همراه با تهنیت و بهترین آرزوها برای مردم ترکیه

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

Photo de Sirus Malakooty.

سیروس ملکوتی

حزب دمکراتیک خلقها و خلق کرد و همه ازادگان ؛

انتخابات در ترکیه و راهیابی حزب دموکراتیک خلقها با اخذ ٧٩ کرسی پارلمانی سراغاز فصل جدیدی را در ترکیه رقم خواهد زد . 
فصلی از خوش باوریها و یا شک و تردید در ماندگاری به عهد و پیمان سیاستی پارلمانتاریستی و دمکراتیک شروع میشود . 
حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت احتمالا با حزب مخالف خود با گرایشات ناسیونالیستی و اتاتورکی روی خواهد اورد ، اتحاد مقدس و هویت خواهانه شکل خواهد گرفت که بیشک ذهنیت اجتماعی را در این تمیزخوانی ترک از کرد ارایش خواهد داد . حضور کردها در ازمون مبارزات و سیر تحولات نوین سیاست پارلمانتاریستی و دمکراتیک نیز میتواند با خود تنش هایی هم در درون و هم بیرون از خود همراه می اورد . برای دوام چنین حضوری نیاز به وحدت نظر احزاب کرد از سویی و تحمل پذیری احزاب ناسیونالیستی و مذهبی ترک میرود . این اینده و این تصویر با بازیگران امروز صحنه سیاست ترکیه کمی ناروشن و ناباور تصور میشود .

حزبی که خنده زنان را در صحنه های اجتماعی بر نمی تابید گمان نمیرود که در تنگناهای سیاسی بتواند پاسدار مدارای سیاسی باشد و حضور بیش از سی زن سکولار کرد مدافع ازادی را در پارلمان خود پذیرا گردد . و همچنین حزبی که در منشور عقیدتیش کرد را ترک کوهی مینامید و حافظه سیاسیش انباشتی از انتقام و نافرجامیهاست طبعا مشکل در پذیرش صحنه ارایی فصل نوین سیاست در زندگی پارلمانی ان کشور خواهد داشت . حال با هم امیزی این دو حزب در ائتلافی برای تشکیل دولت میتوان دلیل تردید در ماندگاری ارایش نوین سیاسی در ترکیه را حدس زد . عامل سومی در این تردید نقش افرینی دارد و ان سیاستیست

که جنگهای نیابتی و اراسته به جنگهای وجدانی را در خاورمیانه میگستراند و هیچ دورنمایی از پایانی و چگونگی فرجام و نافرجامی ان در اختیار ما نمیگذارد . باید توجه داشت که هر تمهیدی در تخریب این فرایند همزیستی رقابتی پارلمانتاریستی در ترکیه میتواند ترکیه را در جنگی خانگی در ابعادی گسترده تر و فاجعه امیز تر از پیش هدایت نماید . 
س. ملکوتی

به نقل از صفحه فیسبوک سیروس ملکوتی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.