khademi 02

توافق ژنو ؛ چرخش سانتریفوژها یا چرخش چرخهای نظام ؟!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

khademi 02

محمود خادمی

…اکنون و بعد از توافقات اتمی اخیر در ژنو و در حالیکه جنگ و دعوای دستجات و باندهای نطام بدنبال این توافق بالا گرفته است ؛ می توان با یقین و تأکید بیشتر گفت ؛ این رژیم از مردم میخورد و چه خوردنی . چرا که عدم تغییر جدی شرایط اقتصادی ــ بعد از مذاکرات ــ از یکطرف و آمادگی اجتماعی برای قیام از طرف دیگر ؛ در حالیکه رژیم حربه ” دشمن خارجی ــ ابزار توجیه سرکوب ــ ” و شعار ” انرژی هسته ای حق مسلم ماست ” ؛ را هم از دست داده است و همچنین در حالیکه بمراتب از گذشته آسیب پذیرتر و ضعیف تر شده است…


khademi 02

« بخش سوم »

 

در بخش قبلی مقاله به مفاد توافقنامه و تعهدات دو طرفِ قرارداد اشاره کردم و در مورد ماهیت توافقنامه نوشتم که این توافقنامه بگونه ای تنظیم شده است که جای هیچگونه اما و اگر و جر زدن برای رژیم باقی نمانده است و تعهدات خفت بار ایران در این توافقنامه نشان میدهد که رژیم در چه شرایط سخت و مرگباری باین ذلت تن داده است . همچنین به پیامدهای این توافقنامه و از جمله اوج گیری دعواهای درونی باندها بر سر اجرای آن اشاره کردم و در مورد علت ریشه ای مخالفت خوانی باند ولی فقیه با این توافقنامه نوشتم ؛ باند ولی فقیه می ترسد که با پیروزی این توافقنامه ؛ هژمونی ولی فقیه بشدت آسیب ببیند و خط مشروط و تشریفاتی کردن ولی فقیه که باند رفسنجانی ؛ روحانی بدنبال آن است پیروز و مسلط شود و …. اکنون ادامه بخش پایانی مقاله

۵ ــ بمب اتم ؛ اکسیر حیات نظام :

سناتور لیندزی گراهام از اعضای ارشد سنای امریکا براستی میگوید : هدف رژیم سلطه بر منطقه است ؛ آنها خواهان سلاح هسته ای هستند تا نفوذ خود در منطقه را اعمال نمایند .

لورن فابیوس ؛ وزیر خارجه فرانسه هم میگوید : اطمینانی وجود ندارد که رژیم تهران واقعا” آماده باشد برای همیشه از فناوری هائی که ساخت بمب اتمی را ممکن میکند ؛ چشم بپوشد .

اما چرا نظام ولایت فقیه نمی تواند از بمب اتم صرفنظر کند ؟! برای اینکه :

۱ ) نظام حاکم بر کشور ایران یک نظام ایدئولوژیک ــ نظام دینی ــ است . این رژیم اگر میخواهد ام القرای جهان اسلام باشد و ولی فقیه اش ؛ ولی فقیه کل مسلمین جهان باشد ؛ به بمب اتم نیاز دارد تا بتواند هم هژمونی منطقه ای خود را تثبیت کند و هم اقتدارش را بر جهان اسلام تحمیل نماید . بعلاوه از نظر ولی فقیه صدور بنیاد گرائی و توسعه سرزمین اسلام تنها با اتکا و پشت گرمی بمب اتم ؛ میسر است .

۲ ) رژیم نامشروع و ضد مردمی حاکم بر کشور که فاقد هر گونه پایگاه مردمی است و همواره خطر شورش و قیام مردمِ ناراضی را در بیخ گوش خود احساس میکند ــ بخصوص بعد از قیام اعتراضی ۸۸ ــ ؛ تضمین امنیت نظام خود را تنها در دارا بودن بمب اتم میداند . بمب اتم بخاطر خصلت رعب آفرینی اش ؛ مکمل دستگاه سرکوب نظامی ؛ امنیتی برای نظام ولایت فقیه میباشد . بعبارتی بمب اتم برای این نظام ؛ بیمه بقاء و یک تضمین استراتژیک است .

رژیم ولایت فقیه برای ضرورت داشتن بمب اتم ؛ موقعیت کره شمالی را در نظر میگیرد که ؛ علیرغم سرکوب ؛ فقر و سیه روزی مردم در داخل کشور و قلدری و گردن کشی ها برای غرب و امریکا ؛ بدلیل صاحب بمب اتم بودن هم مردم را در داخل مرعوب کرده است و هم در خارج از هر تهدید و حمله نظامی مصون مانده است .

اما علاوه بر مانع اصلی ــ اصرار به دارا شدن بمب اتم ــ که امکان موفقیت مذاکرات اتمی رژیم و ۵+۱ را تا حدودی نا ممکن میکند می توان به موانع دیگری نیز اشاره کرد ؛ مثلا” :

۱ ) پیشبرد خط و برنامه رفسنجانی ؛ روحانی ــ ادامه موفقیت آمیز مذاکرات ژنو ــ که مستلزم تمکین جناح ها و باندهای قدرت به قانون و تعامل بر اساس قوانین با یکدیگر است ؛ دیر یا زود با سد سدید ولی فقیه که بالاتر از هر قانونی است مواجه میشود ــ اساسا” جمع شدن قانونیت با نظام دینی و ولایت فقیهی نا ممکن می باشد ــ . از آنجا که در این نظام امکان خلع ید از ولی فقیه وجود ندارد ــ روحانی هم نه چنین اعتقادی دارد و نه چنین توانی ــ نه روحانی و نه هیچ رئیس جمهور وفادار به این ساختار و متعهد به ولی فقیه نمی تواند گشایشی در این زمینه ایجاد کند .

۲ ) توافق هسته ای در ادامه مذاکرات مطمئنا” با چالشهای بیشمار داخلی و خارجی مواجه خواهد شد . علاوه بر موانع و سنگ اندازی باندها ــ بخصوص جبهه پایداری و سپاه پاسداران ــ در داخل ؛ در خارج ادامه این مسیر مستلزم دادن امتیازات بیشتر از سوی رژیم ــ نه تنها در حوزه هسته ای بلکه در زمینه های سیاست منطقه ای ؛ تروریسم و مداخله گری رژیم و …. ــ میباشد . از آنجا که ظرفیت رژیم به دلیل بحرانهای درونی و موانع و مخالفتهای داخلی ؛ برای انعطاف و تعامل با امریکا و غرب محدود و ناچیز است ؛ دست یابی به توافقات نهائی بسیار دشوار خواهد شد .

بعبارتی طی کردن این مسیر و به نتیجه رسیدن مذاکرات ژنو مستلزم عقب نشینی های خیلی بیشتری است که بخطر افتادن تعادل لرزان رژیم مانع ادامه مسیر خواهد شد . بخصوص که دامنه مطالبات و توقعات مردم هم ؛ در شرایط ضعف و عقب نشینی رژیم و بهنگام گشایش های سیاسیِ حداقلیِ احتمالی ؛ بسیار وسیع و گسترده خواهد بود .

و مهمتر اینکه ؛ هر نوع تزلزل و وقفه در این مذاکرات ؛ بخش عمده امید و انتظاری که بر اثر تبلیغات دار و دسته رفسنجانی موقتا” در مردم ایجاد شده فروکش خواهد کرد و مردم خواهند فهمید بیهوده در پی سراب رفته اند و از امامزاده روحانی هم هیچ خیری بر نخواهد خاست . یعنی مردم خواهند فهمید که زمان بر خاستن است و وقت آن رسیده است که خود وارد عمل شوند .

۶ ــ توافق ژنو ؛ اقتصاد کشور و معیشت مردم :

اگر چه فضای پر تنش گذشته و سوابق خصومت بار روابط جمهوری اسلامی و امریکا و همچنین توطئه ها و فریبکاریهای آخوندها و باند های قدرت در ایران ؛ سرنوشت این توافق نامه را در هاله ای از تردید و ابهام قرار میدهد ؛ اما علیرغم این موانع و صرفنظر از اینکه این مذاکرات با موفقیت پیش خواهد رفت یا نه ؟ می توان در جستجوی پاسخ سئوالاتی مانند ” در صورت موفقیت مذاکرات ؛ چه نتایجی ببار خواهد آمد ؟ ” یا آیا بر قراری و بهتر شدن رابطه ایران و امریکا ؛ کمکی به حل مشکلات کمر شکن اقتصادی ؛ فقر ؛ گرانی ؛ بیکاری و …… ؛ خواهد کرد و یا نه ؟ ؛ پرداخت .

یعنی میخواهیم بدانیم عامل اصلی نابسامانی های کشور و فقر و فاقه ؛ بیکاری و گرانی و …… مردم به رابطه نداشتن با امریکا و یا تماما” به تحریم های غرب و امریکا مربوط است ؛ یا علت را در عامل و جای دیگر باید جستجو کنیم ؟

در بهترین حالت فرض میگیریم مذاکرات بخوبی و خوشی ادامه یابد و به نتیجه مطلوب هم برسد و رابطه ایران و امریکا بکوری چشم باندهای مخالف این روند ؛ بهبود کامل یافته و تحریمها هم بتدریج لغو و در تداوم بالکل پایان پذیرد . در اینصورت آیا شرایط دردناک و مصیبت بار زندگی مردم ؛ تغییر می یابد ؟ فقر و گرانی و بیکاری و ….. تخفیف می یابد ؟ و …. .

از تبلیغات دروغین و بازار گرمیهای حسن روحانی ــ کلید دار حل همه مشکلات ــ که برای دلگرم و امیدوار نگاهداشتن مردم ؛ وعده بهبود اوضاع را میدهد که بگذریم ؛ بسیاری دیگر از سردمداران رژیم که از بالا رفتن مطالبات مردم وحشت دارند ؛ بصراحت منکر تغییر شرایط معیشتی مردم شده و میگویند مردم بیهوده شکم خود را صابون نزنند و از ” قاتقی ” برای نان خالی شان خبری نیست . اما قبل از پاسخ به این سئوال که تأثیر بر قراری رابطه با امریکا و لغو تحریمها در زندگی مردم چه خواهد بود ؟ ؛ به نظرات چند تن از کارگزاران رژیم توجه نمائید :

علی لاریجانی رئیس مجلس آخوندی : بندهائی که باقتصاد داخلی بسته شده ؛ بیشتر از تحریم ها مشکل ساز است ( رسالت ۵ آذر ) . یعنی مشکل اصلی اقتصاد کشور ؛ تحریم نیست بلکه بند و زنجیرهای داخلی است که رمق اقتصاد کشور را گرفته اند .

یحیی آل اسحاق ( رئیس اتاق بازرگانی تهران ) در هراس و حشت از طغیان مردم گرسنه میگوید : باید

انتظارات از این توافق را مدیریت کرد . باین معنا که نباید انتظار داشت با به نتیجه رسیدن مذاکرات تمام مشکلات اقتصادی ایران حل و فصل میشود .

سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت : مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ها ندارد .

محمد رضا نقدی رئیس ارگان ضد مردمی بسیج : همه تحریم ها هم بر داشته شود ؛ باز مشکلات اقتصادی حل و بر طرف نمی شود .

اما چرا حتی با توافق کامل اتمی میان امریکا و ایران و لغو کامل تحریمها ؛ اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم تغییر جدی نخواهد کرد ؟

۱ ــ اقتصاد زنده و شکوفای دهه پنجاه با روی کار آمدن این رژیم دینی ؛ به اقتصادی دلالی و اقتصادی در انحصار اعوان و انصار رژیم و آخوندهای انگل و مفت خور تبدیل شد . در نتیجه این وضعیت ؛ سودهای نجومی و میلیاردی و بسیاری از ثروت و سرمایه های کشور به ناحق در اختیار سپاه پاسداران و دیگر کارگزاران و سردمداران دزد و فاسد رژیم قرار گرفت .

” سعید لیلاز ” کارشناس مسائل اقتصادی در داخل ایران با اشاره بهمین دزدی و فاسد در اقتصاد ایران ؛ در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا میگوید : آثار اختلاس و مشکلات اقتصادی در کشور به تدریج آشکار خواهد شد . مثلا” به ترکیه نگاه کنیم که اختلاسی در آنجا انجام شده که در مقیاس با اختلاس های مشابه در ایران ؛ رقمی بسیار جزئی است ــ اگر چه در اختلاس های ترکیه هم پای رژیم در میان است ولی در مقایسه با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مه آفرید و دیگر اختلاس ها در نظام جمهوری اسلامی اساسا” رقمی به حساب نمی آید و قابل مقایسه نمیباشد ــ . با این همه مطبوعات اروپا و خود ترکیه از آن بعنوان زلزله نام برده اند .

یعنی کشور ما با اقتصادی مواجه است که در اثر غارت و چپاول نجومی سپاه و باندهای دزد و فاسدِ سهیم در قدرت ؛ کاملا” بی رمق و متلاشی شده است . شدت تلاشی و انهدام ساختار اقتصادی کشور بحدی است که حتی با فرض توافق میان ایران و امریکا و لغو تحریم های بین المللی ؛ بسادگی و در کوتاه مدت و بخصوص بدون تغییر بنیادیِ ساختاری ؛ امکان باز سازی آن وجود ندارد . یعنی حداقل در کوتاه مدت امکان ترمیم اقتصاد کشور و بهبود وضعیت زندگی مردم وجود ندارد .

۲ ــ بعد از رفع احتمالی تحریمها ؛ حسن روحانی ــ رئیس جمهور معتدل !! ــ با مدیران دزد و فاسد دوائر دولتی ؛ بنیادها و مراکز غارت و چپاول ؛ فرماندهان سپاه ؛ و سایر مزدوران اطلاعاتی و امنیتی که بر اقتصاد کشور چون اختاپوسی هزار دست چنگ انداخته اند ؛ چکار می تواند بکند ؟ آیا می تواند مانع دست درازی آنها به ثروت و سرمایه های کشور شود ؟ در حالیکه روحانی خود یک آخوند میباشد ؛ آیا میتواند و یا میخواهد بر خلاف اعتقادات و آموزه های دینی ــ حوزوی خود ؛ از هزینه کردن دارائی ها و درآمدهای کشور برای انجمنهای دینی ؛ مساجد؛ مدارس و حوزه های دینی در داخل و خارج ایران ؛ جلوگیری کند ؟

حسن روحانی در کسوت آخوندی و پای بند به احکام حوزه های دینی ؛ چگونه میخواهد و یا میتواند به مقابله با آخوندهای گردن کلفت و آیت الله های صاحب فتوا ــ که عمدتا” به فساد اقتصادی آلوده اند و مالک اکثر کارخانه ها و معادن و ….. می باشند ؛ کسانی که می توانند با یک فتوا حرام و حلالها را جابجا کنند ؛ و براحتی و بدون هیچ زحمتی ثروت و سرمایه های کشور را به یغما برده اند ــ ؛ برود ؟ و اصلا” آیا حسن روحانی به چنین مقابله ای معتقد میباشد ؟

با لات و لمپن های دزد و غارتگر ــ که پایگاه اجتماعی رژیم هستند ــ چکار خواهد کرد و چکار می تواند بکند ؟ مگر این اراذل و اوباش از مناصب و منافعی که بناحق کسب کرده اند ؛ به آسانی چشم پوشی میکنند ؟ در چنین حالتی ؛ با این همه مفت خور ؛ دزد و غارتگر و با حیف و میل و غارت ثروت و سرمایه ها کشور ؛ آیا دیگر پولی برای بهبودی بخشیدن بزندگی مردم ؛ باقی میماند ؟

۳ ــ پیشبرد هر برنامه اقتصادی در کشور ؛ همانگونه که در دوران تحریمهای غرب هم جریان داشته است ؛ بوسیله امپراطوری مالی ولی فقیه ــ که بر اساس آخرین افشاگری ” رویتر ” *( خبرگزاری انگلیسی ) میزان دارائی ها و سرمایه گذاریهای اش برابر با ؛ ۹۵ میلیارد دلار است ــ و جریان اقتصاد غیر رسمی که بوسیله سپاه و نهادهای نظامی ؛امنیتی ــ مستقل از دولت ــ در جریان است ؛ سد میشود . یعنی با حذف تحریم ها هم امکان پیشبرد اقتصادیِ سالم بدور از سلطه و دست درازی امپراتوری مالی ولی فقیه و نهاد اقتصادی وابسته به سپاه و …. وجود ندارد . در این صورت نمی توان به بهبود اوضاع اقتصادی مردم ؛ امیدوار بود

یعنی با وجود یک اقتصاد سیاسی عظیم ؛ خود ویژه و کنترل ناپذیر ؛ که هم افسار اقتصادی کشور را در دست دارد و حرف اول را میزند و هم از پرداخت هر نوع مالیات و حسابرسی قانونی معاف است و بخصوص در همه ارکان اقتصادی کشور هم حضور و نفوذ دارد ؛ روحانی و یا هر رئیس جمهور اصلاح طلب ــ معتقد به حفظ نظام ــ قادر به وارد کردن این امپراطوری مالی عظیم و نهادهای سپاه به رعایت قانون و قواعد یک اقتصاد آزاد و مردم سالار نیست .

حضور سپاه پاسداران و ارگانهای وابسته در اقتصاد کشور آنجنان عمیق و ریشه دار است که قابل تفکیک و جدا کردن نمیباشد . امروزه دیگر سپاه پاسداران بازیگر اصلی و اول در عرصه های سیاسی و اقتصادی کشور است . در چنین شرایطی اگر هم بعد از حذف تحریمها ؛ گشایشی در زمینه اقتصاد محقق شود ؛ رو بسوی باندها دزد و چپاولگر حاکم و تسهیل غارت بیشتر آنها می باشد و نه مردم فقیر و محروم و بی پناه کشور .

۴ ــ بخش بزرگی از ثروتهای تولید شده کشور صرف هزینه های نظامی ؛ امنیتی و دستگاه سرکوب و همچنین هزینه ارگانهای داخلی و خارجی ترور ؛ کمک به حزب الله لبنان ؛ حماس فلسطین ؛ سوریه بشار اسد و ….. میشود . رژیمی که حفظ و استمرار حکومت خود را مدیون سرکوب در داخل و جنگ افروزی و تروریسم در خارج است . مگر میتواند از این هزینه ها صرفنظر کند و یا از مقدار آن بکاهد و خرج رفاه مردم و آبادانی کشور کند .

بنابراین با وجود این همه عوامل سد کننده داخلی که در مسیر رشد اقتصادی کشور ــ ترمیم و باز سازی سیستم اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشت مردم که در بالا بر شمرده ام ــ ؛ لغو تحریمها ماکزیمم میتواند فشارهای ناشی از محدودیت تولید و صدور و فروش نفت و مبادلات بانکی و ارزی را بر طرف کند . یعنی در بهترین حالت تا حدودی به شرایط قبل از تحریمهای شورای امنیت بر میگردیم . یعنی دورانی که وضع مردم خیلی هم بهتر از امروز نبود .

بخاطر این بن بست در وضعیت اقتصادی بود که از آغاز آشکار شدن علائم چرخش ولی فقیه ؛ در مقاله ای که در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری انتشار دادم ؛ نوشته بودم ” که اگر استبداد دینی آخوندها از برنامه اتمی اش کوتاه نیاید از غرب و امریکا میخورد و اگر کوتاه بیاید از مردم میخورد ” . واقعیت این است که نفس این عقب نشینی ذلت بار ؛ نظام ولایت فقیه را در ضعیف ترین موقعیت قرار میدهد و حتی المقدور از رویاروئی و سر شاخ شدن با مردم ــ حداقل تا مدتی ــ اجتناب خواهد ورزید و این امر برای نیروهای مخالف رژیم ؛ عنصری تحریک کننده میباشد .

درست بهمین دلیل است که آخوند احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان و امام جمعه تهران در وحشت از پیامدهای مذاکرات اتمی و قیام مردم میگوید : اوباما دروغ گفت که ما در پی براندازی نظام ایران نیستیم . ما در پاسخ میگوئیم که شما در پی براندازی نظام اسلامی بودید و هستید و خواهید بود . و ولایتی مشاور ارشد ولی فقیه بطور آشکار هراسان از خشم انفجاری جامعه به باندهای رژیم هشدار میدهد که مواظب باشند که تشدید اختلافات شان باعث نشود که ” مردم برای قیام و شوش به خیابانها بریزند ” .

و همچنین آیت الله جنتی دبیر مجلس خبرگان هم در آستانه سالگرد قیام مردم در عاشورای ۸۸ ؛ با ابراز نگرانی از خیزش مجدد مردم میگوید : هدف فتنه ۸۸ براندازی بود ……. حتی اگر ” در اقلیت ” باشیم باید نظام را حفظ کنیم .

بنابراین اکنون و بعد از توافقات اتمی اخیر در ژنو و در حالیکه جنگ و دعوای دستجات و باندهای نطام بدنبال این توافق بالا گرفته است ؛ می توان با یقین و تأکید بیشتر گفت ؛ این رژیم از مردم میخورد و چه خوردنی .

چرا که عدم تغییر جدی شرایط اقتصادی ــ بعد از مذاکرات ــ از یکطرف و آمادگی اجتماعی برای قیام از طرف دیگر ؛ در حالیکه رژیم حربه ” دشمن خارجی ــ ابزار توجیه سرکوب ــ ” و شعار ” انرژی هسته ای حق مسلم ماست ” ؛ را هم از دست داده است و همچنین در حالیکه بمراتب از گذشته آسیب پذیرتر و ضعیف تر شده است ؛ در مقابل طغیان و شورش لشگر گرسنگان ؛ بی حفاظ و بی سلاح ؛ تنها باقی مانده است .

رژیم مستبد دینی با بمب اتم و یا بدون بمب برای مردم ایران ؛ امنیت و صلح جهانی خطر آفرین است و باید بزباله دان تاریخ فرستاده شود . پروسه اتمی رژیم و تسلیم خفت بار او در برابر غرب و امریکا ثابت میکند که این رژیم زبانی جز زور نمی فهمد ؛ بنابراین خود بخود و بدون مبارزه و فشار مردم و جوانان کشور تسلیم اراده ملت نمی شود و تنها با فشار و مبارزه مردم و جوانان است که میتوان او را وادار به عقب نشینی تا سرنگونی نمود .

 

۳۱.۱۲.۲۰۱۳(۰۹ دی ماه ۱۳۹۲ )

پاورقی ها :

*

امپراطوری مالی که در اختیار ولی فقیه قرار دارد ؛ مطابق گزارش رویتر ــ خبرگزاری انگلیسی ــ که در ۲۰ آبان منتشر شده است بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار ــ بیشتر از ارزش یکسال صادرات نفت ــ است که این مبلغ شامل ۵۲ میلیارد دلار اموال غیر منقول و ۴۳ میلیارد دلار سهام شرکت ها میباشد .

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.