تجمع اعتراض آمیز دوستداران طبیعت در روستای سرکلاته خرابشهر

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

تجمع اعتراض آمیز دوستداران طبیعت در روستای سرکلاته خرابشهر

قطع درختان در جنگل های روستای سرکلاته خرابشهر منجر به تجمع اعتراض آمیز دوستداران طبیعت و اهالی این روستا شد.

به گزارش۱۹خرداد رادکانا، قطع بی رویه درختان در جنگلهای روستای سرکلاته خرابشهر (تمیشه) موجب رنجش خاطر و اعتراض تعدادی از دوستداران طبیعت و مردم این روستای تاریخی شد.

آنان با در دست داشتن پارچه نوشته ها و پلاکاردهایی نارضایتی خود را به مسئولین زیربط و کسانی که به هر نوعی در این قضیه دخیل هستند اعلام نمودند.

جوانانی در این تجمع شرکت کردند که خود از اهالی روستا بودند و دلشان به حال جنگل های سرسبز روستایشان می سوزد و می دانند که قطع بی رویه درختان چه صدماتی به این منطقه خواهد زد که جبران ناپذیر است.

صدای اره برقی ها چند روزیست لرزه بر اندام جنگل و جنگل دوستان روستای سرکلاته خرابشهر انداخته است.

ما با احیای جنگل هیچ مشکلی ندارم ولی احیای اصولی آن مهم است

یکی از جوانان و دوستداران طبیعت با اعلام نارضایتی گفت: ما با احیای جنگل هیچ مشکلی ندارم ولی احیای اصولی آن مهم است که شما می توانید مشاهده کنید که در این بهره برداری اصلا اصولی کار نشده است.

این دوست دار طبیعت اضافه کرد: درختان جوان در کنار درختان قدیمی قلع و قمع می شود.

چرا باید درختان جوان را قطع کنند؟

یکی دیگر اهالی روستا گفت: چرا باید درختان جوان را قطع کنند؟ درختانی که هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده قطع می شوند.

وی ادامه افزود: در اینجا درختانی را مشاهده می کنیم که دارای سن و سال کم و قابل بهره برداری نیستند. چه کسی پاسخ این عمل ناخوشایند را می دهد؟

با اجرای این طرح قرار است درختان کهنسال و قدیمی جای خود راه درختان جوان بدهند که متأسفانه در کنار قطع درختان کهنسال تعداد زیادی از درختان جوان هم قلع و قمع شده اند.

چه کسانی جواب این حرکت ناپسند را خواهند داد؟

جوان دیگری در این تجمع اظهار داشت: در این طرح یکی از موارد دیگری که قرار بود به آن پرداخته شود قطع درختان قدیمی و تقریبا افتاده بود که متأسفانه ما در این مکان شاهد آن هستیم که درختان سرپا و کم سن و سال را قطع کرده اند لذا بنده باید به مسئولین بگویم چه کسانی جواب این حرکت ناپسند را خواهند داد؟

یکی دیگر از تجمع کنندگان که نوشته ای را بر دست داشت گفت: ما منتظر پاسخی روشن و شفافی از سوی مسئولین هستیم. ما نمی گذاریم جنگل های ما به تاراج برود.

وی ادامه داد: با قطع بی رویه درختان باعث جاری شدن سیلاب در این منطقه می شود، باعث ترس و وحشت حیوانات می شوند و مشکلات فراوانی به بار می آورند که قابل جبران نیست.

روستای سرکلاته خرابشهر از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و ۳۹ کیلومتری شهر گرگان می باشد.

روستای سرکلاته خرابشهر از توابع بخش مرکزی شهرستان کردکوی، با مختصات جغرافیایی ۵۴ درجه و ۴ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی، در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر کردکوی و ۳۹ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد.

این روستا از شمال به جاده ساری ـ گرگان از شرق به روستای سالیکنده، از جنوب به اراضی جنگلی و از جنوب غرب به روستای کارکنده محدود می ‏شود.

روستای سرکلاته از سطح دریا ۳۰۰ متر ارتفاع دارد و تحت تأثیر اقلیم کوهپایه‏ای و خزری آب و هوای آن معتدل است و فاصله اندکی با دریای خزر دارد.

روستای سرکلاته، در دوره‏های مختلف تاریخی مورد توجه حاکمان وقت بوده است.

گلستان با دارا بودن بیش از ۴۰۰ هزار هکتار جنگل جزو یکی از استان های سرسبز کشور محسوب می شود ولی مدتی است که عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا این کمربند سبز از زیبایی هایش کاسته شود.

در این طرح هر روز بیش از ۳۰ کامیون درخت از جنگل های گلستان خارج می شود.

در اجرای این طرح قرار است درختان خشک و افتاده از جنگل خارج شود اما درختان جوان هم در طرح قطع می شوند.

با ادامه این روند ما شاهد سیل های ویران گری هستیم که مدتی گریبان گیر استان سرسبزمان شده و در همین چند روز اخیر ۱۷۵ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنای، زیرساخت ها و زمین های کشاورزی استان وارد کرده است.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.