این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

 کارگری2تیر1394

– احضار18کارگرمعترض کارخانه ایران برک به دادسرای گیلان در سی وشششمین روز اعتصاب

– تصمیمات کمیسیون کارگری استان کرمان درباره کارگران شرکت معدنجو زرند کرمان

ادامه روندسکوت خبری ولاپوشانی مرگ کارگراخراجی معترض این معدن*

– اتحادیه آزاد کارگران ایران:صدای اعتراض کارگران خاموش شدنی نیست

– اعتراض خبرنگاران بخش کارگری ایلنا به سیاست های ضد کارگری مدیریت ایلنا، خانه کارگر و وزارت کار

– هشتمین روز اعتراض کارگران فارسیت دورود

– تجمع‌ اعتراضی‌کارکنان اداره‌برق استان‌تهران مقابل ساختمان معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری

– عدم پرداخت حقوق ،مطالبات وحق بیمه کارگران کارخانه کاشی گیلانا

– تجمع حق التدریسان آموزشکده های فنی و حرفه ای مقابل مجلس در اعتراض به نحوه پرداخت حقوق

– بدنبال اعتراضات کارگران شهرداری بروجرد بخشی از حقوق معوقه شان پرداخت شد

حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد این کارگران هنوزپرداخت نشده است

– تجمعات اهالی روستای شهرآباد مشهد دراعتراض به بی آبی

– رو به تعطیلی رفتن کارگاههای تولیدی چغادک بدلیل بی آبی

– دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران(تهران) ممنوع الخروج شد!

– دلایل اخراج دسته جمعی گروه کارگری ایلنا

– سقوط 5 کارگر در داخل چاه – حال سه نفر وخیم است

– تظاهرات درایروان پایتخت ارمنستان در اعتراض به افزایش قیمت برق

احضار18کارگرمعترض کارخانه ایران برک به دادسرای گیلان در سی وشششمین روز اعتصاب

18 نفر از کارگران معترض کارخانه ایران برک صبح امروز (2 تیر ماه) با شکایت کارفرما به دادسرای گیلان احضار شدند.

به گزارش2تیر ایلنا،کارگران کارخانه ایران برک می‌گویند ، در سی وششمین روز اعتصاب آنها 18 نفر از همکارانشان از طرف کارفرما به ایجاد اغتشاش متهم شده‌اند.

برپایه این اطلاعات گفته می‌شود که کارگران احضار شده از صبح امروز تا لحظه انتشار این خبر در دادستانی گیلان حضور دارند.

در عین حال همکاران این کارگران تاکید دارند دلیل اعتراض‌های سی و شش روز گذشته پرداخت نشدن 8 ماه حقوق معوقه بوده است و هیچ کدام از کارگرانی که اکنون کارفرما از آنها شکایت کرده است در شکل گیری و استمرار این اقدام اعتراضی نقش خاصی نداشته‌اند.

گفته می شود از مجموع  18کارگراحضار شده ایران برک ،سه نفرشان به تازگی از سوی جمعیت 120 نفری  کارگران ایران برک به عنوان نماینده قانونی انتخاب شده و وکالت محضری گرفته اند.

پیش از این، در روز  29 نهم اعتصاب یکی از نمایندگان کارگران گفته بود که کارفرما با اعمال فشار به 4 نفر از نمایندگان کارگران ایران برک  به نوعی قصد داشته آنان را تهدید کند.

تصمیمات کمیسیون کارگری استان کرمان درباره کارگران شرکت معدنجو زرند کرمان

ادامه روندسکوت خبری ولاپوشانی مرگ کارگراخراجی معترض این معدن*

ایرناطی گزارشی بتاریخ2تیر از مصوبات جلسه روز شنبه کمیسیون کارگری در محل استانداری کرمان درباره کارگران شرکت معدنجو زرند،خبرداد.دراین گزارش خبری درباره جان باختن کارگرمعترض این معدن درمیان نیست وروند سکوت خبری وسرپوش گذاشتن براین جنایت کماکان ادامه دارد.

از جمله این مصوبات این است که کارگران شرکت معدنجو زرند فرصت دارند طی 10 روز که از 28 خرداد آغاز شده است برای واریز حقوق در مدت تعطیلی و وصل شدن دستمزد خود به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، تامین اجتماعی و شرکت معدنجو مراجعه کنند.

از مصوبات دیگر این است که به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان 10 روز فرصت داده شد تا گزارشی جامع از معدن ذغالسنگ شرکت معدنجو با این محتوا که وضعیت فعلی معدن چگونه است و آیا ادامه کار برای این معدن امکان پذیر می باشد تهیه کند تا بتوان در تصمیمات بعدی از آن استفاده کرد.

بنابهمین گزارش،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان هم گفت: از اسفندماه سال گذشته به علت اقتصادی نبودن و علت های مختلف دیگر که مسوولان شرکت معدنجو عنوان کرده اند، این شرکت تعطیل شده است.

رضا اسماعیلی پور افزود: به غیر از یک دوره تعطیلی در گذشته، تعداد 460 نفر از کارگران شرکت معدنجو در اسفند سال گذشته به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مراجعه و در مدت 30 روز زمانی که در اختیار آنان قرار گرفت فرم هایی را به عنوان درخواست بیمه بیکاری تکمیل کردند.

وی با بیان اینکه بیمه بیکاری روند طولانی دارد اظهار کرد: فرم های درخواست بیمه بیکاری به تامین اجتماعی فرستاده شده است تا بعد از بررسی پاسخ داده شوند.

*یورش نیروی انتطامی به تجمع کارگران بیکارشده  شرکت معدنجو وجان باختن یک کارگر معترض

حدود 60 نفر از کارگران شرکت معدنی معدنجو از ساعت 6 صبح روز (26 خردادماه) در اعتراض به توقف فعالیت این معدن و بیکاری بیش از 350 کارگر با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کرده بودند.

مامورین به قصد متفرق کردن کارگران و باز شدن جاده برای عبور کامیون‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند. در همین هنگام محمدعلی میرزایی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و دید خوبی نداشت، ناگهان با تریلر حامل زغال که قصد عبور از بین تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و کشته شد.

محمد علی میرزایی 40 ساله و دارای دو فرزند بود که صبح امروز به همراه سایر کارگران شرکت معدنجو در اعتراض به 3 ماه بلاتکلیفی  پس از تعطیلی معدن در ابتدای جاده پابدانا حضور یافته بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران:صدای اعتراض کارگران خاموش شدنی نیست

از اینرو اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن تعرض وحشیانه نیروهای امنیتی به کارگران در ذوب آهن اردبیل و معدن زرند و نیز حمایت قاطع از خواست کارگران فارسیت دورود، اخراج خبرنگاران گروه کارگری ایلنا که به جهت تلاش برای در خفا نگهداشتن اعتراضات کارگران صورت گرفته را شدیدا محکوم میکند و تمامی کارگران و تشکل های کارگری را فرا میخواند که در جهت نقش بر آب نمودن سیاستهای سرکوب دولتی در راستای تلاش برای مسکوت گذاشتن اخبار اعتراضات کارگران، همزمان با تلاش عملی و میدانی برای حمایت از کارگران معترض که روزانه دست به تجمع و تحصن و یا هر نوع اعتراضی میزنند، در جهت انتشار اخبار به موقع نیز بیشتر از پیش کمر به همت بسته و صدای اعتراض کارگران را به لایه های مختلف جامعه برسانیم.

کارگران معدنجو در زرند که در روز 26 خردادماه در اعتراض به سه ماه بلاتکلیفی بعد از تعطیلی معدن دست به تجمع زده بودند مورد یورش مامورین انتظامی قرار گرفتند و مامورین با شلیک گاز اشک آور به این کارگران هجوم برده و در طی این حمله وحشیانه یکی از کارگران در برخورد با کامیون معدن کشته میشود. در روز سی و یکم خرداد نیز کارگران ذوب آهن اردبیل در اعتراض به عدم پرداخت 16 ماه دستمزد معوقه در مقابل استانداری دست به تحصن زدند که این تجمع کارگران نیز مورد یورش یگان ویژه نیروی انتظامی قرار میگیرد که در جریان این حمله تعدادی از کارگران مجروح و راهی بیمارستان شدند. کارگران فارسیت دورود لرستان نیز تا تاریخ یکم تیرماه 7 روز است که در مقابل وزارت کار در تهران در اعتراض به 4 سال بلاتکلیفی تجمع میکنند و شبها در بهشت زهرا میخوابند.

این تنها نمونه های چند روزاخیر از اعتراض کارگران و برخورد سرکوبگرانه نیروهای دولتی با کارگران است.

اینها همه نشان از این دارد که دولت و تمامی نهادهای ذیربط در واقع حامیان بدون چون و چرای صاحبان سرمایه هستند و با تمام توان هرگونه صدایی را که کارگران در راستای حق خواهی برآورند به شدیدترین شکل سرکوب خواهند کرد.

اما مسئله ای که در این چند روزه بیشتر حائز اهمیت شده وحشت از رسانه ای شدن اخبار اعتراض کارگران است. تشکل ها و فعالین کارگری در سالهای گذشته تا هر کجا که امکانش را داشته اند تلاش نموده اند که صدای کارگران را به جامعه برسانند و نگذارند که ستم و تضییع حقوق کارگران و نیز تلاش و اعتراضشان برای دست یافتن به مطالباتشان خفه گردد. همچنین در چند ساله گذشته بخش کارگری خبرگزاری ایلنا هرچند بسیار محدود اما بعنوان تنها خبرگزاری رسمی در ایران اخبار اعتراض کارگران را تا حدی پوشش میداد. اما روز شنبه 30 خرداد ماه هر پنج نفر خبرنگار گروه کارگری خبرگزاری ایلنا اخراج شدند. این امر نشان دهنده ی وجود تیغ برنده ی سانسور در این نهاد است. جالب اینجاست که نهادی که خود را “خبرگزاری کار ایران” مینامد چنان فاحش سیاستهای ضد کارگری را دنبال میکند که دست به تصفیه خبرنگاران خود زده تا حتی این حد  از پوشش اخبار اعتراض کارگران نیز به بیرون درز نکند.

از اینرو اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن تعرض وحشیانه نیروهای امنیتی به کارگران در ذوب آهن اردبیل و معدن زرند و نیز حمایت قاطع از خواست کارگران فارسیت دورود، اخراج خبرنگاران گروه کارگری ایلنا که به جهت تلاش برای در خفا نگهداشتن اعتراضات کارگران صورت گرفته را شدیدا محکوم میکند و تمامی کارگران و تشکل های کارگری را فرا میخواند که در جهت نقش بر آب نمودن سیاستهای سرکوب دولتی در راستای تلاش برای مسکوت گذاشتن اخبار اعتراضات کارگران، همزمان با تلاش عملی و میدانی برای حمایت از کارگران معترض که روزانه دست به تجمع و تحصن و یا هر نوع اعتراضی میزنند، در جهت انتشار اخبار به موقع نیز بیشتر از پیش کمر به همت بسته و صدای اعتراض کارگران را به لایه های مختلف جامعه برسانیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

2/4/94

اعتراض خبرنگاران بخش کارگری ایلنا به سیاست های ضد کارگری مدیریت ایلنا، خانه کارگر و وزارت کار

پنجشنبه 28/خرداد ماه /94 خبرنگاران بخش کارگری ایلنا نسبت به فشاری که از طرف مدیران ایلنا، خانه کارگر و وزارت کار به آن ها وارد می شد و از آنها میخواستند تا به سانسور اخبار کارگری بپردازند در یک اعتراض گروهی و با ترک کار؛ پاسخ دادند،

خبرنگاران بخش کارگری ایلنا این نیروی کار اندیشه ای که نسبت به دانش و کار شبانه روزیشان حداقل ها را دریافت می کنند و از همه ی حقوق صنفی شان محرومند تحت فشار مدیرت ایلنا که نهادی وابسته به خانه کارگر و وزارت کار می باشد دست به این اعتراض زده اند.

مدیران این سه نهاد از این خبرنگاران انتظار داشتند همه ی اخبار کارگری را منتشر نکنند. این نهاد به اصطلاح خبری- کارگری اجازه ندارد اخبار مربوط به فرهنگیان را منتشر کند، همین طور اخبار مناطق ویژه یا آزاد تجاری- صنعتی، و اخبار مربوط به کارگرانی که از صدها کیلومتر دورتر برای احقاق حقوقشان جلوی وزارت کار جمع شده اند.اخبار مربوط به سندیکاهای غیردولتی و اتحادیه ها و فعالان کارگری نیز باید سانسور می شد. با این مرزبندی ها و خط قرمزها تنها اخباری که می شود منتشر کرد از این قرار است: همسر کارآفرین . . .با هواپیمای خصوصی برای خرید به پاریس تشریف برده اند. دست زدن و هورای جمعیت.

پس از اخراج گروهی ازخبرنگاران روزنامه کسب و کار و اینک بخش کارگری ایلنا مدیران این سه نهاد به اصطلاح کارگری وزارت کار و خانه کارگر و مدیریت ایلنا انتظار می رود یک سکوت مرگ بار بر اخبار کارگری سایه بیفکند ولی این سکوت مانند کاردی تیز تا ژرفای باورهای مردم را می شکافد و آن چنان فاصله عمیقی ایجاد می کند که ترمیم آن به امری محال بدل می گردد.

اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران با همه ی نیروی کار ایران چه فرهنگیان و خبرنگاران و چه کارگران کارگاه های زیر ده نفر و نیز با همه ی کارگران صنعتی و خدماتی ایران اعلام همبستگی می کند و بدین وسیله اعتراض خود را نسبت به حذف ابتدایی ترین حقوق زحمتکشان که دانستن اخبار مربوط به خود و طبقه ی خود است از طریق دور زدن حقوق ملت بوسیله نهادهای دولتی اعلام می دارد.

اتحادیه نیروی کار پروژه ای ایران

ناصر آقاجری

2 /تیر ماه /94

هشتمین روز اعتراض کارگران فارسیت دورود

اتحادیه آزاد کارگران ایران : کارگران فارسیت دورود کماکان در پایتخت هستند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران فارسیت دورود که از روز سه شنبه 26 خرداد ماه 94 جهت اعتراض  به تعطیلی کارگاه و عدم پاسخگویی مسئولین به تهران آمده اند در مقابل وزارت کار دست به تحصن زده اند و شبها  برای خواب به بهشت زهرا میروند

دیروز در هفتمین روز این اعتراض دو نفر از نمایندگان کارگران به همراه نماینده ی شرکت فارس خوزستان و مسئولین وزارت کار جلسه ایی  جهت به توافق رسیدن و ترک پایتخت از جانب کارگران تشکیل دادند

در این جلسه سه پیشنهاد به کارگران داده شد

1-هر کارگر با گرفتن سالی سه میلیون تومان سنوات بازخرید کند و با شرکت تسویه نماید

2-کارگران میتوانند به اداره کار شکایت کنند و کارفرما مکلف است طبق رای هیئت های تشخیص و حل اختلاف با کارگران تسویه حساب نماید

3-اگر فردا (یعنی امروز سه شنبه 2 تیر ) کارگران به تجمع خود در مقابل وزارت کار ادامه دهند عواقب این کار به عهده کارگران خواهد بود

نمایندگان کارگران این پیشنهادات  را به کارگران مطرح نمودند قسمتی از کارگران با شنیدن تهدیدات  وزارت کار به شهرشان بازگشتند ولی قسمت عمده کارگران امروز  در بهشت زهرا مانده اند  چرا که نماینده مجلس شهر دورود آقای عباس قائدرحمت طی دیداری با کارگران به آنان قول داده است تا در جلسه ایی که امروز با مسئولین ذیربط دارد تلاش خواهد کرد خواسته های کارگران را  که بازگشایی کارخانه جزو الویت اول خواسته هایشان است را پیگیری نماید

لازم به ذکر است کارگران شرکت فارسیت دورود که بعد از تعطیلات نوروز در مراجعه به کارخانه با درب های بسته مواجه شده و مسئولان کارخانه اجازه ورود به آنها را ندادند به همین جهت یکشنبه 23 فروردین ماه 94مقابل وزارت کار و امور اجتماعی در تهران تجمع کردند.اما با وعده و وعید مسئولین به شهرشان بازگشتند

این کارگران طی سال های اخیر دایما با مشکلات متعددی مواجه بودند؛ در روزهای آغازین سال جاری به یکباره از کار برکنار شدندبرخی از کارگران سابقه زیادی در این کارخانه دارند و از لحاظ سن و سال هم در شرایطی نیستند که بخواهند در محیط های دیگری کار کنند. این در حالی است برخی از آنها از لحاظ جسمانی نیز در شرایط خوبی به سر نمی برند.

به گفته این کارگران آنها بعد از تعطیلات نوروز (۱۵ فروردین 94) برای کار به کارخانه می روند اما مسئولان شرکت فارسیت دورود اجازه ورود کارگران به کارخانه را نداده اند و اعلام کرده‌اند به دلیل مشکلات مالی و زیان ده بودن؛ قصد ادامهٔ فعالیت ندارد..

شرکت فارسیت دورود از مجموعه شرکت های فارس خوزستان و وابسته به شستا  زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی کشور است.

مشکلات کارگران  از روزی شروع شد که از سال 91 تا انتهای اسفند ماه سال گذشته 15 ماه حقوق معوقه داشتند که طبق مصوبه جلسه ای که در سال 92 شورای تامین استان و بانک رفاه و اعضای هیات مدیره شرکت فارس خوزستان برگزار شد به علت زیان ده بودن شرکت قرار شد  به مسئولان این کارخانه 6 ماه مهلت داده شود  تا اصلاح ساختار صورت گیرد و دستگاههای جدید بیاورند و کارگران هم بیمه بیکاری بگیرند. تا خرداد 93 بیمه بیکاری کارگران برقرار بود اما در این مدت نه تنها اصلاح ساختاری صورت نگرفت؛ بلکه 6ماه از بیمه کارگران خراب شد و ساعت کاری آنان  که به دلیل سخت بودن شرایط کار و زیان آور بودن 6 ساعت بود به 8 ساعت تبدیل شد.

با اضافه شدن ساعت کار به 8 ساعت؛ نیروی یک شیفت کاری اضافه به حساب آمد و بعد از 2 ماه جلسه ای تشکیل شد و در این جلسه اعلام شد 106 نفر از نیروها اضافه هستند  و قرار شد که شرکت

منحل نشود و به ازای هر سال مبلغ 2 میلیون تومان تا سقف 30 میلیون تومان به این افراد بدهند و بازخرید شوند. در این شرایط 130 نفر به این شکل رفتند. از آن به بعد یعنی از آبان ماه سال گذشته تا این لحظه شرکت هیچ  محصولی تولید نکرده و به دلیل اصلاح ساختار و کاهش نیرو و بازخرید پرسنل، تولید متوقف شده است.

 یکی دیگر از این کارگران در این خصوص می گوید: طی ماههای پایانی سال بیکار بودیم و محصولات تولید قبل را به مرور فروختند و حقوق ما را پرداخت کردند اما هیچ تولیدی صورت نمی گرفت قرار

بود طبق مصوبه آقایان کارخانه از 15/01/94 بازگشایی شود و کار خود را شروع کند اما به محض مراجعه به کارخانه دیدیم که جلوی کارت های ورود و خروج ما را گرفته اند و اجازه نداند وارد شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: در این مدت نه ما را به کارخانه راه داده اند و نه بیمه ما را رد کرده اند و می گویند شما نیروی شرکت فارسیت نیستید و شرکت زیان ده است.

 یکی دیگر از کارگران حاضر در این تجمع اعتراض آمیز در خصوص خواسته های خود و اهدافشان از این تجمع می گوید: تنها خواسته ما فقط رسیدن به شرایط کاریمان است و اینکه آنها به مصوبه پارسال خود عمل کنند. ما از مدیران شرکت فارس خوزستان می خواهیم به ما دروغ نگویند و توهین نکنند و با نیرنگ ما را فریب ندهند و تنها به مصوباتی که خودشان تصویب کردند و قرار شد با تعدیل نیرو و اصلاح ساختار شرکت سرپا شود و برای نیروی کار باقی مانده شرایط کار مجددا فراهم گردد عمل کنند.

یک کارگر 45 ساله دیگر که 18 سال در این کارخانه کار کرده است می گوید: در این شرایط و با این سن و سال کجا بروم و کار کنم؟ تنها خواسته ما بازگشایی شرکت و راه اندازی مجدد آن است و اگر نتوانند این کار را انجام دهند همه ما بازیچه دست دو مدیر دولتی می شویم. ساعت کاری ما به علت زیان آور بودن محیط کار کمتر از ساعت معمول و 6 ساعت بود و این موضوع از سال 68 تصویب شده بود آن را به 8 ساعت افزایش دادند اما ما باز هم راضی بودیم که با این شرایط کار کنیم اما نمی گذارند.

به گفته آنان مسئولان شرکت می خواهند به اجبار ما را بازخرید کنند اما ما کار می خواهیم

کارخانه فارسیت دورود که در پی قانون عدم استفاده از آزبست در کشور از سال ۹۰ به صورت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بود با تامین مواد اولیه و با همکاری شرکت هلدینگ فارس خوزستان، قرار بود خرداد سال ۹۳ آغاز به‌کار کند. در سه ماههٔ آخر سال 93 شرکت فارسیت دورود که در شرف بازگشایی مجدد قرارداشت به دلیل کمبود نقدینگی اقدام به تعدیل نیرو کرد که در نتیجهٔ آن از دی ماه ۹۳، ۱۳۰ کارگر پیمانی این شرکت که دارای سوابق کاری ۸تا ۱۰ سال بودند، بیکار شدند.

گفتنی است کارخانه فارسیت دورود یکی از شرکت های بزرگ سیمانی و وابسته به هلدینگ فارس خوزستان است که در زمینه تولید محصولات الیاف سیمان از قبیل لوله‌های فشار قوی آبرسانی، لوله‌های فاضلابی و… فعالیت می‌ کند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

دوم تیر 94

تجمع‌ اعتراضی‌کارکنان اداره‌برق استان‌تهران مقابل ساختمان معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری

امروز2تیرکارکنان اپراتورهای پست‌های انتقال نیروی برق منطقه‌ای استان تهران مقابل ساختمان معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری استانداری سابق تجمع کردند.

به گزارش2تیر ایسکانیوز، یک منبع آگاه در خصوص موضوع تجمع کارکنان برق منطقه‌ای استان‌تهران گفت:  بازنشستگان  و کارکنان پیمانی شرکت  برق منطقه‌ای تهران در اعتراض به دو موضوع تجمعاتی را برگزار کردند.

 یک موضوع در خصوص نامه‌ای که وزیر نیرو برای افزایش محاسبات جدید حق نوبت‌کاری و پرسنلی که در مناطق مرزی مشغول به کار هستند  نوشته بود اعتراض داشتند و دیگری در رابطه با مشاغل سخت و زیان آوری که از  اول فروردین ۹۲   خدمات مدیریت کشوری را برای همکاران اجرا کردند اما متأسفانه هیچ گونه افزایش حقوقی برای نوبت‌کاری صورت نگرفت ضمن اینکه نوبت‌کاری بر مبنای  اول فروردین ۹۱ در حال محاسبه شدن‌است و موردی هم به عنوان نوبت‌کاری در قانون مدیریت‌خدمات‌کشوری لحاظ  نشده‌است.

او در ادامه افزود: تجمع کنندگان در مدت زمان بسیار طولانی پیگیر نامه‌هایی که از طرف وزارت نیرو و توانیر فرستاده شده‌ بودند  و در رابطه با مشاغل سخت و زیان آور هم درخواست و مطالباتی نیز دارند.

به گفته او، دیوان‌عدالت‌اداری در رابطه با بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور  به صورت اتفاقی رای صادر کرده و این رای‌ها در حیطه شکایت‌های مستمر برای تعداد بسیاری از همکاران که نوع و عنوان شغلشان یکی است رای مثبت و دیگر همکاران رای منفی دریافت کردند و اینکه این آراء با یکدیگر متناقض هستند که در این خصوص با معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای حل این موضوع در خواست‌هایی شده‌است.

او تاکید کرد: نتیجه در خواست‌ها و مطالبات مانند نوبت‌کاری به صورت نامه تنظیم شده تا برای تصویب به هیات دولت فرستاده شود و در خصوص مشاغل سخت این نامه و اعتراضات را به معاونت نیروی انسانی وزارت نیرو ارجاع دادند تا مشکل حل شود اما هنوز دردی از ما درمان نشده‌است.

عدم پرداخت حقوق ،مطالبات وحق بیمه کارگران کارخانه کاشی گیلانا

کارگران کارخانه کاشی کاشی گیلانا می گویند، پس از گذشت شش ماه از پایان اعتراض نودو پنج روزه آنها هنوز موفق به دریافت مطالبات جاری و معوقات مزدی خود نشده‌اند.

به گزارش2تیرایلنا،منابع کارگری در کارخانه کاشی گیلانا با اعلام این خبر گفتند که هنوز دستمزد اردیبهشت و خرداد  ماه سال جاری 129 کارگر این کارخانه به آنها پرداخت نشده و علاوه بر همه اینها هنوز 16 ماه از مطالبات مربوط به سالهای 89 تا دی ماه سال 93 را نگرفته‌اند.

به گفته کارگران کارخانه کاشی گیلانا، براساس جلسه‌ای که در تاریخ ۲۶ آذر ماه سال گذشته و با حضور هشت نفر از کارگران کاشی گیلانا در اداره صنعت، معدن و تجارت استان گیلان برگذار شد «آقای رسولی» کارفرمای سابق کارخانه کاشی گیلانا و دارنده حدود ۵۲ درصد ازسهام کارخانه بار دیگر مدیریت این واحد را را بر عهده گرفت.

طبق وعده این کارفرما قرار است مجموع  2 میلیارد و 400 میلیون از مطالبات  معوقه 129 کارگرکاشی گیلانا از شهریور ماه سال 94 هر ماه علاوه بر حقوق جاری به حساب کارگران پرداخت شود.

منابع کارگری همچنین در مورد تعداد کارگران شاغل در کاشی گیلانا گفتند؛ این واحد حدود 129 کارگر داشت که به مرور با ادامه فعالیت کارخانه ، تعداد نیروی کاربه بیش از 170 نفررسید.این کارگران طی شش ماه گذشته  حقوق خود را با تاخیر دریافت کرده اند.

منابع کارگری همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران رسمی و قراردادی کارخانه کاشی گیلانا می‌گویند: بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی است که کارفرما به صورت مستمر آن را پرداخت نکرده است.

تجمع حق التدریسان آموزشکده های فنی و حرفه ای مقابل مجلس در اعتراض به نحوه پرداخت حقوق

امروز2تیر،جمعی از حق التدریسان آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور در اعتراض به نحوه پرداخت حقوق خود مقابل درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش 2تیرخبرگزاری مجلس، جمعی از حق التدریسان آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند ظهر امروز (سه شنبه 2 تیرماه) در اعتراض به نحوه پرداخت حقوق و استخدام خود مقابل درب مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

نماینده این تجمع کنندگان با بیان اینکه این چندمین تجمع آنها جهت رسیدگی به خواسته شان در خصوص بهبود شرایط استخدامی بوده است، گفت: ما حق التدریسان آموزشکده های فنی و حرفه ای انتقالی از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری هستیم که اکنون برای شرایط استخدامی خود با بلاتکلیفی مواجه شده ایم.

وی درادامه با درخواست رفع تبعیض به وجود آمده میان این حق التدریسان و سایر معلمان گفت: اکثر این حق التدریسان حدود 10 سال سابقه کار دارند و فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه ای هستیم و می خواهیم حقوقمان را به صورت ماهیانه پرداخت کنند از این رو از کمیسیون آموزش انتظار مساعدت داریم.

بدنبال اعتراضات کارگران شهرداری بروجرد بخشی از حقوق معوقه شان پرداخت شد

حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد این کارگران هنوزپرداخت نشده است

مطالبات معوقه کارگران شهرداری بروجرد تا پایان فروردین ماه امسال پرداخت شد.حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد این کارگران هنوزپرداخت نشده است.

مشکلات مالی شهرداری زمانی رنگ جدی به خود گرفت که با اعتراض برخی کارگران سازمان‌های تابعه شهرداری و خانواده‌های آن‌ها که حدود 4 ماه حقوقی دریافت نکرده بودند همراه شد.

کارگران معترض مشکلات معیشتی را مهم‌ترین اهرم فشار در این زمینه خوانده و خود را ناگزیر به اعتراض به ضرورت پرداخت فوریت دار حقوق معوقه خود دانستند.

به گزارش2تیر تسنیم ، یکی از تبعات وجود مشکلات عدیده مالی در شهرداری بروجرد که مسئولان آن را ارثیه‌ای شوم می‌دانند، ناتوانی شهرداری در تأمین حقوق کارگران و پرداخت به‌موقع آن‌ها است.

 مشکلات مالی شهرداری زمانی رنگ جدی به خود گرفت که با اعتراض برخی کارگران سازمان‌های تابعه شهرداری و خانواده‌های آن‌ها که حدود 4 ماه حقوقی دریافت نکرده بودند همراه شد.

از طرف دیگر کارگران معترض مشکلات معیشتی را مهم‌ترین اهرم فشار در این زمینه خوانده و خود را ناگزیر به اعتراض به ضرورت پرداخت فوریت دار حقوق معوقه خود دانستند.

براساس این گزارش،عدم پرداخت سهم 4 درصد نیروهای مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار در برخی سازمان‌های تابعه شهرداری و بازنشستگی مشکل دیگر این کارگران است.

یکی دیگر ازمشکلات عدم پرداخت معوقات و دیون شهرداری بروجرد به سازمان تأمین اجتماعی می باشد.

تجمعات اهالی روستای شهرآباد مشهد دراعتراض به بی آبی

جمعی از ساکنان روستای شهرآباد طی چند روز اخیر با تجمع در محل دهیاری و همچنین شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی، خواستار حل این مشکل شدند.

به گزارش2تیرایرنا،یکی از ساکنان روستای شهرآباد گفت: بی آبی در این روستا بویژه همزمان با ماه رمضان مشکلات و چالش های مختلف برای مردم ایجاد کرده است.

وی افزود: هم اکنون هیچ آبی برای شست و شو، حمام و سرویس بهداشتی نداریم و آب لوله کشی آن هم در برخی ساعات بسیار اندک است.

وی اظهار کرد: آب آشامیدنی این روستا از سالها پیش با تانکر سیار تامین می شود زیرا آب لوله کشی روستا غیر قابل شرب می باشد.

به گفته وی اینک هفته ای دو بار آب شرب به وسیله شرکت آب و فاضلاب روستایی با تانکر سیار برای مردم این روستا آورده می شود ولی کمبود آب برای امور غیر شرب، مردم شهرآباد را با مشکلات مضاعف روبرو کرده است.

وی خاطر نشان کرد: این روستا در یک کیلومتری مشهد قرار دارد و به دلیل نبود آب وضعیت بهداشتی و سلامت مردم به مخاطره افتاده است.

دهیار روستای شهرآباد نیز گفت: این روستا دارای 800 خانوار با جمعیت سه هزار نفر است و کمتر از دو کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد.

وی افزود: کم آبی در این روستا از دو ماه گذشته آغاز شد و در ماه رمضان به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه تنها چاه روستا با آبدهی چهار لیتر در ثانیه جوابگوی نیاز جمعیت آن نیست، اظهار کرد: این در حالی است که آب این چاه نیز به دلیل داشتن نیترات بیشتر از حد مجاز قابل شرب نمی باشد.

وی ادامه داد: از سالهای گذشته آب شرب این روستا به وسیله تانکر سیار تامین می شده و آب چاه نیز برای امور غیر شرب و شست و شو به کار می رفته است.

وی علت نیتراته شدن آب چاه روستای شهرآباد را رها شدن پساب تصفیه خانه آستان قدس رضوی در اراضی این روستا عنوان کرد.

وی گفت: به دنبال اعتراضات چند روز اخیر مردم در محل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی و همچنین در محل دهیاری، قرار شد آب چاه روستای جلالی به شبکه روستای شهرآباد وصل شود که این اقدام نیز جوابگو نبوده است.

وی با بیان اینکه چاه جدید روستا اکنون حفر شده است افزود: اجرای خط انتقال و برق رسانی به این چاه نیازمند چهار میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه است که مسوولان شرکت آب و فاضلاب روستایی قادر به تامین آن نیستند.

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مشهد نیز در این زمینه گفت: چاه روستای شهرآباد اکنون دارای ظرفیت آبدهی چهار و نیم لیتر در ثانیه می باشد در حالی که جمعیت این روستا نیازمند آبدهی شش و نیم لیتر در ثانیه هستند.

وی با اشاره به افت آبدهی چاه این روستا در ماههای اخیر افزود: هم اکنون با کاهش 30 درصدی تامین آب ساکنان روستا روبرو هستیم و به همین دلیل مجبور به نوبت بندی آب در ساعات مختلف شبانه روز شده ایم.

به گفته وی از سوی دیگر مقرر شده است از آب چاههای اطراف به صورت موقت برای این روستا استفاده شود.

وی خاطر نشان کرد: کیفیت آب چاه این روستا نامطلوب است و به همین دلیل آب شرب مردم از سالهای گذشته با تانکر سیار تامین می شود.

وی گفت: حفر و تجهیز چاه جدید در روستای شهرآباد که نیازمند 10 میلیارد ریال اعتبار می باشد از جمله پروژه های امسال این شرکت است.

روستای سه هزار نفری شهرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد در شمال شرقی این کلانشهر قرار دارد.

رو به تعطیلی رفتن کارگاههای تولیدی چغادک بدلیل بی آبی

موضوع کم آبی و بی آبی های اخیر در شهرچغادک باعث شده است شهروندان این شهربا مشکلات اساسی روبرو شوند و کارگاههای تولیدی این شهر روبه تعطیلی روند و کارگران خود را از دست دهند و حداقل درخواست تولید کنندگان این شهرآبرسانی با تانکر است که این مهم نیزبدرستی محقق نشده است.

به گزارش تیرچغادک نیوز، در پی کم آبی های اخیر در کشورکه مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است، شهر چغادک نیز از این قائله مستثنی نبوده و شهروندان این شهر بدلیل کمبود آب با مشکل مواجه شده اند که نیازاست مسئولین این شهر تدابیر ویژه ای را در این خصوص انجام دهند و با هشدارهای خود مانع از اصراف و هدر رفت بی رویه آب در چغادک شوند.

از نارسائی های که در مدت یکماهه ای که آب جیره بندی شده است، وجود دارد عدم پمپاژ آب در اطراف میدان بقیه الله چغادک به طرف جاده گورک و اطراف پست 400 کیلو وات این شهر است که در آنجا بکلی آب قطع می باشد و با وجود اینکه بالغ بر 20 کارگاه تولیدی و پمپ بنزین که یک مجتمع رفاهی می باشد در آنجا سکنی گزیده اند و با وجود اینکه آنجا نوار مرزی شهرستان بوشهر و تنگستان است اما آب  شرب آنها از طریق چغادک تامین می شده است ولی در خصوص تا مین آب هم اکنون در رنج  بسر می برند.

یکی از صاحبان این کارگاههای تولیدی گفت: حدود یکماه است که با کمبود آب مواجه هستیم و این موضوع را به اداره آب چغادک منعکس کرده ایم که یک مرتبه یک تانکر آبرسان را برای ما آورده اند که قابل تقدیر است ولی طبق مراجعات بعدی که داشته ایم از اختصاص آب برای ما صرف نظر شده است.

وی با اعلام نارضایتی از وضعیت موجود و بی آبی اخیر این مورد را ناشی از ضعف مدیریت و جابجا نمودن پرسنل فنی و با سابقه آن اداره دانست که در سالهای قبل براحتی مشکل کم آبی را مدیریت می کردند و افزود: مشکل بی آبی در این قسمت تاثیر مستقیمی بر تولید گذاشته است و باعث شده است کارگاه ما روبه تعطیلی برود و کارگران خود را از دست دهیم.

لازم به ذکر است: با وجود نارضایتی شهروندان چغادکی در خصوص کم آبی و بی آبی های اخیر وبا وجود اطلاع کافی مسئولین، هنوزپاسخ مثبتی از جانب مسئولین و متولیان امر به مردم داده نشده است.

دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران(تهران) ممنوع الخروج شد!

اسماعیل عبدی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران(تهران) که در تاریخ سی و یکم خرداد از طریق مرز جلفا قصد عزیمت به کشور ارمنستان داشت با ابلاغ ممنوع الخروجی مواجه شد.

مامور ابلاغ ضمن ضبط گذرنامه ایشان از وی خواست تا برای پیگیری موضوع به معاونت قضایی دادستان کل کشور در تهران مراجعه کند.

منبع:حقوق معلم و کارگر

دلایل اخراج دسته جمعی گروه کارگری ایلنا

دلیل اخراج دسته جمعی گروه کارگری ایلنا محدود به یک خبر مشخص نمی شود. اما مقاومت در برابر سانسور خبر تجمع کارگران کارخانه «فارسیت دورود» مقابل ساختمان وزارت کار، نقطه اوج اختلافات گروه کارگری با مدیرعامل ایلنا بود که به اخراج ما ختم شد.

روز پنجشنبه 28 خرداد 94 مشغول کار بودیم که منشی مدیرعامل ایلنا پیغام آورد به هیچ نحوی حتی یک خط خبر درباره تجمع کارگران فارسیت دورود در مقابل وزارت کار منتشر نشود. دلیلش را که پرسیدیم به نقل از آقای مسعود حیدری، مدیرعامل، گفته شد: «این اعتراض به حق نیست و کارگران زیاده خواهی می کنند.»

پس از بی پاسخ ماندن تماس تلفنی دبیر گروه کارگری با مدیریت که آن زمان در ساختمان ایلنا حضور نداشت، دبیر گروه نوشته ای را به منشی مدیرعامل داد تا با او تماس بگیرد و نظر گروه کارگری را برای ایشان بخواند. نوشته بودیم: «ما در جایگاه خبرنگار کارگری اجازه قضاوت درباره حقانیت اعتراض صنفی کارگران را نداریم. وقتی کارگران از لرستان به تهران آمده اند تا مطالبه ای را از وزارت کار طرح کنند ما وظیفه انتشار این خبر را داریم». مدیرعامل ایلنا که خود زمانی از اعضای هیئت مدیره یکی از کارخانه های تولید سیمان زیرمجموعه تامین اجتماعی بوده است، پس از شنیدن پاسخ ما درباره انتشار خبر اعتراض کارگران فارسیت دورود که زیر مجموعه «هلدینگ سیمان فارس و خوزستان» تامین اجتماعی است، بلافاصله دستور مسدود کردن دسترسی تمامی اعضای گروه کارگری به پنل ارسال اخبار را صادر کرد و سپس برای دو روز، بخش کارگری را از سایت ایلنا، تنها مرجع اخبار کارگری ایران، حذف کرد و در نهایت در اولین روز کاری، یعنی شنبه 30 خرداد تمامی اعضای گروه را با برخوردی نامحترمانه بصورت شفاهی اخراج کرد.

گفتیم که دلیل اخراج ما تنها به یک خبر محدود نمی شود. در طول پنج سالی که از تشکیل بدنه سرویس کارگری ایلنا می گذرد، جدالی دائمی میان خبرنگاران کارگری با سه نهاد «مدیریت ایلنا»، «خانه کارگر» و «وزارت کار» در جریان بوده است.

مدیریت ایلنا

تا پیش از انتصاب مدیرعامل جدید ایلنا در آذرماه سال 93، مدیریت پیشین گاه تحت تاثیر کارفرمایانی که اخبار اعتراضات و مطالبات کارگران شان در ایلنا منتشر می شد و گاه با اعمال فشار دولت وقت، محدودیت هایی را برای گروه کارگری ایجاد می کرد. این محدودیت ها از آنجا که موردی اعمال می شدند چندان جدی و بازدارنده نبودند و با وجود تنش های فراوان، امکان حفظ سلامت اخبار برای ما مهیا بود. اما پس از روی کار آمدن مدیریت جدید اعمال محدودیت ها شکل تازه ای به خود گرفت.

در حکم نمونه، به طور ناگهانی پوشش خبری اعتراضات صنفی معلمان از محدوده وظایف گروه کارگری خارج شد؛ حال آنکه ما خود را موظف به پی گیری اخبار صنفی تمامی مزدبگیران می دانستیم و مطالبات صنفی نیروی کار بخش آموزش را متفاوت با مطالبات نیروی کار صنعتی نمی دیدیم.

در موردی دیگر، خبر اخراج گروهی از خبرنگاران روزنامه کسب و کار پس از انتشار به دستور مدیرعامل از خروجی ایلنا حذف شد.

ما تلاش داشتیم تریبونی برای طرح مطالبات صنفی روزنامه نگاران بسازیم چرا که بر خلاف تصور عامه، روزنامه نگاران هیچ تریبونی برای طرح مشکلات صنفی شان ندارند و محرومیت آنان از حقوق اولیه نیروی کار به دلیل مناسبات و ارتباطات صاحبان رسانه، اجازه انتشار نمیابد.

اختلاف دیگر ما و مدیریت بر سر انتشار اخبار سندیکای شرکت واحد بود. پس از جلسه مدیرعامل ایلنا و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در محل خبرگزاری، به ما دستور داده شد تحت هیچ شرایطی خبری از سندیکای کارگران شرکت واحد منتشر نشود. در مذاکره با مدیریت برای انتشار اخبار سندیکا، سخنرانی اش در مراسم معارفه اش را یادآوری کردیم که گفته بود ایلنا باید مرجعی برای طرح مطالبات نهادهای مدنی باشد، اما او این بار، به طور کلی منکر «نهاد مدنی» بودن سندیکا شد و با وجود

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.