پیام به همایش ششم اتحاد جمهورخوهان ایران از جانب اعضاء مجمع سازمان های سکولار دموکرات ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اعضاء محترم هیات سیاسی ـ اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران

با توجه به  تشکیل ششمین همایش اتحاد جمهوریخواهان ایران، ما، اعضاء«مجمع سازمان های سکولار دموکرات ایران»، بر اساس باورهای خود در مورد لزوم تقویت همگرایی آن دسته از سازمان های سیاسی اپوزیسیون که خواستار یافتن راهی برای گذار از حکومت اسلامی مسلط بر ایران هستند، وظیفهء خود دانسته ایم که برای همایش پیش روی شما، و در راستای نزدیکی عملی نیرو های موسوم به جمهوریخواه علیه جمهوری اسلامی، آرزوی موفقیت داشته باشیم. ما نیز، نظیر هر نیروی جدی دیگردر اپوزیسیون، با هیجان و دلنگرانی همیشگی، نظاره گر کار گروه ها، سازمان ها، هم بستگی ها و اتحادهائی هستیم که خود را «سکولار دموکرات» دانسته و در جستجوی اتخاذ مواضع روشن و راهکارهای عملی برای گذار از حکومت اسلامی مسلط بر ایران هستند.

دوستان گرامی،

ما فرصت نگارش این «پیام» را مغتنم شمرده و علاقمندیم که مراتب زیر را، با صراحتی دوستانه، به اطلاع شما برسانیم تا به سهم خود در مذاکرات و مباحث همایش شما سهمی ادا کرده باشیم:

1. از آنجا که جنبش سبز بزنگاه عمده ای در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه نظام ولایت فقیه محسوب می شود، خودبخود طرز نگاه و برداشت های شما در ارتباط با این رویداد بزرگ سیاسی ماهیت استراتژیک کوشش های تان را روشن می سازد. از نظر ما، جنبش سبز حداقل به دو بخش تقسیم شدنی است: بخشی که دل در گروی حفظ و اصلاح حکومت اسلامی، کارا کردن اصول مغفول قانون اساسی آن، و بازگشت کشور به دوران طلائی امام خمینی دارد و زیر پرچم اصلاح طلبی ِ مذهبی فعالیت می کند؛ و بخشی هم که از آن ِ معتقدان به سکولار ـ دموکراسی بوده و خواهان انحلال هرگونه حکومت ایدئولوژیک ـ مذهبی و استقرار حکومتی سکولار ـ دموکرات در ایران است. ما اعضاء «سازمان های سکولار دموکرات ایران»، که یک سالی است در مجمعی به همین نام گرد هم آمده ایم، با همهء احترامی که برای مبارزات رهبران بخش مذهبی جنبش قائل بوده ایم، فکر می کنیم  اصلاح طلبان نمی توانند زایندهء سکولار دموکراسی در ایران باشند. این برداشت نه بر اساس ذهنیات بی پایه بلکه بر اساس اهداف، برنامه ها، چگونگی حرکت، تاکتیک ها، استراتژی اصلاح طلبان و تجربیات تاریخ  خونین  36 سالهء حکومت اسلامی و مقاصد شوم آن استوار است. از این رو امیدواریم که اتحاد شما نیز در این مورد مواضع روشنی اتخاذ کرده و از فضای سیاسی کنونی رفع ابهام کند.

2. ما خواهان بر کناری و انحلال قوانین حکومت اسلامی هستیم. اتحاد شما تا کنون در این مورد موضع مشخصی را اعلام نکرده و، اگرچه معتقد است که مآلاً ایران باید دارای حکومتی سکولار ـ دموکرات شود، اما در راه رسیدن به این آرزو اغلب امید خود را به حرکت های تدریجی اصلاح طلبان مذهبی بسته است. تعیین موضع شما در این مورد نیز به روشن شدن افق مباحث سیاسی اپوزیسیون خارج کشور کمک شایسته ای خواهد کرد.

3. ما معتقدیم که برای گذار از حکومت اسلامی، و برای ایجاد امید به آینده در جامعه و پیروزی بر حکومت اسلامی و پایان دادن به آن، مخالفان این حکومت می بایست یک «آلترناتیو ملی فراگیر» را شکل دهند و؛ از آنجایی که هر گونه تلاش در این راستا در داخل کشور وحشیانه سرکوب می شود، منطقاً ضروری است که این مخالفاندر خارج کشور دست به ایجاد «آلترناتیو سکولار دموکرات» (بهر نامی همچون شورای هماهنگی، دولت در تبعید، و…) بزنند تا کار ادارهء مبارزه با حکومت اسلامی را در فقدان هدایت معطل نماند. البته مخالفان این نظر اعتقاد دارند که که نتیجهء چنین کاری از یکسو «تضعیف رهبری داخل کشور» و از سوی دیگر «ایجاد امکان برای بیگانگان در راستای چلبی سازی» است. اما، همانطور که گفته شد، از آنجا که سیاست سرکوب و استبداد حاکم در ایران امکان ایجاد آلترناتیو سکولار دموکراتی در داخل کشور را نمی دهد، دانستن مواضع صریح شما در این مورد به شفافیت هرچه بیشتر وضعیت اپوزیسیون کمک خواهد کرد.

4. گروه ما، که از ائتلاف عده ای از جمهوریخواهان، پادشاهی گرایان مشروطه خواه، فدرالیست های معتقد به حفظ تمامیت ارضی ایران، و معتقدان به ضرورت استقرار عدم تمرکز حاکمیت در ایران شکل گرفته، در راستای ایجاد ائتلاف وسیع مابین نیروهای سکولار ـ دموکرات انحلال طلب، بر این اعتقاد است که، در فقدان حاکمیت ملی و نیز دردوران آزاد نبودن فرد ایرانی در گزینش های سیاسی خود، طرح هرگونه اختلافی که حل آن فقط در آینده و در پی استقرار حاکمیت ملت ممکن خواهد بود، صلاح نیست و نباید بر اینگونه اختلاف ها انگشت گذاری نموده و پافشاری کرد. برای ما ضروری است که بدانیم آیا شما همچنان قصد دارطد که «جمهوری خواهی» را جزو خطوط قرمز خود قرار داده و از هرگونه همکاری با دگراندیشان سکولار دموکرات امتناع کنید؟

باری، دوستان گرامی، از نظر ما وضعیت کنونی اپوزیسیون، به همهء دلایلی که ذکر شد، دچار چند و چونی خسران بار شده که انرژی ها را روبروی هم قرار داده و از کارائی ها می کاهد. لذا ما، در «مجمع سازمان های سکولار دموکرات انحلال طلب ایران» نگران مذاکرات جاری در ششمین همایش شما نیز هستیم و مشتاقیم تا بدانیم که شما از آنچه در چند سال گذشته پیش آمده چه تحلیلی را ارائه داده و چه راهکاری را برای نجات کشورمان مطرح خواهید کرد.

ما نمی خواهیم دربارهء کنگرهء شما از هم اکنون دست به پیشداوری بزنیم؛ و صمیمانه آرزومندیم که هم اندیشی شخصیت هائی که در جمع شما حضور خواهند داشت موجب نزدیکی هدفمند اپوزسیون و گشایش راه های نوینی برای گذار از حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان و جایگزینی آن با یک حاکمیت ملی سکولار ـ دموکرات باشد.

با احترام و دوستی

اعضاء مجمع سازمان سکولار دموکرات و انحلال طلب ایران

6 آذر 1393 – 27 نوامبر 2014

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.