نامه به سفیر ایران در بلژیک و پارلمان اروپا

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

…بنا بر اطلاعات ما، آرش صادقی دانشجوی ترم ششم رشته فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی، یک عضو انجمن اسلامی دانشگاه و عضو دفتر تبلیغات انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ بوده است. او به دنبال اعتراض های خیابانی، در ۹ ژوئیه ۲۰۰۹ دستگیر شد. او در ماه اوت ۲۰۰۹ بدون اینکه تفهیم اتهام شود، آزاد شد…


 

از سوی:

باربارا لوخبیلر، رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا 

ایزابل دوران، معاون پارلمان اروپا

تاریا کرونبرگ، رئیس هیئت نمایندگی پارلمان اروپا در کل امور ایران و اروپا

در باره وضعیت آرش صادقی

تاریح ۲۷ ژوئن ۲۰۱۳

برگردان: انور میرستاری

عالی جناب،

مایلیم عمیق‌ترین نگرانی خود را نسبت به وضعیت ناگوار آقای آرش صادقی بیان کنیم.

بنا بر اطلاعات ما، آرش صادقی دانشجوی ترم ششم رشته فلسفه در دانشگاه علامه طباطبایی، یک عضو انجمن اسلامی دانشگاه و عضو دفتر تبلیغات انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۹ بوده است. او به دنبال اعتراض های خیابانی، در ۹ ژوئیه ۲۰۰۹ دستگیر شد. او در ماه اوت ۲۰۰۹ بدون اینکه تفهیم اتهام شود، آزاد شد. صادقی تحصیلات خود را از مهر ماه در دانشگاه علامه طباطبایی از سر گرفت، اما دوباره در ماه دسامبر ۲۰۰۹ بازداشت شد و در مارس ۲۰۱۰ آزاد شد، بدون اینکه این بار نیز به جرمی محکوم شده باشد. او برای سومین بار در ژوئن ۲۰۱۰ دستگیر شد و در اوت ۲۰۱۰ آزاد شد. پس از سومین آزادیش، وکیل او، محمود علیزاده طباطبایی به آگاهی او رساند که در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی پیرعباسی، به جرم « تبلیغات علیه رژیم » و  « اجتماع و توطئه به نیت علیه امنیت ملی » به شش سال زندان محکوم شده است.

نیروهای اطلاعاتی در ساعت چهار و سی دقیقه بامداد روز ۳۰ اکتبر ۲۰۱۰ با حکم دستگیری آرش صادقی، وارد خانه او شدند. مادر صادقی از شدت ترس، هیجان‌زده شد و در اثر حمله قلبی جان خود را از دست داد.  آرش صادقی که در آن زمان در خانه نبود، در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۰ به پای خود به زندان اوین رفت. بلافاصله او به بخش ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بنا بر اطلاعات منابع موثق ما، او تحت شکنجه نیروهای اطلاعاتی قرار گرفت تا رابطه مرگ مادرش با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌شان را تکذیب کند.

یک سال پس از این دستگیری و تقریباً یک ماه پیش از آزادیش، در باره پرونده اش به او گفته شد که دادگاه تجدید نظر، محکومیت زندان او را از شش سال به پنج سال کاهش داده است، تنها زمانی این حرف گفته شد که او یک سال در زندان گذرانده بود. بنابراین، او در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱ آزاد شد ـ آرش صادقی دوباره در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۲ دستگیر شد و از آن تاریخ تا به امروز، همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود، بدون اینکه از وضعیت خویش گوچکترین اطلاعاتی داشته باشد.

از طریق منابع معتبر و قابل اعتماد مطلع شدیم که در عرض یک سال و نیم گذشته او فقط دو بار با پدر بزرگ خود ملاقات داشته است. هیچ یک از دیگر زندانیان او را در طی این مدت آخرین بازداشت، در اتاق‌های عمومی در بند ۲۰۹ ندیده است. تصور می‌شود که او را در سلول‌های انفرادی نگه داری می‌کنند و هیچ‌کس از وضعیت سلامتی جسمانی و روانی او خبر ندارد. ما حتی مطمئن نیستیم که او زنده است، هر چند که وکیل پیشین او گفته است که شایعات در باره مرگ او درست نیست.

بنا به نامه‌ای که به امضای ۲۰۰ نفر از تلاشگران سیاسی رسیده است و در همین هفته پخش شد، متوجه می‌شویم که آرش صادقی از اوایل ماه ژوئن در اعتصاب غذا به سر می برد.

به نظر ما آرش صادقی یک زندانی عقیدتی است، او از راه مسالمت آمیز از حق آزادی بیان دفاع کرده است و ما خواهان آزادی بی قید و بند او هستیم. ما همچنین از شما می‌خواهیم که اطمینان دهید که در حال حاضر و بنا بر اساس استانداردهای کنوانسیون جهانی حقوق بشر که ایران هم آن‌ها را امضا کرده است، آرش صادقی مورد پشتیبانی قرار گیرد و از شکنجه و بدرفتاری با او پرهیز شود. به طور مرتب به خانواده او و وکیلش اجازه ملاقات داده شود و به نیازهای پزشکی او توجه شود و بلادرنگ از سلول انفرادی بیرون آورده شود.

با امید این که شما توان مقام و مسئولیت خود را برای گرفتن یک تصمیم درست و قابل احترام به کار ببرید، احترامات فائقه ما را بپذیرید.

باربارا لوخبیلر، رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا

ایزابل دوران، معاون پارلمان اروپا

تاریا کرونبرگ، رئیس هیئت نمایندگی پارلمان اروپا در کل امور ایران و اروپا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.