آقای روحانی پاشنه کفش های خود را محکم بکشید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

مسعود نصرالهی پور

بعد از یک دوره کوتاه اثرات روانی انتخاب ماه عسل انتخابات روحانی به پایان رسید،با حکم تنفیذ بیت رهبری، روحانی دولت را از احمدی نژاد تحویل گرفت. دولتی که میراث دار مشکلاتی فراوان از هر نوعی که تصور کنید خواهد بود. مشکلاتی که با این انتظارات رویایی که رسانه ها برای مردم از روحانی ساخته اند ممکن است به زودی چهره فعلی او را در اذهان مردم تغییر دهد.

در اینکه سر کار آمدن یک دولت غیر معتدل و پر از حاشیه های جدی میتواند به طرز قابل توجهی حواشی کارهای اجرایی کشور را افزایش دهد شکی نیست،حتا اگر روحانی به وعده های خود در مورد به کارگیری همه جناحها عمل کند نمی توان انتظار داشت که تا حد زیادی کشور حداقل در کارکرد به سمت اعتدال و حرکت با برنامه پیش برود. و این بدان معنا نیست که ناگهان همه چیز گلستان خواهد شد! خراب کردن به فوریت امکان دارد اما ساختن خیر!

اکنون در حیطه خارجی مهمترین مساله های ایران شامل مساله هسته ای و بحران سوریه است. با در اختیار گرفتن دولت توسط روحانی به احتمال بالا تیم مذاکره کننده هسته ای خانه تکانی خواهد کرد اما اینکه چقدر این خانه تکانی بتواند در کنار آمدن با فشارهای غربیها موثر واقع شود بحث دیگری است. در واقع اگر فرض بگیریم که توافقاتی در زمینه کاهش تحریمها صورت بگیرد نیز در زمانی میان مدت، رفع اثر این تحریمها رخ خواهد داد. فراموش نکنیم که اکنون کاهش فروش نفت ایران را کشورهای دیگر تامین کرده اند. در واقع مشتریان سابق نفتی ما با تغییراتی در فرآیندهای تولیدی خود ،قراردادهایی چند ساله با دیگر کشورها امضا کرده اند که حتی در صورت رفع فوری تحریمها به این سرعت اثرات آن رفع نخواهد شد. بماند که عملکرد امریکا نشان داده است که معمولاً عقب نشینی ناگهانی در سیاست خارجی آنها رخ نمی دهد. ضمن آنکه دولت اوباما ظاهراً کماکان به طور جدی مشغول راضی کردن مشتریان فعلی ایران به کاهش خرید است. در واقع با صدور چندین قطعنامه علیه ما در شورای امنیت اولین کار باید توافق بر سر بازگرداندن پرونده ایران به آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشد. یعنی بازگشت به نقطه ای که در سال 84 قرار داشتیم. در مورد مساله سوریه در صورت استقبال غربیها از روحانی تنها یک دلیل دارد و آن اینکه ایران در حذف اسد از قدرت مشارکت نماید که خط قرمز بدون بحث و مذاکره فعلی ایران است.

مهمترین مساله داخلی کشور نیز بحران اقتصادی است. در واقع پس از چندین سال دلار باران در دوره احمدی نژاد که عمدتاً خرج واردات ارزان از چین جهت کنترل تورم گردید، با کاهش درآمدهای نفتی ناگهان دولت به ناچار چنان قفلی بر مصرف ارز زد که نرخ ارز در مدتی کمتر از یکسال حدود سه برابر شد که اثر آن را بر روی قیمتها شاهد هستیم. در واقع اگر فرض بگیریم دولت روحانی با سرعت قابل توجهی امکان حرکت در جهت رفع تحریمها را داشته باشد نیز به این سرعت درآمدهای ارزی بالا نخواهد رفت و حتی اگر بالا برود نیز کاهش ناگهانی نرخ ارز ضربه سنگینی به اقتصاد خواهد بود.

حذف تدریجی یارانه ها نیز از مشکلات جدی روبروی دولت آینده خواهد بود. بدون شک بر طبق برنامه مصوب مجلس حذف یارانه ها باید در دولت روحانی تکمیل شود و این کاهش یارانه و همچنین گسترش سیاستهای مالیاتی معنایش در عین کاهش وابستگی به درامدهای نفتی، آمدن فشار بر روی عمده حقوق بگیران خواهد بود. این کار اگرچه اجتناب ناپذیر است اما باعث گرانیهای بیشتری خواهد بود. مساله دیگری که کنار آمدن با آن برای دولت روحانی بسیار سخت خواهد بود این است که فضای بی تفاوتی نسبت به تورم فزاینده را از بین ببرد. در واقع اکنون نه تنها در مردم بلکه در مسئولان مستقیم سیاستهای اقتصادی نیز اولویت کنترل تورم وجود ندارد و مادامیکه این اولویت مورد توجه قرار نگیرد قصه مرغ و تخم مرغ و علت و معلول در اصلاحات اقتصاد بر سر جای خود خواهد بود. فراموش نکنیم که یکی از کشورهای رکورددار در زمینه تورم هستیم . در واقع به جز روسیه سفید و سوریه مابقی کشورها در این زمینه از ایران وضع بهتری دارند. به لحاظ فنی تورم فعلی ناشی از توسعه زیر ساختی نیز نیست و ناشی از رکود تورمی است که دولت روحانی باید به فوریت خود را از مرداب آن خارج کند و گرنه کارش به همین چه کنم چه کنم های دولت فعلی خواهد افتاد.

مخلص کلام اینکه انتخابات تمام شد. ماه عسل روحانی هم به پایان رسید و باید در انتظار مشکلاتی از قبیل،سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی نشست. متاسفانه خبرهای خوبی نمیرسد با توجه به تیم نامناسبی که در اطراف وی وجود دارد کاملاً لمس شده است. باید دید که دسته کلید روحانی چقدر میتواند قفلهایی که در برابر ملت ایران قرار دارد را از سر راه بردارد. آقای روحانی پاشنه کفش های خود را محکم بکشید! جام زهر بیت رهبری در انتظار شما است…

 

مسعود نصرالهی پور

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.