abdolkarim lahiji 02

سه گفتگو با دکتر عبدالکریم لاهیجی، رییس جدید فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

abdolkarim lahiji 02

abdolkarim lahiji 02دکتر عبدالکریم لاهیجی برای یک دوره سه ساله به ریاست فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر برگزیده شد. او از فعالیت‌های این فدراسیون در زمینه دفاع از فعالان حقوق بشر و گزارش موارد نقض حقوق بشر در سراسر دنیا می‌گوید.

سال‌های ۱۹۲۰ سال‌های اوج‌گیری فاشیسم در اروپا بود. در همان سال‌ها فکر تشکیل یک فدراسیون برای دفاع از حقوق اولیه انسانی در بین برخی فعالان مدنی فرانسه نضج گرفت.

بعد از شروع جنگ جهانی دوم و اشغال پاریس توسط نیروهای آلمان نازی، رئیس این فدراسیون به دست ارتش “رایش سوم” تیرباران شد و این اولین هزینه ‌سنگینی بود که مدافعان حقوق انسانی در این تشکل پرداختند.

امروز با گذشت بیش از ۶۰ سال از آن روزها، فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر با ۱۷۸ سازمان عضو از ۱۲۰ کشور جهان، همچنان یکی از اهداف خود را تامین امنیت جانی مدافعان حقوق بشر در سراسر دنیا و پدید آوردن امکان فعالیت مدنی برای آنان قرار داده است.

راه‌یابی به نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل که بازوی اجرایی در زمینه‌ی دفاع از حقوق بشر دارند، یکی دیگر از فعالیت‌های این فدراسیون است.

دکتر عبدالکریم لاهیجی می‌گوید که مهمترین فعالیت این فدراسیون در ارتباط با ایران، فرستادن دو گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر و تعیین گزارشگر موضوعی برای ایران از سوی سازمان ملل بود که با تلاش‌های فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر محقق شد.

اصل مطلب را اینجا ببینید.


فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر؛ در گفت‌وگو با عبدالکریم لاهیجی

اعضای فدراسیون جهانی جوامع حقوق بشر، در سی‌وهشتمین کنگره خود در شهر استانبول ترکیه، عبدالکریم لاهیجی، فعال حقوق بشر و حقوقدان ایرانی را به ریاست این فدراسیون انتخاب کردند.

این کنگره از دوم تا ششم خرداد (۲۳ تا ۲۷ ماه مه) و با حضور اعضای جوامع حقوق بشر  ۱۲۰ کشور جهان برگزار شد.

عبدالکریم لاهیجی که جایگزین سوهیر بالحسن، رئیس پیشین فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر شده است به مدت شش سال این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت. او پیش از این نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر بود.

سراج‌الدین میردامادی به همین بهانه با عبدالکریم لاهیجی گفت‌وگویی کرده و نخست از وی درباره سابقه و تاریخچه فدراسیون جوامع حقوق بشر پرسیده است.

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با عبدالکریم لاهیجی. اصل مطلب را اینجا ببینید.


عبدالکریم لاهیجی: ریاست فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر بزرگترین افتخار من است

او که پیش تر نایب رئیس این فدراسیون بود، نخستین حقوقدان ایرانی است که به چنین سمتی دست می یابد.

عبدالکریم لاهیجی در سی وهشتمین کنگره فدراسیون یاد شده به این سمت برگزیده شد که اعضایش از ۱۶۴ به ۱۷۸ افزایش یافته است. شماری از سازمانهای دفاع از حقوق بشر و نیز شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳، برگزیده شدن او را به ریاست فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، تبریک گفتند.

از او پرسیدم این سمت چه در تغییری در وضع او به وجود می آورد و تا چه حد به مسئولیت هایش می افزاید؟ عبدالکریم لاهیجی می گوید او تا کنون بیشتر به مسائل قاره آسیا می پرداخته که بالاترین شمار اعدام و تجاوزها به حقوق بشر در آن رخ می دهد. اما امروز باید درگیر همه مسائل جهانی باشد و مسئولیتش بیشتر خواهد شد. با این وجود، برگزیده شدن توسط همکارانش به این سمت، بزرگترین افتخار برای اوست.

اصل مطلب را اینجا ببینید.

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.