اخباروگزارشات کارگری21آذر1393

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اخباروگزارشات کارگری21آذر1393

– احضار و بازجویی مجدد بهنام از سوی مسئولان  زندان گوهر دشت

– واحد سیده با اتمام ‌مرخصی به زندان بازگشت

– با بی‌توجهی به خواست‌های برحق کارگران، باد می‌کارید و توفان درو خواهید کرد!

– این اشک تمساح ریختن ها برای چیست ؟؟

– ویژه نامه روز جهانی لغو خشونت علیه زنان!

– تجمع زنان پناهنده افغانستانی مقابل دفتر کمیساریای سازمان ملل در تهران در اعتراض به افزایش شهریه های اجباری دانش آموزان مهاجر افغانستانی توسط وزارت آموزش و پرورش ایران!

– رواج بیمه‌های بی‌نام در واحدهای تولیدی، ساختمانی، خدماتی وافزایش سالانه حوادث کاری!

– کارگرانی که در معرض خطر بیشتری برای سرطان هستند

– اعتصاب عمومی در ایتالیابرای اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت !

– پایان موفقیت آمیزاعتراض سی و هفت کارگر زن معدن سوچیزایتالیادراعماق زمین پس از دو هفته

اطلاعیه شماره ۳۶ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

احضار و بازجویی مجدد بهنام از سوی مسئولان  زندان گوهر دشت

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده از تاریخ ۱۲ آذرماه در اعتصاب غذا به سر میبرد و همین امر باعث وخامت حال جسمی‌ بهنام شده ، بهنام در تاریخ ۱۷ آذر ماه یعنی‌ ۵ روز بعد از اعتصاب غذا به حفاظت زندان احضار و مورد بازجویی مجدد قرار گرفت همچنین در روز‌های ۱۷ و ۱۸ آذر ماه به بهداری زندان احضار شد و از او خواستند که اجازه دهد تا به او سرم وصل شد اما بهنام به مسئولان بهداری اجازه این کار را نداد و روز ۱۹ آذر ماه هم که مجددا او را به بهداری احضار کردند بهنام دیگر به بهداری هم مراجعه نکرد.

بهنام روز گذشته ضمن تماس تلفنی که با خانواده خود دشت اعلام کرد اگر تا ۲۸ آذر ماه مسئولان زندان با خواسته‌های بهنام موافقت نکنند بهنام دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. 

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت این حرکت ضدّ کارگری و ضدّ انسانی‌  مسئولان زندان گوهر دشت خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط بهنام ابراهیم زاده و کلیه‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.   

بیست و یکم آذر ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com 
komitehbehnam1.blogfa.com

اطلاعیه شماره ۲۸ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

واحد سیده با اتمام ‌مرخصی به زندان بازگشت

واحد سیده فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که برای شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش با سپردن وثیقه به ‌مرخصی آمده  با اتمام ‌مرخصی روز گذشته ۱۹ آذر ماه ساعت ۵ بعد از ظهر به زندان مهاباد بازگشت.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن فشار بر فعالین کارگری و احضار و بازداشت فعالین کارگری شهر سنندج در چند روز گذشته خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی می‌باشد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

بیستم آذر ۱۳۹۳

با بی‌توجهی به خواست‌های برحق کارگران، باد می‌کارید و توفان درو خواهید کرد!

اعتصاب بیش از 260 کارگر معدن کوشکِ بافق در استان یزد پایان یافت. فرماندار شهرستان بافق با اشاره به پرداخت شدن مطالباتِ حقوقی عقب‌افتاده کارگران تا 26 آذر، بررسی دیگر خواست‌های عمده کارگران اعتصابی را نیز اعلام کرد.

اعتصاب‌های کارگری برای خواست‌های برحقی نظیر دستمزد مناسب با کار و زندگی، پرداخت به‌ موقع حقوق کارگران و….. پدیده جدیدی در ایران نیست و بارها خبرها و گزارش‌هایی دراین ارتباط انتشار یافته است و همچنان ادامه دارد. اعتصاب‌های کارگری‌ای همچون اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق که در آن مطالباتِ صنفی نقشی مرکزی دارند، شرایط فاجعه‌ باری را که بر محیط‌های کارگری حکمفرماست بیش از پیش نمایان می‌سازد. سخنان کارگران حاکی ازاین حقیقت است که فضای حاکم در معدن کوشک شباهت به دَخمه‌های مرگ دارد. وارد و خارج شدن به قعر زمین از طریق 600 پله، به‌ تنهایی شرایط کار بسیار دشوار و غیرانسانی زحمتکشان شاغل در این معدن را به‌ روشنی آشکار می‌سازد. نگاهی اجمالی به خواست‌های صنفی کارگران اعتصابی از جمله «توجه به مسائل رفاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در محل معدن، پرداخت حق سختیِ کار و حق پله و تونل، حق جذب سُرب و هزینه‌های غذایی، برخورداری از امنیت شغلی و افزایش مدت قراردادهای بسته شده، عدم استفاده از دستگاه‌های فرسوده در معدن، و همچنین استانداردسازی سیستم‌های برق و آب و تهویه و نامناسب بودن امکانات خانه بهداشت و پرداخت اضافه‌کاری طبق قانون»  نشان می‌دهد که حتا حداقل‌های لازم برای کار کارگران که در شان یک انسان ، توسط کارفرمایان و دولت مورد توجه قرار نمی‌گیرد. کارگران معدن کوشک هنوز فاجعه کشته شدن کارگران معدن باب نیزو و دیگر معادن کرمان را از یاد نبرده اند که در آن  معدنچیان در شرایط مشابهی با معدن کوشک کار می کردند.

با اینکه رییس اداره کار شهرستان بافق اعلام کرد که «اعتصاب کارگران معدن کوشک بدون هماهنگی کارفرما غیرقانونی است» اما پافشاری و اتحاد مثال ‌زدنی کارگران برای تحقق خواست‌های صنفی خود، نقطهٔ درخشان دیگری را در مبارزات زحمتکشان کشور به ثبت رساند. با اینکه قول‌هایی برای رسیدگی کردن به خواست‌های برحق کارگران توسط مقام‌های مسوول داده شده است، اما تجربه گذشته نشان داده است که فقط در صورت اتحاد، پایداری کارگران، وازجمله استفاده از همه ابزارهای لازم در مبارزات کارگری به ‌ویژه اعتصاب است که کارگران می‌توانند، به خواست‌های کارگری خویش  دست یابند.

رشد اعتصاب‌های کارگری از قبیل اعتصاب کارگران معدن کوشک، بی تردید موجب نگرانی جدی مقام‌های مسوول خواهد شد. شوربختانه دولت در راه تکمیل اجرای دستورات صندوق بین المللی پول ،با نشانه گرفتن حیاتی‌ترین ماده غذایی زحمتکشان، یعنی نان، سفره های کارگران را بی رنگتر کرده است.دولت برای اجرا نمودن این دستورات ضد کارگری و ضد منافع ملی عزم جدی دارد و هیچ‌گونه حرکتی را که اجرای چنین برنامه ‌هایی را با چالشی جدی مواجه سازد، برنمی‌تابد. آنچه در جریان اعلام رسمی گران کردن قیمت نان ازسوی دولت مدافع کارفرمایان مشاهده شد، هیچ توجیهی جز این ندارد که مقام‌های مسوول درصددند که بار اصلی تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده توسط آمریکا و اروپا را به دوش زحمتکشان جامعه بیندازند که همین حالا هم با درآمد سه برابر زیر خط فقر گذران می کنند.

اعتصاب‌های اخیر کارگران در بافق و به‌خصوص در معادن، و همبستگی کامل کارگران و همراهی خانواده‌های آنان و بسیج کامل شهر در جریان اعتصاب قبلی آنان، در عقب‌نشینی کارفرمایان و دولت حامی تعیین کننده ایفا کرد. این تجربه گرانبها از معدود مواردی است که منجر به پیروزی زحمتکشان یا حداقل عقب‌نشینی مدافعان سرمایه‌داری از مواضع ضد کارگری‌شان شد. اگرچه تعمیم دادن یک شکل از مبارزه به کل مبارزات کارگری ممکن است نتایج مشابهی به همراه نیاورد، اما تجربه اخیر دربرگیرنده این نکته مهم است که ابتکار عمل موقعی که از درون خود کارگران بوجود آید، نتایج ملموسی خواهد داشت که به‌ سرعت به ثمر می‌نشیند. کاربرد این شیوه «خود ابتکاری» که به طور عمده از قبل برنامه‌ریزی نشده است، کارگران فعال در این عرصه‌ها را از گزند نیروهای امنیتی نیز مصون نگه می‌دارد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن محکوم کردن سیاست گران کردن قیمت نان، به مقام‌های مسوول یادآوری می‌کند که حتا رژیم منفور سلطنتی در قبل از انقلاب بهمن 1357 نیز جرئت دستبرد به سفره غذایی زحمتکشان را نداشت. سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن اعلام همبستگی با حرکت‌های قانونی و برحق کارگران معدن کوشک، مقام‌های مسئول را فرا می‌خواند که بر اساس وعده‌های انتخاباتی خود در راستای قبول و اجرای خواست‌های قانونی و برحق کارگران معدن کوشک اقدام کنند و با گران کردن نان منافع ملی و سلامت کارگران را به خطر نیاندازد.

 روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

21 آذر ماه 1393

این اشک تمساح ریختن ها برای چیست ؟؟

با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال همچون گذشته دغدغه ها و نگرانی حول افزایش حداقل دستمزدها برای ما گارگران حیاتی و حائز اهمیت بیشتری پیدا می کند.بحث و جدال ها میان ارگان های تعیین کننده هر یک با یک نگاه بر سر افزایش نظریه پردازی میکنند و بیشتر حول دو معیار برای تعیین دستمزد به توافق میرسند .

1- یکی بر اساس اعلام رسمی نرخ تورم توسط بانک مرکزی

2- بر اساس معیشت و هزینه یک خانوار چهار نفره و امسال بنا به پایین بودن اعلام نرخ تورم ولی معیار تعیین کننده خواهد بود

در هر حالت هیچ کدام نانی بر سفره ی کارگر اضافه نخواهد کرد چرا چون از هم اکنون زمزمه گرانی نان و خیلی مایحتاج زندگی برای افزایش به گوش میخورد و بدون شک در سال آینده قدرت خرید کارگران و اقشار کم درآمد از این پایین تر خواهد آمد حقوق 609هزارتومنی با هیچ جمع و تفریقی خلا اقتصادی خانوارها از مایحتاج زندگی گرفته تا خوراک و پوشاک و بهداشت و مسکن هزینه تحصیل و…را پر نخواهد کرد .و تازه این برای کارگرانی است که هنوز مشغول به کارند وای به حال کارگرانی که در صف بیکاران پیوسته اند یا کارگرانی که ده ها ماه حقوق معوقه دارند و در پیچ و خم ادارات کارو دادگاهها به دنبال احکام گرفتن حقوق های معوقه خود هستند.

چندی پیش  یکی از اعضاء کمسیون اقتصادی مجلس با اشاره به وضعیت اسف بار کارگران و اشک تمساح ریختن برای آنها هشدار داد باید حق و حقوق کارگران را داد اما !باید مواظب بود که فشار مضاعف به کارفرمایان وارد نشود که مبادا این چند واحد تولیدی هم تعطیل شوند پس اشک ریختن دیگر برای چیست معلوم است برای پر کردن عریضه و سوختن و ساختن با این شرایط است و گرنه هیچ دردی از کارگران و یا شکمی را سیر نخواهد کرد .

امسال نرخ تورم توسط بانک مرکزی پایین و حول و حوش 17الی 18درصد و اگر ازاین هم پایین تر نیاید ودر خوشبینانه ترین حالت افزایش پایین تر از سال گذ شته خواهیم داشت و اما کارگران که در فروش نیروی کار خود هیچگونه دخالتگری نداریم و تنها نظاره گر حقوق چندین برابری زیرخط و فقر و این یعنی گرسنگی و فقر بیشتر سهم ما کارگران خواهد بود .

تنها راه برون رفت از چنین شرایطی متحد و متشکل شدن در یک بعد سراسری حول افزایش دستمزدها از دست گرسنگی و فقر بیشتر ما کارگران است .

شریف ساعد پناه

برگرفته ازسایت اتحادیه آزادکارگران ایران

ویژه نامه روز جهانی لغو خشونت علیه زنان !

 5 آذر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان گرامی باد!

در این ویژه نامه میخوانید :

سرپیام

تاریخچه روز جهانی محو خشونت علیه زنان

خشونت تا کی؟

زنان میتوانند این قوانین را به سود خود تغییر دهند !

خشونت خانگی، قامت زنان را میشکند !

50 هزار ازدواج ثبت شده زیر 15 سال، چند هزار ازدواج ثبت نشده؟

خشونت علیه زنان !

میشود به پا خاست و مبارزه کرد و پیروز شد !

برندگان حایزه صلح نوبل در سال 2014

دختران کوبانی   شعری از فریبا . ف

ستاره هایی که خاموش میشوند !

خشونت های سازماندهی شده علیه زنان

نجارت پر سود زنان و دختران در نظام سرمایه داری

برده داری مدرن یا قاچاق زنان

فرمانده نیروی دفاعی کوبانی یک زن است !

کاری از سندیکای کارگران فلزکار مکانیک آذر 1393

لینک ویژه نامه:http ://sfelezkar.com/wp-content/Zanan-Khoshunat.pdf

تجمع زنان پناهنده افغانستانی مقابل دفتر کمیساریای سازمان ملل در تهران در اعتراض به افزایش شهریه های اجباری دانش آموزان مهاجر افغانستانی توسط وزارت آموزش و پرورش ایران!

دوشنبه ۱۷ اذر ماه ۹۳ بیش از ۲۰۰نفراززنان پناهنده افغانستانی,مقابل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در تهران در اعتراض به افزایش شهریه های اجباری دانش آموزان مهاجر افغانستانی تجمع نمودند.

یکی ازتجمع کنند گان گفت: اخیرا و در سال تحصیلی جاری , وزارت آموزش و پرورش دولت ایران ,شهریه دانش آموزان پناهنده را در مقایسه با سال قبل ۳برابر افزایش داده و دانش آموزان را ملزم به پر داخت شهریه برای مقطع تحصیلی دبیرستان مبلغ ۳۶۰۰۰۰ هزار تومان ,راهنمای  ۳۳۰۰۰۰تومان و ابتدای ۳۰۰۰۰۰ نموده است.

 وی گفت اکثر پناهندگان قشر کارگر  و آسیب پذیرند ونیز با توجه به محدودیت شغلی و عدم در آمد توان پرداخت این مبالغ را ندارند و از دولت ایران و سازمان ملل تقا ضا دارند تا نسبت به کاهش شهریه ها اقدام انسان دوستانه نمایند.

یکی دیگر از معترضین گفت:این تجمع بصورت آرام و مسالمت آمیز صورت گرفته و آنها جمع شده اند تا مشکلات شان را مطرح کنند و نیز با توجه به اینکه همه شرکت کنندگان دراین تجمع اعتراضی خانم ها هستند اما با واکنش نیروی انتظامی رو برو شده و پلیس آنهارا محاصره و از عکس و فیلم برداری و هرگونه اعتراض جلو گیری می کنند.

وی در ادامه گفت: یک نفر از کمیساریا به معترضان گفته است  تقاضای آنها را پیگیری میکند.

این پناهندگان دارای مجوز اقامتی کارت آمایش ۹ هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران مدعی است که پناهندگان مجاز از خدمات دولت ایران بر خوردارند و در زمینه آموزش تفاوت بین مهاجرین افغانستانی و شهروندان ایران وجود ندارد.

مرجع : احیا نیوز

رواج بیمه‌های بی‌نام در واحدهای تولیدی، ساختمانی، خدماتی وافزایش سالانه حوادث کاری!

رواج بیمه‌های بی‌نام در واحدهای تولیدی، ساختمانی، خدماتی و…، در میان کارفرمایان تاثیرات عمیقی بر افزایش آمار حوادث شغلی کارگران در ایران داشته‌اند.

در حالی که در کشور‌های پیشرفته صنعتی ، آمار حوادث شغلی سالانه کاهش می‌یابد آمار حوادث شغلی در ایران سال به سال افزایش پیدا می‌کند. مثلا؛ حوادث حین کار در کارگاه‌های ساختمانی در سال ۸۲، ۳۲ درصد از کل حوادث شغلی را شامل می‌شد در حالی که هم اکنون، ۴۸ درصد  را در بر می‌گیرد.

تا زمانی که استفاده از بیمه‌های مسئولیت مدنی یا‌‌ همان بیمه‌های بی‌نام ترویج می‌شود، کارفرمایان به جای آنکه بر ایمنی کارگرانشان نظارت مستمر داشته باشند به سمت تفکر بیمه‌ای می‌روند.

کارفرمایان با استفاده از این بیمه‌ها مثلا به تعداد ۱۰ نفر بیمه بی‌نام می‌خرند و اگر در یک حادثه شغلی تا سقف ۱۰ کارگر جانشان را از دست بدهند بیمه خسارتش را (دیه) پرداخت می‌کند.

همه جا شعار «اول ایمنی بعد کار» سر داده می‌شود اما  درصورتی که حادثه‌ای در یک واحد صنعتی، ساختمانی و…  اتفاق بیافتد تا یکی دو هفته در رابطه با مسائل ایمنی سخت گیری می‌شود و بعد از این مدت، همه چیز به روال عادی و سابق باز می‌گردد.

بخشی ازیک گزارش مورخ21آذرایلنا

کارگرانی که در معرض خطر بیشتری برای سرطان هستند

متخصص تغذیه در امور سرطان با اشاره به اینکه ۵ درصد سرطان در جوامع صنعتی و پیشرفته به دلیل عوامل شغلی است گفت: کارگران نقاشی، رنگرزی و آرایشگری در معرض خطر بیشتری برای سرطان هستند. 

به گزارش21آذرفارس،سیدحسین داودی در رابطه با عوامل شغلی مؤثر در ایجاد سرطان‌ها گفت: علاوه بر تغذیه نامناسب تا تحرک ناکافی که از دلایل ابتلا به سرطان محسوب می‌شوند حدود 4 تا 5 درصد از کل سرطان‌ها در جوامع پیشرفته به دلیل عوامل شغلی است.

وی ادامه داد: اولین گزارش در زمینه وجود ارتباط بین سرطان و تماس شغلی در قرن 18 و زمانی منتشر شد که متوجه شدند سرطان پوست در افرادی که دودکش‌های بخاری تمیز می‌کردند و سرطان مثانه در کارگرانی که با رنگ تماس داشتند ارتباط معناداری داشته است.

داودی گفت: سرطان شغلی اغلب موارد در ریه ایجاد می‌شود البته مواردی نیز در پوست، سیستم ادراری و حفره‌های بینی نیز دیده شده است مثلاً بعضی مشاغل مثل نقاشی، رنگرزی و آرایشگری در معرض خطر بیشتری برای سرطان هستند.

این متخصص تغذیه در امور سرطان گفت: نکته مهم این است که تماس شغلی با مواد سرطان‌زا در کشورهای در حال توسعه به دلیل پیشرفت صنعتی رو به افزایش است چون کارگاه‌های کوچک، ساختمان‌های غیرایمن، کارگران آموزش ندیده و تجهیزات ایمنی مانند لباس‌های محافظ، تهویه، دستکش و … به راحتی در دسترس نیستند.

اعتصاب عمومی در ایتالیابرای اعتراض به سیاست های ریاضت اقتصادی دولت !

در پی اعتصاب عمومی امروزایتالیا، کارکنان اتوبوس و مترو دست از کار کشیده اند و بسیاری از پروازها نیز لغو شده است.

شبکه‌های حمل و نقل، بنادر و همچنین بسیاری از مدارس ایتالیا در اثر این اعتصاب عمومی تعطیل شده‌اند.

همزمان بااین اعتصاب عمومی تظاهرات خیابانی باشرکت هزاران نفر در بیش از ۵۰ شهر ایتالیا برپاشد.

اعتصاب عمومی امروزازطرف دو اتحادیه بزرگ کارگری ایتالیا و اتحادیه دانشجویان ترتیب داده شد.

به گزارش12دسامبریورونیوز،این اعتراضها علیه دولت ماتیو رنزی، نخست وزیر این کشور درباره تصویب قانونی جدید و نیز کاهش بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفته است.

بر اساس قانون جدیدی که توسط دولت به تصویب رسیده، اخراج کارکنان توسط کارفرمایان بسیار آسانتر خواهد شد.

بنابهمین گزارش پلیس با معترضانی که در مرکز شهرهای میلان و رم به خیابان آمده بودند، درگیرشد.

پایان موفقیت آمیزاعتراض سی و هفت کارگر زن معدن سوچیزایتالیادراعماق زمین پس از دو هفته !

سی و هفت کارگر زن معدن «سوچیز» در منطقه ساردنیایی ایتالیا پس از دو هفته اعتراض در اعماق زمین به خواسته ها یشان رسیدند. صاحبان معدن اعلام کردند که حقوق ۲۴۰ کارگر این معدن، پس از هفت ماه پرداخت خواهد شد.

یکی از این کارگران می گوید: «خیلی خیلی سخت بود، ولی ما قوی و با اراده هستیم. به خواسته اولیه خود رسیدیم. امیدواریم مقامات محلی به وعده هایشان عمل کنند.

کارگر دیگری می گوید: «این کار را برای جوانان و همکارانم انجام دادم. مبارزه ای برای منافع منطقه بود. با این اعتقاد تا آخر ادامه دادیم.

از سوی دیگر مقامات محلی وعده دادند که برای این کارگران شغل های جدیدی ایجاد کنند.

بیست ویکم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.