ژئوپارک قشم از لیست جهانی بیرون رانده شد

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه که هفت سال پیش در فهرست جهانی ژئوپارک‌های یونسکو به ثبت رسید. بر اثر بی توجهی و بیرون رفتن از استاندارهای این نوع مناطق از فهرست جهانی یونسکو بیرون رانده شد.

یونسکو پس از دادن کارت زرد (اخطار) به ایران، و یک مهلت دو ساله، در پاییز گذشته، این پارک را که یکی از زیباترین ژئوپارک های دنیا و تنها ژئوپارک خاورمیانه بود از لیست جهانی خود خارج کرد.

در تمام مدتی که وضعیت این ژئوپارک در خطر بود، مسئولین هیج واکنش مثبتی برای جبران نداشتند.

پارک ژئوپارک قشم که به همت بیژن دره شوری، یکی از مهم ترین چهره های محیط زیست ایران، و برنده جایزه بهترین شخصیت محیط زیست سال ۲۰۱۱( ۱۳۸۹ ایرانی) بنیاد میراث پاسارگاد، تاسیس شده و به ثبت یونسکو رسیده بود در همان دوره چهار ساله اول ـ یعنی در سال ۸۸ ـ به دلیل انجام‌نشدن اقدامات درخواستی یونسکو و در چهارمین کنفرانس بین‌المللی ژئوپارک مالزی با دریافت کارت زرد، نام آن از فهرست ماندگار ژئوپارک‌ها خط خورد.

نصب تابلو و علائم راهنمایی، احداث راه‌های دسترسی، ساخت اماکن اقامتی مانند هتل و مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در منطقه از جمله درخواست‌های یونسکو بود که باید در منطقه ایجاد می‌شد، اما به آن توجهی نشد.

برخی از دلایل یونسکو برای کارت قرمز ساخت و ساز غیرمجاز، استخراج معدن، تخریب سواحل، بهره‌برداری از شن و ماسه، بی‌توجهی به برنامه‌ریزی برای نصب تابلو و ایجاد جاده و اماکن مناسب برای توریست ها بوده است.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.