احتمال تعطیلی۹ کارخانه سیمانی مازوت سوز ظرف یک هفته آینده

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

احتمال تعطیلی۹ کارخانه سیمانی مازوت سوز ظرف یک هفته آینده وبیکاری کارگران

به گزارش۲۲مهرایسنا،عضو هیات مدیره انجمن سیمان از احتمال تعطیلی ۹ کارخانه سیمانی مازوت سوز ظرف یک هفته آینده به دلیل پایان یافتن ذخیره سوخت آن‌ها خبر داد.

محمدرضا احسان فر در نشست خبری با بیان این‌که کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز عمدتا در مناطق محروم و فاقد سیستم گازرسانی قرار دارند گفت: کارخانه سیمان زابل از ساعت هشت امشب به دلیل پایان یافتن ذخیره سوخت مازوت مشعلش خاموش می شود و کارخانه‌های دیگر نیز ظرف یک هفته آینده تعطیل خواهند شد.

وی با بیان این‌که ۹ کارخانه سیمانی مازوت سوز در مجموع هشت میلیون تن تولید سیمان دارند گفت: در صورت تعطیلی این کارخانه‌ها هشت استان کشور با کمبود سیمان و بیکاری تعداد زیادی از کارگران مواجه خواهند شد.

این عضو هیات مدیره انجمن سیمان دلیل اصلی مشکلات ایجاد شده برای کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز را افزایش ۲۱ برابری قیمت سوخت مازوت بعد از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دانست و گفت: تا حدود یک سال و نیم بعد از اجرای فاز نخست هدفمندی‌ یارانه‌ها کارخانه‌های مازوت سوز ، سوخت مازوت را با قیمت ۲۰۰ تومان خریداری کردند پس از آن قیمت گاز و مازوت یکسان سازی شده و قیمت مازوت به ۷۰ تومان رسید که قرار شد این قیمت هر شش ماه یکبار توسط ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها برای کارخانه‌های مازوت سوز تمدید شود.

احسان فر افزود: همچنین قرار شد مابه التفاوت قیمت ۲۰۰ تومانی با ۷۰ تومانی سوخت مازوت در یک و نیم سال بعد از آغاز هدفمندی‌ یارانه‌ها که معادل حدود ۸۰ میلیارد تومان می‌شود از سوی دولت به کارخانه‌ها پرداخت شود.

وی افزود: متاسفانه از ابتدای مهر ماه امسال مصوبه دولت درباره قیمت ۷۰ تومانی مازوت برای کارخانه‌های سیمانی تمدید نشده و ۹ کارخانه مازوت سوز با بحران کمبود سوخت مواجه است.

احسان فر گفت:‌البته هزینه تامین سوخت مازوت برای کارخانه های سیمانی بسیار بیشتر از ۲۰۰ تومان تمام می شود چرا که هزینه تامین مازوت شامل هزینه‌های حمل آن تا درب کارخانه و فرآوری آن نیز می‌شود که در نهایت قیمت سوخت مازوت کارخانه‌های سیمان عملا به ۲۵۰ تومان می‌رسد.

این عضو هیات مدیره انجمن سیمان با اشاره به این‌که دولت در گازرسانی به کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز کوتاهی کرده است گفت: در صورت تمدید نشدن مصوبه دولت در رابطه با قیمت ۷۰ تومانی مازوت تولید در کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز عملا غیر اقتصادی شده و این کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد.

وی همچنین به بدهی ۷۵۰ میلیون یورویی صنعت سیمان به دولت خبر داد و گفت: این بدهی شامل تسهیلات دریافت شده از حساب ذخیره ارزی توسط صنعت سیمان می‌شود که معادل ریالی آن حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

احسان فر با بیان این‌که امیدواریم معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری هر چه زودتر مصوبه مربوط به قیمت ۷۰ تومانی مازوت برای کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز را تمدید کند گفت: البته براساس آخرین اخبار دریافتی معاون برنامه ریزی رییس جمهور دستور تمدید این مصوبه و همچنین پرداخت ۸۰ میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت سوخت مازوت را به صنعت سیمان داده است.

بنابهمین گزارش، در حال حاضر کارخانه‌های سیمان قشم، جوین، خاش، خوی، لارستان، تجارت مهریز، بوکان و زابل ۹ کارخانه سیمان مازوت سوز در کشور هستند که به نظر می رسد اخیرا سیمان جوین توانسته به گاز دسترسی پیدا کند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.