصی سازی مخالف نیستند افزود: آنان معتقدند که قانون در اجرای این طرح (خصوصی سازی) در شرکت دخانیات به درستی اجرا نشده است. اگر قانون بدرستی اجرا می‌شد امروز کارگران از وضعیتشان ناراضی نبودند.

وی همچنین درباره مطالباتی که با تغییر شرایط کار در شرکت دخانیات بر کارگران تحمیل شده است گفت: بعد از خصوصی سازی شرکت دخانیات برخی از مطالبات کارگران که سال‌ها دریافت می‌کردند یکجا قطع شد.

او گفت: مزایای مربوط به حق تولید و حق پاداش و پرداختی‌های ویژه اعیاد، که سال‌ها کارگران از کارفرمایان دولتی دریافت می‌کردند از دو سال پیش به طور کامل قطع شده است.

به گفته این کارگر، پرداخت حق تولید کارگران شرکت دخانیات به تایید وزارت خانه کار رسیده بود. قرار بود شرکت دخانیات از آغازسال ۹۳ حق تولید را به حساب کارگران پرداخت کند اما بعد از یک الی دو پرداختی اجرای این طرح به طورکامل متوقف شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات شرکت دخانیات با افزایش میزان قاچاق مواد دخانی اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد از محصولات دخانی داخل کشور به صورت قاچاق وارد می‌شوند. قبل از خصوصی سازی محصولات دخانی قاچاق شده برای واگذاری مجدد به بازار به شرکت دخانیات سپرده می‌شد و در آمد حاصله از آن خوب بود و کارگران نیز از آن بهره می‌برند. اما بعد از خصوصی سازی روند تغییر کرد و در حال حاضر دولت بعد از کشف محموله‌های قاچاق مواد دخانی همانند سیگار آنان را با تغییرات مختصری وارد بازار کشور می‌کند.

این کارگر در پایان این گفتگو با اشاره به اشتغال ۶۵۰ کارگر قراداد موقت، ۱۳۰ کارگر روزمزد، ۱۲۰ کارگر فصلی و تعدادی کارگر رسمی در کارخانه دخانیات مازندران گفت: کاهش تولید تاثیر مستقیم بر کاهش نیرو دارد چرا که وقتی تولید کم شود کارفرما ناچار است نیروهای کار را به اندازه کاهش تولید‌ات کارخانه کم کند.

ادامه تاخیرچندین ماهه پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهواز

مهرطی گزارشی بتاریخ22دی از ادامه تاخیرچندین ماهه پرداخت حقوق کارگران شهرداری اهوازخبرداد.

برپایه این گزارش،تاخیر هفت ماهه پرداخت حقوق کارگران به روال عادی در شهرداری اهواز مبدل شده و ضربات جبران ناپذیری را به کارگران وارد می کند. گاهی اوقات پروژهای شهرداری به اتمام می رسد اما حقوق کارگران پرداخت نمی شود.

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری بندرامام

فارس یط گزارشی بتاریخ22دی از عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شهرداری بندرامام خبرداد.

بنابهمین گزارش،شهرداری بندرامام با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و کارگران حدود سه ماه است حقوق و دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند .

بازنشستگان صنعت فولاد 2 ماه حقوق معوقه دارند

ماین نیوزبتاریخ22دی از2ماه حقوق معوقه بازنشستگان صنعت فولاد خبرداد.

براساس این گزارش،حقوق به تأخیر افتاده بازنشستگان صنعت فولاد معطوف به 8 هزار نفر بازنشسته می باشد.

این بازنشستگان صنعت فولاد 24 هزار میلیارد از دولت طلبکار هستند که تا به این لحظه طلب خود را دریافت نکردند.

دبیرخانه دفتر علی لاریجانی از ثبت طومار اعتراضی فرهنگیان امتناع کرد!

اسماعیل عبدی- دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران (تهران)

امروز(21دی) برای ثبت طومار سیزده متری اعتراضی معلمان کشور در دبیرخانه دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی به خیابان اجانلو جنب بیمارستان شفا رفتم. دفتر لاریجانی در ابتدای کوچه میرزایی قرار دارد وقتی داخل شدم دیدم مسئولان محترم مشغول تماشای فوتبال هستند. پرسیدم مسئول کیست یک نفر گفت تشریف بیاورید. طومار را دید و گفت ما نمیتوانیم این طومار را در دبیرخانه دفتر ثبت کنیم! وقتی با اصرار من مواجه شد به طبقه بالا آقای ملکی ارجاع داد. رفتم طبقه بالا ولی همین مطلب دوباره مطرح شد! آقای ملکی معتقد بود حقوق فرهنگیان زیاد هم هست!! و می گفت نیاز نیست طومار را به آقای لاریجانی بدهیم و افزود آن را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تحویل می دهد!!!

به ایشان گفتم این طومار خطاب به علی لاریجانی نوشته شده است و ما رونوشت آن را تقدیم کمیسیون های آموزش وتحقیقات و بودجه کرده ایم.

به مجلس رفتم و طومار را به آقای فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دادم. ایشان گفتند در صحن علنی نامه را به رییس مجلس خواهم داد.

این طومار برای اتمام حجت با مجلس و در اعتراض به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش و هشدار به مجلس و دولت نسبت به معیشت فرهنگیان نوشته شده است. برای تحویل طومار نمایندگان کانونهای صنفی معلمان همدان، تهران و کردستان سه شنبه گذشته به مجلس آمدند و با رییس کمیسیون تلفیق، نایب رییس مجلس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات دیدار کردند.

بیست و یکم دیماه۹۳

یک هفته تا خداحافظی با بنزین 400 تومانی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: با تبدیل بنزین 400 تومانی به 700 تومان از اول بهمن ماه امسال، عرضه بنزین 400 تومانی متوقف می شود.

به گزارش22دی ایسنا، سید ناصر سجادی افزود: توقف توزیع بنزین 400 تومانی در جایگاه‌های سوخت از تاریخ اعلام شده ( اول بهمن ماه) و عرضه آن به نرخ 700 تومان با هدف کاهش تعدد نرخ این فرآورده انجام می شود.

وی اظهار کرد: با عملیاتی شدن این مهم از اول بهمن ماه امسال، به ازای هر لیتر بنزین 400 تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ 700 تومان در کارتهای سوخت خودروها و موتورسیکلتها شارژ خواهد شد.

سجادی تاکید کرد: دارندگان وسایل نقلیه (خودروها و موتور سیکلتها) برای اعمال این فرآیند (تبدیل یک لیتر بنزین 400 تومانی به دو لیتر بنزین 700 تومانی) در کارتهای سوخت خود ملزم هستند تا در بهمن ماه امسال، یکبار سوختگیری در جایگاههای سوخت داشته باشند.

آغاز آزادسازی قیمت نان

آردی که از طریق دولت در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد آرد سبوس گیری شده و نول‌گیری شده است که کیفیت لازم را ندارد، چراکه کارخانجات، این آرد را نول‌گیری کرده و بخش مرغوب آن را در اختیار کارخانجات شیرینی‌پزی و قنادی‌ها قرار می‌دهند و بنابراین بخش نامرغوب در اختیار نانوایی‌های دولتی قرار می‌گیرد.از این پس آرد با کیفیت در اختیار نانوایی‌های آزادپز قرار می‌گیرد.

به گزارش 22دی اقتصادنیوز، در اواسط آذر ماه امسال با افزایش 30‌درصدی قیمت نان از سوی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از اجرای طرح آزادسازی قیمت نان در برخی نانوایی‌ها هم خبر داده شد. بر اساس اظهارات برخی مسوولان قرار بود برخی نانوایی‌ها آزادپز شده، آرد بدون یارانه خریداری و نان را با قیمت آزاد به دست مردم برسانند. همچنین قرار بود این نانوایی‌ها نان با کیفیت بیشتری به دست مردم برسانند.

پیش از این مجتبی خسروتاج، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاه به اینکه صنعت نان در وضعیت خوبی نیست و باید اصلاح اساسی در آن ایجاد کرد درباره آزادسازی قیمت نان خاطرنشان کرد: هیچ آزادسازی در قیمت را در برنامه نداریم و قیمت نان را در دو مرحله افزایش می‌دهیم. در مرحله اول این افزایش پیش‌بینی هزینه‌هایی که در اثر افزایش قیمت گندم و آرد نانوایی‌ها بود که در اختیار استانداری‌ها قرار داده شده و حداکثر تا سقف ۳۰ درصد باید تعیین شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده بود: یک‌سوم از افزایش قیمت بابت افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده و افزایش هزینه‌های آرد و دو سوم نیز بابت افزایش هزینه‌های مختلف نانوایی‌هاست. در فاز دوم افزایش قیمت نان به نانوایی‌هایی اجازه داده می‌شود که با قیمت تمام شده آرد یا گندمی که یارانه‌ای نباشد را تامین کرده و در این چهارچوب نان تولید کنند و بفروشند. بالا بردن کیفیت با سهم ۲۰‌درصدی است که نانوایی‌ها به سمت آزادپذیری بروند و مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند، محقق می‌شود. محصول تولید شده به این شیوه از قیمت‌گذاری معاف است و این آزادسازی باعث می‌شود نانوایی‌ها در مسیر کیفیت نان و خواست مشتری حرکت کنند.

در حال حاضر نیز قاسم زراعت‌کار، رئیس اتحادیه نانوایان به فارس اعلام کرده است که طبق دستورالعمل هیات وزیران تا پایان سال جاری 20 درصد از نانوایی‌های کشور می‌توانند به سمت آزادپزی بروند که 31 نانوایی سنگکی از 21 دی‌ماه و 120 نانوایی لواش، بربری و تافتون از ابتدای بهمن‌ماه در سطح پایتخت فعالیت خود را به صورت ‌آزادپزی آغاز می‌کنند.

او ادامه داد: در کنار آن 20 درصد از نانوایی‌های سطح کشور نیز به این طرح خواهند پیوست و قیمت در این نانوایی‌ها بر اساس کیفیت و عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

همچنین محمدرضا نظری‌نژاد، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی به مهر گفت: قیمت نان سنگگ ساده در 34 نانوایی ، ۱۳۰۰ تومان، کنجددار ۱۵۰۰ تومان و پرکنجد دو هزار تومان است.

او با بیان این که این نانوایان، آرد مرغوب را با سبوس و بدون نول‌گیری از کارخانجات دریافت می‌کنند و در نهایت آرد مرغوب تبدیل به نان مرغوب می‌شود بیان کرد: آردی که از طریق دولت در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد آرد سبوس‌گیری و نول‌گیری شده است که کیفیت لازم را ندارد، چراکه کارخانجات، این آرد را نول گیری کرده و بخش مرغوب آن را در اختیار کارخانجات شیرینی پزی و قنادی‌ها قرار می‌دهند و بنابراین بخش نامرغوب در اختیار نانوایی‌های دولتی قرار می‌گیرد.

اعلام تورم 17 درصدی، زمینه سازی برای پایین نگه داشتن دستمزد

جوانمیر مرادی

گفته می شود 16 ماه قبل زمانیکه دولت یازدهم زمام امور را در دست گرفت تورم 40 درصد بوده است اما امروز بعد از 16 ماه از عمر این دولت تورم کاهش یافته و به 17 درصد رسیده است. کاش دلایلی یافت می شدند که با رجوع به آنها بتوان به این آمارها باور کرد! اما در زندگی واقعی اکثریت مردم جامعه اثری از بهبود وضعیت معیشت یافت نمی شود هیچی، بلکه اوضاع بسیار بدتر از یک سال پیش است. کاهش تورم 40 درصدی به 17 درصد هنگامی اعلام می شود که هنوز زمان زیادی از افزایش نزدیک به 2 برابری یا 100 درصدی بنزین نگذشته و مردم از شوک گرانی یکباره 20، 30درصدی چندی پیش نان اعصابشان در هم ریخته و در حالت انفجاری هستند.کاهش بیش از 20 درصدی تورم اگر واقعیت داشت امروز ما باید شاهد افزایش قدرت خرید بیش از 50 درصد برای مردم می بودیم. یعنی اگر پارسال بنزین به اصطلاح یارانه ای لیتری 400 تومان بود امسال باید قیمتش کمتر از 200 تومان می شد. یا نان سنگک 450 تومانی در شهرستانها (در تهران قیمت بیشتر از این است) باید قیمتش به حدود 225 تومان کاهش می یافت، در حالیکه قیمت کالاها در بازار واقعیتی خلاف آمارها را نشان می دهند. مثلا با 400 تومانی که سال گذشته می شد یک لیتر بنزین به اصطلاح یارانه ای را خرید حالا 57/0 لیتر یعنی کمی بیشتر از نیم لیترمی توان خرید، یا با 450 تومانی که می شد یک نان سنگک خرید حالا با آن می توان فقط 5/4 یعنی اگر یک نان سنگک را به 5 قسمت تقسیم کنید 4 قسمت آن را خرید. هزینه کمرشکن اجاره مسکن ، جمعیتی میلیونها نفره را ناچار به حاشیه نشینی کرده، حالا بگذریم از بقیه کالاها و خدمات بهداشتی، پزشکی، آموزشی، رفاهی و غیره که گرانی هر روزه شان باعث شده چقدر از دسترس اکثریت دور شوند.

لینک متن کامل:http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=4144

به نام کارگران، به کام کارفرمایان

امیر عباسی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست با مدیران اتحادیه‌های سراسر کشور پرده از طرح جدید وزارتخانه خود برداشت. وزیر کار از اعتبار دو هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه بیکاری خبر داد و گفت: در فرایند اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد موضوع اشتغال این افراد را در تعاونی‌ها مدنظر قرار دهد. به‌گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر گفت: در صورتی‌که تعاونی‌ها آمادگی داشته باشند ما می‌توانیم این افراد را به تعاونی‌ها معرفی کنیم تا بخشی از حقوق آنان را دولت و بخش دیگر را کارفرمایان بخش تعاون به آنان پرداخت کنند.

لینک متن کامل:http://www.kanoonm.com/1642#more-1642

سقوط آسانسور در اهواز جان 2کارگر اداره اتاق بازرگانی راگرفت

مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی خوزستان گفت: سقوط آسانسور بر روی کارگران اداره اتاق بازرگانی اهواز در روز دوشنبه دو کشته بر جای گذاشت.

به گزارش22دی ایرنا،ˈرضا رفیعیˈ دوشنبه اظهار کرد: در این حادثه که ساعت 11 و 30 دقیقه اتفاق افتاد آسانسور بر روی کارگران که در محل چاله آسانسور مشغول تعمیر بودند سقوط کرده و آنها را له نمود.

آتش سوزی مرگبار در کارگاه رنگرزی مبلمان

عصردیروز،بروز آتش سوزی درکارگاه رنگرزی مبلمان و مصنوعات چوبی در بزرگراه آزادگان مرگ کارگر جوان را در پی داشت.

به گزارش 22دی پایگاه خبری 125، حسین حسین بیگی معاون عملیات منطقه 4 آتش نشانی تهران در این باره گفت: در محل حادثه زیرزمینی به مساحت 100 متر مربع با کاربری ساخت مبلمان و مصنوعات چوبی دیده می شد که شعله ور شده و دود ناشی از آن به بیرون زبانه می کشید.

حسین بیگی با اشاره به محبوس شدن دو کارگر درون کارگاه تصریح کرد: آتش نشانان در لحظات اولیه یکی از کارگران را از درون کارگاه شعله ور خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند و جستجو برای یافتن نفر دوم ادامه داشت.

وی گفت: تلاش برای کارگر دیگر همچنان ادامه داشت که آتش نشانان پس از مهار شعله های آتش وی را که پشت کالاهای انبار شده بی رمق بر روی زمین افتاده بود یافتند و وی را نیز تحویل امدادگران اورژانس دادند که متاسفانه مرگ وی بر اثر سوختگی شدید تائید شد.

کشته وزخمی شدن 2کارگر درریزش آوار گودبرداری

صبح امروز،ریزش آوار گودبرداری، مصدومیت و مرگ دو کارگر را در شهر ری فلکه سوم دولت آبادخیابان آذر در پی داشت.

به گزارش 22دی پایگاه خبری 125، سید هادی میرافضلی مدیر عملیات منطقه 7 در این باره گفت: در محل حادثه، زمینی به مساحت تقریبی 110 متر مربع به عمق 6 متر گودبرداری شده بود که قسمت بزرگی از دیواره ضلع غربی به طور ناگهانی دچار ریزش شده بود و انبوهی از خاک و آجر بر سر دو کارگر که در این زمین مشغول کار بودند فرو ریخته بود.

وی افزود: آتش نشانان با رعایت اصول ایمنی به سرعت عملیات آواربرداری را آغاز کردند و در لحظات اولیه یکی از کارگران را که تا قفسه سینه در زیر آوار گرفتار شده بود خارج کردند و بلافاصله عملیات نجات نفر دوم را آغاز کردند و توانستند وی را که کاملا زیر خاک مدفون شده بود خارج کرده و تحویل امدادگران اورژانس دادند.

بیست ودوم دی ماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.