بولدوزرها برای تخریب بافت تاریخی یزد استارت زدند!

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

یک دوست‌دار میراث فرهنگی در یزد گفت: سه خانه در بافت تاریخی شهر یزد و در محدوده‌ی امامزاده جعفر تخریب شدند.

امیر ترقی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره توضیح داد: در ساعت‌های نخستین صبح امروز، یک بولدوزر به محله‌ی بعثت در محدود‌ی امامزاده جعفر آمد و سه خانه‌ای که مدتی پیش شهرداری موفق شده بود، آن‌ها را از مالکان بخرد تخریب کرد. این بولدوزر قصد تخریب خانه‌ی چهارم را داشت که با حضور تعدادی از اهالی محله،‌ دانشجویان و دوست‌داران میراث فرهنگی،‌ منطقه را ترک کرد.

او با اشاره به تاریخی بودن خانه‌های تخریب‌شده، ادامه داد:‌ هرچند این خانه‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده بودند، ولی کل بافتی که خانه‌ها در آن قرار دارند، به‌عنوان بافت تاریخی یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: مردم و دانشجویانی که امروز برای جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی به محله‌ی بعثت آمدند، معتقدند که طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر فقط برای ایجاد پارکینگ محلی نیست، بلکه احتمال قبرفروشی نیز در این منطقه وجود دارد.

او درباره‌ی پیشنهاد متولیان امامزاده جعفر یزد مبنی بر دادن زمین‌های معوض به مالکان خانه‌های تاریخی واقع در این چهار هکتار، گفت: به‌نظر می‌رسد زمین‌های معوض در حاشیه‌ی شهر یزد قرار دارند.

ترقی‌نژاد ادامه داد: دوست‌داران میراث فرهنگی در تهران در حال رایزنی با مشاوران رییس‌جمهور منتخب هستند تا شاید دست‌ کم از این طریق بتوان از تخریب فاجعه‌بار خانه‌های تاریخی یزد جلوگیری کرد.

این فعال حوزه‌ی میراث فرهنگی همچنین درباره‌ی عکس‌العمل اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد درباره‌ی این اتفاق، گفت: به‌نظر می‌رسد متولی آثار تاریخی یزد در این زمینه پاسخگو نیست، چون آن‌ها هیچ عکس‌العملی در این زمینه نداشته‌اند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.