noorbakhsh 01

حراست از انتخابات

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

noorbakhsh 01

noorbakhsh 01مهدی نوربخش

تحولات سیاسی حول و حوش انتخابات در چند روز گذشته جایی‌ بجز حمایت از انتخابات نمی‌گذارد. حمایت آقایان رفسنجانی‌ و خاتمی و بخش عظیمی‌ از نیروهای اصلاح طلب از ائتلاف و شرکت در انتخابات راه را بیشتر برای حمایت هموار کرده است. این تحولات تا جایی‌ پیش رفته است که حتی مصطفی تاجزاده نیز که در گذشته به رویکرد عدم مشارکت دلبسته بود به جمع حمایت کنندگان پیوسته است.

رویکردهای دموکراتیک و اخلاق سیاسی احترام به رأی اکثریت ایجاب مینماید که کسانیکه در اقلیت بوده اند به اکثریت پیوسته و از مشارکت در انتخابات حمایت نمایند. پنج و یا حتی سه‌ روز پیش مشخص نبود که اصلاح طلبان چگونه متّحد خواهند گردید و آقایان رفسنجانی‌ و خاتمی در کجای این تحولات قرار خواهند گرفت.

از طرف دیگر، مناظره‌های نامزد‌های انتخاباتی نشان داد که محافظه کاران و رهبری کاملا نسبت به سرنوشت مملکت و ویرانی آن بی‌ اعتنا بوده و می باشند. کسی‌ باور نداشت که در مذاکرات هسته ای، جلیلی این مهره ناکارآمد رهبری، تا چه حد دخیل بوده و چگونه رهبری به اسانی‌ از کنار این همه بی‌ مهری به منافع ملی‌ گذشته است. در گذشته سوال آن بود که چرا آقای خامنه‌ای نسبت به مدیریت احمدی‌نژاد، مرد فساد و ویرانی ایران، اینچنین بی‌ تفاوت مانده است. مناظره‌ها نشان داد که این شیوه و ناکارامدی مدیریتی از رهبر نشات گرفته است. انتخابات پیش رو می تواند با رئیس جمهوری که به منافع ملی‌ بالاتر از منافع شخصی‌ می نگرد، کمکی‌ در جهت تغییر نماید.

اما سوالات اساسی‌ دیگری هنوز در مورد انتخابات بجای مانده است. حراست از انتخابات موضوعی است که نباید به آسانی از آن گذشت. در شور و هیجان انتخاباتی کنونی‌ کمتر دیده میشود که به آن پرداخته شود. آقای رفسنجانی‌ گفته است که مقام بلند پایه امنیتی باعث ردّ صلاحیت او شده است. فائزه رفسنجانی‌ توضیح داده است که نیروهای امنیتی از پدر او خواسته و او‌را تهدید نموده‌ بودند که از نامزدی انصراف دهد. سرتیب جوانی ادعا نموده‌ است که احمدی‌نژاد برای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات تلاش می نماید. وزارت اطلاعات از نیروهای منتقد اصلاح طلب خواسته است که حق ندارند از نامزد‌های اصلاح طلب در صحنه انتخابات حمایت نمایند. همه این شواهد دلالت بر این دارد که کار مهندسی‌ انتخابات و تلاش نیروهای امنیتی در این رابطه پایان نیافته است.

آقای روحانی، ‌ستاد انتخاباتی او و همه افراد درگیر می‌بایست به فکر راهکارهای عملی‌ برای جلوگیری از یک تقلب انتخاباتی دیگر باشند. نیروهای امنیتی و رهبری هراسی نداشته و ندارند که مجدداً به امانت انتخابات خیانت ورزیده و احمدی‌نژاد دیگری را از صندوق‌های رأی بیرون بیاورند. تجربه دو انتخاب گذشته نشان داده است که رژیم ولایتمدار مهندسی‌ انتخابات را به عنوان یک استراتژی برای حفظ بقا خود انتخاب کرده است. در همه کشورهای دموکراتیک دو عمل آزادانه و عادلانه بودن انتخابات بعنوان شروط انتخابات قابل قبول قلمداد گردیده اند. آزادانه بمعنی‌ داشتن حق و فرصت برای انتخاب یک گزینش بر گزینش دیگر تعریف شده است. زمانی که تهدید و اجبار بطور رسمی‌ و غیر رسمی‌ در پروسه انتخاب وارد گردد، این انتخاب آزادانه بودن خود را از دست می دهد. عادلانه بودن بمعنی‌ برخورد یکسان با دو پدیده یکسان می‌باشد.

انتخابات کنونی نه آزادانه و نه عادلانه می‌باشد. مردم ما از حق یک انتخاب آزاد محروم گردیده اند. یک انتخابات مردمی به نظارت مردم نیازمند است. نباید گذاشت که بیش از این حقوق مردم مورد تعرض قرار گیرد. با تمام نیرو می‌بایست از انتخابات صیانت نمود و اجازه نداد که دشمنان ویرانگر وطن بیش از این جسارت زیر پا گذاردن قانون را داشته باشند.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.