mehran mostafavi 03

چرا مذاکرات اتمی پیشرفت جدی ندارد؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

mehran mostafavi 03

mehran mostafavi 03گفتگو با مهران مصطفوی

…در مورد مسئله پارچین آژانس اصرار زیاد دارد که بازدید صورت بپذیرد و اکنون به مسئله اصلی آژانس تبدیل شده است. ایران مدعی است کهپارچین محلی نظامی است و امنیت ملی ایران باید در نظر گرفته شود. خوب اگر ایران راست می گوید که در پارچین خبری نیست و فقط یکسایت نظامی عادی است چرا اجازه بازدید نمی دهد…

مهران مصطفوی در مصاحبه با زمانه: آمانو از ایران خواست به خواسته هایآژانس عمل کند. و آقای آمانو خواستار دسترسی فوری بازرسان به سایت پارچین شد.

از دید من اینکه مذاکرات پیشرفت ندارد علت دارد :

علت اصلی اینست که نه دولت ایران و نه غربی ها تمایلی برای حل سریعبحران ندارند. دولت ایران چنین تمایلی ندارد برای اینکه آقای خامنه ای باتوجه به وضعیتی که خود در داخل کشور ایجاد کرده است و بحران سیاسیبزرگی رژیم را در برگرفته و هر روز استرس و نگرانی این را دارد که وضعیتبکجا خواهد کشید و آقای احمدی نژاد چه بلوای جدیدی ایجاد خواهد کرد کاملا فلج شده است و گشایش بسوی غرب و حل سریع بحران او رابیشتر فلج خواهد کرد بدین سبب او تمایلی در حال حاضر حداقل تا تکلیف انتخاب رئیس جمهوری جدید روشن نشود برای حل مسئله ندارد.هر چند نمی خواهد ارتباط را قطع کند و حالت خصمانه پیش بگیرد.نگرانی فعلی او حل مسئله داخلی است مسئله ای که خود ایجاد کردهاست و مسئولیتش بر عهده اوست. این علت اصلی عدم پیشرفت مذاکرات است. یک روز علائم مثبت بسوی غرب فرستاده می شود مثلامی گویند ایران آماده است از سایت پارچین بازدید کند و یک روز علائم منفی صادر میکنند. از دید من حداقل تا چند ماه آینده این روش ادامهخواهد یافت.

اما طرف غربی نیز چندان تمایلی برای حل سریع مسئله ندارد چون از وضعیت فعلی فقط ایران است که زیان می بیند. کمبود نفت وجود نداردو بازرا ایران هم در قمابل بازاذهای آسیا بسیار کوچک است و در ضمن هر چه زمان بیشتر بگذرد ایران در موقعیت ضعیف تری قرار می گیرد. ازاینرو غرب با اینکه برای حل بحران اتمی تمایل نشان می دهد اما از آنجا که کوچکترین نگرانی از دستیابی ایران به بمب اتمی ندارد و از آنجاکه هر چه زمان بگذرد به نفع غرب است می تواند همینطور مذاکرات را ادامه دهد.

و علت سوم اینکه ایران از برخی رفتارهای آماتوری آژانس بهره سیاسی می برد. بعنوان مثال آژانس به تکرار از ایران می خواهد معاهدهالحاقی را عمل کند اما از گفته از دیدگاه حقوقی بی معنی است زیرا این معاهده اجباری نیست و بسیاری از کشورها خصوصا کشورهایصاحب سلاح اتمی این معاهده را امضا نکرده اند. اینست که ایران راحت می تواند با تکیه به اشتباهات آژانس و در خواستهای غیر متعارفشمذاکرات را کش دهد.

در مورد مسئله پارچین آژانس اصرار زیاد دارد که بازدید صورت بپذیرد و اکنون به مسئله اصلی آژانس تبدیل شده است. ایران مدعی است کهپارچین محلی نظامی است و امنیت ملی ایران باید در نظر گرفته شود. خوب اگر ایران راست می گوید که در پارچین خبری نیست و فقط یکسایت نظامی عادی است چرا اجازه بازدید نمی دهد. در سال ۲۰۰۵ که بازدید از سوی آژانس صورت گرفته است. مگر آنموقع سایت نظامینبود چطور حالا رژیم ایران بازی در می اورد. علتش همان است که خدمتتان گفتم اینها نمی خواهند مسائل حل شود و از رفتارشان در ضمنمعلوم است که در پارچین فعالیتهای غیر متعارف داشته اند و در صدد پاک کردن آن ده اند و اگر ایران اجازه بازدید از سایت پارچین را بدهد دومسئله باید حل شود اول اینکه تغییر درسیاست آقای خامنه ای صورت بپذیرد و دوم اینکه ایران مطمئن شود آژانس در آنجا چیزی پیدا نخواهدکرد که باعث ایجاد بحران جدیدی برایش شود.

آقای آمانو دوباره برای ۴ سال انتخاب شد اما او که ژاپنی است و واقعیت تلخ بمبهای اتمی در هیروشیما و ناگازاکی را خوب می شناسد، برایجلوگیری از اشاعه سلاح اتمی و افتادن آن بدست نیروهای افراطی رویکردش را باید تغییر دهد. آقای آمانو بیطرف نیست و اگر قصد موفقیتدارد باید سیاست بیطرفانه اتخاذ کند. مسئله اتمی جهانی و انسانی است و باید خارج از برخوردهای سیاسی به آن رسیدگی کرد.

منبع : سایت انقلاب اسلامی

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.