خاموشی ستاره ای در سپهر حقوق عرفی ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

یحیی صادق وزیری

(۱۳۹۱-۱۲۹۰)

خاموشی ستاره ای در سپهر حقوق عرفی ایران

 

یحیی صادق وزیری، مردی پاکنهاد از کردستان و یکی از حقوقدانان برجسته و خوشنام ایران دوران ما درگذشت. وی مدارج قضاوت را از دادیاری تا وزارت، با صداقت و متانت گذراند و دستی به پاکی چشمۀ خورشید داشت . رفتار وی در امر قضا نشان داد که با همۀ کمبود های قضائی و مداخله های بی رویّۀ دولت ها در امر قضا، می‌توان با سلامت نفس و استقلال عمل کرد و آلوده دامن نشد.

صادق وزیری، چه آن زمان که بر مسند قضا نشسته بود و چه از آن روز که جامۀ وکالت به تن کرد، از شمار کسانی بود که وجودشان ارج و احترام به قانون و پاسداری ازحق و حقوق بود. در زندگی و رفتار این کسان بود که جامعۀ قانونی، حکم عدالت و حکومت قانون معنا و تجلی می یافت. اینان بودند که استقلال قوۀ قضائیه، این دستاورد سترگ انقلاب مشروطه، را پاس می‌داشتند: حافظان و پاسداران امنیت و عدالت و حقوقی به دور از خودسریهای شاه و شیخ و در ایمنی از دست درازیهای مفتی و محتسب.

یحیی صادق وزیری دربنیانگذاری “جمعیت حقوقدانان ایران” (۱۳۵۶) نقش و حضوری فعال داشت. وی از شمار آن گروه از قضات ایران است که توانستند کارآئی قوه قضائیه عرفی، یادگار پدران مشروطیت، را تأمین و اثبات کنند.

در سوگ آن بزرگمرد، شریک اندوه خانواده او و به ویژه آقای صارم‌الدین صادق وزیری وکیل دادگستری، هستیم.

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ /۴ فوریه ۲۰۱۳

 انوشیروان آذرپی- نعمت آزرم – سیروس آموزگار – عبدالکریم انواری – ناصرپاکدامن – باقر پرهام – هادی خرسندی – محمدرضا خوبروی پاک – اسماعیل خوئی – سبا خوئی – آبتین ساسانفر – علی شاهنده – کاظم فتاحیان- هدایت متین‌دفتری – باقر مرتضوی – رضا مرزبان  – عباس معیری – باقرمؤمنی  – شاهرخ وزیری .

 

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.