رابطه با آمریکا یا راهی برای حفظ حیات ر‍ژیم جمهوری اسلامی…؟!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

میلاد اسماعیلی

در طول ۳۴ سال گذشته در هر مراسم و یادبود و راهپیمایی و جشن و… که توسط جمهوری اسلامی برگذار میشد، یکی از اساسی ترین و مهمترین شعارها، شعار مرگ بر آمریکا بود.

این شعار اولین بار در زمان انقلاب سال ۵۷ ایران و سال‌های پس از آن توسط هواداران روح الله خمینی رواج یافت. تا جایی که برخی مقامات ایران، همانند علی اکبر محتشمی شعار مرگ بر امریکا را ((سیاست خارجه ایران)) اعلام کردند.

و سید علی خامنه ای خطاب به مردم ایران و رسانه ها اعلام کرد:

کسی مرگ بر آمریکا را به ملت ایران یاد نداد، مرگ بر آمریکا از اعماق جان یکایک مردم برآمد.

و حتی در جمهوری اسلامی روزی برای گرامیداشت حمله به سفارت امریکا در تهران،تحت عنوان تسخیر لانه ی جاسوسی در نظر گرفته شده، که به آن «روز مرگ بر آمریکا» گفته شده‌ است.

حال چه شده که این رژیم خواستار برقراری رابطه با آمریکا گشته و افرادی مثل هاشمی و خاتمی که هر وقت جمهوری اسلامی به بن بست میخورد، وارد عمل میشوند دست به کار شده اند و این بار آقای هاشمی با بیان خاطره ای از خمینی عنوان میکند:

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در اواخر دوران زندگانی خود قصد حذف این شعار را داشت.

و قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی صحت خاطره هاشمی رفسنجانی در مورد موافقت بنیانگذار جمهوری اسلامی با حذف شعار مرگ بر آمریکا را تأیید میکند.

حمید انصاری (قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی) در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی “جماران” تأیید می‌کند که نامه‌ای دست‌نویس در ۴ صفحه به تاریخ ۴ فروردین ۱۳۶۶ در بایگانی اسناد موسسه تنظیم آثار آیت‌الله خمینی وجود دارد.

“دوگانگی نیروهای نظامی و چند گانگی نیروهای انتظامی”، “مشخص‌نبودن مرز سنت‌های شرعی با سنت‌ها و عادات عرفی”، “ابهامات در سیاست خارجی و رابطه با دولت‌های بزرگ خصوصا آمریکا” و “نواقص و ابهامات موجود در قانون اساسی” چهار موردی هستند که اکبر هاشمی رفسنجانی در نامه خصوصی خود به آیت‌الله خمینی، خواستار تعیین تکیلف برای آنها شده است.

به گفته انصاری، به برخی از خواسته‌های رفسنجانی در قالب ابلاغیه‌های دیگری پرداخته شده و بعضی از موارد نیز مسکوت گذاشته شده‌اند (که دلیل آن ممکن است مخالفت امام با آن نظر و پیشنهاد باشد و یا مناسب ندیدن زمان برای طرح و اقدام).

وی در عین حال اضافه می‌کند که آیت‌الله خمینی با وجود آن‌که به نامه یادشده پاسخ مکتوب نداده، اما “مجموع مواضع” او در سال‌های ۱۳۶۶و ۶۷خورشیدی نشان می‌دهد که بنیانگذار جمهوری اسلامی “شرایط آن زمان را برای طرح این پیشنهاد [رابطه با آمریکا] و اقدام عملی برای آن مناسب نمی‌دانسته است.

و از طرفی هم سید علی خامنه ای در آذر ماه سال نود و یک اعلام کرده بود:

نبود رابطه‌ى با آمریکا براى ما مفید است.

آن روزى که رابطه‌ى با آمریکا مفید باشد، اول کسى که بگوید رابطه را ایجاد بکنند، خود بنده هستم.

در همین روزهای اخیر، شمار اظهارنظرهای قابل تأمل از تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی (ازجمله و به‌ویژه نمازجمعه)، و نیز ملاحظاتی که برخی شخصیت‌های مهم حکومت یا چهره‌های همسو با اقتدارگرایان (دیدگاه‌های کسانی چون: رییس قوه قضاییه، فرمانده کل سپاه، فیروزآبادی و نقدی و مهدی طائب) ابراز کرده‌اند، به‌قدر لازم موید این ادعاست که اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی و همراهان حکومت، از «تصمیم» اتخاذ شده برای تغییر نحوه‌ مواجهه با غرب ـ و به‌خصوص واشینگتن ـ مطلع‌اند؛ و افزون بر آگاهی از «وضع» جدید، در مقام همراهی با آن برآمده و به تبیین و تبلیغ راهبرد جدید همت گمارده‌اند.

این رژیم برای حفظ حیات خود دست به هر کاری میزند و این بار حفظ حیات رژیم را در برقراری رابطه با آمریکا دانسته و در این راه هم دست به هر کاری میزند، از ساختن خاطره گرفته تا کشمکشهای دروغین و کاذب بین سران مذهبی و دولتی تا بتواند با فریب اذهان عمومی عمر خود را تداوم بخشد.

میلاد اسماعیلی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.