اعتراضات مردم ترکیه علیه دولت اردوغان

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

امین بیات

اعتراض آرام جوانان زنان و مردان ترک برای جلو گیری از بر پائی یک مجتمع تجاری در کنار میدان تقسیم شهر استانبول،با سرکوب شدید- بیرحمانه – بی سابقه و خشن نیروهای پلیس و امنیتی، به دستور دولت ارتجاعی ترکیه به ریاست برادر اردوغان، روبرو گردید. حکومت اردوغان و حزب “ عدالت و توسعه”، با نمایی اسلامی راه را برای واپس گرایی ملت ترک فراهم می کند.

روزی که این حکومت راه را برای فرمانروایی یک مفتی خونخوار مانند خمینی هموار کند، حرف آخر و حکم نهایی  در اسلام با مفتی است نه با مکلاهای مسلمان که بین دنیا ( دمکراسی) و آخرت ( حکم الله ) گیر کرده اند. “توسعه” در حزب اردوغان به معنای اقتصاد وابسته به غرب و دلالی است و در اردوی این حزب امروز طلایه ای خونین “غان”( یعنی خون)فرمانروایی را آغاز کرده است.

اعتراضات از کجا سر چشمه می گیرد؟

پس از سرکوب اولیه ی معترضین در میدان تقسیم، اعتراضاتِ سراسری اقشار مختلف جامعه به طرح ساخت مجتمع تجاری (بنگاه معاملات اقتصاد دلالی) در پارک گزی بسرعت در بیشتر شهرهای ترکیه، گسترش بی سابقه ای پیداکرد. این اعتراضات نشان از نارضایتی مردم از دولت دارد. متاسفانه با یورش فاشیستی پلیس تا بحال پنج نفر نیز جان خود را از دست داده اند که موجب خشم بیشتر تظاهر کنندگان شده است. در این مرحله شعار ها به وسیع ترین وجه، سمت و سوی سیاسی بخود گرفت و شعارها، دولت را هدف مستقیم خود قرار داده است.

پلیس با مدرن ترین امکانات و سلاح های غربی و نیز درس آموزی از دنیای متمدن غرب به باز داشت تعداد بیشماری از اقشار مختلف مردم دست زد. تا بحال اقدامات خشن دولت ترکیه پنج کشته و شمار فراوانی زخمی و صدها بازداشت غیرقانونی در برداشته است. این کارها در حالی صورت می گیرد که ترکیه دارای یک جامعه ی مدنی بسیار نیرومند می باشد.

آیا آقای اردوغان دیکتاتور نیست؟

اردوغان در برابر اعتراضات میلیونی مردم در یک مصاحبه اظهار داشت ما ( بخوانید؛ما دلال ها به فرمان اربابانمان) این پروژه را در پارک گزی در میدان تقسیم انجام خواهیم داد.

اردوغان و حزب عدالت و توسعه، از بدو کسب قدرت سیاسی از یازده سال پیش، تمام سعی و تلاش خود را بکار بسته تا به جهانیان نشان دهد که ترکیه دارای دموکراسی از نوع اسلامی است ( یعنی شترسواری دولا دولا) و الگوی خوبی برای خاورمیانه دور و نزدیک است. این در حالیست که هنوز برگه درخواست ترکیه برای عضویت در بازار مشترک اروپا، روی میز اتحادیه ی اروپا در حال بررسی است. از طرفی دیگر یکی از بزرگترین پایگاه های نظامی پیمان آتلانتیک شمالی درخاک ترکیه بر پا شده است.

اردوغان در سخنرانی اخیرش که مردم را تهدید به سرکوب مجدد کرد جوانان ترکیه را برآن داشت که مصمم تردر برابر بی عدالتی و دیکتاتوری ایستادگی کنند و اردوغان را دیکتاتور بنامند که تحمل اعتراض مردم را نداشته، تمامیت خواه و انحصار طلب است و به سرکوب متوسل می شود.

دولت ترکیه در سالهای گذشته با بکار گیری سیاستی آرام، تلاش فوق العاده مرموزی در تغییر قوانین لائیک به قوانین شرعی انجام داده و پیشرفت های چشمگیری در این زمینه داشته است که از نگاه تیز بین بخش بزرگی از شهرنشینان و روشنفکران جامعه بدور نمانده است. از جمله مسئله حجاب زنان و لغو قانون بی حجابی در مدارس – ادارات و دانشگاهها زمینه های اجرای قوانین اسلامی را در ترکیه مهیا کرده است که پیوسته در طول زمان با اعتراض احزاب مترقی و لائیک روبرو شده است. امروز با زدن جرقه ای کوچک، آتش اعتراضات در سرتا سر خاک ترکیه شعله ور شده و جنبه سیاسی علیه دولت بخود گرفته و همچنان ادامه دارد.

آغاز سرنگونی رژیم اردوغان:

حزب “عدالت و توسعه” برای رسیدن به اهداف خود سیاستی دوگانه در دستور و برنامه ی کار روز خود قرار داده است. از یک طرف خطاب به ملت های عرب جهت دستیابی به حق و حقوق شهروندی شان و برای استقراردمکراسی و رهائی از دست دیکتاتوری فردی یا حزبی دم از دمکراسی خواهی و عدالت طلبی میزند و از جانب دیگر در ترکیه اقدام به کشتار و سرکوب و زندانی کردن مردم ترکیه مینماید.این در حالیست که مردم در اکثر شهرهای بزرگ ترکیه فریادشان بلند است و از حزب “عدالت و توسعه”به رهبری اردوغان میخواهند که بصورت مسالمت آمیز از قدرت سیاسی بر پایه ی انتخاباتی آزاد، کناره گیری کند.

هم زمان اتحادیه اروپا رفتار و کردار سیاسی دولت ترکیه را زیر نظر گرفته چرا که در آینده ترکیه اگر به عضویت اتحادیه اروپا در بیاید باید نه تنها در زمینه ی اقتصادی بلکه در زمینه ی سیاسی با برسمیت شناختن حقوق بشر و احترام به حقوق شهروندان خود به اتحادیه ی اروپا ثابت کند که سیاستی شفاف و روشن را درباره ی حقوق بشر، دنبال می کند. سرکوب بیرحمانه ی مردم خدشه بزرگی برای پیوستن ترکیه به اروپا وارد کرده است و همچنین دخالت و تبلیغ جنگ علیه دولت سوریه، جوانان ترک را بیش از پیش به خواست های برحق خود ترغیب به مبازره نموده تا به بر قراری یک دولت لائیک و مترقی دست بیابند.

دامنه و وسعت اعتراضات:

شواهد نشان از آن دارد که در اکثر استان های ترکیه و در شهرهای بزرگ بخصوص در استان مرکزی دامنه ی تظاهرات علیه دولت بطور وسیع گسترش یافته است گرچه این اعتراضات در ابتدا به بهانه ی حفظ محیط زیست شروع شد ولی امروز اکثر نیروهای مخالف رژیم را به خیابان کشانده است و مسئله ی اعتراضات به دولت به یک بحران فراگیر سیاسی تبدیل شده است.

مردم معترض در خیابانها مستقیم دولت و سیاست های واپس گرای مذهبی حزب “عدالت و توسعه”را نشانه گرفته و رسما خواستار بر کناری اردوغان نخست وزیر ترکیه شده و همچنین او را متهم به دیکتاتوری نموده و اضافه بر آن تبدیل کشور به رویکردهای امنیتی و برخورد دولت نسبت به علویان و کردها را محکوم کرده و در ادامه ی تحولات پیش بینی نشده آشکارا شعار یگانه ای علیه دولت می دهند و خواهان پایان دادن به نقش دین در عرصه های اجتماعی شده اند.

در نقطه ی مقابل احزاب راستگرای ترکیه حزب “صلح و دمکراسی” و حزب “غرب گرای اجتماعی فرهنگی “به رهبری “گولن”و دیگر احزاب راستگرای افراطی (ب-ها-پ) و… علیه تظاهرات مردم و در حمایت از اردوغان بمیدان آورده شده اند. رهبر کنگره “جامع دمکرات” که یک حزب کردی است نیز اعلان مخالفت با تجمع کنندگان میدان تقسیم کرده است.

حتا آمریکائی ها که از دولت اردوغان حمایت می کنند، در ظاهر، خواستار پایان دادن به خشونت علیه معترضین شده اند.

اتفاقات اخیر در ترکیه به دو دستگی نیروهای سیاسی ـ اجتماعی انجامیده است. مواضع سیاسی نخست وزیر با رئیس جمهور نسبت به بر خورد با معترضین کاملا متضاد است . در عین حال اروپای جهانخوار از معترضین حمایت کرده و رفتار دولت ترکیه را گویی که زیر نظر دارد.

عوامل مهمی که در دامن زدن و وسعت دادن به اعتراضات نقش مثبت داشته، پشتیبانی و شرکت نیروهای سوسیالیست-کمونیست-دمکرات مترقی و لائیک به اعتراضات مردم بوده است. نظامیان طرفدار آتاتورک، نیروهای کرد و علوی که مورد ستم از جانب دولتهای ترکیه بوده اند نیز امروز در کنار سایر اقشار جامعه پا به میدان مبارزه گذاشته اند. فراموش نباید کرد که بنگاه سخن پراکنی بی بی سی این ارگان دولت انگلیس هم بیکار ننشسته و در مغشوش کردن و بر هم زدن اوضاع و ایجاد نا امنی در ترکیه یکی از شرکاء اصلی معرکه است.

دولت ترکیه از منافع کل جامعه دفاع نمیکند تنها بدنبال به کرسی نشاندن اهداف حزب خود میباشد و از لحاظ خارجی میدان برای تاخت و تاز سرمایه داران خارجی از جمله و بخصوص آمریکا و اروپا باز است و توجه مردم را جلب کرده و میتواند به استقلال ترکیه صدمه ی بزرگی بزند و سیاست خارجی ترکیه دربست در اختیار دولت آمریکا است و همچنین دولت ترکیه سمت و سوی حکومت شریعت شبیه ایران را دارد که برای مردم ترکیه کاملا آشکار و زنگ خطربرای اسلامیزه کردن جامعه ی ترکیه است.

بطور اجمال می توان ارزیابی نمود که مردمی که در خیابان ها حضور یافته اند از کلیه اقشار و طبقات مختلف اجتماعی که دارای خواستگاه های متفاوت سیاسی-اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی می با، یک صدا فریاد اعتراض شان بلند شده و نگران آینده ی کشورشان هستند. همه نگرانند که آنچه امروز در ترکیه میگذرد بیشتر سمت و سوی امنیتی شدن اوضاع را نشان میدهداز لحاظ بین المللی نقش ترکیه در حمایت از جنگ داخلی در سوریه و پشتیبانی از مخالفین (القاعده و..) علیه دولت دیکتاتوری خون آشام اسد و مماشات با آمریکا-اسرائیل و بعضی کشورهای مرتجع عرب است. این دولت های مرتجع که تجهیزات نظامی ارسال می دارند کارشان در جهت دامن زدن به بحران داخلی سوریه است که در دراز مدت ضرر آنرا مردم فقیر سوریه و ترکیه خواهند دید و در عوض منافع سرشار و دراز مدت آن در نتیجه خرابی زیر بنای هر دو کشور به جیب کشور های امپریالیستی و متجاوز سرازیر خواهد شد.

آیا اعتراضات در ترکیه ادامه خواهد یافت؟

از زمان استقرار دولت اسلامگرایان از سال دوهزار و دو در ترکیه، این بزرگ ترین اعتراض ضد دولتی است که با شرکت وسیع ترین اقشار جامعه ی ترکیه بوقوع پیوسته است. این نشان از آن دارد که مردم ترکیه در گذشته در لاک خود فرو نرفته و حداقل نا امید از تلاش برای برگشت به دوران یازده سال پیش هستند. مردم در آستانه ی خلاصی از دولتی هستند که بغایت واپس گراست و ترکیه را با اتخاذ سیاستهای مذهبی از جامعه ی مدرن بین المللی فاصله دار میکند.

اردوغان و حزب حاکم بر ترکیه وصله ای است که به هیچوجه با قامت استوار و سکولار ترکیه هماهنگی نداشته و نخواهد داشت. عملکردهای سیاسی یازده ساله این دولت علیرغم اینکه خیلی کارهای ظاهرن مفید نیز برای جامعه انجام داده ، اما به خاطر برقراری حکومت اسلامی، با سرکوب و بازداشت و قتل مشروعیت خود را از دست داده است زیرا با ملت خود وارد جنگ شده است

من طرفدار آزادی و دمکراسی در ترکیه ی مدرن می باشم و دخالتهای خارجی را نیز محکوم می کنم و معتقدم که سر نوشت ترکیه باید بدست ملت ترکیه رقم بخورد و چنین باد.

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.