hassan nasrollah 01

هشدار شدید حزب الله لبنان به اسرائیل درباره حمله به ایران

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید :

hassan nasrollah 01

hassan nasrollah 01میترا فرهمند

در حالی که روز جمعه نیز مقامات اسرائیلی همچنان بشدت مشغول بحث و جدل با یکدیگر بر سر حمله احتمالی به سایت های هسته ی ایران بوده اند و در تازه ترین دور جدل های مقامات، نخست وزیر و رییس جمهوری این کشور با یکدیگر درگیر شده اند، حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در این روز شدیداً به اسرائیل حمله کرد و گفت حمله به ایران بهانه لازم را برای زدن ضربه ای که ایران ۳۲ سال است منتظر آن بوده است، خواهد داد.

حسن نصرالله در سخنرانی به مناسبت «روز قدس»، که تظاهرات حکومت ایران و همپیمانان آن علیه اسرائیل است، گفت که از ۳۲ سال پیش دست حاکمیت ایران بی صبرانه برای زدن ضرب شست به اسرائیل می خاریده است و اگر اسرائیل حماقت کرده و بهانه لازم را بدهد، «پاسخ رعدآسای ایران قوی و شجاع» را خواهد گرفت.

حسن نصرالله همچنین با اشاره به عمیق تر شدن بحث و جدل آشکار میان سران اسرائیل بر سر عواقب حمله به تأسیسات هسته ای ایران گفت این پریدن های سران «رژیم صهیونیستی» به یکدیگر، از عمق هراس آنان از قدرت ایران و واقف بودنشان به پاسخ جانانه ای که خواهند گرفت، نشان دارد.

حسن نصرالله که سازمان وی این هفته ششمین سالروز نبرد موسوم به ۳۳ روزه با اسرائیل را نیز یادآوری می کند، اسرائیل را مورد استهزای شدید قرار داد و گفت اگر نبردی رخ دهد، تلفات طرف اسرائیلی دهها برابر آن «پانصد تلفاتی» است که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل از آن سخن رانده است.

دبیرکل حزب الله لبنان سوگند خورد که گروه وی به تنهایی با شلیک راکت و موشک به سراسر اسرائیل دستکم دهها هزار اسرائیلی را «هلاک» کند؛ و به گفته وی، «زندگی میلیونها نفر در رژیم صهیونیستی به جهنم واقعی مبدل خواهد شد؛ چیزی که می تواند چهره اسرائیل را زیر و زبر کند».

حسن نصرالله که بخش بزرگی از مردم اسرائیل هشدارهای او را جدی تر از اظهارات برخی از سران اسرائیل تلقی می کنند، افزود که «من به اسرائیلی ها می گویم…تنها کافی است که چند هدف مهم را که معدود هستند و نه بی نهایت، با موشک هایمان بزنیم. همین چند هدف کفایت می کند که زندگی تان یک برزخ غیر قابل تصور شود و نه پانصد کشته، که دهها هزار نفر از شما تلف شود».

آقای نصرالله به هدف های خاص و محدود مورد نظرش اشاره ای نکرد اما بنظر می رسد که او از چند نقطه حیاتی مانند کوره اتمی دیمونا، مراکز و انبارهای شیمیایی و انبار مهم سوخت در بندرحیفا در فاصله ای بسیار نزدیک از مرز شمال اسرائیل با جنوب لبنان سخن می گوید.

دبیر کل حزب الله لبنان در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و اهود باراک وزیر دفاع این کشور را «ابلهانی مانند اهود اولمرت و عامیر پرتز» (نخست وزیر و وزیر دفاع وقت در زمان شروع نبرد ۳۳ روزه) می نامید، گفت «ای مردم اسرائیل بدانید و آگاه باشید که این زوج احمق ها کیان و موجودیت غاصب صهیونیستی را به باد خواهند داد و ما هم شجاعت و هم توانایی دفاع از خود را داریم و اگر به ما متعرض شوید، ما منتظر گرفتن اجازه از کسی نخواهیم شد».

به گفته ناظران، اشاره آقای نصرالله می تواند به دولت و ارتش لبنان باشد که حزب الله در صورت تصمیم به رفتن به جنگ با اسرائیل، ممکن است که همانند نبرد شش سال پیش تصمیم خود را با وجود مخالفت دولت و ارتش لبنان عملی کرده و وارد کارزار نظامی دیگری با اسرائیل شود.

در حالی که حسن نصرالله، همپیمان مهم جمهوری اسلامی ایران، بخش بزرگی از سخنرانی روز جمعه خود را به تهدیدهای سران اسرائیل علیه ایران اختصاص داده بود، در همین حال از گفتن این امر که بخاطر ایران حزب الله وارد نبرد مستقیم با اسرائیل شود، خودداری کرد و درگیری بعدی حزب الله با اسرائیل را تنها برای زمانی ترسیم می کرد که اسرائیل به خاک لبنان حمله کرده باشد.

آقای نصرالله که از کشته شدن به دست اسرائیل در تمامی این شش سال از مخفی گاهی به پناهگاه دیگری می رود، همانند شش سال گذشته از یکی از مخفیگاههای خود سخن می گفت و اظهاراتش از پرده تلویزیون برای نیروهای حزب اللهی در مراسم «یوم القدس» پخش می شد.

اشاره دبیر کل حزب الله به «پانصد تلفات» مورد نظر اسرائیلی ها، سخنان اهود باراک است که در روزهای گذشتهنیز تکرار کرد که یک سند تهیه شده در وزارت دفاع این کشور حداکثر شمار تلفات وارده به مردم اسرائیل را در صورت نشان دادن واکنشی از سوی ایران به یک حمله اسرائیلی به سایت های هسته ای ایران، پانصد نفر ارزیابی کرده است.

وزیر پیشین دفاع شهروندی اسرائیل نیزکه این هفته پست خود را به وزیر جدید واگذار کرد، گفت در سند یادشده احتمال داده شده است که جنگ اسرائیل و ایران یک ماه بیشتر طول نکشد و او نیز شمار ۳۰۰ تا ۵۰۰ کشته را تکرار کرد.

اهود باراک پنجشنبه در آیین ادای سوگند وزیر جدید دفاع شهروندی در کنست گفت «ما همه مخاطرات و ریسک ها را می سنجیم؛ ریسک هایی را می کنیم که بتوانیم به حساب آوریم؛ بی گدار به آب نمی زنیم؛ کابینه ۹ نفره وزیران پست های حساس تصمیم می گیرد نه مقامات پیشین و نه مردم عادی و با همه احترامی نیز که برای روزنامه نگارها هم دارم، در زمان تصمیم گیری برای حمله، آنها محلی از اعراب ندارند».

حمله دفتر نتانیاهو  به شیمون پرز برسر ایران

در این میان رسانه های اسرائیل جمعه خبر دادند شامگاه پنجشنبه زمانی که مصاحبه های پشت سرهم شیمون پرز، رییس جمهوری اسرائیل در مخالفت علنی و قاطع تر از گذشته با حمله یکجانبه اسرائیل به ایران از رسانه های اسرائیلی پخش می شده است، بنیامین نتانیاهو در دفتر کار خود شدیداً خشمگین شده است و گفته است که آقای پرز پای خود را از جایگاهش فراتر نهاده است.

رسانه های اسرائیل جمعه به تفصیل به این درگیری میان دفتر نخست وزیری با شیمون پرز پرداخته و تأکید کردند که نتانیاهو بویژه از این امر خشمگین است که آقای پرز گفته است که او (نه به نتانیاهو و اهود باراک) بلکه به باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اعتماد کامل دارد که مانع از هسته ای شدن ایران خواهد شد.

حملات شدید به آقای پرز که روز جمعه در قالب بیانیه هایی با استناد به «منابع نزدیک به نخست وزیر» از رسانه های اسرائیل پخش می شد، واکنش برخی از سیاستمداران را در پی آورد که آنها نیز به حمایت از آقای پرز اقدام کردند و نتانیاهو را «بی مسئولیت» نامیدند؛ خانم شلی یخیموویچ رهبر حزب اوپوزیسیون کارگر تندترین حملات را متوجه نتانیاهو در این زمینه کرد.

همزمان شائول موفاز ،رهبر حزب اوپوزیسیون کادیما پنجشنبه در کنست به هنگام بحث در مورد حمله احتمالی به ایران گفت که «یک پیانیست تخیل گرا از طبقه ۳۵ ساختمان برج عاج خود می خواهد کشور اسرائیل را به آتش بکشد».

اشاره آقای موفاز به ژنرال اهود باراک بود که یک پیانیست چیره دست نیز هست و در آپارتمانی در ساختمانی رفیع از برجهای ثروتمندان تل آویو، که متعلق به ثروت همسر دومش است، زندگی می کند.

این ها در حالی است که روزنامه اسرائیلی جروزالم پست جمعه نوشته بود در حالی که وزیر دفاع و رییس نیروهای مسلح آمریکا سه شنبه شب در واشینگتن گفتند که حمله به ایران تنها موجب وقفه در پیشرفت های هسته ای ایران خواهد شد، اما باز نتانیاهو قصد جدی حمله به ایران را دارد – حتی اگر تنها برای زمانی کوتاه برنامه اتمی ایران را به تعویق بیندازد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز آدینه در مقاله خود نوشته بود که در این بحران جدید بوجود آمده که موجب بی سابقه از بحث بر سر حمله به ایران رسانه ها و محافل سیاسی و نظامیان اسرائیلی را در برگرفته و بازتاب آن در سراسر جهان با واکنش روبرو می شود، این تنها و تنها باراک اوباما است که می تواند نتانیاهو را از درخت بلندی که بالای آن پریده است، پایین بیآورد.

هاآرتص از پرزیدنت اوباما خواسته است که سکوت سنگین خود را بشکند و صریحاً در رسانه های آمریکا بگوید که در زمان کنونی نباید حمله به ایران عملی شود؛ تا بنوشته هاآرتص، «نتانیاهو درک کند که در صورت رفتن به سوی حمله احتمالی، ممکن است ارتش اسرائیل با روی سردی از سوی آمریکا روبرو شود».

منبع : رادیو فردا

مطالب مرتبط با این موضوع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Layer-17-copy

تمامی حقوق این وبسایت در اختیار مجموعه رنگین کمان بوده و استفاده از محتوای آن تنها با درج منبع امکان پذیر می باشد.