france arabia saudi 01

آنتی وار : پشت پرده کارشکنی فرانسه در توافق ایران و ۱+۵

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

france arabia saudi 01

france arabia saudi 01آنتی وار در مقاله ای، مخالفت های فرانسه در مذاکرات هسته ای ژنو را با شراکت جدید دفاعی-امنیتی پاریس با آل سعود و معاملات تسلیحاتی کلان این دو کشور مرتبط دانست. بسیاری موضع فرانسه در مذاکرات هسته ای اخیر ایران و ۱+۵ در ژنو را یکی از مهمترین دلایل به نتیجه نرسیدن این نشست عنوان می کنند.

“آنتی وار” دلیل این موضع گیری فرانسه را اینگونه شرح می دهد: چندی پیش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود گزارش داد که بندر بن سلطان رئیس اطلاعات عربستان که تلاش های تخریبی این کشور در سوریه را دنبال می کند، و اخیرا گویا ماموریت حل و فصل  نگرانی مقامات ریاض از توافق هسته ای ایران با غرب به وی سپرده شده است، با یک دیپلمات غربی در جده دیدار کرد. خلاصه موضوع دیدار این است که عربستان از سیاست های اوباما یعنی حمله نکردن به سوریه و تمایل به توافق با ایران به شدت ناامید شده است.

بندر با این دیپلمات غربی درباره مذاکره با مقامات آمریکایی هم صحبت کرد.

عربستان به آمریکا گفته بود که با همپیمانان خود مثل اردن و فرانسه برای حمله به سوریه تلاش خواهد کرد، و همچنین از واشنگتن خواسته بود تا در زمان حمله احتمالی به عربستان، کشتی های نظامی واشنگتن از مراکز نفتی عربستان در خلیج فارس دفاع کنند.

اما آمریکایی ها به وی گفته بودند که کشتی های نظامی شان شاید قادر به حفاظت کامل از این مراکز نباشند. بندر از این پاسخ شوکه شده بود و همانجا به این نتیجه رسید که برای دفاع از خود نیازمند شریک دیگری غیر از آمریکا است.

بندر این موضوع را به آمریکایی ها گفت و تاکید کرد که به دنبال سلاح های خوب به قیمت خوب است.

حال اتفاقات اخیر نشان می دهد که طرفی که وال استریت او را یک دیپلمات غربی خوانده بود، نماینده ای از کشور فرانسه بوده است. این دیپلمات در دیدار با بندر از وی فهرست مناطقی در سوریه را که نیاز به حمله و هدف گیری است خواسته بود، اما بندر به وی گفته بود که چنین فهرستی را در اختیار ندارند.

اما چون حمله به سوریه به دلایل مختلف امکان پذیر نشد، این دو در نهایت به این نتیجه رسیدند که فرانسوی ها در قبال سلاح هایی که به عربستان می فروشند، از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای ایران جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش آنتی وار، بی دلیل نیست که بر خلاف استقبال غرب از توافق هسته ای با ایران، مخالفت و نگرانی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی این چنین مشهود است. اگرچه پیش از این نیز خبرهایی درباره همکاری های اطلاعاتی امنیتی عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی منتشر شده بود اما آنچه که اکنون آشکارا به چشم می خورد این است که این منافع مشترک و همکاری با محور فرانسه در حال شکل گیری است.

از این رو باید منتظر رویدادهای جدی در خاورمیانه با حضور محور سه جانبه اسرائیل، فرانسه و عربستان بود.

مرکز فرماندهی منطقه نظامی طائف در عربستان شاهد تمرین مشترک نیروهای زمینی عربستان سعودی و فرانسه است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، نیروهای عربستان و فرانسه در این تمرین مشترک فعالیت خود را بر جنگ های کوهستانی متمرکز کردند.

سایت عربستانی “سبق” به نقل از “سلمان بن محسن الشهری” فرمانده مانور و فرمانده مرکز موسوم به “شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز”  ویژه جنگ کوهستانی نوشت: آغاز تمرین “الریک ۱″ بیانگر ارتباط محکم و دوستانه و همکاری سازنده بین عربستان و فرانسه در همه زمینه ها به ویژه در زمینه نظامی و در سایه حکومت ملک عبدالله و رئیس جمهور فرانسه است.

“مارسل” فرمانده گروه آموزشی فرانسه نیز در سخنانی از همکاری نظامی عربستان و کشورش تمجید کرد و گفت: روابط دو کشور در زمینه های نظامی از سالها پیش مستحکم است.

فرمانده مرکز شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز هم اظهار داشت: جنگ در مناطق کوهستانی از دشوارترین جنگ ها است، به همین علت نیروهای زمینی فعالیتهای خود را به تمرین با کشورهای دوست متمرکز کرده اند؛ و ایده فهد بن ترکی بن عبدالعزیز جانشین فرمانده نیروهای زمینی و فرمانده واحدهای چتربازان و نیروهای ویژه، ایده جالبی برای افزایش توان نیروهای زمینی از طریق این مانورهای مشترک و مناطق بسیار صعب العبور بود؛ و مرکز شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز ویژه جنگ کوهستانی اولین مرکز در خاورمیانه برای تمرین جنگ های کوهستانی است.
وی افزود: این مرکز از مراکز منحصر به فرد در جهان خواهد بود که آموزش ها و تاکتیک های خوبی برای جنگ های کوهستانی ارائه می کند؛ و آنچه که این تمرین را از تمرین های قبلی متمایز می کند، حضور نیروهای ویژه دو کشور است .. این نیروها حرفه ای هستند و در عملیات کوهستانی صعب العبور و دشوار مهارت بسیاری دارند.

آغاز این تمرین نظامی درحالی اعلام می شود که به عقیده بسیاری از ناظران، مخالفت و کارشکنی فرانسه در جریان مذاکرات اخیر ایران و ۱+۵ در ژنو برای جلوگیری از ایجاد توافق بین طرفین، ریشه در روابط رو به گسترش فرانسه و عربستان دارد.

در همین راستا سایت “آنتی وار” در مقاله ای، مخالفت های فرانسه در مذاکرات هسته ای ژنو را با شراکت جدید دفاعی-امنیتی پاریس با آل سعود و معاملات تسلیحاتی کلان این دو کشور مرتبط دانست.

منبع : مجله هفته

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.