jrk

مجمع عمومی سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران و کره را محکوم کرد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

jrk

jrkبه گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز سه ‌شنبه با تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا، نقض گسترده حقوق بشر در ایران را محکوم کرداین قطعنامه با ۷۸رأی موافق در برابر ۳۵رأی مخالف به تصویب رسید. ۶۹کشور نیز به قطعنامه مزبور رأی ممتنع دادند.

این قطعنامه پس از ارائه گزارش اخیر احمد شهید، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل درامورحقوق بشرایران و هم‌زمان با برگزاری آخرین دور مذاکرات هسته‌ای تصویب شده است.

روسیه، چین، سوریه، ونزوئلا، کوبا و کره شمالی ازجمله کشورهایی بودند که با حمایت از ایران به این قطعنامه رای منفی دادند.در نشست روز سه شنبه کمیته حقوق بشرمجمع عمومی سازمان ملل، نماینده کوبا به کمک کره شمالی آمد و خواستار تغییراتی درقطعنامه پیشنهادی مربوط به این کشور شد تا بتواند تعقیب بین‌المللی رهبران کره شمالی را به علت ارتکاب جنایت علیه بشریت در دیوان کیفری بین‌المللی، از قطعنامه مزبورحذف کند.

نماینده کوبا گفت: تصویب این‌گونه قطعنامه‌ها می تواند به ابزاری برای حمله به دیگر کشورها تبدیل شود.

نمایندگان چین، روسیه، بلاروس، ونزوئلا، سوریه و ایران نیز از این درخواست کوبا حمایت کردند و خواستار تغییر متن قطعنامه مربوط به کره شمالی شدند.

با این وجود رای گیری درمورد تغییر پیش نویس این قطعنامه که از سوی اتحادیه اروپا و ژاپن ارائه شده بود، صورت گرفت، که با ۷۷رای مخالف، ۴۰رای موافق و ۵۰کشور رای ممتنع «درخواست تغییر پیش نویس این قطعنامه» رد شد.

دراین قطعنامه گفته شده بازرسان سازمان ملل پس از بررسی‌ها و تحقیقات گسترده اعلام کرده اند کره شمالی مرتکب موارد متعدد نقض حقوق بشر شده است که برای برخی از این موارد نمی توان نمونه ای در جهان معاصر پیدا کرد.

این بازرسان به‌مدت یک‌سال اطلاعات، شواهد، اسناد و مدارک متعددی از کره ای های در تبعید جمع آوری کرده‌اند.

دراین گزارش کره شمالی به زندانی کردن گسترده مخالفان، شکنجه، تجاوز و اعدام خودسرانه آن‌ها متهم شده است.

همچنین دراین گزارش که تحت سرپرستی «مایکل کربی»، قاضی استرالیایی، تهیه شده است مسئولیت نقض آشکار حقوق بشر در کره شمالی به بالاترین مقام پیونگ یانگ نسبت داده شده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.