یادبودششمین سال درگذشت مهندس نظام الدین موحّد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ششمین سالگرد درگذشت مهندس نظام الدین موحّد، دبیرکل فقید حزب ایران و عضو شوراى رهبرى جبهه ملى یران، فرصتى دیگر فراهم مى آورد تا در تجلیل از مبارزات خستگى ناپذیرش براى استقرار دمکراسى و حکومت قانون در ایران، بنیانهاى فکرى او را که تا آخرین لحظات عمر بد آنها وفادار بود به یاد آوریم و در این برهه از فجیع ترین دوران تاریخ سیاسى ایران ، از آنها پند بگیریم. درمرام نامه حزب ایران که در سال ۱۳۲۳ نوشته شده است آمده است که ” بشر در طول زندگى اجتماعى دچار بلایاى گوناگون بوده است.

دیدترین مصیبتى که بشر مجتمع گرفتار آن بوده است، بلاى ظلم و فقر است بطوریکه مبارزات تاریخ عموماَ براى دفع ظلم و رفع نیاز بوده اند. پس تنها آزادى براى سعادت بشر کافى نیست، همانطور که تاْمین سیاسى ضرورى است، تاْمین اقتصادى نیز لازم است. اجتماعى که در آن یکى از این دو وجود نداشته باشد افراد در آن روى سعادت نخواهند دید، آنکس که توانگر بود مى تواند از آزادى خود به نفع خود استفاده کند و آنکس که بى بضاعت است وسیله استفاده از آزادى را نخواهد داشت، آنگاه فقر با نوع تازه اى از ظلم تواْم خواهد شد.

براى آنکه آزادى واقعى صورت پذیرد بایستى مقدمات آن در عرصه هاى نه تنها اجتماعى بلکه اقتصادى نیز فراهم باشد. مادام که دستگاه حکومتى فاسد باشد، ارشاد اقتصاد بوسیله چنین دستگاهى نه تنها به نفع مردم نیست بلکه بضرر آنها نیز است زیرا ارشاد اقتصادى اختیارات وسیعى را ایجاب مى نماید که اگر این اختیارات به افراد فاسد که جز منافع شخصى چیزى در نظر ندارند سپرده شود واضح است که ضرر ملت بسیار است و سعادت او تضمین نخواهد شد.

امروز در لحظاتى که ملت ایران بدلیل عدم اصالت و کفایت دولت مردانش به ورطه فقر کشانده شده و سرمایه هاى ملى به نفع مصالح عده اى خودکامه و فاسد حیف و میل مى شود، یاد و خاطره میهن پرستانى چون نظام الدین موحد که همواره سعادت ایرانیان را نه تنها در عرصه هاى اجتماعى و سیاسى بلکه در عرصه هاى اقتصادى در دل مى پروراندند بیش از هردوره دیگرى آموزنده است. مؤسسین حزب ایران به دلیل اصالت کردار و ژرف اندیشى حدود هفتاد سال پیش از این، دست به پایه ریزى حزبى زدند که براى دستیابى به جامعه اى ایده آل، رشد اقتصادى هر فرد را همپاى آزادى اندیشه راه سعادت میهن و ملت ترسیم داشتند. نه تنها مصالح ملى ایران را در استقرار دمکراسى بلکه تاْمین زندگى مرفه را براى احاد ملت لازمه دمکراسى پنداشتند. در تجلیل از شخصیت والاى مهندس نظام الدین موحّد در ششمین سالگرد فقدانش، به پاس تعهد نستوهش به آرمانهاى حزبى و خدمتگزارى در راه سعادت ایران و ایرانى که همواره با رعایت اصول اخلاقى، وژدان حرفه اى ، شجاعت حقیقت گویى و حق طلبى و صراحت و قاطعیت در سرکوب دشمنان ایران تواْم بود، یادش را گرامى و آرمان هایش را ارج مى نهیم.

جاوید باد ایران

آذین موحد و آرزو موحد

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.