bahram rahmani 01

اکثریت مردم گرسنه اند در حالی که بخشی از ثروت خامنه ای، ۹۵ میلیارد دلار است!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

bahram rahmani 01

bahram rahmani 01بهرام رحمانی

… سیدعلی خامنه ای رهبر حکومت جهل و جنایت و ترور اسلامی، آخوند روزه خوانی بود که در حکومت اسلامی، پله های ترقی را یکی پس از دیگری به سرعت طی کرد و پس از مرگ خمینی جانشین او شد؛ هم اکنون در دریف بزرگ ترین سرمایه داران جهان قرار دارد. او، ثروتش را مدیون حکومت اسلامی و سپاه پاسداران و هم چنین ریختن خون ده ها هزار انسان بی گناه و به خاک سیاه نشاندن زیست و زندگی اکثریت مردم ایران است!…

مقدمه

مردم ایران، روزبروز فقیرتر و زندگی شان ناامن تر می گردد. بی کاری، گرانی و تورم، فقر و آسیب های اجتماعی در جامعه ما، غوغا می کند به حدی که بسیاری از جوانان، حتا کلیه هایشان را می فروشند تا شاید چند صباحی زندگی خود را همراه با درد و رنج روحی و جسمی تامین کنند.

در چنین شرایطی، از یک سو سران و مقامات حکومت اسلامی و نزدیکان آن ها، آیت الله های مفتخور، فرماندهان سپاه، فرمانداری ها، استانداری ها، شهرداری ها، نهادهای ورزشی، امامزاده ها، اعضای دولت، مدیران رده بالا و…، در ناز و نعمت های آن چنانی می لولند و از سوی دیگر، رانت خواری و رشوه گیری و دزدی نیز تمام ارگان های حکومتی و ادارات را از بالا تا پایین فراگرفته است.

سیدعلی خامنه ای رهبر حکومت جهل و جنایت و ترور اسلامی، آخوند روزه خوانی بود که در حکومت اسلامی، پله های ترقی را یکی پس از دیگری به سرعت طی کرد و پس از مرگ خمینی جانشین او شد؛ هم اکنون در دریف بزرگ ترین سرمایه داران جهان قرار دارد. او، ثروتش را مدیون حکومت اسلامی و سپاه پاسداران و هم چنین ریختن خون ده ها هزار انسان بی گناه و به خاک سیاه نشاندن زیست و زندگی اکثریت مردم ایران است!

اخیرا خبرگزاری رویترز، گوشه هایی از ثروت های باد آورده خامنه ای را علنی کرده است. رویترز، 95 میلیارد دلاری که اعلام کرده تنها بخشی از ثروت افسانه ای و عظیم خامنه ای است و در جهان بی همتاست!

در واقع ثروت اصلی جامعه ایران در سی و پنج سال گذشته، عمدتا در دست بارگاه خامنه ای، سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی متمرکز شده است. اکثریت مردم گرسنه اند در حالی که بخشی از ثروت خامنه ای، 95 میلیارد دلار است! بنابراین، به جرات می توان گفت که قدرت اقتصادی بیت رهبری، سپاه پاسداران و آستان قدس رضوی یک مثلث اقتصادی عظیمی را برای خود درست کرده اند که اگر در اختیار جامعه قرار بگیرند به راحتی می توانند سرنوشت جامعه ایران را از نظر اقتصادی تغییر دهند و دست کم فقر را ریشه کن کنند!

غیر از قدرت اقتصادی کلان این مثلث مرگ و امپراتوری ها، باید رانت خواری و دزدی و رشوه گیری را نیز به کارنامه سران و مقامات و مسئولین حکومت اسلامی اضافه کرد. هنگامی که آخوند روحانی و وزرای کابینه اش گاه بی گاه اعلام می کنند که خزانه را خالی گرفته اند! معنی عملی اش این است که مردم انتظاری از دولت نداشته باشند که گرانی و تورم و بی کاری و فقر را مهار کند. به عبارت دیگر، آن بخش خزانه که قرار است به خدمات عمومی و رفاه جامعه و اشتغال و غیره اختصاص داده شود خالی است و همیشه هم خالی بود. اما بر عکس، بخش دیگر خزانه که ماشین سانسور و سرکوب دولتی را به حرکت درمی آورد پر است و همیشه هم پر بوده است.

به طور کلی دستگاه و نهادهای بی شمار مذهبی، هم چون نهاد روحانیت از جمله نهادهایی است که همواره در طول تاریخ در ثروت اندوزی و دخالت های اجتماعی و سیاسی نقش غیرقابل انکاری داشتند و اکنون نیز سه دهه و نیم است که گرایش ارتجاع مذهبی و قرون وسطایی، همه ثروت های جامعه ایران و قدرت مطلق سیاسی و اقتصادی در این کشور را با سرکوب های خونین و وحشیانه تصاحب کرده اند.

حکومت اسلامی در ماه های اخیر و با تغییر دولت، روزانه به طور میانگین 2 نفر را اعدام را می کند و در خیابان ها نیز گشت ارشاد و نیروی انتظامی و غیره نیز بی شرمانه و وفیحانه به زنان و جوانان تعرض می کنند و معترضین را نیز با ضرب و شتم به بازداشتگاه های مخوف خود می برند.

با این مقدمه، به بررسی ثروت های این مثلث اقتصادی که به لحاظ سیاسی نیز قدرت و حاکمیت کشور را نیز در اختیار دارند و برای حفظ آن نیز حتا از راه انداختن رعب و وحشت در جامعه، زندان و شکنجه، اعدام و ترور نیز ابایی ندارند، ادامه می دهیم.

امپراتوری آخوند علی خامنه ای

سلطه خامنه ای بر سیاست و نیروھای نظامی ایران، سال ھاست که بر کسی پوشیده نیست. اما تحقیقات شش ماه رویترز، بعد سومی از قدرت او را آشکار می کند که ھمان بعد مالی است. درآمد جاری که «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» تولید می کند نه تنھا روشن می کند چرا خامنه ای بیست و چھار سال است بر قدرت تکیه زده، بلکه نشان می دھد در مواردی سلطه او بر امور از رھبر پیشین و بنیان گذار حکومت جهل و جنایت و ترور اسلامی ھم بیش تر است. درآمد ناشی از ستاد، به خامنه ای استقلالی مالی می بخشد تا او را ھم از مجلس و بودجه کل کشور بی نیاز کند و ھم از درگیری ھای مستقیم سیاسی درون حکومتی، بیرون نگه دارد.

ارائه یک برآورد کلی از دخل و خرج «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» ممکن نیست. دفاتر حسابرسی این سازمان حتی از دسترس مجلس خارج است. در سال ٢٠٠٨، مجلس شورای اسلامی مصوبه ای داشت مبنی بر خلع ید خود از نظارت بر دستگاه ھایی که تحت نظارت رھبر است بدون اجازه رھبری. یعنی مجلس شورای اسلامی ایران، چهار سال پیش «ستاد اجرایی فرمان امام» را از تحقیق و تفحص معاف کرد. نهادهای زیر نظر رهبر حکومت اسلامی، تنها با اجازه خود او می‌‌ توانند جزئیات و شرح عملکرد خود را به مجلس بدهند.

در واقع خامنه ای، در شکل گرفتن مجموعه ای از احکام قانونی و دستورات اجرایی برای توانمند سازی و حمایت از ستاد در تحصیل در اموال، نظارت داشته است و ھیچ سازمانی نیز حق نظارت بر اموال ستاد را ندارد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز، در ادامه گزارش پژوهشی خود درباره مجموعه اقتصادی تحت مدیریت خامنه ای، نوشته که «ستاد اجرایی فرمان امام» در زمانی که تحریم ‌ها بر ایران فشار می ‌آورد، «بیش از پیش رونق گرفته است.»

نھادی که سال ھای سال، ثروت های کلانی را در خود جای داده «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» نام دارد. این اسم از فرمانی گرفته شده که اولین رھبر حکومت اسلامی، یعنی آیت الله روح الله خمینی، کوتاه زمانی قبل از مرگش در سال ١٣۶٨ صادر کرد. ھمان فرمان بود که سنگ بنای نھاد جدیدی را گذاشت برای اداره و فروش املاکی که در وقایع و تحولات سال ھای بعد از انقلاب ١٣۵٧، بدون صاحب مانده بودند. به خصوص در شش سال گذشته، این ستاد به یک بازوی عظیم اقتصادی تبدیل شده است که تقریبا در ھر بخشی از صنعت ایران سھام دارد. از فعالیت ھای بانکی و مالی، نفت و مخابرات گرفته تا تولید قرص ھای ضد بارداری و حتی پرورش شترمرغ و غیره.

به دلیل محرمانه بودن حساب ھای ستاد، به دست آوردن ارزش مالی این نھاد امکان پذیر نیست. با این حال، به گزارش رویترز، جمع دارایی ھای غیر منقول ستاد، املاک و مستغلات، سھام ھایی که در شرکت ھای دیگر دارد، به اضافه اموال دیگرش چیزی در حدود نود و پنج میلیارد دلار است. این عدد برگرفته از تجزیه و تحلیل بیانیه ھای مقام ھای رسمی ستاد، آمار بورس اوراق بھادار تھران و وب سایت ھای شرکتی به انضمام اطلاعاتی از وزارت خزانه داری آمریکا و.. .

رویترز، می گوید کنترل این امپراطوری عظیم اقتصادی، تنھا دست یک نفر است و او آیت لله خامنه ای است. او که بالاترین مقام روحانی کشور است، تصمیم نھایی را در مورد تمام موضوعات حکومتی می گیرد.

به گزارش رویترز، راھی که ستاد این ثروت را از آن خود می کند مصادره املاک است و این درست ھمان راھی است که نظام قبلی ھم برای ثروت اندوزی استفاده می کرد. تحقیقات شش ماھه رویترز نشان می دھد که ستاد این قدرت عظیم را از مصادره املاک ھزاران شھروند ایرانی به دست آورده است… ستاد املاک خود را به این طریق به دست آورده که در دادگاه های ایران ادعا کرده، آن املاک متروکه ھستند. در بعضی موارد این ادعا بی اساس بوده است. در حال حاضر، ستاد به حکم دادگاه و با پشتیبانی خامنه ای، امتیازی انحصاری برای مصادره اموال دارد، که این املاک مصادره ای را یا در مزایده می فروشد و یا سعی می کند معادل قیمتش را از صاحبان اصلی املاک بگیرد.

رویترز، طی گزارشی فھرستی از دارایی ھای ستاد را تا به امروز تھیه کرده است. در این گزارش تفصیلی رویترز، ارزش دارایی‌ های این «ستاد» را حدود ۹۵ میلیارد دلار تخمین زده است. نهادی که بخشی از سهام شرکت مخابرات، ایران‌ خودرو، بانک پارسیان و چندین شرکت نفتی را در اختیار دارد.

در این گزارش که بخش دیگر آن روز سه ‌شنبه ۱۲ نوامبر 2013 – ۲۱ آبان 1392، از جمله به زبان فارسی منتشر شده، آمده است: «با این که غرب با تنگ ‌تر کردن حلقه تحریم‌ ها، مدام فشار را بر اقتصاد ایران تشدید می ‌کند تا بلکه برنامه هسته ‌ای خود را متوقف کند، ستاد با فعالیت‌ های عظیمی که دارد، منبع مالی مستقلی برای پشتیبانی آیت ‌الله خامنه‌ ای فراهم می ‌کند.»

خبرگزاری رویترز، می نویسد کم تر نهادی در ایران، قدرت اقتصادی این نهاد کم تر شناخته‌‌ شده را دارد و فعالیت ‌های آن را برای قدرت اقتصادی آیت الله خامنه ‌‌ای، کلیدی می‌‌ شمرد.

این گزارش می ‌گوید هرچند در سال‌ های اخیر، قدرت این مجموعه در اقتصادی ایران مدام رو به فزونی بوده و قدرت‌ های غربی از فعالیت‌ های و ارتباطش با رهبر حکومت اسلامی آگاه بوده‌ اند، اما این ستاد توانسته از زیر بسیاری از فشارهای خارجی جان به در ببرد.

در ژوئیه سال ۲۰۱۰، اتحادیه اروپا رییس ستاد اجرایی فرمان امام را در فهرست افراد حقیقی و حقوقی شامل تحریم‌ ها قرار داد اما نام او دو سال بعد از این فهرست حذف شد. اما رویترز، نمی گوید که چرا نام او از فهرست تحریم ها حذف شده است.

در ماه ژوئن سال جاری، وزارت خزانه‌ داری آمریکا، این ستاد را در کنار ۳۷ شرکت به فهرست تحریم های خود اضافه کرد. مقامات رسمی آمریکایی در پاسخ به این سئوال رویترز، که چرا شخص آیت ‌الله علی خامنه ‌ای را تحریم نکرده اند، پاسخ داده ‌اند که نمی‌ خواهند این موضع حکومت ایران را تایید کنند که دولت آمریکا همه این فشارها را برای تغییر حکومت در ایران گذاشته است.

مقام‌ های آمریکایی گفته ‌اند که بعضی از شرکت‌ های تحریم ‌شده، صوری هستند و برای دور زدن تحریم‌ ها فعالیت می ‌کنند. به گفته وزارت خزانه‌ داری آمریکا، این شبکه در بخش ‌های مختلف اقتصاد ایران و در سراسر جهان فعال است و هر سال میلیارد‌ها دلار برای حکومت درآمد ایجاد می ‌کند.

اما به گزارش رویترز، قبل از آن که فشار تحریم‌ ها به جایی برسد که برای این ستاد محسوس باشد، این مجموعه به یک غول عظیم اقتصادی تبدیل شده بود.

علی اشرف افخمی، رییس هیئت مدیره گروه توسعه اقتصادی تدبیر، گفته است که این مجموعه از نقش شرکت‌ هایی مانند سامسونگ، ال ‌جی و هیوندایی در توسعه کره جنوبی الگو گرفته است

خبرگزاری رویترز، می ‌گوید در تحقیقاتش در یافته که این ستاد معادل حدود ۵۲ میلیارد دلار، سرمایه ملکی دارد و حدود ۴۳ میلیارد دلار هم در هلدینگ ‌های تخصصی ‌اش سرمایه دارد.

یکی از کارمندان سابق ستاد، به رویترز گفته است آقای خامنه‌ ای خودش اعضای هیئت مدیره این ستاد را تعیین می ‌کند اما مدیریت سازمان را به دیگران محول می‌ کند. به گفته او، دغدغه اصلی رهبر ایران، سود سالانه این ستاد است که «صرف بوروکراسی خود او می ‌شود.»

یکی از زیرمجموعه‌ های ستاد اجرایی فرمان امام، «گروه توسعه اقتصادی تدبیر» است که رویترز می‌ گوید این شرکت، یکی از حداقل پنج اهرمی است که ستاد از طریق آن ها سهام شرکت ‌های خود را مدیریت می ‌کند.

دولت آمریکا می ‌گوید: «پول شخصی» رهبر حکومت اسلامی هم در آن سرمایه‌ گذاری شده است. یک سخن گوی وزارت خزانه‌ داری آمریکا می‌ گوید این گروه تدبیر، سرمایه‌ گذاری‌ های دیگر سران حکومتی را هم مدیریت می‌ کند اما نامی از آنان نبرده است.

در گزارش رویترز، از جمله به روش ‌های ستاد اجرایی فرمان امام در دست ‌یافتن به این سرمایه کلان، اشاره شده که شامل خرید سهام از بازار آزاد یا مجبور کردن سهام‌ داران به فروش سهام خود است.

طبق این گزارش، گروه تدبیر خیلی بیش از میزان این سهم، در مدیریت این بانک پارسیان دخیل شد تا آن‌ جا که به گفته یک کارمند پیشین این بانک، پوشش و آرایش کارکنان بانک پارسیان و «حتی نوع مشتریان» هم تغییر کرد.

گزارش رویترز، به زیرمجموعه ‌های فعال دیگری از ستاد هم اشاره کرده است؛ از جمله بنیاد خیریه برکت که به گفته علی اشرف افخمی، رییس هیئت مدیره گروه توسعه اقتصادی تدبیر، «در پنج سال گذشته، ۲۰۰ مدرسه، ۴۰۰ واحد مسکونی و خانه بهداشت ساخته و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.»

افخمی در فروردین گذشته، در مصاحبه با روزنامه شرق چاپ تهران، گفته که گروه تدبیر از تجربه شرکت‌ هایی مانند سامسونگ، ال جی و هیوندایی در توسعه کره جنوبی الگو گرفته است.

پیش از آن عارف نوروزی که در سال ۲۰۰۸ مدیرعامل سازمان اموال و املاک ستاد بود، در سخنانی از «تغییرات بنیادین» در کل این سازمان خبر داده و گفته بود: «این نهاد از یک مجموعه ملکی به یک جریان اقتصادی تبدیل شده است.»

این ستاد، هم چنین در سال ۲۰۱۰، ۳۸ درصد از شرکت توسعه اعتماد مبین را در دست داشته است؛ همان کنسرسیومی که یک سال پیش از آن، ۵۰ درصد به علاوه یک سهم از شرکت مخابرات ایران را خرید. شرکت سرمایه‌ گذاری ری هم از جمله زیرمجموعه‌ های ستاد بر شمرده شده است.

طبق این گزارش، مقامات رسمی ستاد اجرایی فرمان امام، در سال‌ های اخیر در دولت، بخش‌ های نظامی و اقتصادی به سمت‌ های بالایی منصوب شده‌ اند. از جمله حمیدرضا رفیعی کشتلی، رییس هیئت مدیره بورس اوراق بهادار تهران، هم‌ زمان عضو شرکت سرمایه ‌گذاری تدبیر هم هست. غلامحسین نوذری، یکی از وزرای پیشین نفت، رییس هیئت مدیره گروه تدبیر است.

در دولت حسن روحانی نیز حسین دهقان به سمت وزارت دفاع انتخاب شد که پیش از آن، رییس هیئت مدیره شرکت مبین ایران از زیرمجموعه‌ های عمده ستاد بود.

محمد شریعتمداری نیز که به عنوان معاون اجرایی روحانی انتخاب شده، در هیئت مدیره این ستاد بوده است. شریعتمداری، در دولت محمد خاتمی نیز وزیر بازرگانی بود. 

گزارش رویترز، می ‌گوید شرکت برکت، زیرمجموعه عمده ستاد، از جمله در تولید دارو دست دارد و یکی از سرمایه‌ گذاری ‌های آن با مشارکت شرکت داروسازی سوئیسی «استروژن فارما اس ای»، تولید قرص ‌های ضد بارداری است.

این در حالی است که آیت‌ الله علی خامنه‌ ای در سخن رانی های اخیر خود گفته که سیاست مهار جمعیت در ایران «یکی از خطاهایی بود که ما کردیم» و از خانواده‌ ها خواسته است که تولید مثل را افزایش دهند.

خبرگزاری رویترز، می ‌گوید که موقعیت بر‌تر آیت الله خامنه ‌ای در عرصه سیاسی و نیز در عرصه نظامی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح روشن است، ولی تحقیقاتش بعد سومی از قدرت او در عرصه مالی را نشان می ‌دهد.

مقام‌ های حکومت اسلامی ایران، هنوز به گزارش رویترز واکنش رسمی نشان نداده ‌اند اما این خبرگزاری به نقل از حمید واعظی، مدیرکل روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام، نوشته که گفته است: «گزارش‌ های رویترز با واقعیت فاصله زیادی داشته و صحیح نیست.»

در یک پیام بعدی، او گفت که ستاد ادعاھای وزارت خزانه آمریکا را نادرست می داند و «در روند استخدام وکیل آمریکایی برای رسیدگی به این موضوع می باشد.» او، افزود: «این بیانیه به شما اطلاع می دھد که ھر گونه اقدام توسط سازمان شما می تواند باعث آسیب رساندن به اختلاف ما در آمریکا باشد و و به موضع ما آسیب بزند که شما برای آن مسئول خواھید بود.»

واعظی، هم چنین گفته است که این ستاد، اتهامات وزارت خزانه‌ داری آمریکا را رد می ‌کند و در حال استخدام وکیل در آن کشور است تا تلاش کند تحریم‌ ها علیه این مجموعه را رفع کند.

دفتر ریاست جمھوری و دفتر وزارت خارجه پاسخ به سئوالات رویترز برای نگارش این گزارش پاسخ ندادند. سفارت ایران در امارات متحده بیانیه ای صادر کرد و یافته ھای رویترز را «پراکنده و نامتجانس» نامید.

بر پایه پژوهش «رویترز»، تنها در ماه می 2013، نزدیک به 300 ملک توسط ستاد به مزایده گذاشته شده است. ستاد، هم چنین از مالکانی که می خواهند ملک خود را باز یابند و یا آن را بفروشند، مبلغی در خواست می کند. در کنار آن، این افراد باید مقداری رشوه هم به کارمندان دولت برای انجام معامله بدهند. افزون بر املاک که به گفته رویترز، 52 میلیارد دلار برای این نهاد درآمد به ارمغان می آورد، ستاد در ده ها شرکت دولتی سهم دارد و از آن راه هم 43 میلیارد دلار به دست می آورد. گرچه نام ستاد پشت آرم بنیاد مستضعفان پنهان است، اما بخشی از درآمد آن صرف بیت رهبری می شود که حدود 500 کارمند دارد که بیش ترشان از میان ارتشیان و اعضای سرویس های امنیتی، برگزیده شده اند. به هر رو این مطلب طولانی با این جمله به پایان می رسد که در کشوری که دستگاه عدالتش بی عدالت است، شماری زن و مرد بیش از سی سال در راهروهای ادارات دولتی ایران سرگردانند تا بتوانند بخش کوچکی از دارائی خانوادگی خود را پس بگیرند.

برخی کارخانه های بیت رهبری عبارتند از کاشی ایرنا، کاشی سینا، ایران تایر، نوشابه سازی  و سیمان. بانک های  متعلق به بیت رهبری نیز بانک سینا، بانک انصار و بانک پاسارگاد است.

اساسا امپراطوری مالی که در سال های اخیر در مورد فعالیت های اقتصادی «بیت رهبری» در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران به کار بسته می شود به خوبی گویای زوایای فعالیت های عریض و طویل این نهاد حکومتی و فساد درونی آن است. فعالیت های مالی بیت رهبری که در کانال های مختلفی در جریان است.

بخشی از فعالیت های مالی بیت رهبری، با بودجه سالانه ای که بنا براصل پنجاه و دوم قانون اساسی از طرف دولت تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد تامین می گردد؛ به عبارتی ردیف بودجه خوانده می شود. اما آن چه تاکنون رخ داده این که هیچ گاه بودجه سالانه ای که به بیت  رهبری اختصاص می یابد در بودجه مصوبه مجلس اعلام نمی شود. به عبارتی هیچ گونه عنوانی در بودجه تصویب شده تحت عنوان بودجه دفتر نهاد رهبری نگاشته نشده است. بنابراین، همواره بودجه اختصاص یافته به دفتر رهبری حکومت اسلامی تا بدان جا در ابهام قرار می گیرد که حتا مقامات دولت و نمایندگان مجلس هم اطلاعی از آن ندارند.

بخشی دیگر از درآمدها و فعالیت های مالی دفتر خامنه ای، از طریق دریافت وجوهات «شرعی» و «هدایا» است.

بخش سوم از درآمدها و فعالیت های بیت رهبری هم چون ثروت های‏ عمومی‏ از قبیل‏ زمین های‏ موات‏ یا رها شده‏، معادن‏، دریاها، دریاچه ها‏، رودخانه‏ ها و سایر آب های‏ عمومی‏، کوه‏ ها، دره‏ ها، جنگل ها، نیزارها، بیشه‏ های‏ طبیعی‏، مراتعی‏ که‏ حریم‏ نیست‏، ارث‏ بدون‏ وارث‏، و اموال‏ مجهول‏ المالک‏ و اموال‏ عمومی‏ که‏ از «غاصبین‏» مسترد می‏ شود برابر اصل چهل و پنجم قانون اساسی، در اختیار حکومت اسلامی و به عبارت واضح تر در اختیار خامنه ای قرار می گیرد. مضافا برابر اصل چهل و نهم قانون اساسی، ثروت های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه کاری ها و معاملات دولتی، فروش زمین های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد «غیرمشروع» را در صورتی که صاحبان اصلی آن مشخص نبوده و یا انتقال آن به صاحب حق امکان پذیر نباشد به بیت المال اختصاص یافته و مشخصا مدیریت و صرف آن در اختیار «ولی فقیه»، یعنی رهبر حکومت اسلامی قرار می گیرد.

هم چنین فعالیت های مالی «بنیاد مستضعفان»، که با فرمان خمینی به شورای انقلاب در نهم اسفند پنجاه و هفت تاسیس شد و در این مورد شورای انقلاب با صدور بیانیه‌ ای، اعلام کرد: «در پی صدور فرمان امام خمینی،‌ رهبر انقلاب اسلامی،‌ درباره مصادره اموال منقول و غیرمنقول خاندان پهلوی و کارگردانان اصلی رژیم پیشین و صرف آن در امور رفاهی مستضعفان و محرومان،‌ شورای انقلاب اسلامی، ‌اقدام به ایجاد موسسه‌ ای به نام بنیاد مستضعفان کرده است:‌ وظیفه این بنیاد شناسایی و ضبط این اموال،‌ اعم از املاک و سپرده ‌های بانکی و پول نقد و غیره و ایجاد واحدهای‌ مسکونی برای محرومان است.»

مجلس شورای اسلامی که برابر اصل هفتاد و هشتم قانون اساسی، حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد تاکنون هیچ گونه تحقیق و تفحص برعملکرد نهادهای تابعه رهبری هم چون سپاه پاسداران، صدا و سیما، بنیاد شهید، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، اوقاف و امورخیریه و دیگر نهادهایی از این دست را انجام نداده و حتا کسی جرات بیان آن را نیز نداشته است.

حتی مجلس خبرگان هم که برابر اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی، وظیفه نظارت و عزل رهبری را در صورت فقدان شرایط مصرح در اصل یکصد و نهم را داراست تاکنون هیچ گونه نظارتی بر فعالیت های مالی دفتر رهبری نداشته است.

البته باید تاکید کرد که اعضای مجلس خبرگان، بارها در اظهارنظرها و بیانیه های پایانی اجلاس مجلس خبرگان، صریحا عنوان کرده اند که رهبر، فقط در برابر خدا پاسخ گو است!

همه شواهد و بررسی ها، از جمله بررسی های رویترز، به سادگی نشان می دهند که خامنه ای، فرزندان و اعضای دفتر و نزدیکانش، آن چنان ثروت های افسانه ای دارند که برای به دست آوردن آن ها، حتا یک روز هم عرق نریخته اند. بنابراین، بی جهت نیست که فساد همه ارگان های حکومتی را فراگرفته و هر از چند گاهی اختلاس های میلیارد دلاری در بانک ها و نهادها و شرکت های دولتی به رسانه ها درز پیدا می کند نشانه های اختلاس و فساد اقتصادی گسترده از شخص رهبر تا مقامات پایین حکومتی است.

سینه چاکان و چاقوکشان و نزدیکان خامنه ای، تاکنون روایات فراوانی از ساده زیستی و پاک دستی اقتصادی خامنه ای و خانواده او بیان کرده اند. برای نمونه، یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در آخر خرداد ماه ۱۳۹۰، خبر از آن داد که رهبر حکومت اسلامی، برای گذراندن مخارج روزمره زندگی ناچار است از دیگران پول قرض کند.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان با بیان این ادعا، افزود که «مخارج زندگی» آیت الله خامنه ای «بسیار کم» است اما «بسیاری از مردم کشور خبر ندارند و آگاه نیستند که ایشان چقدر ساده زندگی می‌کنند.»

این آخوند سینه چاک رهبر حکومت اسلامی، مطالب فوق را در کتاب خاطرات خود عنوان کرده و به گزارش خبرگزاری فارس این کتاب به «پیشگاه ملت ولایتمدار و ارادتمندان رهبر معظم انقلاب» تقدیم شده است.

آیت الله مهدوی «ساده زیستی» را یکی از «ویژگی های مهم» زندگی خامنه ای دانسته و در توضیح این مساله نوشته است: «مخارج زندگی ایشان بسیار کم است. شاید نسبت به اکثریت جامعه، هزینه ‌شان کم تر باشد، مثلا در منزل شان تنها یک فرش نخ‌ نما وجود دارد و تمام سطح منزلشان موکت است.»

او، هم چنین ادعا کرده است که رهبر حکومت اسلامی، برای «مخارج زندگی روزمره، گاهی پول قرض» می کند. ادعاهایی که بیش تر به طنز شباهت دارند تا واقعیت!

در حالی که در برخی گزارشات آمده که نخست پزشکان خوردن خاویار و ماهی قزل آلای خال قرمز رودخانه لار به خامنه ای توصیه کرده بودند، اما رفته رفته این دو غذا جز علائق شخصی او شد. گفته می شود خاویار از رشت توسط امام جمعه رشت ارسال می شود. هم چنین گوشت قرقاول که از شیراز توسط حائری ارسال می شود. و مصرف گوشت بلدرچین و شتر مرغ (برای پرهیز از کلسترول). برای کنترل غذای خامنه ای و اطمینان از سمی نبودن آن دستگاهی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از آمریکا خریده شده که با افزودن یک ماده، غذا آزمایش می شود و آشپز خود بایستی در حضور محافظین قبل از دیگران غذا را بچشد.

خامنه ای، در سفرهای طولانی داخلی، مثل سفر به مشهد، اسب مخصوص او و اسب پسرش مجتبی را با هواپیمای ۳۳۰ به محل می برند. هم چنین سه کامیون مخصوص حمل اسب برای جا به جایی های نزدیک تر موجود است.

تعداد اسب ها حدود ۱۰۰ عدد است که ارزش کل آن ۴۰ میلیون دلار برآورد شده و گران ترین آن ها ۷ میلیون دلار قیمت دارد و نام آن ذوالجنان است. اسب مجتبی پسر خامنه ای، سهند نام دارد. برای اسب ها دو اصطبل موجود است، یکی در باغ ملک آباد مشهد به مساحت ۱۰ هزار متر که دارای ۷۰ اسب است و یکی در لواسانات به مساحت ۳ هزار متر که دارای ۳۰ اسب است.

در کلکسیون پیپ خامنه ای، تاکنون ۲۰۰ پیپ جمع آوری شده است. ارزش پیپ های او، حدود ۲ میلیون دلار برآورد می شود. اکثر پیپ ها برایش تحفه آورده شده اند. گران ترین پیپ ۲۵۰ هزار دلار قیمت دارد که مربوط به ۳۰۰ سال پیش است. دسته این پیپ طلا کوب و جواهر نشان است. بعضی از پیپ ها توسط روسای جمهور و رهبران جهان به او هدیه داده شده است. و در جعبه پیپ نام اهداء کننده مشخص است. البته گفته می شود که او به تریام کشیده نیز اشتیاق زیادی دارد.

در کلکسیون انگشتری های خامنه ای، حدود ۳۰۰ انگشتری خاص جمع آوری شده که ۳ تای آن ها از آستان قدس به او تحفه داده شده است. گران ترین انگشتری ۵۰۰ هزار دلار قیمت گذاری شده و قدیمی ترین عقیق دنیا را دارد. این کلکسیون ها در بیت رهبری نگهداری می شود.

در کلکسیون عصای خامنه ای، تا چند سال پیش ۱۷۰ عصای آنتیک وجود داشت که یک میلیون و دویست هزار دلار قیمت گذاری شده بود. گران ترین عصا، ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد که متعلق به ۱۷۰ سال پیش است و جواهر نشان است. گاهی در موارد خاص عصا یا انگشتری یا عبایی را برای این و آن تحفه می فرستد.

برای شعرا و هنرمندان هوادار خود (شاعران درباری)، معمولا سکه طلا تحفه می دهد. گاهی نیز چکی به امضای دفتر رهبری به آن ها می فرستد. هر از چند گاه گروهی از ادبای مداح نظام به بیت دعوت می شوند و پس از خواندن شعر صله می گیرند. (سنتی که در دربار قاجار و به ویژه در زمان ناصرالدین شاه مد بوده است.)

شماره عباهای کلکسیون خامنه ای، حدود ۱۲۰ عدد است و قیمت مجموعه آن ها حدود ۴۰۰ هزار دلار است که گران ترین آن ها ۳۰ هزار دلار می ارزد. اما از همه آن ها بیش تر به عبای سپید رنگی که گاهی می پوشد علاقه دارد. عباها از پشم شتر است.

مجموعه ای که از خامنه ای محافظت می کنند ۱۰۰۰۰ نفرند. محافظین نزدیک که یک جمع ۲۰۰ نفره هستند و از نزدیک شاهد سفرها و زندگی در کاخ ها هستند هر کدام خانه ای دارند که حداقل یک میلیارد تومان ارزش دارد.

از محافظین ۵۰۰ نفر مسئول محافظت از خانواده هستند. (یک خانواده ۴۰ نفره تحت کنترل محافظین هستند. عروس ها و دامادها و دختران و پسران و برادران و برادر زن ها و بعضی از بچه های برادرها و بعضی از بچه های برادر زن ها.)

حقوق محافظین حداقل ماهی هزار دلار و حداکثر ماهی ۱۲ هزار دلار است. وقتی کسی به حلقه محافظین وارد می شود به او کمک می شود تا در محل زندگی خود صاحب خانه ای باشد. و همین طور از یک خانه سازمانی در محل ماموریت استفاده خواهد کرد. از این ده هزار محافظ حدود هزار نفر آن ها زن هستند. و معمولا کسی نمی داند آن ها محافظ هستند.

دکتر مرندی وزیر بهداشت سابق، هماهنگ کننده تیم پزشکی خامنه ای است. پزشکان دیگر را مرندی برمی گزیند و به وقت لازم به بالین خامنه ای می آورد. در زیر زمین بیت رهبری یک بیمارستان خصوصی با ۴ دکتر کشیک در طول ۲۴ ساعت مراقبند. در سفرهای زمینی یک بیمارستان سیار همراه خامنه ای است. هم چنین یک اتوبوس – بیمارستان که دارای اتاق عمل است برای سفرهای زمینی همواره همراه است. برای سفرهای پروازی یک هواپیما- بیمارستان با دو اتاق عمل وجود دارد.

خواهر قائم مقام وزارت دفاع، یعنی خواهر وحید دستجردی که تخصص پزشکی زنان را دارد، پزشک مخصوص امور زنان، یعنی همسر و دختران و عروسان خامنه ای است.

گفته می شود که خامنه ای یک «سیستم شنود» قوی دارد که مقالات بالای حکومت را شنود می کند. ابتدا به مدت دو سال احمد قدیریان مسئول شنود خامنه ای بود. اما اکنون حدود ۱۵ سال است که طائب مسئول آن است. این شنود شامل سه بخش است: «شنود مسئولین بزرگ و شنود مسئولین امنیتی و شنود مردم.» در مورد امنیتی ها، حتا اتاق خواب آنان نیز شنود می شود تا مراقب خیانت آنان به خامنه ای باشند. شنود دو مرکز اصلی دارد. یکی در بالای توچال و یکی در مرکز تلفن. اما یک تیم که در پشت خانه خامنه ای مستقر هستند (در خیابان پاستور)، شنودهای مربوط به خامنه ای را طبقه بندی می کنند و روزانه دو صفحه نوشته و ۲۰ دقیقه نوار در اختیار خامنه ای می گذارند. ۵ دقیقه از آن مربوط به شنودهای اخلاقی جامعه است. نفرات اصلی اداره شنود: طائب و مهندس حمید، برادر وحید حقانیان هستند.

از ۳۶۵ روز سال ۱۰۰ روز برنامه سفر سالانه خامنه ای است. یک ماه در تابستان و یک هفته در نوروز و یک هفته در زمستان به مشهد می رود تا در کاخی که در وکیل آباد ساخته است، اقامت کند. در ایام نوروز یک هفته در پایگاه هوایی (دزفول) در خوزستان، که منطقه خوش آب و هوایی در آن فصل از سال است می گذراند. و یک ماه در شمال ایران: معمولا زیبا کنار، ساری، رامسر، بیشه کنار؛ و همه پنج شنبه ها و جمعه ها در کاخ نیاوران یا کاخ جمشیدیه یا کاخ لواسانات به سر می برد.

از آن جا که سه حلقه محافظ اطراف منطقه اقامت او را کنترل می کنند و همه محافظین حلقه اول و دوم نیز که ۱۲۰۰ نفر هستند بایستی سفر کنند، حداقل خرج هر روز سفر خامنه ای، ۵۰ میلیون تومان هزینه بر می دارد.

گاهی خامنه ای می خواهد مثل مردم عادی سفر کند. برای این منظور یک اتوبوس ضد گلوله که ۵۰۰ میلیون تومان خرج برداشته، ساخته شده است که دارای دو اتاق خواب و دست شویی و حمام است و هم چنین یک آشپزخانه کوچک که سید، آشپز مورد اطمینان آقا، در آن آشپزی می کند. اسکورت مخفی آقا به صورت پنهان اتوبوس را از پیش و پس همراهی می کنند.

خامنه ای از تمامی کاخ های شاه که حالت موزه نیافته اند استفاده می کند و حتی بر آن ها افزوده است. زیر خانه خامنه ای در پاستور، در عمق ۶۰ متری، یک پناهگاه ۵ هزار متری ضد اتمی ساخته شده که تنها قیمت آسانسورش ۵ میلیون دلار است. یک پناهگاه هم زیر کاخ وکیل آباد مشهد ساخته شده است. در سیستم خصوصی بیت رهبری امکانات زیر به صورت اختصاصی استفاده می شود: ۱ عدد هواپیمای ایرباس مخصوص سفرهای خودش، ۲ عدد بوئینگ ۷۰۷، یکی مربوط به سفرهای فامیل و یکی مربوط به محافظین. (۵ عدد فالکوم) ۲ تا مربوط به سفرهای خودش. یکی برای سفرهای مجتبی و دوتا برای سفرهای فامیل. (۵ عدد هلیکوپتر) ۲ هلیکوپتر برای سفر خامنه ای. یک هلیکوپتر برای سفر مجتبی و دو هلیکوپتر مربوط به فامیل. ۶ باند هلیکوپتر یکی در مهرآباد و یکی در عباس آباد، یکی بغل هتل استقلال، یکی در منظریه تهران، یکی در قم و یکی در لواسان. (۱۷ عدد ماشین ضد گلوله)، هر کدام به ارزش ۴۰۰ هزار دلار و ۱۲۰۰ عدد ماشین دیگر.

گردانندگان اصلی بیت شخص خامنه ای، پسرش مجتبی و بعد حجازی، محمدی گلپایگانی و وحید هستند. کارکنان بیت حدود ۵۰۰ نفر در رده اول و ۲ هزار نفر در رده دوم و ده هزار نفر در رده سوم کار می کنند. در حقیقت دولت و مجلس و قوه قضائیه نیستند که کشور را اداره می کنند، بلکه همه چیز در کنترل بیت رهبری است. بیت رهبری دارای ساختمان های متعددی در سطح کشور است.

تجارت های خامنه ای از جمله در عرصه واردات شکر و برنج، ماشین ب ام و، تولید قند و شکر به نام آستان قدس رضوی، سرمایه گذاری در دبی، آلمان، عراق، آفریقای جنوبی، ونزوئلا، لبنان، چین و… اما تجارت های بزرگ ترش مربوط به همان نفت و گاز است و بعد خرید تسلیحات نظامی از روسیه و چین.

خامنه ای برای آن که بتواند سرمایه هایش را کنترل کند، اشخاصی را به مدت طولانی در سمت هایی ثابت نگه می دارد. مثلا مجید هدایت زاده که ۳۰ سال مسئول فروش نفت ایران بوده است. هدایت زاده در سال ۱۳۸۷ عوض شد. دیگری سوری مسئول حمل و نقل نفت ایران است که ۳۰ سال است این کار را ادامه می دهد. این دو نفر را خامنه ای از سال ۶۱ منصوب کرده است. یک دوره هاشمی رفسنجانی و یک دوره خاتمی و حتی یک بار احمدی نژاد می خواستند آن ها را عوض کنند اما خامنه ای نپذیرفت. شکل کار این دو با دفتر رهبری بدین شکل بود: هدایت زاده بشکه های نفت را می فروخت و سوری آن ها را حمل می کرد و کمیسیون آن ها به حساب خامنه ای می رفت. در ۳۰ سال گذشته ایران، پورسانت فروش و حمل و نقل نفت از طریق این دو نفر به حساب خامنه ای رفته است. سومین نفری که خامنه ای برای این کار وارد وزارت نفت کرد، برادرش حسن خامنه ای بود که ابتدا در وزارت ارشاد جزو گروه سانسور بود اما بعد برای کنترل منافع خامنه ای وارد وزارت نفت شد.

خامنه ای در اعتراضات سال 88، حدود 22 میلیارد دلار پول نقد و طلا را از  کشور خارج کرد. این پول در مسیر ترکیه به سوریه لو رفت و در ترکیه توقیف شد. نگرانی خامنه ای این بود که در صورت سقوط حکومت این پول ها در ایران بماند. نخست ماجرای توقیف این پول ها و طلاها به رسانه های کشیده شد اما سپس حکومت ترکیه و ایران بر سر چگونگی سرمایه گذاری آن در ترکیه به توافق رسیدند و حقایق را پرده پوشی نمودند.

علاوه بر این ها، خانواده و نزدیکان خامنه ای، هر کدام ثروت های جداگانه هنگفتی دارند و در کشورهای مختلف سرمایه گذاری کرده اند و تجارت های خودشان را دارند.

خامنه ای دو فرزند دختر به نام های «بشری» و «هدی» و چهار پسر با نام های «مصطفی»، «مجتبی»، «میثم» و «مسعود» دارد. مصطفی خامنه ای، با دختر آیت الله عزیزالله خوشوقت که نامش در پرونده موسوم به «قتل های زنجیره ای» به عنوان یکی از آمران قتل ها عنوان شده، ازدواج کرده است.

مسعود خامنه ای نیز با دختر آیت الله محسن خرازی و خواهر صادق خرازی، سفیر ایران در فرانسه در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ازدواج کرده است.

مجتبی خامنه ای، دومین پسر خامنه ای و جنجالی ترین آن ها است که پدر همسرش غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس هفتم و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم است. بیش ترین شایعات درباره فساد اقتصادی و سیاسی در بین فرزندان آیت الله خامنه ای به مجتبی مربوط می شود.

نام مجتبی، بیش تر در سازمان دهی تقلب انتخاباتی ریاست جمهوری و سرکوب وحشیانه اعتراضات مردم در سال 1388، بر سر زبان ها افتاد. مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج دو انتخابات دوره نهم و دهم ریاست جمهوری که از سال 88 تاکنون در حبس خانگی به سر می برد نیز در سال 1384، پس از برگزاری انتخابات در نامه ای به آیت الله خامنه ای، مجتبی خامنه ای را به سازماندهی فرآیند برگزاری انتخابات که به پیروزی محمود احمدی نژاد منجر شد، متهم کره بود.

امپراتوری آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی، از جمله بنگاه های اقتصادی است که زیر نظر رهبر حکومت اسلامی فعالیت دارد هم چون سازمان تامین اجتماعی، بنیاد تعاون ناجا، بنیاد تعاون سپاه، موسسه‌ های جهاد (نصر و استقلال و…) و قرارگاه‌ های سازندگی (چون خاتم الانبیا) از پرداخت مالیات معاف است.

جالب این جاست که مطابق گزارش سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس، در سال های اخیر، نسبت معافیت مالیاتی به مالیات بالقوه کشور حدود 31 درصد بوده؛ به بیان دیگر، چنان چه بخشودگی مالیاتی وجود نداشته باشد، درآمد مالیاتی کشور، حدود 50 درصد افزایش خواهد یافت.

حدود 50 شرکت و موسسه و بنگاه اقتصادی در زیرمجموعه آستان قدس رضوی، مشغول فعالیت هستند؛ دایره فعالیت این «غول اقتصادی و تجاری»  از نساجی تا صنایع غذایی، از معدن تا کمباین سازی، از خودروسازی تا فرآورده‌ های لبنی، از کارخانه قند تا شرکت نفت و گاز، و از موسسه های اعتباری و کارگزاری  تا دامپروری و ساخت و ساز مسکن را دربر می گیرد؛ شرکت ها و بنگاه های اقتصادی که مالیات بالقوه بالایی دارند.

برخی اسامی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، دامنه و حجم فعالیت آستان قدس را به شرح زیر است:

شرکت داروسازی ثامن، موسسه اعتباری رضوی، شرکت هلدینگ رضوی، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، شرکت مهندسی آب و خاک قدس رضوی، شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی، شرکت شهاب خودرو، شرکت شهاب یار، شرکت کمباین سازی ایران، شرکت آرد قدس رضوی، شرکت نان قدس رضوی، شرکت فرآورده های غذایی رضوی، شرکت فرآورده های لبنی رضوی، شرکت خمیرمایه رضوی، شرکت قند آبکوه، شرکت قند چناران، شرکت قند تربت حیدریه، شرکت کشاورزی رضوی، شرکت کشاورزی و عمران جنگلهای قدس رضوی، موسسه باغات آستان قدس رضوی، شرکت کشت و صنعت مزرعه نمونه، شرکت کشت و صنعت سرخس، شرکت کشت و صنعت اسفراین، شرکت نساجی و نخریسی خسروی، شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی، شرکت معادن قدس رضوی، شرکت نفت و گاز رضوی، موسسه منطقه ویژه اقتصادی سرخس، شرکت فنآورزی اطلاعات و ارتباطات رضوی، شرکت کارخانجات صنایع چوب آستان قدس رضوی و…

سید احمد علوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، روز چهارشنبه 23 اسفند 1391، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در مشهد، گفت: «بودجه امسال آستان قدس رضوی در مقایسه با پارسال 36 درصد رشد کرده است.»

او، ادامه داد: «60 درصد بودجه سال 92 آستان قدس رضوی در بخش عمرانی و 40 درصد آن در بخش جاری هزینه می شود.»

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، ادعا کرد: «بودجه این آستان از محل درآمد موقوفات و سرمایه گذاری های انجام گرفته در بخش های مختلف اقتصادی تامین می شود و هیچ ردیف بودجه ای از دولت یا از محل فروش نفت ندارد.»

او، گفت: «بودجه آستان قدس رضوی به دو بخش موقوفاتی و عمومی تقسیم می شود… هزار وقف نامه با 25 فصل و موضوع در این آستان وجود دارد که محل هزینه آن مشخص شده است.»

علوی، گفت: «بودجه عمومی آستان قدس رضوی مربوط به موقوفات مطلقه است که واقف موضوع آن را مشخص نکرده است… 36 درصد از مجموع بودجه موقوفاتی سال 92 آستان قدس رضوی معادل 620 میلیارد ریال صرف خدمات رسانی به زائران در حوزه اماکن متبرکه می شود.»

علوی، با اشاره به حجم برنامه های فرهنگی معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی و برگزاری 42 هزار برنامه در سال، گفت:«44 درصد معادل 235 میلیارد ریال از بودجه سال 92 نیز به این معاونت اختصاص یافت… در بودجه سال 92 اختصاص 32 میلیارد ریال نیز به صورت یارانه به بنیاد فرهنگی رضوی مصوب شده است.»

او، گفت: «بنیاد فرهنگی رضوی ویژه علوم انسانی و معارف شش هزار دانش آموز دارد که از این تعداد سه هزار نفر به طور رایگان تحصیل می کنند. سال آینده «مجتمع آموزشی معارف» با هدف توجه بیش تر به علوم انسانی در این بنیاد افتتاح می شود.»

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، گفت: «از بودجه سال 92 این آستان 560 میلیارد ریال نیز به سازمان عمران و توسعه حرم مطهر رضوی اختصاص یافت که در مقایسه با امسال 57 درصد رشد داشته است.»

او، اعتبار معاونت فنی آستان قدس رضوی از محل بودجه سال 92 را نیز 520 میلیارد ریال اعلام کرد.

علوی، با اشاره به میزان هزینه های آستان قدس رضوی، گفت: «سالانه 70 میلیارد ریال برای خرید فرش دستباف حرم مطهر، 30 میلیارد ریال برای خرید لیوان یک بار مصرف، 13 میلیارد ریال برای خرید نایلون کفش و 78 میلیارد ریال برای نظافت حرم هزینه می شود… هم چنین سالانه 9 میلیارد و 300 میلیون ریال برای عطرآگین کردن حرم مطهر، 10 میلیارد ریال برای خرید دستگاه های زائربر و 620 میلیارد ریال برای خدمات رسانی معاونت اماکن متبرکه آستان قدس رضوی به زائران هزینه می شود.

او، در ادامه با اشاره به توفیقات آستان قدس رضوی در سال 91 گفت: «امسال  بیمارستان منتصریه به عنوان نخستین مرکز تخصصی دیالیز و پیوند اعضا در شرق کشور، کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی، مجتمعهای فرهنگی امام رضا(ع) در سرایان، فیض آباد و زیاران و مجتمع بین راهی بجستان افتتاح شد.»

علوی، افتتاح بزرگ ترین مجتمع دامپروری شرق کشور در فریمان، راه اندازی پردیس آموزشی ویژه خواهران در دانشگاه بین المللی امام رضا و ایجاد 13 رشته جدید در مقاطع مختلف در این دانشگاه، رفع تصرف از 83 هزار املاک موقوفه و کسب رتبه نخست در حفاظت از اراضی موقوفه در کشور را از دیگر توفیقات آستان قدس رضوی در سال جاری برشمرد.

او، در ادامه با بیان این که امسال یک میلیون و 250 هزار فعالیت قرآنی از سوی آستان قدس رضوی انجام گرفت افزود: «هم اینک 10 هزار قرآن آموز در مهدهای امام رضا(ع) مشغول آموزش هستند.»

او، در ادامه گفت: «سد گلستان که موقوفه این آستان است به مدت دو سال در اختیار وزارت نیرو بود و از آن جا که نتوانست کار مقاوم سازی آن را انجام دهد دوباره به آستان قدس واگذار شد.»

علوی، با بیان این که مقاوم سازی سد گلستان از سال گذشته آغاز شده است گفت: «در بودجه سال 92 آستان قدس رضوی 70 میلیارد ریال به ادامه عملیات مقاوم سازی اختصاص یافت.»

او، دیجیتال کردن مکاتبات آستان قدس رضوی، مکتوب کردن مستندات چشم انداز توسعه این آستان، انجام حسابرسی عملیاتی و راه اندازی سامانه نظارتی جی.پی.اس برای نظارت بر اموال و املاک موقوفی را از دیگر اقدامات این آستان در سال 91 برشمرد.

او، با اشاره به دستاوردهای این نهاد در بخش کشاورزی و تولیدی نیز گفت: «امسال موفق شدیم در بخش کشت غلاتی مانند گندم، جو، ذرت و گوجه فرنگی یک کار تحقیقاتی و علمی گسترده ای انجام دهیم.»

علوی، افزود: «آستان قدس رضوی 41 هزار تن گوجه فرنگی در سال تولید می کند و بزرگ ترین تولیدکننده گندم، ذرت، شیر و گوجه فرنگی در کشور است.» «میزان تولیدات کشاورزی آستان قدس رضوی در سطح هکتار دو برابر متوسط کشوری است و سالانه 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کند.» «آستان قدس در بخش دامداری نیز فعالیت هایی دارد که اکنون واحدهای تحت پوشش دارای 15 هزار و 500 راس گاو و 25 هزار راس گوسفند هستند.»

او، میزان تولید شیر توسط شرکت های دامداری وابسته به آستان قدس رضوی را 200 تن در روز و 73 هزار تن در سال عنوان و گفت: «سهم این آستان از تولید شیر در استان خراسان رضوی 35 درصد است.»

او، تولید هزار و 350 تن گوشت قرمز و هزار تن مرغ در سال را از دیگر ویژگی های واحدهای اقتصادی آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: «این آستان سالانه 600 تن گوشت سفید و قرمز مصرفی مهمانسراهای زائرپذیر وابسته را تامین می کند.» «امسال دو کارخانه هبلکس در مشهد و بیرجند وابسته به این آستان راه اندازی شد.»

علوی، افزود: «شش هزار خادم و 30 هزار نفر خدمتگزار افتخاری در نوروز 92 به زائران بارگاه منور رضوی خدمات رسانی خواهند کرد… نوروز سال 91 بیش از هفت میلیون زائر در بارگاه منور رضوی وارد شدند که در عید نوروز امسال پیش بینی می شود شمار زائران افزایش قابل توجهی داشته باشد.»

علوی، افزود: «آستان قدس رضوی با ظرفیت بالا در بخش های مختلف معنوی، درمانی، آموزشی، فرهنگی و عمرانی و برخورداری از دانشگاه ها، شرکت ها و موسسات متعدد به طور متوسط سالانه پذیرای 25 میلیون نفر زائر است.»

آستان قدس رضوی، در شهرهای دیگر ایران نیز سرمایه گذاری های کلان کرده است. برای نمونه، ابوالقاسم سیف‌اللهی، شهردار کرمان، در آبان ماه 1391، گفت: «بیش ترین موقوفات و درآمد آستان قدس رضوی نسبت به دیگر استان‌ ها در استان کرمان وجود دارد.»

علی مهاجری، موقوفه گنجعلیخان، باغ فتح ‌آباد و باغ ‌های پسته را از جمله موقوفات آستان قدس رضوی در کرمان برشمرد و تصریح کرد: «بر خلاف درآمد مطلوب موقوفات اما نسبت به به سازی و نگهداری این موقوفات در کرمان کم‌ توجهی شده است.»

به گزارش خبرنگار مشهد پیام،  حجت الاسلام عبدالرضا اصغری، معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی دوشنبه 18 شهریور 1392، در نشست خبری که به منظور تبیین جایگاه وقف در آستان قدس برگزار شد، اظهار کرد: «آستان قدس رضوی به عنوان بزرگ ترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام زیر نظر مدیریت عالی اسلامی و فقیهی دل سوز اداره می‌ شود که  تمامی فعالیت ‌های این نهاد اعم از اقتصادی، فرهنگی، پژوهشی، علمی، آموزشی و درمانی با عواید موقوفات و در چارچوب مصلحت و غبطه‌  وقف صورت می گیرد.»

معاون امور حقوقی و موقوفات آستان قدس رضوی، با بیان این که مهم ترین رسالت آستان قدس رضوی «فرهنگی» است، خاطرنشان کرد: «در خصوص ترویج معارف ناب رضوی موقوفاتی به خرید کتاب و برپایی منبرهای سخن رانی، محفل های قرآن و کلاس های حفظ قرآن کریم و… اختصاص داده شده است که به واسطه معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی و سازمان موزه ها و کتاب خانه ها آستان قدس رضوی اجرایی می شود.»

این مجموعه عریض و طویلی است که در کنار درآمد موقوفات و نیز درآمدهای ناشی از زائران ایرانی و خارجی که عاید آستان قدس رضوی و زیرمجموعه های فرهنگی و سیاحتی و توریستی و تفریحی آن می کند، ارقامی نجومی را شکل می دهد. و این درآمد و گردش مالی نجومی از هفت دولت آزاد است و مالیاتی نمی پردازد و تنها زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، فعال است.

آستان قدس رضوی، هم چنین مالک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان خراسان است و افزون بر 15 هزار کارمند و حقوق بگیر دارد.

عدم پرداخت مالیات توسط آستان قدس رضوی، و تداوم فعالیت های آن، موجب شده که اختلاس ها و ریخت و پاش ها و سوء استفاده های مالی کلان و مفروضی در این مجموعه رخ دهد، که به دلیل رابطه مستقیم آن با شخص آیت الله خامنه ای و عباس واعظ طبسی و خانواده اش، نهادهای قضایی و امنیتی امکان ورود به این شبکه ی مافیایی را نمی یابند.

سایت «الف» نزدیک به احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی، نوشته است: «این بخشودگی ها رقابت منصفانه و مسابقه برابر در اقتصاد را نقض می ‌کند زیرا تمام شرکت های تولید فرش یا خودروسازی یا داروسازی یا صنایع غذایی کشور، مکلف ‌اند 25 درصد سود سالانه خود را به عنوان مالیات بپردازند اما شرکت تولید فرش رضوی یا داروسازی ثامن یا شهاب خودرو یا شرکت های صنایع غذایی رضوی از این هزینه معاف ‌اند و بنابراین می ‌توانند بدون بهره‌ وری بالاتر، قیمت محصولات خود را پایین‌ تر از رقبا قرار دهند. بگذریم از این که عمده این شرکت ها از زمین ‌های وقفی یا کم ‌اجاره و تسهیلات بانکی ارزان ‌قیمت استفاده می ‌کنند که در نتیجه حاشیه سود آن ها را بالاتر برده و رقابت را نابرابر‌تر می سازد.»

نمونه دیگر، مدت ها پیش بود که خبر هزینه میلیاردی آستان قدس رضوی برای ساخت یک فیلم مستند خبر ساز شد. «سحر ریحانی»، تهیه کننده این فیلم با اشاره به این که این فیلم راجع به وجوهات امام رضا است درباره ماهیت این فیلم گفته است: «باورتان می‌ شود که خود من آخرش نفهمیدم این فیلم داستانی بود یا مستند. نفهمیدم چه از آب درآمد. اما هرچه بود به مستندنگاری نزدیک ‌تر است تا داستانی.»

وی، در تشریح روند ساخت این فیلم، توضیحات جالب توجهی به سایت «قانون» داده است: «من دانش جوی صنعتی شریف هستم و چهار سال متوالی در المپیاد ریاضی برنده شدم. سال گذشه که برای مسابقه به کره رفته بودیم حاج آقای طبسی هم در مراسم تجلیل حضور داشتند. یک روز حرف رسید به این که خواسته‌ های من چیست. من گفتم حاج آقا من خیلی دوست دارم در ایران دفتر تولید داشته باشم که از نظر بودجه و حمایت ‌ها در سطح عالی باشد و حرف اول را بزند. گفتم حاج آقا دوست دارم آدم پول داری باشم. البته این فقط برای من آرزو بود چون می ‌دانستم به قد و قواره من این حرف ‌ها نمی ‌خورد. ایشان ولی گفتند ایده خوبی داری ولی باید پله پله شروع کنی. اما من گفتم که نمی ‌توانم یواش یواش کار کنم و کمال ‌گرا هستم و اگر ساپورت مالی و قانونی پشت دفتر تولید نباشد زمین می‌خورم. بعد از این حرف بود که حاج آقا پیشنهاد داد که به رغم این که حرفه ‌ای نیستم، به خاطر جایزه ‌ای که در ریاضی دریافت کردم و البته این که آن را به آقا امام رضا اهدا کرده ‌ام در استان شروع به کار کنم. این شد که کم کم فعالیت‌ های ما شروع شد. ایشان خوش شان آمد و یک‌ دفعه وارد مرکزیت آستان شدم و این قدر این کارهایی که انجام دادیم خوب شده که خودم باورم نمی ‌شود. خدا را شکر ایشان هم جواب اعتمادشان را گرفتند.»

وی، درباره این پروژه گفته است: «۹۰ درصد زحمات این پروژه برعهده رییس دفتر تولیت بود؛ یعنی حاج مصطفی واعظ طبسی. ۱۰ درصد بقیه هم کار ما یعنی قسمت فنی بود.»

در حالی که پرونده «المکاسب» با ده ها میلیارد سوء استفاده مالی و مشارکت مقام های امنیتی و نظامی و خانواده واعظ طبسی؛ پرونده ای بی سرانجام در حکومت اسلامی است که متهمان اصلی تبرئه شدند.

چندی پیش نیز جمعی به اصطلاح از فعالان فرهنگی و رسانه ای و هنری هم سو با حکومت، در نامه ای سرگشاده به عباس واعظ طبسی، با اشاره به ماجرای «پروژه میلیاردی مستند ریحانی» نوشتند: «با توجه به این که عملکردهای سلیقه‌ ای، کارشناسی ‌نشده و بعضا دارای نتیجه معکوس در حوزه فعالیت های فرهنگی آستان قدس تبدیل به رویه شده، محدود به این مورد خاص نبوده و مسبوق به سابقه‌ ای مکرر است، از نهادهای نظارتی هم چون سازمان بازرسی کل کشور درخواست داریم تا به حوزه فرهنگی آستان قدس ورود نموده و آن را مورد کنکاش و بررسی جدی قرار دهند.»

در پی انتشار خبر قرارداد بزرگ فیلم سازی آستان قدس رضوی با یک خانم بی تجربه در فیلم سازی و اعتراض رسانه های حکومتی، به نحوه عقد و ابعاد این قرارداد، روز پنج شنبه 26 مرداد 1391، آستان قدس رضوی پس از چند روز سکوت، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه، مسئول فرهنگی آستان قدس، حجم قرارداد یادشده را 500 میلیون تومان برای 250 دقیقه برنامه داشته و ضمن اعلام عقد این قرارداد در چارچوب ها و مقررات آستان قدس، از رسانه ها خواسته حرمت جایگاه رفیع و ملکوتی آستان قدس رضوی را حفظ کنند. اما توضیح ارایه شده از سوی مسئول فرهنگی آستان قدس، کسی را قانع نکرد.

آیت الله عباس واعظ طبسی، از همان سال ۱۳۵۷ تا به این لحظه متولی آستان قدس رضوی بوده و هست و آن طور که در ویکی پدیا نیز نوشته شده، قدرت و ثروت خود را مدیون در اختیار داشتن این مجموعه است:

«در طی سال‌ های پس از انقلاب درآمد حاصل از زائرین و وقف ‌کنندگان بنیاد آستان قدس رضوی را به یک تشکیلات اقتصادی چند بیلیون دلاری تبدیل کرده‌ است که مجری شرکت ‌های خودروسازی، کشاورزی و بسیاری از تشکیلات اقتصادی دیگر است. موسسه ایران فوکس، با تخمین زدن ثروت وی در حدود ۷۷۰ میلیون دلار او را به عنوان ششمین ایرانی ثروتمند به حساب می ‌آورد. آستان قدس رضوی، در مشهد یکی از کسب‌وکارهای سازمانی و زمین‌ داران بزرگ در ایران محسوب می ‌شود و یکی از مهم ترین بنیادهایی است که آیت الله خامنه ‌ای به صورت غیرمستقیم کنترل آن را با تعیین مدیرانش بر عهده دارد. عباس واعظ طبسی، یکی از حامیان مهم خامنه‌ ای و از طرفداران نظریه ولایت مطلقه فقیه است و گفته می‌ شود از راه مخالفتش با شورای رهبری نقش بزرگی در انتخاب خامنه ‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی داشته‌ است. در مقابل خامنه‌ ای هم پشتیبانی ‌اش از او را نشان داده‌ است و از این راه منافع زیادی نیز کسب کرده ‌است.»

مصطفی واعظ طبسی، فرزند کوچک عباس واعظ طبسی و رییس دفتر تولیت آستان قدس رضوی است. نام هر دو پسر عباس واعظ طبسی با دو ماجرای فساد مالی در پرونده المکاسب و ماجرای مصطفی واعظ طبسی و سحر ریحانی بسیار مشهور گشت.

«یکی‌ از دستگاه هایی‌ که‌ در طول‌ ۲۱ یا  ۲۲ سال‌ گذشته‌ هیچ گونه‌ نظارتی‌ در رابطه‌ با مخارج‌ و درآمدهایشان‌ نداشتیم‌، آستان‌ قدس‌ رضوی‌ است‌. میلیاردها تومان‌ پول‌ وارد صندوق‌ مربوط‌ به‌ آستان‌ قدس‌ رضوی‌ می‌شود بدون‌ اینکه‌ بر نحوه‌ مصرف‌ آن‌ نظارتی‌ داشته‌ باشیم‌.»

این قسمتی بود از نطق اکبر اعلمی در مجلس ششم حکومت اسلامی در جلسه پرداخت بدهی ۱۵۰ میلیارد تومانی دولت به آستان قدس رضوی. (ویدیو آن در یوتیوب قابل دسترس است.)

تلاش ها برای تحقیق و تفحص در مورد نهادهای زیر نظر رهبری منجر به الحاق تبصره ۳ ذیل ماده ۱۹۸ شد: «تحقیق و تفحص در مورد آن دسته از نهادها و دستگاه هایی که تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری هستند با اذن معظم له انجام می شود.)

در حکومت اسلامی ایران، حتا هر مقامی به طور جدی به دنبال کشف حقیقت، به ویژه درباره فساد اقتصادی درون حکومتی باشد با خطرات عدیده ای مواجه می گردد و سربازان «گمنام امام زمان» به سراغش می روند و… برای مثال، به درخواست عشرت شایق نماینده تبریز در مجلس هفتم، طرح تحقیق و تفحص از قوه قضائیه (زیر نظر رهبر) به آیت ‌الله ارومیان عضو مجلس خبرگان رهبری ارائه گردید. قوه قضائیه پس از چندی یکی از اعضای دفتر آیت ‌الله ارومیان را به اتهام روابط نامشروع و آدم ربایی و.. بازداشت کرد و برخی از نمایندگان درخواست کننده تحقیق و تفحص از جمله عشرت شایق را به دست داشتن در آدم ربایی متهم کرد. آیت ‌الله ارومیان نیز در دور بعد انتخابات مجلس خبرگان رد صلاحیت گردید.

امپراتوری سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در ابتدای انقلاب 1357 مردم ایران، به عنوان یک نیروی بسیجی با اعضای داوطلب آغاز به کار کرد، امروز تبدیل به یک غول اقتصادی شده است. غولی که شریان های اقتصاد رسمی و زیرزمینی و مافیایی ایران را در دستان خود دارد. هر چند تخمین مقدار ثروت سپاه غیر ممکن به نظر می رسد، برآورد تحلیل گران غربی در حدود یک سوم تا دو سوم کل تولید ناخالص داخلی است. این مقدار معادل ده‌ ها میلیارد دلار است.

در واقع سپاه پاسداران یک ارگان غول پیکر است که غیر از قدرت اقتصادی قوی، اسلحه هم در اختیار دارد و در سرکوب و ترور اعدام مخالفین نیز سخت فعال است.

این نیروی مخوف و مافیایی و ترور، از سال ۱۳۵۷ تاکنون تغیرات ساختاری زیادی داشته است و از حالت نظامی و امنیتی، به بزرگ ترین و قدرت مند ترین رانت خوار اقتصادی تبدیل شده است و چنان ثروتی اندوخته است که برای حفظ منافعش در همه امورات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله در انتخابات ریاست جمهوری دخالت فعال می کند.

سپاه، حتا برخی جاها را به زور تصاحب کرده است. برای نمونه، در حالی که قرارداد ساخت فرودگاه بین المللی امام به یک کنسرسیوم ترکی-اتریشی واگذار شده بود، دقیقا در روز افتتاح فرودگاه، نیروهای سپاه کنترل فرودگاه را در دست گرفتند و راه های منتهی به آن را با خودروهای خود بستند. تمام پروازها نیز به فرودگاه های دیگر منتقل شدند.

سپاه پاسداران حکومت اسلامی، مدعی ست که حضور پیمان کاران خارجی مرتبط با اسرائیل، تهدیدی امنیتی برای فرودگاه محسوب می شود و با این توجیه، بخش عظیمی از شرکت ها و صنایع کشور در اختیار مطلق خود گرفته است. اما واقعیت این است که کنسرسیوم ترک-اتریشی تاوان اشتباه بزرگش را در کنار زدن سپاه از این معامله بزرگ پس داد.

شرکت های شناسنامه دار در کنار بنیادهای خیریه، سپاه را تبدیل به یکی از قدرت مندترین بازیگران صنایع پرسود ساختمان، نفت و گاز، صادرات و واردات، و ارتباطات کرده است. سپاه، کارهای جزئی تر را به پیمان کاران فرعی خارجی واگذار می کند در حالی که خودش حضور فعالی در مناقصه های خارجی دارد. کنترل سپاه بر اسکله های خلیج فارس و پایانه ها و فرودگاه های داخل خاک ایران، به آن اجازه ورود و خروج هرگونه کالایی بدون پرداخت حق گمرک و عوارض را می دهد.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال 69، تاسیس شد. در دولت رفسنجانی معروف به دولت «سازندگی و اصلاحات» حضور سپاه در عرصه اقتصاد محدود به پروژه های زیر بنایی و سد سازی و جاده سازی بود گرچه از سال های میانی دهه 70 سودآور بودن فعالیت ها سر لوحه قرارگاه خاتم قرار گرفت و ورود به پروژه های پول سازتر مانند نفت در بین فرماندهان مورت توجه خاص قرار گرفت.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور وقت ایران، سپاه را به حضور در صنعت ساختمان ایران تشویق کرد. هرچند امروز هاشمی رفسنجانی به عنوان یک فرد پرنفوذ عرصه سیاسی و اقتصادی ایران، خودش یک رقیب برای سپاه محسوب می شود.

سپاه پاسداران، بسیاری از فعالیت های خود را تحت پوشش بنیادهای مختلف انجام می دهد، از جمله بنیاد مستضعفان. اگرچه بسیاری اعتقاد دارند قدرت مندترین شاخه سپاه، قرارگاه خاتم الانبیا است. قرارگاه خاتم الانبیا، کارش را به عنوان بازوی ساختمانی سپاه آغاز کرد، اما امروز با داشتن بیش از ۸۱۲ شرکت ثبت شده در داخل یا خارج ایران، و ۱۷۰۰ قرارداد دولتی، تبدیل به یک غول اقتصادی در عرصه های مختلف اقتصاد ایران شده است. چند سال پیش خزانه داری ایالات متحده دارایی های سردار رستم قاسمی، رییس این قرارگاه، و چهار شرکت زیر مجموعه آن را مسدود کرد. قاسمی، در دولت دوم احمد نژاد، وزیر نفت شد.

با حمایت بی دریغ محمود احمدی نژاد از سپاه، خاتم الانبیا در چند سال اخیر توانسته است برنده بسیاری از مناقصه های بدون «رقیب» و «ظاهری» دولتی شود. مناقصه های بزرگی هم چون احداث تونل، احداث راه آهن زیرزمینی، تاسیسات هسته ای و ساخت بمب. این قرارگاه، هم چنین برنده مناقصه بزرگ 3/1 میلیارد دلاری احداث خط لوله ۹۰۰ کیلومتری گاز طبیعی از بوشهر به سیستان و بلوچستان شده است. این قرارداد بزرگ در بخش انرژی، با قرارداد 5/2 میلیارد دلاری دیگری برای احداث میدان گازی پارس جنوبی تکمیل شد.

سپاه پاسداران، هم چنین دست اندر کار ساختن یک رشته تاسیساتی است که در طول 1500 مایل از سواحل خلیج فارس ساخته می شود که به «اسکله های نامرئی» معروفند. احتمالا سپاه از قرارگاه های کوچک برای قاچاق های سطح پایین چون مشروبات الکلی و وسائل الکترونیکی استفاده کند. اما قرارگاه بزرگ و پیچیده ای، چون بندر شهید رجائی، در استان هرمزگان، مرکز قاچاق پرسود نفت است.

سپاه پاسداران حکومت اسلامی، در قاچاق اسحله و مواد مخدر نیز بسیار فعال است و تاکنون گزارش های متعددی درباره این نوع فعالیت های سپاه در رسانه های بین المللی مطرح شده است.

برخی «سرداران» سپاه، غیر از قدرت سیاسی – نظامی، وارد صفوف بزرگ ترین سرمایه داران نیز شده اند. به عنوان نمونه، سردار صادق محصولی، متولد 1338 ارومیه است. ثروت او، بالغ بر 723 میلیون دلار تخمین زده شده است. محصولی وزیر کشور دولت اول و وزیر رفاه دولت دوم احمدی نژاد بود.

او، فعالیت های سیاسی – نظامی خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد. او در مدت فعالیت های خود، فرماندار ارومیه، معاون استاندار آذربایجان غربی، فرمانده سپاه منطقه 5 آذربایجان شرقی و غربی، مسئول بازرسی سپاه پاسداران، دبیر تشکیلاتی شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بوده است.

او، باجناق سابق علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه دولت های موسوی، خامنه ای و رفسنجانی بوده و هم چنین مشاور رهبری و نماینده او در امور بین الملل است. هم اکنون ولایتی، از بیت رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ریاست علی اکبر هاشمی رفسنجانی و به دبیری محسن رضائی رفته؛ و در پست ریاست مرکز تحقیقات راهبردی این مجمع منصوب شده است.

با توجه به ساختار حکومتی و قوانین آن، بسیار دشوار است که گستره دقیق مالکیت سپاه را در اقتصاد ایران شناسایی کرد. چرا که با وجود عدم حضور رسمی سپاه در برخی از شرکت ها، روابط پشت پرده از حضور نامحسوس سران این ارگان خبر می دهد.

برای نمونه، شرکت اعتماد مبین که کنسرسیومی وابسته به سپاه است، به محض خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، پنجاه و یک درصد سهام آن را خرید. این معامله بی سابقه ۵ میلیارد دلاری یادآور ماجرای تصاحب فرودگاه امام بود. چرا که در مناقصه شرکت مخابرات هم در لحظات آخر، رقیب اصلی سپاه به «دلایل امنیتی» کنار گذاشته شد. تنها چند ماه پس از این معامله تاریخی، رییس کنسرسیون سپاه، مجید سلیمان پور و همسرش به دلیل نشست گاز در خانه شان کشته شدند. هرچند بسیاری از مردم به دلیل اعلام شده مرگ آن دو، با شک و تردید نگاه کردند.

از آن جا که پیشرفته ترین پروژه های صنعتی اقتصاد ایران توسط سپاه پاسداران، و در چارچوب صنایع نظامی، و تحت نظارت سپاه پاسداران صورت می گیرد، سپاه قدرت آن را دارد که انتقال و استفاده از صنایع پیشرفته را در انحصار خود نگاه داشته، و از ورود بخش خصوصی به صنایع پیشرفته جلوگیری کند. سپاه، کالاهای مصرفی بسیاری را که توسط شرکت های صنایع نظامی تولید شده، برای فروش در سراسر بازار های ایران عرضه می کنند. در بین این کالاهای مصرفی، همه نوع محصولات الکترونیکی خانگی، از کامپیوتر گرفته تا اسکنر، دستگاه تلفن و پیام گیر، اینترکام، تلفن های همراه، سیم کارت و کارت های هوشمند بانک و… به چشم می خورد. عرضه این تولیدات در بازار، از یک سو باعث افزایش قدرت مالی و مانور عملیاتی سپاه می شود، و از سوی دیگر باعث افزایش ثروت شخصی کادر رهبری آن، چون هیچ گونه شفافیتی در حساب و کتاب مسائل مالی سپاه وجود ندارد.

نیروی سپاه قدس، بازوی خارجی سپاه است که وظیفه اش تهدید و ترور مخالفین و جاسوسی و قاچاق اسحله و مواد مخدر و هم چنین تنظیم روابط بین المللی سپاه با گروه ها و سازمان های مذهبی و حکومت های «دوست» است.

تشکیل سپاه و نفوذ این ارگان در اقتصاد و سیاست و حتی خارج از مرزهای ایران به شکل حمایت مالی و نظامی گروهای مسلح حزب الله لبنان و حماس تا گروه های شیعه عراق و نفوذ اطلاعاتی و نظامی سپاه قدس در کشورهای همسایه ایران و حتی آفریقا، ساختار و وضعیت کنونی این ارگان را از آن چه در ابتدا بود فرسنگ ها دور نشان می دهد.

جمع بندی

هم اکنون ارزش ریال 200 درصد سقوط کرده است؛ نرخ تورم از مرز ۴۰ درصد گذشته؛ نرخ بی کاری بیش از ۳۰ درصد گزارش شده، و قیمت کالاها و خدمات اساسی‌ از کنترل خارج شده است. هزینه تحریم ها برای اقتصاد ایران در یک سال گذشته، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است و گفته می شود که تا به حال بالغ بر هزار میلیارد دلار صرف تحقق شعار «انرژی هسته ‌ای حق مسلم ما است» کرده است.

به اقرار مقامات دولتی، برای رساندن رشد اقتصادی کشور به ۸ درصد به هزار میلیارد دلار سرمایه نیاز هست، و این دقیقا مبلغی است که این حکومت تا به حال صرف فعالیت های هسته ایش کرده است.

برخی دلیل بحران کنونی ایران را منجمد شدن دارایی ‌هایی‌ ایران، کاهش درآمدهای دولت، کسری بودجه آن و فقدان سرمایه برای سرمایه گذاری در حوزه‌ های مختلف می‌ دانند. در حالی که درآمدهای نفتی‌ حکومت اسلامی در هشت سال اخیر (دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) برابر با ۵۰ درصد درآمدهای نفتی‌ ایران در یکصد سال پیش بوده است. در سال 88، خامنه ای تاکید کرده بود که نظر رییس جمهور به نظر بنده نزدیک است و به همین دلیل، آرای موسوی را به حساب احمدی نژاد گذاشت. بنابراین، از بیت خامنه ای گرفته تا دولت های رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و اکنون روحانی و «رفقای قاچاقچی و دزد و آدم کش» شان در همه ارگان های قضائیه، مجریه، اجرائیه و نظامی و غیره، در این بیش از سه دهه گذشته، ثروت های کشور را یا بر باد داده اند و یا به حساب های شخصی خود انتقال داده اند.

آستان های زیارتی که سه تای آن ها عمده هستند آستان قدس رضوی مشهد؛ آستان معصومه قم و مسجد جمکران است. متولی مسجد جمکران، اعلام کرده که درآمد یک سال اخیر این مسجد، 5/6 میلیارد تومان بود که بودجه خدماتی برای زائران یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و مابقی آن  که 5/5 میلیارد تومان بوده جزو اموال بیت رهبری منظور شده است.

خامنه ای، آن چنان از در آمدهای افسانه ای خود سرمست شده بود، که در یکی از سخن رانی هایش وضعیت اقتصادی کشور را با پیشرفت های ژاپن مقایسه نمود و نام ژاپن اسلامی را به کشور داد. او، در ادامه همین سخن رانی اش مدعی گردید که رتبه رشد اقتصادی کشور در جهان اکنون بی نظیر است؟!

به این ترتیب، بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، ارزش دارایی‌ های خامنه ای را حدود ۹۵ میلیارد دلار است تنها بخشی از دارایی های باد آورده اوست! در حالی که بیش از ۷۰ درصد واحد‌های تولیدی کشور ورشکسته شده اند. نرخ رسمی‌ بی کاری بیش از 30 درصد و در میا‌‌ن جوانان بیش از ۴۰ درصد برآورد می شود.

احمدی نژاد، قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش پرده از اختلاس میلیاردی مجتبی، فرزند خامنه ای، برداشت. اطرافیان خامنه ای نیز در مقابل، نزدیکان احمدی نژاد را به دست داشتن در اختلاس سه هزار میلیارد تومانی متهم کردند.

همه این عوامل اقتصادی که در بالا برشمردیم دست به دست هم داده اند و ایران در لیست رده بندی‌ های جهانی‌ به صف عقب مانده‌ ترین و فقیر‌ترین کشورهای دنیا پیوسته است. در رده بندی ‌های جهانی‌ نرخ افزایش سالانه تورم ایران حتی از زیمبابوه نیز پیشی‌ گرفته و به قعر جدول سقوط کرده است. رتبه ایران در دسترسی‌ به وام نیز همان است و در رتبه ۱۴۸ قرار دارد. از میا‌‌ن ۱۴۸ کشور، رتبه ایران در حوزه سهم زنان در بازار کار ۱۴۷، در کاتگوری کادر آموزشی ۱۴۱، و در دسترسی‌ به اینترنت در مدارس ۱۳۷ است. این در حالی ست که ثروت خامنه ای دست کم 95 میلیارد دلار است.

سازمان «شفافیت بین ‌المللی» در آلمان، در تازه ‌ترین گزارش خود که دوازدهم آذر ماه 1392 منتشر شد، ایران را از میان ۱۷۷ کشور با ۲۵ امتیاز (از صد امتیاز) در رتبه ۱۴۴ جهان از نظر فساد اداری قرار داده که نشان دهنده ۱۱ پله سقوط در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی است.

بر پایه گزارش سالانه «شفافیت بین‌ المللی» در سال ۲۰۱۲، ایران با کسب ۲۸ امتیاز، در میان ۱۷۶ کشوری که تحقیقات در آن ها انجام شده بود، در جایگاه ۱۳۳ قرار گرفته بود. مقایسه رتبه ایران در گزارش سال ۲۰۱۱ میلادی همین سازمان نیز، از افت ۱۳ پله‌ ای این کشور از نظر «شاخص ادراک (احساس) فساد»، حکایت می‌کرد.

سنجش‌ ها با استفاده از شاخص‌ هایی مانند فساد، اختلاس، رشوه ‌گیری، خرید و فروش پست‌ های دولتی، رشوه‌ پذیری دستگاه قضایی، فساد مالی در میان سیاست مداران و مقام‌ های دولتی و عدم مقابله کافی یا ناکارایی در پیکار علیه مواد مخدر صورت می ‌گیرد.

سعید مرتضوی، رییس سابق سازمان تامین اجتماعی،  اسامی ۲۸۵ نماینده مجلس را که به گفته او از سازمان تامین اجتماعی بُن و کارت هدیه گرفته اند به کمیسیون اصل نود مجلس داده است. در پی انتشار گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس درباره فساد مالی و تخلفات گسترده در سازمان تامین اجتماعی، سعید مرتضوی گفته بود که نمایندگان مجلس هم چنین هدایایی را دریافت کرده اند. ﻣﺤﻤﺪﻋﻠﯽ ﭘﻮرﻣﺨﺘﺎر، رییس ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن اﺻﻞ ۹۰ مجلس از سعید مرتضوی خواسته بود اسامی این نمایندگان را بدهد. این سازمان مربوط به کارگران است در حالی که درآمدهای آن، به جیب نمایندگان مجلس سرازیر شده است؟! در حالی که صدها هزار کارگر دست مزد معوقه دارند و بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی نیز برخوردهای تحقیرآمیز و توهین آمیز با کارگران دارند.

اکنون از یک سو، صدها هزار کارگر به خاطر ورشکستگی اقتصاد ایران، همواره کار خود را از دست می دهند و به صف میلیون ها کارگر بی کار می پیوندند؛ حتا آن ها توان تامین مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود و دوا و درمان خانواده هایشان را ندارند. از سوی دیگر، میلیون ها دانش آموز از تحصیل باز مانده اند؛ دانش جویانی که با اتمام تحصیلات خود، بی کار مانده اند و آسیب های اجتماعی در جامعه مانند طلاق روزافزون، صیغه، تن فروشی، خودکشی، اعتیاد، فرار از خانه، کلیه فروشی، بزهکاری، زورگیری و غیره به مراحل خطرناکی رسیده اند. در این میان قیمت کالاها و هزینه‌ های روزمره مردم از کنترل خارج شده اند. در حالی که نه تنها به دست مزدهای کارگران افزوده نشده، بلکه به موقع نیز پرداخت نمی شوند. هر موقع کارگران دست به اعتراض می زنند با سرکوب پلیسی و زندان و شکنجه مواجه می گردند. اکنون هزاران فعال جنبش کارگری، زنان، دانش جویی و هم چنین فعالین حقوق بشر، محیط زیست، مخالفین ممنوعیت زبان مادری، فعالین حقوق کودک، وکلا، وبلاگ نویس، روزنامه نگار و… ، در زندان های مخوف مخفی و علنی در زیر وحشیانه ترین فشارها و شکنجه ها قرار دارند.

در چنین شرایطی، اکثریت مردم ایران، حتا نگران سیر کردن شکم خود و خانواده هایشان هستند. در حالی که مافیای بیت رهبری و کل حکومت اسلامی، به تنها چیزی که فکر نمی کنند، بهبود وضعیت اقتصادی مردم و نسل های آتی کشور است. بی تردید بهای این امپراتوری عظیم 95 میلیارد دلاری سیدعلی خامنه ای، با نابودی زیر ساختارهای اقتصادی کشور و با ریختن خون ده ها هزار انسان بی گناه و بی دفاع و به خاک سیاه نشاندن اکثریت مردم ایران به لحاظ معیشتی بنا شده است! تا روزی که این امپراتوری های مرگ زا، در همه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیکی توسط اکثریت مردم ایران، فرو ریخته نشوند و کلیت حکومت اسلامی توسط مردم آزاده ایران از حاکمیت و قدرت ساقط نگردد؛ به هیچ وجه جامعه ایران به آزادی، برابری، عدالت اجتماعی و رفاه نخواهد رسید!

سه شنبه نوزدهم آذر 1392 – دهم دسامبر 2013

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.