نسل دوم مهاجران ایرانی در جامعه ی میزبان چه جایگاهی دارند؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

در هفته های اخیر رسانه ها صحنه های غیر قابل توصیفی از مهاجرت دلخراش هزاران انسانی را منتشر کرده اند که از جنگ ،سرکوب ، فقر، خشکسالی و قحطی گریخته اند و به ساحلی امن پناه آورده اند. با این حال پدیده ی مهاجرت به این صحنه های عصیان برانگیز خلاصه نمی شود . تاریخ بشریت حکایات بی شماری از مهاجرت اقوام و گروه های متنوع انسانی را نقل میکند و نشان می دهد که چگونه در مقاطعی از تاریخ ، مهاجران بنیان گذاران تمدن ها و کارگزاران آمیزش و همنشینی پویای فرهنگ ها بوده و هستند.

ایرانیان نیز مهاجرت های چندی را تجربه کرده اند . بویژه در سال های پس از انقلاب موج بزرگی از آنان بدلایل سیاسی ، فرهنگی ، مذهبی و اقتصادی ایران را ترک کرده اغلب با حسرت و دریغ در کشورهای اروپا و آمریکا مستقر شده اند. با این حال از دریافت ها و تجربه های نسل دوم مهاجران ایرانی که در مهاجرت متولد و یا بزرگ شده اند کم تر روایتی در دست است. این جوانان سی و چند ساله که حامل دو فرهنگ اند با این هویت دو گانه چگونه کنار آمده اند؟  از ایران چه می دانند و چه می خواهند؟ از جامعه ی میزبان چه مطالباطی دارند؟ در جامعه ای که پدران و مادرانشان در آن شاید هنوز هم غریبی می کنند چگونه جا افتاده اند؟ نگاهشان به مقولاتی مانند : “عشق” ، “ازدواج” ، “دین” ، “خانواده”  و “پیشرفت”  کدام است؟

در صد و ششمین نشست انجمن گفتگو و دموکراسی- پاریس ،  در حضور چند تن از این جوانان که در فرانسه رشد یافته اند ،  این پرسش ها را مطرح می کنیم.

گرداننده ی جلسه : سعید پیوندی :  جامعه شناس و استاد دانشگاه

با حضور : سپیده فرخنده (استاد زبان فرانسه ) /  بهار ماکوئی (روزنامه نگار ) / آرش مصطفی زاده (مسئول یک شرکت مشاوره مالی) /  فوآد اردلان (مهندس انفورماتیک )

زمان : شنبه 26 سپتامبر  2015 ، ساعت 18( شش بعد از ظهر )

مکان :

75 BD Vincent Auriol, 75013 Paris

Metro: Chevaleret, Ligne 6

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.