ماموریت عربستان ، جلوگیری از افزایش بهای نفت است

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

هوشنگ طالع   
ماموریت دولت یازدهم چیست ؟
آقای محمد خطیبی نماینده‌ی پیشین ایران در سازمان اوپک در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تاکید کرد که ماموریت عربستان و کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس ، جلوگیری از افزایش قیمت نفت است .
وی افزود : در صورتی که اوپک روند فعلی را تولید ادامه دهد ، نمی‌توان امیدی به بهبود قیمت‌ها داشت  … طی دو سه ماه گذشته شاهد روند افزایشی قیمت‌‌ها بودیم ؛ اما عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس با افزایش تولید ، جلوی افزایش قیمت را گرفتند .
وی یاد‌آور گردید : منطقی نیست در شرایطی که درآمد همه‌ی اعضای اوپک نصف شده است ، هیچ تصمیمی در این سازمان گرفته نشود و شاهد انفعال اوپک نسبت به وضعیت بازار نفت باشیم . این درحالی است که همین سازمان در سال 2008 برای بهبود وضعیت بازار ، میزان تولید را 3 میلیون بشگه کاهش داد … » .
با توجه به این که تصمیم های نشست‌های سران اوپک به اتفاق آرا می‌باشد ، نقش ضد منافع‌ملی دولت یازدهم در دو اجلاس گذشته‌ی سران اوپک بسیار تامل برانگیز و پرسش برانگیز است . هم‌گامی آشکار با خواست آمریکا ـ عربستان در پایین نگاه‌داشتن بهای نفت ، چنان آشکار است که نیازی به تفسیر ندارد .
برخی از دیده‌بانان مسایل ایران ، این مساله را به عنوان دادن باج به آمریکا ـ عربستان ارزیابی می‌کنند و گروه بیش‌تری براین باوراند که دولت یازدهم می‌خواهد با پایین نگاه‌داشته شدن بهای نفت و پیچیده‌ترشدن وضعیت درآمدهای نفتی کشور و در نتیجه سخت‌تر شدن اوضاع اقتصادی ، سران نظام ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز مردم کوچه و بازار  را برای پذیرش قرارداد « ترکمان‌چای هسته‌ای » یا تبدیل ایران به یک کشور «‌نیمه‌مستقل و ‌وابسته » آماده کند .
 
دوشنبه 18 خردادماه 1394 ـ ‌

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.