رئیس پارلمان اروپا خواهان توقف اجرای اعدام ریحانه جباری شد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

دبیرخانه کمیته بین‌المللی علیه اعدام

آقای مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا  نامه‌ای در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۱۴ (۱۶ مهر ۱٣۹٣) خطاب به علی لاریجانی (رییس مجلس شورای اسلامی) نوشت و در این نامه اظهار کرد «حکم اعدام ریحانه جباری را متوقف و او را عادلانه محاکمه کنید.»

نامه  رییس پارلمان اروپا در مورد پرونده ریحانه جباری می‌تواند تأثیر مهمی در نجات جان ریحانه جباری داشته باشد. این نامه بعد از یک کمپین بسیار موفق جهانی برای نجات جان ریحانه و بعد از انعکاس گسترده مطبوعاتی و دور جدید اعتراض به‌حکم اعدام ریحانه جباری نوشته‌شده است. اخیراً در پارلمان اروپا یک جمع از نمایندگان پارلمان اروپا با امضا کردن  یک نامه از مسئولین پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا خواسته اند که ‌نفوذ و دخالت بیشتر این نهاد در نجات جان ریحانه را داشته باشند.

مارتین شولتز در بخشی از نامه‌اش چنین می‌نویسد: «من این نامه را در مورد کیس ریحانه جباری می‌نویسم که در جمهوری اسلامی ایران محکوم‌ به اعدام‌شده است. من از منابع مختلفی اطلاعاتی به دست آورده‌ام که خانم جباری درخطر اعدام به سر می‌برد، مدارکی نشان می‌دهند او در جریان رسیدگی به پرونده‌اش که منجر به محکومیت او شد از محاکمه عادلانه‌ای برخوردار نبوده است.» 
آقای شولتز با اعلام این‌که لغو مجازات اعدام در سراسر جهان از اهداف اصلی اتحادیه اروپا است افزود: «مجازات اعدام غیرانسانی است و مشخص‌شده که اعمال این مجازات اثر بازدارندگی ندارد. اتحادیه اروپا الغای این مجازات را برای محافظت از کرامت انسانی و توسعه روزافزون حقوق بشر ضروری می‌داند.» 
رییس پارلمان اروپا از علی لاریجانی خواست تمام اقدامات لازم را برای تضمین اعاده دادرسی عادلانه برای ریحانه جباری بر اساس موازین جهانی و بدون توسل به مجازات اعدام انجام دهد. 
آقای شولتز همچنین از رییس مجلس ایران خواهان اطلاعات به‌روز درباره وضعیت حقوقی پرونده ریحانه جباری و رفتار انسانی با او در زندان بر اساس موازین بین‌المللی شده است.

نمایندگان پارلمان اروپا و ازجمله آقای مارکو زولو برای انجام اقدامات جدی‌تر از سوی اتحادیه اروپا در ماه جاری نامه‌ای در رابطه با پرونده و وضعیت  ریحانه جباری نوشته بودند و آقای زولو در این نامه اظهار کرده بود: «باید کاری بکنیم و اتحادیه اروپا فعالانه‌تر وارد شود و واقعاً ریحانه را نجات دهیم. باید کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا جمهوری اسلامی را تحت‌فشار بگذارد تا حکم را لغو کنند.»

۱۲ اکتبر ۲۰۱۴

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.