lips 01

با عباس خسروی فارسانی عادلانه رفتار کنید

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

lips 01

lips 01ما این نامه اعتراضی را با توجه به وضعیت عباس خسروی فارسانی به شما می‌نویسیم. او فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق است و تا همین اواخر دانشجوی دوره دکترای رشته فلسفه غرب در دانشگاه اصفهان بود. در اواخر ماه ژوئن [اوایل تیرماه]، آقای فارسانی، به خاطر نگارش کتاب و وبلاگی با عنوان «نجواهای نجیبانه»، به اتهام توهین به رهبری و مقامات بلندپایه نظام، دستگیر شد و از دانشگاه اخراج گردید و از تدریس در تمام دانشگاه‌های ایران نیز منع شد. او برای حضور در دادگاه انقلاب ایران، در ۲۶ ژانویه [۷ بهمن]، احضار شده است…

 

(نامه سرگشاده بیش از ۲۵۰ نفر از فیلسوفان، اساتید فلسفه و علوم انسانی و دانشجویان جهان به آقای خامنه‌ای)

بیش از ۲۵۰ نفر از فیلسوفان، اساتید فلسفه و علوم انسانی و نیز دانشجویان دانشگاه‌های سراسر جهان، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به آقای خامنه‌ای، نسبت به سرکوب دانشگاهیان در ایران اعتراض کردند و خواستار برخورد انسانی و عادلانه با عباس خسروی فارسانی شدند. او دانشجوی دکترای فلسفه غرب دانشگاه اصفهان و استاد فلسفه دانشگاه پیام نور فارسان بود که به دلیل نگارش کتاب و وبلاگ «نجواهای نجیبانه: نقد نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبران آن»، پس از بازداشت توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در تیرماه امسال، در شُرف دفاع از رساله دکتری خود، از دانشگاه محل تحصیل و تدریس خود اخراج گردید. نویسندگان این نامه، ضمن اعتراض نسبت به برخوردهای صورت گرفته با او، نوشته‌اند: «امیدواریم که همه ایرانیان احترام و حمایتی را که شایسته آن هستند از حکومتی عادل دریافت کنند. به نظر ما، مردم ایران، با تاریخ و تمدن ارجمندی که دارند، شایسته بالاترین آزادی‌ها، بیش‌ترین رفاه و تحصیلات آزاد می باشند». لازم به ذکر است که چندی پیش نیز در آستانه ۱۶ آذر، روز دانشجو، «عفو بین‌الملل»، «شورای دفاع از حق تحصیل»، «عدالت برای ایران» و خانم شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در بیانیه‌ای مشترک، به سرکوب و خفقان گسترده در دانشگاه‌های ایران و از جمله وضعیت عباس خسروی فارسانی اعتراض کردند.

*****

ترجمه نامه سرگشاده دانشگاهیان جهان خطاب به آقای خامنه‌ای، که فراخوان آن نخست در یک وبسایت پرمخاطب فلسفی انتشار یافته است و همچنان به امضاءهای آن افزوده می‌شود، به شرح زیر است:

جناب آقای آیت‌الله علی خامنه‌ای

ما این نامه اعتراضی را با توجه به وضعیت عباس خسروی فارسانی به شما می‌نویسیم. او فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق است و تا همین اواخر دانشجوی دوره دکترای رشته فلسفه غرب در دانشگاه اصفهان بود. در اواخر ماه ژوئن [اوایل تیرماه]، آقای فارسانی، به خاطر نگارش کتاب و وبلاگی با عنوان «نجواهای نجیبانه»، به اتهام توهین به رهبری و مقامات بلندپایه نظام، دستگیر شد و از دانشگاه اخراج گردید و از تدریس در تمام دانشگاه‌های ایران نیز منع شد. او برای حضور در دادگاه انقلاب ایران، در ۲۶ ژانویه [۷ بهمن]، احضار شده است.

ما این نامه را به دلیل چهار نگرانی مربوط به وضعیت آقای فارسانی به شما می‌نویسیم:

اول: اخراج آقای فارسانی از دانشگاه اصفهان، به‌ ویژه اینکه او نزدیک به دفاع از تز دکترای خود بود، مجازاتی ظالمانه و ناعادلانه است. به نظر ما باید به دانشجویی که این‌ همه زمان و تلاش در جستجوی دانش برای دریافت یک مدرک رسمی به خرج داده است، اجازه تکمیل تحصیلاتش در دانشگاه داده شود.

دوم: ما به تصمیم ممنوعیت آقای فارسانی از کسب یک موقعیت شغلی در دانشگاه، و در همان حال، تحمیل وثیقه‌ای سنگین به او، اعتراض داریم. این به ویژه به این دلیل مایه نگرانی است که دریافتیم بورسیه تحصیلی آقای فارسانی لغو شده و او با مشکلات شدید مالی نیز مواجه شده است. از این رو، منع آقای فارسانی از تدریس، نگرانی‌ها را تشدید می‌کند، و حتی از آن مهم‌تر، چنین کاری، در واقع تحمیل یک مجازات پیش از محکومیت قضایی [قصاص قبل از جنایت] است. ما به این امید به شما نامه می‌نویسیم که جلب توجه شما به این واقعیات باعث گردد تا منع آقای فارسانی از کسب یک موقعیت شغلی در حوزه آموزشی او برداشته شود.

سوم: ما عمیقاً نگران گزارش‌هایی هستیم که نشان می دهد آقای فارسانی در دوران بازداشت بیست ‌روزه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، مورد شکنجه روانی قرار گرفته است. چنین گزارش‌هایی، در صورت صحت، درستی یافته‌های دادگاه را به عنوان «دلائل و قرائنی» که تحت شکنجه و اجبار به دست آمده است، در معرض سؤال و تردید قرار می‌دهد و عموماً غیرقابل اعتماد شناخته می‌شود و استفاده از این دلائل و قرائن در صدور رأی ناعادلانه خواهد بود.

چهارم: به نظر ما آقای فارسانی، فارغ از موضوع شکنجه روانی، شایسته رویه قضائی عادلانه است. ما دریافتیم که به آقای فارسانی اجازه مناقشه در مورد یافته‌های دادگاه و تقدیم لایحه دفاعیه و نیز دفاع مؤثر از خودش داده نشده است. حق متهم برای ارائه دفاعیه و مناقشه در اتهامات و کیفرخواست‌ها، امری بنیادین در رویه قضائی و مؤلفه‌ای اساسی در صدور حکم عادلانه است. اما با توجه به اینکه آقای فارسانی از این حق اساسی محروم بوده است، بار دیگر رعایت عدالت در رویه و یافته‌های دادگاه در معرض تردید جدی قرار می‌گیرد.

در نهایت، امیدواریم که همه ایرانیان احترام و حمایتی را که شایسته آن هستند از حکومتی عادل دریافت کنند. به نظر ما، مردم ایران، با تاریخ و تمدن ارجمندی که دارند، شایسته بالاترین آزادی‌ها، بیش‌ترین رفاه و تحصیلات آزاد می باشند.

۱۶ ژانویه ۲۰۱۳

منبع:

http://www.gopetition.com/petitions/treat-abbas-khosravi-farsani-humanely-and-justly.html

http://leiterreports.typepad.com/blog/2013/01/petition-in-support-of-iranian-philosophy-phd-student.html

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.