01

گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی ۱۳۶۷

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

01

 

درخت آزادی / ابتکار کانون ایران آزاد برای ماندگار کردن نام جان باخته گان دهه ۶۰ در ایران

 

برنامه با دکلمه قطعه شعری از احمد شاملو در وصف جان باختگان راه ازادی و اعتلای انسان توسط خانم آزیتا سیدی آغاز شد. سپس خانم سیدی با اشاره به درختی که در سالن مراسم قرار داشت چنین توضیح داد:

“درختی که در این جا مشاهده می کنید یادآور زندانیانی است که ۲۵ سال پیش در چنین روزهایی به دست جلادان جمهوری اسلامی به چوبه های سرد دار سپرده شدند. آنان نه اولین و نه آخرین کسانی بودند که به چنین سرنوشتی گرفتار شدند. جمهوری اسلامی بارها در طول دوران حیات خود دست به چنین جنایت هایی زده است. اما به ویژه دو مورد یکی در اوائل دهه ۶۰ و دیگری در سال ۶۷ به سبب گستردگی اعدام ها و بی رحمی جلادان چون زخم هایی خونین بر پیکره چند نسل از مردم ایران برجای مانده است.

01

این درخت تلاشی اولیه در جهت جاودانه کردن نام انسان هایی است که در دهه ۶۰ جان شان را در راه کسب آزادی و حقوق انسانی از دست دادند. ۴٧٩۶ نام بر برگ های این درخت ثبت شده است که ۲۵ سال پیش نام یک زن یا مرد، جوان یا پیر بود، و اکنون از آنان تنها یادشان در خاطرها باقی است.

تلاش ما این است که بتوانیم نام دیگر جان باخته گانی که در دهه ۶۰ پرپر شدند و نام ١٠۴٨٩ تن از آنان تاکنون ثبت شده است را بر برگ های این درخت بنویسیم.”

سپس آقای شجاع سیدی همین توضیحات را به زبان آلمانی برای آلمانی زبان های حاضر بیان کردند و در پایان از شرکت کنندگان درخواست نمودند که به یاد و احترام جان باخته گان یک دقیقه سکوت کنند.

02

اولین سخنران برنامه خانم بیتا عقلانی بودند، اما پیش از ایشان هنرمند محبوب آقای مهرداد هدایتی با صدای گرم و دلنشین خود یک ترانه سرود را همراه با دو همکار هنرمندش اجرا کردند.

03

آقای هدایتی و همکاران شان در تمام طول برنامه و در لا به لای سخنرانی ها با اجرای ترانه سرودهای متناسب گرمی خاصی به مراسم می دادند.

خانم عقلانی همسر جان باخته محمد چوپان زاده که در زمان شاه اعدام شد و مادر جان باخته میترا چوپان زاده که در سال ۶۱ تیرباران شد، از دو عزیز از دست داده اش با ما سخن گفت.

در این جا بیانیه کانون ایران آزاد به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد کشتار در زندان های جمهوری اسلامی خوانده شد. از فرازهای مهم این بیانیه درخواست آن از پارلمان آلمان برای محکوم کردن این کشتار و اعلام آن به عنوان مصداق بارز جنایت علیه بشریت است. در این بیانیه بر محاکمه عادلانه مسببان و عاملان این جنایت به عنوان یکی از درخواست های به حق خانواده ها و بازماندگان این جان باخته گان تاکید شده است.

پس از آن نوبت اقای محمود روغنی از زندانیان دهه ۶۰ بود که به بیان مشاهداتش از جریان اعدام های دست جمعی در تابستان ۱۳۶۷ پرداخت.

04

بعداز یک تنفس ۱۵ دقیقه ای، خانم مینا زرین در پشت میکروفن قرار گرفت و در مورد شرایط دستگیری و زندانی شدنش، شرایط زندان، شکنجه ها و آزارهای جسمی و روحی برای حاضرین توضیحاتی داد.

05

نقی محمودی، حقوقدان، آخرین سخنران برنامه بود که به جنبه های فقهی و حقوقی موضوع پرداخت و زوایای تازه ای از قانون مجازات اسلامی را برای جمع تشریح کرد. ایشان با تشریح مفهوم باغی در فقه اسلامی توضیح داد که چگونه در سال ۶۷ هیات مرگ با استناد به این مفهوم احکام مرگ را تنها پس از یک به اصطلاح دادگاه دو سه دقیقه ای صادر کرد. ایشان در عین حال از تعزیر اسلامی به عنوان یک روش شکنجه در دهه ۶۰ نام برد که بازجویان برای اعتراف گرفتن از متهمان به آن مبادرت می ورزیدند.

06

پس از سخنان آقای محمودی، خانم سیدی بار دیگر پشت میکروفن قرار گرفت و بیانیه کانون ایران آزاد در محکومیت حمله وحشیانه به قرارگاه اشرف و کشتن بیش از ۵۰ نفر انسان بی دفاع و بی سلاح در آن جا را قرائت کرد.

در پایان آقای شجاع سیدی به نمایندگی از کانون از آقای توماس وسل کشیش کلیسای کریستوس بوخوم و همکاران شان در کلیسا که صمیمانه با کانون ایران آزاد در اجرای مراسم همکاری کردند تشکر کرد.

07

برنامه با صدای گرم آقای مهرداد هدایتی و نوازندگان همراه شان در ساعت ۲۱ به پایان رسید.

بوخوم، ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۳

 

Iran-Freedom -Gemeinschaft für Menschenrechte, Freiheit und Demokratie – Deutschland e.V.

Iran-Freedom – Society to Support Human Rights, Freedom and Democracy – Germany

ایران آزاد – کانون دفاع از حقوق بشر، آزادی و دموکراسی – آلمان

www.iran-freedom.eu    fa.iran-freedom.eu   info@iran-freedom.eu   Facebook Iran-Freedom   YouTube: IranFreedomGer

Spendenkonto: Postbank Frankfurt, Konto: 769148605, BLZ: 50010060, Adresse: Postfach 29 01 10, 44746 Bochum, BRD

Sende IRAN FREEDOM an 81190 (in Deutschland), so hilfst Du mit 5€

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.