اداره‌ای که کاری به کار کارگران ندارد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

اداره کار بیکارترین اداره – اداره‌ای که کاری به کار کارگران ندارد

یک کارگر برای رسیدگی به امور خود باید متحمل هزینه‎های زیاد برای رفت و آمد به این اداره شود و همچنین حداقل یک هفته برای انجام مقدمات اولیه پیگیری شکایت خود و حداقل سه ماه برای صدور رأی نهایی به این اداره مراجعه کند، به همین علت اکثر آنها از این کار منصرف شده و از حق ضایع شده خویش می‎گذرند.

اداره کار و امور اجتماعی نهادی که از سال ۱۳۲۳ تشکیل شد و تا به امروز تحولات بسیاری را به خود دیده است.

چندی است که وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در وزارت کار و امور اجتماعی ادغام شده است که هدف از این عمل بالابردن هم افزایی و تسهیل در انجام امور بود، اصفهان نیز پا به پای سایر استان‎ها گوش به فرمان این دستور شد و کارمندان اداره رفاه و تأمین اجتماعی در اداره کار و امور اجتماعی مستقر شدند.

اداره کار و امور اجتماعی شهرستان اصفهان در خیابان کارگر واقع شده است که در حقیقت یک مرجع بی‎طرف صلاحیت‌دار برای حل اختلافات کارگر و کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تامین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین‌المللی کار است.

پیاده‌روی زیاد و مسافت طولانی برای مراجعه به اداره کار اصفهان

اداره‎ای که روزانه تعداد زیادی از کارگران و کارفرمایان برای حل اختلافات و پیگیری امور مرتبط با شغل خویش به آنجا سر می‎زنند، اما مسیر طولانی و دشوار این اداره به علت واقع شدن در جنوب شهر اصفهان و نبود وسایل نقلیه عمومی منجر به نارضایتی بسیاری از افراد شده است، زیرا باید برای رفتن به این اداره علاوه بر هزینه زیاد رفت و آمد وقت زیادی را نیز صرف کنند.

پس اتمام پیاده روی طولانی در خیابان کارگر و پشت سر گذاشتن مراکز مختلفی همچون فنی و حرفه‎ای اصفهان و غیره، تابلو اداره کار و امور اجتماعی اصفهان نمایان می‎شود، عده‎ای از معلولان که برای رسیدگی به کار خود تقاضای ورود به اداره کار را دارند، به علت وجود پله‎های زیاد و تعبیه نشدن مسیر حرکت معلولان با ناامیدی جلو درب اداره متوقف شده‎اند.

در بدو ورود به این اداره افراد زیادی مشاهده می‎شوند که پرونده به دست در راهروها سرگردانند، عده‎ای نیز روی صندلی‎های انتظار تعبیه شده در راهرو که البته کفاف مراجعه کنندگان را نمی‎دهد نشسته‎اند.

ساعت ۹ صبح است و برخی از کارمندان هنوز سرکار خود حاضر نشده‎اند و کسی نیز از علت عدم حضور آنها اطلاعی ندارد، عده زیادی جلو درب اتاق کارمند مربوطه که مسئول رسیدگی به شکایات است منتظر ایستاده‎اند، کارمندی عبور می‎کند و جمعیت منتظر علت عدم حضور مسئول رسیدگی به شکایات را جویا می‎شوند، کارمند در جواب سری تکان می‎دهد ابتدا اظهار بی‎اطلاعی کرده و سپس می‎گوید ممکن است همین اطراف باشد صبر کنید تا بیاید.

عقربه‎های ساعت روی دیوار، ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه را نشان می‎دهد، متقاضیان در حال افزایش هستند، اما کارمند مربوطه هنوز سرکار خود حاضر نشده است که یکی از کارمندان بخش دیگر درب اتاق رسیدگی به شکایات را باز می‎کند و جمعیت منتظر به یکباره وارد اتاق می‎شوند در همین حال کارمند با صدای بلند از مراجعان می‎خواهد که یکی یکی وارد شوند، به همین جهت بگومگویی میان مراجعان بر سر نوبت به وجود می‎آید، مراجعانی که برای احقاق حقوق ضایع شده خود به این مرکز مراجعه کرده‎اند حالا بر سر نوبت رسیدگی به پرونده خود جدل می‎کند، اما ناچار چند تنی از آنها از حق خود می‎گذرند و نوبت را به دیگر مدعیان می‎بخشند.

در طرف دیگر سالن اتاق مشاوره‎‎ای قرار دارد که به شاکیان و متقاضیان در جهت نحوه رسیدگی به امور خود کمک می‎دهند، آنجا نیز همچون صف نانوایی ابتدا باید سوال شود که آخرین نفر کیست تا مبادا حقی در این میان ضایع شود و یا کسی یقه شما را بگیرد که چرا نوبت او را رعایت نکرده‎اید.

در کنار اتاق مشاوره راهروی طویلی وجود دارد که اگر خدایی نکرده گذرتان به آنجا بیفتد، قبل از وارد شدن به راهرو باید نفس بگیرید و تماس‎های ضروری خود را گرفته و یا به خانواده‎تان اطلاع دهید که چند ساعتی در دسترس نیستید، زیرا این راهرو همچون شهرهای زیرزمینی است و در صورت ورود شما به آنجا ارتباطاتتان با دنیای بیرون قطع می‎شود و دیگر خبری از نفس عمیق برای خودتان و آنتن برای تلفن همراهتان نیست.

اداره کار شهرستان اصفهان فاقد کمترین تجهیزات فنی است

افراد زیادی در این راهرو و پشت درب‎های بسته هئیت تشخیص و رسیدگی منتظر نشسته‎اند، تا نوبت آنها شود ساعت به ۱۱ ظهر نزدیک می‎شود، یک اتاق با سه کارمند مسئول صدور رأی نهایی هستند، اما به یکباره برق کل ساختمان اداره کار و امور اجتماعی قطع می‎شود و افرادی که منتظر رأی نهایی هستند با ناامیدی در راهروهای تنگ که حالا تاریک نیز شده است، قدم می‎زنند و اظهار تأسف و نارضایتی می‎کنند.

ابتدا برای قطعی برق این مرکز نگران نشدیم، زیرا مطمئن بودیم که به طور حتم تا ثانیه‎های دیگر برق ساختمان به وسیله موتور برق که لازمه هر اداره و نهادی است، وصل می‎شود، اما مأمور بخش اطلاعات می‎گوید: اداره کار و امور اجتماعی شهرستان اصفهان فاقد موتور برق است.

مراجعان به یکباره آشفته می‎شوند و با صدای بلند اعتراضات خود را مطرح می‎کنند، مردی که ادعا می‎کند دارای مغازه سبزی فروشی است، با صدای بلند به کارمندان اداره کار و امور اجتماعی شهرستان اصفهان معترض شده و می‎گوید سبزی فروشی من موتور برق دارد اما این اداره به این بزرگی و با این همه مراجعه کننده موتور برق ندارد، حالا چه کسی جواب‎گوی ما است و تا کی باید معطل بایستیم، تکلیف ما چیست.

مرد صدای خود را بالا برده اما در همین حین نگاهش به کاغذی که روی درب اتاق‎های اداره کار نصب شده است، می‎افتد که روی آن قید شده «مجازات برخورد بد با کارمندان مشمول ۳ تا ۶ ماه حبس، شلاق تا ۷۴ ضربه و جزای نقدی است»، مرد ناگاه در سکوتی محض فرو می‎رود.

ساعت به ۱۲ ظهر نزدیک می‎شود و کارمندان از مراجعان می‎خواهند که فردا برای دنبال کردن کار خود به اداره مراجعه کنند، زیرا برای صدور رأی نیازمند به سیستم هستند و در نبود برق نمی‎توان به کار آنها رسیدگی کرد.

کارمندان کم‎کم برای نماز ظهر حاضر می‎شوند، صدای اذان در راهرو می‎پیچد و نمازخانه اداره مملو از افرادی می‎شود که می‎خواهند فرصت نماز اول وقت را از دست ندهند.

پس از پایان نماز ظهر دوباره سالن‎های اداره پر از مراجعان می‎شود، برق نیز به یکباره وصل می‎شود و موجی از شادمانی برای منتظران ایجاد می‎شود، اما کارمندان یکی پس از دیگری درب اتاق خود را قفل می‎کنند و در حالی که ساعت به یک ظهر نزدیک می‎شود و هنوز یک ساعت تا اتمام وقت اداری باقی است محل کار خود را ترک کرده و مراجعان را به سایر اتاق‎ها پاس می‎دهند.

کارمندان دیگر نیز در برخورد با مراجعه کنندگان مرجوعی سر خود را تکان می‎دهند و از امضا و یا رسیدگی به امور آنها امتناع کرده و در پاسخ به مراجعان می‎گوید: مسئول این کار ما نیستیم و باید صبر کنید تا مسئول خودش فردا بیاید و به کار شما رسیدگی کند، مردم نیز با ناامیدی پرونده خود را به دست می‎گیرند و از اداره خارج می‎شوند.

اداره کار و امور اجتماعی شهرستان اصفهان در انتهای خیابان کارگر واقع شده است و با توجه به اینکه این اداره در بالای شهر اصفهان واقع شده است و بیشتر مراجعه کنندگان آن کارگران و طبقه ضعیف جامعه هستند، برای رفت و آمد به آنجا دچار مشکل می‎شوند.

زیرا مجبور هستند مسیر طولانی را پای پیاده طی کنند تا به این اداره برسند، اما پس از طی این مسیر طولانی با وضعیت نابه سامان این اداره در جهت پاسخگویی به مراجعان و عدم رسیدگی منظم روبرو می‎شوند، به شکلی که یک کارگر برای رسیدگی به امور خود باید متحمل هزینه‎های زیاد برای رفت و آمد به این اداره شود و همچنین حداقل یک هفته برای انجام مقدمات اولیه پیگیری شکایت خود و حداقل سه ماه برای صدور رأی نهایی به این اداره مراجعه کند، به همین علت اکثر آنها از این کار منصرف شده و از حق ضایع شده خویش می‎گذرند.

در حالی که ساعت یک بعدازظهر است، اداره کار و امور اجتماعی شهرستان اصفهان به یک روز کاری خود پایان می‎دهد.

مردم از اداره کار با ناامیدی خارج می‎شوند، اما تابلویی که عنوان کارگر روی آن حک شده و در سر خیابان منتهی به اداره کار و امور اجتماعی شهرستان اصفهان نصب شده همچنان در تلالو آفتاب خودنمایی می‎کند.

منبع:فارس- ۲۰مهر

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.