karimi 01

نگاهی به وضعیت پناهندگان درسویس

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

karimi 01

karimi 01د.مریم کریمی

کشورسویس که حدود دویست سال است ادعای نداشتن جنگ درکشورخودرادارد در کنار کشور اسپانیا از بدترین کشورهایی است که پناهجویان به آنها روی می آورند و متاسفانه گذارشات و آمارها حاکی از آن است که تعداد زیادی از هموطنان ایرانی برای داشتن زندگی بهتر ناچارند به کشورهای پر ادعای مانند سویس و سوئد فرار کنند و کارنامه آنها در سالهای اخیر در مورد حقوق پناهندگان در لیست سیاه قرار دارد.

همانگونه که اخیرا سازمانهای حقوق بشری و گزارشگران اعتراضات گسترده ای را پیرامون یک جوان ایرانی کرد (صلاح الدین ستاری) فرزندشهید (محمدصابر ستاری) را صورت دادند شواهد حاکی از آن است که این جوان کرد با وجود آنکه پدر وی ازسوی رژیم ایران اخیرا ترور شده بود و اعضای خانواده و بستگان وی تحت فشار رژیم قرار دارند اما اداره مهاجرت کشور سویس نسبت به پرونده وی بسیارسهل انگارانه رفتار کرده اند. در همین رابطه دکتر محمد محمدی مرتبط با سندیکاهای اسرائیل و آلمان و مدافع حقوق پناهندگان گفت : باید سازمان ائتلاف جهانی وشبکه جنبش پناهندگی درماه آوریل اینده گذارشات جدیدی را به دبیرکل سازمان ملل ارسال کند بسیاری از جوانان مانند(صلاح الدین ستاری) به خاطر مبارزات سیاسی خود علیه رژیم ایران به حمایت بین المللی نیازمند هستند و متاسفانه امروز همان کشورهای اروپایی که ادعای دمکراسی و حقوق بشر را دارند با سیاست پناهنده ستیزی تمام تلاشهای سازمانهای مدافع پناهندگی را زیر سوال برده اند. از سوی دیگر در سالهای گذشته خانم کاترین آشتون (مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا) دریک گذارش ویژه به دبیرکل سازمان ملل متحدخاطرنشان کرده بود که درمیان طیف پناهندگان آواره خاورمیانه کشورایران روز به روز وضعیت حساس تری پیدا می کند.

این درحالی است که سیاست جهان به ویژه کشورهای اروپایی به گونه ای درحال حرکت است که روز به روز سیاست (راسیست) یا همان خارجی ستیزی شدت می یابد همراه باکیسهایی مانند (صلاح الدین ستاری) پناهجو در سویس، پناهجویان سیاسی مانند (سپهرحاجی پور) در کانادا و نیز (پروانه سرابادانی) و (حمیدرضاحسنی یاوند) در سوئد در شرایطی قرار دارند که ما را به تفکری عمیق فرو می برند و اینها ما را وادار می کند تا یک کمپین بین المللی در دفاع از جامعه پناهجویان درسالهای ۲۰۱۳ ,۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ صورت بگیرد.

ما بارها به این کشورهای اروپایی اعلام کرده ایم که در ایران یک نظام فاشیستی اسلامی حاکم است که فریاد هر پناهجویی را با روشهای غیردمکراتیک پاسخ میدهد. اگرنگاهی به وضعیت اسفبار پناهجویان روشن فکر هوادار شاهزاده رضا پهلوی در ترکیه و دیگر کشورهای اروپایی بیندازیم مسئله به خوبی مشخص خواهدشد. درخاتمه باید خاطرنشان کرد مسئله ترور پدر صلاح الدین ستاری فعال سیاسی کرد و دیگر جنایتهای رژیم درحق جوانان خطه کردستان، آذربایجان و دیگرخطه های ایران زمین تنها بخشی ازگزارشاتی است که به دست خانم کاترین آشتون (مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا) و آقای ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلستان رسیده است و به همین جهت است که ما ملت ایران که برای داشتن میهنی آزاد تلاش میکنیم باید بسیار مستعدتر و منسجم تر فعالیت کنیم.

با نهایت احترام

د.مریم کریمی

دکترای حقوق بین المللی از دانشگاه سوربن فرانسه

(مدافع حقوق پناهندگان ایرانی)

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.